Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 302 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Целта на проекта е да допринесе за по-активно преминаване към електронни  административни услуги на община Радомир и осъществяване на действия за подпомагане на общинската администрация. Целта се отнася към цел на процедурата за партньорско управление с гражданите и бизнеса. 
За постигане на общата цел са формулирани три конкретни цели:
-	Да установи кои са общинските услуги, най-често използвани от жителите на община Радомир, с акцент върху хората с ограничена мобилност (възрастни хора и хора с увреждания)
-	Да установи какво възпрепятства жителите на община Радомир и особено хората с ограничена мобилност да използват електронни административни услуги
-	Да повиши информираността и интереса на местните жители за електронните административни услуги.

Проектът е организиран в три дейности: проучване за най-често използваните услуги в община Радомир, проучване на видовете затруднения/опасения, които хората имат относно електронните административни услуги, формиране на група доброволци, които да показват е-услугите на хората на място.

Проектът ще произведе три основни резултата:
-	списък на общинските услуги, които жителите на община Радомир използват най-често, с акцент върху хората с ограничена мобилност (възрастни хора и хора с увреждания). Той ще покаже кои са онези административни услуги, които жителите на общината използват приоритетно и преминаването към електронна форма би ги улеснило съществено.
-	анализ, съдържащ препоръки към общинската администрация, основани на направените изводи. Анализът ще включва установени и описани препятствия и опасения на жителите на общината, свързани с използването на е-услуги. 
-	оказано съдействие на жителите на селата в община Радомир да се запознаят с възможностите, които им предоставят е-услугите, да изпробват употребата им и да се уверят в техните предимства. Също така, оказано съдействие на общинската администрация за повишена информираност и интерес на местните жители към електронните административни услуги.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Проучване за най-често използваните услуги в община Радомир : Дейността проучване за най-често използваните услуги в община Радомир допринася за конкретната цел да бъде установено кои са общинските услуги, най-често използвани от жителите на община Радомир, с акцент върху хората с ограничена мобилност (възрастни хора и хора с увреждания). Дейността е насочена към общинска администрация Радомир и жителите на общината, по-конкретно живеещите в селата. Общинска администрация Радомир предоставя електронни услуги с високо ниво на осигуреност с идентификация с квалифициран електронен подпис (КЕП). Ползването на електронни административни услуги се извършва чрез Единен модел за заявяване, заплащане и предоставяне. Услугите са достъпни през Единния портал в раздел „Централизирано заявяване“, подраздел „Услуги предоставяни от Общинска администрация“. Община Радомир предоставя дванадесет електронни услуги. Това е една от трите пилотни общини (заедно с Бургас и Габрово), присъединени към платформата за отдалечен достъп до административни услуги. Информация дали хората са запознати с електронните услуги на общината, които биха могли да използват, няма. Като цяло няма много изследвания на общинско ниво. Проучване от този вид, проведено от Столична община показва, че най-често използваните услуги са издаване на удостоверения за семейно положение и деца, за наследници, за постоянен адрес, за данъчна оценка на недвижим имот, наличие или липса на задължения и разрешения за организиране на мероприятия на територията. Но наличните електронни административни услуги не са само по гражданско състояние и актосъставяне, а в много различни сфери. В свое изследване от август 2020 г. Институтът за икономическа политика е отбелязал, че за разлика от големите общини, в по-малките напредъкът в дигитализиране на услугите не е видим. Като слабо място е подчертана и комуникацията с гражданите, които нямат достатъчно информация за дейността на общинската администрация. Населението на селата в общината е съставено преобладаващо от възрастни хора, които по принцип са с ограничена мобилност. За тези хора използването на електронни административни услуги, които да заменят всички неудобства на неколкократно пътуване до общинския център, носене на документи и чакане би довело до сериозни облекчения. Очаква се дейността да отговори на идентифицираните потребности на целевата група на общинската администрация да намери верния път към потребителите на услуги, за да може да стигне до тях. За целевата група жители на селата в община Радомир традиционните методи на проучване от количествен тип с електронен въпросник не са подходящи, защото не може реалистично да се очаква, че ще обхванат представителен дял от населението. Затова методите за събиране на информация са адаптирани към местните условия. От 31 села в общината, 14 са с под 100 жители, 7 са с между 100 и 200 жители, 9 между 200 и 500 жители и 1 е са над 1000 жители. Извадката за проучването ще бъде формирана с единица домакинство на случаен принцип. За осигуряване на 95% степен на представителност са необходими около 120 домакинства, които ще бъдат разделени приблизително равномерно по категориите села според размера на населението. За събиране на информацията ще се използват селските събрания и допълване с разговор лице-в-лице, където е необходимо. Резултатите ще бъдат обработени за класиране на услугите по честота на използването за определяне на първите пет, върху които да бъде поставен акцент. Те ще бъдат представени в PowerPoint формат на общинската администрация на община Радомир на организирано представяне и ще бъдат достъпни на сайта на фондация Арт Инициативи. Предвидено е и разпространение профилите на организацията в социалните медии. 18 730.50 19 278.04
Проучване на видовете затруднения/ опасения, които хората имат по отношение на електронните административни услуги: Дейността проучване на видовете затруднения, които хората в община Радомир изпитват при ползване на електронни общинските услуги или опасенията, които имат, допринася за постигането на специфичната цел да се установи какво възпрепятства жителите на общината и особено хората с ограничена мобилност да използват електронни административни услуги, които са много по-удобни за тях. Дейността е насочена към общинска администрация Радомир и жителите на общината, по-конкретно на селата. Очаква се тя да отговори на идентифицираните потребности на целевата група на общинската администрация да се информира какво спира хората да ползват електронни услуги вместо услуги на място при положение, че електронният начин има редица очевидни предимства. Според публикувани до момента изследвания има разнообразни причини за това хората да се въздържат от преминаване към електронен начин за получаване на административна услуга – някои са от технически порядък (като например необходимото условие да притежаваш определен софтуер или електронен подпис), други от съображения за сигурност (притеснения доколко са защитени личните им данни), притеснение от процедурата (страхът, че е прекалено сложно и няма да се справят) или простото предпочитание да отидат на място (някои хора предпочитат пряката комуникация). За немалка част от хората причината обаче е неинформираност или недоверие. Това проучване е от качествен тип и ще бъде проведено със съответните на качествено изследване методи за събиране на информация – групова дискусия и полу-структуриран разговор. Ще бъдат проведени три групови дискусии и десет полу-структурирани разговора в села с различен размер на постоянното население. Изборът на тези два метода е обоснован от целта да бъде очертано реалното състояние и хората всъщност да си дадат сметка защо избягват електронните административни услуги. Голяма част от тях най-вероятно не са се замисляли по този въпрос. Груповата дискусия има предимството да предразполага хората да изразяват мнения и опасения в разговор, защото очакват реакцията и мнението на другите участници. Тя дава възможност да се чуят разнообразни аргументи, да се огледат нещата от всички страни и участниците да изяснят сами за себе си въпроса. Също така груповата дискусия ще даде представа дали причините са свързани по някакъв начин с населеното място или не. Полу-структурираният разговор от своя страна извлича по-задълбочена информация за индивидуалните основания на хората, защото им позволява да насочват разговора в желаната от тях посока. Информацията ще бъде обобщена и представена под формата на анализ. Ще бъдат отправени препоръки към общинската администрация за възможни действия/инициативи, които да адресират идентифицираните причини. 17 273.00 17 273.00
Формиране на група доброволци, които да показват е-услугите на хората на място: Цифровизацията прониква все повече в ежедневието на хората и на тях често им се налага да се включват в електронни процеси независимо дали предпочитат този начин или не. Значителна част от пазарните услуги, но също и тези на различни публични институции, са електронни и този процес се задълбочава с бързи темпове, особено в контекста на ограничителните условия, наложени през последните две години от световната пандемия. Много от хората и в най-голяма степен възрастните хора, се чувстват неуверени, когато трябва да използват електронни устройства или да направят нещо онлайн. Те имат различни притеснения, смятат че няма да се справят и като цяло предпочитат да получат лично напътствия и подкрепа, преди да се решат да го направят самостоятелно. Подобна ситуация наблюдавахме при преминаването към машинно гласуване на изборите. Организираните станции на различни публични места, които предоставиха на гражданите и особено на по-възрастните хора възможността да направят предварително, подпомогнато пробно гласуване, се оказаха много ефективни за преодоляване на притесненията и страховете на хората. Проектът „Цифрови доброволци“ избира същия подход, за да насърчи хората от малките населени места да се престрашат и да изпробват удобството на електронното административно обслужване. Формирането на група доброволци, които да показват е-услугите на хората на място, допринася за постигането на специфичната цел да се повиши информираността и интереса на местните жители за електронните административни услуги. Дейността е насочена към жителите на общината, преимуществено на селата. Очаква се тя да отговори на идентифицираните потребности на целевата група да се запознае с електронните общински услуги и с начина, по който те се използват. Дейността предвижда паралелно провеждане на информационна кампания, за да бъдат хората уведомени, че могат да използват цифрови доброволци, да заявят участие и да се информират за протичането на инициативата. 16 655.50 16 483.50

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.