Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 743 дървета
English

Програма: Развитие на човешките ресурси

Район за планиране: Всички

Описание

Проектът предвижда 9 дейности-за разработване,тестване и валидиране на унифицирани профили за дигитални умения (УПДУ) по ключови професии/длъжности (П/Д),секторни квалификационни рамки(СКР) и учебни програми за развитие на дигиталните умения (ДУ) в 13 пилотни сектора от ключово значение за бълг.икономика.Целта е преодоляване на дисбалансите в областта на ДУ и знания,привеждането им в съответствие с нуждите на бизнеса и по този начин–ускоряване на дигитализацията.Изпълнението е на основа проучване за установяване на потребностите от ДУ на работната сила по определени като ключови за проекта П/Д,тестване на текущите умения чрез специално разработени инструменти за оценка на дигиталните компетенции (ДК) и изготвяне на тази основа на анализ на дисбалансите и на състоянието и потребностите от ДУ на 3 нива–ниско,средно и високо-за всяка ключова П/Д.
На тази основа,прилагайки разработената по проект „Развитие на ДУ–Комп.1“Методология(съответно адаптирана)ще се изготвят поне 65 УПДУ. УПДУ ще се тестват в 100 предприятия и 520 заети,за да се разработят 13 пакета с тестови учебни програми за развитие на ДУ.Уч.прогр.ще се тестват в реална работна среда в контролна група пилотни предприятия.Успоредно,ще се направят проучвания сред заетите за установяване нуждата от конкретни ДУ,които да се включат в учебното съдържание.Ще се разработят и 13 секторни квалификационни рамки,система за микроквалифициране и за въвеждане на индивидуални сметки за обучение.
Постигнатите резултати ще са основа за подготовката и въвеждането на пилотни модели за социално партньорство в областта на дигитализацията.
Всички дейности и постигнати резултати ще бъдат популяризирани сред предприятията от 13-те сектора в рамките на информационни кампании. 
Проектът ще се изпълни от АИКБ в партньорство с КНСБ, КТ "Подкрепа", МТСП и НАПОО.
Проектът е пилотен-резултатите ще са основа за реализиране на дейности по новата ОПРЧР 2021-7 за национално развитие на ДК.Постигнатите резултати са собственост на МТСП.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Дейност 1: Изследване и анализ на потребностите от дигитални умения по икономически сектори въз основа на разработената методология.: Д1 е ключова за изпълнението на проекта,тъй като осигурява набирането на необходимата информация,нейната обработка,анализ и на тази основа-очертаване на изводи и области на интервенции, ориентиращи изпълнението на всички дейности.Д1 се реализира чрез 2 под-дейности: 1.1.Изследване и анализ за идентифициране на ключови П/Д за 13-те пилотни сектора и адаптация на инструментариума от Комп.1. 1.2.Извършване на анализ на състоянието и потребностите от ДУ в идентифицираните ключови П/Д в 13-те пилотни сектора-на основа адаптирани методологии. АИКБ изпълнява планираните дейности по проекта в рамките на 13 пилотни сектора: 01"Растениевъдство,животновъдство и лов";10.1"Производство и преработка на месо и месни продукти"; 13"Производство на текстил и изделия от текстил";14.3"Производство на други трикотажни изделия";15"Обработка на кожи и производство на обувки";20.4."Производство на почистващи,миещи,тоалетни и козметични препарати";26"Производство на компютърна и комуникационна техника,електронни и оптични продукти";28"Производство на машини и оборудване,с общо и специално предназначение";51"Въздушен транспорт";58"Издателска дейност";78"Дейности по наемане и предоставяне на работна сила";90"Артистична и творческа дейност"и95"Ремонт на компютърна техника,на лични и домакински вещи." Д1 започва с определянето на ключовите за всеки пилотен сектор П/Д-посредством специално разработен в рамките на Д1 алгоритъм.За да се определи приложното поле за анализ ще се проведат не по-малко от 10 кабинетни проучвания по сектори-някои сектори предвид браншовата си принадлежност могат да бъдат обединени в едно проучване.В резултат ще бъдат изготвени списъци на П/Д,които са ключови за развитие на съответния сектор-според ясни предварителни критерии и с кратки техни характеристики.Списъците ще се обсъдят в рамките на 10 мозъчни атаки,за да се ранжират П/Д според тяхното ключово значение за съответния сектор и техният потенциал,за да служат като пилотни за насърчаване въвеждането на дигитални технологии чрез обучение на човешките ресурси по необходимите за това ДУ.На тази основа ще бъдат изготвени списъци с 2 до 7 П/Д за всеки сектор,които ще съставят приложното поле за изпълнението на проекта.Минималният общ брой на определените ключови П/Д ще е 65. Същевременно,експертите ще работят за адаптирането на разработената от МТСП и соц.партньори по проект"Развитие на ДУ-Комп.1"Методология и указания за установяване състоянието и потребностите от развитие на ДУ/ДК“ към специфичните условия във всеки от пилотните сектори.Максималният бр.адаптирани версии ще е 13-по 1 за всеки от пилотните сектори,но може да е и по-малък-ако сходствата между отделни сектори са твърде много и не налагат отделни адаптации. След определянето на ключови П/Д и адаптирането на методологиите,ще се пристъпи към извършване на анализ на състоянието и потребностите от дигитални умения в идентифицираните П/Д-на 3 нива-ниско,средно и високо.Ще се разработят 13 въпросници за извършване на представителни проучвания в предприятията от пилотните сектори(макс.бр.-13 въпросника) и конкретни инструкции,които интервюиращите следва да спазват при провеждането на проучването-с цел еднакъв подход при прилагане на Методологията.До 39 бранш. и функ. експерти ще бъдат обучени за провеждане на представителните проучвания-посредством анкети в общо 100 предприятия-разпределени при ползване на методиките на представителната извадка-по сектори според броя на идентифицираните П/Д.Набраната първична информация ще бъде проверена за достоверност,обработена със съвременни статистически продукти, анализирана от експертите по проекта и представена в Доклад, идентифициращ основни и специфични ДУ на три нива,за всяка П/Д за всеки от 13-те пилотни сектора.Докладът ще бъде представен и обсъден на кръгла маса и на основа на дадените мнения и препоръки ще бъде финализиран.Резултатите от тази Д1 ще се използват изцяло за разработване на УПДУ в рамките на Д2, както и ще бъдат основа за работата по следващите дейности. 0.00 92 249.97
Дейност 1А: Човешки ресурси - роля на екипа за изпълнение на проекта и експертния потенциал в изпълнението на проектното предложение и определяне на възнагражденията: По проекта ще бъдат разкрити общо 73 експертни позиции,от които 6 ключови,28 дългосрочни, 13 функционални, 13 браншови експерта и 13 браншови специалиста,които ще бъдат назначени на трудови договори (ТД) на непълно или пълно работно време за извършване на определена работа по реда на чл.68,ал.1,т.2 от КТ.За постигане на резултатите по проекта ,водещата организация АИКБ ще използва изцяло своя създаден през годините експертен потенциал както и експертизата на своите партньори КНСБ,КТ Подкрепа,МТСП и НАПОО. Представителите на синдикатите ще играят важна роля най-вече в областта на проучванията-в предприятията и сред работната сила,работата на терен за представяне и прилагане на инструменти за оценка на ДУ,предоставяне на становища по разработваните документи.Те,заедно с представителите на МТСП и НАПОО ще имат съществена роля при подготовката на модели за социално партньорство и обсъждане възможностите за въвеждане на съвременни модели на социално партньорство в областта на ученето през целия живот и ДК.Ще имат важна роля и за изготвянето и тестването на иновативните за България дейности по въвеждането на система за валидиране на микроудостоверения и на индивидуални сметки за обучение.Те ще разполагат общо с 13 браншови специалиста,по един за всеки от обхванатите сектори,които могат да бъдат дублирани за периода на извършването на тестови обучения в реална среда-от експерти,които притежават компетенции да предадат съответното учебно съдържание. КНСБ ще участва с общо 9 браншови специалиста в секторите-01;10.1;13;14.3;15;20.4;28;51и90,а КТ Подкрепа ще участва с 4 браншови специалиста в секторите-26;58;78и95. За валидиране и институционализиране на постигнатите резултатите АИКБ ще разчита основно на своите партньори МТСП и НАПОО,като техните експерти ще участват с консултации при подготовката и изпълнението на всички дейности,ще дават насоки за финализиране на постигнатите резултати с цел тяхното валидиране.Всяка институция ще участва с един експерт по проекта. Всички експерти ще бъдат назначени наТД,с длъжностна характеристика,в която са описани основните функции и задачи на всеки експерт според длъжността му.Заетостта им ще варира от 2 до 8 ч. дневно,като голяма част от експертите и специалистите ще работят и по деветте основни дейности.Конкретното им работно време за изпълняваните дейности месечно ще бъде разпределено според техните квалификации,длъжности и съответните текущи задачи.Всички експерти и специалисти които ще работят по проекта без значение дали са експерти на АИКБ или на партньорите формират Екип за изпълнение на проекта(ЕИП) и се разделят на следните основни групи: 1.Ключови експерти (КЕ)-това са най-висококвалифицираните експерти,притежаващи много висока квалификация,включително- научни степени и звания,когато това е приложимо и над 10г.опит в подобни дейности,ръководили са екипи и имат богат опит при работа по проекти.Те обезпечават предоставянето на сериозен интелектуален,научен и/или академичен капацитет,с цел гарантиране на високото качество на изпълнение на дейностите.Изисква се да притежават опит при изпълнението на дейности в сродни сфери и съпоставими мащаби,както и задълбочено да познават и разбират естеството на функциите на социалните партньори,механизмите на индустриалните отношения и социалния диалог, да имат опит и в областта на политиките по образованието и обучението на възрастни.Всички ключови експерти са отговорни за качеството на крайните продукти в дейностите и направленията.Ключовите експерти, работещи по проекта са общо 6 и се обезпечават изцяло от АИКБ в състав: 0.00 0.00
Дейност 1Б: Човешки ресурси - роля на екипа за изпълнение на проекта и експертния потенциал в изпълнението на проектното предложение и определяне на възнагражденията: К1.4.Експерт терен, обработка и анализ-контролира изпълнението на проучванията на терен.Предлага методите и техниките на обработка на данните,методите за анализ,координира обработката на данни и подготовката на анализи с предложения статистико-математически инструментариум.Изисква се съответното образование,квалификация и професионален опит за справяне с тези задачи. К1.5.Експерт анализ на съвкупната информация-анализ на вторичната информация-Обработва и анализира набраната информация.Изготвя доклади анализи,изводи,представя ги и ги прецизира и преформатира във вид,който е необходим на останалите експерти.Изисква се съответното образование,квалификация и професионален опит за справяне с тези задачи. К1.6. Експерт изследователски инструменти и подготовка на аналитични материали-подготовка на аналитичните материали чрез ползване на най-адекватните методи за обработка и представяне на информацията в зависимост от вида на ползваните изследователски инструменти.Изисква се съответното образование,квалификация и професионален опит за справяне с тези задачи. К2.1.Експерт потребности от дигитални умения–обвързване на присъщите дейности по отделните П/Д с нуждата от дигитални умения и знания за качественото им изпълнение,тенденцията за тяхната цифровизация, автоматизация и роботизация.Изисква се съответното образование,квалификация и професионален опит за справяне с тези задачи. К2.2. Експерт дигитални профили - събиране и анализ на информация за дигиталните характеристики на длъжностите в единична група професии,обобщаването й и извеждане на специфичните такива за разработване на дигитални профили на идентифицираните професии.Изисква се съответното образование,квалификация и професионален опит за справяне с тези задачи. К2.3.Експерт адаптиране на профили-–отговаря за адаптирането на разработените профили и програми спрямо отделните сектори-уточнява знанията и уменията,които следва да бъдат заложени във всеки профил,индивидуализиране на целите и съдържанието на всеки профил съобразно идентифицираната професия/длъжност при спазване на дадените изисквания по Комп.1.Изисква се съответното образование,квалификация и професионален опит за справяне с тези задачи. К2.4.Експерт повишаване на дигиталните компетенции-разработва модели за повишаване на интереса към развитие на уменията, мотивация на работната сила.Извежда конкретни умения,които следва да се заложат за всяка професия,като извършва оценка на трите нива на компетенции и извършва разпределяне на идентифицираните компетенции на базови,основни и специфични и подпомага разработването на учебното съдържание.Изисква се съответното образование,квалификация и професионален опит за справяне с тези задачи. К3.1.Експерт по анализ и подготовка на секторни рамки-анализира получените данни от направените проучвания и на тази основа задава първоначалното съдържание на секторните рамки,анализира резултатите от проведените тествания и дава предложения за адаптиране на рамките. К3.2.Експерт моделиране онлайн инструменти-отговаря за извеждане на зависимости, закономерности, тенденции, описание на фактори и факторни взаимодействия и зависимости,на основа на които да бъде разработено техническото задание на онлайн инструментите за тестване на дигиталните умения.Проверява и удостоверява неговата методологична пригодност.Изисква се съответното образование,квалификация и професионален опит за справяне с тези задачи. К3.3.Експерт информационен интерфейс-дизайн–дизайн на информационния интерфейс,както на интернет страницата на проекта,така и на предвижданата за изграждане електронна среда за онлайн тестване и пилотно попълване с данни по начин съобразен с идентифицираните налични знания и умения.Удостоверява качеството на изработения интерфейс и неговата пригодност за изпълнението на целите на проекта.Изисква се съответното образование,квалификация и професионален опит за справяне с тези задачи. 0.00 0.00
Дейност 1В: Човешки ресурси - роля на екипа за изпълнение на проекта и експертния потенциал в изпълнението на проектното предложение и определяне на възнагражденията: К6.4.Експерт комуникации–работи с БК по организирането на информационни дни по сектори,като разработва конкретни програми за протичане на дните,съставя графици,подпомага разработването на комуникационни план и неговото актуализиране,предлага подходящи рекламно-информационни материали,дизайн,препоръчва формите на комуникация за отделните резултати,поддържа информация за по-голямо информиране на работодателите и на работещите относно необходимостта от развиване на дигитални умения през социалните мрежи. 3.Функционални експерти (ФЕ)-те са общо 13,по 1 експерт на сектор/дейност,който отговаря за цялостната координация на терен–с предприятията.Тези експерти са вътрешен ресурс на АИКБ,техните задачи са свързани с пряко подпомагане работата на ключовите и дългосрочните експерти,като те обобщават работата на браншовите експерти и специалисти,участват при разработване на основните материали по отделните дейности с даване на практически насоки от работата на терен,провеждат тестване на инструментите,определят предприятията,които биха били най-подходящи за тестване и/или проучване,опосредяват връзката между тях и останалите експерти,когато това е необходимо при организирането на мозъчни атаки,кръгли маси,участват в обучения.По проекта ще работят следните функционални експерти: Ф1.ФЕ"Растениевъдство,животновъдство и лов"; Ф2.ФЕ"Производство и преработка на месо,производство на месни продукти"; Ф3.ФЕ"Производство на текстилни и трикотажни изделия"; Ф4.ФЕ"Обработка на кожи производство на обувки"; Ф5.ФЕ"Производство на почистващи,миещи,тоалетни и козметични препарати"; Ф6.ФЕ"Производство на компютърна и комуникационна техника,електронни продукти"; Ф7.ФЕ"Производство на машини и оборудване с общо и специално предназначение" Ф8.ФЕ"Въздушен транспорт"; Ф9.ФЕ"Издателска дейност"; Ф10.ФЕ"Наемане и предоставяне на работна сила"; Ф11.Функционален експерт"Творческа дейност"; Ф12.ФЕ"Артистични дейности"; Ф13.ФЕ"Ремонт на компютърна техника и домакински вещи". 4.Браншовите експерти (БЕ) са 13,като те ще извършват конкретните дейности в посочените икономически сектори,което включва провеждането на качествени изследвания и тестовото въвеждане на пилотните инструменти,модели и обучения.Те ще работят в тясна координация с ФЕ,като при финализиране на резултатите ще предоставят експертиза на основата на проведените тестове и оценки на място в предприятията.Ще участват във всички информационни дни и договаряне на модели на социално партньорство. Б1.БЕ"Растениевъдство,животновъдство и лов"; Б2.БЕ"Производство и преработка на месо,производство на месни продукти"; Б3.БЕ"Производство на текстилни и трикотажни изделия"; Б4.БЕ"Обработка на кожи производство на обувки"; Б5.БЕ"Производство на почистващи,миещи,тоалетни и козметични препарати"; Б6.БЕ"Производство на компютърна и комуникационна техника,електронни продукти"; Б7.БЕ"Производство на машини и оборудване с общо и специално предназначение"; Б8.БЕ"Въздушен транспорт"; Б9.БЕ"Издателска дейност"; Б10.БЕ"Наемане и предоставяне на работна сила"; Б11.БЕ"Творческа дейност"; Б12.БЕ"Артистични дейности"; Б13.БЕ"Ремонт на компютърна техника и домакински вещи". 0.00 0.00
Дейност 1Г: Човешки ресурси – за изпълнение на Дейност 1 : По изпълнението на Д1 ще бъдат ангажирани 64 експерта,от които 6 ключови,19дългосрочни и 39 функционални и браншови експерти и специалисти. К1.Съществен принос при избора на методическите подходи и изготвянето на инструменти за идентифицирането на основните и специфични дигитални умения на трите нива по идентифицираните ключови длъжности от 13 сектора.Основна роля-при изготвянето на сценарии за провеждането на мозъчните атаки и обработката на набраната от тях информация.Подкрепяща роля при изготвянето на 13 базови въпросника за нуждите на проучването и инструкции за адаптиране по П/Д, при обработката на информацията от количественото и двете качествени проучвания(мозъчни атаки), при анализа на набраната информация и изготвянето на доклади, в обучението на БК за извършване на проучванията.Подкрепящ принос има и при определянето на областите и алгоритъма за адаптиране;и при анализиране на данните от проучването, адаптирането на Методологията по Комп.1 за установяване състоянието и потребностите от развитие на дигитални умения;попълнените инструменти от проведените проучвания и представянето на изготвения доклад.Работата му се подкрепя от: К1.1.Съществен принос в обработката и анализа на данни,тяхното представяне и изготвянето на доклад от направените проучвания и мозъчни атаки;основен принос при провеждането на самите проучвания в определените предприятия; в обработката,анализа на резултатите от проведените мозъчни атаки и попълнените инструменти от направените проучвания. К1.2.Съществен принос за избора на тип проучване,изготвянето на методика,подготовката на извадката,на 13 базови въпросника за провеждане на проучването и инструкции към тях за адаптиране по професии/длъжности,ниво на компетентност,а също и методически насоки и обучение на лицата,които ги изпълняват. К1.3.Съществен принос за изготвянето на алгоритъм за идентифициране на ключовите професии и определяне на техните области и сценариите за провеждането на мозъчните атаки; при провеждането на мозъчните атаки за подготовка на списъци с професии и подкрепящ принос при адаптирането на разработената по Комп.1 Методология. К1.4.Съществен принос при анализирането на информацията от направените проучвания и изготвянето на доклад с идентифициране на основните и специфични ДУ на три нива по идентифицираните ключови професии; при проверката на работата на терен за провеждането на проучването и обработката на получените резултати от направеното проучвания;за провеждането на двете кръгли маси-за определяне на областите и определяне на алгоритъм за адаптиране. К1.5.Съществен принос за контрола на теренната работа,за обработката и анализа на набраната информация и за нейната трансформация в разбираем и използваем вид; за качеството на сценариите за провеждането на мозъчните атаки и подкрепящ принос при разработването на въпросниците, инструкциите за адаптиране и представяне на доклада за анализ на състоянието и потребностите от дигитални умения в идентифицираните ключови П/Д в 13-те сектора. К1.6.Съществен принос за анализ на съвкупната информация и подготовката на аналитичните материали за изготвянето на доклади; при анализирането на резултатите от проведеното проучване и подкрепящ при провеждането на проучването и изготвянето на алгоритъм и на мозъчните атаки за идентифицирането на минимум 65 ключови за общо всички 13 икономически сектора професии/длъжности. 0.00 0.00
Дейност 2: Разработване, тестване и валидиране на унифицирани профили за дигитални умения по ключови длъжности и/или професии, съгласно НКПД 2011, посочващи знания, умения и поведение, което служителят/работникът следва да притежава, за да изпълнява задълженията си в обхвата на професията и/или длъжността си.: Д2 цели разработването на УПДУ по определените ключови П/Д и ще се реализира чрез изпълнението на две под-дейности: 2.1. Разработване на УПДУ на базата на одобрените изисквания от МТСП по Компонент 1. 2.2. Тестване и валидиране на УПДУ. Трансформацията в рамките на Индустрия 4.0,водеща до създаването на цифрово общество и икономика се случва изключително бързо,особено с разпространението на пандемията от COVID-19,налагаща редица промени в работните процеси.Поради това компаниите изпитват остър недостиг на работници с опит в новите технологии и ДУ.Според Европейския център за развитие на професионалното обучение (CEDEFOP),в близко бъдеще около 90% от свободните работни места в Европа ще изискват някакъв вид ДУ.Това налага да се разработят прецизни УПДУ,които да позволят успешния преход към дигитализация по П/Д,като се започне с онези от тях,които имат особено важно значение за конкурентоспособността на съответния сектор или биха ускорили съществено цялостната дигитализация на българската икономика. УПДУ ще съдържат описание на всички необходими ДУ и знания за отделната П/Д за минимум 65 П/Д,декомпозирани на 3 нива-ниско,средно и високо.Тези умения се изискват не само от новите професии,но и от дигитализацията и роботизацията на настоящите работни места,както и с все по-ускореното навлизане на изкуствения интелект.В рамките на Компонент 1,МТСП и соц.партньори разработват изисквания към изготвянето на УПДУ по ключови П/Д съгласно Националната класификация на професиите и длъжностите 2011 и отчитайки съответните нива и области на компетентност,съгласно Европейската рамка за дигитални компетенции DigComp2.1.Д2 ще транспонира тези изисквания,към потребностите на всеки сектор,като бъдат съобразени с неговите специфики. Самите УПДУ представляват обобщени данни на потребностите от ДУ и компетентности на идентифицираните по Д1 минимум 65 П/Д.Те ще опишат,за всяка идентифицирана П/Д,базовите, основните и специфичните ДУ и знания,които следва да притежава едно лице,за да упражнява съответната професия и да изпълнява изискваните от длъжността му задачи,използвайки цифрови технологии–машини,оборудване или онлайн ресурси,информационни системи и др.Успоредно с това,те могат да включват и идеи за инструменти за проверка и оценка на тези ДУ и знания,както и за измерване на несъответствията в тях (дисбалансите)-като основа на специално изработена система за оценка. На основа на набраната по Д1 информация и нейният анализ ще бъдат разработени минимум 65 УПДУ-за всеки сектор между 2 и 7 УПДУ,съгласно дадените изисквания по Комп.1,разработени от експертна група към МТСП.Те ще декомпозират изискуемите от П/Д ДУ на 3 нива-ниско,средно и високо,заедно със съответния инструментариум за оценка на дисбалансите,така че да се очертаят входни равнища и потребности за съответно бъдещо обучение за преодоляване на разкритите дисбаланси. Изготвените УПДУ в рамките на поддейност 2.1 ще бъдат тествани и валидирани в реална работна среда-в рамките на изпълнение на под-дейност 2.2-при спазване на специално разработени инструкции.Тестването и валидирането ще бъде извършено от БК,които ще бъдат специално обучени. Тестването ще се извърши в 100 предприятия и сред 520 заети лица,определени за подходящи като брой и местоположение от всеки от 13-те описани пилотни сектора.На основа на тестването в реална работна среда 65-те профила ще бъдат актуализирани и валидирани. 0.00 128 101.16
Дейност 2А: Човешки ресурси – за изпълнение на Дейност 2: По изпълнението на Д2 ще бъдат ангажирани 68 експерта,от които 6 ключови,23 дългосрочни и 39 функционални и браншови експерти и специалисти. К1.Същественпринос при провеждането на тестването и валидирането в реална среда сред минимум 100 предприятия и 520 заети лица на УПДУ и основен принос при разработването на профилите, инструкциите за тестване и последваща фина настройка при актуализиране и валидиране.Подкрепящ при обучението на експертите.Работата му се подкрепя от: К1.1.Същественпринос в разработването на минимум 65 профила за идентифициране на П/Д и в провеждането на тестването в реална среда;основен принос в разработването на инструкции за провеждане на тестването и в провеждането на обучението на експертите за провеждане на тестването.Подкрепящ при актуализиране и валидиране на профилите и фината им настройка. К1.3.Основен принос за изготвянето на УПДУ,инструкции за тестване и провеждане на обучението на експерти за провеждане на тестването в реална среда. К1.4.Съществен принос при работата на терен за провеждане на тестването в реална среда и валидиране на резултатите и профилите. К1.6.Същественпринос за подготовката и изготвянето на аналитични материали за разработване и валидиране на УПДУ,а така също за подготовката и на инструкции за провеждане на тестването в реална среда. К2.Съществен принос при подготовката на фината настройка на разработените профили и последващата им актуализация; при разработването на УПДУ и основен принос за изготвянето на инструкции за тестване,обучение на експерти и самото провеждане на тестването в реална среда.Работата му се подкрепя от: К2.1.Съществен принос при разработването на УПДУ по идентифицираните професии;основен при разработването на инструкции за тестване в реална среда и подкрепящ при актуализиране и валидиране на профилите в следствие на фината настройка. К2.2.Съществен принос при разработването на УПДУ по идентифицираните професии; основен при разработването на инструкции за тестване в реална среда и подкрепящ при актуализиране и валидиране на профилите в следствие на фината настройка. К2.3.Съществен принос при разработването на УПДУ по идентифицираните професии; основен при разработването на инструкции за тестване в реална среда и подкрепящ при актуализиране и валидиране на профилите в следствие на фината настройка. К2.4.Съществен принос при разработването на УПДУ по идентифицираните професии; основен при разработването на инструкции за тестване в реална среда и подкрепящ при актуализиране и валидиране на профилите в следствие на фината настройка и провеждането на обучение на експерти за провеждане на тестването. К3.Основен принос за разработването на УПДУ по идентифицираните професии.Работата му се подкрепя от: К3.1.Съществен принос при разработването на УПДУ;основен принос при последващо актуализиране и валидиране на профилите и подкрепящ при изготвянето на инструкциите за тестването им в реална среда. К3.2.Съществен принос при разработването на УПДУ и подкрепящ при изготвянето на инструкциите за тестването им в реална среда. К3.3.Съществен принос при разработването на УПДУ и подкрепящ при изготвянето на инструкциите за тестването им в реална среда. К3.4.Съществен принос при разработването на УПДУ, подкрепящ при изготвянето на инструкциите за тестването им в реална среда и фината настройка. К3.5.Подкрепящ принос при фината настройка на разработените профили и последващото им актуализиране и валидиране. К3.6.Подкрепящ принос при фината настройка на разработените профили и последващото им актуализиране и валидиране. 0.00 0.00
Дейност 3: Тестване на текущите умения на работната сила по сектори с разработени за целта инструменти за оценка на дигитални компетенции. : Д3 допълва Д2,като се фокусира върху изготвянето и апробирането на инструментариум,по който ще се идентифицират необходимите умения на основа на разработените УПДУ и като се ползват генерираните вече в този процес идеи.Основната задача е да се изготви ефективен инструментариум,който да бъде лесно приложим,за оценяване на текущите ДУ и знания на работната сила-във формат,който да позволява лесна оценка на несъответствията(дисбалансите) и ясно очертаване на дефицитите в тях,които да бъдат запълнени посредством обучения по ДУ и компетенции по специално изготвяните в рамките на последващото изпълнение на проектните дейности програми. Д3 прави оценка на текущите умения на работната сила и по този начин поставя основата за разработването в последствие квалификационни рамки и обучителни програми и съдържание. Д3 се изпълнява посредством 3 под-дейности: 3.1.Разработване на инструменти за тестване на текущите умения. 3.2.Тестване на текущите умения на работната сила чрез инструментите. 3.3.Изграждане на онлайн инструмент за тестване на уменията. Под-дейност 3.1.Разработване на инструменти за тестване на текущите умения се изпълнява на основата на разработените изисквания от МТСП в рамките на Комп.1.Инструментите ще бъдат минимум 3 бр.,тъй като тяхната цел е да се направи оценка на компетенциите на ниско,средно и високо ниво.Приложимостта на разработените инструменти ще бъде проверена посредством 3 мозъчни атаки-с работодатели,работници и служители и техни представители,за да се прецени дали са подходящи за правилно,ефективно,лесно и точно извършване на оценките.На тази основа ще се направи фина настройка на всеки инструмент.За да се гарантира успешното провеждане на тестването ще се разработи методология за прилагане на инструментите.Методологията ще даде механизъм как да се определят контролните групи за тестване,вида на предприятията и длъжностите в рамките на всяка професия,които следва да се анализират.Ще съдържа и инструменти-скали,чек-листи и др.,за проверка и оценка на тези ДУ и знания,както и за измерване на несъответствията в тях (дисбалансите)-като основа на специално изработена система за оценка. Изпълнението на под-дейност 3.2.Тестване на текущите умения на работната сила чрез инструментите започва с обучение на ФЕБК за прилагане на 3те инструмента.На тази основа те ще проведат тестването в поне 100 предприятия-сред минимум 520 заети лица.Предвид мащаба на задачата и нейната сложност,КЕ и ДСЕ ще играят ролята на ментори за ФЕБК по време на изпълнението на проучването на терен,като бъдат на разположение да отговорят на възникнали въпроси и да съдействат за решаването на конкретни казуси.Резултатите от тестването ще се оформят в доклад с анализ на събраните данни от експертите,работещи на терен и събраната обратна връзка от приложените инструменти.Докладът ще даде карта на текущите ДУ и знания на работната сила за всяка от идентифицираните П/Д и ще послужи за разработването на последващите учебни програми и съдържание.Същевременно,тестването в реална среда ще позволи да се идентифицират-и съответно да бъдат отстранени-евентуални пропуски при изработването на 3-те инструмента. При по-нататъшното изпълнение на проекта,когато бъде набрана по-голям обем информация,като се прецизират и инструментите за тестване на ДУ на работната сила,е предвидено резултатите от изпълнението на тази дейност да бъдат допълнени посредством национално представително проучване. Успоредно с разработването на инструментите и извършването на тестването,ще се работи по изпълнението на под-дейност 3.3.Изграждане на онлайн инструмент за тестване на уменията.Той ще бъде достъпен чрез сайта на проекта и ще даде възможност на всяко лице свободно да провери своите умения. Набирането на информация чрез този онлайн инструмент ще даде допълнителни данни извън контролната група от тествани работници/служители. 0.00 207 651.65
Дейност 3А: Човешки ресурси – за изпълнение на Дейност 3: По изпълнението на Д3 ще бъдат ангажирани 69 експерта,от които 6 КЕ,24 ДСЕ и 39 БК. К1.Има съществен принос при изготвянето на инструменти за тестването на текущите умения на работната сила по сектори с разработените инструменти;при дизайна на инструментариума за провеждане на мозъчните атаки и при подготовката на Доклада с анализ на получените от тестването резултати;има основен принос при разработване на проекти на инструменти за тестване на работната сила съгласно изискванията дадени от МТСП по Комп.1,както и за организирането и провеждането на 3 мозъчни атаки с работодатели и с работници/служители за оценка на набора от инструменти и тяхната приложимост в България,както и в последващата фина настройка на инструментите на основата на резултатите от мозъчните атаки.Има подкрепяща роля при обученията на експерти и подготовката на техническото задание за разработването на онлайн инструмента за тестване на ДУ. Работата му се подкрепя от: К1.1.Съществен принос в подготовката и провеждането на 3те мозъчни атаки, подготовката на Доклад от тестването.Има основен принос при организиране и провеждане тестването на текущите умения и при подготовката на онлайн инструмента за тестване на ДУ и подкрепящ принос при разработването на проекти на инструменти. К1.2. Съществен принос при разработване проекти на инструменти. К1.3. Съществен принос при разработване проекти на инструменти за тестване на работната сила, провеждане на 3 мозъчни атаки,организиране и подготовката на тестване на текущите умения,разработването на Методологията и на Доклада от тестването.Основен принос за разработване на изискванията за изграждане на онлайн инструмента.Подкрепящ принос при фината настройка на инструментите. К1.4. Съществени принос организиране и провеждане на 3те мозъчни атаки, и провеждане на тестването на текущите умения на работната сила.Основен при разработване проекти на инструменти за тестване на работната сила и провеждането на обучения. К1.5.Съществен принос при подготовката на Доклада от тестването,разработване на изискванията за онлайн инструмента,организиране и провеждане на 3те мозъчни атаки и подготовката на инструментите за оценка. К1.6.Съществен принос при разработване проекти на инструменти за тестване на работната сила и подготовката на Доклад с анализ от тестването.Основен принос в организирането и провеждането на 3те мозъчни атаки и подкрепяща роля при организиране и провеждане на тестването на текущите умения на работната сила. К2. Съществен принос при разработване проекти на инструменти за тестване на работната сила, организиране тестване на текущите умения на работната сила и подготовката на Доклада от тестването.Основен принос при организиране и провеждане на 3 мозъчни атаки,методологията за прилагане на инструментите,фина настройка на инструментите и обучение на ФЕБК. Подкрепящ принос при разработване на изискванията за изграждането на онлайн инструмента за тестване на ДУ.Работата му се подкрепя от: К2.1.Съществен принос при разработване проекти на инструменти за тестване на работната сила. Основен при изготвянето на Доклад от тестването, при фината настройка на инструментите и разработването на Методологията.Подкрепяща роля при организиране и провеждане на тестване на текущите умения и разработване на изискванията за онлайн инструмента. К2.2. Съществен принос при разработване проекти на инструменти за тестване на работната сила. Основен при изготвянето на Доклад от тестването, при фината настройка на инструментите и разработването на Методологията.Подкрепяща роля при организиране и провеждане на тестване на текущите умения и разработване на изискванията за онлайн инструмента. К2.3. Съществен принос при разработване проекти на инструменти за тестване на работната сила. Основен при изготвянето на Доклад от тестването, при фината настройка на инструментите и разработването на Методологията.Подкрепяща роля при организиране и провеждане на тестване на текущите умения и разработване на изискванията за онлайн инструмента. 0.00 0.00
Дейност 4: Съставяне на учебно съдържание/разработване на програми за неформално обучение за развитие на специфични дигитални умения, съобразно изискванията на конкретната длъжност/професия, извън базовите дигитални умения (съгласно DigComp2.1) : Една от основните дейности за постигане на посочените цели по проекта и обвързването му с настоящите и бъдещите политики и дейности на МТСП и институциите на пазара на труда в сферата на обучението на работната сила и адаптирането й към новите изисквания на работните места,е разработването на учебно съдържание и програми за неформално обучение за развитие на специфичните дигитални умения,съобразно изискванията на конкретната П/Д,извън базовите ДУ.Д4 ще се реализира чрез две под-дейности: 4.1. Разработване на методика за подготовка на учебни програми. 4.2. Разработване на тестови програми за неформално обучение по ДК. Разработването на методика за подготовката на учебните програми стъпва на разкритите дисбаланси в областта на ДУ при изпълнението на Д3.За осигуряване на качествено неформално обучение,като фактор за подготовка на конкурентоспособна и адаптивна работна сила,е необходимо разработването на учебни програми,които да предполагат от една страна единен подход за поднасяне на учебния материал,а от друга-да отразяват спецификите на отделните пилотни сектори и идентифицираните П/Д. Методиката ще отчита обстоятелството,че обучаваните лица са над 16 г. и са заети–работници/служители, т.е.те вече са получили определено образователно ниво,съответстващо на дадена образователна степен съгласно българската образователна система и същевременно притежават определени основни/базови дигитални знания и умения,но им липсват специфични знания и умения,за да упражняват ефективно своята професия.Методиката ще дава ясен алгоритъм как да бъдат адресирани разкритите дисбаланси на ДУ на 3те нива-ниско,средно и високо и как това ще се отрази на учебното съдържание,което трябва да се поднесе на заетите лица.Тя ще е съобразена и с факта,че лицата са заети и това поставя определени изисквания към учебния процес-специфични както за всеки от пилотните браншове,така и за всяка П/Д. Втората поддейност предвижда да се разработят минимум 13 пакета с тестови учебни програми и съдържание за всеки икономически сектор и съответно с отразени специфики на идентифицираните П/Д.Необходимо е в програмите да се постави акцент върху усвояването на специфичната терминология за дадена професия по отношение на ДУ,като програмите и учебното съдържание следва да водят до формирането на емпирично равнище на знания и умения за употреба в реална работна среда и да бъдат максимално приложими за всички заети упражняващи съответната професия. Разработеното учебно съдържание следва да бъде представено по подходящ начин,така че да бъде лесно за усвояване и използване.Това ще бъде направено посредством разработването на методика за провеждане на обученията. Получените резултати ще послужат за изпълнението на Дейност 5 по проекта. 0.00 88 977.24
Дейност 4А: Човешки ресурси – за изпълнение на Дейност 4: По изпълнението на Д4 ще бъдат ангажирани 69 експерта,от които 6 ключови,24 дългосрочни и 39 функционални и браншови експерти и специалисти. К1.Съществен принос при разработването на методика за подготовка на учебни програми на основата на разработения по Д3 доклад с анализ на текущите дигитални умения на работната сила.Работата му се подкрепя от: К1.1.Основен принос при разработването на методика за подготовка на съдържанието на учебните програми и разработване на 13 пакета тестови учебни материали за развитие на дигиталните умения за идентифицираните професии. К1.3. Основен принос при разработването на методика за подготовка на съдържанието на учебните програми и подкрепящ при разработване на 13 пакета тестови учебни материали за развитие на дигиталните умения за идентифицираните професии. К1.5.Съществен принос при разработването на методика за подготовка на учебните програми на база събраната и анализирана първична и вторична информация. К1.6. Основен принос при разработването на методика за подготовка на учебните програми на база събраната и анализирана първична и вторична информация; К2.Съществен принос при разработването на методика за подготовка на учебните програми, съобразно изискванията на съответната П/Д. Основен принос при разработването на 13 пакета учебни програми и на методиката за провеждане на обученията. Работата му се подкрепя от: К2.1.Съществен принос при разработването на 13 пакета тестови учебни програми и съдържание към тях за развитие на ДУ по идентифицираните П/Д. Основен на методика за подготовка на учебните програми и на методиката за провеждане на обученията; К2.2. Съществен принос при разработването на 13 пакета тестови учебни програми и съдържание към тях за развитие на ДУ по идентифицираните П/Д. Основен на методика за подготовка на учебните програми и на методиката за провеждане на обученията; К2.3. Съществен принос при разработването на 13 пакета тестови учебни програми и съдържание към тях за развитие на ДУ по идентифицираните П/Д. Основен на методика за подготовка на учебните програми и на методиката за провеждане на обученията;К2.4. Съществен принос при разработването на 13 пакета тестови учебни програми и съдържание към тях за развитие на ДУ по идентифицираните П/Д. Основен на методика за подготовка на учебните програми и на методиката за провеждане на обученията; К3.Подкрепящ принос при разработването на 13 пакета с тестови учебни програми и съдържание за развитие на ДУ по съответните П/Д и разработване на цялостна методика за последващо провеждане на обученията.Работата му се подкрепя от: К3.1.Основен принос при разработването на методика за провеждане на обученията; съществен при разработването на методика за разработването на учебните програми и самите пакети с тестови учебни програми; К3.2.Подкрепящ принос при подготовката на методика за разработване на учебни програми и 13те тестови пакета за тях; К3.3.Подкрепящ принос при подготовката на методика за разработване на учебни програми и 13те тестови пакета за тях; К3.4.основен принос при разработването на методика за провеждане на обученията; при разработването на 13 пакета с тестови учебни програми и разработването на методика за разработването на учебните програми. К3.5.Основен принос при разработването на методика за провеждане на обученията; при разработването на 13те пакета с тестови учебни програми и подкрепящ при подготовката на методика за подготовка на учебни програми; 0.00 0.00
Дейност 5: Пилотно тестване/ адаптиране/ припознаване на учебно съдържание за развитие на специфични дигитални умения по ключови длъжности и професии. : Д5 извършва тестово обучение по разработените учебни програми и съдържание в изпълнение на Д4.Също,отчитайки факта,че набраните при изпълнението на проекта данни дават основа за прецизно проучване на нуждите на работната сила от конкретно обучение за преодоляване на дисбалансите на ДУ е предвидено проучване на областите за допълнително адаптиране и прецизиране на учебното съдържание сред лица извън контролната група от заети лица,сред които ще се тестват програмите.Това ще позволи прецизиране на инструментите при ползването им в национален мащаб.Д5 се изпълнява посредством 5 поддейности: 5.1.Обучение на обучители за прилагане на методиката за обучение. 5.2.Пилотно тестване на учебното съдържание. 5.3.Национално представителни проучвания в предприятия за всеки от 13-те сектора за установяване нуждите на работната сила от конкретно обучение по специфични дигитални умения. 5.4.Определяне на областите за адаптиране/прецизиране на учебното съдържание. 5.5.Адаптиране/презициране и припознаване на учебното съдържание на основата на проведеното тестване -2 итерации. Д5 стартира с обучение на обучители-ФЕБК ще бъдат обучени как да прилагат методиката за обучение,така че да могат да обучават лица в съответните пилотни сектори как да извършват максимално ефективно и качествено обучение. Обучените обучители пристъпват към извършването на същинското тестово обучение – като всеки от тях отговаря за по едно предприятие и КЕ провежда обучението също в 1 предприятие,което е контролно.Целта е да се позволи максимално близък контакт и последваща оценка,по метода на вътрешнофирмените обучения.Всяко обучение се планира като период,брой на обучаемите за всеки сектор,предприятие и за П/Д.Ще се проведат разговори с подходящи предприятия от 13-те икономически сектора,които ще определят конкретните лица,които имат нужда от обучение.Обучението ще бъде тестово като ще има за цел да провери приложимостта на учебните програми и съдържание – постигнати единици резултат от обучението.Целта на тестовото обучение е да се прецизират самите програми и да се провери дали всяка от тях постига определените единици за резултат,като се набере максимално изчерпателна информация,която да е основа за анализ с цел идентифициране на евентуални слаби места и пропуски и тяхното отстраняване.Обратната връзка се осъществява посредством карти за оценка и анкети за обратна връзка с обучаемите.В идеалния случай,посредством казуси е добре да се оцени и реалния ефект на проведените обучения върху представянето на обучението лица и в общата дейност на предприятието-след определен 30 или 60 дневен период от извършването на обучението.На тази основа ще се изготви доклад за получените резултати от тестването на учебното съдържание в реална среда.Той ще представлява интегрална част от общия доклад,заедно с резултатите от национално представителните проучвания,на основа на който учебното съдържание и начините на неговото представяне могат да бъдат прецизирани,ако и когато се установи такава необходимост. Успоредно с тестовите обучения ще се проведат национално представителни проучвания в до 100 предприятия от всеки от 13-те пилотни сектора,които имат за цел да проверят нуждата от конкретно обучение за придобиване на определени ДУ и знания.За целта ще се разработят въпросници и методология за извършване на проучванията.За самото анкетиране ще бъдат обучени всички ФЕБК. Те ще проведат проучванията на място в предприятията,на основа на изготвените извадки с до 100 предприятия от секторите и ще предадат получените анкетни карти.Те ще бъдат обработени със съвременен статистически инструментариум и на тази основа ще се изготви анализ на получените резултати.На основата на проведените тестови обучения и получената обратна връзка, както и на база на обобщените резултати от национално представителните проучвания ще се изготви доклад с областите за прецизиране и надграждане, при необходимост на учебните програми и съдържание.След тяхната допълнителна обработка същите бъдат одобрени. 0.00 298 098.37
Дейност 5А: Човешки ресурси – за изпълнение на Дейност 5: По изпълнението на Д5 ще бъдат ангажирани 68 експерта,от които 6 ключови,23 дългосрочни и 39 функционални и браншови експерти и специалисти. К1.Съществен принос при разработването на методология за провеждане на нац. представителни проучвания в предприятията от 13те сектора,а в последствие и при провеждането на самите проучвания в отделните предприятия и изготвяне на доклад на основата на анализа.Основен принос при тестването на учебното съдържание и подготовка на доклада;обучение на експертите за извършване на анкетирането сред предприятията и подкрепящ при адаптирането на учебното съдържание и окончателното им одобрение.Работата му се подкрепя от: К1.1.Съществен принос за провеждане на национално представителните проучвания. К1.2.Съществен принос за изготвянето на методологията за провеждане на национално представителните проучвания; К1.3.Съществен принос при тестването на разработеното учебно съдържание в 40 предприятия и изготвяне на доклад на базата на двете проучвания; К1.4.Съществен принос при провеждането на национално представителни проучвания; К1.6.Съществен принос при провеждането на национално представителни. К2.Съществен принос при извършването на обучение на обучители за прилагане на методиката за обучение,изготвяне на доклад за получените резултати от тестването на учебното съдържание,изготвянето на доклад с анализ от нац.представителните проучвания;основен принос при тестването на учебното съдържание сред 40 предприятия и провеждане на национално представително проучване;подкрепящ принос при изготвянето на методологията за провеждане на проучванията.Работата му се подкрепя от: К2.1.Съществен принос при изготвянето на доклад за получените от тестването на учебното съдържание резултати и доклад на основата на двата анализа от тестването на учебното съдържание и представителните проучвания и при последващо адаптиране на учебното съдържание.Основен принос при обучението на обучители за прилагане на методиката за обучение и подкрепящ при разработването на методология за проучванията; К2.2. Съществен принос при изготвянето на доклад за получените от тестването на учебното съдържание резултати и доклад на основата на двата анализа от тестването на учебното съдържание и представителните проучвания и при последващо адаптиране на учебното съдържание.Основен принос при обучението на обучители за прилагане на методиката за обучение и подкрепящ при разработването на методология за проучванията; К2.3. Съществен принос при изготвянето на доклад за получените от тестването на учебното съдържание резултати и доклад на основата на двата анализа от тестването на учебното съдържание и представителните проучвания и при последващо адаптиране на учебното съдържание.Основен принос при обучението на обучители за прилагане на методиката за обучение и подкрепящ при разработването на методология за проучванията;К2.4. Съществен принос при изготвянето на доклад за получените от тестването на учебното съдържание резултати и доклад на основата на двата анализа от тестването на учебното съдържание и представителните проучвания и при последващо адаптиране на учебното съдържание.Основен принос при обучението на обучители за прилагане на методиката за обучение и подкрепящ при разработването на методология за проучванията; К3.Съществен принос при адаптирането и окончателното одобрение на разработените учебни програми; основен при изготвянето на Доклада на основата на двата анализа от тестването на учебното съдържание и представителните проучвания и подкрепящ принос при обучението на обучители за прилагане на методиката за обучение,тестването на учебното съдържание и изготвянето на доклад от получените резултати,и изготвяне на методология на проучването чрез анкетни карти.Работата му се подкрепя от: К3.1.Подкрепящ принос при изготвянето на доклада за получените резултати от тестването на учебното съдържание и участие в изготвянето на методология на проучването; 0.00 0.00
Дейност 6: Разработване и приемане на секторни квалификационни рамки за развитие на дигитални умения. Адаптиране и актуализиране на рамките, в случай на необходимост. : Д6 е много важна за институционализирането на резултатите от изпълнението на проекта и успешното им прилагане на секторно и национално равнище.Тя има комплексен и хоризонтален характер-да се разработят секторни квалификационни рамки (СКР) за развитие на ДУ.Успешното изпълнение на Д6 е залог за устойчивост и качественото изпълнение на дейностите по насърчаване на дигитализацията през следващия програмен период. Д6 ще се изпълни посредством две под-дейности: 6.1.Разработване на СКР за развитие на ДУ. 6.2.Адаптиране и актуализиране на СКР при необходимост. СКР са обща рамка за всеки сектор за връзка между отделните образователни и обучителни системи.Те са инструмент,осигуряващ по-добро разбиране за необходимите знания и умения по П/Д във всеки от секторите и за начините на тяхното оценяване и придобиване.Те целят да създадат унифициран подход при разработване на учебното съдържание и извеждането на единица резултат от обученията и да позволят сравнимост на оценките и валидирането.Рамките ще се разработят на основата на Националната квалификационна рамка,която се базира на Европейската квалификационна рамка и спомага преносимостта на уменията и тяхното признаване на ниво ЕС. Д6 започва с разработването на Методология за подготовката на СКР,която създава единен подход при тяхното изготвяне и гарантира,че те ще обхващат всички важни елементи,по съпоставим и единен начин.Основно предизвикателство е огромният обем от П/Д във всеки сектор и съществените различия по отношение на използваните технологии,организацията на труда и др.Амбицията е всички тези фактори да бъдат обхванати и анализирани,като се интегрират посредством единен подход в рамките на 13-те пилотни сектора и посредством партньорската мрежа по проекта се институционализират в системата на социалния диалог в България. За осигуряване постигането на горепосочените цели и гарантиране на качеството на Методологията, подхода за нейното изготвяне и основните параметри на съдържанието на СКР,тя ще бъдат обсъдена в рамките на фокус-група с експерти,работещи в областта на образованието и обучението на възрастни.На тази основа Методологията ще бъде прецизирана и ползвана за разработването на 13 броя СКР. Важна дейност, която да се използва в последствие и при подготовката на учебните програми ще бъде разработването на система за валидиране на микроудостоверения(МУ).Това е нов инструмент,който понастоящем се обсъжда на ниво ЕК и се очаква в близките месеци публикуването на конкретно предложение за неговото прилагане. МУ представляват серия от кратки обучения,които за да бъдат интегрална част от признатата квалификация и кариерния път на заетите лица,трябва да бъдат прозрачно оценени,резултатите от тях-надлежно доказани и валидирани.Те се присъждат след завършване на кратки самостоятелни курсове(или модули),провеждани на място, онлайн или в смесен формат. МК предлагат възможности за обучение на заети лица,тъй като предлагат гъвкав подход,краткосрочни са и позволяват особено заетите лица да допълнят знанията си без непременно да получат пълна образователна степен или да адаптират първоначалното си формално образование към нововъзникващи умения на пазара на труда.Този инструмент е нов и непознат в българската действителност и затова по проекта ще се предложи модел–система за валидиране на МУ, което е иновация за страната. Заедно с нея ще се разработи и експериментално ще се въведе механизъм за създаване на индивидуални сметки за обучение,в които да се натрупва информация за МУ и други обучения. СКР ще бъдат тествани в 26 предприятия от 13-те икономически сектора и подготвения доклад от получените резултати ще послужи за тяхното прецизиране.Ще се направи и оценка на пилотното прилагане на системата за МУ и прилагането на индивидуалните сметки за обучение,на основа на които ще се извършат съответни промени и настройки по тях при необходимост.Д6 завършва с изготвянето на Доклад за потенциала от прилагането на индивидуалните сметки за обучение. 0.00 311 059.57
Дейност 6А: Човешки ресурси – за изпълнение на Дейност 6: По изпълнението на Д6 ще бъдат ангажирани 68 експерта, от които 6 ключови,23 дългосрочни и 39 функционални и браншови експерти и специалисти. К1.Съществен принос при подготовката на Методология за подготовка на секторни квалификационни рамки.Основен принос при провеждане на фокус-група за обсъждане на Методологията и съдържанието на СКР и при оценка на пилотното прилагане на системата за микроквалификации.Подкрепяща роля при разработване на 13 СКР.Работата му се подкрепя от: К1.1.Подкрепяща роля при разработка на Методологията, провеждане на фокус-групата,разработване на 13 СКР и организиране на кръгла маса за обсъждане на системата за МК; К1.3.Съществена роля при разработване на Методологията,организиране на кръглата маса за обсъждане системата за МУ; основна роля при изготвяне на модел за индивидуални сметки за обучение(ИСО),оценка на пилотното прилагане на МУ и оценка и доклад за прилагането на ИСО и при тестването на СКР. К1.5.Съществена роля при тестването на СКР по предприятия,оценка на пилотното прилагане на МУ и оценка на потенциална за прилагане на ИСО. К2.Основен принос при тестването на СКР в предприятията и оценка на пилотното прилагане на системата на МК и ИСО.Подкрепяща роля при подготовката на Методологията,провеждане на фокус-групата,разработването на 13 СКР,разработване на системата за МУ,експериментално изготвяне на ИСО и доклад от проведеното тестване на СКР.Работата му се подкрепя от: К2.1.Основен принос при тестване на СКР. Подкрепящ при подготовката на доклад от тестването и насоки за прецизиране на СКР, разработване на Методологията,провеждане на фокус-групата,разработване на 13 СКР,разработване на системата за МУ,експериментално изготвяне на модела на ИСО,оценка на пилотното прилагане на МУ и ИСО; К2.2. Основен принос при тестване на СКР. Подкрепящ при подготовката на доклад от тестването и насоки за прецизиране на СКР, разработване на Методологията,провеждане на фокус-групата,разработване на 13 СКР,разработване на системата за МУ,експериментално изготвяне на модела на ИСО,оценка на пилотното прилагане на МУ и ИСО; К2.3. Основен принос при тестване на СКР. Подкрепящ при подготовката на доклад от тестването и насоки за прецизиране на СКР, разработване на Методологията,провеждане на фокус-групата,разработване на 13 СКР,разработване на системата за МУ,експериментално изготвяне на модела на ИСО,оценка на пилотното прилагане на МУ и ИСО; К2.4. Основен принос при тестване на СКР. Подкрепящ при подготовката на доклад от тестването и насоки за прецизиране на СКР, разработване на Методологията,провеждане на фокус-групата,разработване на 13 СКР,разработване на системата за МУ,експериментално изготвяне на модела на ИСО,оценка на пилотното прилагане на МУ и ИСО. К3.Съществен принос разработване на 13 СКР, разработване на системата на МУ, тестване на СКР по предприятия и подготовката на доклад от тестването.Основен принос при разработване на Методологията, изготвяне на модел на ИСО и.Подкрепящ при провеждане на фокус-групите и оценката на МУ и ИСО. Работата му се подкрепя от: К3.1.Съществен при тестване на СКР и подготовка на доклад от тестването.Основен принос при разработване на Методологията,разработване на системата на МУ ,при разработване на 13 СКР и подкрепяща роля при изготвянето на ИСО и подготовката на доклади за оценка на системите на МК и ИСО; К3.2.Съществен принос при оценка на системата на МУ.Основен при разработване на Методологията и разработване на системата за МУ.Подкрепяща роля при провеждане на фокус-групата и изготвянето на система за ИСО; К3.3. Съществен принос при оценка на системата на МУ.Основен при разработване на Методологията и разработване на системата за МУ.Подкрепяща роля при провеждане на фокус-групата и изготвянето на система за ИСО; 0.00 0.00
Дейност 7: Разработване на методически указания за поддържане и надграждане на дигиталните умения на работещите по сектори за осигуряване на продължаващо обучение с цел по-добра професионална реализация и повишена професионална подготовка на заетите, посредством предоставяне на дигитални умения, необходими за упражняване на професията/длъжността им. : Д7 по същество цели обобщаването и подготовката за институционализиране на резултатите от изпълнението на проекта-чрез разработването на методически указания за поддържане и надграждане на ДУ на работещите по сектори за осигуряване на продължаващо обучение с цел по-добра професионална реализация и повишена професионална подготовка на заетите,посредством предоставяне на ДУ, необходими за упражняване на техните П/Д.Разработените инструменти в рамките на предходните дейности по проекта следва да бъдат правилно описани, за да бъдат разбрани и прилагани с цел постигане на целите на проекта и осигуряването на тяхното устойчиво прилагане на секторно и национално равнище.За целта е нужно да се разработят методически указания,които да дадат конкретни указания за последователността и начина на прилагане да разработените инструменти–тестове на уменията,рамки, обучителни програми и оценки и да изведат ползата от продължаващото обучение.Повечето заети лица свързват обучението с официалното образование във формалната система на образованието,но тази система е само един от начините за придобиване на знания и умения особено във време на бързо развиващите се технологии.Има необходимост от усъвършенстване на знанията и развитие на уменията, за ефективно участие в трудовия живот.В рамките на Д7 ще се разработи специална методика-насочена именно към мотивиране на работната сила за участие в ученето през целия живот със специална насоченост към дигиталните умения. Ще се посочат различни техники за създаване на положителни нагласи у работната сила–целевата група от заети лица,както и за правилно използване на разработените инструменти като по този начин ще се надгради формалното образование с инструменти за прилагане на неформалното. Ще се разработят и техники за мотивиране на работодателите – втората целева група,да проведат дигитална трансформация,както и инвестиране в надграждане на ДУ на техните служители,като по този начин постигнат по-висока производителност на труда и достъп до нови и по-големи пазари. Разработената методика ще бъде обсъдена със заинтересованите лица и финализирана с цел разпространение и масово използване от целевите групи.Тя ще послужи и на ръководителите на звената по човешки ресурси в предприятията при планиране на обучения за надграждане на дигиталните знания и умения.За улесняване на нейното използване методиката ще се приведе във вид подходящ за отпечатване заедно с необходимите указания и инструменти за неформално обучение и ще се отпечата в 800 броя пилотно, които ще се предоставят на предприятия от 13-те икономически сектора посредством мрежата от контакти на АИКБ и нейните партньори. 0.00 103 522.70
Дейност 7А: Човешки ресурси – за изпълнение на Дейност 7: По изпълнението на Д7 ще бъдат ангажирани 66 експерта,от които 5 ключови,22 дългосрочни и 39 функционални и браншови експерти и специалисти. К1.3. Съществен принос при разработването на методика за поддържане и надграждане на дигиталните умения на заетите лица по сектори и обсъждане,финализиране,отпечатване на указанията и инструментите и тяхното разпространение; К1.5.Съществен принос при разработването на методика за поддържане и надграждане на дигиталните умения на заетите лица по сектори за осигуряване на продължаващо обучение; К2.Съществен принос при разработването на методика за поддържане и надграждане на дигиталните умения на заетите лица по сектори за осигуряване на продължаващо обучение с цел по-добра професионална реализация и повишена професионална подготовка на заетите и подкрепящ принос при финализирането на инструментите и тяхното разпространение.Работата му се подкрепя от: К2.1.Основен принос при разработването на методика за поддържане и надграждане на дигиталните умения на заетите лица по сектори за осигуряване на продължаващо обучение с цел по-добра професионална реализация и при обсъждане,финализиране,отпечатване на указанията и инструментите и тяхното разпространение; К2.2. Основен принос при разработването на методика за поддържане и надграждане на дигиталните умения на заетите лица по сектори за осигуряване на продължаващо обучение с цел по-добра професионална реализация и при обсъждане,финализиране,отпечатване на указанията и инструментите и тяхното разпространение; К2.3. Основен принос при разработването на методика за поддържане и надграждане на дигиталните умения на заетите лица по сектори за осигуряване на продължаващо обучение с цел по-добра професионална реализация и при обсъждане,финализиране,отпечатване на указанията и инструментите и тяхното разпространение; К2.4. Основен принос при разработването на методика за поддържане и надграждане на дигиталните умения на заетите лица по сектори за осигуряване на продължаващо обучение с цел по-добра професионална реализация и при обсъждане,финализиране,отпечатване на указанията и инструментите и тяхното разпространение. К3.Подкрепящ принос при разработване на методически указания за поддържане и надграждане на дигиталните умения на работещите по сектори за осигуряване на продължаващо обучение с цел по-добра професионална реализация и обсъждане,финализиране,отпечатване и разпространение на указанията и инструментите.Работата му се подкрепя от: К3.1.Основен принос при разработване на методически указания за поддържане и надграждане на дигиталните умения на работещите по сектори за осигуряване на продължаващо обучение с цел по-добра професионална реализация и подкрепящ принос при обсъждане,финализиране,отпечатване и разпространение на указанията и инструментите; К3.2.Подкрепящ принос при обсъждане,финализиране,отпечатване и разпространение на указанията и инструментите; К3.3. Подкрепящ принос при обсъждане,финализиране,отпечатване и разпространение на указанията и инструментите; К3.4.Подкрепящ принос при разработване на методически указания за поддържане и надграждане на дигиталните умения на работещите по сектори за осигуряване на продължаващо обучение с цел по-добра професионална реализация и при обсъждане,финализиране,отпечатване и разпространение на указанията и инструментите; К3.5. Подкрепящ принос при разработване на методически указания за поддържане и надграждане на дигиталните умения на работещите по сектори за осигуряване на продължаващо обучение с цел по-добра професионална реализация и при обсъждане,финализиране,отпечатване и разпространение на указанията и инструментите; К3.6. Подкрепящ принос при разработване на методически указания за поддържане и надграждане на дигиталните умения на работещите по сектори за осигуряване на продължаващо обучение с цел по-добра професионална реализация и при обсъждане,финализиране,отпечатване и разпространение на указанията и инструментите. 0.00 0.00
Дейност 8: Повишаване осведомеността на работодателите и служителите относно необходимостта от развиването на дигитални умения/компетентност. : Целите на проекта надхвърлят далеч неговата успешна реализация.Те са свързани с промяна в културните нагласи,възприемането на про-активен подход към ученето през целия живот,промотирането на възможности за удостоверяване и натрупване на микроквалификации.Залог за успех е правилната комуникация,която да информира подробно целевите групи за тези възможности и да ги подготви да посрещнат успешно предизвикателствата на дигитализацията,за да не се задълбочава,а да се намалява дигиталното разделение. Д8 има три елемента: 8.1.Разработване на комуникационен план и материали. 8.2.Актуализация на комуникационния план и материали. 8.3.Информационни дни по сектори и предприятия. Всички разработени помагала, програми и различни инструменти за повишаване на дигиталните умения на заетите лица по идентифицираните професии/длъжности от 13-те сектора следва да бъдат представени по подходящ начин както сред работодателите,така и сред заетите лица. За целта по Дейност 8 се предвижда провеждането на широка информационна кампания за повишаване на осведомеността на целевите групи относно необходимостта от повишаване на дигиталните умения. Дейността ще спомогне практическото прилагане на Дейност 7, която обобщава постигнатите резултати. За целта се предвижда разработване на комуникационен план и материали, които да са специфични за отделните икономически сектори. Комуникационният план ще бъде разработен като се приложат най-добрите практики в тази област и ще бъде съобразен с целевите групи, като ще се идентифицират подходящите средства и канали за тяхното достигане. Част от средствата, които ще се използват ще бъде организирането на информационни дни в предприятията от 13-сектора, които ще се провеждат периодично в рамките на целия проект. Дейност 8 ще стартира в началото на проекта и ще продължи до неговия край, като ежемесечно ще осигурява информация по подходящ начин за ползите от надграждане и развитие на дигиталните умения на работната сила и насърчаване на работодателите да се възползват от тях с цел повишаване производителността на работниците/служителите. В края на проекта комуникационният план и материали ще се актуализират на база на натрупания опит от проведената информационна кампания и ще се предостави на браншовите организации за използване при работа с предприятията. 0.00 52 792.49
Дейност 8А: Човешки ресурси – за изпълнение на Дейност 8: По изпълнението на Д8 ще бъдат ангажирани 42 експерта, от които 3 дългосрочни и 39 функционални и браншови експерти и специалисти. Тази дейност е свързана с провеждането на мащабна информационна кампания, която има за цел повишаването на осведомеността на работодателите и служителите, относно необходимостта от развитието на дигитални умения и тяхното усъвършенстване. По тази дейност ще бъдат ангажирани следните експерти: К5.4.Подкрепящ принос при разработването на комуникационен план и материали за повишаване на информираността на работодателите и служителите. 0.00 0.00
Дейност 9: Развитие на модели на социално партньорство и колективно договаряне в предприятията, адекватни на технологичните промени и дигитализацията на работните процеси за активно управление на промените и осигуряване на успешна адаптация на предприятията и работниците и служителите към промените. : Д9 предвижда бипартитно апробиране и институционализиране на резултатите посредством социален диалог,като надгражда допълнително предвидените в изпълнение на Д6 резултати и ги поставя на по-широка и устойчива основа.Д9 ще се реализира в унисон и като следствие на Рамковото споразумение между европейските социални партньори за дигитализацията от юни 2020г.С оглед на него,Д9 има за цел да повиши осведомеността и подобри разбирането на работодателите,работниците и техните представители за възможностите и предизвикателствата, произтичащи от дигиталната трансформация като подсигури модели за социално партньорство,насочени към подпомагане на работодателите,работниците и техните представители при разработването на мерки и действия за успешна адаптация,като същевременно се вземат предвид съществуващите инициативи,практики и колективни трудови договори.Разработването на социални модели ще насърчи партньорския подход между работодатели и работници и техните представители като ще ги подкрепи за по-бързото интегриране на дигиталните технологии в работна среда,подпомагане на работниците и повишаване на тяхната производителност. Д9 ще се реализира чрез изпълнението на две под-дейности: 9.1.Обсъждане на възможности за развитие на модели на социални партньорства и КТД в предприятията. 9.2.Одобрение на модели на социално партньорство и КТД в предприятията. Д9 ще стартира непосредствено с готовността на първите резултати от другите дейности по проекта,за да обсъди и валидира разработваните инструменти за оценка,квалификационни рамки,учебни програми и съдържание,експерименталните системи за признаване на микроквалификациите и въвеждането на индивидуални сметки за обучение с представителите на работниците и служителите–синдикатите.В тази дейност съществено участие ще имат функционалните и браншови експерти и браншовите специалисти,които следва да представят гледната точка съответно на работодателите и на заетите лица.За всеки резултат ще се обсъдят възможни модели за социално партньорство и включването му в дневния ред на колективното трудово договаряне. Ще се организират минимум 10 дискусии между работодатели и синдикални представители за 13-те икономически сектори, като някои от дискусиите ще бъдат обединени на браншово ниво.Вследствие на проведените обсъждания ще се идентифицират минимум 4 модела за социално партньорства и КТД,които ще бъдат разработени и подготвени за пилотно прилагане.Моделите могат да бъдат насочени към предлагане на редица уеб семинари,които да помогнат на работодателите и техните работници да подобрят своите дигитални умения и знания за повишаване пригодността им за заетост чрез онлайн инструменти, съвети в социалните медии или създаването на „цифрови съвети“, които да правят периодични прегледи на нововъведенията и необходимостта от актуализиране на разработените програми за обучение и други. В рамките на втората под-дейност ще се предприемат стъпки за одобрение на разработените модели и ще се направи тяхното пилотно внедряване в предприятията, които са изразили интерес, за да се създаде основа за последващото им прилагане. 0.00 183 590.59
Дейност 9А: Човешки ресурси – за изпълнение на Дейност 9: По изпълнението на Д9 ще бъдат ангажирани 69 експерта,от които 6 ключови,24 дългосрочни и 39 функционални и браншови експерти и специалисти. К1.Подкрепящ принос при подготовката на концептуални документи с параметри на КТД за провеждане на дискусии с работодатели и синдикални представители.Работата му се подкрепя от: К1.1.Подкрепящ принос при подготовката на концептуални документи с параметри на КТД за провеждане на дискусии с работодатели и синдикални представители. К1.3.Съществен принос при подготовката на дизайна на дискусии с работодатели и синдикални представители. К1.4.Подкрепящ принос при подготовката на документи с параметри на КТД за провеждане на дискусии с работодатели и синдикални представители; К1.6.Основен принос при подготовката на документи с параметри на КТД за провеждане на дискусии с работодатели и синдикални представители. К2.Съществен принос при подготовката за внедряване на моделите и програмите за социално партньорство в областта на дигитализацията и подкрепящ принос при провеждането на дискусии между работодатели и синдикални представители за подготовка на документи с параметри на КТД.Работата му се подкрепя от: К2.1.Съществен принос при внедряването на моделите и програмите за социално партньорство в областта на дигитализацията и основен принос при провеждането на дискусии между работодатели и синдикални представители за подготовка на концептуални документи с параметри на КТД; К2.2. Съществен принос при внедряването на моделите и програмите за социално партньорство в областта на дигитализацията и основен принос при провеждането на дискусии между работодатели и синдикални представители за подготовка на концептуални документи с параметри на КТД; К2.3. Съществен принос при внедряването на моделите и програмите за социално партньорство в областта на дигитализацията и основен принос при провеждането на дискусии между работодатели и синдикални представители за подготовка на концептуални документи с параметри на КТД; К2.4. Съществен принос при внедряването на моделите и програмите за социално партньорство в областта на дигитализацията и основен принос при провеждането на дискусии между работодатели и синдикални представители за подготовка на концептуални документи с параметри на КТД. К3.Съществен принос при внедряването на моделите и програмите за социално партньорство в областта на дигитализацията и при провеждането на дискусии между работодатели и синдикални представители за подготовка на концептуални документи с параметри на КТД.Работата му се подкрепя от: К3.1.Основен принос при провеждането на дискусии между работодатели и синдикални представители за подготовка на концептуални документи с параметри на КТД и подкрепящ при внедряването на моделите и програмите за социално партньорство в областта на дигитализацията. К3.2.Подкрепящ принос при провеждането на дискусии между работодатели и синдикални представители за подготовка на концептуални документи с параметри на КТД, разработване на предварителен модел на рамка за партньорство и при провеждането на дискусии на браншово ниво и изготвянето на доклади от проведените дискусии. К3.3. Подкрепящ принос при провеждането на дискусии между работодатели и синдикални представители за подготовка на концептуални документи с параметри на КТД, разработване на предварителен модел на рамка за партньорство и при провеждането на дискусии на браншово ниво и изготвянето на доклади от проведените дискусии. К3.4.Съществен принос при внедряването на моделите и програмите за социално партньорство в областта на дигитализацията. Основен при провеждането на дискусии между работодатели и синдикални представители за подготовка на концептуални документи с параметри на КТД. Подкрепящ принос при провеждането на дискусии на браншово ниво и изготвянето на доклади от тях,а така също и при подготовката и изготвянето на рамка на предварителен модел на партньорство. 0.00 0.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.