Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 743 дървета
English

Програма: Околна среда

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът „ПРЕХОД КЪМ КРЪГОВА ИКОНОМИКА ЧРЕЗ КОМПОСТИРАНЕ В ДОМАКИНСТВАТА И В ПИЛОТНИ УЧИЛИЩА В ОБЩИНА ЕТРОПОЛЕ“ е насочен към предотвратяване образуването на твърди битови отпадъци (ТБО) и в частност намаляване количеството на биоразградими битови отпадъци (БрБО). Проектът ще обхване цялата община Етрополе - гр. Етрополе, селата Брусен, Бойковец, Лопян, Лъга, Рибарица, Ямна и Малки Искър. 
За изпълнение на проекта е избрана за приложение добрата практика за компостиране в общността и домакинствата, въведена от община Шембъри, Франция, като ще бъдат предприети следните действия:
•	Проучване на нагласите в общността и домакинствата за предотвратяване генерирането на БрБО в рамките на ТБО - организиране и провеждане на 2 фокус групи с по 3 представители на домакинства, родители, училища, пенсионери, основни генератори на ТБО; разработване на въпросници и провеждане на проучване; 
•	Оборудване на две зелени класни стаи с цел създаване на условия и методология за въвеждане на Демонстрационна образователна програма в двете пилотни училища в общинна Етрополе: Основно училище „Христо Ботев“ и  Средно Училище „Христо Ясенов“. Целта е повишаване на знанията на ученици от 1 до 8 клас за компостиране и превенция, разделно събиране и удължаване живота на разделно събрани отпадъци;
•       Оборудване на училищните дворове с Демонстрационни компостиращи системи и включването на учениците, учителите и родителите в различни активности, свързани с превенция на генерирането на ТБО;
•	Предоставяне на съдове за компостиране на 200 домакинства на територията на селата в община Етрополе, с цел въвеждане и изпълнение на Програма за домашно компостиране;
•	Изготвяне на наръчници за компоститане в домакинствата;
•	Провеждане на обучения на лицата, които ще използват съответните материални активи (контейнери за компостиране в общността и домакинствата) за целите на изпълнение на добрата практика;
•	Мониторинг на изпълнението в домакинствата и общността (училищата).
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Подготовка и анализ на добри практики спрямо профила и нуждите на Община Етрополе: Дейността включва задълбочен анализ, проучване на добри практики в сферата на ТБО и тяхната приложимост за нуждите на община Етрополе, както и разработване на Обосновка за демонстрационен проект (съгл. указанията в т. 13.3. Специфични за процедурата изисквания и Приложение № 6 от условията за кандидатстване). За нуждите на демонстрационния проект е предвидено и осъществено проучване, съпоставка и анализ за приложимостта на нови добри практики, изпълнени вече успешно на друго място реализирани и приключени с постигнати резултати на подходящи практики на или извън територията на Република България с фокус нови мерки или управленски подходи за превенция образуването на отпадъци чрез компостиране в домакинствата и общността. 18 000.00 18 000.00
Дейност 2: Изпълнение на Демонстрационен проект - Мярка I: Създаване на Демонстрационна програма „Компостиране и нулеви отпадъци“ в две пилотни училища в община Етрополе: Дейност 2: Мярка I се състои от следните 3 дейности: А) Създаване и въвеждане на система за компостиране в дворовете на две пилотни училища училища в гр. Етрополе С цел повишаване качеството на услугата и намаляване на дела на БрБО, генерирани от учащите се, както и от тревните площи към училищните дворове и зелените площи около тях. Проектът предвижда предоставяне на система от няколко компостера с вместимост от 400 и 1200 литра, в зависимост броя на учениците във всяко училище, както следва: - Основно училище „Христо Ботев“, адрес: гр. Етрополе бул. Руски 110: учащи се 115 ученици от 1-ви до 8-ми клас – 2 компотера (по един от всеки вид) - Средно Училище „Христо Ясенов“, Адрес: гр. Етрополе бул. Руски 69: учащи се 542 ученици от 1-ви до 8-ми клас – 3 компостера (един от 400 литра и два от 1200 литра)  Провеждане на обучения с лицата, които ще използват и следят за правилната експлоатация и работа с компостерите в дворовете - насочена главно към учителите и/или доброволци от родителските настоятелства  Създаване на видеа "Магията на компостирането" – Децата участващи в програмата създават непрофесионали видеа изпълнени със съдържание под формата на разказкази, снимки, демонстрации, като идеята е през чрез техния поглед да представят за научените и приложени умения, какво е отражението им в училище, дома и най-вече в/у околната среда. Полученият компост ще се използва за наторяване на зелените площи в училищните дворове. Б) Подготовка на образователни материали и съдържания за Демонстрационна Програма за час по „Компостиране и нулеви отпадъци“ в двете пилотни училища:  Разработване на методология и НАРЪЧНИК НА УЧИТЕЛЯ за провеждане на часове по „Компостиране и нулеви отпадъци“ за учителите/родители -доброволци. В методологията ще бъдат разписани тематики, свързани с компостирането, БрБО, пътят на отпадъка, консумация на ресурси, жизнения цикъл на продуктите, ще бъде отделено внимание на алтернативна употреба на стари предмети, превръщането на отпадъка в суровини и други теми, свързани с превенцията на образуване на битови отпадъци. Ще бъдат представени примерни сценарии за викторини и състезания на разработени занимателни игри и др.. За постигане целите ще се изготвят следните материали:  Наръчника на учителя – практически и теоретичен наръчник, който да подпомага учителите при провеждането на часовете „Компостиране и нулеви отпадъци“  Подготовка на образователни материали за учениците (презентации, учебни помагала, викторини, игри, теоретично и практически ориентирано съдържание)  Изработка на аудио-визуални материали за компостиране за зелените класни стаи за деца 2 образователни клипа х 10 мин  Провеждане на обучения за учителите/родителите доброволци, които да бъдат обучени за начините на ползването на методологията, наръчника, комбинацията от теоретични и практически обучения, които те ще провеждат в рамките на годината в „зелената класна стая“. В) Обособяване и оборудване на помещение в сградата на двете пилотни училища, в което ученици и учители ще имат възможност да провеждат часове по „Компостиране и нулеви отпадъци“. За целта ще бъде създадена интерактивна „зелена класна стая“ оборудвана за нуждите на проекта. Обзавеждането на класните стаи ще включва: - Модулни маси с по 30 компонента (единични маси, които се сглобяват на модули) – общо 2 х 30 компонента - Столове стационарни – по 30 бр. - за всяко училище, общо 60 бр. - Бели магнитни дъски – по 1 бр. за всяко училище, общо 2 бр. - Шкафове – по 2 бр. за всяко училище, общо 4 бр. Компютърно оборудване: - Интерактивна дъска– по 1 бр. за всяко училище, общо 2 бр. - Настолен 3Д принтер за печат с FDM технология - 3D Gence DOUBLE P255 (влкл. Консумативи, Софтуер и обучение за експлоатация) – по 1 бр. за всяко училище – общо 2бр. - Лаптоп – по 1 бр. за всяко училище, общо 2 бр. 168 691.60 132 498.70
Дейност 2: Изпълнение на Демонстрационен проект - Мярка II: Въвеждане на система за компостиране в домакинствата в 7 села в община Етрополе: Мярка II на дейност 2 ще включва следните 4 дейности: А) Проучване на нагласите и нуждите на домакинствата за предотвратяване генерирането на БрБО в рамките на ТБО Дейността предвижда създаване на база данни, анкетиране, анализ и изводи от проведено проучване относно информираността, знанията и нагласите за опазване на околната среда чрез намаляване на генерирания ТБО в домакинствата, вкл. и чрез разделно събиране на БрБОи тяхното компостиране. а) Разработване на методика за осъществяване на проучването - организиране и провеждане на 2 фокус групи за дефиниране на изследователския контекст с по 3 представители на домакинства, родители, училища, пенсионери, основни генератори на ТБО, за дефиниране на областите на изследване съобразно спецификата на респондентите; б) Разработване на съдържание за въпросници; в) Популяризиране на проучването сред местната общност г) Публикуване на онлайн въпросник за респонденти с достъп и умения за работа в Интернет и публикуване на съобщение за проучването (генерирани минимум отговори от 60 лица); д) Провеждане на анкетиране „лице в лице“ с представители на домакинства, нямащи достъп или умения за работа с Интернет (обхващане на минимум 40 лица). Представителната извадка на респонденти в проучването ще обхване около 1,% от общността. Б) Безплатно предоставяне на съдове за компостиране в домакинствата Предвижда се кампания по разпространение и набиране на кандидати, процес на подаване на заявления от страна на заинтересованите домакинства. Съдовете за компостиране да бъдат разположени на общинска земя пред еднофамилните къщи на домакинствата. Въвеждането на метода домашно компостиране ще засили индивидуалната отговорност на домакинствата. Мярката ще обхване: - 1525 жители от селата Брусен, Бойковец, Лопян, Лъга, Рибарица, Ямна и Малки Искър - На 200 домакинства ще бъдат предоставени безвъзмездно 200 компостера от 600 литра - Всичките 200 домакинства ще получат Наръчник – „Нулеви отпадъци: устойчиво управление на отпадъците и компостиране в домакинства“, който ще бъде специално разработен за нуждите на ДП В) Обучения за лицата, които ще използват закупеното по проекта оборудване: - Организиране и провеждане на обучения за Специалисти-компостьори в домакинствата Обучението се подразделя на теоретична и практическа част, като ще се осъществява в общо 8 часа, в рамките на два дни. Предвижда се да се проведе 1 обучение за общо 15 Специалисти-компостьори. Специалисти-компостьори ще осъществяват мониторинг в процеса на компостиране в домакинствата. В обучението ще вземат участие представители доброволци от общността, пенсионери от местните Клубове на пенсионерите в селата и общински служители. В рамките на проекта ще бъдат изработени и униформи за Специалисти-компостьори. - Организиране и провеждане на обучения за компостиране в домакинството, заявили съдове за компостиране Проектът предвижда предоставяне на задължително обучение в рамките на 4 часа на всички представители на домакинствата, които ще получат съдове за компостиране. В зависимост от поредността на подаване на заявки за получаване на съдове за компостиране ще се организират групи от по 20 представители, които ще сформират една група за обучение. Прогнозния брой обучения на базата на избрания подход и е минимум 10 броя. Планира се част от обученията да се проведат в местните Клубове на пенсионерите по селата. Г) Мониторинг на изпълнението в домакинствата: Мониторинга на дейностите по компостиране в домакинствата ще се извършва от Специалистите-компостьори, които ще бъдат обучени в рамките на програмата и ще включва:  Оценка на визуалното качество на компоста;  Проучване анкети за напредъка - Въпроси, свързани с управлението на БрБО като начин на обезвреждане, собствено управление  Предоставяне на съвети и съдействие по теми, свързани с компостирането, поддръжката и употребата  Комуникационни въпроси: относно наличната информация за компостирането, каква информация липсва, събиране на обратна връзка. 74 000.00 87 215.72
Дейност 3. Кампании за популяризиране на резултатите и промотиране на добрата практика - Кампании за популяризиране на резултатите от Мярка I: Създаване на Демострационна програма „Компостиране и нулеви отпадъци“ в две пилотни училища в община Етрополе : Популяризирането на резултатите от изпълнението на демонстрационния проект предвиждат провеждането на общо 6 кампании, насочени към предотвратяване образуването на битови отпадъци и насърчаване на разделно събиране на битови отпадъци. Кампаниите към Мярка I са общо 4 и са съобразени с нуждите на целевите групи, като имат за цел достигане и включване на голям брой представители от училищата. В кампаниите ще бъдат привлечени учители, ученици и техните родители и близки, като чрез викторини, игри, дискусии и състезания ще бъдат разяснявани ползите от отговорното потребление, повторната употреба и превенцията на генериране на битови отпадъци, потребността от разделно събиране на отпадъци и рециклиране. Предвиждат се следните 4 кампании: - Излъчване на създадените видеа "Магията на компостирането" пред аудитория по време на "Деня на Земята" – 2 бр. видеа - Кампания по обособяване на място в училищния двор, което ще бъде преобразено в „Чудна градина“. На децата ще бъдат осигурени – еко почва, цветя и градински пособия, като с помоща на учители и доброволци, ще могат да развихрят въображението си, като например да изпишат името или да изрисуват герба на училището или други фигури, като основната идея е превървъщайки градината в истинско изкуство да разберат, че заедно могат да се постигат чудеса. - Конкурс на тема лого на „Младия компостьор“ – децата ще имат възможност да отключат въображение и проявят талант в дизайна на лого, олицетворяващо концепцията на компостирането, чрез техния поглед. Конкурсът ще се проведе на ниво училище и учителите ще оценяват най-креативните идеи, наградите ще бъдат – 3-то място – спортни пособия и игри; 2-ро място – настолни, логически игри; 1-во място – ученически пособия и книги - Викторина „Многознайко“ – ще бъдат изготвени въпроси свързани с околната среда и важността от опазването й, съобразени с възрастовите групи на децата. Също така биха могли да се включат и теми от учебните им материали по Природознание, История, Човек и общество и др. Викторините ще се провеждат от учителите, а наградите ще бъдат книги, съобразени с възрастовите групи. - За изпълнението на кампаниите са предвидени различни дейности по организация на мероприятията, предоставяне на материали, осигуряване на лектори, модератори, дизайн и отпечатване на образователни и учебни материали, наръчник на учителя и др. - Дейностите по популяризация и разпространение на информация към всяка кампания са описани подробно в Прил. 6 и бюджетарни според изискванията на програмата в Прил. 2 и Анализа на остойностяване на разходите към проекта, неразделна част от настоящата документация. 50 800.00 64 695.44
Дейност 3. Кампании за популяризиране на резултатите и промотиране на добрата практика - Кампании за популяризиране на резултатите от Мярка II: Кампании за популяризиране на резултатите и промотиране на добрата практика: Популяризирането на резултатите от изпълнението на демонстрационния проект предвиждат провеждането на общо 6 кампании, насочени към предотвратяване образуването на битови отпадъци и насърчаване на разделно събиране на битови отпадъци. Кампаниите към Мярка II са общо 2 и са съобразени с нуждите на целевите групи, като имат за цел достигане и включване на голям брой представители от домакинствата в селата на територията на община Еттрополе. А) Кампания „Компостирай у дома“ Целева група: домакинства Кампанията има за цел популяризиране на проекта в общността за компостиране на биоразградими отпадъци с цел предотвратяване на образуването им в рамките на ТБО, генерирани от жителите в община Етрополе. Предвидени дейности: 1. Набиране на желаещи за доброволци за Специалисти - компостьори и представители на домакинствата за включване в обученията чрез: а) Излъчване на промоционалните съобщения в местна кабелна телевизия (5 броя) б) Излъчване на промоционалните съобщения на интернет страницата на община Етрополе (5 броя) в) Излъчване на промоционалните съобщения в местна кабелна телевизия и регионални вестници (5 броя); г) разпространяване на информацията чрез активното участие на екипа на Общинска администрация Етрополе и др. д) изработка и доставка на униформи за доброволците - доброволци за Специалисти – компостьори – 20 бр. 2. Планират се редица инфомационни дейности в рамките на седмичните срещи в Клубове на пенсионерите по населени места в селата на територията на Община Етрополе: - с. Лъга – Пенсионерския клуб се намира на Общинска собственост без обоснован адрес. - с. Бойковец – Пенсионерския клуб е на самия център в Сградата на РПК - с. Брусен – Пенскионерския клуб се намира в сградата на Кметството. Работи само в сряда. Б) Панаир - Изложба на тема "Моето растение" Кампанията ще включва събитие, на което представители на домакинствата ще изложат продукти, отгледани с домашния компост. Предвиждат се финалисти в различни категории. Инициативата ще има състезателен характер. Плодове и зеленчуци, отгледани с домашния компост ще бъдат изложени и представени от производителите им на живо в рамките на общността. Награди за финалистите: Предвижда се да се закупят различни аксесоари – гребла, дробилки и др. дребни инструменти, подпомагащи събирането и третирането на зелените и биологични отпадъци в градината. Панаира предвижда да събере поне 150 човека в едно от селата на територията на община Етрополе. Ще бъдат подсигурени материали, изложбени маси, техническо оборудване, сцена, кетеринг и водещ. В допълнение на кампаниите за популяризиране на резултатите на проекта се предвиждат да се изработят и рекламни материали: - Стикери за компостерите (с информация за проекта, логото на кампанията и тн.) (250 бр) - Дизайн и отпечатване на плакати за популяризиране на кампаниите (150 бр.) - Дизайн и отпечатване на брошури за популяризиране на резултатите от проекта (500 бр.) 26 145.00 29 083.92
Дейност 4: Организация и управление на проекта: Тази дейност включва доброто изпълнение на проекта, финансовото управление и контрол, вътрешния мониторинг. Организацията и управлението на проекта ще се осъществи чрез смесен екип от служители от екипа на Общинска администрация Етрополе и външни експерти като се прилага на единната ставка за непреки разходи по проекта. Реализирането на дейността по организация и управление на проекта от изпълнителя следва да включи следните етапи: І ЕТАП – подготовка за стартиране на проектните дейности. В началният етап на проекта се сформира екипа, организира се неговата работа и се подготвят и провеждат процедурите за избор на външни изпълнители на основните дейности по проекта: - Изготвяне на подробен план за действие за изпълнение на проекта; - Разпределение на задълженията и отговорностите; - Утвърждаване на правила за работа и контрол на работата на проектния екип; - Създаване и поддържане на система за ефективна комуникация в екипа и със заинтересованите страни; ІІ ЕТАП – ИЗПЪЛНЕНИЕ Това е същинският етап на реализация на проекта, през който се извършват дейностите по подготовката (оборудване и обзавеждане, подготовка на материали и други) и изпълнението на мерките и кампаниите, заложени в дейност 2 и дейност 3. Този етап ще включва: - Навременно, ефективно и ефикасно изпълнение на дейностите по проекта; - Ефективно планиране, подготовка и провеждане на процедурите за възлагане на обществени поръчки, плащания и верификация на разходите - Изпълнение на мерки за информация и публичност - Съхранение на документите по проекта "Организация и управление" е текуща дейност и ще бъде изпълнявана по време на цялата продължителност на проекта. Особено важно е всеки член на екипа да е наясно със своите отговорности и задачи при изпълнението на проекта. Ефективната система за вътрешна комуникация е начин за стимулиране на мотивацията на членовете на екипа за качествено и ефективно изпълнение на планираните дейности. Проектът ще бъде управляван и администриран според изискванията и насоките за изпълнение на проекти финансирани по ОПОС, съответните постановления за изпълнение, отчет и възлагане на изпълнение на дейности на подизпълнители от бенефициенти на програмата, ЗОП, както и според вътрешните процедури на Община Етрополе и националните нормативни изисквания за счетоводна отчетност. 47 200.00 46 309.68
Дейност 5: Информация и публичност : Дейностите по информация и публичност по проекта ще се осъществяват през целия период на изпълнение от ръководителя и координаторите на дейностите по проекта. Те ще включват участие в провеждането на информационните събития, разпространение на информационните материали и регулярно предоставяне на информация с цел ангажираност на целевите групи, общността и отчитане напредъка на проекта. Информацията ще бъде подготвяна и публикувана на информационния сайт на община Етрополе и в открит и поддържан профил на инициативата в социалните мрежи. С тази дейност ще бъде предоставена на всички заинтересовани страни (учители, директори и родителски настоятелства училища, домакинства, клубове на пенсионерите и др.), както и на широката общественост, информация за целите и резултатите от проекта. При реализиране на проекта ще бъде разпространена информация за финансовия принос на ЕС за реализацията на проекта, както и ролята на ОПОС. Дейността ще се реализира в съответствие с Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014 - 2020 г., Регламент на Съвета (ЕО) №1083/2006 и Регламент на Комисията (ЕО) №1882/2006. Печатните материали ще бъдат разпространени по време на пресконференциите. При провеждането на публичните събития ще бъдат поставена табела с информация относно ролята на ЕСФ и ОПОС за изпълнението на проекта. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.