Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 969 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

През последните десетилетия в рамките на институциите на ЕС се утвърди моделът на интеркултурното образование като стратегия за образователна дейност в мултикултурна среда. Целта е осигуряване на достъп на всички деца и ученици до качествено образование, както и приобщаването им към единни граждански ценности. Проблем пред осъществяването на интеркултурното образование в България е недостигът на педагогически специалисти притежаващи компетентности да преподават на децата знания и да формират умения за възприемане на етнокултурните различия преодолявайки негативните стереотипи и културни дистанции. Друг проблем е недостатъчното осъществяване на методическа подкрепа на учителите, използване на техния практически опит и взаимодействие между всички заинтересовани страни. От друга страна качеството на предоставяното обучението е в силна зависимост от учителя и неговата подготовка и мотивация за работа. Проектното предложение предвижда да бъде анализиране състоянието на целевите образователни институции в това число на техния организационен и функционален капацитет. Ще се осигури информация относно нуждите от обучение на педагогически специалисти работещи в детски градини и училища за повишаване квалификацията им за работа в мултикултурна среда. Ще бъде изследвано състоянието и влиянието на външните и вътрешни фактори върху дейността на детските градини и училищата с фокус към работата в мултикултурна среда. Ще бъдат проведени обучения на учители, директори и други педагогически специалисти от образователните институции - детски градини и училища, партньори по проектното предложение, за работа в мултикултурна образователна среда, които завършват с присъждане на от 1 до 3 квалификационни кредита. Ще се проведат и обучения на педагогически специалисти и образователни медиатори от образователните институции-детски градини и училища, партньори по проектното предложение, за работа в мултикултурна образователна среда, които не завършват с присъждане на квалификационни кредити.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Разработване и актуализиране на стратегии, планове, програми, анализи, препоръки, компетентностни профили и др. на образователната институция за работа в мултикултурна среда, според идентифицираните нужди: През последните години в българското образование се открояват редица проблеми. Сериозен е проблемът свързан с неравенства във възможностите за получаване на качествено образование от гледна точка на социален произход и вид училище. Налице е значима хоризонтална диференциация и дори стратификация между отделните училища в рамките на една и съща образователна степен която не осигурява равенство на образователните възможности и еднакво качество на образованието на децата с различен социален и етнически произход. Не на последно място по значимост са сериозните различия в развитието на образованието в различните статистически райони на страната както и между градовете и селата. Целта на настоящата дейност е да се осигури прецизна информация за институционалния капацитет на целевите детските градини и училища в общините партньори за работа в мултикултурна среда в това число организационна структура кадрови ресурси и квалификация на персонала. Основни задачи в изпълнението на дейността са: - Да се анализира състоянието на целевите образователни институции в това число организационен и функционален капацитет и тяхната специфика, спрямо прилаганите стратегии за развитието на детската градина и училище съобразени с етнокултурните маркери на етническите групи; - Да се осигури информация относно нуждите от обучение на педагогически специалисти работещи на в детски градини и училища партньори, за повишаване квалификацията им за работа в мултикултурна среда и да се подберат конкретни обучения за отделните педагогически специалисти/образователни медиатори в контекста на предварително заложените в проекта тематични области на обучение. Ще бъде изготвен анализ на нуждите от обучение и план за провеждане на обучения за работа в мултикултурна среда. - Да се отчете състоянието и влиянието на външните и вътрешни фактори върху дейността на детските градини и училищата с фокус към работата в мултикултурна среда. Да бъдат отчетени педагогическите условия, спрямо прилаганите етнопсихологически и етнопедагогически подходи на педагогическо взаимодействие. - Актуализиране на стратегиите за развитие на детските градини и училища партньори по проекта. Актуализиране и приложение на програмни системи на детските градини отчитащи спецификата на интеркултурното образование по ДОС ГЗЕИО – 2016 г. Актуализиране на модела на образователна политика на училищата спрямо спецификата на образователните маркери в мултикултурна среда. За съдействие ще бъдат привлечени местни социални служби, услуги в общността (ЦОП представители на Отдел "Образование" в общината като се ще се търси междусекторно сътрудничество. Реализирането на дейността ще се осъществи чрез: 1)Идентифициране на нуждите на училищата и детските градини – партньори по проекта, от подобряване на работата в мултикултурна среда, вкл. оценка на работата на педагогическите специалисти с родителите и с децата, оценка на работата на заинтересованите страни в т.ч. на представителите на маргинализирани общности, на училищното настоятелство; 2) Изготвяне на анализ на нуждите от обучение и план за провеждане на обучения за работа в мултикултурна среда на педагогическите специалисти и директорите в партниращите образователни институции – детски градини и/или училища. 3) Актуализиране и приложение на програмни системи за развитие на детските градини партньори по проекта, отчитащи спецификата на интеркултурното образование по „Държавен образователен стандарт (ДОС)“ „Гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование (ГЗЕИО)“. Актуализиране и приложение на Системите за развитие на училищата партньори по проекта. Актуализиране на модела на образователна политика на училищата спрямо спецификата на образователните маркери в мултикултурна среда. Дейността ще бъде изпълнена съвместно от представители на партньорските организации и „Център за обучение и квалификация“. В тази връзка ще бъде приложен режим „не помощ“ както и Режим на минимална помощ съгласно Регламент (ЕС) № 1407/2013. 24 630.00 24 629.67
Провеждане на краткосрочни обучения на учители, директори и други педагогически специалисти за работа в мултикултурна образователна среда: Дейността е една от основните за изпълнението на проектното предложение и критерии за допустимост. Основната цел е изграждане на професионално-педагогически компетентности на учителите директори други педагогически специалисти и образователни медиатори за работа в мултикултурна среда. В процеса на идентифициране потребността от умения за работа в мултикултурна среда, бяха установени следните проблеми: - Липса на познаване на моделите и технологиите за работа със семейства от етническите малцинства, които биха повишили родителската отговорност и мотивация за оказване на подкрепа на обучението възпитанието и социализацията на техните деца. - Липса на умения за ефективна работа в посока успешна образователна и социална интеграция с представителите на етническите малцинства, за прилагане на конкретни иновативни подходи методи, средства, както и техники за ефективна работа с родителите. За справянето с установените проблеми на преден план излязоха следните необходимости: - Подпомагане на учителите в насочване към прилагането на гъвкава, мобилна и адекватна стратегия за пълноценно взаимодействие между семейството и образователната институция, като условие за организиране на иновативен възпитателно-образователен процес и качество на обучение в предучилищна възраст; - От познания и развиване на умения, които спомагат за повишаване на личностната ефективност; - От подобряване на самоконтрола върху емоционалното си състояние на учителите тъй като работата им е свързана с усилена комуникация, повишени равнища на стрес или с отговорности справянето с които оказва въздействие върху емоциите им; Установено е че педагогическите специалисти имат потребност от повишаване на квалификацията чрез дейности по проекта за: - Професионално израстване и осигуряване съответствие между потребностите на образователната система, по отношение на работа в мултикултурна среда; - Утвърждаване на професионалната компетентност на учителите като гарант за съдържателен и качествен образователен процес; - Осигуряване на равни възможности за професионално развитие на педагогическите специалисти чрез включването им във форми на продължаваща квалификация; - Адекватност на обучението – при отчитане потребностите от обучение на образователните медиатори и педагогически специалисти; - Популяризиране на успешни модели и практики на качествено обучение на педагогическите специалисти; Основната цел на дейността ще бъде постигната чрез провеждането на краткосрочни обучения на педагогически специалисти за работа в мултикултурна образователна среда от образователните институции-ДГ и училища, партньори по проектното предложение, както и на образователни медиатори. В рамките на изпълнението на дейността ще бъдат проведени краткосрочни обучения, които завършват с присъждане на квалификационни кредити както и провеждането на краткосрочни обучения, които не завършват с присъждане на квалификационни кредити. Екипът от лектори ангажирани с изпълнението на дейността ще бъде ще бъде воден от проф. Ирина Колева и експерт Лало Каменов. В обхвата на изпълнение на дейността, попадат 383 бр. учители, директори и други педагогически специалисти за работа в мултикултурна образователна среда, както и 15 бр. образователни медиатори. Всички те са представители на 27 бр., държавни и общински училища и ДГ включващи 4142 бр. деца/ученици от които 2556 бр. децата/учениците, чиито майчин език не е български, партньори на „Център за обучение и квалификация“ в изпълнението на дейностите на настоящия проект. Реализацията на дейността е в пряка зависимост от изпълнението на дейност 1 тъй като ще следва изготвения анализ на нуждите от обучение и план за провеждане на обучения за работа в мултикултурна среда. Дейността ще бъде изпълнена в Режим на минимална помощ съгласно Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013 година относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функционирането на Европейския съюз към помощта de minimis във връзка с чл. 107 и 108 от ДФЕС. 248 606.00 264 821.76

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.