Дейност 1. Проучване на взаимодействието между потребностите на децата и младежите с увреждания и на ресурсите в общността за доброволчество и социално включване: Дейността е стартова и ключова за изпълнението и ефективността на проекта и има за цел определяне и планиране на три ключови фактора за социалното включване на децата и младежите с тежки интелектуални и множествени увреждания, настанени в двете резидентните услуги в с. Вълково, община Сандански, а именно: а) проучване на актуалните потребности от подкрепа и интересите на децата и младежите, за да водят нормален, активен и самостоятелен живот; б) проучване на ресурсите и нагласите в малката общност, включително за доброволчество и предоставяне на подкрепа за самостоятелен живот на децата и младежите и в) проучване на въздействието на подкрепата и доброволчеството и резултатите за децата и младежите. Трите фактора ще бъдат изследвани и анализирани във взаимодействие – като система от потребности от подкрепа, които могат да бъдат удовлетворени с конкретни ресурси на общността (подкрепа от специалисти и доброволци, от възрастни и връстници, от местни лидери и хора със социална мисия) и да доведат до положителни резултати – приоритетно за децата и младежите с увреждания, но и за общността.
Екипът спазва принципите на доброволност, доверие, ефективно общуване, участие, безопасност. Децата и младежите, които имат затруднения да изразяват своето мнение и избор, ще бъдат представяни от своите настойници (социални работници в двете резидентни услуги).
Дейността е свързана и основополагаща на всички дейности, защото осигурява общо познание за актуалните потребности и интереси на целевата група, за необходимата професионална подкрепа от екип специалисти, както и за наличните ресурси за доброволна подкрепа от общността. Дейността надхвърля оценката на потребностите, която се извършва в резидентните услуги, но е фокусирана основно върху затрудненията и ограниченията на потребителите и която не обвързва пряко и устойчиво насочването на конкретни ресурси и хора от общността към потребностите на децата.
Дейността се осъществява в двете резидентни услуги и в общността.
Дейността включва следните под-дейности:
1.1. Подготвителна дейност за разработване на пакет от инструменти за проучване на актуалните потребности от подкрепа, интереси и умения за самостоятелен живот на целевата група, проучване на ресурсите в общността (нагласи, положителен опит, доброволци, др.) и проследяване на взаимодействието между двете групи фактори и въздействието/ резултатите за децата и младежите, включени в проекта.
1.2. Проучване и анализ на актуалните потребности от подкрепа, интереси, умения в групата на 12 деца и младежи с увреждания от целевата група чрез провеждане на интервю с всяко дете и младеж (с подкрепата на настойник – за децата и младежите със затруднена или липсваща реч), с наблюдение на активността и поведението им, както и с проучване на мнението на служителите в двете резидентни услуги за актуалните потребности, интереси и умения на децата и младежите (общо 19 д.)
1.3. Проучване на ресурсите и нагласите в малката общност за доброволчество и подкрепа на самостоятелността и социалното включване на децата и младежите от целевата група с помощта на разработените инструменти (интервю за проучване на мотивацията, опита и готовността за индивидуална подкрепа на дете или младеж, в рамките на проекта сред 12 души – връстници, местни лидери, хора със социални ценности и каузи, други потенциални доброволци). В резултат на проучването ще бъдат идентифицирани най-малко трима доброволци от общността и ще бъдат определени съществуващите нагласи към социалното включване на целевата група.
1.4. Проследяване и анализ на въздействието на дейностите за подкрепа и доброволчество и резултатите за децата и младежите с помощта на разработен инструмент за оценка на въздействието (въпроси за интервю/ анкетна карта за децата и младежите, персонала и доброволците). |
41 465.81
|
11 750.59
|
Дейност 2. Развитие на умения за самостоятелен живот: Дейността е ключова за личностното и социалното развитие на децата и младежите с тежки и множествени увреждания, с фокус върху развитието на умения, необходими в основните области на живот – умения за грижа за себе си, здравето и външния си вид, познавателни умения за разбиране и управление на парите, ориентиране във времето и пространството, общуване и социално взаимодействие, както и умения за труд. Всяко дете и младеж участва съобразно индивидуалните възможности и потенциал за развитие, като формите на участие са с различни степени - активно участие, участие чрез повторение и подражание, участие чрез наблюдение или т.нар. „пасивно участие”.
Екипът спазва принципите на учене чрез правене, ефективно общуване и безопасност, подкрепа от доброволци, мобилност.
Дейността е свързана е пряко с Дейност 1, Дейност 3, Дейност 4. Резултати от груповата работа ще бъдат популяризирани в рамките на Дейност 5, със съгласието на младежите и настойниците и спазване на поверителност на лична информация.
Дейността се осъществява в подходящи помещения в двете резидентни услуги, както и на открито и в общността с цел баланс между учене и прилагане на уменията в реалния живот.
При провеждане на занятия в общността, децата и младежите прилагат на практика уменията, които развиват – грижа за външния вид, ориентация във времето и пространството, общуване с връстници, специалисти, хора от общността, планиране и управление на парите, участие в трудови дейности.
Дейността включва следните под-дейности:
2.1. Разработване на четири програми за развитие на умения за самостоятелност в основните области на живот – Програма „Аз се грижа за здравето и външния си вид”, Програма „Аз се ориентирам във времето и пространството, в ползването на пари”, Програма „Аз имам приятели” и Програма „Аз се трудя”. Темите на програмите са дискутирани с екипите на двете резидентни услуги (в процеса на разработване на проекта) и са одобрени като необходими за всички потребители. Програмите включват както занимания за учене и развитие на умения – в помещения на услугите, така и занимания за практикуване на уменията навън, в общността, с разходки на открито, срещи, посещения при специалисти и в институции.
2.1. Осигуряване на необходимите материали, средства и консумативи за осъществяване на четирите програми за развитие на умения за самостоятелност чрез процедура с външен доставчик.
2.2. Сформиране на две групи деца и младежи за участие в програмите за развитие на умения за самостоятелен живот, съобразени със степента на самостоятелност и потенциала за индивидуално развитие.
2.3. Разработване на график на работа по програмите за развитие на умения за самостоятелен живот, като всяка програма има различна продължителност в двете групи (4 часа или 8 часа месечно индикативно), разпределени гъвкаво, според възможностите на юношите и младежите и според възможностите за занимания на открито и в общността.
2.4. Участие на децата и младежите в програмите за развитие на умения за самостоятелен живот, с организацията и подкрепата на Ръководителите програми. Участието е съобразно актуалното състояние и потенциала за развитие, като активността може да има различни степени – активно участие с прилагане на собствен избор и опит, участие чрез повторение и подражание на демонстрираните умения, участие чрез наблюдение или т.нар. „пасивно участие”. Ръководителите програми, съвместно с Експерт събития, представят резултатите и продуктите от 4-те програми на всеки 3 месеца, с цел популяризиране на дейността в услугите и общността.
2.5. Подкрепа от доброволците в програмите за самостоятелен живот, с цел поощряване на ученето, показване на добри модели, постигане на доверие с децата и младежите, оказване на индивидуална помощ в занятията по отделните програми, осъществяване на близък контакт, приемане. |
25 919.21
|
9 261.30
|
Дейност 3. Развитие чрез музика, изкуство, спорт, терапия: Дейността е ключова за компенсиране на затрудненията и развитие на деца и младежи с тежки интелектуални и множествени увреждания и за прилагане на подхода на социално включване чрез подкрепа от мултидисциплинарен екип в посока развитие на възможностите, интересите и активността на всяко дете и младеж (независимо от степента на увреждане, възможностите за самостоятелност и мобилност).
Дейността включва индивидуална и групова терапевтична/ консултативна подкрепа, предоставена от психолог и рехабилитатор, както и групови дейности за развитие чрез музика, изкуство, движение и спорт (ръководени от музикален педагог, трудотерапевт и медицинско лице).
Дейността е свързана е пряко с Дейност 1 (която осигурява информация за индивидуалните потребности от терапевтична и консултативна подкрепа, както и информация за интересите на децата и младежите), Дейност 2, Дейност 4. Резултати от работата на клубовете ще бъдат популяризирани в рамките на Дейност 5, със съгласието на младежите и настойниците.
В дейността участват всички деца и младежи, съобразно интересите и възможностите си и с различна форма на участие (активна форма, участие чрез повторение и подражание и „пасивно” участие при децата и младежите с тежки двигателни и множествени увреждания). Прилага се подходът на приемане на различието, избор, участие, безопасност и мобилност, като дейностите се осъществяват в подходящи помещения и в двора на двете резидентни услуги, както и на открито и в общността.
Дейността включва следните под-дейности:
3.1. Сключване на договори със специалистите, предоставящи необходимата консултативна и терапевтична подкрепа (психолог, рехабилитатор, музикален педагог, трудотерапевт, медицинско лице).
3.2. Планиране и предоставяне на индивидуална и групова консултативна подкрепа от психолог съобразно потребностите (общо по 16 часа месечно за психолог, работещ с 2-те групи, като индивидуално се работи с I група - със средна степен на автономност, а групово се работи с II група – с ниска степен на автономност). Целта е предоставяне на професионална подкрепа за преодоляване на затрудненията в емоционалното, познавателното и поведенческото развитие. И двете групи имат висока емоционална лабилност, спонтанно и често неефективно поведение (включително автоагресивно или агресивно), както и познавателни дефицити, с които следва да се работи устойчиво.
3.3. Планиране и предоставяне на индивидуална и групова рехабилитационна подкрепа от рехабилитатор (общо 16 часа месечно за рехабилитатор, работещ с двете групи, като групово работи с I група – със средна степен на автономност и подвижност, а индивидуално работи с II група – с ниска степен на автономност, подвижност. Целта на терапевтичната рехабилитационна подкрепа е различна за двете групи – а) развитие на моториката, координацията, подвижността и мобилността на децата и младежите чрез гимнастика, ЛФК, разходки и движения на открито (I група със средна степен на автономност и мобилност) ; и б) пасивна рехабилитация за раздвижване на тялото и поддържане на мускулния тонус, превенция на застойни процеси и декубитални рани чрез работа с големи топки, сензорни пътеки и сензорни стимули (II група с тежки двигателни и множествени увреждания , като ДЦП, скулиози, парези и други, водещи до тежка или пълна неподвижност).
3.4. Сформиране на три клуба за развитие на интересите – Клуб Музика и танци, Клуб Движение и спорт, Клуб Изкуство, с разработване на програми и график на клубовете, съобразно спецификата на възможностите на 2-те групи.
3.5. Участие на децата и младежите в Клуб Музика и танци (2 групи по 4 часа месечно).
3.6. Участие на децата и младежите в Клуб Движение и спорт (2 групи по 8 часа месечно).
3.7. Участие на децата и младежите в Клуб Изкуство (2 групи по 4 часа месечно).
3.8. Участие на доброволците в работата на клубовете. |
48 763.21
|
21 449.53
|
Дейност 4. Участие на децата и младежите в местни дейности: Дейността е ключова за прилагане на подхода на социално включване чрез силните страни и талантите на всяко дете и младеж, доброволчество, собствен принос в благотворителна дейност и въздействие върху нагласите на общността, на специалистите и на самите деца и младежи в неравностойно положение.
Дейността включва подготовка и участие на децата и младежите за участие в значими местни дейности и инициативи, национални празници, събития, представяне на изработените от тях сувенири като подаръци в училища, социални услуги, читалища, община и други местни институции. В рамките на дейността се популяризират и изработените продукти и резултати от програмите за умения за самостоятелен живот и клубовете за таланти.
Дейността е свързана е пряко с Дейност 1, Дейност 2, Дейност 3. Продукти и снимки от участието на децата и младежите в дейността ще бъдат популяризирани в рамките на Дейност 5, със съгласието на младежите и настойниците.
Прилага се подходът на избор, участие, самостоятелност, мобилност и установяване на връзки с обществеността чрез благотворителна дейност от страна на децата и младежите, които подаряват изработените от тях сувенири и продукти. Дейностите се осъществяват на място, в общността – в цялата община Сандански.
Дейността включва следните под-дейности:
4.1. Изготвяне на график на участието на децата и младежите в местни, национални и други събития, както и планиране на дейностите за подготовка и участие.
4.2.Участие на децата и младежите в провеждането на празници и тържества, организирани от Община Сандански, както и в съвместни дейности
4.3. Посещения на децата и младежите от целевата група в училища, в услуги за деца и лица с увреждания и възрастни хора, читалища, други публични места.
4.4. Посещение на кино, цирк от децата и младежите
4.5. Участие на тримата доброволци в местните дейности в подкрепа на децата и младежите с увреждания.
4.6. Обратна връзка от участниците в събития за проучване на нагласите към децата и младежите с увреждания, правото и общата отговорност към социалното им включване.
|
6 759.41
|
3 267.71
|
Дейност 5. Информиране и публичност на проекта: Дейността е ключова по отношение на прозрачността, обмена на информация и популяризирането на програмата, приоритетната ос, проекта и подхода на социално включване на целевите групи от деца и младежи с интелектуални и множествени увреждания, настанени в резидентни услуги (ЦНСТ и ЗЖ). Дейността цели въздействие както върху целевите групи, така и върху по-широката местна общност и заинтересовани страни, които могат да съдействат за устойчивостта на резултатите.
Дейността е във взаимовръзка с останалите дейности по проекта и от изключителна важност за популяризирането на подходите и резултатите и за тяхната устойчивост, в контекста на активната държавна политика за социално включване на деца и младежи в риск от социална изолация, недостатъчно личностно развитие или дори институционализация. Включването на информация за дейностите и резултатите на децата и младежите с увреждания в рамките на Дейност 5 ще става със съгласието на младежите и настойниците.
Дейността и подходът на осъществяването й съответстват на хоризонталните политики на ОП (Равни възможности и недопускане на дискриминация, Равенство между половете и Устойчиво развитие) и на стратегическите цели за преодоляване на бедността и социалното изключване чрез мерки за формиране на умения за самостоятелност, учене и работа и подкрепа на личностното развитие (Мярка 3 от Актуализирания план за действие за изпълнение на Националната стратегия „Визия за деинституционализация на децата в Република България“, приет с РМС 859/13.10.2016 г.)
Дейността се осъществява от Екипа за управление на проекта (Фондация ИСУО), Експерт събития (представител на партньора), с подкрепата на останалия екип по проекта (включени в публичните събития).
Дейностите и продуктите са съобразени с изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.
Дейността включва следните под-дейности:
1.1. Подготвителна работа за избор на изпълнител за изработване на информационните материали и провеждане на публичните мероприятия (информационна среща и финална конференция)
1.2. Изработване на брошура (250 бр.), плакат (50 бр.) и табела по проекта (3 бр.) с единен дизайн и позитивен език на толерантност, недискриминация и приемане на различията.
1.3. Провеждане на информационна среща за представяне на проекта пред общността и целевите групи в началото на проекта.
1.4. Публикации за популяризиране на проекта - 3 бр. в печатни медии, при старта на проекта, средата и в края на проекта.
1.5. Текущи публикации на сайта на община Сандански и други местни електронни медии за информиране за предстоящи и проведени проектни дейности, резултатите от програмите за личностно развитие и социално включване на децата и младежите, както и за местните социални дейности по проекта.
1.6. Текущи публикации на сайта на Фондация ИСУО и публикации в партньорски портали (www.ngo.portal) за популяризиране на проекта, предстоящи и проведени събития, постигнати резултати за децата и младежите и цялата общност.
1.7. Финална конференция за представяне на резултатите за децата и младежите с интелектуални и множествени увреждания, включени в проекта.
Двете публични събития ще се проведат в подходящи зали, предоставени от общината. |
1 745.80
|
1 414.58
|