Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 211 TREES
Български

Programme: Foods

Planning region: All

Description

The project proposal aims at strengthening the role of civil society and business in the processes of formulating, implementing and monitoring the state policy on  social services provision.
The project activities explore opportunities for better civic control over community-based social services in terms of their quality, accessibility, and community-consciousness. This includes a survey of the status quo among the administrations and among NGOs, businesses, citizens, the system of normative documents, existing good practices in Bulgaria and the EU, the possibilities for improvement of the existing legislation. From the point of view of the effectiveness of citizen participation, the opinions of the various parties involved  in this process will be reflected in order to provide realistic control over the social services in the community in Bulgaria and the challenges posed by it.
The project will start with two studies on the current state of civic participation in the process of formulating and implementing policies on social services at municipal and regional level. The studies will affect the views of the administration and the civil sector. On the basis of them, recommendations and new forms, mechanisms and solutions will be made to improve citizens' participation, which will be disseminated among the target groups. The development of an effective model for monitoring and evaluating citizens on the actions of administrations in terms of the quality of social services provided in the community will provide new tools for impact and partnerships between the different sectors - citizens, NGOs, businesses, administrations. It is also envisaged to identify and transfer good practices and conducting public events to attract active citizenship and to popularize the project's development in order to implement them in concrete terms.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Извършване на проучвания на добри практики и/или иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство;: Дейността цели подобряване възможностите за активното включване на граждани, НПО и бизнес в процесите по реализация на социални политики чрез провеждане на проучвания, което е първата специфична цел на проекта. Тя допринася пряко и за постигането на трета специфична цел на самата процедура. В рамките на тази дейност ще бъдат направени две проучвания на текущото състояние за гражданското участие в процеса по формулиране и прилагане на политиките, касаещи социалните услуги на общинско и областно ниво и набелязване на нови форми, механизми и решения за подобряване участието на гражданите. Проучванията ще засегнат гледните точни на администрацията и гражданския сектор. Всяко ще завърши с изготвянето на отделен анализ: 1) Първото проучване и анализ ще представят гледната точка на администрацията на общинско и областно ниво за това какво е гражданското участие в процеса по формулиране и прилагане на политиките, касаещи социалните услуги и как би могло да се подобри. За целите на проучването и изготвянето на този анализ ще бъде разработен въпросник, който ще бъде изпратен до Областни и общински администрации. С него ще бъде набрана информация, която касае следните въпроси: участват ли НПО при разработването на Областните стратегии и общински планове за развитие на социалните услуги, какъв е бил приносът им досега, включени ли са НПО в звената за мониторинг и оценка на Областните стратегии за развитие на социалните услуги, на кой етап от изпълнението на политиките, свързани със социалните услуги смятате, че НПО биха били най-полезни, защо, НПО са повече партньори или повече пречат на работата ви, защо и др. В проучването ще се събира информация, свързана с добрия опит на администрациите при партньорство с гражданския сектор при реализиране на политиките за предоставяне на социални услуги. В анализа ще се съдържат изводите от направеното проучване. 2) Второто проучване и анализ ще представят гледната точка на самото гражданско общество - бизнес, НПО, граждани относно възможностите, които са им били предоставяни до сега за участие в процеса по формулиране и прилагане на политиките, касаещи социалните услуги. В рамките на проучването отново ще бъде разработен въпросник, с който ще се потърси мнението на гражданския сектор относно това дали има утвърдена практика за активно включване на НПО в политиките, дали самите НПО и бизнес имат такъв опит, интересуват ли се от темата, на кой етап виждат своята роля и т.н. Гражданите ще могат да споделят и добър опит, примери и практики за успешни партньорства при изпълнение на политиките за социални услуги. Анализът ще синтезира изводите от направеното проучване на текущото състояние В рамките на тази дейност се предвижда още събиране и изследване на добри практики от България и други страни в ЕС относно гражданско участие при формулирането, прилагането и оценката на политиките, свързани с предоставянето на социални услуги в общността. Практиките ще бъдат събирани от експерт, като се очаква да бъдат събрани и описани минимум 10 добри практики. Проучването, двата анализа и събраните добри практики ще послужат като база за разработването на препоръки за подобряване гражданското участие при формулирането, прилагането и оценката на политиките, свързани с предоставянето на социални услуги в общността. Препоръките ще бъдат отправени чрез уведомителни писма до всички участници в проучването - до НПО, бизнес, граждани и администрация; ще бъдат качени на уеб-сайта на партньора и ще се популязират и в други инициативи и кампании на кандидата и партньора. Реализацията на дейността включва и доброто й административно управление и мониторинг като част от цялостното управление на проекта, както и популяризирането на нейното изпълнение и постигнати резултати сред широката общественост. 38 550.00 38 438.84
Разработване на механизъм и инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за взаимоотношенията им с администрацията по отношение на политиката за социалните услуги в България: Тази дейност е в съответствие с Допустими дейности от група №2 от Насоките за кандидатстване и допринася за постигането на втората специфична цел на проекта: насърчаване ролята на гражданското общество като коректив на администрациите чрез разработване на механизъм за обратна връзка и оценка по отношение на ефективността на политиките, прилагани в социалната сфера. Предоставянето на социални услуги е политика, която има нужда от непрекъсната обратна връзка от страна на гражданите, НПО и бизнеса по отношение както на качеството на услугите, така и на взаимодействието на администрациите с гражданите. Към Областните стратегии за развитие на социалните услуги например са организирани звена за мониторинг и оценка, които трябва да извършват ежегоден мониторинг и да предоставят отчет пред Областните съвети за развитие. Препоръчително е отчетите да се публикуват и свеждат и до знанието на широката общественост, а не само до Областните съвети за развитие. Бързият преглед на структурата на създадените към Областните администрации звена за мониторинг и оценка показва, че в болшинството от тях няма представители на НПО или бизнес сектора. Тези факти говорят, че все още гражданите нямат достатъчен контрол върху дейностите на администрациите. Чрез разработване на ефективен механизъм за мониторинг и оценка на гражданите относно действията на администрациите по отношение качеството на предоставяните социални услуги в общността подобни липси на гражданско участие ще бъдат запълнени. Ето защо, настоящият проект предвижда разработване на механизъм и инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за взаимоотношенията им с администрацията по отношение на политиката за социалните услуги в България. Чрез него ще се даде картина на възможностите за активно гражданско участие в сферата и обратна връзка към администрациите по отношение на ефективността на политиките, прилагани в социалната сфера. При разработването на този механизъм и инструментариум за обратна връзка и оценка от страна на гражданите и бизнеса за взаимоотношенията им с администрацията по отношение на политиката за социалните услуги в България ще се отдава приоритет на: • Подобряване и разширяване на механизмите за обратна връзка при предлаганите социални услуги относно тяхното качество; • Улесняване на достъпа до пътища за повишаване на гражданското участие и даване на обратна връзка към администрациите относно тяхната роля и изпълнение на поети ангажименти; • Насърчаване на нови модели за мониторинг на ефективността на политиките в областта на социалните услуги или за проследяване и мониторинг на напредъка на междусекторното партньорство. Мехамизмът за обратна връзка ще бъде разработван с ясната представа, че реализирането на успешна политика с активно гражданско участие с цел подкрепа за уязвимите групи изисква координация в действията на институциите на различни нива. Той ще търси начините за осъществяване на необходимата координация на оперативно ниво между гражданите и институциите, които отговарят за планирането, предоставянето и оценката на услугите. Акцент на тази координация ще бъде мониторинга, оценката, обратната връзка, която е резултат от едно ясно и ефективно партньорство между институциите и гражданските организации, работещи в социалната сфера с ясно очертани възможности за заявяване на гражданската позиция. Реализацията на дейността включва и доброто й административно управление и мониторинг като част от цялостното управление на проекта, както и популяризирането на нейното изпълнение и постигнати резултати сред широката общественост. 7 200.00 7 200.00
Пренасяне на добри практики и/или иновативни решения, свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политиката по предоставяне на социални услуги: Тази дейност е насочена към постигането на първата специфична цел на проекта и е насочена към подобряване възможностите за активното включване на граждани, НПО и бизнес в процесите по реализация на социални политики чрез проучване и трансфериране на добри практики. Дейността включва да се съберат и проучат добри практики за гражданско участие при формулирането, прилагането и оценката на политиките, свързани с предоставянето на социални услуги в общността. През целия период на реализация на дейността ще се фокусираме върху: • дейности, които укрепват сътрудничеството и изграждането на мрежи между секторите – бизнес – администрации - граждани; • изпитването и/или разпространението на информация за иновативни практики в областта на социалните дейности и интеракцията с активните граждани; • дейности, които улесняват признаването и валидирането на знания, умения и компетентности, придобити в резултат на формално, неформално и самостоятелно учене в рамките на учебни визити и срещи; • дейности за сътрудничество между регионални органи, с цел насърчаване развитието на социалната сфера; • дейности за по-добро подготвяне и разполагане на специалистите в сферата на социалните дейности с оглед на предизвикателствата, свързани с равенството, многообразието и приобщаването; • транснационални инициативи за стимулиране на предприемачески нагласи и умения, с цел насърчаване на активното гражданство и предприемачеството (включително социалното предприемачество), осъществявани съвместно от две или повече групи от различни държави. Експерт-методологът ще прегледа и ще селектира практиките от Дейност 1, като избере една, която ще бъде иновативна по своята същност. Избраната практика трябва да отговаря на българското законодателство и да бъде съобразена с реалните условия в България. Първоначалната й релевантност към средата за трансфериране е от съществено значение за успешното й трансфериране. Експерт-методолог ще разпише подробен механизъм "стъпка по стъпка" за нейното трансфериране, адаптиране и "пренасяне" в България с цел реализация. Методологията за трансфер ще включва конкретни стъпки и обстоятелства, които следва да бъдат изпълнени. Практиката ще бъде предложена за трансфериране на едно пилотно НПО, което ще се свърже с конкретна администрация и заедно ще приложат описаната добрата практика. Прилагането на практиката ще демонстрира работата в партньорство между НПО и администрация и ще послужи за налагането на модела с по-широко гражданско участие на социалната политика. 8 400.00 8 398.54
Провеждане на конференции, обществени обсъждания, кръгли маси и други сходни дейности със заинтересованите страни: Тази дейност цели разпространение на конкретните резултати от предходните три дейности сред целевите групи с оглед още по-голямо засилване на гражданското участие. Тя е важна от гледна точка мултиплицирането на постигнатите резултати сред повече НПО, активни граждани и бизнес, администрации в цялата страна. За целта ще бъде организирана и проведена двудневна национална конференция "Нови възможности за гражданско участие при реализация политиките за предоставяне на социални услуги". Тя ще обхване 40 участника от различни НПО в страната, както и представители на бизнеса, активни граждани, експерти от администрациите в областта на социалните услуги. В рамките на конференцията ще бъдат споделени резултатите от проучването по дейност 1, анализите и препоръките, механизма за обратна връзка по дейност 2. Ще бъдат насърчени НПО да дадат обратна връзка дали са приложили вече някои от изведените препоръки за подобряване на гражданско участие при формулирането, прилагането и оценката на политиките, свързани с предоставянето на социални услуги в общността. Пилотното НПО и администрация, въвели добрата практика ще разпространят сред други представители на целевите групи своя опит. На всички участници в конференцията ще бъдат предоставени копия от сборника с добрите практики, събрани по проекта, както и съвети на НПО от България, които са се включили успешно в изпълнението на политиката по предоставяне на социални услуги. Реализацията на дейността включва и доброто й административно управление и мониторинг като част от цялостното управление на проекта, както и популяризирането на нейното изпълнение и постигнати резултати сред широката общестеност. 11 289.60 11 289.60

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).