Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 743 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Пълноценното интегриране на децата роми в българското образование, се намира в пряка зависимост от създаването на условия за съхранение на индивидуалната идентичност, както и от създаване на адекватни условия за възпитание и обучение. Стратегическата цел на Проекта е премахване на неравностойното отношение към ромските деца в обществото.  
Проектът е насочен към привличане  и включване на ромските деца и тези получили международна закрила в образователната система. 
Целева група по проекта са деца в неравностойно положение и техните родители.
 Основните проблеми, водещи до липса на образование и затрудняващи интеграцията на децата  от ромски произход са:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             
1.	Трудно адаптиране на децата в началния етап на образование.
2.	Трудно усвояване на преподавания материал поради слабо владеене на български език.
3.	Ниска степен на грамотност  на възрастните роми.
Основните дейности по проекта са:	
Допълнително обучение по български език за децата, за които българският език не е майчин. Целта на обучението е ограмотяване на подрастващите и  усвояването на основни знания по езика. 
Насърчаване на общуването и съвместните изяви между децата от различните етноси е основна   дейност  по проекта. Ще бъдат организирани различни съвместни събития, в които ще участват деца от различни етноси за създаване на атмосфера на сближаване и толерантност помежду им.
Работата с родителите за осъзнаване необходимостта и ползата от образование е водеща за включване на децата в образователния процес, като предпоставка за тяхната интеграция и социално включване.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Допълнително обучение, при необходимост, по български език за деца, за които българският език не е майчин (включително деца, търсещи или получили международна закрила): Основната цел на дейността е насочена към подпомагане децата от етническите малцинства, насърчаване на тяхното изграждане като пълноценни граждани, както и социална и личностна реализация чрез: -допълнително изучаване на български език; -подобряване на условията за равен достъп до предучилищна подготовка ; -повишаване на качеството на образованието в детските градини с цел тяхната образователна интеграция. Усвояването на български език е определящо условие за пълноценното, интелектуално и емоционално развитие на тези деца като личности. Обучението по български език играе ключова роля в интеграцията на децата от етносите, обучавани в двуезична или многоезична среда. Използването на интерактивни методи в работата ще обезпечи системното натрупване на представи за природната и обществена среда, за успешна социализация и образователна интеграция в детската градина. 72 719.00 14 776.43
Подобряване на образователната среда в детските градини: Осигуряването на подходяща образователна среда за включване на децата от ромски произход с цел повишаване качеството на обучението и подобряване на резултатите от него, ще се осъществява чрез подобряване и обогатяване на материалната база - чрез подходящо обзавеждане и оборудване на класните стаи и създаване на възможности за обучение при по-добри условия, както и за използване на разнообразни начини на преподаване. За успешното обучение по български език ще се използват учебни помагала, учебни материали, пособия, детски книжки, като по този начин децата могат да покажат какво са научили и да го приложат в конкретното занятие. Учебните пособия внасят разнообразие и подпомагат децата по различен начин да изразяват наученото, тъй като децата имат необходимост от разнообразни подходи на обучение. По проекта е предвидено закупуването на 6 броя бели магнитни дъски - по една за всяка от 5-те детски градини / в ЦДГ № 24-2 бр. тъй като броят на групите е по-голям-13/. Магнитните дъски ще бъдат използвани за обучението на децата да разпознават буквите, да съставят срички и да подреждат картинки. С помощта на магнитната дъска те ще могат да изучават елементите на изречението, както и да съставят истории с помощта на картинките. За подобряването на образователната среда и техническите средства, е планирано и закупуването на проектори и прожекционни екрани. Използването на мултимедийни проектори по време на занятия осигурява по-добро онагледяване на преподавания материал. Вълшебствата на класната стая се крият в модерните технологии, осигуряващи различна визуализация и по-добра информация. За документиране цялостния процес на обучение на децата в проекта е заложено закупуването на дигитален фотоапарат за всяка от детските градини. Заснемането на моменти от обучението подпомага процеса на документиране на индивидуалното развитие на децата. Когато те видят фотоси, показващи участието им в различните дейности, те се чувстват оценени и мотивирани да се справят още по-добре. 34 100.00 23 687.21
Насърчаване общуването и съвместните изяви между децата от различните етноси, обучаващи се в отделни детски градини и в подготвителните групи в общинските училища на територията на населеното място: Целта на настоящата дейност е да се преодолеят негативните нагласи и предразсъдъци, които имат децата в най-ранна възраст, да се възпитават в толерантност и приемане на различните. Има две основни причини и дейността следва да намали тяхното влияние и да ги преодолее. Първата причина е осъзнаването, че “аз съм различен от другите”. Това обикновено се случва около 3-годишна възраст. На тази възраст настъпва кризата на самостоятелността или т.нар. “криза на третата година”, когато в речта се появява местоимението “аз”. С това започва процесът на самоидентификация, в хода на който детето започва да се самоосъзнава като личност. По това време то започва да забелязва различията по пол и външност. Осъзнавайки собствените си особености, то паралелно започва да разбира, че и другите деца се различават от него. В речта му започват да се появяват изказвания за другите и техните особености, но на този етап това не се прави с цел обида, а просто за да се обозначи различието. Втората причина е, че детето се учи на нетърпимост, повлияно от поведението на възрастните. Ние самите не винаги можем да проявим търпимост към особеностите на другите хора. Толерантното отношение спрямо ромите в детския свят предпоставя спокойното и нормално интегриране в детската общност. 271 505.00 233 208.41
Дейности, насочени към съхраняване и развиване на културната идентичност на децата от етническите малцинства и техните връстници в интеграционна мултикултурна среда: В детските градини децата придобиват не само знания, но усвояват и положителни нагласи към различието у другите деца, формира се култура на толерантност. Детската градина е призвана да формира способност за разбиране и приемане на другия. Тя има своята съществена роля, защото в най-ранна детска възраст учителите, приятелите оказват силно влияние при формирането на ценностната система, навиците и моделите на поведение при децата. Утвърждаването на междукултурните ценности изискват различни нагласи на родителите роми към образователна философия и обвързаните с нея образователни програми. Чрез представянето на различните култури се преодоляват различията. За родителите от етносите е важно децата им да бъдат възпитавани и обучавани в детските образователни институции. 35 250.00 7 708.20
Насърчаване участието на родителите във възпитателния процес: Насърчаване на родителите на ромските деца да бъдат равноправни партньори на детската градина за осъществяване на процеса на образование на децата. Родителите трябва да бъдат приобщени към живота и режима на детското заведение с цел мотивиране на тяхното пълноценно участие в подкрепата и личностното развитие на децата. 18 100.00 12 815.05
Организация и управление на проекта: Дейностите за организация и управление са насочени към внимателното планиране, организация и контрол при изпълнението на проекта за постигането на неговите цели и изпълнението на посочените в процедурата критерии. Екипът за управление на проекта е съставен от членове, които притежават съответните опит и квалификация, необходими за успешното му изпълнение. 43 000.00 40 272.03
Информация и публичност: За популяризиране дейностите и целите на проекта е предвидено изпълнението на мерките по информация и публичност съгласно Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. 4 750.00 4 128.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.