Разработване и въвеждане на съвместни учебни програми с партниращите български висши училища, с издаване на общи дипломи: Целта на настоящата дейност е да се разработят и въведат нови интердисциплинарни съвместни програми между Химикотехнологичен и металургичен университет и партньорски български университети по проекта. Посредством тази дейност ще бъдат реализирани две програми. Едната е бакалавърска програма по „Зелени технологии“ – съвместна програма с издаване на общи дипломи с Бургаския Университет „Проф. Асен Златаров“. Програмата е изцяло по професионално направление 5.10 Химични технологии.
Другата е магистърска програма „Иновативни технологии за възобновяема енергия“ – съвместна програма с издаване на общи дипломи с Югозападния университет „Неофит Рилски“. Тази програма ще бъде хибридна между две професионални направления 5.10 Химични технологии (на ХТМУ) и 4.2. Химически науки (на ЮЗУ).
Учебната програма за специалността „Зелени технологии” се създава, за да отговори на актуалните национални и европейски потребности от инженерни кадри с компетентности, знания и умения, необходими за технологично обновяване на индустриалните технологии с оглед повишаване на тяхната ресурсна, енергийна и екологична ефективност.
За реализирането на тези процеси в разнообразните индустриални технологии в условията на „Индустрия 4.0“ са необходими специалисти със задълбочени знания относно спецификата на конкретните производства, технологиите за рециклиране на отпадъци и пречистване на вредни емисии, и компетентности относно техническите възможности за оползотворяване на възобновяема енергия.
Тази бакалвърска програма се предвижда да включва обучение с общ хорариум около 2570ч (240 кредита) в рамките на 8 семестъра. Обучението по минимум 50 % от дисциплините ще бъде проблемно ориентирано чрез поставяне на самостоятелни задачи на студентите като курсови задачи, проекти, решаване на казуси и др.
За изграждане на компетентностния профил на интердисциплинарната програма по „Иновативни технологии за възобновяема енергия“ е необходимо да се обедини експертният, научен и образователен потенциал на две професионални направления . Необходимостта от интердисциплинарност се определя, както от високия компетентностен профил по химични технологии в областта на програмата по 5.10 Химични технологии от ХТМУ-София, така и от сериозния с химическа насоченост изследователски капацитет в областта на програмата по ПН 4.2. Химически науки – ЮЗУ – Благоевград.
Търсенето на специалисти по технологии за оползотворяване на възобновяема енергия се очаква да продължи да нараства. Специалистите от ПН 5.10 Химични технологии и ПН 4.2. Химически науки в практиката имат за задача да преминат към нисковъглеродни технологични решения в срокове, договорени на наднационално ниво. Това налага да се разработи магистърска програма, ориентирана към развитие на знания и компетентности за решаване на актуалните предизвикателства пред индустрията чрез технологично обновяване.
Продължителността на магистърската програма е два семестъра. Учебният план по тази магистърска програма ще включва задължителни и избираеми дисциплини, както и практическо обучение, вкл. дигитално съдържание и дистанционни форми н преподаване.
Учебните програми (бакалавърски и магистърски) по отделните дисциплини ще включват кратка анотация, описваща целите и задачите на обучението по съответната учебна дисциплина, структурата на учебното съдържание и очакваните резултати от обучението; тип на дисциплината (задължителна или избираема); присъждани кредити; тематично съдържание на дисциплината с разпределение на учебното време по теми за предвидените в учебния план видове занятия; техническо осигуряване на обучението; методи на преподаване; форми за проверка на знанията; критерии за оценяване; списък на препоръчителната литература. Програмите ще бъдат разработени така, че да позволяват последваща дигитализация на част от учебното съдържание. Минимум 30% от програмите ще се преподават посредством дигитално съдържание и ИКТ технологии.
|
153 640.00
|
51 917.20
|
Разработване и въвеждане на съвместни учебни програми за обучение на чужд език с асоциираните партньори: Целта на настоящата дейност е да се разработи и въведе съвместна програма на английски език между Химикотехнологичен и металургичен университет и водещ чуждестранен университет по направление 5.10 Химични технологии, специалност „Chemical and Environmental Engineering".
Тази дейност е разработена след обстоен анализ на нуждите и възможностите за създаване на атрактивни програми на английски език, които да повишат нивото на обучение и имиджа на университета и да привлекат повече студенти, вкл. и чуждестранни. След дълъг период на проучване на възможните партньорства ръководството на ХТМУ се спря на Университета н Алабама в Хънтсвил, САЩ за асоцииран партньор за тази дейност. Университет на високо ниво в САЩ, с голям опит в реализиране на програми за дигитално обучение, с голям капацитет и опит във взаимодействието с бизнеса, лидер в иновационната и предприемаческата дейност. УАХ е основен научно-изследователски и образователен партньор на НАСА, голям капацитет в химичното инженерство.
Съвместно с партньорите от САЩ ще бъдат разработена изцяло нова магистърска програма по „Chemical and Enviromental Engineering” (Химично и Екологично Инженерство).
Целта на магистърската програма е студентите да получат задълбочени знания, необходими за технологично обновяване на индустриалните технологии с оглед повишаване на тяхната ресурсна и екологична ефективност, в областта на иновативни химични технологии със специален фокус върху зелените химични технологии (безотпадъчни и малко отпадъчни химични технологии, както и използването на екоматериали и суровини).
Предвиденото обучение по програмата цели обезпечаване на тази необходимост с високо квалифицирани специалисти с широки и специфични инженерни познания. То ще даде възможности за реализация на бъдещите инженери в широк диапазон от дейности с висока добавена стойност: проектиране и усъвършенстване на индустриални технологии и на системи за възобновяема енергия, ефективно управление на процеси и генериране на решения за иновации във високотехнологичната индустрия. Получените знания, умения и компетентности ще бъдат стабилна основа за последващо образование във всички области на икономиката и за кариерно израстване. Учебният план предвижда изучаване на екологичен дизайн и моделиране на химични реактори, зелени химични реакции, динамика на химичните процеси, интензифициране на процесите, управление на системите и постигане на устойчиви процеси, биотехнологии и опазване на околната среда, мембранни процеси, еко-, био- и наноматериали, управление на промишлените отпадъци, анализ на риска за околната среда, индустриален мениджмънт, както и политики за здраве, хигиена и безопасност. В първия семестър на обучение студентите имат възможност да изучават и технически английски език, което ще им бъде от голяма полза при боравенето със световната техническа научна литература в областта.
Тази програма надгражда и задълбочава знания и умения, необходими за изграждане и оптимизиране на инфраструктурата в предприятия от химическата индустрия и свързаните с нея производства. Програмата ще бъдат разработена с фокус върху дигиталното учебно съдържание и с цел налагане на преимуществено дистанционен модел на преподаване (минимум 60% дигитално учебно съдържание)
Обучението се планира да бъде смесено. Ще се провежда присъствено или чрез дистанционен достъп до лекции и виртуални упражнения, касаещи добрите практики, които да се представят и дискутират от студентите.
Ще се използва съвременна материално-техническа база на ХТМУ – София, модерни лаборатории и учебни зали.
Взаимното участие на ХТМУ – София и University of Alabama in Huntsville ще бъде реализирано съобразно общия план за изпълнение на магистърската програма, като се предвижда участие на преподаватели от асоциирания партньор чрез дистанционно преподаване. |
57 380.00
|
123 621.40
|
Разработване и внедряване на дигитално образователно съдържание: Целта на настоящата дейност е да се разработи и внедри дигитално образователно съдържание за разработените нови учебни програми в трите партньорски университета
ЩЕ бъде разработено дигитално съдържание за следните магистърски програми:
1)Нова съвместна (между ХТМУ и ЮЗУ) бакалавръска програма по „Зелени технологии“ – хибридна между двете направления 5.10Химични технологии и 4.2. Химически науки.
2 ) Нова съвместна (между ХТМУ и БУ) магистърска програма по „Иновтивни технологии за възобновяеми енергия“.
3) Нова съвместна програма на английски език междуу ХТМУ и Университета на Алабама в Хънтсвил : Chemical and Enviromental engineering
Посредством тази дейност ще се създаде дигитална среда, осигуряваща непрекъсната интелектуална стимулация и възможности за електронно дистанционно обучение по всяка една от 3те нови учебни програми, които ще бъдат разработени и въведени в образователния процес в рамките на проекта.
Дейността ще се реализира на два основни етапа:
1) Разработване на дигитално съдържание
2) Внедряване на дигиталното съдържание
Разработването на дигиталното съдържание , ще се извърши от компетентни специалисти подбрани от всеки партньор за всяка от трите програми, които ще работят във взаимодействие с преподавателите/експертите, които ще разработват съдържание за тези програми. За дигитализацията на образователното съдържание ще се използват новозакупените по проекта ИКТ оборудване и софтуер. Дигиталното съдържание, което ще се разработи за всяка от трите нови програми ще трябва да отговаря на следните изисквания:
- Да бъде базирано на нови аудио- визуални техники
- Да преобладава визуалното съдържание за сметка на текстовото
- Да бъде интерактивно
- Да визуализира практически казуси, симулации, упражнения с приложна значимост.
- Да включва иновативни образователни методи
- Да позволява лесен достъп от различни точки и лесен и бърз обмен на информация.
- Да позволява дистанционна интеракция на живо между участниците в учебния процес.
- Да е базирано на компетентностния модел на обучение, вкл. чрез развитие на дигитални компетенции за учене.
Разработеното дигитално съдържание ще бъде внедрено в образователния процес по 3те програми, които се планира да стартират в рамките на проекта (2022/2023 учебна година. Внедряването ще се реализира , чрез прилагането на разработеното дигитално образователно съдържание, електронни ресурси и дигитални технологии в обучението по част от учебни дисциплини от разработените в рамките на проекта учебни програми.
В процеса на внедряване на дигиталното съдържание ще създаде виртуален университет с онлайн учебни материали, с възможност за моделиране на образователни курсове и среда за онлайн комуникация и сътрудничество, с възможност за аудио и видео конференции и групова онлайн работа на студенти за целите на образователния процес.
Етапите на които ще се реализира дейността са следните:
- Определяне на дисциплините и курсовете, които ще бъдат дигитализирани по всяка от трите нови учебни програми
- Избор на експерти за разработването на дигиталното съдържание
- Подготовка на необходимото оборудване и софтуер за разработване и внедряване на съдържанието
- Изготвяне на дигиталното съдържание във взаимодействие с преподавателите по основните дисциплини за които то ще се отнася.
- Записване и редактиране на съдържанието.
- Внедряване на съдържанието в софтуерната платформа ,която ще се използва за дигитално обучение. (виртуален университет)
- Осигуряване на достъп на студентите и преподаватели и реализиране на образователния процес посредством внедреното дигитално съдържание и дигитални методи.
Дигиталното образователно съдържание ще бъде разработено съвместно между партньорите ,споделяно и използвано съвместно за реализиране на общите програми.
Общата продължителност на етапа по разработване на дигиталното съдържание е 4 месеца и 4 месеца е продължителността на етапа по внедряване.
|
39 960.00
|
57 859.53
|
Закупуване на софтуер и ИКТ оборудване, необходими за разработване и въвеждане на дигитално образователно съдържание и програми: Целта на тази дейност е да се обезпечи технически процеса по разработване и въвеждане на дигитално образователно съдържание и програми по професионално направление 5.10. Химични технологии и 4.2. Химически науки. Тъй като по проекта ще се разработят и внедрят 3 програми с дигитално съдържание, наличието на качествени и ефективни технически средства и софтуер е от съществено значение за обезпечаване на обучението. След анализ на наличното ИКТ оборудване и в резултат и от самооценката с инструмента HE innovate се очертава необходимостта от комплексно оборудване за разработване на дигитално образователно съдържание и софтуерна платформа, чрез която това съдържание да се внедри и управлява в учебния процес. Създаването на качествено дигитално съдържание, неговото съхранение и дистанционно управление в мрежа от трите университета изисква специфично оборудване и софтуерни ресурси, каквито университета не разполага. За дистанционно обучение се използват Zoom и други масови платформи, но университетите нямат собствена платформа, която да управлява целия процес, да съхранява дигитални ресурси, да организира виртуални класни стаи и лаборатории, да управлява на живо качествено видео съдържание. За това са планирани две основни групи инвестиции:
А)Закупуване на специализирано оборудване с което да се оборудва специална мултимедийна зала във всеки университет за създаване на дигитално (видео) образователно съдържание и за провеждане на обучения с дигитални методи и съдържание.
Към това оборудване ще се закупи и специализиран софтуер за обработка и управление на видео съдържанието, което ще се създава в мултимедийната зала.
Това специализирано оборудване ще бъде доставено и инсталирано в специално определени зали за дигитално обучение във всеки един от трите университета.
Цялостната система от специализирано оборудване и софтуер за разработване и въвеждане на дигитално образователно съдържание ще включва минимум следните компоненти:
1.Интерактивно студио:
Това студио ще позволява създаване на видео съдържание: лекции, презентации, дискусии, упражнения и други, чрез многокамерно заснемане на общ план, близък план и детайли, както и интерактивна дъска.
2.Интерактивна апаратна
Чрез Интерактивната апаратна ще може да се смесва видеосигнала от камерите в Интерактивното студио и Интерактивната дъска
3.Излъчващ модул
Чрез изграждането на излъчващия модул ще може да се реализира поточно видео предаване (стриим) в реално време дигитално съдържание.
4.Пост-продукционно студио
В пост-прудукционното студио ще се извършва видеообработка и монтаж на заснетото видео
5.Видеоархив
Ще се инсталира сървър с възможност за съхранение на голям обем видеосъдържание, даващ възможност за отдалечен достъп.
6.Интерактивна Аудитория
Аудиторията ще бъде оборудвана с персонални компютри, чрез които студентите да имат достъп до дигиталното съдържание и до софтуерната платформа - Виртуален университет
2)Доставка и внедряване на софтуерна платформа за внедряване и управление на дигитално образователно съдържание - тип „Виртуален университет“.
Платформата за дигитално обучение ще включва следните компоненти:
1.Портал за вписване и регистрация на потребители
Портала ще дава възможност да потребителите от двата университета да се регистрират и вписват в платформата спрямо тяхното ниво на достъп.
2.Управление на дигиталното съдържание
Платформата предоставя възможност за качване на видео съдържание създадено от университета, както и възможност за предаване на живо на лекции, практики, упражнения и др.
3.Провеждане на виртуално обучение.
Възможност за създаване на виртуална стая за провеждане на живо предаване. То може да включва както лекция, упражнение и тестове за различни курсове.
Софтуерната платформа ще бъде инсталирана на сървър в ХТМУ, но ще бъде достъпна и споделено използвана с другите два университета в рамките на професионалното направление по проекта. По този начин ще се внедрят облачните технологии в учебния процес. |
364 470.00
|
441 339.63
|
Обучения на преподаватели от партниращите български висши училища: Целта на тази дейност да се подпомогне формирането на специфични знания и умения у преподавателите, които да повишат техния капацитет за въвеждане на нови форми на обучение и да подпомогнат процесите по интернационализация и дигитализация на университетите. Необходимостта от тези обучения е идентифицирана и при самооценката на предприемаческия и иновационен капацитет по инструмента HE Innovate.
Като цяло нивото на дигитални компетенции на голяма част от преподавателите не е на достатъчно високо ниво за да се обезпечи плавен и ефикасен преход към дигитализация на образователните процеси. Все още дигиталните умения не са наложени в преподавателския процес достатъчно. Във връзка с планираните дейности по разработване и внедряване на програми с дигитално съдържание, ще бъде необходимо голяма част от преподавателите по трите програми да бъдат включени в такова обучение. Също така след дигитализирането на тези нови програми, посредством внедрените софтуер и ИКТ оборудване ще се търси устойчиво разширяване на дигитализацията на други учебни програми и след края на проекта, за което преподавателите трябва да са подготвени.
ЗА това ще се проведат обучения на преподаватели на тема „Умения за разработване, внедряване и управление на дигитално образователно съдържание“.
В обучението ще бъдат включени 50 преподаватели от ХТМУ и по 20 преподаватели от ЮЗУ и БУ, които водят или ще водят дисциплини по направленията включени в проекта – 5.10. Химични технологии и 4.2. Химически науки. Обучението ще бъде продължително – 80 уч.часа и ще бъде организирано на територията на университетите.
Във връзка с поставените цели за интернационализация на обучението в двата университета, с планираните мобилности и дейности за съвместни програми на английски език с чуждестранни партньори е необходимо и развиване и надграждане на чуждоезиковите компетенции на академичния състав. За това ще се проведат обучения на преподаватели по английски език, със специален фокус върху умения за преподаване и комуникация на чужд език.
В обучението ще бъдат включени част от преминалите първото обучения - 30 преподаватели от ХТМУ и по 15 преподаватели от БУ и ЮЗУ, които водят или ще водят дисциплини по направленията по проекта и които са преминали обучение по дигитални компетенции. Обучението ще бъде продължително – 160 уч.часа и ще бъде организирано на територията на университетите.
И двете обучения ще се реализират посредством следните етапи:
1) Избор представителите на целевите групи за включването в обученията.
2) Избор на преподаватели по двете теми на обучение за всеки от двата университета.
3) Предварителна оценка на входното ниво на дигитални компетенции и английски език.
4) Разпределение на участващите в малки групи според нивото им.
5) Подготовка на учебната програма и учебните материали по двете обучения за всяка една от групите.
6) Организиране на график и логистика (зали, материали, техническо оборудване) за провеждане на обученията.
7) Провеждане на обученията.
8) Оценка на изходното ниво.
9) Издаване на сертификати на успешно завършилите.
|
75 600.00
|
75 600.00
|
Краткосрочна специализации в асоциираните партньори: Целта на тази д-ст е да се реализират краткосрочни специализации в асоциираните партньори (АП), които представляват мобилност с цел преподаване на преподаватели от участващите в проекта български висши училища ХТМУ, ЮЗУ и БУ в чуждестранните асоциирани партньори, които са удостоени с харта за висше образование „Еразъм“.
АП в които ще се реализират дейностите по мобилност са Университета в Любляна, Словения и Техническия Университет в Прага, Чехия. Тези университети са избрани тъй като са водещи по тематичните области на проекта Зелени технологии, екологично инженерство, технологии за ВЕ. И 2та университета имат изградени взаимоотношения с бълг. университети, но са необходими по-активни действия за задълбочаване на партньорството и взаимодействието в образователната и научно-изследователската сфера по проф. направление включено в проекта.
Мобилността на преподаватели от Бълг. партньори по проекта с цел преподаване е необходима за да се усвоят и мултиплицират знания, уменията и компетенциите в следните насоки:
-Въвеждане на инов. методи на преподаване;
-Придобиване/усъвършенстване на дидактически знания и умения;
-Придобиване/усъвършенстване на чуждоезикови умения, в т.ч.проф. терминология;
-Придобиване/усъвършенстване на дигитални умения, включително използване на ИКТ- базирани иновационни образователни технологии;
-Придобиване/усъвършенстване на умения за „проблемно базирано“ преподаване.
Тези умения ще бъдат развити в процеса на преподаване по мин. 4 ч. седмично за периода на мобилност. Част от преподаването, ще бъде т.нар. съвместно преподаване с водещи преподаватели от университетите домакини, което ще спомогне за усвояване на конкретни практически преподавателски подходи.
Краткосрочните спец. на преподаватели от 2-та бълг. у-та ще бъдат разпр. м/у чуждестранните п-ри както следва:
В Техническия университет в Любляна, Словения:
4-ма преподаватели от ХТМУ, 2-ма от ЮЗУ и 1 от БУ за двуседмична специализация за усъвършенстване на дидактически знания и умения на чужд език и запознаване с ИКТ базирани образователни технологии в областта на хим. науки и хим. технологии.
4-ма преподаватели от ХТМУ и 2-ма от ЮЗУ за едномесечна специализация за усвояване на всичките горепосочени умения.
В Техническия Университет в Прага: 4 преподаватели от ХТМУ и 2 от ЮЗУ за 1 мес. за усвояване на умения за проблемно базирано преподаване и за усъвършенстване на дидактични умения по дисциплини в областта на хим. науки и хим. технологии.
4-ма преподаватели от ХТМУ за двуседмична специализация за запознаване иновативни методи на преподаване в областта на хим. науки и хим. технологии.
Фокуса на специализациите ще бъде в/у дисциплини свързани с прилагането на хим. науки и технологии за устойчива (зелена) индустрия и за ефективно използване на възобновяеми енергийни източници. Това са области по които и 2та университета са водещи и ще дадат голям принос в проф. развитие на бълг. преподаватели по тези актуални теми, които са и приоритетни за професионалните направления по проекта.
Продължителностите и темите на специализации са подбрани според специфичния профил на всеки от асоциираните партньори и нуждите на изпращащите български университети.
Д-тите свързани с провеждане на мобилността ще се реализират на следните етапи:
1)Избор на представители на целевите групи за участие в мобилностите–на база разработения механизъм.
2)Избор на конкретни теми, дисциплини по които да се проведе мобилността, на база индивидуално иден. нужди на всеки участник от ЦГ.
3)Изготвяне на план-програма за дейностите по време на мобилността–този план се изготвя съвместно с АП.
4)Организация и провеждане на мобилностите. Задължителна част от провеждането ще бъде минимум 4 ч. седмично преподавателска активност (вкл. съвместно преподаване)
5)Оценка на резултатите от мобилността и издаване на сертификат от АП.
6)Представяне на постигнатите резултати от участието в дадената мобилност пред преподаватели и студенти от изпращащото звено (катедра). |
137 337.00
|
128 496.00
|
Кариерно консултиране и ориентиране на студенти: Целта на тази дейност е да се подпомогне кариерното ориентиране и професионалната реализация на студентите от професионално направление 5.10 Химични технологии в Химико-технологичен и металургичен университет и Бургаски Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ и 4.2. Химически науки в Югозападен университет Неофит Рилски. Тази дейност следва изводите направени от самооценката на иновативния и предприемаческия капацитет с инструмент HE Innovate. Въпреки, че в университетските Кариерни центрове извършват действия в тази посока е необходимо реализирани на допълнителни, специфично насочени дейности към развитие на професионалното направление и към подкрепа на професионалната реализация на студентите учещи по това направление.
По-активни действия за кариерно консултиране и подпомагане на студентите са необходими и за подпомагане на новите програми, които ще се разработят и въведат в рамките на проекта.
Дейността ще се реализира чрез две основни групи поддейности:
1) Организиране на специализирани кариерни борси за студентите по направление 5.10 Химични технологии, съвместно с партниращите български висши училища Химико-технологичен и металургичен университет, Югозападен университет Неофит Рилски (ХТМУ и ЮЗУ) и Бургаски университет проф. д-р Асен Златаров. Целта на тези борси е ориентиране на студентите с възможностите на пазара на труда и подпомагане на работодателите за връзка с потенциални кадри.
В рамките на проект ще се реализират общо 7 кариерни борси - по 2 кариерни борси организирани от трите партньорски университета и едно по мащабно събитие: “Национална студентска кариерна борса по Химични технологии и химически науки“, с което да се даде по голяма публичност на кадрите които се създават по тези направления в трите университета, като същевременно се представя и постигнатите резултати по проекта . Това събитие ще се проведе 11.2023 , а университетските кариерни борси ще се организират в края на учебните години (2022 и 2023), като ще бъде предхождани от активна маркетингова и медийна кампания. Университетските кариерни борси ще бъдат насочени към осъществяване на активен контакт между студентите и работодателите.
2) Изграждане на система за проследяване на реализацията на завършилите студенти в ХТМУ, ЮЗУ И БТУ.
В тази дейност ще се разработи концепция за проследяване на завършилите студенти по двете професионални направления, като ще се определят дейностите, методите и средствата за осъществяването им. За всеки от университетите ще се изгради система, отговаряща на нуждите и спецификите и ще се пилотира в рамките на проекта. В дейностите ще се включат събития и срещи със завършили с цел изследване на най-добрите начини за привличането им за участие в системата. На базата на системата ще се създаде обща база данни на завършилите по професионалното направление и механизъм за поддържане на постоянен контакт и обратна връзка с тях. След изграждане на системите, те ще бъдат внедрени в работата на кариерните центрове, като за целта ще бъдат обучени кариерните консултанти в университетските кариерни центрове.
Период на изпълнение на дейността :
Разработване и внедряване на системата за проследяване на професионалната реализация – 02.2021-06.2022
Ежегодни университетски кариерни борси 04-06 2022; 04-06 2023
Национална кариерна борса 9-11.2022
|
129 840.00
|
101 920.00
|
Създаване на мрежи от кариерни центрове в партниращите български висши училища: Целта на тази дейност е да се създаде ефективна и модерна информационна мрежа между кариерните центрове в партниращите университети по проекта. Мрежата ще обхваща информация за кариерното и професионално развитие на студентите по направление 5.10 Химични технологии и 4.2. Химически науки в трите университета. Посредством изграждане на общи информационни мрежи на кариерните центрове ще се създадат общи база данни за потенциални работодатели за конкретни позиции за стаж, за постоянна работа, за почасова работа, за работа по проекти или конкретни задания и други.
Изграждането на мрежа между кариерните центрове от университетите, участващи в проекта ще има за цел обмяна на информация за възможности свързани със стажове, практики, мобилности, програми за специализация в чужбина, работни позиции, а така също други кариерни събития като семинари, срещи, дни на отворени врати и т.н., които са релевантни за студентите в направление 5.10 и 4.2. Мрежата ще е насочена към създаване на постоянно работещи канали за обмен на информация и взаимодействие между кариерните центрове на двата университета по отношение на профила на направление 5.10 и 4.2.. Мрежата ще подпомогне изграждането на екипи от кариерни специалисти, които съвестно да работят за по-добрата реализация на студентите.
Дейността ще се реализира на следните етапи:
1) Избор на изпълнител за разработването и внедряването на мрежата.
2) Анализ на специфичните нужди и възможности на кариерните центрове , вкл. на наличните информационни бази данни.
3) Проектиране и създаване на обща информационна мрежа с база данни за потенциални работодатели за конкретни позиции за стаж, за постоянна работа, за почасова работа, за работа по проекти или конкретни задания и други.
4) Внедряване на общата информационна мрежа и въвеждане на канали на комуникация и обмен на данни между двата кариерни центрове.
5) Обучение на кариерните консултанти за работа в общата информационна мрежа.
Срока на изпълнение на тази дейност е 4 месеца и се планира за периода 11.2021 – 02.2022.
Посредством изграждането на тази мрежа в началото на проекта се цели да се улеснят след това следващите дейности свързани с кариерно ориентиране и мобилности на студентите по направление 5.10 и 4.2. от двата партниращи университети.
|
30 000.00
|
24 800.00
|
Студентски клубове за развитие на предприемачески умения, презентационни умения и дигитална креативност: Целта на тази дейност е да се подпомогне развитието на предприемачески умения, презентационни умения и дигитална креативност на студентите по професионално направление 5.10 Химични технологии и в Химико-технологичен и металургичен университет и Бургски унивесрситет и по нашравление 4.2. Химически науки в ЮЗУ. Тази дейност е планирана на база направената самооценка на предприемаческия и иновационен капацитет на трите университета с инструмента HE Innovate. От резултатите и на трите университета допълнителната подготовка на студентите по предприемачество е слабо звено, което трябва да бъде подобрено. За това и в трите университета се предвижда активни действия за повишаване предприемаческия капацитет на студентите. В тази връзка във всеки от университетите ще се създаде Студентски клуб по предприемачество, където студентите не само ще придобият специфични знания и умения по предприемачество, но ще могат да обсъждат и съвместно разработват и развиват своите предприемачески идеи. За да могат обаче тези клубове да функционират студентите трябва бъдат обучени.
В рамките на дейността се проведат допълнителни обучения на студенти в две основни насоки за развитие на техните предприемачески умения и за развитие на техните презентационни умения. Всяко от двете обучения ще бъде с продължителност по 40 часа , като те ще се надградят едно друго. За да могат да имат успешна реализация и да реализират своите идеи по специалностите по които учат студентите ще трябва първо да развият основни предприемачески компетенции, а след това да усвоят конкретни умения да презентират своите идеи пред потенциални инвеститори, работодатели , бизнес партньор. Като част обучението и по двете теми ще бъдат включени и конкретни упражнения за развитие на дигитална креативност. Студентите ще усвоят знания как да използват дигиталните технологии за да развият собствен бизнес как д ги използват за да презентират успешно своите бизнес идеи.
Като целева група за тази дейност са определени 60 студенти от ХТМУ и по 20 студенти от ЮЗУ и БУ.
Избора на представителите на целевите групи се основава на механизъм за включването им в проекта, който трябва е описан в секция 11 на формуляра за кандидатстване.
Обученията по предприемачески и по презентационни ще бъдат базирани на метода „изучаване чрез практика” и ще подпомогне в две посоки: как студентите да развият своя бизнес идея стъпка по стъпка до нейната реализация и как да могат да я презентират и защитават. Обучението ще бъде базирано на малки групи – до 10 човека и ще се използват интерактивни методи, вкл, и базирани и на екипно взаимодействие.
Етапите по реализацията на обученията ще бъдат следните:
- Избор на целевата група -подбор на участниците по предварително определени критерии.
- Избор на обучители – ще бъдат избрани обучители с практически опит не само в обучението а и в реализирането на предприемачески инициативи.
- Изготвяне на програма на обучението и подготовка на учебни материали.
- Планиране и организация на обученията – изготвяне на графици и планиране на обучението по групи.
- Организация на учебни зали и технически средства за обучение (компютърни зали, мултимедия и т.н.)
- Провеждане на обученията.
- Оценка и самооценка на участието в обучението.
- Издаване на удостоверение (сертификат) за успешно приключило обучение.
Периодът на изпълнение на тази дейност в трите университета се планира да бъде 6 месеца от септември 2021 до март 2022, като така ще бъдат организирани обученията , че да не пречат на обучителния процес в университета и да има време между отделните занятия за самостоятелна подготовка.
|
12 000.00
|
36 800.00
|
Организиране на презентационни събития, състезания за осъществяване на връзка между студенти и работодатели.: Целта на тази дейност е да се създадат възможности зa осъществяване на връзка между студенти и работодатели, като студентите да придобият важни практически умения като търсене на работа, персонално планиране, работа в екип, решаване на реални проблеми, изпълнение на практически задачи, представяне на информация пред аудитория и др. освен Чрез обучителни дейности, другия основен начин за формиране на такива умения чрез самостоятелна подготовка и практическа презентация на собствените идеи, то ва е т.нар, модел на учене чрез опита (experiential learning). За целта като основни дейности, чрез които да развият ключови меки умения за кариерно развитие и професионална реализация на студенти е организиране презентационни събития за комуникация и взаимодействие с други изявени студенти и хора от практиката. Планираме две групи презентационни събития:
1) Университетски форуми по предприемачество на студентите по професионално направление 5.10 Химични технологии в Химико-теxнологичен и металургичен университети и Бургаски университет 4.2. Химически науки Югозападен университет Неофит Рилски. Целта на тези форуми е презентиране на постижения и предприемачески идеи на студенти пред колеги от своя университет и работодатели от региона. Студентите преминали обучения и членуващи в клуба на предприемача ще бъдат основни участници в тези форуми. Чрез тези форуми е се даде възможност на студентите да практикуват и развият своите комуникативни и презентационни умения, да участват дискусии и да се представят пред свои колеги и пред потенциални работодатели.
Етапите на които ще се реализира организацията на тези презентационни събитие са:
- Набор на студенти за участие с презентации във форума;
- подготовка на студентите за участие, подготовка и отпечатване на материали студенти и посетители на форума;
- брандиране на помещенията, местата за провеждане на събитието, осигуряване на технически средства, материали и други необходими дейности за цялостна организация на събитието на територията на университета;
- провеждане на презентационното събитие (в рамките на един ден)
- организиране на конкурс с награди за най-добрите предприемачески идеи;
- медийно отразяване на събитието.
2) Организиране и провеждане на национален фестивал на студентите по химични технологии. Фестивала ще бъде осигури по голяма трибуна за представяне на постиженията и професионалните идеи на студенти в областта на химичните технологии пред работодатели и инвеститори. Този фестивал ще даде възможност на студенти, които активно са участвали в останалите кариерни дейности по проекта да подготвят на по-високо ниво презентации на своите предприемачески идеи и да ги представят пред потенциални инвеститори. В рамките н фестивала ще се стимулира основно груповото участие, като презентаторите трябва да са в групи от минимум 3ма участника. Целта е да се формират умения за работа в екип, като студените в малки групи разработят и представят своите предприемачески идеи. Един екип ще може да представи няколко идеи.
Организацията по фестивала ще включва: индивидуално и екипно консултиране и подготовка на участниците, материално и техническо осигуряване на презентациите, маркетингова кампания и реклами в медиите, привличане на работодатели и инвеститори, брандиране на местата за провеждане на събитието, осигуряване на материали и др. необходими действия п цялостна организация на събитието.
Период на изпълнение на дейността :
- За университетски форуми по предприемачество на студентите 02-05.2023
- Национален студентски фестивал в областта на Химическите науки и технологии организиран от ХТМУ 06--09. 2023
|
74 952.00
|
64 268.00
|
Дейности за изходяща мобилност на студенти, докторанти, постдокторанти, специализанти, млади учени, изследователи и учени: Целта на тази дейност е да се развие интернационализацията на професионалното направление Химични технологии и химически науки в ХТМУ, ЮЗУ и БУ и да се обменят знания, опит и добри практики с водещи Европейски университети. Тази дейност ще се реализира чрез взаимодействие с асоциираните партньори по проекта, които са удостоени с харта за висше образование „Еразъм“ - Университета в Любляна, Словения и Техническия Университет.
Изходящата мобилност е обособена в 2 групи според нуждите на допустимите участници:
А. Мобилност за обучение на студенти и докторанти;
Б. Мобилност за обучение, преподаване и научноизследователска дейност на постдокторанти, специализанти, млади учени, изследователи и учени.
По група А. ще бъдат изпратени студенти и докторанти от двата университета за 3 месечна мобилност (за един семестър) както следва:
В Университета във Любляна, Словения: 7 студенти и 1 докторант (общо 8) от ХТМУ, 3ма студенти и 1 докторант (общо 4) от ЮЗУ и 1 студент (общо 1) от БУ.
В Техническия университет на Университета в Прага, Чехия: 7 студенти и 1 докторант (общо 8) от ХТМУ и 2 студенти (общо 2) от ЮЗУ.
Изходящата мобилност на студентите и докторантите ще бъде удостоверена от чуждестранния асоцииран партньор с документ (удостоверение/сертификат) за успешно приключила мобилност.
Кредитите, придобити в резултат на проведената изходяща мобилност за обучение, ще бъдат признати от изпращащите университети – кандидат/партньор. Периодът на обучение в чужбина ще бъде част от учебната програма на студентите. Те ще бъдат избрани сред студентите от бакалавърските и магистърските програми по направленията Химични технологии (за ХТМУ и БУ) и химически науки(за ЮЗУ).
По група Б ще бъдат изпратени млади учени, постдокторанти, учени, изследователи от трите университета за 3 месечна мобилност както следва:
В Университета във Любляна, Словения:
- 8 от ХТМУ от направление 5.10 Химични технологии, от които поне 2ма млади учени до 34 г,
- 3 от ЮЗУ от направление 4.2. Химически науки, от които поне един млад учен до 34 г.,
Един млад учен от Бургаския Университет от направление Химични технологии
В Техническия Университет в Прага, Чехия:
- 8 от ХТМУ от направление 5.10 Химични технологии, от които поне 2ма млади учени до 34 г.
- 2 от ЮЗУ от направление 4.2. Химически науки, от които поне един млад учен до 34 г.
Всички участници в тази изходяща мобилност ще имат за цел изпълнение на научноизследователски задачи, като допълнително ще се преценява съвместно с асоциираните партньори дали и как да бъдат включени и в дейности по обучение и обмяна на опит и по преподаване.
Дейностите свързани с провеждане на мобилността ще се реализират на следните етапи:
1) Избор на представители на целевите групи за участие в мобилностите – на база разработения механизъм.
2) Избор на конкретни теми, дисциплини по които да се проведе мобилността, на база индивидуално идентифицираните нужди на всеки участник от целевата група.
3) Изготвяне на план-програма за дейностите по време на мобилността – този план се изготвя съвместно с асоциираните партньори
4) Организация и провеждане на мобилностите. Задължителна част от мобилността ще бъде организация на съвместни научно-изследователски дейности с колегите от чуждестранния университет.
5) Оценка на резултатите от мобилността и издаване на сертификат от асоциирания партньор.
6) Представяне на постигнатите резултати от участието в дадената мобилност пред преподаватели и студенти от изпращащото звено (катедра).
|
236 626.00
|
155 923.00
|
Входяща мобилност за преподаване: привличане на чуждестранни преподаватели: Дейността предвижда входяща мобилност на чуждестранни преподаватели от двата европейски асоциирани партнори с цел преподаване на студенти от ХТМУ, ЮЗУ и БУ Преподавателската дейност в рамките на входящата мобилност ще бъде 90 часа преподаване за период на 3- месечна мобилност.
Мобилностите ще предоставят възможност на преподаватели в специалности като Зелени технологии и възобновяеми енергийни системи.
Успешно приключилата мобилност ще бъде удостоверена с документ (удостоверение/сертификат) за успешно приключила входяща мобилност, подписан ,от приемащия български университет посочващ името на участника, целта на дейността, както и началната и крайната дата на дейността.
Конкретното разпределение на входящите мобилности за период на проекта е планирано както следва:
- От Университета в Любляна 4-ма гост преподаватели в ХТМУ, 3ма в ЮЗУ и един в Бургаския университет
- От Техническия университет във Прага, Чехия 2-ма гост преподаватели в ХТМУ, и 2-ма в ЮЗУ.
|
137 844.00
|
137 844.00
|