Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 211 TREES
Български

Programme: Rural Development Programme

Planning region: All

Description

The current project proposal plans the purchase of 14 new energy-efficient machines used for the production of yarn, threads and towels. The aforementioned are presented in the energy audit as measures to increase energy efficiency and are as follows: Measure 1. Hank dyeing machine per 8 units ; Measure 2.Cone dyeing machine per 3 units ; Measure 3. Indanthrene Dyeing Machine per 2 units and measure 4 . Cord Knitting machine per 1 unit.
Simultaneously,  for more effective management of the energy resources an implementation  of Energy Management system ISO 50 001 is being planned , as well as an energy monitoring system (Measure 5 in the energy audit) . Measure 5 will be utilized, solely financed by ‘Bulgaria – Tex’ JSC.  
The delivery, installment and implementation process of the new machinery is estimated to reduce energy usage with 47.79%, ESR 48.23% energy savings and expand production capacity with 50% as stated by Appendix B – Energy audit. The investment proves to be profitable with an internal rate of return (IRR) of 20.06% and a payback period of 4.16 years, according to Appendix B1in line with the current application process. In addition, the successful application of this project will contribute to environmental conservation by reducing CO2 emissions and thus contributions to climate change with 569.36 t CO2/year.
The benefits of each energy-saving measure are thoroughly described in Appendix B – Energy Audit. 
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Извършване на енергиен одит по проекта (дейността е осъществена от лицензиран за тази цел консултант): Инвестициите за повишаване на енергийната ефективност и капацитета на производство на предприятието по настоящия проект се предхождат и планират, посредством обследване за енергийна ефективност (енергиен одит). Енергийният одит дава отговор на въпроса в каква степен ще се понижат разходите за енергия (електрическа и топлинна) и емисиите СО2 на предприятието при внедряване и пускане в експлоатация на новото технологично оборудване по проекта, в съответствие на заложените по настоящата процедура за кандидатстване цели. В допълнение от доклада за енергиен одит се вижда и дали инвестицията е целесъобразна и рентабилна. Обследването за енергийна ефективност се извърши от лице, вписано в публичния регистър по чл. 60, ал. 1 от Закона за енергийната ефективност. Изборът на изпълнител стана на база 3 оферти по критерий най-ниска цена. Процедурата по избор стартира в началото на месец юли и приключи на 22.07.2016 г. с подписване на договор за обследване за енергийна ефективност на промишлена система с избраната фирма - "Хороз" ЕООД. В рамките на 10 работни дни и не по-късно от 10.08.2016 г. дейностите по договора бяха изпълнени и приключени с предаване на доклад за енергиен одит към АУЕР. В резултат АУЕР издаде становище за съответствие №BG16RFOP-640/21.09.2016 г. 19 000.00 19 000.00
Придобиване на ново технологично оборудване - апарат за багрене на гранки (Мярка 1) - 8 бр.: В рамките на тази дейност ще бъдат закупени 8 броя нови енергоспестяващи апарати за багрене на гранки за производство на прежди, конци и хавлии, представени и описани в Мярка 1 от енергийния одит към проекта. Съществуващата към момента машина за багрене на гранки, марка "Mezzera" (1981 година на производство) подготвя материала, извършва самото багрене и финиш - заздравява цвета и омекотява преждата. Тя работи с омекотена вода и индиректна пара. Цикълът на работа протича в няколко процеса, като при всеки от тях има подмяна на работния разтвор с нов и различно покачване на температурата с различен градиент. Предимствата на новата машина за багрене на гранки, посочена като Мярка 1 в енергийния одит по проекта, спрямо съществуващата е, че изисква много по-малко количество работен флуид и може да багри много повече материал за 1 цикъл. Това позволява увеличаване на производството с минимални енергийни разходи за електрическа и топлинна енергия за единица продукция от 455,28 лв./тон на 71,11 лв./тон (-40.64%). Освен това, поради спецификата на зареждане на новите машини, те могат да правят по-малък брой цикли дневно, а при евентуално повишаване на производството са в състояние да покрият новите нужди на предприятието. Разходите за експлоатация и поддръжка на новото технологично оборудване, за разлика от съществуващото са минимални, в размер на 28 480 лв/год, основно за прогнозен технологичен брак и други консумативи. Инвестицията в нови енергоспестяващи апарати за багрене на гранки не може да се счита за обикновенна подмяна, тъй като с пускането им в експлоатация ще се увеличи капацитета на производство, качеството и намали себестойността на за единица продукт. Страта техника ще се използва при върхови натоварвания и профилактика на технологичния процес. Предвид гореизложеното изпълнението на Мярка 1 ще доведе до 40,56% фактор на енергийни спестявания (ESR) и повишаване капацитета на производство с 50,19%. Това прави инвестицията рентабилна със срок на откупуване 4,70 години, съгласно таблица 3.1.6 от Приложение Б по настоящата процедура за кандидатстване. В допълнение прилагането на Мярка 1 ще допринесе за опазване на околната среда, в следствие на спестени 336,10 tСО2/год, което прави 41,94%. Изпълнението на тази дейност ще премине през 2 етапа: Етап 1: Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител, което включва: 1) подготовка и съгласуване с УО на ОПИК документация за провеждане на процедура за избор на изпълнител с публична покана, съгласно ПМС 160/2016 г. и ЗУСЕСИФ; 2) провеждане на процедурата за избор; 3) съгласуване и сключване на договор с избрания изпълнител. Етап 1 ще отнеме 4 месеца (от 1-ви до 4-ти месец ); Етап 2: Доставка, монтаж и пускане в експлоатация на новото технологично оборудване, което включва: провеждане на 72 -часови проби, инструктаж и обучение на персонала за работа с новите машини, застраховане и извършване на спомагателни административни дейности (предаване-приемане, гаранционни карти, техн.паспорти, оформяне на счетоводни и други документи). Етап 2 ще отнеме 12 месеца (от 4-ти до 16-ти месец). 1 256 000.00 1 256 000.00
Придобиване на ново технологично оборудване - апарат за багрене на бобини (Мярка 2) - 3 бр.: В рамките на тази дейност ще бъдат закупени 3 броя нови енергоспестяващи апарати за багрене на бобини за производство на прежди, конци и хавлии, представени и описани в Мярка 2 от енергийния одит към проекта. Съществуващата към момента машина за багрене на бобини, марка "Krantz" (1984 година на производство) подготвя материала, извършва самото багрене и финиш - заздравява цвета и омекотява преждата. Тя работи с омекотена вода и индиректна пара. Цикълът на работа протича в няколко процеса, като при всеки от тях има подмяна на работния разтвор с нов и различно покачване на температурата с различен градиент. Предимствата на новата машина за багрене на бобини, посочена като Мярка 2 в енергийния одит по проекта, спрямо съществуващата е, че изисква много по-малко количество работен флуид и може да багри много повече материал за 1 цикъл. Това позволява увеличаване на производството с минимални енергийни разходи за електрическа и топлинна енергия за единица продукция от 873,5 лв./тон на 123,46 лв./тон (-47.91%). Разходите за експлоатация и поддръжка на новото технологично оборудване, за разлика от съществуващото са минимални, в размер на 16 800 лв/год, основно за прогнозен технологичен брак и други консумативи. Инвестицията в нови енергоспестяващи апарати за багрене на бобини не може да се счита за обикновенна подмяна, тъй като с пускането им в експлоатация ще се увеличи капацитета на производство, качеството и намали себестойността на за единица продукт. Страта техника ще се използва при върхови натоварвания и профилактика на технологичния процес. Предвид гореизложеното изпълнението на Мярка 2 ще доведе до 48,07% фактор на енергийни спестявания (ESR) и повишаване капацитета на производство с 49,56%. Това прави инвестицията рентабилна със срок на откупуване 3,14 години, съгласно таблица 3.2.6 от Приложение Б по настоящата процедура за кандидатстване. В допълнение прилагането на Мярка 2 ще допринесе за опазване на околната среда, в следствие на спестени 79,56 tСО2/год, което прави 44,60%. Изпълнението на тази дейност ще премине през 2 етапа: Етап 1: Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител, което включва: 1) подготовка и съгласуване с УО на ОПИК документация за провеждане на процедура за избор на изпълнител с публична покана, съгласно ПМС 160/2016 г. и ЗУСЕСИФ; 2) провеждане на процедурата за избор; 3) съгласуване и сключване на договор с избрания изпълнител. Етап 1 ще отнеме 4 месеца (от 1-ви до 4-ти месец ); Етап 2: Доставка, монтаж и пускане в експлоатация на новото технологично оборудване, което включва: провеждане на 72 -часови проби, инструктаж и обучение на персонала за работа с новите машини, застраховане и извършване на спомагателни административни дейности (предаване-приемане, гаранционни карти, техн.паспорти, оформяне на счетоводни и други документи). Етап 2 ще отнеме 12 месеца (от 4-ти до 16-ти месец). 420 000.00 420 000.00
Придобиване на ново технологично оборудване - апарат за индантреново багрене (Мярка 3) - 2 бр.: В рамките на тази дейност ще бъдат закупени 2 броя нови енергоспестяващи апарати за индантреново багрене за производство на прежди, конци и хавлии, представени и описани в Мярка 3 от енергийния одит към проекта. Съществуващата към момента машина за индантреново багрене, марка "WILD" (1995 година на производство) e от затворен тип, като материала е изцяло потопен във вода. Машината подготвя материала, извършва самото багрене и финиш - заздравява цвета и омекотява преждата. Тя работи с омекотена вода и индиректна пара. Цикълът на работа протича в няколко процеса, като при всеки от тях има подмяна на работния разтвор с нов и различно покачване на температурата с различен градиент. Предимствата на новата машина за индантреново багрене, посочена като Мярка 3 в енергийния одит по проекта, спрямо съществуващата е, че изисква много по-малко количество работен флуид и може да багри много повече материал за 1 цикъл. Това позволява увеличаване на производството с минимални енергийни разходи за електрическа и топлинна енергия за единица продукция от 832,4 лв./тон на 53,05 лв./тон (-44.50%). Разходите за експлоатация и поддръжка на новото технологично оборудване, за разлика от съществуващото са минимални, в размер на 6 360 лв/год, основно за прогнозен технологичен брак и други консумативи. Инвестицията в нови енергоспестяващи апарати за индантреново багрене не може да се счита за обикновенна подмяна, тъй като с пускането им в експлоатация ще се увеличи капацитета на производство, качеството и намали себестойността на за единица продукт. Страта техника ще се използва при върхови натоварвания и профилактика на технологичния процес. Предвид гореизложеното изпълнението на Мярка 3 ще доведе до 44,50% фактор на енергийни спестявания (ESR) и повишаване капацитета на производство с 50,00%. Това прави инвестицията рентабилна със срок на откупуване 3,07 години, съгласно таблица 3.3.6 от Приложение Б по настоящата процедура за кандидатстване. В допълнение прилагането на Мярка 3 ще допринесе за опазване на околната среда, в следствие на спестени 102,58 tСО2/год, което прави 44,99%. Изпълнението на тази дейност ще премине през 2 етапа: Етап 1: Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител, което включва: 1) подготовка и съгласуване с УО на ОПИК документация за провеждане на процедура за избор на изпълнител с публична покана, съгласно ПМС 160/2016 г. и ЗУСЕСИФ; 2) провеждане на процедурата за избор; 3) съгласуване и сключване на договор с избрания изпълнител. Етап 1 ще отнеме 4 месеца (от 1-ви до 4-ти месец ); Етап 2: Доставка, монтаж и пускане в експлоатация на новото технологично оборудване, което включва: провеждане на 72 -часови проби, инструктаж и обучение на персонала за работа с новите машини, застраховане и извършване на спомагателни административни дейности (предаване-приемане, гаранционни карти, техн.паспорти, оформяне на счетоводни и други документи). Етап 2 ще отнеме 12 месеца (от 4-ти до 16-ти месец). 400 000.00 400 000.00
Придобиване на ново технологично оборудване - машина за плетене на шнурове (Мярка 4) - 1 бр.: В рамките на тази дейност ще бъде закупена нова енергоспестяваща машина за плетене на шнурове от технологичен брак (отпадни суровини) представена и описана в Мярка 4 от енергийния одит към проекта. Съществуващата към момента машина (1984 година на производство) използва технологичен брак от производствени процеси с производителност 0,95 кг/час и мощност на двигателя 250 W. Предимствата на новата машина за плетене на шнурове, посочена като Мярка 4 в енергийния одит по проекта, спрямо съществуващата са: 1) над един път увеличаване на производителността от 0,95 кг./час на 2 кг./час; 2) това позволява увеличаване на производството с минимални енергийни разходи за електрическа и топлинна енергия за единица продукция от 1061,50 лв./тон на 14,76 лв./тон. (-31.89% - табл.3.4.1 и 3.4.2 от енергийния одит). Разходите за експлоатация и поддръжка на новото технологично оборудване, за разлика от съществуващото са минимални, в размер на 85 лв/год, основно за консумативи. Инвестицията в нова енергоспестяваща машина за плетене на шнурове от технологичен брак не може да се счита за обикновенна подмяна, тъй като с пускането й в експлоатация ще се увеличи капацитета на производство, качеството и намали себестойността на за единица продукт. Страта техника ще се използва при върхови натоварвания и профилактика на технологичния процес. Предвид гореизложеното изпълнението на Мярка 4 ще доведе до 31,43% фактор на енергийни спестявания (ESR) и повишаване капацитета на производство с 51,04%. Това прави инвестицията рентабилна със срок на откупуване 4,89 години, съгласно таблица 3.4.4 от Приложение Б по настоящата процедура за кандидатстване. В допълнение прилагането на Мярка 4 ще допринесе за опазване на околната среда, в следствие на спестени 0,39 tСО2/год, което прави 31,43%. Изпълнението на тази дейност ще премине през 2 етапа: Етап 1: Подготовка и провеждане на процедура за избор на изпълнител, което включва: 1) подготовка и съгласуване с УО на ОПИК документация за провеждане на процедура за избор на изпълнител с публична покана, съгласно ПМС 160/2016 г. и ЗУСЕСИФ; 2) провеждане на процедурата за избор; 3) съгласуване и сключване на договор с избрания изпълнител. Етап 1 ще отнеме 4 месеца (от 1-ви до 4-ти месец ); Етап 2: Доставка, монтаж и пускане в експлоатация на новото технологично оборудване, което включва: провеждане на 72 -часови проби, инструктаж и обучение на персонала за работа с новите машини, застраховане и извършване на спомагателни административни дейности (предаване-приемане, гаранционни карти, техн.паспорти, оформяне на счетоводни и други документи). Етап 2 ще отнеме 12 месеца (от 4-ти до 16-ти месец). 30 000.00 30 000.00
Консултантски услуги за въвеждане на ISO 50001 (като част от дейността ще бъдат извършени следните услуги: въвeждане и сертифициране на ISO 50001): В рамките на тази дейност ще се разработи, въведе и сертифицира международен стандарт за управление на енергията ISO 50001 . Внедряване на ISO 50001 в "България-Текс" АД има за цел да помогне на предприятието да определи системите и процесите, необходими за подобряване на енергийните характеристики, вкл. енергийната ефективност, използването и потреблението на енергията. ISO 50001 посочва специфичните изисквания, приложими към използването и потреблението на енергия, включително измерване, документиране и докладване, планиране и закупуване на оборудване, човешки ресурси и др.. Той се прилага към всички променливи, които оказват влияние върху енергийните характеристики, и могат бъдат наблюдавани и повлияни от фирмата. ISO 50001 се основава на рамката за непрекъснато подобряване Планиране-Изпълнение-Проверка-Действие (Plan-Do-Check-Act - PDCA) и включва управлението на енергията в ежедневната дейност на предприятието, като: 1) подобрява енергийния баланс, увеличава ефективността и осигурява конкурентно предимство чрез по-ниския разход на енергия; 2) повишава ангажимента на служителите в "България-Текс" АД за по-ефективно използване на енергията; 3) създава положителен образ на компанията и насърчава енергийната ефективност в цялата верига за доставки. Осъществяването на тази дейност ще стане на два етапа: Етап 1: Разработка на документация и провеждане на вътрешен одит за въвеждане на система за управление на енергията, според изискванията на стандарта ISO 50001, включващ: 1) анализ на съществуващото състояние; 2) преглед на документи за разработка и въвеждане на ISO 50001 3) изготвяне на наръчник, минимален набор от процедури във връзка с управлението, оценката и мониторинга на процесите в предприятието и документи за водене на записи, за проследяване на процеси; 4) подготовка на процедури, инструкции, методики и други документи за водене на записи; 5) изготвяне на документи за последващо внедряване на стандарта, касаещи специфично изискуемите процеси в "България-Текс" АД; 6) изработка на специализирана документация, анализ на документи, изискуеми, съгласно ISO 50001, както и нормативно изискуеми такива, описания и схеми на дейности, планове и други документи; 7) провеждане на вътрешен одит - обучение и осигуряване на компетентност по основни елементи на въвеждане на ISO 50001 и преглед от страна на висшето ръководство. Етап 2: Провеждане на процедура за сертификация на въведената вече система за управление на енергията - ISO 50001, включваща: 1) преглед на документацията за управление; 2) разработване на план за одит; 3) извършване на одит в "България-Текс" АД - изготвяне на първоначален протокол от проведения одит и свързаната с него документация; 4) оценка на резултатите от одита от експерт-оценител; 5) издаване на сертификат за въведени стандарти от лицензиран за тази цел сертифициращ орган. За подготовката и провеждането на процедурата по избор са предвидени 2 месеца, в рамките на които ще се съгласува и подпише договор с подизпълнител. Разработката и въвеждането на ISO 50001 ще стане за времето от 6 месеца, съгласно получена оферта, а провеждането на процедура за сертификация - 2 месеца. Това е причината срока за изпълнение на дейността да е 10 месеца, което включва: 1. Избор на подизпълнител - 2 месеца (от 1 до 2 месец от проекта); 2. Разработване и въвеждане на ISO 50001 - 6 месеца (от 2 до 8 месец от проекта). Разработката и въвеждането ще стане от консултантска фирма с доказан опит в дейността 3. Провеждане на процедура по сертификация - 2 месеца (от 8 до 10 месец от проекта). Сертификацията на ISO 50001 ще стане от фирма притежаваща за тази цел акредитация и лиценз. Отговорен за тази дейност ще бъде ръководителя на проекта, посочен в т.9 - екип на проекта. 5 800.00 5 800.00
Публичност и визуализация (дейността ще бъде осъществена чрез изработка на информационна табела - 1 бр. и отпечатване на стикери за новото оборудване по проекта - 14 бр.): Визуализацията на проекта става чрез: 1) информационна табела – в края на проекта, пред входа на предприятието ще бъде поставена информационна табела, описваща наименованието на проекта, източниците на финансиране, логото на ЕС и финансиращия орган; 2) поставяне на стикери върху всеки актив – ще бъдат поставени 14 броя стикери на всяко едно от закупеното по проекта оборудване с наименованието на проекта, логото на ЕС и финансиращия орган; Подготовката, печатът и изработката на описаните по-горе методи за публичност и визуализация ще бъдат съобразени с общите правила за публичност, съгласно Насоките за кандидатстване по настоящата схема за подпомагане. 242.00 184.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).