Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 743 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Проект „Мултикултурната класна стая – мотивация, квалификация и успех“ на кандидата–Сдружение БРТИМ  създава широко партньорство между НПО и 13 учебни заведения – детски градини и училища, обединено за реализиране на комплекс от дейности, насочени към повишаване на професионалните компетентности на учителите, директорите и другите педагогически специалисти за работа в мултикултурна среда. 
Проектът си поставя специфични цели, а именно: анализ и оценка на средата и изготвяне/актуализиране на стратегическите документи за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства на партньорските учебни заведения; повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти чрез включването им в поредица обучения за работа в мултикултурна среда; повишаване на образователните резултати на децата и учениците, обучавани в учебните заведения-партньори чрез осигуряване на равен достъп до качествено образование за всички.
За период от 32 месеца 255 педагогически специалисти  ще се включат в поредица краткосрочни обучения за придобиване на от 1 до 3 квалификационни кредита и в краткосрочни обучения без кредити за подобряване на ефективността от работата в мултикултурна среда. В проекта ще участват и 5 образователни медиатори. Темите на обученията ще бъдат съобразени с потребностите на учителите и конкретните специфики на учебните заведения и ще бъдат обединени около една идея – да се подобри педагогическото взаимодействие в мултикултурна среда, с оглед равноправното участие на всички ученици в образователната система и повишаване на мотивацията за учене. 
40 педагогически специалисти ще имат възможност да придобият ПКС за работа в мултикултурна среда. 
Дейностите, ползите и резултатите от проекта са фокусирани върху тринадесетте учебни заведения-партньори, голяма част от които се намират в малки населени места, и в които се обучават значителен брой деца и ученици, за които българският език не е майчин.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Разработване и актуализиране на стратегии, планове, прорами, анализи, препоръки, компетентностни профили и др. на образователните институции-партньори за работа в мултикултурна среда: Целта на дейността е да създаде предпоставки за дългосрочно подобряване на ефективността от работата в мултикултурна среда в учебните заведения-партньори. Дейността ще се изпълнява съвместно от всички партньори и в резултат от нея ще се създадат важни интелектуални продукти в подкрепа на усилията на директорите и учителските колективи за подобряване резултатите от работата в мултикултурна среда. Партньорството е базирано на сходства в характеристиките на участващите детски градини и училища. 10 от тях са разположени или имат филиали в 14 малки градове и села с компактно малцинствено население, живеещо в капсулирани общности. При тях се наблюдава билингвизъм с основен турски език(по-скоро с характер на етнически диалект), а българският е втори макар и официален. Мултикултурализмът е друга обща черта на партньорството. Вземайки населените места на община Ветово например, следва да кажем, че в учебните заведения са представени 6 етноса: турци, българи, татари, роми, наричащи себе си „бургуджии“, „копанари“ и „миллет“. В община Русе ромите се обогатяват със суб-групи на „калдараши“и „власи“, наричащи себе си румънци и по-малки етнически групи на арменци и евреи. Малките населени места са бедни, с ограничени възможности за добре платена работа, социален и културен живот. Това не мотивира учителите да се квалифицират допълнително, защото се чувстват сигурни за работното си място. В училищата в малките селища и общини (както и в малцинствените райони) се постигат значително по-ниски резултати на матурите, отколкото в училищата в големите градове, въпреки по-голямата субсидия на ученик в тях. Дейността ще се осъществи в 2 етапа. Етап 1: Въпреки изброените сходства, съществуват и различия, които обуславят необходимостта всяко учебно заведение да направи собствен анализ и оценка на средата и взаимодействието с местна власт, доставчици на социални услуги, НПО, настоятелство, местни общности и анализ и оценка на работата на учителите в мултикултурна среда с родителите и децата на ниво детска градина/училище. Целта е да се оцени моментната картина, като се определят силните и слабите страни, проблемите и възможностите с цел подобряване на взаимодействието. В резултат, всеки партньор ще изготви доклад за направения анализ и оценка с препоръки за подобряване на взаимодействието (интелектуален продукт 1). Втората стъпка е да бъдат идентифицирани потребностите на педагозите от обучения за работа в мултикултурна среда. Всеки партньор ще пристъпи към тази стъпка, като проучи конктретните потребности от повишаване на квалификацията на учителите. В процеса на подготовка на проекта, Кандидатът проведе проучване, анкетирайки партньорите за желанието на учителите да бъдат обучени за работа в мултикултурна среда. Всички партньори декларираха, че учителите им не са участвали в обучение за работа в мултикултурна среда и желаят да повишат квалификацията си. Ето защо е необходимо да бъдат детайлизирани конкретни теми и да се изготви график на обученията. Всеки партньор ще изготви доклад с оценка на потребностите от обучения и план за провеждането им (интелектуален продукт 2). Резултатът е от ключова важност за провеждането на дейности 2 и 3 и ще очертае нуждите на учителите, за да бъдат те удовлетворени в рамките на проекта по най-ефективния начин. Етап 2: Тук усилията ще бъдат фокусирани върху анализ на съществуващите стратегически документи по отношение на образователната интеграция и подготовката на актуални такива на ниво партньори (интелектуален продукт 3). През 2020 г. изтича действието на 2 основни стратегии: Национална стратегия на Република България за интегриране на ромите (2012-2020) и Стратегия за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства (2015-2020). Очакваме, че през 2021 г. ще се обнародват техни актуализирани версии, което поражда необходимост от изготвяне/актуализиране на стратегическите документи на училището/детската градина за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. 34 336.00 37 313.01
Провеждане на краткосрочни обучения на учители, педагогически специалисти и директори от образователните институции-партньори за работа в мултикултурна среда: Целта на дейността е да повиши квалификацията на педагогическите специалисти чрез включването им в поредица краткосрочни обучения за работа в мултикултурна среда. В обученията ще участват учители, директори и др. педагогически специалисти и образователни медиатори от детските градини и училища-партньори. Осъществяването на дейността и планът за нейното изпълнение са в пряка зависимост от изготвените интелектуални продукти 1 и 2 в дейност 1 за всеки от партньорите. Изборът на учители, директори и други педагогически специалисти, както и на образователни медиатори, които ще се включат в краткосрочните обучения ще се основава на принципите на доброволност, прозрачност, публичност и недискриминация и в съответствие с техните потребности на база на анализите, изготвени в предходната дейност. Дейност 2 ще предложи обучения за 255 педагогически специалисти от партньорските учебни заведения. Пет образователни медиатори също ще преминат обучения. Според вида на краткосрочните обучения, дейността се разделя на 2 основни поддейности: 2А. Краткосрочни обучения, завършващи с присъждане на квалификационни кредити. Планираните обучения ще се осъществят съгласно изискванията на Наредба №15/22.07.2019 г. 255 учители, директори и др. педагогически специалисти ще бъдат разделени на 28 групи и ще преминат през следните обучения: 1 обучение с присъждане на 1 квалификационен кредит; 1 обучение с присъждане на 2 квалификационни кредита; 1 обучение с присъждане на 3 квалификационни кредита (изнесено с нощувки); 1 обучение с присъждане на 3 квалификационни кредита (изнесено с нощувки) само за директорите на партньорите. На етап подготовка на проектното предложение, Кандидатът проучи възможностите за провеждане на краткосрочни обучения с присъдени кредити по теми, свързани с работа в мултикултурна среда. Анализирани бяха програмите на РУ „Ангел Кънчев“, ВТУ „Св.Св. Кирил и Методий“ и Тракийски университет, както и на вписаните организации в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване квалификация на учителите на МОН. Налице са редица подходящи обучения, като например: Сътрудничество със социалните партньори, институции и НПО в условията на мултикултурализъм; Подходи за работа в мултикултурна образователна среда; Мултикултурната класна стая онлайн, преподаване и обучение; Работата с деца в риск, с емоционално-поведенчески проблеми и приобщаващо образование; Интеркултурното образование и работа в мултикултурна среда; Превенция на отпадането от училище; Интеркултурното образование като средство за превенция на отпадането от училище; Педагогическо взаимодействие в мултикултурна среда "Всеки ученик ще бъде отличник"; Работа с родители в мултикултурна среда: активизиране на родителите; Управление на мултикултурното училище и превръщане на училището в център на общността и др. Обученията ще бъдат осъществени от външен изпълнител, избран чрез прозрачна процедура за избор на обучителна организация в съответствие с изискванията на Наредба № 15/22.07.2019 г. 2Б. Краткосрочни обучения, които не завършват с присъждане на квалификационни кредити за повишаване на педагогическите, социалните и гражданските компетентности на учителите и образователните медиатори. Обученията ще надграждят уменията на педагозите за по-ефективно взаимодействие с децата и техните семейства. Като разчита на дългогодишния си опит, капацитета и квалификацията на екипа си, Кандидът ще организира и проведе обученията без кредити в тази поддейност. Предвидени са следните видове обучения за 255 учители, разпределени в 28 групи: 1 еднодневно; 2 двудневни, от които 1 с нощувка; 1 тридневно обучение (изнесено с нощувки). За 5 образователни медиатори са предвидени 2 тридневни обучения (изнесени с нощувки), от които 1 съвместно с директорите на партньорите. Темите на обученията, които ще се проведат в рамките на поддейност 2А и 2Б ще бъдат изведени на базата на анализите на ниво партньор, извършени в рамките на дейност 1. 329 453.00 260 708.29
Подкрепа на педагогическите специалисти за участие в процедури за придобиване на професионално-квалификационни степени за работа в мултикултурна среда: Дейността цели повишаване на равнището на професионална компетентност на педагогическите специалисти и създаване на мотивация за самоусъвършенстване като основа за кариерното им развитие в системата на образованието. Въз основа на достигнатото равнище на квалификация, педагогическите специалисти могат да придобиват професионално-квалификационни степени. По-високото равнище на квалификация е основа за придобиване на по-висока професионално-квалификационна степен и повишаване на уменията за работа в мултикултурна среда, осигуряващо по-добри възможности за кариерно развитие. В етапа на предпроектното проучване, Кандидатът обсъди с директорите на всички партньорски учебни заведения дали педагогическите им специалисти имат придобити професионално-квалификационни степени (ПКС) и какви ПКС представляват интерес за тях с оглед на кариерното им развитие, за да бъдат планирани релевантни ресурси в рамките на дейността. С изключение на ОбУ „Св. Климент Охридски“, гр. Борово, всички други партньори изявиха желание техни учители да бъдат включени в дейността. С цел спазване на изискванията на насоките за кандидатстване по процедурата, педагогическите специалисти ще бъдат включени в дейността според резултатите от идентифицираните им потребности (интелектуален продукт 2) по дейност 1 за всеки от партньорите. Изборът на педагогически специалисти ще се основава на принципите на доброволност, прозрачност, публичност и недискриминация, в съответствие с техните потребности и на базата на направените анализи и заявено писмено желание от тяхна страна до директорите на партньорските учебни заведения. Педагозите, които ще участват в дейността ще бъдат селектирани така, че да отговарят на изискванията на Раздел V „Придобиване на професионално-квалификационни степени от учители, директори и други педагогически специалисти“ на Наредба №15/22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Те имат право да получат индивидуална финансова подкрепа, когато са придобили професионално-квалификационна степен за работа в мултикултурна среда и след като представят свидетелство за придобитата ПКС. По дейността не е предвидено да бъдат провеждани подготвителни курсове за придобиване на пета и четвърта професионално-квалификационна степен за работа в мултикултурна среда, тъй като в рамките на дейност 2, поддейност 2А всички педагози ще преминат през обучения за присъждане на от 1 до 3 кредита. Отчитайки първоначалната информация, подадена от партньорите, сме планирали в настоящата дейност да бъдат осигурени ресурси за 10 педагози за придобиване на Пета ПКС; 10 педагози за придобиване на Четвърта ПКС и 20 педагози за придобиване на Трета ПКС. Присъдените ПКС на педагогическите специалисти, включени в дейността, се удостоверяват със свидетелство за професионално-квалификационна степен, които се представят на Кандидата за получаване на индивидуалната финансова подкрепа. Изборът на департамент на висше училище за участие в процедура за придобиване на ПКС се извършва от съответния педагогически специалист при спазване на изискванията на чл. 55 (4) от Наредба № 15/22.07.2019 г. 2 460.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.