Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 959 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Концепцията на проекта "ШАНС – Интегриран подход за социално приобщаване " акцентира  на  прилагане на взаимодопълващи се дейности, насочени към интегрирано решение на съществуващите проблеми пред лицата и семействата от уязвимите групи, съчетани с отчитане на индивидуалните им нужди и потребности. Общата цел на проекта е чрез въвеждането и прилагането на комплексни социални, здравни и образователни услуги, насочени към социално-икономическа интеграция на хора от уязвимите групи на територията на Община Кърджали да се повиши качеството на живот, да се осигурят възможности за социално включване на тези групи, като същевременно се създадат условия за намаляване на бедността. Специфичните цели са насочени към осигуряване на обучение и заетост, както и подобряване на достъпа до социални и здравни услуги на представителите на уязвими групи. Също така с реализирането на проекта се цели създаване на условия за по-добра образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства. Целевите групи на проекта включват лицата и членовете на семейства им, които ще бъдат настанени в изградените социални жилища, както и такива в неравностойно положение. В проекта са включени дейности осигуряващи изпълнението на мерките от "социалния пакет" като част от услугата "Социални жилища", а именно - мотивационно и професионално обучение, осигуряване на заетост, повишаване на здравната култура и осигуряване на условия за подобряване на образователното ниво на техните деца.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Допълнително обучение по български език за децата и учениците, за които българският език не е майчин: Усвояването на българският език е базисното условие, даващо възможност за социализацията и приемането на хората от различни етноси и тяхната интеграция в българското общество. Един от основните проблеми, с който се сблъскват децата от малцинствените групи, определяни като билингви, е слабото владеене на българския език. При постъпването си в предучилищен и начален етап на образование, тези деца най-често много слабо или почти не говорят български език, поради специфичната семейна среда, в която не се използва български език. Това ги поставя в стресова среда и значително затруднява тяхната социализация. Овладяването на българския език е дълъг процес, който изисква непрекъснат контакт от една страна с носители на езика, а от друга непрекъснати упражнения и обогатяване на речниковия запас и усвояването на езиковите форми. Ниската грамотност на родителите и съществуващите финансови затруднения в семействата водят до незаинтересованост и чести отсъствия на децата. Тези фактори влияят върху мотивация в учениците за участие в учебния процес и до занижаване на индивидуалните постижения в обучението им. Дейността включва организирането и провеждането на извънкласни занимания по български език с 70 деца и ученици от малцинствени групи, слабо владеещи български език, на възраст от 5 до 16 години. Дейността ще се осъществява от ОУ "Св. Климент Охридски" - партньор по проекта и Община Кърджали. C дейността се цели създаването на допълнителни възможности за усвояване на българския език от представителите на целевата група, както и на необходими условия и мотивация за пълноценно включване в образователния процес и социална интеграция. Идентифицирането на децата и учениците, които ще бъдат включени в планираните извънкласни занимания, ще се извърши съвместно от Община Кърджали и партньора. За база ще се използва информацията от картотеката на лицата, желаещи да бъдат настанени в изградените социални жилища. Идентифицирането на деца и ученици от семейства, които не са включени в картотеката, но попадащи в целевата група по проекта ще се извърши със съдействието на Регионална дирекция „Социално подпомагане” и Дирекция „Закрила на детето” в Кърджали, които са регионални звена на асоциираните партньори – АСП и ДАЗД. Също така ще се потърси информация от останалите учебни заведения в град Кърджали. Ще бъде извършена индивидуална оценка на потребностите на идентифицираните деца и ученици. Ще бъдат сформирани 14 групи от 2 до 8 деца, които ще се обучават по специално изготвена програма, съобразена с техните нужди и отговаряща на утвърдената от МОН учебна програма по български език и литература. При сформирането на групите ще се отчита както входното ниво на участниците, така и възрастовата им група. Заниманията ще бъдат насочени към обогатяване на езиково-говорните компетентности, умението за общуване, взаимодействието и работата в екип у децата и учениците. Ръководителите на групите ще прилага интегративен подход за овладяване и развиване на българската реч, използвайки и художествено интерпретиране на литературни произведения (етюди, игри-драматизации, театрализирани игри), чрез които се развиват интонационна и жестомимична изразителност. Тази дейност ще допринесе за обогатяване и усъвършенстване на езиковата компетентност чрез коригиране на синтактични, морфологични, граматични и стилистични грешки, допускани под влияние на майчиния език, активизиране на пасивния и разширяване на активния речник. След приключването на планираните допълнителни занимания ще се проследи постигнатия напредък от всеки участник . За целите на дейността ще бъдат закупени учебни пособия и помагала, които ще бъдат предоставени на участниците. Предвидените дейности ще допълват и надграждат дейностите по проект BG05M2ОP001-3.005-0004 „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“ и проект BG05M2ОP001-2.011-0001 „Подкрепа за успех“. Демаркацията ще се осъществява на ниво представители на целевите групи в учебното заведение. 123 561.66 119 395.35
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства и подкрепа за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование: Ниският икономически статус на семействата и социалната изолация се посочват най-често като основни причини за преждевременното отпадане от училище на децата и учениците от уязвимите групи. Отсъствията от училище поради липса на средства и ниското ниво на владеене на официалния език се отразяват силно негативно върху усвояването на знания по всички общо образователни предмети, включени в учебната програма. Това от своя страна допълнително понижава мотивацията на децата и учениците за участие в образователния процес. Предоставянето на допълнителни занимания на застрашените от отпадане ученици цели да подкрепи тяхната устойчива интеграция в образователната система и намаляване на риска от преждевременното й напускане. Тези занимания ще се фокусират върху усвояване на природните и точните науки, както и ще стимулират личностни качества и формиране характера на подрастващите посредством изкуствата и спорта. По този начин ще се повишат резултатите на учениците и ще се улесни преминаването им в по-горен клас и степен на образование. Тази дейност ще се изпълнява от партньора – ОУ „Св. Климент Охридски” и Община Кърджали и ще обхване минимум 50 деца и ученици от целевата група, на възраст от 5 до 16 години. Идентифицирането на децата и учениците, които ще бъдат включени в планираните извънкласни занимания, ще се извърши съвместно от Община Кърджали и партньора. За база ще се използва информацията от картотеката на лицата, желаещи да бъдат настанени в изградените социални жилища. Идентифицирането на деца и ученици от семейства, които не са включени в картотеката, но попадащи в целевата група по проекта ще се извърши със съдействието на Регионална дирекция „Социално подпомагане” и Дирекция „Закрила на детето” в Кърджали, които са регионални звена на асоциираните партньори – АСП и ДАЗД. Също така ще се потърси информация от останалите учебни заведения в град Кърджали. Ще бъде извършена индивидуална оценка на потребностите на идентифицираните деца и ученици. След оценка на индивидуалните потребности и отчитане на личните интереси в сферите на изкуствата и спорта, ще бъдат сформирани 10 групи, от които 5 групи по общообразователни предмети и 5 по интереси. За да се осигури възможност да пълноценно работа с всяко дете и ученик, броят на участниците в отделните групи ще бъде между 2- 8. Занятията на всяка група ще се провеждат от преподавател -специалист по индивидуална програма в зависимост от идентифицираните нужди и по определен график. За изпълнението на дейността ще бъдат осигурени материали, консумативи, пособия и учебни помагала за всички участници, включени в допълнителни занимания. Изборът на учебни пособия и помагала ще се осъществява от отделните преподаватели и експерта "Образователни дейности" с оглед конкретните потребности на участниците. Предвидените дейности ще допълват и надграждат дейностите по проект BG05M2ОP001-2.011-0001 „Подкрепа за успех“. Демаркацията ще се осъществява на ниво представители на целевите групи. 69 111.74 67 695.74
Осигуряване на психологическа подкрепа за децата и учениците от етническите малцинства: Психологическото състояние на децата и учениците играе съществена роля в процеса на усвояване на знания и умения като част от образованието. Училището е едно от първите места, в което деца от семейства, различаващи се от останалата общност по етническа принадлежност, културни ценности или други признаци, са въвлечени в общуване и взаимодействие с връстници, които са мнозинство. Често възникват проблеми, свързани с взаимното разбиране, приемане позицията на другия, който не прилича на теб, с различия в ценностите, във финансовите възможности и интелектуалното ниво. Тези стресови ситуации допълнително затрудняват процеса на интеграцията им. Тази дейност цели да осигури подходяща индивидуална и/или групова подкрепа за децата и учениците от етническите малцинства за тяхното успешно интегриране в образователната система. Взаимодействието и партнирането между всички участващи в процеса субекти: деца/ученици, учители и родители следва да формира подходящ социално-психологически климат, който да благоприятства интеграцията на децата от етнически малцинства, както и интеркултурна компетентност за преживяване чрез емпатия и работа в сътрудничество без оглед на белезите на различието. Именно това определя и фокуса на тази дейност, а именно превенция и справяне с рисковите фактори, пред които са изправени учениците. ОУ „Св. Климент Охридски”–партньор по проекта ще осигури психолог, който ще предоставя психологическа помощ на минимум 50 деца и ученици, както и ще работи с минимум 20 родителя на деца в риск, преживели насилие или психологическа травма , При стартиране на дейността ще се идентифицират учениците и родителите, които се нуждаят от тази подкрепа. Психологът ще работи както групово, така и индивидуално с тях за преодоляване на актуалната ситуация на тревожност, безпомощност, насилие и копиране на кризата, по превенция на зависимости и други рискови фактори. Психологическата подкрепа, оказана в подходящия момент, ще укрепи нагласата в децата и учениците да търсят възможности за приобщаване и устойчива социална интеграция. Също така ще ги мотивира за промени чрез създадени условия за преработване на негативни преживявания и развитие на стратегии за справяне в различни трудни ситуации. 12 432.00 13 509.99
Подобряване на образователната среда в ОУ "Св. Климент Охридски" в гр. Кърджали: Видът на средата, в която се провежда образователния процес, е от съществено значение за формиране на положителна нагласа и мотивация в децата и учениците за редовно посещаване на учебните занятия. За създаване на по-пълноценни условия за провеждане на обучение и занимания по интереси, в сградата на ОУ "Св.Климент Охридски" ще бъде създаден образователен център „Нов шанс“. Центърът ще включва общо 6 помещения - 4 кабинета, творческо ателие с кът за отдих и театрално- музикална стая, В рамките на дейността Община Кърджали ще закупи и достави оборудване и обзавеждане за центъра, а именно: - Училищни маси -40 бр.; - Столове -40 бр.; - Учителско бюро -6 бр.; - Столове за бюрата -6 бр.; - Щори – 6 броя стаи по 3 прозолеца, общо 18 бр. щори.; - Стераж за 20 табла и карти с колелца – 20 бр. - Закачалки – 6 бр.; - Дивани – 6 бр. ; - Дидактически табла – 400 бр.; - Шкаф с контейнер – 2 бр.; - Интернет окабеляване и монтиране на рутери – 1 бр. ; - Двоен шкаф с 4 нива – 2 бр.; - Единичен шкаф с 4 чекмеджета – 2 бр.; - Етажерка жаба – 1 бр.; - Стативи -8 бр.; - Интерактивен дисплей -4 бр.; - Лаптоп -7 бр.; - Детски гардероби -3 бр.; - Училищни секции - 8 бр.; - Етажерки с рафтове -8 бр.; - Бели дъски – 4 бр.; - Екран – 2 бр.; - Мултимедия – 2 бр.; - Огледала – 3 бр.; - Мобилна стойка за табла и карти - 20 бр; Във всяка от шестте стаи има по 3 броя прозорци. Всеки прозорец е с покривна от щори площ – 6.25 кв.м.; В описанието е посочено, че ще бъдат закупени и монтирани 18 броя щори, отговарящи на броя на прозорците в стаите /6х3= 18/; В представените оферти стойността на щорите е калкулирана на кв. м., като заложената в проекта цената за кв. м. е 160 лв./кв.м. Всеки прозорец е с площ 6,25 кв.м. х160 лв.= 1000 лв. за щора." Закупеното оборудване ще бъде използвано при провеждане на планираните образователни дейности с децата и учениците от етническите малцинства със следните цели: - запознаване на децата в ранна възраст със съвременните информационни и комуникационни технологии и техните възможности; - развитие на интереса в децата и учениците към тези технологии и възможностите, които предоставят, както в образованието, така и за бъдеща професионална реализация; - достъп и използване в образователния процес до много по-голям кръг образователни ресурси, включително мултимедийни и интерактивни, което ще го направи много по-занимателен и интересен за децата; - използване на закупената техника в случай на дистанционно обучение. Подобряването на условията ще насърчи, подкрепи и мотивира всички ученици, независимо от техните възможности, повишаване на техните знания и умения. 72 570.96 72 554.00
Работа с родители без разлика от етническия им произход за разясняване ползите отобразователната интеграция и приемането на различието;: Проявата на чувствителност към културните различия е ценност, от която съвременното ни общество изпитва особена нужда поради мултиетническата и мултикултурната си природа. Икономическите фактори често способстват за затварянето на индивида в кръг от устойчиви социални представи, които се превръщат в прегради между "ние" - своите, близките, и "те" - другите, чуждите. Забързани в ежедневието, натоварено с редица отговорности и ограничения, хората често вземат решения и основават своите съждения за взаимоотношения и поведение на базата на стереотипи, предразсъдъци или етноцентристки наслоения. В ролята си на родителите предават тези модели и на децата, като по този начин ги отдалечават неимоверно много от осъзнатата представа за другоста, която е в основата на чувствителността към различието и нейната висша проява - способността за съпреживяване, смяна на перспективата и уважение към различията. Промяната на погрешните и ограничаващи стереотипи относно етнокултурните различия може да се постигне чрез повишаване на родителската отговорност и подкрепа за образованието чрез атмосфера на взаимно разбиране и демонстриране на поведенчески модели на толерантност. Всички занимания в дейността целят да формират умения и компетентности за общуване, които да създадат позитивна нагласа към различната идентичност и да формират в родителите поведенчески модели за подкрепа на развитието на техните деца. За постигането на тази цел ще бъдат организирани и проведени поредица от групови формати за привличане на 180 родители с различени социален статус и етническа принадлежност за участие във учебния процес, а именно 2 кръгли маси, 2 обучения и 6 тренинга. Темите, които ще се разглеждат на тези групови форми ще бъдат подбрани на база резултатите от проведено анкетно проучване сред родителите, като ще се наблегне на съвместната работа за преодоляване на възникнали проблеми. Наред с груповата работа с родители се предвижда и възможност за индивидуално консултиране по повод на притеснителни признаци в поведението, които да алармират, че има проблеми с приемането на различията на другите, социализацията и интеграция в разнородни групи. Ефективният групов процес в работата с родителите ще осигури овладяване на знания като резултат от лична мотивация и собствено решение, с разбиране и приемане на личната позиция на другите и подкрепа за независимото позитивно мислене. Това от своя страна води до осъзнаване важността на семейството заедно с други социални участници като един от основните фактори за социализация в образователните процеси и в развитието на личността.Така ще се осигури взаимно обогатяване на всички участници в процеса чрез прилагане на жизнения опит на всеки и обединяване на позитивната нагласа на всички. 13 201.70 13 201.70

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.