Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 603 дървета
English

Програма: Наука и образование за интелигентен растеж

Район за планиране: Всички

Описание

Проект „Играем и учим заедно“ цели повишаване на качеството на ранното образование и обхвата на деца от маргинализирани общности в системата на предучилищното образование в град Луковит и село Румянцево. 
Проектът предлага пилотно тестване на програма Елементът ИГРА в една цяла детска градина, вкл. с изнесаната си група в село Румянцево, и в една подготвителна група на ОУ "Христо Ботев" село Румянцево. Програмата включва три модула: “Библиотека на играчките”, “Музика в действие” и “Разкажи приказката” (Дейност 1), тя е насочена и към работа с родители, като освен групови уроци предлага занимания с родители, целящи повишаване на родителския капацитет и подобряване на уменията за съвместно учене чрез игра.
Експерти в ранно детско развитие, с опит в работа с маргинализирани общности и познаващи ресурсите и предизвикателствата на родители от община Луковит, ще адаптират програмата в съответствие с конкретните нужди и възможности. Освен трите модула и дейностите за включване на родители, ще бъде разработен отделен нов модул на тема Екология (Дейност 2 „ЕКО и в играта“).
В проета ще бъдат включени общо 112 деца на възраст 2-8 години в 8 групи – 5 в ДГ „Червената шапчица“ град Луковит, 2 в изнесени групи в село Румянцево и една в подготвителната група в ОУ „Христо Ботев“ село Румянцево – партньор в проекта. 73 от децата, включени в проекта са от маргинализирани общности (включително роми).
Над 50 родители ще вземат участие в дейностите, най-вече в Дейност 3 „Учим и играем заедно – занимания с родители“, 30 от тях роми.
Заниманията в 8-те групи ще се реализират в период от 2 години, включително и в летните месеци.
В дейностите ще се включват деца и родители от немаргинализирани общности с цел насърчаване на социалното включване и подобряване на общуването и преодоляване на предразсъдъците.
Резултатите и ефекта от проекта ще бъдат разпространени чрез интернет страниците на двете партньорски образователни институции, както и чрез целенасочени информационни събития.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Учим чрез ИГРА - сесии за деца: Дейността включва пилотно тестване на програма Елементът ИГРА, разработена от Фондация за децата в риск по света. Програмата е с три модула: “Библиотека на играчките”, “Музика в действие” и “Разкажи приказката”. Тя ще бъде адаптирана с оглед образователните нужди и възможности на децата, ще се разработят допълнителни сесии - за да се постигне продължителност 2 години. Всеки модул ще съдържа 46 сесии, средно по две месечно за период от 23 месеца. Заниманията ще се реализират в 8 групи (2 в изнесена група Румянцево, 5 в Луковит и 1 в ОУ "Хр. Ботев" Румянцево). Групите ще са със средно 14 деца в група. Някои от сесиите е препоръчително да се комбинират, например сесия от модул "Музика в действие" и сесия от модул "Разкажи приказката". Играта има важна роля в развитието на мозъка на децата като подпомага както физическия им растеж така и емоционалното израстване. Децата използват играта като универсален способ за общуване, социализиране и опознаване на света и общността, в която живеят. Играта насърчава цялостното детско развитие - обща и фина моторика, общуване, социално-емоциоанално развитие и когнитивно развитие. Модул "Библиотека на играчките". В рамките на този модул децата ще имат възможност да играят и учат в групов и индивидуален формат. Използваният метод е Покажи-Назови-Играй. Това на практика означава показване на играчка (от предварително закупен набор от одобрени и тествани играчки от естествени материали), назоваване на играчката, действието или функцията, след което детето ще има възможност самостоятелно да играе с нея. В първия етап детето наблюдава как възрастният използва/играе със съответната играчка, във втория етап чува думи, които често са нови за него и ги заучава и впоследствие използва играчката като си припомня езиковите еквиваленти на съответните действия и развива фина или обща моторика. В груповите уроци, чрез социалните игри, децата се научават на уважение, изслушване, изчакване и други много важни за социалното включване умения. Всяка сесия ще има тема, например "Кухня", "Храна", "Транспорт", "Къща", "Семейство", "Форми", "Животни" и т.н. Темите в различните модули ще са сходни с цел съчетаване и надгражда на знания и умения. Модул "Разкажи приказката" Чрез този модул се цели децата да развият не само езиковите си умения, но и критично мислене, въображение, представи за добро, зло, справедливост. Децата на възраст 5-6 години са особено чувствителни към несправедливостта и това е всъщност най-подходящия момент за формиране на мислене с по-малко предразсъдъци и дискриминативни оценки. Историите и приказките са най-подходящия начин да покажем това на децата. Методът на трансформативния диалог насърчава критичното мислене,задаването на въпроси и избягване на дискриминацията. Подбраните книжки, които ще бъдат закупени са насочени към развитие на социално-емоциалните компетентности на децата. Дейността е насочена и към подобряване на концентрацията, творчеството и разбира се когнитивното развитие. Модулът включва не само четене и разказване на истории, но и драматизиране на приказки, рисуване и пресъздаване на герои, създаване на собствени, колективни истории и др. Модул "Музика в действие" Този модул цели да подпомогне детското развитие чрез положително социално взаимодействие- всяко дете да бъде забелязано, оценено, насърчено, уважено. Избраните музикални произведения и инструменти са от различни части на света, което предполага въвеждане в темата на многообразието и чрез музиката. В рамките на тази дейност децата ще имат възможност и да изпробват различни танци, движения и запознаване със звуци от природата и заобикалящия ни свят и по този начин да развият общата и фината си моторика. Програмата ще бъде адаптирана за целите на проекта, като в първоначалните сесии, образователният експерт, разработил адаптациите ще подпомага преподавателите в реализирането й, като оказва и менторска и експертна помощ. В сесиите ще бъдат включени 112 деца, 73 от тях от маргинализирани групи. 31 680.00 30 169.94
ЕКО и в играта - екозанимания за деца: Тази дейност е изцяло "зелена" дейност. Идеята ни е чрез игри, креативни дейности и занимания на открито да предизвикаме интерес по темата и подтикнем към действия бъдещите жители на планетата Земя. ЕКО заниманията на открито и в класната стая целят да повишат информираността, знанията и уменията на децата, включени в проекта, за опазване на околната среда, екологична култура, климатичните промени и жизнения цикъл на растенията. Децата ще работят в 8 групи (2 в изнесена група в село Румянцево, 5 в град Луковит и 1 в ОУ "Христо Ботев"), като за заниманията на открито се насърчава участието и подкрепата на родителите. Ще бъдат реализирани 23 занимания - средно по едно месечно, включително в летните месеци. Програмата ще включва различни практически дейности на открито, например: - как да направим разсад и посадим растение; - подправките, как да ги посадим и за какво са полезни; - как да си направим минирезервоар за вода; - как да си направим щипка за събиране на боклук; - как да си направим тайна наблюдателница за птици; - екополяна в двора - оформяне на лехи; - почвата - източник на минерали - слънце, вятър и вода източник на енергия Дейностите на открито са изключително важни за развитето на децта,те ще наблюдават промените на температурата през различните годишни сеозни, ще наблюдават промените в градината, в двора, у дома. Ще се наблюдават как растенията растат, ще се проследят всички фази на неговия живот. Ще наблюдават формата на листата, на цвета, на пъпките и т.н. Освен тези знания, свързани с природата, децата ще са в досег с различни микроорганизми и бактерии, които всъщност подпомагат правилното развитие на имунната система на детския организъм и по този начин се повишават съпротивителни сили на целия организъм. По този начин се осигурява защита от редица заболявания, включително и алергични. Учените са категорични, че лишаването на децата от контакт с природата са лишени и от физически стимули за трупане на опит, което въздейства негативно върху цялостното им развитие. Освен чисто здравословните причини, заниманията на открито са от огромно значение за развитието на въображението и творческото мислене, намаляват нивата на стрес и вероятността от депресия и подпомагат когнитивното развитие. Дейности на закрито: - как да си направим пазител на енергия; - как да си направим мини градинка на прозореца в класната стая; - "портрети" от природни материали - колажи със сухи листа - рисуване и моделиране на еко проекти - майсторилници от отпадъчни материали - сезоните и жизнени цикли на растения и т.н. Децата ще имат възможност да научат по достъпен начин за ползите от билките, например мащерка, червен риган, босилек, маточина,коприва, жълт кантарион, мента. Някои от родителите на децата събират тези билкии често и децата се включват в тези дейности, но те рядко са запознати с лечебните им способности. Заниманията на открито децата ще имат възмжност да засадят, проследят растежа и научат повече за благотворното им влияение върху хората. Всички тези дейности и занимания са свързани с формирането на отговорно отношение към природата и нейното опазване и са под мотото "Учене днес с мисъл за утре", "Учене как да създадем един по-добър, по-чист, по-сигурен, по-здрав и по-красив свят сега за бъдещите поколения". Освен всичко изборено, темата за биоразнообразието е логически свързана с многообразието, приемането и уважението на различията. Научавайки повече за биологичното разнообразие, децата ще могат да разберат многообразието сред хората и различните култури и колко важно е всички те да съществуват и се уважават. 9 480.00 6 685.05
Учим и играем заедно - занимания с родители: В рамките на тази дейност ще бъдат реализирани 2 типа активности: практически занимания с деца и родители и сесии, насочени само към родителите. Съвместните дейности с родители целят да покажат на практика как трябва се играе с децата, за да могат те, освен да се забавляват и да учат и се развиват във всички области на развитие. Предхождани от сесиите, в които експерт и преподаватели говорят за важността на играта като средство за учене, тези практически сесии са изключително важни. Неглижирането на играта от родителите и омаловажаването на времето, което децата прекарват в игра е пагубно за развитието на децата. Чрез тези съвместни срещи целим да преодолеем имено този дефицит. 1. Съвместни сесии деца и родители Ще бъдат реализирани 12 съвместни сесии с деца и родители. Сесиите ще покриват темите, които са вече познати за децата, като преподавател нагледно ще показва как би трябвало да се играе и общува с детето, така че то да се развива с темповете, съответстващи на възрастта му. Всеки родител, съвместно с детето си ще играе с вече познатите за детето играчки. По този начин то ще покаже своите знания и силни страни. Насърчаването на включването на бащите е особено важно като предпоставка за равнопоставено включване на двата пола (един от хоризонталните принципи на ОП НОИР). Съвместните сесии ще бъдат не само по дейности от модул "Библиотека на играчките", но и от модул "Музика в действие" - съвместно танцуване, пеене, използване на музикални инструменти и други. По модул "Разкажи приказката", освен четене или разказване на истории, родителите ще има възможност за драматизиране на приказки или истории,както да създадат собствени книги (автобиографични, биографични, книги за домашния любимец или мястото накоето живеем, за любими храни или просто книги, които да описват нашите мечти). Авторството е особено важен елемент от израстването и образованието на децата. Дори в 21 век се счита, че авторството е за елита, за образованите и хората с хуманитарни професии. Сред родителите, които ще се включат в тази дейност ще има слабограмотни, дори и неграмотни хора. Имено за тези участници е много важно да бъде дадена възможност да творят, дори без да пишат, само чрез рисунки (които и децата могат да нарисуват), чрез използване на въображението и разказване на истории, или просто насърчавне и съавторство с детето си и с други родители. Сесиите ще бъдат предложени и разработени от образователния експерт и реализирани от преподавателите. 2. Родителски ателиета Реализирането на 11 ателиета за родители цели да подобри родителския капацитет и уменията за използване и развитие на силните страни на децата. Ателиетата ще се редуват със съвместните сесии с деца, като по този начин родителите ще имат възможност да практикуват теоретичните знания, придобити в тези ателиета. Важно за успеха на тази дейност е използването на достъпен и разбираем език, методи, които да предполагат включване от родителите и увереност в родителските им умения, създаване на положителни доверителни контактки родители-учители. Темите на ателиетата ще включват например: - Детско развитие и значението на играта; - Психо-моторно развитие на децата - обща моторика; - Психо-моторно развитие на децата - фина моторика; - Когнитивно развитие на децата; - Социално-емоционално развитие на децата; - Езиково развитие на децата; - Хранене и грижа за здравето. Темите ще бъдат разработени от образователен експерт след консултации и срещи с родители, за да се отговори в най-голяма степен на нуждите и очакванията. Идеята е да се използва достъпен и разбираем за родителите език, с предоставяне на възможност за свободно общуване задаване на въпроси, както и възможност за самопомощ. Дейността ще включи минимум 50 родители, от които 30 родители на деца от маргинализирани общности. 8 820.00 6 717.96

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.