Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 743 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Проектното предложение включва интегрирани мерки за подкрепа за пълноценно социално включване на представители на уязвими групи, живеещи на територията на община Благоевград. Постигането на тяхната устойчива социално-икономическа интеграция  включва повишаване на качеството им на живот, подкрепа за професионална реализация, намаляване на бедността, в това число и спиране на предаването на бедност от поколение на поколение. Проектът е разработен с разбирането за социално-икономическата интеграция като процес, който изисква продължителни, целенасочени и едновременни усилия, насочени към  цялото семейство, като конкретната подкрепа е съобразена с  индивидуалните нужди на неговите членове. Проектът предполага прилагането на интегриран междусекторен подход за постигане на взаимно допълване от една страна при реализиране на планираните дейности, а от друга - по отношение на постиганите резултати. Проектните дейности са ориентирани както към родителите, така и към децата, като от участието (пряко или косвено) и на двете страни в тях ще има влияние върху обема и устойчивостта на крайния резултат.  
Проектът предвижда дейности за трайна интеграция на пазара на труда, включващи мерки за мотивиране, активиране, мотивационно и професионално обучение, осигуряване на субсидирана заетост. 
Проектът включва широк кръг допълнителни занимания с ученици, застрашени от отпадане от училище,  занимания за  деца и ученици, за които българският език не е майчин, осигуряване на психологическа подкрепа за децата и учениците в образователните институции - партньори по проекта. Предвижда се и подобряване на образователната среда в тях. Предвидени са и мерки за кариерно консултиране, съобразени с възрастта и потребностите на учениците, за осигуряване  на успешен преход от образование към заетост.
Ще бъдат реализирани и дейности за преодоляване на негативните стереотипи 
спрямо ромската общност и популяризиране на културната идентичност на ромите, като пълноценна част от обществото.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от рискови групи и подкрепа за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование: С цел намаляване риска от преждевременно отпадане от образование и подкрепа за деца и ученици, реинтегрирани в образователната система ще се провеждат допълнителни занимания в двете училища - партньори по проекта - Второ основно училище "Димитър Талев" и Благоевградска професионална гимназия "Ичко Бойчев". Допълнителните занимания ще са насочени към по-доброто усвояване на учебния материал и стимулиране на интереса към ученето. Допълнителната подготовка ще бъде ориентирана към следните ученици: - ученици от рискови групи в начален и прогимназиален етап на обучение (ученици от Второ основно училище "Димитър Талев") - Предвижда се да бъдат обхванати 40 (индикативен брой) ученика, разпределени по групи, съобразно нивото на усвояване на материала и трудностите, които срещат. С тях се планира провеждане на занимания и по двата учебни предмета - български език и математика . - ученици от рискови групи от VII клас (ученици от Второ основно училище "Димитър Талев") - допълнителна подготовка за явяване на националното външно оценяване, с цел повишаване на резултатите при оценяването и по-лесно преминаване в гимназиален етап на обучение. Предвижда се да бъдат обхванати 14 ученика (индикативен брой), разпределени в групи. - ученици от рискови групи от XI и XII клас (ученици от Благоевградска професионална гимназия "Ичко Бойчев") - допълнителни занимания-подготовка за явяване на държавни зрелостни изпити. Предвижда се да бъдат обхванати 40 ученика (индикативен брой), разпределени по групи. С тях ще се провеждат занимания по български език и литература и и занимания по втори предмет, съобразно избора на учениците. Разпределението на часовете за подготовка за ДЗИ няма да нарушава приетите учебни програми. Допълнителните занимания ще се провеждат от учители с опит в съответната сфера, като опитът в работата с деца и ученици от етническите малцинства ще бъде предимство. За изпълнението на дейността ще бъдат осигурени ученически помагала и необходими материали за всички участници. Изборът на необходимите материали и помагала ще се извършва от съответните учители, в зависимост от нуждите на учениците, включени в допълнителните занимания. 58 450.40 52 663.77
Осигуряване на психологическа подкрепа за децата и учениците в риск: Дейността има за цел да осигури подходяща психологическа подкрепа за децата и учениците в риск, в това число и децата и учениците от етническите малцинства, за тяхното успешно интегриране в образователната система, превенция и справяне с рисковете, пред които са изправени. За тази цел в детските градини, които са партньори по проекта и Благоевградска професионална гимназия "Ичко Бойчев"- партньор по проекта ще бъдат осигурени психолози. Те ще работят съвместно и в подкрепа на училищните психолози. Ще се обърне особено внимание на учениците в тинейджърска възраст, при които рисковете от преждевременно отпадане от образование са най-големи. Превенцията на ранните бракове и различните зависимости също ще бъде във фокуса на работата на психолозите. Очакванията са, че осигуряването на психологическа подкрепа за децата и учениците в риск, в това число и тези от етническите малцинства ще им помогне да възприемат образованието като ценност, а етническите и културни различия като допълнително предимство за успех, както в образователен, така и в житейски план. Реализирането на дейността ще спомогне за изграждане у учениците на трайно доверие към училищния психолог, като личност, от която могат да получат внимание, съвет и подкрепа в нужда. Учениците от етническите малцинствени групи често срещат специфични проблеми, особено когато в семейството съществуват рискови фактори. Приемането от подрастващите на етническите и културни различия като предимство, образованието като ценност, а собствените сили и възможности като предпоставка за успех е процес, който предполага участието на психолог. За постигане на максимален ефект от планираната дейност, работата на психолозите ще започне с извършване на анализ на различните рискови фактори и идентифициране на децата и учениците, които имат най-съществена и спешна нужда от психологическо подпомагане. Това ще позволи пълноценно организиране на работата на психолозите. В момента в утвърдените длъжностни разписания на детските градини няма предвидена длъжност психолог. Всички, ангажирани педагози в детските градини в общината споделят необходимостта от включването на психолози в екипите на детските заведения. Нуждата от психолог е още по-голяма там, където има по-висок процент записани деца от рискови групи, в това число деца от ромската общност. Въпреки констатираната потребност, привличането на психолози в детските градини е почти невъзможно, тъй като няма предвиден финансов ресурс. В тази връзка дейността осигурява включването на психолози в работата на двете детски градини-партньори и то с продължителност, която ще даде възможност професионалната помощ да достигне до максимален брой деца. В същото време реализирането на проектната дейност ще позволи да се види ефекта от модел на работа в детските заведения, който включва възможност за постоянно взаимодействие на педагози и психолози, който ще помогне на децата да приемат детската градина като среда, в която имат своето място. Подобна подкрепа е от ключово значение, особено, за децата, които израстват в семейство с родителски дефицит. 127 704.00 103 209.00
Насърчаване на участието на родителите в образователния процес и работа с родителите от етническите малцинства за превенция от отпадането от училище: Дейността цели да подкрепи процесите на образователна интеграция, да намали броя на преждевременно отпадналите от образование и да спре сегрегацията в училищата и детските градини в община Благоевград чрез активна работа с родителите. Ролята на родителите за успешното участие на децата и младежите в образователния процес е изключително важна. Сред маргинализираните групи е висок процентът на родители, които не насърчават децата си да посещават училище. Чести са и случаите на родители, които не разрешават на децата си да учат. Това е една от основните причини за ранното отпадане от образователния процес и бедността, предавана през поколенията. В същото време голяма част от родителите, които подкрепят децата си за получаване на необходимото образование не желаят те учат в паралелки, в които има ученици от етническите малцинства. Често родителите избират паралелка и училище за детето си с този аргумент. Предвидени са дейности в две основни насоки: - създаване на "Училище за родители" - обучение за родители от маргинализираните общности и други рискови групи. Темите ще са насочени към създаване на компетентности за пълноценна грижа и подкрепа на децата им за пълноценно участие в образователния процес. Целта е да се получи промяна на нагласите у родителите по отношение на възприемането на образованието като ценност, необходимостта от разбиране на нуждите на децата, изграждане на хигиенни навици, грижа за здравословното състояние на децата и справяне с поведенческите проблеми на подрастващите. В дейността ще бъдат обхванати 58 родители от уязвимите групи, включително родители на деца и ученици, настанени в социалните жилища, изградени в община Благоевград с финансовата подкрепа на ОПРР 2014-2020 г. Обучението ще се провежда от мултидисциплинарен екип, включващ психолог, експерт образователни дейности. Ще се използват различни подходи, в това число лекции, дискусии, ролеви игри и др. Дейността ще са провежда в помещения, осигурени от училището, детските градини, сградата на общинска администрация-Благоевград. - обществени дискусии - фокусът на дискусиите ще бъдат ползите от образователна интеграция и приемането на различията от децата, учениците, родителите. За участие в дискусиите ще бъдат привлечени лица с обществен авторитет, които са ангажирани с проблемите на образователната интеграция, експерти, представители на малцинствени групи, постигнали успехи в различни сфери и др. 2 952.00 2 441.02
Кариерно ориентиране за учениците от Второ основно училище "Димитър Талев" и Благоевградска професионална гимназия "Ичко Бойчев": Целта на дейността е да се развие интереса на учениците към различните сфери на човешката дейност и възможностите за участие в тях. Ключово значение за развитието и професионалната реализация на младежите има запознаването им от най-ранна възраст с различните професии, важността на труда, необходимостта от личностно развитие и своевременното кариерно ориентиране, съобразено с техните желания, нагласи и възможности. За целта се предвижда изпълнението на редица дейности, съобразени с възрастта на участниците от Второ основно училище "Димитър Талев" и Благоевградска професионална гимназия "Ичко Бойчев" : - за ученици от I клас до IV клас - провеждане на общо 3 събития "Аз мога да бъда..." за периода на изпълнение на дейността във Второ основно училище "Димитър Талев". Събитията могат да включват изложби, викторини, състезания за представяне по подходящ начин на често срещани, актуални професии. - за ученици от прогимназиален курс на обучение във Второ основно училище "Димитър Благоев" и ученици от VIII клас, IX клас и X клас в Благоевградска професионална гимназия "Ичко Бойчев" - провеждане на общо 3 събития "Панорама на труда" (едно във Второ основно училище "Димитър Талев" и две в Благоевградска професионална гимназия "Ичко Бойчев") . Събитията ще бъдат предхождани от анкетиране на учениците, за посочване на професии, които ги интересуват и биха искали да научат повече за тях. На база на резултатите от анкетирането, на събитията ще се представят избраните от учениците професии по подходящ начин, като един от фокусите ще бъде съответствието между индивидуалните интереси и изискванията за успешна реализация в съответната професия. Ще се акцентира върху важността на правилния избор на гимназиално обучение за последващо обучение във висше училище, професионална гимназия и т.н. Освен това, във всяка паралелка ще се провеждат и срещи на класа с експерти по кариерно ориентиране. Индикативен брой срещи на класа - общо 27 срещи на класа във Второ основно училище "Димитър Благоев" и 21 срещи на класа в Благоевградска професионална гимназия "Ичко Бойчев" (за периода на изпълнение на дейността ). - за ученици от гимназиален курс на обучение в Благоевградска професионална гимназия "Ичко Бойчев" ( XI клас и XII клас ) провеждане на общо 3 семинара за кариерно ориентиране ( по един на срок), на които ще бъдат засегнати теми, свързани с трудови и социални права, рискове при търсене и започване на работа и т.н. За всички ученици от гимназиален етап ще бъде осигурена възможност за индивидуални срещи с кариерни консултанти и разработване на планове за кариерно развитие. Предвижда се и организиране на 2 срещи с работодатели за учениците от гимназиален курс на обучение в Благоевградска професионална гимназия "Ичко Бойчев". Предвидените събития с по-масово участие на ученици за запознаване и презентиране на различни професии могат да се реализират в сградите на училищата-партньори по проекта (класни стаи, зали, фоайета и др. подходящи помещения на територията на съответното училище), в зали в сградата на общинска администрация-Благоевград или в други подходящи сгради общинска собственост. Всяко едно от планираните събития ще се провежда в рамките на 1 ден, с продължителност минимум 6 часа. 17 736.00 16 331.98
Подобряване на образователната среда в Благоевградска професионална гимназия "Ичко Бойчев", Второ основно училище "Димитър Благоев", Детска градина № 11 "Здравец", Детска градина № 6 "Щастливо детство" : Мерките за подобряване на образователната среда са важни, тъй като спомагат училищата и детските градини да стават все по-привлекателно място за децата и учениците, позволяват използването на много по-широк кръг образователни ресурси чрез ефективно въвеждане на съвременни информационни и комуникационни технологии. Разбирането на Община Благоевград и нейните партньори - училища и детски градини е, че постигането на целите за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства би било най-ефективно чрез повече и по-задълбочена работа с тях и техните родители. В тази връзка и в унисон с останалите дейности по проекта мерките за подобряване на образователната среда ще са насочени към осигуряване на достъп до информационни и комуникационни технологии в училищата и детските градини посредством закупуване на необходимото за целта оборудване. Голяма част от децата и учениците от уязвимите групи нямат достъп до такива технологии в дома поради липса на финансови възможности на семействата и/или липса на компетентности отстрана на родителите да си служат с тях. Същевременно включените в проекта училища и детски градини разполагат с ограничени възможности за осигуряване на необходимото оборудване. Тази дейност ще се изпълнява в допълнение и към вече предприетите мерки от страна на Министерство на образованието и науката за осигуряване на такива възможности за учениците от уязвимите групи в контекста на кризата с COVID-19. Ще бъде подобрена и средата за обучение в детските градини -партньори по проекта. За целта ще бъдат осигурени общо : 4 бр. преносими компютри (ед.цена - 949 лв.) ; 4 бр. интерактивни дъски (ед. цена 1 680 лв.); 4 бр. мултифункционално устройство (656 лв.), разпределени по следния начин: - за Благоевградска професионална гимназия "Ичко Бойчев" - 1 преносим компютър, 1 интерактивна дъска; 1 мултифункционално устройство - за Второ основно училище "Димитър Благоев" - 1 преносим компютър, 1 интерактивна дъска; 1 мултифункционално устройство - за Детска градина № 11 "Здравец" - 1 преносим компютър, 1 интерактивна дъска; 1 мултифункционално устройство - за Детска градина № 6 "Щастливо детство" - 1 преносим компютър, 1 интерактивна дъска; 1 мултифункционално устройство Закупеното оборудване ще бъде използвано при обучението на децата и учениците от етническите малцинства със следните цели: - запознаване на децата в ранна възраст със съвременните информационни и комуникационни технологии и техните възможности; развитие на интереса у децата и учениците към тези технологии и възможностите, които те предоставят; подобряване на възможностите за участие в ефективен образователен процес ( в това число и в случай на дистанционно обучение). 13 140.00 13 080.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.