Допълнително обучение по български език за учениците, за които българският език не е майчин : Дейност 1 (Д-1) има базисно значение в методологията на проекта за образователна интеграция на учениците от етнически малцинства и за постигане на заложените индикатори. Д-1 удовлетворява потребности на учениците от етнически малцинства в целевия район-община Каварна, с преобладаващо население от етнически малцинства с нисък жизнен стандарт и деца в риск, които не посещават редовно училище, не владеят добре български език (БЕ), което е сериозна причина за непълноценното им участие в образователния процес.
Д-1 води до постигане на основната цел и на специфична цел 1 на проекта за повишаване на комуникативните умения на учениците, за които БЕ не е майчин език за постигане на образователна интеграция. Д-1 допринася за постигане на основната цел на настоящата процедура, както и на първите две Стратегически цели в Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства 2015-2020: 1. Пълноценна социализация на деца и ученици от етническите малцинства; 2.Гарантиране на равен достъп до качествено образование за децата и учениците от етническите малцинства;
Предвидено Д-1 да се осъществи чрез система от задачи за постигане на индикаторите за изпълнение и резултат чрез:
-увеличаване на речниковия запас на учениците по БЕ;
-развиване на познанията по функционална граматика и функциите на езика в различни видове ситуации: говорене, слушане, четене и писане;
-разширяване на параметрите за общуване на БЕ от битово ниво на равнище възприемане и разбиране в широк спектър от обществени и културни ситуации;
-осъзнаване въздействието на БЕ върху другите и използването му по положителен и обществено отговорен начин.
Д-1 не дублира обучението по БЕ на учениците по училищния учебен план.Д-1 разширява комуникативните умения на учениците, развива положителна нагласа за общуване на български език.
Д -1 е обособена в два етапа – етап подготовка (П) и етап изпълнение (И). Във всеки от етапите са включени поддейности /задачи/.
Предвидена е продължителност на етапа за подготовка 2 месеца /от 1-ви месец/, а на етапа за изпълнение – 20 месеца, с начало от 2-ми месец. В графика е съобразено време за избор на изпълнител за доставка на помагала и дидактическо оборудване.
Етап подготовка:
П1.1. Разработване на Учебен план за организиране на допълнителни занимания по български език.
П1.2. Сформиране на групи за допълнително изучаване на български език. 286 ученици от етнически ще участват в 22 групи /гр./ със средна численост от 10 до 13 ученици, съобразно възрастта и местонахождението им: НУ“Хр.Ботев“с. Септемврийци - 3 гр., ОУ“Св.св. Кирил и Методий“с. Белгун- 3 гр., НУ“Братя Миладинови“ -9 гр., ОУ“Йордан Йовков“ – 4 гр. и СОУ“Стефан Караджа“, гр. Каварна – 3 гр. Предвидена е допълнителна подготовка по български език за ученици от НУ в с. Септемврийци и в средищното ОУв с. Белгун в 8 малки групи /от 2-3 участника/, поради проблеми в общуването им на български език. Ще бъде приложена интерактивна методика за работа с билингви /интегрирани занимания на български език с творчество и образователни игри/. Дейността ще се провежда по съгласуван график спрямо организацията на учебния процес в училищата- партньори.
П1.3. Разработване на Програма за допълнителни занимания по български език /по модули/ за начален и прогимназиален етап;
П1.4. Разработване на тестове за входяща и изходяща диагностика на комуникативните умения по БЕ.
Етап изпълнение:
И1.1. Диагностика на комуникативните умения по БЕ (входящо и изходящо равнище на 286 ученици).
И1.2. Допълнително изучаване на БЕ от 286 ученици от етнически малцинства (22 групи ученици Х 17 часа месечно Х 18 месеца и по 6 часа на група за диагностика – общо 6864 часа).
И1.3. Интерактивни занимания по български език в 8 малки групи с 25 ученици от етнически малцинства с различни трудности в общуването – 8 малки групи Х 18 месеца (6 малки групи Х 5 часа месечно и 2 малки групи Х 2 часа месечно) и 12 часа за диагностика на 8 групи = общо 624 часа.
|
132 870.00
|
161 790.38
|
Съхраняване и развиване на културната идентичност на учениците от етническите малцинства и техните връстници в интеграционна мултикултурна среда : Чрез Дейност-2 (Д-2) се съхранява и развива културната идентичност на 334 ученици (уч.) от етн. малцинства в интеграционна мултикултурна среда заедно със 107 техни съученици, които не са от етн. малцинства. Д-2 води до постигане на основната цел и на специфична цел-2 на проекта за взаимно опознаване на уч. от различни етноси и възпитаването им в дух на толерантност към културното многообразие. Д-2 е съобразена със специф. цел1 на инвестиционен приоритет „Социално-икономическа интеграция на маргинализирани общности като ромите“.
Д-2 допълва въздействието на Д-1 за постигане на индикаторите за изпълнение и резултат чрез комплекс от задачи за:
-разбиране на необходимостта от взаимно опознаване на културното многообразие, толерантност и уважение към различието, зачитане на чов. права ;
-разбиране на собствената култура и развиване на чувство за идентичност;
- разгръщане на потенциала, културните познания, практическия опит на уч. и отношение към култ. традиции и съвремеността чрез: традиционни занаяти и изкуства; фолклор и сценични изяви; традиционна кухня; спорт и игри; празници.
Предвижда се Д-2 да се осъществи в 5 форми:
- Детска академия по права на човека и междукулт. общуване;
- Работилница по краезнание /проучване на местни традиции в родния край: занаяти, кухня, празници и обичаи на етн. малцинства/;
- Студио за фолклор и сценични изяви /проучване на приказки, предания и легенди на етноси, разработване на сценарии и театрална постановка с участие на уч./.
- Ателие за изобр. изкуства и занаяти;
- Спортен клуб – спортни турнири, демонстрации, колективни игри
Участието на уч. е съобразено с възрастовите им особености, интереси, местни традиции и обичаи. Планирано е Д-2 да се проведе в два етапа - подготовка /2 м./ и изпълнение /20 м./, като Д-1 , и Д- 2 ще се провеждат паралелно по съгласуван график.
Етапът за подготовка (П) :
П2.1.Разработване на план и програма за интеркултурно образов.;
П2.2. Организиране на групи от 10 уч. от етнически малцинства и други уч. /извън този брой/ за участие в:
– Детска академия по права на човека – 4 гр. Х 17 часа мес. Х 18 мес.;
– Работилница по краезнание – 4 гр. Х 17 часа мес. Х 18 мес.;
– Студио за фолклор - 5 гр. Х 17 часа мес. Х 18 мес.;
– Ателие за изкуства и занаяти – 7 гр. Х 18 мес. (6 гр. Х 17 часа мес. и 1 гр. 25 часа мес. и общо 6 часа за технология на изкуствата);
– Спортни клубове- 5 гр. Х 17 часа мес. Х 18 месеца;
П2.3.Организиране на междуучилищни изяви на уч.:
-Пътуваща изложба “Моят свят“ 5 гр. Х 6 ч.– 50 уч. / 30 ч.
-Презентации на колективен ученически проект - Детска книга „Живи традиции“ по фолклорни мотиви /предания, легенди, съчинения, рисунки/, сценарий и драматизация - 5 гр.Х 8ч.– 50 уч. /40 ч.
-Фестивал на изкуствата, занаятите и спорта “Цветна дъга“ - 25 гр. Х 6 ч.–334 уч. /150 ч.
Учениците участват в повече от една форма, съобразно интересите им.
Етап за изпълнение (И):
И2.1.Занимания в групи /дет. академия, работилница по краезнание, студио за фолклор, ателие за изк. и занаяти, спортни клубове/ в училищата-партньори, 18 мес.;
И2.2.Съвместни дейности на уч. между училищата–партньори. Планирано е извеждане на уч. от малките населени места с ромско население- НУ“Хр. Ботев“, с. Септемврийци, ОУ“Св.св. Кирил и Методий“, с Белгун“ и обособени ромски квартали в гр.Каварна - НУ“Братя Миладинови“ извън тях и адаптирането им в мултикулт. среда в ОУ“Й. Йовков“ и СОУ“Ст. Караджа“ в гр. Каварна. Те ще участват заедно в: Пътуваща изложба “Моят свят“, Презентация на уч. проект - Детска книга с рисунки по фолкл. мотиви „Живи традиции“ и драматизация, Фестивал на изкуства, местни традиции, занаяти и спорт “Цветна дъга“/заключително събитие в проекта с организирани щандове за занаяти, сцена за фолклор на различни етноси, драматизация по ромски приказки,площадка за спортни демонстрации и колективни игри /.
И2.3. Представяне на резултати на уче. в празници и тържества в с. Белгун, с.Септемврийци и гр. Каварна пред обществеността. |
159 665.15
|
139 623.41
|
Работа с родители без разлика от етническия им произход за разясняване ползите от образователната интеграция и приемането на различието: Целта на Дейност-3 е да предостави условия, услуги и ресурси за участие на 142 родителите в учебн. процес, като повиши мотивацията им в подкрепа на образоват. интеграция на учениците от етн. малцинства и допринесе за преодоляване на формираните негативни обществени нагласи спрямо ромския етнос. Дейност-3 води до постигане на специф. цел 3 и на общата цел на проекта. Дейност -3 съответства на целите на инвестиционния приоритет за социална интеграция на маргинализирани общности като ромите, както и на целите на настоящата процедура за повишаване броя на успешно интегрираните чрез образоват. система учен. от етн. малцинства.
В методологията на проектното предложение е отредена важна роля на родителите като фактор за социална и образователна интеграция на учен. от етн. малцинства. Като участници в образоват. процес, в съответствие със Закона за предучилищно и училищно образование на МОН, 2015 г. чрез Д-3 родителите от целевата група ще бъдат информирани и мотивирани в подкрепа на обучението на учен.е в условията на интегрираща мултикулт. среда. На родит., които не принадлежат към етн. малцинства ще се разясняват положит. страни на интегрираното обучение. НПО-кандидатът в партньорство с общината и уч-щата ще приложи добър опит за социално включване на родит. от маргинализирани общности чрез мерки за образоват. интеграция.
Дейност-3 допринася за повишаване социалните умения на родит. за междуличн. комуникация, търпимост и зачитане на основни човешки права, отвореност към многообразието и различието, разбиране за образованието като ценност и възможност за личн. реализация на децата, усвояване на знания от родит. за семейството като среда за социализация на децата и формиране на позитивно отношение към етнокулт. идентичност.
Дейност-3 е обособена в два етапа: етап подготовка и етап изпълнение. Етапът за подготовка е с продължителност 2 мес., а етапът за изпълнение е с продължителност 20 мес.. Дейност-3 ще се провежда паралелно с Д-1 и Д-2 по синхронизиран график.
Етапът за подготовка:
П3.1. Разработване на Програма за участие на родители в образоват. процес чрез "Училище за родители". Програмата включва 4 модула: М-1 "Възпитание на деца и ученици в образователни ценности", М-2 "Човешки права и демократично гражданство", М-3 "Културно многообразие и традиции". М-4 "Жизнено планиране и устойчив начин на живот".
П3.2. Разработване на инструментариум- въпросник и анкетна карта за проучване на обществ. мнение на родит. в подкрепа на процесите за образоват. интеграция на учен. от етн. малцинства в условията на интегрираща мултикулт. среда.
П3.3. Организиране на групи за работа с родителите в интеракт. форма "Училище за родители". 142 родители, от които 102 от етн. малцинства ще бъдат включени в 15 групи към училищата-партньори със средна численост в група –8-10 родители. Заниманията с родителите ще се провеждат в продължение на 18 месеца при среден брой часа месечно от 4 до 11 часа на гр. в зависимост от потребностите и възможностите на родит. за участие.
П3.4.Организиране на 5 мобилни малки гр. /2-3 родители/в региона на средищното училище /с.Нейково, с.Травник, с.Раковски, с.Челопечене/
Етап за изпълнение:
И3.1. Работа с родителите в групи в "Училище за родители" - 15 гр. Х 18 мес.(8 гр. Х 9 ч. мес., 2 гр. Х 11 ч. мес., 4 гр. Х 8 часа мес., 1 гр. Х 4 ч. мес.)
И3.2. Работа с родит. в мобилни групи /5 м. гр. Х 13 часа мес. Х 18 мес./“
И 3.2. Участие на родителите в дейности на учениците от училищата - партньори (демонстрация на занаяти,традиционна кухня, предоставяне на опит, свързан с местни традиции, обичаи, легенди, в родния край; посещение на изложби, концерт, тържества за Нова година, 1-ви март, 8-ми март, Първа пролет, 24 май, 1 юни, празник на селището и др).
И.3.4 Участие на родители заедно с учениците в интегрирани форми за културно многообразие – Фестивал на занаяти, изкуства и спорт"Цветна дъга", представяне на резултати от ечен. проект Детска книга"Живи страници", Пътуваща изложба "Моят свят"
|
60 410.00
|
52 254.90
|
Информиране и публичност : Целта на Дейност-4 е да предостави информация за дейности и резултати по проекта на широката общественост, като подчертае ролята и финансовия принос на фондовете на ЕС за реализацията на проекта. Д-4 е разработена в съответствие с условията и изискванията, описани в „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020“ и Примерни дейности спрямо целевите групи. Д-4 се провежда паралелно с всички дейности в проекта. Чрез нея се информира широката общественост за финансовата подкрепа на фондовете, за дейности и резултати на проекта, за постигнато въздействие върху целевите групи (ученици от етнически малцинства и маргинализирани общности, вк. роми и родители), осигурява се публичност и прозрачност при управлението на проекта. Дейност -4 е обособена в два етапа – Етап подготовка (П)-2 м. от 1-ви м. и Етап изпълнение (И) – 20 м., от 2-ри м.
Етап подготовка включва:
П4.1.Разработване на План за информиране и публичност със съдържание: 1) Цели и целеви групи, заинтересовани страни и механизми за осведомяване на обществеността; 2) Стратегия и съдържание на мерките за информиране и публичност, дейности, комуникационни инструменти и времева рамка; 3) Публично отразяване на събития в печатни и електронни медии; 4) Публикуване на информация за проекта, неговия напредък, резултати, снимки в уеб сайта на кандидата и на партньорите. 5) Поставяне върху всеки документ по проекта/ вкл. присъствен списък или друг доказателствен материал/ на задължително изискващите се от Управляващия орган знаци за визуална идентификация и текст, който посочва, че финансиращата го ОП НОИР се осъществява с подкрепата на фондовете.
П4.2.Организиране на мерки спрямо целевите групи – ученици от етнически малцинства и родители:
-разработване на информация за публикуване в уеб страница за проекта и в уебстраница на програмата;
-подготовка на материали за популяризиране на добри практики от проекта;
- организиране на информационни кампании в целевия район /гр. Каварна, с Септемврийци, с.Белгун/
П4.3.Разработване на концепция за информационни материали -дипляна, постер, трансперант.
П.4.2.Организиране на външна услуга .
Етап изпълнение:
И4.1.Публично отразяване най-малко на 3 събития от дейности на проекта в печатни и електронни медии, пресконференции при стартиране и приключване на проекта
И4.2.Публикуване на информация в уеб страницата на кандидата - Сдружение Център 21“ и на партньори за проекта с включени: емблемата на ЕС и наименование „Европейски съюз“, наименование на фонда, общо лого за програмен период 2014-2020г. и наименование на финансиращата програма – ОП НОИР, наименование на проекта, кратко описание, цели, дейности, резултати, обща стойност на проекта, финансовата подкрепа на ЕС;
И4.3.Изпълнение на външна услуга за дизайн, подготовка и печат на информационни материали; изработване на рекламен клип; пресконференции и публично отразяване на събития.
И 4.4.Поставяне на информационни материали за проекта: информационна табела и плакат за визуализация на местата, където ще се провеждат занимания с целевите групи по Дейности 1-3, брошура, дипляни, трансперант –при провеждане на публични събития по Дейности 1-3.
Всички материали за информиране на широката общественост за проекта, публичните събития, продуктите и документите от проекта ще посочват финансиращата ОП НОИР (2014-2020г.) и финансовия принос на фондовете на ЕС за проекта; ще съдържат визуалните знаци за идентификация и задължителни текстове, посочени в „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020“.
Д-4.5. Информационна кампания.Съобразно спецификата на целевата група – родители и на целевия район, в проекта са предвидени мерки за повишаване информираността и промяна на обществените нагласи на местните общности чрез достъпно разясняване на ползите от образование на децата за по-доброто им бъдеще.
|
3 916.85
|
3 916.84
|
Организация и управление на проекта : Целта на Дейност-5 е да осъществи ефективно управление, организация и координиране на дейностите за постигане целите на проекта. Дейност-5 е обособена в два етапа: 1) Етап подготовка (1-ви месец) и 2) Етап изпълнение ( 2-ри - 20 ти- месец).
В Етап подготовка (П) се извършва:
П5.1. Подготовка на екип за управление и на екип за изпълнение на проекта (изготвяне на документация за договори) ;
В екипа за управление са обособени следните позиции: ръководител - 1, счетоводител – 1 и администратор/за коордиинране на дейностите – 1 асистент-1. Екипът за управление: планира, организира, координира и контролира изпълнението дейностите по проекта; следи и отговаря за постигане целите на проекта, изпълнение на дейностите в предвидените срокове и качество; постигане на заложените индикатори; целесъобразно разходване на средствата по бюджета; информиране и публичност по изпълнение на проекта; осъществява вътрешен контрол върху качеството при изпълнение на дейностите; планира и координира участието на целевите групи в проекта; взаимодейства със заинтересовани страни; организира и координира прилагането на принципа за екологична устойчивост при изпълнение на проектните дейностите. Екипът за изпълнение на проекта включва:5 експерта на кандидата с доказан опит в изпълнение на проекти по ОП на Европейския съюз, ФМ на ЕИП, висока професионална квалификация, научно-практически опит за провеждане на дейности за образователна интеграция и интеркултурно образование на ученици, работа в мултикултурна среда с родители. Екипът за изпълнение включва: 25 учители от училищата-партньори с квалификация, съответстваща на планираните дейности. Участниците в екипа за изпълнение имат доказан специфичен опит за работа с ученици и родители от етнчески малцинства, социална интеграция и интеркултурно образование в мултикултурна среда.
П5.2. Изготвяне на Подробен план за цялостното изпълнение на проекта. За ефективно управление на дейностите се обособяват фази и работни пакети със задачи, отговорни лица и срокове. Ключово място в Плана за действие заемат проектните индикатори. Дейностите и задачите се разпределят между членовете на екипа за управление. Подготвят се образци на документи, в съответствие с изисквания на Управляващия орган (УО).
П.5.3.Подготовка на документация и организиране на посещения за вътрешен контрол на дейностите с целевите групи.
Етапът за изпълнение (И) на Дейност-5 включва:
И5.1. Организиране и провеждане на работни срещи с екипа за изпълнение на проекта, представители на целевите групи и заинтересовани страни. Работните срещи се провеждат в началото на проекта -1-ви м., по време на подготовка на Дейности-1-3 (2-ри м.) и в края на проекта за анализ на резултати и въздействие (20-ти месец). Участниците получават разяснения по Подробния план за действие, проектните индикатори и очакваните резултати; уточняват се междинни срокове за отчитане на дейностите, изготвя се документация по междинни и финално отчитане.
И5.2.Прилагане на система за комуникация в проекта. Съгласуват се следните комуникационни канали между екипа за управление, екипа за изпълнение и целевите групи: работни срещи (заседания); комуникация с писма, ел. поща, комуникация в интернет страница – форуми, присъствени срещи. Води се архив на входяща и изходяща кореспонденция, който се съхранява в офиса на кандидата (от 1-ви до 20-ти м.).
И5.3.Разработване на междинни и финален технически и финансови отчети и прилежаща към тях документация според изискванията.
И5.3. Изготвяне и съхраняване на документация по проекта .Екипът за управление създава система за съхраняване на документацията на проекта. За финансово отчитане на проекта се използва електронна система за документация и двустранно счетоводство, които са част от текущата счетоводна система.
И5.4. Осъществяване на вътрешен контрол по изпълнение на едйностите с целевите групи - 3 планирани посещения.
|
38 740.00
|
38 723.93
|