Дейност 1: Изграждане на младежки центрове (в областни градове): Тези центрове ще надграждат модела за младежки центрове, предложен от Съвета на Европа и въведен от Министерството на образованието и науката (МОН) в градовете Стара Загора, Пловдив, Добрич и Враца, с подкрепата на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (ФМ на ЕИП), като акцентират върху развиване на уменията на учениците и младите хора за справяне с предизвикателствата при търсене на работа и социална реализация в конкретните общини. В допълнение към изградените и оборудвани зали и кабинети за личностни и професионални компетентности, центровете ще разполагат с места за настаняване, с цел приемане на млади хора от областта, от различни райони в България или от чужбина за обмяна на опит и реализиране на съвместни инициативи. Центровете ще работят в тясно сътрудничество с всички заинтересовани стрини – бизнес организации, НПО, публични и образователни институции за предоставяне на качествени услуги и създаване на условия за развитие на младите хора от областта. Ще се предоставят услуги за личностно развитие, за повишаване на професионалните компетентности, съгласно нуждите на пазара на труда и с фокус върху уязвимите групи, ще се предоставят услуги по медиация между младите и публичните органи, ще съдействат на училищата и РУО при работата с ученици, които са отпаднали или в риск от отпадане от образователната система. Партньорството с бизнес ще има за цел да предостави условия на младите хора да отговорят на изискванията на пазара на труда или самите те да развият успешни бизнес начинания. Ще се търси начин, по който представителите на бизнеса да подготвят сами кадри, като провеждат безплатни обучения или стажове и предоставят възможност на младите да се реализират успешно. Работата на центъра ще бъде обезпечена чрез наемане на младежки работници, ромски образователни медиатори и психолози/социални работници, които да прилагат принципите на неформалното обучение и образование и да провеждат необходимите обучения за придобиване на меки умения, както и да бъдат гарант за успешната комуникация в ромската целева група. Разходите за заплащането ще бъдат с временен характер, за времето на изпълнение на проектите. За целите на устойчивостта на инвестицията след приключване на финансирането от RRF съответните общини поемат издръжката на центъра и персонала, като ги планират в общинските бюджети. След приключване на проектното финансиране центровете могат да генерират приходи, които ще се връщат в бюджета на центъра с цел устойчивост на дейностите. Ще се прилагат целенасочени мерки за обхват на ромска целева група, включително работа с родители и фокус върху ромските момичета. Дейностите ще се предоставят както в центровете, така и в общността.
В съответствие с възрастовата структура на населението от последните данни на НСИ (процент млади хора в населените места) и с възможността за постигане на по-голям обхват на учениците и младите хора е най-подходящо центровете по модела на СнЕ да бъдат позиционирани в областни градове.
Подборът за финансиране ще се извърши чрез конкурсна процедура, следваща добрите практики и нормативната база за получаване на външно финансиране със състезателен характер. Центровете от този тип ще бъдат изградени в 10 общини, като с предимство ще се ползват тези, които вече имат разработени подобни проекти и имат готовност за бързо стартиране на проектните дейности. В процеса на оценката ще бъде структуриран и списък на резервите, които биха могли да получат финансиране, ако има достатъчен финансов ресурс или при отказ за сключване на договор от страна на избраните бенефициенти.
|
41 718 781.11
|
0.00
|
Дейност 2: Разширяване и осъвременяване на работата на центровете за подкрепа на личностното развитие (по чл. 26 от ЗПУО) или създаване на Центрове за подкрепа на личностното развитие на деца и младежи (в градовете, в които няма ЦПЛР), които не са областни за превръщането им в модерни Центрове за подкрепа на личностното развитие : Разширяването на обхвата към младежите и осъвременяването на подхода чрез въвеждане на модел за работа, основан на демократичност, спазване на човешките права, върховенството на закона, неформално образование в тези 10 центъра ще има пилотен характер за България. Тяхната работа също ще се базират на модела, предложен от Съвета на Европа, но ще представляват негово „умалено копие“, както от гледна точка на инфраструктурата, така и като предоставяни дейности и услуги. Центровете ще разполагат с оборудвани зали и кабинети за провеждане на дейностите, ще действат като посредник между местния бизнес и младите хора от района, ще предоставят условия за личностно развитие, за повишаване на професионалните и дигиталните компетентности, съгласно нуждите на пазара на труда и с фокус върху уязвимите групи, ще предоставят услуги по медиация между младите и публичните органи, ще съдействат на училищата и РУО при работата с ученици, които са отпаднали или в риск от отпадане от образователната система. Работата на центъра ще бъде обезпечена чрез наемане на младежки работници, ромски образователни медиатори, психолог/социален работник, които да прилагат принципите на неформалното обучение и образование и да провеждат необходимите обучения за придобиване на меки умения, както и да бъдат гарант за успешната комуникация в ромската целева група. Ще се прилагат целенасочени мерки за обхват на ромска целева група, включително работа с родители и фокус върху ромските момичета. |
17 934 912.00
|
0.00
|
Дейност 3:Създаване на национален фокусен център: Създаване на национален фокусен център, играещ ролята на основно методическо, информационно, обучително звено, изпълняващо функцията на координационен орган за създадените младежки центрове (Бургас, Враца, Габрово, Добрич, Монтана, Перник, Пловдив, Стара Загора и спечелилите 20 проекти по бъдещата покана по интервенцията за създаване на Младежки центрове за личностно развитие към НПВУ).Основната цел на дейността е да се подобри административния капацитет на центровете чрез предоставяне на съответни обучения в различни области на няколко типа участници, ангажирани с конкретните дейности в Центровете. Обученията трябва да бъдат проведени в съответствие с най-добрите практики в областта, да бъдат дългосрочни, интерактивни, да включват неформални образователни методи, да осигурят последващи действия за обучаемите чрез цялостно и активно наставничество; обучаемите трябва да могат да получат подкрепа и практическа помощ при намирането на решения за отделни случаи. По отношение на съдържанието това трябва да бъдат обучения, базирани на компетентностния подход – развиване на знания, умения и нагласи като социални умения, междукултурна комуникация, управление на конфликти, работа в екип, антидискриминационна компетентност и др. Провеждането на обучения ще става при ползване на осъвременена методология и програма за обучение на младежки работници, образователни медиатори, непедагогически персонал, за придобиване на знания, умения и компетенции, която се разработва по проект „Изграждане на капацитет за образователно и социално включване“ по програма „Местно развитие, намаляване на бедността и подобрена включване на уязвими групи“ към финансовия механизъм на ЕИП 2014 – 2021. |
7 976 724.73
|
0.00
|
Дейност 4: Управление и мониторинг на интервенцията: Управлението на инвестицията ще се осъществява от Министерството на образованието и науката (МОН) чрез определена от министъра структура. |
4 884 725.00
|
198 922.04
|