Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 603 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Извършване на анализ на съществуващата практика, при отчитане на идентифицирани слабости и проблемни области при осъществяването на инспекционната дейност. 
Изготвяне на мотивирани предложения за актуализация на действащото законодателство, свързано с осъществяването на инспекционната дейност.
Актуализиране и систематизиране на прилаганите методологии при извършване на финансовите инспекции, съобразени с измененията в законодателството и установените добри практики. 
Осъвременяване на методологията за извършване на финансовите инспекции.
Повишаване на координацията и комуникацията между институциите, осъществяващи контрол върху публичните средства.
Организиране на обучения за служителите на АДФИ с цел повишаване квалификацията и ефективността на експертите.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Изготвяне на анализи на текущото състояние на държавната финансова инспекция и координацията между институциите, осъществяващи контрол върху публичните средства, както и изготвяне на предложения за промени в нормативната уредба и укрепване на административния капацитет: Фактор,който влияе негативно върху контролната дейност и нейното възприемане от външните лица са случаите на различни и/или противоположни констатации на проверяващите органи при контрола на един и същ обект,процес или система.Необходимо е установяване на подходи и механизми за ясно разпределение на отговорностите и засилване на сътрудничеството и взаимодействието между ангажираните институции, обмяната на добри практики, провеждането на ефективна координация и комуникация, както и уеднаквяване на критериите и показателите за оценка.Налице са непълноти в основните норм. актове,регламентиращи ДФИ-ЗДФИ и ППЗДФИ,които са приети през 2006 г.,като през 2008 г. са включени единствено разпоредби, регламентиращи реда и условията за оказване на съдействие на контрольорите на ЕК за предоставяне на достъп до помещения и документация, а през 2011 г. са приети разпоредби,въвеждащи извършването на финансови инспекции по спазване на законодателството в областта на общ. поръчки на основата на утвърден годишен план, в изпълнение на препоръки на ЕК.Други съществени законодателни промени,които да отразяват променените социално-иконом.и отношения в страната и действащото нац. и европ. законодателство,не са извършвани.След изменението на ЗАНН (обн. ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г.) се установиха редица несъответствия между реда, начина и методологията на извършване на ДФИ,които се обуславят от правната рамка на ДФИ,от организационната структура на АДФИ и от използвания инструментариум и методология за ДФИ.За преодоляване на слабостите и идентифицирането им в пълнота,както и подобряване на работните процеси по контролната дейност в рамките на тази дейност ще се извърши анализ на текущото състояние на ДФИ и координацията между институциите,осъществяващи контрола върху публ. средства,както и изготвяне на предложения за промени в норм. уредба и укрепване на админ. капацитет.Анализът ще се базира на пряко наблюдение на мин. 3 фин. инспекции с цел установяване на ефективност на процесите (КПД на проверките), прилагането на норм. база от инспекционните екипи, ефективност на командировъчния процес при проверките и др.Ще се извършат мин. 20 бр. анкетни проучвания,в които ще участват ръководители на административни структури, одитори, счетоводители и др., като целта е да се получи външна информация на базата на анализ на отговорите на съотв. респонденти.В допълнение на анкетните проучвания се предвижда и извършването на поне 10 бр. дълбочинни интервюта с фокус-групи от МФ (д-ции ФО,МКВО,ДР),Сметна палата,Главния инспекторат към МС,АОП и др.На база на анкетните проучвания и дълбочинните интервюта ще се дефинират мотивирани изводи за констатираните слабости в основните процеси в Агенцията,правната регламентация и методологията на ДФИ,като те ще стъпват на разл. източници–документи и нормативни актове,информация от служители на АДФИ,информация от др. контр. органи.Анализът ще обследва и слабостите и възможности за подобрение на взаимодействието и сътрудничеството,между ангажираните институции,обмяната на добри практики, провеждането на ефективна координация и комуникация, както и уеднаквяване на критериите и показателите за оценка. Идентифицираните слабости ще бъдат обсъдени със заинтересованите страни-експерти и представители на контролни институции със сходни функции(СмП и АОП), както и представители от др. институции с пряко отношение към защитата на публ. финансови интереси правораздавателни и правоохранителни органи, Прокуратурата, НПО и др. (мин. 30 участника) в рамките на еднодневна кръгла маса.В резултат ще бъдат изготвени уеднаквени критерии и показатели за оценка,и предложения за изграждане на ефективна координация и комуникация между институциите.На основата на анализа на текущото състояние на ДФИ ще бъдат изработени предложенията за изменения и допълнения на норм. уредба. Предложенията за норм. промени ще бъдат представени от АДФИ чрез МФ пред органите,в компетентността на които е приемането и утвърждаването на съотв. норм. актове. 110 550.00 110 108.19
Осъвременяване на методологията за извършване на финансови инспекции по отделни направления: В рамките на дейността ще бъдат извършени промени в инструментариума за ДФИ, за което ще се използват анализите, препоръките и предложенията за промени от дейност 1. В рамките на дейността ще се разработят предложения за актуализирана Методология за извършване на финансова инспекция. Ще се разработят конкретните документи и правила във връзка с инспекционната дейност и правното ѝ осигуряване: Актуализирана Методология за ДФИ Наръчник за инспектора, Наръчник за юрисконсулта, Сборник с приложимите дефиниции/понятия. Разработените документи и правила ще бъдат одобрени/утвърдени от директора на АДФИ и въведени за използване. Същите ще бъдат представени на обученията в рамките на дейност 3. 150 300.00 154 694.92
Провеждане на обучения на служителите от специализираната администрация на АДФИ: Едно от условията за подобряване на дейността на АДФИ е кадровата обезпеченост и наличието на подготвен и квалифициран персонал. Вследствие от постигнатите резултати по предходните две дейности ще бъдат организирани обучения, в рамките на които служителите, непосредствено ангажирани с дейността по извършване на финансови инспекции и проверки, да бъдат запознати с разработените методологии, насоки и инструкции, както и с актуалното законодателство, в областта на административно-наказателното преследване, предвид измененията в процесуалните закони и отражението им върху дейността на директора на АДФИ като административно-наказващ орган и относимо към контролно-инспекционната дейност на агенцията. Предвижда се в обученията да бъдат обхванати всички действащи финансови инспектори и консултиращи юристи и техните ръководители, като целта е уеднаквяване на подхода към извършване на проверките, идентифицирането на нарушения и пропуски в подконтролните обекти, с цел възможност за пълно, точно и коректно обобщаване на практиката и предоставяне на обратна информация към заинтересованите органи и институции. Обученията ще са общо 4: 3 – за инспектори и 1 за юрисконсулти. В първите три обучения се предвижда да бъдат обучени лицата, ангажирани с контролната дейност, т.е. финансовите инспектори. Предвижда се да бъдат проведени 3 двудневни обучения, всяко от тях за мин. 35 служители. В рамките на тези обучения ще бъдат представени изготвените анализи, новите методологии, свързани с контролната дейност, наръчниците, както и актуалното законодателство, относимо към дейността на АДФИ, резултат от дейности 1 и 2. Четвъртото двудневно обучение ще е за юрисконсултите (мин. 35 служители). Аналогично на обученията за финансовите инспектори, и на това обучение ще бъдат представени резултатите от дейности 1 и 2 - изготвените анализи, методологии, наръчници, както и актуалното законодателство. В рамките на обучението изпълнителят ще осигури и представител/и на правораздавателната система (съдия/съдии), като целта е да се проведе лекционен панел във връзка с практическото прилагане на нормативната уредба. Изборът на местата за провеждане на обученията ще бъде съобразен с мястото на работа на съответната част от служителите на специализираната администрация на АДФИ, участващи в обучението. Обучаваните служители ще бъдат разделени на 4 групи, въз основа на следните критерии: •Група 1 – обучението обхваща финансовите инспектори с месторабота в изнесени работни места (ИРМ) в областните градове на страната, находящи се на територията на Северна България; •Група 2 - обучението обхваща финансовите инспектори с месторабота в ИРМ в областните градове на страната, находящи се на територията на Южна България; •Група 3 - обучението обхваща финансовите инспектори с месторабота в гр. София, София-област, гр. Благоевград, гр. Кюстендил, гр. Монтана, гр. Враца и гр. Видин. •Група 4 – обучението обхваща юрисконсултите, независимо от местоработата им в съответното ИРМ. 114 242.00 104 602.48

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.