Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 343 TREES
Български

Programme: Rural Development Programme

Planning region: All

Description

The project „Job” aims at overcoming the regional labor market disproportions and increasing the employment and labor skills of unemployed persons, disadvantaged people on the labor market from regions with a high level of unemployment.
The project focuses on increasing economic activity and improving access to employment for unemployed jobseekers and activating inactive people by providing opportunities for inclusion in various forms of training and employment. Targeted support will be provided to the long-term unemployed in order to overcome the obstacles and creating prerequisites for their inclusion in employment.
The envisaged activities under the project will help to tackle the imbalance in the distribution of workforce and unemployment in small settlements, providing opportunities for employment and new work places.
The project envisages the following activities:
Activation of inactive persons in the defined regions by hiring activation specialists in the respective municipalities
Motivation of unemployed persons for active behavior on the labor market, incl. providing specific consultations with an emphasis on long-term unemployed persons from employees of the Centers for Employment and Social Assistance (CESA)
Provision of training through the issuance of vouchers for acquisition or enhancement of the professional qualification (but not higher than the second qualification level) for acquiring key competences of unemployed persons according to the individual characteristics of the person and the specifics of the work place;
Hiring full-time or part-time employees from the target group (at least 4 hours) for a period of up to 12 months;
Provision of a mentor (representative of the target group) of the persons hired by the project for up to 12 months
In addition to the above mentioned direct activities, under the project, also will be carried out activities as follows: information and communication and organization and management of the project.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Активиране на неактивни лица в определените региони, посредством наемане на специалисти по активиране към съответните общини: Целта на дейността е да се осъществи насочването към регистрация на идентифицирани неактивни лица в Дирекциите „Бюро по труда” (ДБТ) и да се предоставят услуги за интеграция на пазара на труда чрез по-добро предоставяне на лицата на информация за наличната подкрепа. С изпълнението на дейността се предвижда да бъдат активирани неактивни лица от целевите групи чрез предоставяне на информация за предлаганите от ДБТ услуги и възможностите на проект „Работа”. Активирането на неактивните лица е важен приоритет на политиката на пазара на труда и се обуславя, както от необходимостта от увеличаване на работната сила за поддържане на икономическия растеж, така и с цел социално включване. За да бъдат ефективни действията по активиране е необходим индивидуален подход спрямо лицата от посочената целева група. На първия етап от изпълнение на дейността ще бъде извършен подбор за наемането на специалисти по активиране към общините, в които равнището на безработицата е над средното за страната през предходните 12 месеца, където е необходимо. Те ще работят „на терен” на територията на местните общности и ще активират идентифицираните от тях неактивни лица, които се намират извън образование, обучение или заетост. Впоследствие ще ги насочват към регистрация в ДБТ с оглед включването им в последващи действия – участие в обучения за придобиване на професионална квалификация и/или ключови компетентности, както и интегриране в заетост. Икономически неактивните лица, съгласно методологията на НСИ, използвана в Наблюдението на работната сила, са лицата над 15 години, които не са нито заети, нито безработни през наблюдавания период. Обезкуражените лица желаят да работят, но не търсят активно работа, тъй като смятат, че няма да намерят такава. Неактивните лица са потенциал за увеличаване на предлагането на труд. Промяната в статута им ограничава нерегламентираната заетост и увеличава икономически активното население. Активното поведение на пазара на труда на тези хора зависи от комплекс от фактори - икономическа ситуация, предлагане на труд, осигурителна и данъчна тежест, адекватна политика за активиране и др. Значимият резерв от неактивни, в т.ч. обезкуражени лица, е сред основните предизвикателства на пазара на труда. В отговор на това предизвикателство в рамките на дейността се предвижда прилагане на превантивни мерки за идентифициране, информиране и активиране на неактивните лица. Работата по активирането им ще отчита специфичните и индивидуални характеристики на всяко отделно лице от целевите групи на пазара на труда. Дейностите са насочени към лица, които не са активни на пазара на труда, поради различни причини и са с ниска или без пригодност за заетост и считат, че не могат да се реализират на пазара на труда. В тази връзка дейността по активиране ще се извършва за периода на проекта, като след достигане на необходимия брой представители на целевите групи по настоящия проект, идентифицираните неактивни лица ще бъдат мотивирани в ДБТ за участие на първичен пазар на труда или по други програми и мерки по НПДЗ или проекти по ОП РЧР. На втория етап от дейността идентифицираните неактивни лица, ще се регистрират в ДБТ за предоставяне на услуги по трудово посредничество, ще получат професионални и индивидуални консултации и последващо насочване към обучение и заетост. Дейностите по активиране са насочени към включване на уязвими групи безработни и неактивни лица в устойчива заетост в отговор на Препоръка на Съвета от 15 февруари 2016 г. относно интеграцията на дълготрайно безработните лица на пазара на труда (2016/C 67/01). Съгласно Препоръката ще се подкрепя регистрацията на неактивните лица и информираността относно възможностите за интеграция на пазара на труда, включително чрез създаването на по-тесни връзки с работодателите. Предвижда се да се предоставя индивидуална подкрепа на регистрираните неактивни лица. 319 131.07 268 868.45
Мотивиране на безработни лица за активно поведение на пазара на труда, вкл. предоставяне на специфични консултации с акцент към продължително безработни лица от служители на Центровете за заетост и социално подпомагане (ЦЗСП): Целта на дейността е да се подпомогнат вече регистрираните в ДБТ безработни лица за активно поведение на пазара на труда, вкл. чрез предоставяне на мотивиране и предоставяне на специфични консултации от служителите на ЦЗСП. В рамките на тази дейност ще се акцентира върху работата основно с активираните по Дейност 1 неактивни лица и продължително безработните лица. Персоналът на ЦЗСП ще използва индивидуализиран подход и координирано предоставяне на услуги на продължително безработните лица, чрез който следва да бъдат преодолени пречките, водещи до постоянната им безработица, като се актуализира и при необходимост се допълва първоначалната оценка, направена при регистрацията им в ДБТ. По този начин представителите на целевите групи ще бъдат консултирани и насочвани към услуги, пригодени в достатъчна степен към индивидуалните им потребности и даващи на тези лица възможност да постигнат ясни цели, които водят до включването в обучения, намирането на работа, услуги за социално подпомагане - в случай на необходимост и др. За всяко лице ще се изработва т.н. Индивидуален план за действие (ИПД), в който се вписват предоставените услуги и последващите стъпки, насочени към включване в обучение или интегриране в заетост по проекта или при работодател на първичния пазар на труда. Приоритет ще се отдава на желанията на регистрираните безработни лица, като ще се вземат предвид техните квалификация и придобито образование. С цел прилагане на унифициран подход в работата на служителите, които участват в предоставянето на съвместните административни услуги се използва методика за работа на ЦЗСП. В Методиката са подробно разписани методите на работа, видовите административни услуги, които се предоставят, правилата за работа, информация за правата и задълженията на служителите, при съблюдаване на националното законодателство и други във връзка с индивидуалното обслужване на гражданите от уязвими целеви групи. Прилагането на Методиката за работа на ЦЗСП гарантира унифицираното изпълнение на преките задължения на работещите служители в съвместните центрове, предоставящи услуги по заетост и социално подпомагане. Предоставянето на комплексните услуги в подкрепа на уязвими групи чрез мултидисциплинарен подход от съвместните екипи е с цел превенция на социалното изключване и подобряване качеството на живот на лицата от целевите групи, както и изграждане на плавен преход между пасивно получаване на помощи към включването на тези лица в устойчива заетост в бъдеще. ЦЗСП апробира модел на административно обслужване и предоставяне на услуги по интегриран начин, които се състоят от консултиране, ориентиране и информиране с цел улесняване достъпа на лицата от целевите групи до заетост и до възможностите за социално включване чрез по-активни мерки за намаляване периода на социално подпомагане за лицата, ползващи такива услуги. В работата на ЦЗСП се прилага единен подход в работата на служителите, в който е интегрирано предоставянето на съвместните административни услуги на АЗ и АСП за лицата от целевите групи по проекта. 0.00 41 293.87
Предоставяне на обучение чрез издаване на ваучери за придобиване или повишаване на професионалната квалификация /но не по-висока от втора квалификационна степен/ и за придобиване на ключови компетентности на безработни лица, съгласно индивидуалните характеристики на лицето и спецификата на работното място: Дейността обединява и е в изпълнение на допустими дейности 3 и 4 от УК по процедурата. Целта на дейността е провеждане на обучения за придобиване на професионална квалификация (ПК) и/или ключови компетентности (КК) на представителите на целевата група. Във връзка с поставената цел се предвижда дейността да се реализира на следните етапи: Етап 1 - Изработване и отпечатване на ваучери за професионално обучение и ключови компетентности – предвид изискването ваучерите за обучение да са ценна книга се предвижда спазване изискванията на Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа, приета с ПМС № 289/30.11.1994 г. (посл. изм. ДВ бр. 60 от 07.08.2015 г.). Отпечатването на ценни книги се осъществява в специализирани печатници под контрола на Министерството на финансите. Етап 2 – Набиране на заявления и предоставяне на поименни ваучери за обучение на представителите на целевата група за първа и втора степен на професионална квалификация и придобиване на квалификация по част от професия по първа и втора степен, и/или обучение за придобиване на ключови компетентности съобразно индивидуалните характеристики на лицето и спецификата на работното място или потребностите на регионалния пазар на труда в съответствие с провежданите проучвания на потребностите от работна сила на основание чл. 10, ал.2 от ЗНЗ. Обученията с ваучери ще се извършват в съответствие с изискванията на ПМС № 280/15.10.2015 г. и приложимата нормативната уредба за провеждане на обучения по професионална квалификация и/или обучения по ключови компетентности чрез предоставянето на ваучер. Етап 3 - Реализиране на обучение срещу ваучери – след издаването на ваучерите, лицата от целевата група ще преминат съответното обучение при избрания от тях доставчик на обучение (ДОб). Предоставянето на професионални обучения и/или обучения за придобиване на ключови компетентности в рамките на дейността може да бъде извършено от избран от лицето ДОб, включен в Утвърдения от Изпълнителния директор на АЗ списък на ДОб, съгласно чл. 7, ал. 2 от ПМС № 280/2015 г. ДОб ще извършват професионалното обучение, в съответствие с чл. 6 от Закона за професионално образование и обучение (ЗПОО) – съгласно актуалния Списък на професиите за професионално образование и обучение (СППОО), утвърден от Министъра на образованието и науката. По време на обучението ще се използват учебни програми, актуални методи на преподаване и съвременна материално-техническа база, гарантиращи получаване на качествена обучителна услуга. По подходящ начин ДОб осигуряват информация и достъп до конкретната учебна програма за всеки обучаем. Съгласно чл. 4, ал. 2 от ПМС № 280/2015 г. не се предоставят ваучери за обучение по реда на постановлението за придобиване на професионална квалификация по професионално направление с код 62 с изключение на код 622 "Градинарство (паркове и градини)" от СППОО. В рамките на тази дейност е допустимо предоставяне на обучение за представителите на целевата група за придобиване на ключови компетентности съгласно Европейската референтна рамка по: ключови компетентности от 1 до 7 съгласно УК по процедура „Работа”. По време на обученията по професионална квалификация и/или ключови компетентности на включените безработни лица от целевата група, за присъствените дни се изплащат стипендии за всеки присъствен учебен ден. След приключване на обученията по ПК и КК на всяко преминало успешно обучението лице се издава съответния документ за завършено обучение. В рамките на дейността се предвижда експерти от екипа за организация и управление по проекта да извършват посещения „на място” при ДОб за провежданите обучения и проследяване на учебния процес и присъствието на представителите на целевите групи по проекта. 5 090 661.75 2 510 635.00
Наемане на лицата от целевите групи на пълно или непълно работно време (най-малко на 4 часа) за период до 12 месеца: Целта на дейността е осигуряване на заетост на пълно или непълно работно време (най-малко на 4 ч.) на лицата от целевата група. Посредством изпълнението й работодателите ще наемат по трудово правоотношение одобрените от тях лица. Работодателите могат да бъдат от частния сектор, общински администрации и общински предприятия, физически или юридически лица, вписани в регистъра към АСП за предоставяне на услугите по дейностите „Домашен социален патронаж” и/или „Домашен помощник”, социални предприятия, дружества за заетост, предприятия, които осигуряват временна работа, НПО и др. работодатели, осъществяващи дейности в обхвата на посочените в Национална програма (НП) за обучение и заетост на безработни лица „Работа”. На първия етап от изпълнението на дейността АЗ ще обяви прием на заявки за СРМ от работодатели в допустимите общини. За класиране на заявките ще се прилага Механизмът за подбор на работодатели по проекта, на чиято база да се извършва оценката за допустимостта на работодателите. Заявките от работодателите ще бъдат проверявани по отношение на адреса на разкритото работно място и в частност за това дали попада на територията на община от Списък на допустимите, който може да се актуализира при необходимост. Предвижда се средствата за заетост на целевите групи и за наставниците да се разпределят между двете категории допустими работодатели (работодатели от частния сектор и работодатели-органи на изпълнителната власт съгласно ЗМСМА, включително и общински предприятия по чл. 52 от ЗОС) в съотношение 60:40 % в превес на работодателите – общински администрации и общински предприятия. Финансовият ресурс за заетост на представителите на целевата група и на наставниците по проекта ще се разпредели пропорционално в допустимите общини, аналогично на Национална програма за обучения и заетост на продължително безработни лица, а именно, на база статистиката за броя на безработните лица (общо) и броя на продължително безработни и неактивни лица в съответната община В случай на недостиг или излишък на финансов ресурс по отношение на различните типове работодатели ще се извършва преразпределение на ресурса. Съотношението е на база опита на АЗ по „Програма за обучение и заетост на продължително безработни лица” и НП „Работа“ от 2017 г. Проектът ще продължи основната цел на НП "Работа", а именно осигуряване на заетост на продължително безработни лица, регистрирани в бюрата по труда, както и повишаване пригодността им за заетост чрез включването им в обучения водещи до повишаване на знанията и квалификацията. За одобрените работодатели, с изключение на органите на изпълнителната власт, съгласно ЗМСМА по проекта, ще бъде прилагана Методика за минималната помощ по проекта. На втория етап - КБ сключва договор с работодателите за предоставянето на средствата за обезпечаване на заетостта на наетите по проекта лица. Договорът за заетост се сключва след като работодателят е одобрен за участие по проекта. Във връзка с осигуряване на заетост по заявено от работодателя работно място ще се извършва подбор сред безработни и неактивни лица от целевите групи. Разкриването на работните места в рамките на тази дейност следва да бъде насочено към подобряване на жизнената среда и услуги за населението, т.е. към обществено-полезни дейности. Едно лице от целевите групи е допустимо да изпълнява повече от една от посочените дейности при един и същ работодател в рамките на работното си време. Едно лице може да изпълнява повече от една от посочените дейности при един и същ работодател в рамките на работното си време. Лица, включени в заетост по пилотната фаза на НП „Работа” е допустимо да продължат заетостта си по настоящия проект. Осигуряването на заетост на лицата от целевите групи по проекта ще допринесе за постигане на по-високи нива на заетост, доходи и социална интеграция, подобряване на жизнения им стандарт, както и възможност за устойчива заетост и социално включване в обществото. Това важи в особена степен за продължително безработните лица. 64 359 978.42 63 703 911.79
Осигуряване на наставник (представител на целевата група) на наетите по проекта лица за не повече от 12 месеца.: Целта на дейността е осигуряване на наставник (представител на целевата група) на наетите по проекта лица за не повече от 12 месеца. Дейността е насочена към предоставяне на методическа подкрепа за наетите безработни и неактивни лица по време на тяхната заетост по проекта чрез назначаването на наставник. На първият етап от дейността ще се назначават лица от целевата група за наставници по проекта. Одобрените за работодатели по проекта сключват трудови договори по реда на КТ с лицата от целевите групи, определени за наставници. Наемането на наставник по проекта е допустимо, но не задължително и е по преценка на работодателя. Един работодател може да наеме един наставник. Наставникът ще подпомага новоназначените лица за не повече от 12 месеца. След приключване на този период наставникът се освобождава от заетостта като наставник по проекта. По време на този период лицата от целевите групи ще имат възможност да се запознаят с длъжността, на която са назначени, да придобият първоначален опит, да се подготвят за основните служебни дейности, които изисква заеманата позиция, да опознаят и да се сработят с екипа от своите нови колеги, с които предстои да работят в бъдеще. Така новоназначените служители по проекта ще осъществят плавен преход от състояние на неактивност или безработица към включване в заетост и социална интеграция в обществото. Наставникът трябва да отговаря на изискванията на работодателя за изпълняваните дейности по проекта. Един наставник може да отговаря за най-малко 5 лица, освен в случаите, когато общият брой на новонаетите по проекта е по-малък. Наставничеството се определя като необходим инструмент за придобиване на знания и най-вече практически умения при новите служители и младите работници, тъй като наставниците следва да са с по-високи квалификация, ниво на компетентност и професионализъм в определените професионални области. Те предоставят на колегите си възможности за обмен на практически опит, с цел тяхното кариерно развитие и устройването им в устойчива заетост. Предоставя се възможност в рамките на изпълнение на дейностите по договора, новоназначените служители по проекта да придобият конкретен практически опит чрез работа на определеното работно място под наставничеството на избран от работодателя компетентен наставник. Осигуряването на наставник ще се извършва от работодатели, които са одобрени от КБ и попадат в районите с високо равнище на безработица на база данни на Агенция по заетостта относно населени места, в които равнището на безработицата е над средното за страната през предходните 12 месеца. 2 345 613.38 396 857.02

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).