Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 332 TREES
Български

Programme: Rural Development Programme

Planning region: All

Description

The project is aimed at encouraging the social inclusion of children and young people with severe intellectual and multiple disabilities, living in residential services in Sandanski Municipality, through participation in specific development programmes and activities, through therapeutic support and volunteering.  

The project activities include 12 children and young people with disabilities, living in Family-type residential centre and in Sheltered living, Valkovo village, Sandanski Municipality. 

The activities include:
Activity 1. Study of the interrelation between the needs of children and youths with disabilities and the resources in the community for volunteering and social inclusion
Activity 2. Development of independent living skills
Activity 3. Development through music, art, sport, therapy
Activity 4. Participation of children and youths in local activities
Activity 5. Information and publicity of the project

Multidisciplinary team of specialists and volunteers applies principles of respect, trust, effective communication, choice and participation.

The expected results are entirely focused on the needs and the potential of the children and young people with severe intellectual and multiple disabilities, namely:
- Prepared and used package of research instruments and programmes for development of the children and youths’ potential aimed at active and independent life;
- 12 children and youths are actively included in needs and development assessment, in programmes for independent living and in local initiatives;
- 3 volunteers communicate and support the children and youths and attract local resources;
- A positive change in the attitudes is achieved, and the knowledge about the potential of children and youths with disabilities and their right to be accepted in the community is shared.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1. Проучване на взаимодействието между потребностите на децата и младежите с увреждания и на ресурсите в общността за доброволчество и социално включване: Дейността е стартова и ключова за изпълнението и ефективността на проекта и има за цел определяне и планиране на три ключови фактора за социалното включване на децата и младежите с тежки интелектуални и множествени увреждания, настанени в двете резидентните услуги в с. Вълково, община Сандански, а именно: а) проучване на актуалните потребности от подкрепа и интересите на децата и младежите, за да водят нормален, активен и самостоятелен живот; б) проучване на ресурсите и нагласите в малката общност, включително за доброволчество и предоставяне на подкрепа за самостоятелен живот на децата и младежите и в) проучване на въздействието на подкрепата и доброволчеството и резултатите за децата и младежите. Трите фактора ще бъдат изследвани и анализирани във взаимодействие – като система от потребности от подкрепа, които могат да бъдат удовлетворени с конкретни ресурси на общността (подкрепа от специалисти и доброволци, от възрастни и връстници, от местни лидери и хора със социална мисия) и да доведат до положителни резултати – приоритетно за децата и младежите с увреждания, но и за общността. Екипът спазва принципите на доброволност, доверие, ефективно общуване, участие, безопасност. Децата и младежите, които имат затруднения да изразяват своето мнение и избор, ще бъдат представяни от своите настойници (социални работници в двете резидентни услуги). Дейността е свързана и основополагаща на всички дейности, защото осигурява общо познание за актуалните потребности и интереси на целевата група, за необходимата професионална подкрепа от екип специалисти, както и за наличните ресурси за доброволна подкрепа от общността. Дейността надхвърля оценката на потребностите, която се извършва в резидентните услуги, но е фокусирана основно върху затрудненията и ограниченията на потребителите и която не обвързва пряко и устойчиво насочването на конкретни ресурси и хора от общността към потребностите на децата. Дейността се осъществява в двете резидентни услуги и в общността. Дейността включва следните под-дейности: 1.1. Подготвителна дейност за разработване на пакет от инструменти за проучване на актуалните потребности от подкрепа, интереси и умения за самостоятелен живот на целевата група, проучване на ресурсите в общността (нагласи, положителен опит, доброволци, др.) и проследяване на взаимодействието между двете групи фактори и въздействието/ резултатите за децата и младежите, включени в проекта. 1.2. Проучване и анализ на актуалните потребности от подкрепа, интереси, умения в групата на 12 деца и младежи с увреждания от целевата група чрез провеждане на интервю с всяко дете и младеж (с подкрепата на настойник – за децата и младежите със затруднена или липсваща реч), с наблюдение на активността и поведението им, както и с проучване на мнението на служителите в двете резидентни услуги за актуалните потребности, интереси и умения на децата и младежите (общо 19 д.) 1.3. Проучване на ресурсите и нагласите в малката общност за доброволчество и подкрепа на самостоятелността и социалното включване на децата и младежите от целевата група с помощта на разработените инструменти (интервю за проучване на мотивацията, опита и готовността за индивидуална подкрепа на дете или младеж, в рамките на проекта сред 12 души – връстници, местни лидери, хора със социални ценности и каузи, други потенциални доброволци). В резултат на проучването ще бъдат идентифицирани най-малко трима доброволци от общността и ще бъдат определени съществуващите нагласи към социалното включване на целевата група. 1.4. Проследяване и анализ на въздействието на дейностите за подкрепа и доброволчество и резултатите за децата и младежите с помощта на разработен инструмент за оценка на въздействието (въпроси за интервю/ анкетна карта за децата и младежите, персонала и доброволците). 41 465.81 11 750.59
Дейност 2. Развитие на умения за самостоятелен живот: Дейността е ключова за личностното и социалното развитие на децата и младежите с тежки и множествени увреждания, с фокус върху развитието на умения, необходими в основните области на живот – умения за грижа за себе си, здравето и външния си вид, познавателни умения за разбиране и управление на парите, ориентиране във времето и пространството, общуване и социално взаимодействие, както и умения за труд. Всяко дете и младеж участва съобразно индивидуалните възможности и потенциал за развитие, като формите на участие са с различни степени - активно участие, участие чрез повторение и подражание, участие чрез наблюдение или т.нар. „пасивно участие”. Екипът спазва принципите на учене чрез правене, ефективно общуване и безопасност, подкрепа от доброволци, мобилност. Дейността е свързана е пряко с Дейност 1, Дейност 3, Дейност 4. Резултати от груповата работа ще бъдат популяризирани в рамките на Дейност 5, със съгласието на младежите и настойниците и спазване на поверителност на лична информация. Дейността се осъществява в подходящи помещения в двете резидентни услуги, както и на открито и в общността с цел баланс между учене и прилагане на уменията в реалния живот. При провеждане на занятия в общността, децата и младежите прилагат на практика уменията, които развиват – грижа за външния вид, ориентация във времето и пространството, общуване с връстници, специалисти, хора от общността, планиране и управление на парите, участие в трудови дейности. Дейността включва следните под-дейности: 2.1. Разработване на четири програми за развитие на умения за самостоятелност в основните области на живот – Програма „Аз се грижа за здравето и външния си вид”, Програма „Аз се ориентирам във времето и пространството, в ползването на пари”, Програма „Аз имам приятели” и Програма „Аз се трудя”. Темите на програмите са дискутирани с екипите на двете резидентни услуги (в процеса на разработване на проекта) и са одобрени като необходими за всички потребители. Програмите включват както занимания за учене и развитие на умения – в помещения на услугите, така и занимания за практикуване на уменията навън, в общността, с разходки на открито, срещи, посещения при специалисти и в институции. 2.1. Осигуряване на необходимите материали, средства и консумативи за осъществяване на четирите програми за развитие на умения за самостоятелност чрез процедура с външен доставчик. 2.2. Сформиране на две групи деца и младежи за участие в програмите за развитие на умения за самостоятелен живот, съобразени със степента на самостоятелност и потенциала за индивидуално развитие. 2.3. Разработване на график на работа по програмите за развитие на умения за самостоятелен живот, като всяка програма има различна продължителност в двете групи (4 часа или 8 часа месечно индикативно), разпределени гъвкаво, според възможностите на юношите и младежите и според възможностите за занимания на открито и в общността. 2.4. Участие на децата и младежите в програмите за развитие на умения за самостоятелен живот, с организацията и подкрепата на Ръководителите програми. Участието е съобразно актуалното състояние и потенциала за развитие, като активността може да има различни степени – активно участие с прилагане на собствен избор и опит, участие чрез повторение и подражание на демонстрираните умения, участие чрез наблюдение или т.нар. „пасивно участие”. Ръководителите програми, съвместно с Експерт събития, представят резултатите и продуктите от 4-те програми на всеки 3 месеца, с цел популяризиране на дейността в услугите и общността. 2.5. Подкрепа от доброволците в програмите за самостоятелен живот, с цел поощряване на ученето, показване на добри модели, постигане на доверие с децата и младежите, оказване на индивидуална помощ в занятията по отделните програми, осъществяване на близък контакт, приемане. 25 919.21 9 261.30
Дейност 3. Развитие чрез музика, изкуство, спорт, терапия: Дейността е ключова за компенсиране на затрудненията и развитие на деца и младежи с тежки интелектуални и множествени увреждания и за прилагане на подхода на социално включване чрез подкрепа от мултидисциплинарен екип в посока развитие на възможностите, интересите и активността на всяко дете и младеж (независимо от степента на увреждане, възможностите за самостоятелност и мобилност). Дейността включва индивидуална и групова терапевтична/ консултативна подкрепа, предоставена от психолог и рехабилитатор, както и групови дейности за развитие чрез музика, изкуство, движение и спорт (ръководени от музикален педагог, трудотерапевт и медицинско лице). Дейността е свързана е пряко с Дейност 1 (която осигурява информация за индивидуалните потребности от терапевтична и консултативна подкрепа, както и информация за интересите на децата и младежите), Дейност 2, Дейност 4. Резултати от работата на клубовете ще бъдат популяризирани в рамките на Дейност 5, със съгласието на младежите и настойниците. В дейността участват всички деца и младежи, съобразно интересите и възможностите си и с различна форма на участие (активна форма, участие чрез повторение и подражание и „пасивно” участие при децата и младежите с тежки двигателни и множествени увреждания). Прилага се подходът на приемане на различието, избор, участие, безопасност и мобилност, като дейностите се осъществяват в подходящи помещения и в двора на двете резидентни услуги, както и на открито и в общността. Дейността включва следните под-дейности: 3.1. Сключване на договори със специалистите, предоставящи необходимата консултативна и терапевтична подкрепа (психолог, рехабилитатор, музикален педагог, трудотерапевт, медицинско лице). 3.2. Планиране и предоставяне на индивидуална и групова консултативна подкрепа от психолог съобразно потребностите (общо по 16 часа месечно за психолог, работещ с 2-те групи, като индивидуално се работи с I група - със средна степен на автономност, а групово се работи с II група – с ниска степен на автономност). Целта е предоставяне на професионална подкрепа за преодоляване на затрудненията в емоционалното, познавателното и поведенческото развитие. И двете групи имат висока емоционална лабилност, спонтанно и често неефективно поведение (включително автоагресивно или агресивно), както и познавателни дефицити, с които следва да се работи устойчиво. 3.3. Планиране и предоставяне на индивидуална и групова рехабилитационна подкрепа от рехабилитатор (общо 16 часа месечно за рехабилитатор, работещ с двете групи, като групово работи с I група – със средна степен на автономност и подвижност, а индивидуално работи с II група – с ниска степен на автономност, подвижност. Целта на терапевтичната рехабилитационна подкрепа е различна за двете групи – а) развитие на моториката, координацията, подвижността и мобилността на децата и младежите чрез гимнастика, ЛФК, разходки и движения на открито (I група със средна степен на автономност и мобилност) ; и б) пасивна рехабилитация за раздвижване на тялото и поддържане на мускулния тонус, превенция на застойни процеси и декубитални рани чрез работа с големи топки, сензорни пътеки и сензорни стимули (II група с тежки двигателни и множествени увреждания , като ДЦП, скулиози, парези и други, водещи до тежка или пълна неподвижност). 3.4. Сформиране на три клуба за развитие на интересите – Клуб Музика и танци, Клуб Движение и спорт, Клуб Изкуство, с разработване на програми и график на клубовете, съобразно спецификата на възможностите на 2-те групи. 3.5. Участие на децата и младежите в Клуб Музика и танци (2 групи по 4 часа месечно). 3.6. Участие на децата и младежите в Клуб Движение и спорт (2 групи по 8 часа месечно). 3.7. Участие на децата и младежите в Клуб Изкуство (2 групи по 4 часа месечно). 3.8. Участие на доброволците в работата на клубовете. 48 763.21 21 449.53
Дейност 4. Участие на децата и младежите в местни дейности: Дейността е ключова за прилагане на подхода на социално включване чрез силните страни и талантите на всяко дете и младеж, доброволчество, собствен принос в благотворителна дейност и въздействие върху нагласите на общността, на специалистите и на самите деца и младежи в неравностойно положение. Дейността включва подготовка и участие на децата и младежите за участие в значими местни дейности и инициативи, национални празници, събития, представяне на изработените от тях сувенири като подаръци в училища, социални услуги, читалища, община и други местни институции. В рамките на дейността се популяризират и изработените продукти и резултати от програмите за умения за самостоятелен живот и клубовете за таланти. Дейността е свързана е пряко с Дейност 1, Дейност 2, Дейност 3. Продукти и снимки от участието на децата и младежите в дейността ще бъдат популяризирани в рамките на Дейност 5, със съгласието на младежите и настойниците. Прилага се подходът на избор, участие, самостоятелност, мобилност и установяване на връзки с обществеността чрез благотворителна дейност от страна на децата и младежите, които подаряват изработените от тях сувенири и продукти. Дейностите се осъществяват на място, в общността – в цялата община Сандански. Дейността включва следните под-дейности: 4.1. Изготвяне на график на участието на децата и младежите в местни, национални и други събития, както и планиране на дейностите за подготовка и участие. 4.2.Участие на децата и младежите в провеждането на празници и тържества, организирани от Община Сандански, както и в съвместни дейности 4.3. Посещения на децата и младежите от целевата група в училища, в услуги за деца и лица с увреждания и възрастни хора, читалища, други публични места. 4.4. Посещение на кино, цирк от децата и младежите 4.5. Участие на тримата доброволци в местните дейности в подкрепа на децата и младежите с увреждания. 4.6. Обратна връзка от участниците в събития за проучване на нагласите към децата и младежите с увреждания, правото и общата отговорност към социалното им включване. 6 759.41 3 267.71
Дейност 5. Информиране и публичност на проекта: Дейността е ключова по отношение на прозрачността, обмена на информация и популяризирането на програмата, приоритетната ос, проекта и подхода на социално включване на целевите групи от деца и младежи с интелектуални и множествени увреждания, настанени в резидентни услуги (ЦНСТ и ЗЖ). Дейността цели въздействие както върху целевите групи, така и върху по-широката местна общност и заинтересовани страни, които могат да съдействат за устойчивостта на резултатите. Дейността е във взаимовръзка с останалите дейности по проекта и от изключителна важност за популяризирането на подходите и резултатите и за тяхната устойчивост, в контекста на активната държавна политика за социално включване на деца и младежи в риск от социална изолация, недостатъчно личностно развитие или дори институционализация. Включването на информация за дейностите и резултатите на децата и младежите с увреждания в рамките на Дейност 5 ще става със съгласието на младежите и настойниците. Дейността и подходът на осъществяването й съответстват на хоризонталните политики на ОП (Равни възможности и недопускане на дискриминация, Равенство между половете и Устойчиво развитие) и на стратегическите цели за преодоляване на бедността и социалното изключване чрез мерки за формиране на умения за самостоятелност, учене и работа и подкрепа на личностното развитие (Мярка 3 от Актуализирания план за действие за изпълнение на Националната стратегия „Визия за деинституционализация на децата в Република България“, приет с РМС 859/13.10.2016 г.) Дейността се осъществява от Екипа за управление на проекта (Фондация ИСУО), Експерт събития (представител на партньора), с подкрепата на останалия екип по проекта (включени в публичните събития). Дейностите и продуктите са съобразени с изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. Дейността включва следните под-дейности: 1.1. Подготвителна работа за избор на изпълнител за изработване на информационните материали и провеждане на публичните мероприятия (информационна среща и финална конференция) 1.2. Изработване на брошура (250 бр.), плакат (50 бр.) и табела по проекта (3 бр.) с единен дизайн и позитивен език на толерантност, недискриминация и приемане на различията. 1.3. Провеждане на информационна среща за представяне на проекта пред общността и целевите групи в началото на проекта. 1.4. Публикации за популяризиране на проекта - 3 бр. в печатни медии, при старта на проекта, средата и в края на проекта. 1.5. Текущи публикации на сайта на община Сандански и други местни електронни медии за информиране за предстоящи и проведени проектни дейности, резултатите от програмите за личностно развитие и социално включване на децата и младежите, както и за местните социални дейности по проекта. 1.6. Текущи публикации на сайта на Фондация ИСУО и публикации в партньорски портали (www.ngo.portal) за популяризиране на проекта, предстоящи и проведени събития, постигнати резултати за децата и младежите и цялата общност. 1.7. Финална конференция за представяне на резултатите за децата и младежите с интелектуални и множествени увреждания, включени в проекта. Двете публични събития ще се проведат в подходящи зали, предоставени от общината. 1 745.80 1 414.58

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).