Сравнителен Анализ на социалната система и законодателство в Швеция и България, и изследване на приложимостта на предложените социални иновации: Когато се говори за социален модел, първата асоциация е Швеция. Това е държавата, която е най-популярна със своята социална политика.
Причините са последователно провежданата политика, насочена към добруването на хората. В частност, грижата за възрастните хора е сред стълбовете на социалния модел.
Швеция има 9,8 милиона жители, около 20 на сто от тях са преминали стандартната пенсионна възраст от 65г., като този брой се очаква да нарасне до 23 на сто до 2040 г.
Това изисква адекватни мерки, насочени към възрастните хора. Кратък преглед на системата показва, че при грижата за възрастните хора, сериозно внимание се обръща на качеството на обслужването и нивото на услугата. В последните години петкратно се е увеличил броя на частни компании, опериращи на пазара за грижи за възрастните хора. Услугите, които се предлагат са от различно естество - грижи предлагани в домашни условия ( много характерни за Швеция), обслужване в домове за стари хора, предоставяне на транспортни услуги, хранене и т.н. В тази връзка много активно се развиват и дейностите по подготовка на кадри за сектора, като в това число влиза специализирани обучения, разработване на нови методи и подходи за работа с възрастните, институционализиране на професиите, ангажирани с гледането на възрастни хора, като например т.нар. под-сестра, която е предмет и на настоящия проект.
Актуалната ситуация в България се различава в някои аспекти, а в други следва тенденциите, описани по-горе. Делът на възрастно население над пенсионна възраст в България в края на 2014 г. нараства, и лицата на 65 и повече навършени години са 1 440 329, или 20.0% от населението на страната, като спрямо 2001 г. увеличението е с 3.1 %. Така все повече възрастни хора (тенденция в световен мащаб, свързана с увеличената продължителност на живота) имат нужда от грижа. В България има ясна законова уредба, свързана с гледането на възрастните хора. Има изградена система от институции ( домове за стари хора), която обаче функционира при остарели правила. Откриват се все повече частни домове, особено такива за болни и лежащи хора, които отговарят на пазарното търсене, заради неуспеха на държавата да осигури адекватните грижи.
Има много реализирани програми за личен асистент, но основен недостатък е листата на специализирани знания и професионална подготовка на хората, заети с тази задача.
Въз основа на всичко посочено, проекта отчита нуждата от детайлно разглеждане на законодателството и начина по който функционират системите за грижа за възрастни хора в Швеция и България. Този анализ ще включва като минимум – законодателна рамка, права и задължения на лицата, институционална среда, механизми за избор и настаняване, техники на финансиране, професионална подготовка на кадрите, ресурсна обезпеченост. На база на получените резултати ще се извърши сравнителен анализ за двете страни, като по отношение на нормативната база ще се идентифицират области с потенциал за подобрение в България, и ще се дадат препоръки за промяна. Препоръките ще бъдат на две нива – такива касаещи законодателството, и такива, свързани с вътрешни документи в домовете за стари хора.
Специално място в анализа ще се отдели за изследване на приложимостта на предложените две иновации – за под-сестрите, и за осигуряване обслужване на възрастните хора на майчиния им език, за да може да се маркират необходимите мерки за тяхното най-успешно внедряване. |
44 500.00
|
43 080.00
|
Разработване на стандарт за въвеждане на професия под-сестра в номенклатурата на персонала, ангажиран с грижа за възрастни хора (адаптиране на социалните иновации): В рамките на подготовка на проекта се установи, че има съществени разлики в образованието и отговорностите на персонала, работещ в домове за стари хора в Швеция и България.
В Швеция има т.нар. под-сестри ( undersköterska на шведски език), които са хора с подготовка, подпомагащи медицинските сестри, в областта на здравеопазването, грижите за възрастни хора и домашни грижи. Длъжността е възникнала още през 1890 г., като във времето постепенно се е развивала, и изпълвала със съдържание, съответстващо на актуалните нужди. Под-сестрите имат по-ниско образование и преминават специализирани обучения чрез социални програми, така че да могат да бъдат в услуга на старите хора с достатъчни медицински, психологични и терапевтични умения, без да заместват медицинския персонал в домовете.
В България няма такава позиция, но реално недостига от квалифицирани медицински кадри в домовете, принуждава персонал, нает на позиция санитар или хигиенист, да извършва дейности, надхвърлящи неговите компетенции.
Като пример може да посочим Дома за стари хора „Св. Великомъченик Димитрий Солунски”-гр. Айтос, където по щат има 12 души персонал, но от тях има само две медицински сестри, и един социален работник. В същото време има 4 души на позиция хигиенист, които всекидневно изпълняват непривични за тази позиция дейности, тъй като те са най-близко до хората, настанени в дома.
Тъй като проектът е насочен към разработване на стандарт за въвеждане на професия под-сестра в номенклатурата на персонала, ангажиран с грижа за възрастни хора, за целта предвиждаме да се разработи наръчник, който засяга основно работата на под-сестрите, но ще включва и взаимовръзките с останалия персонал, свързани с обслужването на настанените лица, разпределение на отговорностите, стандарти за работа, условия за заемане на такава позиция. Дейността на под-сестрите ще се опише в детайли, както и изискванията към тях, за да може това да е основа на институционализирането на тази професия.
Стандартът ще отразява и възможността за внедряването на втората социална иновация, предмет на проект ни - Развитието на програма за насърчаване комуникацията с възрастните хора на техния майчин език. Тази иновация е по-подробно описана в секция 11.6.
За да може да се постави основата на практическата подготовка на под-сестрите, като приложение към наръчника ще бъде разработена детайлна обучителна програма , по която да се подготвят под-сестрите занапред. Тази програма ще е съобразена с нормативната рамка в България, както ще включва минималния хорариум, разпределение между теория и практика, задължителни и избираеми модули.
Разработената обучителна програма ще е подробна, включваща отделните теми, знанията, които трябва да бъдат придобити, целите и задачите, които си поставя самото обучение.
Програмата ще включва и препоръки за продължаващото обучение на персонала, квалифициран като под-сестра, защото опита от Швеция показва, че тези лица следва регулярно да преминават през обучителни или мотивационни семинари, с цел повишаване своята квалификация и отдадеността към служебните си задължения.
Тъй като проектът има ограничена продължителност, и като целева група са определени служители на ДСХ в Айтос, които са заети със своите трудови задължения, в рамките на следващата дейност предвиждаме провеждане на специализирани обучения за персонала, които ще се проведат по съкратена програма.
Тази програма също ще е разработена в рамките на дейност 2, и ще се базира на основната, но ще е с намален хорарирум , и ще включва специално подбрани теми, съответстващи на актуалните нуждите на персонала. |
32 400.00
|
32 040.00
|
Повишаване на капацитета на партньорите и заинтересовани страни : На базата на разработените материали по дейност 2, ще се проведат серия от обучителни мерки и обмен на опит, насочени към повишаване квалификацията на хора, занимаващи (или такива имащи желание да го правя в бъдеще) се с грижа за възрастни.
ПОД-ДЕЙНОСТ 1
Участниците в обученията ще бъдат избрани между следните целеви групи:
- персонал от ДСХ - гр. Айтос
- персонал от други домове, разположени на територията на Бургаска област
- други лица, отговарящи на условията, заявили желание за включване в обучението.
Изборът ще се направи от екипа на проекта, като приоритет ще се дава на вече работещите в сектор - представителите на първите две групи.
Провеждането на цикъла от обучения ще се извършва в сградата на дома в Айтос, като за целта са предвидени средства за оформяне на обучителен център ( дейност 6). Обученията ще имат следните характеристики:
1) продължителност -18 еднодневни обучения, провеждани приблизително на всеки десет дни.
2) програма - съобразно тематиката, подготвена в рамките на дейност 2, като индикативен списък на част от темите ще включват:
- социалната значимост на нашата работа
- здравни и социални нужди на възрастните хора и ангажиментите на под-сестрата
- организация на работа и ефективно управление на процесите
- как да оценим индивидуалната нужда на потребителите на услуги
- психология на здравето - щастливите хора са по-здрави
- разговори на майчин език - колко важно е това за старите хора
- как се справят в Швеция - практически примери от дейността на под-сестрите в Швеция - обучението ще се проведе от представител на партньорската организация
Част от темите ще бъдат представени в повече от 1 обучение, т.е. с продължение, като по тях обучаемите ще получават задача за самостоятелна работа в края на първото занимание по темата, и ще трябва да са се подготвили със своята задача за началото на следващото обучение.
3) Брой групи - 1 група, с включени до 12 обучаеми лица. Допускаме, че според ангажираността на хората е възможно в дадено обучение да не присъстват всички започнали обучението, като на тези лица ще бъде предоставен пълен комплект обучителни материали, и възможност за консултация с лектора, провел обучението
ПОД-ДЕЙНОСТ 2
За да може да има по-ефективно предаване на опита на шведския партньор, като и с цел обем на практики, ще се организира посещение в Швеция. Подобни посещения са доказано полезни, тъй като осигуряват възможност да бъдат посетени предварително подбрани места и институции, да се проведат работни срещи, по времето на които да се задават въпроси, свързани с местната специфика. Участниците в посещението от българска страна ще имат възможност да задават въпроси, касаещи сферата на грижата за възрастните хора. Такива посещения създават условия и за изграждане на контакти, които да бъдат развивани занапред, и така ще бъде подкрепена една от целите на процедурата, а именно - насърчаване на транснационално сътрудничество.
В рамките на посещението предвиждаме ( индикативна програма) групата да посети и проведе срещи в един дом за възрастни хора, общинска администрация, неправителствена организация, работеща в социалната сфера. С екипа на партньора и негови представители ще бъде проведена работна дискусия по въпросите, касаещи внедряването на предложените социални иновации, като партньора ще представи своя персонален опит по отношение на тези иновации.
Участници в обучението ще бъдат представители на ДСХ - гр. Айтос и служители на общинска администрация Айтос, които имат отговорности, свързани със социалната сфера.
Изпълнението на тази дейност е от съществена важност за комплексната реализация на целите, където подобряване на качеството на предлаганите услуги преминава през обучения и повишена мотивация на персонала, без значение от неговата позиция. Ето защо комбинацията от обучения и обмен на опит ще създадат тази основа, гарантираща постигането на поставените цели.
Пътуването ще се проведе след серията от обучения - в месец 11 от общата продължителност на проекта. |
68 860.00
|
66 192.00
|
Оценка на изпълнението, постигнатите резултати, ефективността и ефикасността: Съгласно изискванията на процедурата, за всеки проект трябва да бъде извършена оценка, която има за цел както минимум да отговори на следните оценителни въпроси:
- Проследяване постигането на целите и резултатите на проекта, както и тяхната връзка с удовлетворяване потребностите на целевата група;
- Особености при изпълнение на заложените дейности и връзката им с целите и постигнатите резултати по проекта;
- Ефективност и ефикасност на предвидените разходи по отношение на поставените цели, дейности и постигнати резултати.
Целта на оценката е да бъде извършен външен преглед на изпълнението и постигнатите резултати, за да се постигне максимална степен на увереност, че проекта е допринесъл за подобряване на поставения проблем, и нуждите на целевите групи са били удовлетворени.
|
3 000.00
|
3 000.00
|
Дейности за информация и разпространение на постигнатите резултати : Предвиждаме изпълнението на следните под-дейности насочени към разпространение на информация за постигнатите резултати.
Всички те ще целят достигане на подходящо подбрана информация до местната общност, чрез която да се популяризира проекта, поставените проблеми, които той ще решава,
1) Провеждане на кръгла маса, за представяне и дискутиране на резултатите от дейност 1 - проучване и сравнителен Анализ на социалната система и законодателство в Швеция и България, и изследване на приложимостта на предложените социални иновации. Кръглата маса ще събере хора, ангажирани със социални дейности, и по-специално грижа за възрастни хора, като целта е да бъде представено проучването и да се обсъдят наблюденията, които то ще е отчело.
2) пресконференция - има за цел да подкрепи по-широкото отразяване на постигнатите резултати, и да обърне внимание на задължението, което обществото има към старите хора, когато те преминат във възраст, в която имат нужда от грижа и внимание за достоен живот. |
1 100.00
|
288.00
|
Оборудване на зала за обучения в Дом за стари хора „Св. Великомъченик Димитрий Солунски”-гр. Айтос : В духа на общите цели на проекта, предвиждаме персонала от ДСХ и след края на проекта да бъде въвлечен в регулярни обучения, насочени към повишаване на неговата квалификация, за запознаване с последните законодателни промени, с нови методи и подходи на работа. За да се осигури ефективно провеждане на тези обучения, както и на тези, предвидени в рамката на изпълнението на проекта, планираме обособяването на помещение в сградата на Дома, което да се оформи като зала за обучение.
В сградата на дома има подходящо помещение с размери 9 / 5 метра, където може да се организира такава функционалност.
С реализацията на тази дейност, ще осигурим по-лесен достъп на персонала до обучения, ще разходваме по-ефективно средствата по проекта. |
4 470.00
|
4 046.09
|
Организация и управление на проекта: Проектът на община Айтос е свързан, както с организация на събития и директна работа с целевата група, така и координация с шведския партньор. Поради тази причина екипът за управление е сформиран така, че да може да осигури ефективно и ефикасно изпълнение на предвидените дейности.
За целта се предвижда екипа да се състои от:
• Ръководител екип
• Координатор
• Счетоводител
• Юрист
Ръководителят, координатора и счетоводителя ще са заети през цялата продължителност на проекта, те са отговорни за административното управление и отчитане, като водещ е ръководителя, а останалите му оказват съдействие.
Юристът ще е ангажиран само за времето на подготовка и провеждане на процедурите за избор на изпълнители за дейностите, предвидени да се възложат на външен изпълнител.
От страна на шведския партньор също ще има излъчен координатор, ангажиран с управление на дейностите, за които Хомек АБ има отговорности. Той ще поддържа регулярна връзка с ръководителя на проекта, за ефективно изпълнение на предвидените дейности.
Организация на работата и техническо управление
Ръководителят на екипа, заедно с останалите членове, изготвят подробен план за действие за изпълнение на заложените дейности. Основните дейности ще бъдат разделени на отделни самостоятелни задачи, което ще позволи по-лесна организация и управление. Този процес е необходим и за да се определят по-точно времето и ресурсите за изпълнение на задачите. Ръководителят ще разпределя дейностите и задачите между членовете на екипа. Всеки член на екипа ще е наясно със своите отговорности, като за целта ще се проведе вътрешно екипно обучение. Координацията между експертите ще включва редовни срещи на екипа и ясно разпределение на задачите.
Финансово управление
В самото начало на проекта ще бъде изработена прогноза за изпълнение на бюджета, тъй като общината има и други проекти в изпълнение, и финансовото планиране се превръща в съществен фактор за успешното им изпълнение. За разлика от бюджета, прогнозата отчита движението само на действителните парични потоци, свързани с изпълнението на проекта. Тя ще се разработва месец за месец, за целия период на действие на проекта. По такъв начин чрез нейното изпълнение ще може да се контролира подготовката и изпълнението на дейностите, които да са ресурсно осигурени.
Счетоводна отчетност
Счетоводната отчетност ще се извършва съгласно вътрешните правила на Община Айтос и изискванията за отчитане по процедурата, като и ще осигурява необходимата информация за подготовка на доклади за разходване на средствата и ще дава възможност за проследимост от страна на одиторите и извършване на мониторинг.
Контролни дейности
Контролните дейности се прилагат в целия цикъл на изпълнение на проекта. Те включват ясна схема на докладване на членовете на екипа към ръководителя. Контролните дейности обхващат и посещения на място в ДСХ за установяване ефекта от прилагането на различните дейности по проекта.
|
15 473.00
|
14 904.45
|
Информация и комуникация: Осигуряването на публичност на дейностите по проекта и източника на финансиране е задължителна дейност, която ще се изпълнява в продължение на целия проект.
Съгласно минималните изискванията на програмата са предвидени:
• Информация на уеб-сайта на общината
Регулярно община Айтос ще публикува на своята страница информация за проекта и неговото текущо изпълнение. Информацията ще се подготвя и предоставя от екипа за управление на проекта, а ще се публикува от администратора на страницата, притежаващ съответните права.
При публикуване на информация ще се спазват правилата за визуализация, описани в Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020.
• Информационен Плакат А3
Предвижда се поставянето на 1 бр. информационен плакат, съдържащ информация за проекта, съгласно изискванията на т 2.2 на наръчника. Друг такъв плакат с идентично съдържание ще бъде използван при провеждане на обученията. Той ще е преносим, и ще бъде поставян в залата за провеждане на обученията, както и по време на пресконференцията по дейност 5.
В допълнение към минималните изисквания са предвидени и следните други дейности:
• Публикация на информация в пресата - има за цел да стигне до местната общност, и представи проекта, и реализираните дейности.
Всички продукти и провеждани събития по проекта ще са съобразени с изискванията на единния наръчник.
|
400.00
|
398.40
|