Проучване и анализ на нуждите на уязвимите групи - жени и деца, преживели домашно насилие и насилие по полов признак, с акцент върху ромската общност и проучване на подготовката и капацитета на подкрепящите специалисти от уязвимите общини от ЮЦР: В рамките на настоящата дейност ще бъдат извършени 10 конкретни проучвания и анализи на: 1) нуждите на уязвимите групи - жени и деца, преживели домашно насилие и насилие по полов признак, с акцент върху ромската общност - от 10 общини в ЮЦР и 2) проучване на подготовката и капацитета на подкрепящите специалисти /социални работници и медиатори, работещи с ромската общност, учители, доброволци от НПО сектора, социални/лични асистенти, здравни работници и др./ в 10-те общини. В допълнение, от двете основни изследвания, ще бъде проучена информация за случаи на насилие, координация на институциите, наличие на специалисти, работа на неправителствени организации в района и др. Проучването на нуждите на уязвимите групи на първо място ще отчете техните особености, свързани с бита, културата и начин на живот за всяка една от изследваните общини; на второ място, ще бъдат изследвани данни, пряко и косвено свързани с домашното насилие и насилието по полов признак /конкретни данни, свързани с насилие, данни за социален и здравен статус и др./. Проучването на подготовката и капацитета на подкрепящите специалисти ще обхваща специалисти от всяка една от 10-те общини с цел: идентифицирането им за всяка конкретна община; получаване на информация за проведени минали обучения и потребности от обучения по темата; опит в работа по случаи на домашно насилие над жени и деца и др. /като пример за необходимост от посочената конкретика може да бъде посочено следното: има общини, в които с ромската общност работят изключително успешно здравните медиатори и други такива, в които по-активни са социалните работници, или подкрепящите специалисти в домашна среда, като личен/социален асистент, или представители на НПО/.
Целите, които се постигат с реализирането на дейността са: полагане на основа за структуриране на работеща пилотна услуга в общината-партньор по проекта /Стрелча/ - дейност 5 и подготовка за създаване на конкретни обучителни програми за подкрепящи специалисти от 10-те общини /дейност 3/ и тяхното обучение /дейност 4/.
Следва да се отбележи, че в България липсва официална статистика, но по данни от МВР се наблюдава увеличение на броя на сигналите за домашно насилие, регистрирани и записани на Единния европейски номер за спешни повиквания (ЕЕН 112), като за периода от 1.03.2018 г. до 1.03.2019 г. те са 22 983 бр., а за периода от 1.03.2019 г. до 1.03.2020 г. са 26 567 бр., т.е. увеличението е с 3 584 бр. Голямо е нарастването на постъпилите сигнали за домашно насилие на ЕЕН 112 през последните месеци, като за времето от 1.03.2020 г. до 13.03.2020 г. (вкл.) общо за страната са подадени 819 сигнала, а за периода от 13.03.2020 г. до 13.05.2020 г. (вкл.) общо за страната са подадени 4 875 сигнала. През 2020 г. се наблюдава и увеличение на броя на пострадали деца - за 2019 г. пострадалите деца от домашно насилие са 658, а за периода от 1.01.2020 г. до 30.11.2020 г. техният брой вече е 823. Изложените данни показват, че не само следва да се работи по превенция и борба с домашното насилие, но следва да се осъществява целенасочена и конкретна работа, базирана на конкретни нужди и потребности на целевите групи и на конкретно оценени възможности и подготовка на специалистите.
Изборът да бъдат извършени конкретни анализи на една пилотна община от по-малки населени места с ромско население и на още 9 общини от ЮЦР е продиктуван от няколко важни момента: липсата на достъп до услуги по превенция и борба с домашното насилие в по-малките населени места; недостатъчна информираност за проблема домашно насилие и насилие, основано на полов признак сред населението в малките населени места; недостатъчно обучени специалисти за работа по превенция и липса на програми за превенция и др.
Дейността е свързана с постигането на Резултат 4 „Повишен капацитет на българските власти в областта на домашното насилие и насилието по полов признак“ на Програмата, а също е в съответствие с Националната програма за превенция и защита от домашно насилие за 2021 г. |
150 000.00
|
149 880.00
|
Проучване и анализ на добри практики от Кралство Норвегия за превенция и борба с домашното насилие и насилието по полов признак с акцент върху ромската общност, приложими за България: Целта на проучването е да бъдат разгледани някои от най-добрите примери от Кралство Норвегия за подкрепа и овластяване на преживелите домашно насилие чрез: инструменти за обучения/ консултации, програми, мерки за преживелите домашно насилие, модели/подходи, използвани за консултиране на преживели домашно насилие; програми за социални работници/специалисти, които работят с преживели домашно насилие, национални програми, съществуващи практики за създаване на мрежа.
Дейността е свързана с обмен на актуална информация, последвана от разработка на наръчник, съдържащ добри практики от Кралство Норвегия в защита на жени и деца, преживели домашно насилие и насилие по полов признак, с акцент върху ромското общество, които могат да бъдат приложени в България. Както и примери за развитие на институционална/доброволна мрежа за борба и предотвратяване на домашно насилие, подкрепа на жертвите и преживелите насилие.
Изпълнението й оказва принос за подобряване на двустранните отношения между страната донор Норвегия и България, като една от общите цели на НФМ 2014-2021.
Целите, които са заложени в настоящата дейност са свързани и с постигането на Резултат 4 „Повишен капацитет на българските власти в областта на домашното насилие и насилието по полов признак“ на Програмата, продукт 4.2. Подкрепени специализирани услуги във връзка с домашното насилие и насилие, основано на полов признак, индикатор Брой специалисти (подкрепящи професии), обучени за превенция и борба с домашното насилие. |
40 040.00
|
40 040.00
|
Създаване на обучителни програми за обучение на подкрепящи специалисти по темите превенция и борба с домашното насилие и насилието по полов признак сред уязвимите групи - жени и деца, с акцент върху ромската общност: Въз основа на изготвените 10 конкретни анализа за 10-те общини в Южен централен район и изведените в тях препоръки как да бъде структуриран процеса по обучение на подкрепящи специалисти, ще бъдат създадени конкретни обучителни програми и материали за обучение. По-конкретно, анализите, изготвени в рамките на дейност 1, ще подпомогнат настоящата дейност със следното: въз основа на анализите ще се откроят видовете специалисти, които е най-подходящо да бъдат обучени в рамките на проекта; ще се установят потребностите от обучение, както и информация за осъществени обучения по темата за различните специалисти в рамките на дадената община. Ще бъде използван и разработения по дейност 2 наръчник с добри практики от Кралство Норвегия - чрез включване на добрите практики от разработения наръчник към обучителните пакети /в зависимост от данните, изведени от анализите по дейност 1, при разработването на обучителните пакети, същите ще бъдат обогатени с подходящи за дадената община добри практики и модели на работа на мрежи от доброволци/ специалисти и др./.
Спецификата на обучителните материали по настоящия проект ще се изразява в следното:
1. Създаден пакет от обучителни материали за всяка една от изследваните общини;
2. Адаптиран модул в обучителния пакет спрямо избраните специалисти, които е най-подходящо да бъдат обучени от дадената община: модули за ученици и учители; модули за специалисти социални работници от Агенция за социално подпомагане/ служители и медиатори от общински администрации; модул за доброволци и др.
3. Адаптиран модул в обучителния пакет, който е с фокус битови, културни и други особености на ромските групи в рамките на всяка една от общините.
4. Модул - обучение за работа с медиите – с цел провеждане на работа за повишаване на обществената чувствителност и нетърпимостта към проблема.
Основната насоченост на обучителните програми ще бъде дейността по превенция - засилване на протективните фактори и намаляване на рисковете в 10-те общини с цел на ниво места власт да се работи за постигане на: повишаване на обществената чувствителност към проблема; повишаване капацитета на институциите, които имат регламентирани правомощия и задължения, свързани с домашното насилие и насилието, основано на полов признак; развиване на дейности за подобряване на средата; промяна на културните ценности и традиционните социални норми; работа за повишаване на обществената нетърпимост и др.
Целта на настоящата дейност е в две посоки: на първо място, подготовка и обучение на подкрепящи специалисти от пилотната община, партньор по проекта – Стрелча, които ще предоставят пилотната услуга на местно ниво, насочена към уязвимите представители на целевите групи и второ, подготовка на специалисти от останалите 9 изследвани общини в Южен Централен район, които в рамките на своята професионална ангажираност с помощта на реализираното обучение ще работят за увеличаване на достъпа и качеството на специализираните услуги за целевите групи, със специален фокус уязвимите жени и деца от ромската общност.
Целите, които са заложени в настоящата дейност са свързани и с постигането на Резултат 4 „Повишен капацитет на българските власти в областта на домашното насилие и насилието по полов признак“ на Програмата, продукт 4.2. Подкрепени специализирани услуги във връзка с домашното насилие и насилие, основано на полов признак, индикатор Брой специалисти (подкрепящи професии), обучени за превенция и борба с домашното насилие. В допълнение е в съответствие с Националната програма за превенция и защита от домашно насилие за 2021 г. |
54 000.00
|
53 760.00
|
Обучение на подкрепящи специалисти, които да консултират жени и деца, преживели домашно насилие и насилие по полов признак, вкл. от ромската общност: Дейността предвижда провеждане на 3-дневно обучение с 2 нощувки на подкрепящи специалисти от 10-те избрани уязвими общини от ЮЦР (по дейност 1). За да могат обучаващите се да бъдат максимално концентрирани върху придобиването на нови теоретични и практични умения за работа с уязвимите групи, обученията ще се провеждат извън обичайната им среда. Предвижда се в обученията да вземат участие общо 80 човека. Планиран е среден брой участници 8 експерта от всяка от предварително избраните и изследвани 10 общини. Изборът на специалистите, които да бъдат включени в обученията по проекта, ще спазва принципите на партньорство, равенство между половете и превенция на дискриминацията. Предвижда се преминалите обучение да бъдат социални работници, медиатори, педагози/учители, доброволци и др.
Обучителният процес ще се организира в 10 групи по 8 човека (по общини) с цел да се обърне индивидуално внимание на всеки един от обучаващите се с акцент върху практическите насоки и конкретните нужди на ромската общност в съответната община.
Основната цел на обучението ще е повишаване на капацитета на специалистите в областта на работата с жертви на домашно насилие и насилие основано на полов принцип с акцент върху уязвимите групи на ромската общност. Преминаването на обучението ще позволи на подкрепящите специалисти да прилагат адекватни и ефективни мерки, посредством интегриран подход, насочени към подобряване на статута и положението на уязвимите ромски общности по отношение на домашното насилие и насилието по полов признак.
Подкрепящите специалисти ще придобият знания върху основните панели по темата домашно насилие и насилие, основано на полов признак и ще получат практически насоки, основани върху изследваните и оценени конкретни нужди на представителите на ромската уязвима група, с фокус битови, културни и други особености на ромските групи в рамките на всяка една от общините. Ще бъде обърнато специално внимание и на обучителния модул за работа с медиите – с цел провеждане на работа за повишаване на обществената чувствителност и нетърпимостта към проблема.
Целите, които са заложени в настоящата дейност са свързани и с постигането на Резултат 4 „Повишен капацитет на българските власти в областта на домашното насилие и насилието по полов признак“ на Програмата, продукт 4.2. Подкрепени специализирани услуги във връзка с домашното насилие и насилие, основано на полов признак, индикатор Брой специалисти (подкрепящи професии), обучени за превенция и борба с домашното насилие. В допълнение е в съответствие с Националната програма за превенция и защита от домашно насилие за 2021 г. |
67 320.00
|
61 275.00
|
Създаване на пилотен център "Не си сама" - услуга на местно ниво за работа с жени и деца, преживели домашно насилие и насилие по полов признак, вкл. от ромската общност в Община Стрелча: В рамките на дейността ще бъде създаден 1 пилотен център „Не си сама“ в общината-партньор по проекта - Стрелча. Пилотният център ще функционира на територията на Стрелча в рамките на 9 месеца след приключване обучението на специалистите от община Стрелча, както и след приключване на проекта. Целта на пилотния център е достигане до самите групи в общността чрез следните примерни дейности: информиране за правата на жертвите на домашно насилие и на насилие, основано на полов признак; консултиране за рискове/ фактори, които водят до домашно насилие и насилие, основано на полов признак; пряко консултиране на жертви на домашно насилие и насилие, основано на полов признак /включително осигуряване на възможност за анонимно консултиране/; информиране на/ координация между оправомощените институции и професионални организации при работа по случай; консултиране на близки и роднини, жертви на насилие и др. Описаните дейности ще бъдат конкретизирани непосредствено преди създаването на пилотния център, за да се отчетат: изследваните в Д1 потребности на уязвимите групи и потенциала на подкрепящите специалисти от конкретните общини; добрите практики, описани в наръчника от Д2; модулите, по които е проведено обучението на специалистите по Д3. По този начин ще бъде създадена услуга „по мярка“ за пилотната община - Стрелча.
Функционирането на услугата ще бъде насочено основно към ромските жени и деца от женски пол, тъй като данни от проведени национални изследвания показват по-високи нива на насилие сред жени и деца като цяло. Проучване по BG05M9OP001-3.011 „Заедно срещу насилието“ по ОПРЧР показва, че за периода 2016-2018 г. случаите на домашно насилие са се увеличили от 718 през 2016 г. на 830 през 2018 г., като между 68-75% от тези случаи са върху деца; същото проучване показва, че 83% от жертвите на домашно насилие, основано на полов признак са жени, като по-скоро жените от ромски произход да заявят, че са жертва на насилие, основано на пола. От проведено национално проучване през 2021 г. от УНИЦЕФ става ясно, че почти едно от всеки три деца и млади хора са били подложени на физическо насилие като дете - 37,2% - момчета и 25,6% - момичетата. Функционирането на пилотния център в общината чрез предоставянето на консултации, съвети и подкрепа за жертвите на насилие в ромски общности, не само ще спомогне за намаляване на случаите на насилие, но и ще допринесе за по-висока обществена чувствителност като цяло, и по- засилено внимание от страна на самата ромска общност. И един от най-важните ефекти – създаване на нова услуга в малка община, в която посочените проблеми все още трудно намират решение, а действията по закрила и предоставяне на услуги далеч не са активни.
В допълнение, създаването на новия пилотен център в рамките на проекта към община Стрелча е надграждане на дейността на местната власт, тъй като съгласно ЗСУ местните власти провеждат общинската политика в областта на социалните услуги - извършват анализ на потребностите от социални услуги в общината и са доставчици на социални услуги, а по смисъла на ЗЗДН общините си взаимодействат с изпълнителната власт и с юридическите лица с нестопанска цел, работещи в защита на пострадалите лица.
Основната цел на настоящата дейност е получаването на услуги от уязвимите целеви групи на местно ниво във връзка с домашното насилие и насилието, основано на полов признак. Като индиректна цел залагаме споделянето на добри практики към останалите 9 общини, чийто подкрепящи специалисти ще бъдат включени в проекта, за да може същите да продължат да работят за създаването на устойчиви местни програми за превенция.
Целите, които са заложени в настоящата дейност, са свързани и с постигането на Резултат 4 „Повишен капацитет на българските власти в областта на домашното насилие и насилието по полов признак“ на Програмата, продукт 4.2. „Подкрепени специализирани услуги на местно ниво …“, индикатор Брой разработени услуги на местно ниво във връзка с домашното насилие и насилието, основано на полов признак. |
24 436.20
|
20 765.80
|
Управление на проекта: Управлението на проекта цели да осигури и гарантира условия за законосъобразно изпълнение на дейностите, ефективно и ефикасно постигане на заложените цели и резултати, при:
- Стриктното спазване на правилата и процедурите на приложимите програмни документи;
- Стриктното спазване на правилата и процедурите по действащото законодателството в областта на обществените поръчки (ЗОП и ПМС 118/2014);
- Надлежно оформяне на документите по изпълнение на дейностите по проекта;
- Стриктното спазване на правилата и процедурите за публичност и информираност;
- Законосъобразно и целесъобразно изразходване на предоставената безвъзмездна финансова помощ;
- Качествено и точно изготвяне на техническата и финансовата отчетност;
- Качествено архивиране и сигурност в съхраняване на документацията по проекта.
Дейността ще се осъществява изцяло със собствени човешки ресурси на бенефициента и партньорите. Екипът ще включва:
- от Сдружение „Съюз за България“: ръководител проект; експерт комуникации и публичност; технически експерт и счетоводител;
- от Община Стрелча: координатор;
- от „Мулти Левъл Консултинг“: координатор.
Основни задачи на екипа:
- Организация и управление на дейностите;
- Спазване на графика за изпълнение и бюджета;
- Комуникация с представителите на целевите групи, заинтересованите страни, ПО, както и с органи и институции, имащи отношение към изпълнението;
- Организиране и провеждане на процедури за възлагане на дейности на външни изпълнители съгласно ЗОП и ПМС 118;
- Наблюдение и контрол върху изпълнението на договорите с външни изпълнители;
- Счетоводно отчитане и финансово управление;
- Вътрешен мониторинг и контрол;
- Съхранение и архивиране на информацията, свързана с проекта.
Отговорностите на всеки член на екипа за управление са описани в секция 9 "Екип". |
37 968.00
|
37 963.92
|
Дейности, които произтичат пряко от условията на договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, вкл. осигуряване на визуализация и публичност: Дейности, които произтичат пряко от условията на договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, включени в проектното предложение са:
- Осигуряване на визуализация и публичност и
- Одит.
Съгласно изискването на Насоките за кандидатстване "Дейностите, свързани с организация и управление на проекта, които произтичат пряко от условията на договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, не следва да бъдат описвани като отделна дейност във формуляра за кандидатстване", както и изискването "Мерките за информация и публичност подробно се разписват и включват като отделна дейност в Раздел „План за изпълнение/дейности по проекта“ на Формуляра за кандидатстване в ИСУН" - тук са описани дейностите по осигуряване на визуализация и публичност, а одитът само е посочен, с цел съответствие на стойностите на дейностите с бюджета.
ОСИГУРЯВАНЕ НА ВИЗУАЛИЗАЦИЯ И ПУБЛИЧНОСТ
Основната цел на дейностите за информираност и публичност е да осигури осведоменост за съществуването, целите, двустранното сътрудничество с Норвегия, изпълнението, резултатите и въздействието на подкрепата от НФМ за изпълнението на настоящия проект.
Във връзка с основната цел на проекта, посредством дейностите за информираност и публичност също така ще се повиши обществената информираност и осведоменост относно домашното насилие и насилието по полов признак, с акцент върху ромската общност, както и начините за противодействието им.
Всички информационни и комуникационни материали, свързани с НФМ по проекта, ще отговарят на изискванията, описани в Ръководството за комуникация и дизайн по ФМ на ЕИП и Норвегия за периода 2014-2021 г. и на Анекс 3 от Регламента.
Всяка една информация за напредъка, постиженията и резултатите на проекта ясно ще подчертава приноса на Програмата, НФМ и страната донор Норвегия.
Дейностите за информираност и публичност ще се изпълняват в съответствие с разработения Комуникационен план.
Основната целева група, към която е насочено проектното предложение са:
1. Специалисти (подкрепящи професии) в областта на борбата с домашното насилие, които предоставят социална, правна и психологическа помощ на жертви на домашно насилие – 80 души.
- представители на ромски неформални групи и граждански организации, ромски медиатори, работещи в целевата общност.
- ученици, студенти, преподаватели и обучители.
2. Представители на ромската общност – жени и деца от най-уязвимите общини в Южен Централен район – 50 от тях, преминали през консултации в създадения Пилотен център "Не си сама" в Община Стрелча.
3. Жертви на или застрашени от домашно насилие и на насилие, основано на полов признак - жени и деца от Южен Централен район.
Канали за комуникация:
- Интернет страници на бенефициента и партньорите
- Печатни материали – банер, комплект /тефтер, химикалка, Flash носител/ за участниците в събитията, табела на Пилотния център "Не си сама"
- Срещи със заинтересованите страни, обучения, презентации
- Информационни съобщения/новини/бюлетини
Послания на комуникационната кампания:
- Да се даде повече гласност и ефективна превенция срещу домашното насилие и насилието по полов признак;
- Въвеждане на добрите практики за справяне с домашното насилие и насилието по полов признак с акцент ромските общности. |
16 830.00
|
16 830.00
|