Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 743 дървета
English

Програма: Добро управление

Район за планиране: Всички

Описание

Чрез популяризирането на медиацията и арбитража като средство за извънсъдебно решаване на спорове, съдебната система ще бъде облекчена, което директно би довело до нейното по-добро функциониране. 
Проектът цели насърчаването и развитие на алтернативните методи за решаване на правни спорове. 
Дейностите по проекта включват:  
-проучване и пренасяне на добри практики включително за създаване на система за електронен регистър на арбитражните съдилища; 
-провеждане на две обучения за вещи лица, съдебни заседатели, адвокати, медиатори, арбитражни съдии
- информационна кампания за популяризиране на алтернативните методи за решаване на правни спорове.
Целевите групи по проекта са:
-	 Вещи лица, съдебни заседатели, адвокати, медиатори, арбитражни съдии,, съдии, съдебни служители и други лица, работещи в системата на съдебната власт;
-	Студенти по право и представители на отделните юридически съсловия в начален етап на кариерата си като съдии, прокурори, следователи, адвокати, юрисконсулти, докторанти в сферата на юридическите науки и пр.

Очакваните резултати са увеличено обществено доверие към  алтернативни методи за решаване на правни спорове и създаване на необходимите условия за въвеждане в практиката на добри практики в тази сфера.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Проучване на тема „Тенденции в прилагането на алтернативни методи за решаване на правни конфликти и изследване на добри практики за създаване на система за електронен регистър на арбитражните съдилища: Целта на тази дейност е реализирането на проучване на тема „Тенденции в прилагането на алтернативни методи за решаване на правни конфликти и изследване на добри практики за създаване на система за електронен регистър на арбитражните съдилища“, което от една страна да даде представа за моментното състояние на сектора в България след последните нормативни промени и от друга страна да създаде предпоставки за създаването на електронен регистър на арбитражните съдилища. Реализирането на тази дейност ще завърши с финален доклад на същата тема, който представлява интелектуален продукт и ще има добавена стойност предвид настоящите промени в сектора и възможността изводите и препоръките от доклада да бъдат подпомогнат създаването на електронен регистър. За постигане на целта се предвиждат следните поддейности: 1. Desk research върху първични и вторични източници, който включва: - Анализ на нормативната база с фокус върху скорошните промени в ГПК и ЗМТА в областта на арбитража от началото на 2017г. Самият анализ на посочените промени, които са от началото 2017г. е иновативен елемент с добавена стойност, тай като към момента няма яснота, като дори по време на самия нормотворчески процес на приетите промени не е правен нито ex ante анализ, нито предварителна оценка на въздействието на законодателството. - Изготвяне на анотирана библиография от български и чуждестранни източници по темата; - Анализ на български източници и литература по въпросите за перспективите в развитието на алтернативните методи за извънсъдебно решаване на спорове. В тази точка ще бъде включен преглед на скорошни публикации във всички основни академични списания като „Правна мисъл“, „Юридически свят“, „Съвременно право“, „Административно правосъдие“, „Адвокатски преглед“ и др. Ще бъде направен и анализ на релевантни публикации на български език в база данни CEEOL : Central and Eastern European Online Library. - Анализ на чуждестранни източници и литература по въпросите за перспективите в развитието на алтернативните методи за извънсъдебно решаване на спорове. В тази точка ще бъде включен преглед на скорошни публикации в следните бази данни на научни публикации: JSTOR, SCOPUS, Web of science, ProQuest, SpringerLink, Sage Journals online. - Създаване на каталог от добри практики, техния анализ и класификация на добри практики на европейско и световно ниво при създаването на електронни регистри на арбитражните съдилища; 2. Създаване на дизайн на изследването, който включва определянето на обект, субект и обхват на изследването, формулирането на изследователски проблеми и въпроси, избор на изследователски подход и теоретична рамка, подбор на количествени и качествени методи на анализ, стратегия за набирането на емпирични данни и създаване на изследователска рамка. 3. Обработка, организация, представяне, анализ и интерпретация на събраните данни от изследването. В този етап ще бъде разработена и примерната класификация на добрите практики при създаването на електронен регистър на арбитражните съдилища. 4. Представяне на чернова на проучването за получаване на обратна връзка, редакция и окончателно завършване. 5. Формулиране на препоръки към сектора и подготовката на резюме на доклада, които да бъдат използвани при последващите дейности, срещи със заинтересовани страни и мултиплициране на резултатите от проекта. 19 296.00 30 350.00
Подготовка на планираните обучения относно алтернативните способи за решаване на правни спорове: Проектното предложение предвижда два обучителни модула насочени към две различни целеви групи. Първият модул представлява обучителен курс по алтернативно решаване на спорове чрез медиация и арбитраж насочен към студенти по правни и юридически науки и представители на отделните юридически съсловия в начален етап на кариерата си като вещи лица, съдебни заседатели, адвокати, медиатори, арбитражни съдии, съдии, прокурори, следователи, , юрисконсулти, докторанти в сферата на юридическите науки и пр. В рамките на този обучителен курс, във финалната му част, ще се проведе и обучителен модул за мултипликация и последващо разпространение на информация за проекта и неговите резултати. Чрез този модул участниците ще бъдат обучени за мултипликатори, за да могат да популяризират алтернативните методи, информацията придобита от обучението и проектните резултати сред по-широк кръг от техни връстници, колеги и състуденти. Вторият модул е също обучителен курс, насочен към действащи български професионалисти от различните юридически съсловия, като вещи лица, съдебни заседатели, адвокати, медиатори, арбитражни съдии, съдии, прокурори, следователи, юрисконсулти, преподаватели, научни работници, преподаватели по юридически науки и пр. в него също ще бъде включен обучителен модул за последваща мултипликация. За успешната подготовка на двата обучителни курса ще бъдат проведени следните поддейности: 1.Подготовка на обучителни програми И двете обучителни програми ще покрият следните основни теми: -Понятие за конфликт; - Основни характеристики на медиацията и арбитража, арбитраж и арбитражни процедури, медиация и помирителен процес; - Въпроси, дебати и участници в съответствие с националните процедури за алтернативно решаване на спорове; -Приложимост на медиацията и арбитража в българското правораздаване; -Предимства и недостатъци на медиацията и арбитража в сравнение с традиционното правораздаване в съдилищата; - Принципи и процедура на арбитража; - Помирително производство, принципи и процедури на медиацията - Тенденции и характеристики на способите за алтернативно решаване на спорове: видове, необходимо съдържание, допустимостта им, съгласно съществуващата българска нормативна рамка; - Медиатори и арбитри: изисквания, връзки със страните; участници в процедурата за арбитража; безпристрастност на медиаторите и арбитрите; - Усъвършенстване на взаимоотношенията със социалните партньори. Подобряване на диалога с местната власт и укрепване на институционалните връзки - Сравнителен преглед на законодателството и практиката по приложение, опит на сродни чуждестранни институции; - Професионални и етични стандарти; - Бъдещо развитие на алтернативните способи за решаване на спорове в България: европейски практики, приложими в съществуващата арбитражна процедура в България; възможности за отправяне на юридически предложения относно настоящото правораздаване в България по отношение по-широкото приложение на медиацията и арбитража; - Популяризиране на възможностите на медиацията и арбитража и обучителен модул за мултиплициране на проектните резултати Обучителната програма за младите професионалисти ще включва разширени сесии върху нормативната база, представяне на примери и симулационни игри. Обучителната програма за действащите юристи ще включва повече реални казуси, задълбочено представяне на сравнителния анализ и практически тренингови задания. 2. Подбор на участници Целта на тази поддейност е да се направи подбор на състезателен принцип сред двете целеви групи. Избраните участници в двата курса ще бъдат обучени по специално изготвената програма. Успешно преминалите обучителните програми ще бъдат поканени за мултипликатори и ще продължат да популяризиран алтернативните способи за решаване на конфликти и мултипликацията на проектните резултати. Посочените участници и от двете целеви групи НЯМА да бъдат служители на кандидатстващата организация. 7 939.20 6 158.92
Информационна кампания за популяризиране на алтернативните методи за решаване на правни спорове и последващи дейности за мултипликация : Целта на тази дейност е : - повишаване на осведомеността относно алтернативните методи за решаване на правни спорове на специалистите в правна сфера, МСП и по-широката общественост; - удължаване на въздействието на проекта; - ангажиране на заинтересовани страни и по-задълбочено ангажиране на посочените представителни на целевите групи в процеса на мултипликация; - повлияване на национални политики и практики по посока популяризиране на медиацията и арбитража. Целевите аудитории на тази дейност са: - крайните потребители на свързаните с проекта дейности и продукти – обучителите, участниците в обученията, заложените пресконференция, срещи със заинтересованите страни, участници в деня на отворените врати и презентациите; - заинтересовани страни, експерти или практикуващи специалисти в съответната област; - лица, вземащи решения на местно, регионално, национално и европейско равнище; - печатни издания и медии; - широката общественост. Дейността ще се реализира чрез изпълнение на следните поддейности: 1) Разработване на подробна стратегия за реализиране на информационната кампания 2) Разработване на детайлен медиен план, подробно отразяващ предвижданите дейности по медии и разположени във времето. Минималното заложено присъствие в медиите обхваща следните платени публикации и излъчвания : • телевизионни канали с национален обхват – минимум 1 участие • национални ежедневници – минимум 5 публикации • национални седмичници –1 публикация • радиостанции с национален обхват – минимум 3 участия 3) Организиране и провеждане на информационна кампания в интернет, която включва: - създаване на страници в социалните медии; - разпространение на проучването сред заинтересовани страни чрез информационни имейли - ПР публикации на страницата на АПВ, които включват прессъобщения и преспакети 4) Организиране на следните информационни събития: - 1 бр. финална пресконференция в гр София – при приключване на проекта – за представяне на постигнатите резултати; - Организиране и провеждане на 1 бр. среща с основни заинтересовани страни; - Организиране и провеждане на 1 бр. среща със студенти по юридически науки; - Организиране и провеждане на „Ден на отворените врати” 5) Медиен мониторинг и пресклипинг Тази дейност е непосредствено произтичащи и обвързани с резултатите от двете обучения (преки дейности 4 и 5) и дейностите и резултатите от тях да не се припокриват с дейност 6. 5 458.20 8 161.28
Провеждане на курс „Алтернативно решаване на спорове чрез медиация и арбитраж“ за студенти по юридически науки и млади професионалисти в началото на професионалната си кариера като вещи лица, съдебни заседатели, адвокати, медиатори, арбитражни съдии: Целта на дейността е успешното провеждане на обучение, което ще доведе до придобиването на нови знания и умения на обучаваните студенти по юридически науки и млади професионалисти в началото на професионалната си кариера в областта на медиацията и арбитража. По данни на АПВ към момента тези две теми не са заложени във задължителните учебни планове на всички висши училища, в които се предлага обучение по юридически науки. В резултат много от студентите и скоро завършилите професионалисти нямат ясна представа за възможностите на сектора. Предвид общите европейски насоки за насърчаване на медиацията и арбитража, със специален фокус върху онлайн формите на извънсъдебно решаване на спорове, придобитите от студентите и младите професионалисти знания ще бъдат полезни в няколко направления: - Придобиване на теоретични и практични знания в областта; - Повишаване на информираността им относно различни възможности за допълнителна професионална квалификация и алтернативни възможности за кариерно развитие; - Възможност да популяризират сред връстниците и колегите си възможностите, не само за алтернативните способи за решаване на конфликти, но и за европейските възможности за онлайн решаване на спорове (https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.showamp;lng=BG ) Обучаемите ще могат да приложат и доразвият придобитите знания и компетенции в цялостната си последващата кариера и ще се превърнат в своеобразни разпространители на информация за алтернативното решаване на спорове във различните сфери на съдебната и свързаните с нея системи и сектори. Попълването на формите за обратна връзка ще позволи на АПВ да получи ценна информация за това доколко тези теми са застъпени в различните учебни планове на висшите училища. Това ще подпомогне АПВ в развиването на стратегия за насърчаване на включването на темите за медиация и арбитраж в учебните планове в бъдеще. Също така попълването на формите за проверка на резултатите ще позволи на обучаемите да дадат своята оценка за изготвената програма, приложените методи, обсъдените теми и придобитите по време на обучението знания и умения. Това ще подпомогне Алианса при идентификацията на бъдещите мерки, които могат да бъдат предприети във връзка с подобряване на обучението по медиация и арбитраж за млади специалисти, разпространението на концепцията за алтернативно решаване на спорове сред младите професионалисти във всички сектори. 8 964.50 13 888.68
Провеждане на курс „Алтернативно решаване на спорове чрез медиация и арбитраж“ за практикуващи юристи и професионалисти в правосъдната система - вещи лица, съдебни заседатели, адвокати, медиатори, арбитражни съдии: Целта на дейността е успешното провеждане на обучение, което ще доведе до придобиването на нови знания и умения на обучаваните юристи, повишаване на тяхната квалификация и професионални компетентности в сферата на медиацията и арбитража. Предвид по-сериозния опит и знания на действащите юристи в сравнение със студентите по право и професионалистите в началото на кариерата си, темите ще бъдат поднесени по-задълбочено, като където е възможно ще се прави препратка към реални казуси и съдебна практика. Обучението ще подобри практически умения на обучаемите да разрешават спорове, и ще включва пълна стимулационна игра управление и довеждане на успешен завършек на примерна процедура по медиация. По-специално в курса ще бъде наблегнато следните теми: - конфликт и способи за разрешаване на спорове; - процедура по медиация - предимства, етапи, участници, видове; - процедура по арбитраж – принципи, предимства, етапи, участници, видове: o Дефиниция на термина "вътрешен" арбитраж o Принципите и специфични правни изисквания на вътрешния арбитраж o Правната рамка, включваща ограниченията на сферите и въпросите, които законно могат да бъдат арбитрирани; o Договорният характер на назначаването на арбитър; o Обхватът и ограниченията на правомощията и юрисдикцията на арбитрите в България; o Правата, задълженията и отговорностите на страните по арбитражните производства; o Методите за иницииране на арбитражно производство; o Роля и значение на съда по отношение на всички етапи от арбитража o Определяне, обяснение и прилагане на правните процесуални принципи, правила и споразумения, свързани с провеждането на вътрешен арбитраж. - нормативна рамка на процедурите по медиация в България и примери от Европа; - центрове за медиация; електронен регистър на медиаторите; - арбитражни съдилища; - процедура по препращане към медиация от съда. В процеса на обучение, обучаемите ще подобрят: - теоретичните си знания и практически умения за реализиране на арбитражно производство; - основните си комуникативни умения и медиаторски техники; - уменията си за водене на преговори, основани на интереси; - справяне с проблемните поведения на участниците и конфликтни ситуации; - изготвянето на спогодба. Обучаемите ще могат да приложат и доразвият придобитите знания и компетенции в цялостната си последващата кариера и ще се превърнат в своеобразни разпространители на информация за алтернативното решаване на спорове във различните сфери на съдебната и свързаните с нея системи и сектори. Попълването на формите за обратна връзка ще позволи на АПВ да получи ценна информация за това доколко тези теми са застъпени в различните учебни планове на висшите училища. Това ще подпомогне АПВ в развиването на стратегия за насърчаване на включването на темите за медиация и арбитраж в учебните планове в бъдеще. Също така попълването на формите за проверка на резултатите ще позволи на обучаемите да дадат своята оценка за изготвената програма, приложените методи, обсъдените теми и придобитите по време на обучението знания и умения. Това ще подпомогне Алианса при идентификацията на бъдещите мерки, които могат да бъдат предприети във връзка с подобряване на обучението по медиация и арбитраж за млади специалисти, разпространението на концепцията за алтернативно решаване на спорове сред младите професионалисти във всички сектори. 8 964.50 8 827.44
Информация и комуникация по проекта (Задължителна дейност): Тази дейност предвижда пакет дейности, свързани с осигуряването на публичност, информация и комуникация по проекта, които са средство да се даде публичност на работата, извършена в рамките на проектите по ОПДУ и да се гарантира прозрачност на полученото финансиране. Пакета дейности включва: гарантиране на достъп до информация на широката общественост за проекта, споделянето на резултатите, извлечените поуки и направените констатации с по-широка аудитория извън участващите организации с цел резултатите от проекта да облагодетелстват по-широк кръг субекти. Дейността включва организация, подготовка и осъществяване на дейности за осигуряване на публичност и обществено признание за съфинансирането, предоставяно от Европейския съюз по ОП „Добро управление“ 2014-2020 г., както и информиране на обществеността в национален мащаб, нейния начин на работа и процедури за информиране. Дейността съдържа следните поддейности: - 1. Публикуване на интернет страницата на бенефициента на подробна информация за проекта с поставяне на хипервръзка към интернет страницата на ОПДУ 2014-2020 г. Последващо актуализиране на информация за прилагането на проекта насочено към потребителите на интернет страницата на бенефицента и широката общественост. - 2. Изготвяне на комуникационен план за осигуряване на публичност и информиране, който съдържа: 2.1. Подготовка и разпространяване на информация за проекта в интернет (описание на проекта, цели и очаквани резултати и подчертаване на финансовата подкрепа от ЕС) – на интернет страницата на сдружението и други заинтересовани страни. 2.2. Дизайн и печат на плакат на проекта във формат А3 (индикативен брой: 500) 2.3. Дизайн и печат на стикери за поставяне на различни повърхност (индикативен брой: 500). 2.4. Отпечатване и разпространяване на информационни брошури, (индикативен брой: по 500, задължително ще се поставят в общинските/районните администрации и/или техни информационни центрове. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.