Анализ на средата и потребностите, и изготвяне и актуализация на стратегически документи и планове за обучение за работа в мултикултурна среда на педагогическите специалисти в образователните институции - партньори по проекта
: Дейността е насочена на първо място към изготвяне на анализ на средата и на потребностите от обучение на педагогическите специалисти за работа в мултикултурна среда. На следващо място в нейните рамки се предвижда да бъдат изготвени и/или актуализирани стратегически документи на училището или детската градина за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. изпълнението на тази дейност е основна предпоставка за доброто планиране и провеждане на другите дейности по проекта.
Дейността ще се реализира в три компонента/под-дейности:
- Анализ и оценка на средата (местна власт, доставчици на социални услуги, НПО, настоятелство, местни общности). Анализ и оценка на работата на педагогическите специалисти в мултикултурна среда с родителите и с децата на ниво училище или детска градина.
- Идентифициране на потребностите на педагогическите специалисти от обучения за работа в мултикултурна среда, анализ и изготвяне на план за провеждане на обученията на ниво училище.
- Изготвяне и/или актуализиране на стратегически документи на училището или детската градина за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства.
Всички тези компоненти са взаимосвързани и ще бъдат изпълнени в цялост за всяко училище и всяка детска градина, които са партньори по проекта. Методите, които ще бъдат използвани включват:
- проучване на нормативната уредба и съществуващите планове и стратегически документи на ниво училище/детска градина;
- директни извадкови интервюта с педагогическия персонал, медиаторите и представителите на различните заинтересовани страни;
- стандартизирани интервюта (по метода на писмената анкета) с всички педагогически специалисти и медиатори, които са част от целевата група по проекта;
- фокус групи с педагози и родители;
- работа на терен с родителите и местната общност.
Въз основа на тази подготвителна работа ще бъдат бъдат разработени съответните продукти - анализи, планове и стратегически документи на училището/детската градина. Те ще бъдат предоставени на педагогическите колективи за коментари и предложения, след което с тях ще бъдат запознати и всички останали заинтересовани страни. Всеки педагогически специалист и образователен медиатор ще може да се запознае с резултатите от направените анализи и оценки, и изготвените планове за обучения преди включването им в другите дейности по проекта.
В процеса на работа ще се търси максимално ангажиране на всички заинтересовани страни с оглед постигане на качествени резултати от дейността, ефективно прилагане на практика на разработените планове и други документи и устойчиво ангажиране на съответното училище или детска градина в дейности за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. В допълнение избраният подход цели да осигури подкрепа за такива дейности на образователните институции от страна на местната власт, както и от местните общности, техните организации и неформални лидери. По този начин ще се гарантира и продължаването на процеса на образователна интеграция "отдолу-нагоре", като инициативата ще идва и от самите родители.
С изпълнението на проекта ще се спомогне да бъдат обменени и споделени добри практики в предучилищното и училищното образование в мултикултурна среда в 19 образователни институции от 5 общини. По този начин ще се способства и за възприемане на някои общи подходи, които ще бъдат предпоставка за по-високо качество на образованието и по-добри образователни резултати. |
44 251.00
|
43 554.00
|
Провеждане на краткосрочни обучения на учители, педагогически специалисти и директори от училища и детски градини за работа в мултикултурна образователна среда с присъждане на образователни кредити: По тази дейност ще се провеждат краткосрочни обучения на учители, директори и други педагогически специалисти от образователните институции - детски градини и училища - партньори по проекта, за работа в мултикултурна образователна среда, които завършват с присъждане на от 1 до 3 квалификационни кредита съгласно Наредба № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти и пряко свързана с Раздел V oт тази наредба.
В обученията ще бъдат включени общо 224 педагогически специалисти от всички образователни институции - партньори. Всички те ще участват и в седемте предвидени обучения по проекта по следните теми:
1. "Управление на мултикултурното училище и въвеждане на иновации за повишаване на качеството в мултикултурна среда" с продължителност 48 акдемични часа, като на завършилите го ще се присъждат 3 образователни кредита. Програмата на обучението ще включва три модула: Първи модул – 16 часа. Теоретична част – 8 часа. Практическа част – 8 часа. Втори модул – 16 часа, от които теоретична част – 4 часа, а практическа част – 12 часа. Трети модул – 16 часа. Теоретична част – 6 часа, практическа част – 10 часа.
2. "Фолклор на етносите – Ромски фолклор" с продължителност 32 акдемични часа, като на завършилите го ще се присъждат 2 образователни кредита. Програмата на обучението ще включва четири модула: Първи модул – 8 часа. Теоретична част – 4 часа. Практическа част – 4 часа. Втори модул – 8 часа. Теоретична част – 4 часа. Практическа част – 4 часа. Трети модул – 8 часа, Теоретична част – 3 часа; практическа – 5 часа. Четвърти модул – 8 часа – теоретична част 3 часа; практическа – 5 часа.
3. "Управление на мултикултурното училище и превръщане на училището в център на общността" с продължителност 32 акдемични часа, като на завършилите го ще се присъждат 2 образователни кредита. Програмата на обучението ще включва три модула: Първи модул – 8 часа. Теоретична част – 4 часа. Практическа част – 4 часа. Втори модул – 8 часа, от които теоретична част – 3 часа, а практическа част – 5 часа. Трети модул – 16 часа. Теоретична част – 6 часа, практическа част – 10 часа.
4. "Взаимодействие с образователния медиатор" с продължителност 32 акдемични часа, като на завършилите го ще се присъждат 2 образователни кредита. Програмата на обучението ще включва: длъжностна характеристика; взаимоотношения с педагогическия колектив; представяне и работа с документация; представяне на отделните дейности, с които е ангажиран образователния медиатор и др.
5. "Интеркултурното образование като средство за превенция на отпадането от училище" с продължителност 16 акдемични часа, като на завършилите го ще се присъжда 1 образователен кредит. Програмата на обучението ще включва два модула: Първи модул – 12 часа. Теоретична част – 6 часа. Практическа част – 6 часа. Втори модул – 4 часа. Теоретична част – 1 час. Практическа част – 3 часа.
6. "Педагогическо взаимодействие в мултикултурна среда "Всеки ученик ще бъде отличник" с продължителност 16 акдемични часа, като на завършилите го ще се присъжда 1 образователен кредит. Програмата на обучението ще включва два модула: Първи модул – 8 часа. Теоретична част – 4 часа. Практическа част – 4 часа. Втори модул – 8 часа. Теоретична част – 3 часа. Практическа част – 5 часа.
7. "Работа с родители в мултикултурна среда: активизиране на родителите" с продължителност 16 акдемични часа, като на завършилите го ще се присъжда 1 образователен кредит. Програмата на обучението ще включва два модула: Първи модул – 8 часа. Теоретична част – 4 часа. Практическа част – 4 часа. Втори модул – 8 часа. Теоретична част – 3 часа. Практическа част – 5 часа.
Темите са определени на база досегашния опит на Кандидата и партньорите - училища и детски градини, по изпълнение на дейности за образователна интеграция. Конкретни акценти обучението ще бъдат допълнително прецизирани на база резултатите от анализите и оценките, проведени в рамките на първата дейност по проекта. |
367 136.00
|
326 849.82
|
Провеждане на краткосрочни обучения на директори и образователни медиатори за работа в мултикултурна образователна среда без присъждане на образователни кредити: В рамките на тази дейност ще бъдат реализирани обучения, които са насочени специфично към потребностите на образователните медиатори и на директорите и помощник-директорите на образователни институции за по-добра работа с деца, ученици и родители от етническите малцинства. Специален фокус е необходим към тези целеви групи, тъй като основна предпоставка за успешната образователна интеграция на децата от малцинствата и особено ромите е подкрепата от страна на родителите и на местната общност. Подходящото обучение за медиаторите, директорите и помощник-директорите ще им позволи да бъдат про-активни в този процес, ще подобри комуникацията и ще даде възможност каузата за по-добро образование да се превърне в споделена между съответната образователна институция и местната общност.
В обученията ще бъдат включени общо 12 образователни медиатори и 18 директори или помощник директори от образователните институции - партньори. Всички те ще участват и в двете предвидени обучения по проекта по следните теми:
1. "Работа на терен с ромската общност. Идентифициране на местни лидери" с продължителност 16 акдемични часа. Програмата се реализира в два основни модула: Първи модул – 10 часа. Теоретична част – 5 часа. Практическа част – 5 часа. Втори модул – 6 часа. Теоретична част – 2 часа. Практическа част – 4 часа. Програмата е насочена към запознаване на обучаемите с общите и специфични проблеми, пред които е изправена ромската общност; обичаи и нагласи в отделните ромски групи в зависимост от религия, традиции и др.; идентифициране на лидерите на доверие в общността; подходи и методи за комуникация с ромските лидери; роля на ромската жена в семейството и въпитанието на децата; спеицифични потребности на ромските момичета и др.
2. "Педагогически и общностни практики за преодоляване на ранните бракове в ромска общност" с продължителност 16 акдемични часа. Програмата се реализира в два основни модула: Първи модул – 12 часа. Теоретична част – 6 часа. Практическа част – 6 часа. Втори модул – 4 часа. Теоретична част – 1 час. Практическа част – 3 часа. Първият модул е насочен към: Запознаване с феномена „ранни бракове“ и проявата му в ромска общност; статистика за обхвата на ранните бракове; запознаване със спецификата на ромското семейство; състояние на ранните бракове при различните ромски групи; различни подходи на справяне с проблема според спецификата на дадената група - социален статус на ромската общност; особености, свързани с образователните процеси - запознаване с нормативната база по отношение правата на децата; наказателно законодателство, касаещо ранните бракове - съществуващи практики в общността за превенция и реакция на случаите на ранни бракове; успешни практики на Центровете за развитие на общността; партньорство на институциите на местно ниво – училищни институции, социални институции, прокуратура, структури на МВР, местна общност. Вторият модул включва: Запознаване с педагогически практики за превенция на ранните бракове; запознаване с практиката на училищния парламент, учениците-наставници, родителски клуб за превенция на ранните бракове; разработване на алгоритъм за организиране на дискусия и кампания с ученици и родители за превенция на ранните бракове; работа по казус/ случай от практиката за превенция на ранен брак или реинтеграция на дете, обект на ранен брак.
Темите са определени на база досегашния опит на Кандидата и партньорите - училища и детски градини, по изпълнение на дейности за образователна интеграция. Конкретното съдържание на обучението ще бъде допълнително прецизирано на база резултатите от анализите и оценките, проведени в рамките на първата дейност по проекта. |
19 020.00
|
11 700.00
|
Подкрепа на педагогическите специалисти за участие в процедури за придобиване на професионално-квалификационни степени за работа в мултикултурна среда, включително провеждане на подготвителни курсове за придобиване на пета и четвърта професионално-квалификационна степен за работа в мултикултурна среда.: Дейността ще се изпълнява от Департамент за информация и повишаване квалификацията на учителите към Тракийски университет- град Стара Загора. В процедури за придобиване на професионално-квалификационни степени за работа в мултикултурна среда ще бъдат включени общо 129 педагогически специалисти от училищата и детските градини - партньори по проекта. От тях:
- 60 в процедури за придобиване на пета професионално-квалификационна степен;
- 50 в процедури за придобиване на четвърта професионално-квалификационна степен;
- 14 в процедури за придобиване на трета професионално-квалификационна степен;
- 4 в процедури за придобиване на втора професионално-квалификационна степен;
- 1 в процедури за придобиване на първа професионално-квалификационна степен.
Лицата, които ще бъдат обучени в рамките на тази дейност отговарят на изискванията на Раздел V „Придобиване на професионално-квалификационни степени от учители, директори и други педагогически специалисти“ на Наредба №15/22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти.
Обучението ще се извършва съобразно изискванията на нормативната уредба и по утвърдените програми на Департамента за информация и повишаване квалификацията на учителите към Тракийски университет - Стара Загора. Присъдените професионално-квалификационни степени на педагогическите специалисти, включени в проекта, ще бъдат удостоверени със свидетелство за професионално-квалификационна степен, издадено от висшето училище - партньор по проекта.
Ще се провеждат подготвителни курсове за придобиване на пета и четвърта професионално-квалификационна степен за работа в мултикултурна среда с продължителност от 32 академични часа. В тях ще бъдат включени общо 110 педагогически специалисти. Всички те, след като преминат подготвителните курсове ще бъдат включени в процедури за придобиване на професионално-квалификационна степен - съответно 60 за пета и 50 за четвърта степен.
В рамките на дейността ще се съблюдава едно лице – педагогически специалист да участва само в една процедура за придобиване на професионално-квалификационна степен за работа в мултикултурна среда и в един подготвителен курс за придобиване на пета и четвърта ПКС за всяка година в периода на изпълнение на проекта.
Като резултат от дейността ще се повишат мотивацията и доходите на всички 129 педагогически специалисти, придобили професионално-квалификационна степен, които ще получат право на допълнително възнаграждение в съответствие с чл. 36 (1), т. 1 Колективния трудов договор за системата на предучилищното и училищното образование. |
19 941.00
|
17 996.00
|