The Law on Administration assigns to the regional governors the coordination and control of the activity of the territorial units of the ministries and other administrative structures that provide administrative services on the territory of the district, regardless of their hierarchical subordination (Art. 31, para 1, item 7). and the control over the legality of the acts and actions of the bodies of the local self-government and the local administration (art. 31, para 1, item 5). The project is aimed at civil monitoring of the implementation by the regional governors of the mentioned powers for coordination and control. During the monitoring, special attention will be paid to the implementation of the new standards for quality of administrative services, which was to take place by 31.01.2021 and to the ordering of electronic services. Observations show that a number of them have not yet implemented all mandatory standards, and electronic services are not particularly used. The project consists of two activities:
The first activity envisages monitoring by the "secret client" method of the administrative services provided by the municipalities, the specialized territorial administrations and the territorial units of the central administration on the territory of Burgas district. As a result of the monitoring, recommendations for improvement will be made.
The second activity envisages monitoring the implementation of the control over legality of acts of the local self-government bodies and the local administration in the field of administrative services in the districts of Burgas, Varna, Yambol and Stara Zagora. The object of the monitoring will be the implementation by the regional governors of their powers of control over legality and the compliance of the acts of the municipal councils and the mayors with the normative regulation. As a result of the monitoring, recommendations will be formulated for improvement of the control activity.
Activities
Activity
Contracted Amount
Reported Amount
Провеждане на наблюдение по метода „таен клиент“: Ще бъде проведено наблюдение по метода "Таен клиент" за организацията и осъществяваното административно обслужване със специален фокус върху внедряването на задължителните стандарти за качество на административното обслужване, предвидени в чл.20 на Наредбата за административното обслужване.
„Таен клиент” е метод за мониторинг и външна оценка с доказан ефект в сферата на услугите. Целите на проучването са да се измери степента на удовлетвореност, да се идентифицират области за оптимизиране и подобрение на процесите и обслужването, да модернизират критериите за удовлетвореност на клиентите, да се изгражда култура на обслужване у служителите. Това е добре установена техника, при която обучени лица наблюдават, измерват и изследват процеса по административно обслужване като се представят за клиенти и докладват за резултатите от тяхното проучване по детайлен и обективен начин.
Обект на наблюдение ще бъдат специализирани териториални администрации, териториални звена на централната администрация със седалище в област Бургас и общини от област Бургас.
Методът „таен клиент“ е задължителен за провеждане поне веднъж годишно от всяка отделна администрация за своите услуги и част от администрациите са провели такива. В случая обаче ще бъде проведен външен мониторинг със съдействието на областната администрация. Методологията за провеждане на наблюдение по метода „таен клиент" предвижда, че областните управители могат да провеждат наблюдения на собствените си административни звена и на териториалните звена на всички централни администрации и общините на територията на областта.
Областният управител на област Бургас е изразил подкрепа и ангажимент да предостави информация, което би била полезна при подготовката и провеждането на наблюдението по метода „таен клиент“; да се запознае с представените препоръки за подобрения и да предприеме необходимите действия, както и да участва в планираните по проекта кръгли маси.
Изпълнението на дейността включва следните поддейности:
Поддейност 1.1. Планиране на наблюдението
Планирането включва изготвяне на предложение за цялостна организация на провеждане на наблюдението: определяне на обхвата на наблюдението (какви услуги и в кои структури на територията на областта ще се проведе наблюдението); определяне на каналите за провеждане на наблюдението (посещение на място, по телефона, по електронен път чрез имейл); разработване на сценарии за провеждане на наблюдението и на документ с критерии за оценяване и предоставяне на структурирана обратна връзка.
Поддейност 1.2. Провеждане на наблюдението
Провеждането включва определяне и подготовка на наблюдателите; информиране на администрациите, провеждане на наблюдението и събиране на информация. Наблюдението се провежда при стриктно спазване на утвърдения сценарий. За да се улесни получаването на структурирана информация, на наблюдателите ще се предостави формат на доклад, който се попълва и подписва от него след извършване на проверката.
Поддейност 1.3. Изготвяне на доклад за резултатите от наблюдението
Наблюдението ще приключи с изготвяне на доклад с препоръки за решаване на идентифицираните проблеми. Ключовите насоки, които следва да се спазват при изготвяне на доклада са съгласно т.10 от Методологията.
Поддейност 1.4. Провеждане на кръгла маса
На кръглата маса ще бъдат представени обобщените резултати от наблюдението и препоръките за подобряване на административното обслужване. Минималният брой участници ще бъде 35 участници. За участие ще бъдат поканени представители на областна администрация Бургас, специализирани териториални администрации и териториални звена на централната администрация със седалище в област Бургас и общини от областта. В зависимост от препоръките за участие ще бъдат поканени и Администрацията на Министерския съвет, съответните министерства и други централни администрации, Националното сдружение на общините в Република България и други. На кръглата маса ще бъдат представени приетите корективни мерки.
29 496.00
28 740.00
Мониторинг на осъществяването на контрола по законосъобразност върху актовете на кметовете на общини и общинските съвети в областта на административното обслужване: Чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията възлага на областните управители извършване нa контрол за законосъобразност на актове на органите на местното самоуправление и местната администрация.
През м.09.2020 г. Съветът за административната реформа одобрява специална Методика за извършване нa контрол за законосъобразност на актове на органите на местното самоуправление и местната администрация в областта на административното обслужване. Методиката е публикувана на Портала за обществени консултации и е предназначена да се използва от всички областни администрации, във връзка с извършвания от тях контрол. Тя цели да даде на областните администрации практически насоки, които да им помогнат да определят кои актове са свързани с административното обслужване; да установяват кои са основните въпроси, свързани с административното обслужване, които следва да бъдат проверени; да разполагат с нужните инструменти, чрез които да определят дали проверявания акт съдържа незаконосъобразни изисквания; да осъществяват по-ефективен контрол за законосъобразност на актове на органите на местното самоуправление и местната администрация.
Методиката определя отделните стъпки за извършване на контрола. Към всяка една от стъпките са формулирани конкретни въпроси и са дадени указания и са посочени приложимите нормативни разпоредби от актовете, които съдържат общите правила за осъществяване на административното обслужване. За улеснение към нея е приложен Въпросник за извършване на проверка за законосъобразност на акт на орган на местното самоуправление и местната администрация, касаещ административното обслужване.
Както е посочено в методиката тя цели да даде практически насоки, които да помогнат на областните управители да осъществяват по-ефективен контрол за законосъобразност на актове на органите на местното самоуправление и местната администрация. Самото съществуване на специална методика, която да подпомага областните администрации в тази област е индикатор, че от една страна областните администрации не упражняват достатъчно ефективно правомощията си по контрол по законосъобразност, а от друга, че самите общински съвети приемат разпоредби, които не допринасят за качеството на административното обслужване. Индикатор за неефективното осъществяване на контрола по законосъобразност са и множеството мерки в Решение 704 от 2018 г. на Министерския съвет, с констатирани проблеми в общинските администрации.
Областният управител на област Бургас е изразил подкрепа и ангажимент да участва в анкетно проучване за събиране на информация за контрола по законосъобразност на актовете на общинските съвети и кметовете на общини в областта на административното обслужване по поддейност 2.1, както и да разгледа изпратените препоръки по поддейност 2.2. за усъвършенстване на контрола по законосъобразност.
Дейността ще включва мониторинг на осъществяването на контрола за законосъобразност. Наблюдението ще се осъществи в областите Бургас, Варна, Ямбол и Стара Загора.
Изпълнението на дейността включва следните поддейности:
Поддейност 2.1. Анализ на изпълнението на правомощието на областните управители по чл. 31, ал. 1, т. 5 от Закона за администрацията
Целта на анализа е да се установи как се прилага контрола по законосъобразност по отношение на административното обслужване.
Поддейност 2.2. Изготвяне на препоръки за подобряване на контрола за законосъобразност в областта на административното обслужване.
На базата на анализа по поддейност 2.1 ще бъдат формулирани препоръки.
Препоръките могат да бъдат в две направления: за подобряване на практиката и начина на прилагане на Методиката и за необходими промени в Методиката.
Поддейност 2.3. Провеждане на кръгла маса
Целта е да обсъди констатациите от анализа по поддейност 2.1 и изпълнението на препоръките, в рамките на проекта. Ще участват минимум 35 души.
26 058.00
25 194.00
Notes:
Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN