Проучване на най-добри международни практики в ЕС при изграждане на софтуерни системи за анализ на финансово-разузнавателна информация (ФРИ); : Чрез изпълнение на дейността се цели проучване на слабостите и най-добрите практики при избора, изграждането, внедряването и използването на софтуерни системи за анализ на финансово-разузнавателна информация. В рамките на дейността ще бъдат проведени и две посещения на служители на бенефициента в две държави членки на ЕС. При посещенията на служители на ДАНС в партньорските службите на избраните държави членки ще се извърши и преценка по отношение на ефективността на използването на финансово-разузнавателната информация, която се създава и разкрива от съответните финансово-разузнавателни служби. Същото е в основата на оценките, които се извършват от страна на FATF/FSRBs за съответствие с изискванията на международния стандарт в областта на изпирането на пари и финансирането на тероризма. Международните изисквания към финансово-разузнавателната информация са свързани с ефективността на нейното използване и навременността при разкриването й към правоохранителните органи и компетентни прокуратури. Последното зависи и от качеството на изградените софтуерни системи, които служат като подпомагащо средство за анализ и следователно са пряко свързани с повишаване на ефективността на финансово-разузнавателното звено и ускоряване процеса на получаване, съхраняване, проучване, анализиране и разкриване на информацията, получена при условията и реда на ЗМИП и ЗМФТ. С цел обмяна на опит при разработването, внедряването, администрирането и използването на ССС, бенефициентът планира и организирането и провеждането на едно петдневно посещение на територията на РБългария на представител на чуждо ФРЗ от държава, с опит в избора, изграждането, внедряването и въвеждането в експлоатация на софтуерни системи за анализ на финансово-разузнавателна информация.
Следва да се посочи, че до момента служители на бенефициента на са участвали в посещения на чужди ФРЗ от държави членки на ЕС, с цел проучване на въведените и използвани софтуерни системи за финансово-разузнавателен анализ.
|
13 180.00
|
9 984.25
|
Доставка и внедряване на готова специализирана софтуерна система (ССС) за анализ на ФРИ, постъпваща по ЗМИП и ЗМФТ, включително чрез свързване с действащи електронни системи за получаване и обработка на информация, получена по реда на ЗМИП и ЗМФТ, и заплащане на годишни такси за инсталиране и поддръжка на специализирана софтуерна система за анализ на ФРИ;: Доставката и внедряването на специализираната софтуерна система (ССС) има за цел подобряване качеството на финансово-разузнавателна информация, създадена от бенефициента. Придобиването на способност за по-бързо и навременно обработване и разкриване на ФРИ, ще повиши ефективността и обема в прилагането на обработваната информация. Същото ще способства за повишаването на ефективността при нейното използване от страна на правоприлагащи органи и Прокуратурата.
Последното е заложено като изискване в редица международни актове, в т.ч. Директива (ЕС) 2015/849 на ЕП и на Съвета, Препоръките на FATF от 2012 г., както и последните тенденции, които тази организация въвежда при превенцията и противодействието на изпирането на пари, т.е. използване на т.нар. "fintech" или нови технологии, служещи при проследяване и анализ на съмнителни финансови потоци. През последните няколко години ФРЗ отчита тенденция към увеличаване на броя на докладите за съмнителни операции, получавани по ЗМИП и ЗМФТ (от 1427 броя през 2011 г. до 2987 броя през 2016 г.). Същото налага извършване на финансово-разузнавателен анализ на по-голяма по обем информация и извличане на релевантните данни от повече единици с данни. ССС ще съкрати времето за обработване на информацията, ще позволи по-лесното идентифициране на връзки между отделните случаи и ще покрие изискванията на Директива (ЕС) 2015/849 на ЕП и на Съвета и на FATF, което ще спомогне за реализирането на заложената в политическия диалог между РБългария и ЕК цел за повишаване нивото на ефективност и своевременност при извършване на финансово-разузнавателен анализ, представляващ предварителна фаза преди започване на финансовите разследвания.
Чрез въвеждане на готова ССС за анализ на ФРИ, ще се гарантира постигането на посочените цели и ще се сведат до минимум рисковете от разработването на непълно техническо задание или неточно изпълнение на техническото задание.
Избраната, доставена, внедрена и въведена в експлоатация ССС, на база на предварително зададени критерии/шаблони, следва да извлича релевантни данни и извежда визуално синтезирани аналитични данни. На база на Ad hoc задание от експерите във ФРЗ, ССС следва да проверява множеството достъпни източници на информация и да извежда съвпадения по голям брой от критерии, като име, адрес, държава, номер на банкова сметка, документ за самоличност и др. ССС следва да има опции за търсене и на база на вкарана в системата външна за същата информация (напр. чрез сканиране на документи) да може да дава съвпадения с вече съществуващи данни от всякакъв вид ("data matching" функция). Подобна функция следва да може да се задава на ad hoc база или на база предварително зададен график. Когато работи на база на график, ССС следва да може да създава случаи от наличната информация. ССС следва да има възможност за широк статистически компонент по предварително зададени критерии и на такива, задавани на ad hoc база. ССС следва да предоставя широки възможности от аналитични средства (сортиране, филтриране и завъртане), позволявщи на служителите на ФРЗ да получават поглед върху данните от различни ъгли, за да могат да открият модели/шаблони, аномалии, ключови променливи и свързаности. Следва да могат да бъдат анализирани тенденции и шаблони по отношение на финансови транзакции на лица, видове дейност, географски райони и други. ССС следва да предоставя възможност за интегриране/синхронизиране с външни електронни системи и източници на информация и използвани от ФРЗ бази данни. ССС следва да позволява извършване на стратегически анализи чрез анализ на най-големи преводи, най-често използвани сметки, най-често срещани лица и дружества, времево разпределение, активност по сметките, комбинация между последните и др.
В резултат на проучване беше установено, че на описаните функционалности съответства готов софтуерен продукт, разработен от Службата по наркотиците и престъпността на ООН (UNODC) goAML. (текстът продължава в следващата секция)
|
496 526.00
|
344 632.43
|
Изграждане на функционалност за обмен на ФРИ с правоприлагащи органи, адресати на информация по чл. 75, ал. 1 от ЗМИП;: Специализираната софтуерна система (ССС), която ще бъде внедрена по дейност 1, дава възможност за обмен на информация с правоприлагащи органи, адресати на информация по чл. 75, ал. 1 от ЗМИП. Този обмен следва да се осъществява чрез свързаност, която да гарантира достатъчно ниво на защита на обменяната информация и да бъде съобразена с техническите възможности на съответните правоприлагащи органи. Изграждането на свързаност между информационни системи на различните органи изисква изпълнение на редица дейности, които са извън рамките на проекта и ще бъдат реализирани впоследствие. Включена е функционалност на ССС, която на база на XML шаблони, връзка тип "точка-много точки", работеща офлайн, или по друг начин да създаде възможност за извършване на горепосочения обмен на информация.
Дейността цели изграждането на технически капацитет и функционалност по описаните характеристики. Същата трябва да способства за последващо оптимизиране на процесите за обмен между САД ФР и правоприлагащите органи, адресати на информация по чл. 75, ал.1 от ЗМИП. |
0.00
|
0.00
|
Осигуряване на необходимото хардуерно оборудване. : Чрез изпълнение на Дейност 4 се цели осигуряване на хардуерно оборудване, което е необходимо за въвеждането в експлоатация на специализираната софтуерна система (ССС), за нейното интегриране със съществуващи бази данни и друг софтуер във финансово-разузнавателното звено, както и за свързването на ССС с външни електронни системи и източници на информация и използвани от ФРЗ бази данни. Чрез изпълнение на дейността се цели и осигуряване на хардуерно оборудване за функционирането на ССС и за възможност за обмен на данни и информация с правопролагащите органи, адресати на информация по чл.75, ал.1 от ЗМИП..
Необходимото хардуерно оборудване следва да включва:
- 6 броя сървъри за приложения,
- 2 броя сървъри за съхранение на данни,
- 40 броя компютърни конфигурации (работни станции),
- 2 броя защитни стени,
- 20 броя принтери,
- 5 броя скенери с висока резолюция,
- 1 брой копирна машина (ксерокс);
- 1 брой плотер за отпечатване;
- 5 броя комутатори;
- 48 броя лицензи за операционни системи;
- 2 броя лицензи за приложен софтуер;
- изграждане на структурно кабелна система;
- резервиране на електрическо захранване.
Посочените бройни единици и цена на придобиване представляват кумулативно изражение на техниката и оборудването, посочени в представените технически спецификации от страна на ООН, като необходими за инсталиране и функциониране на ССС.
По отношение на тази дейност не са налице извършени или предвидени за извършване сходни дейности, които да бъдат финансирани по друг начин и да служат за нуждите на ССС. Необходимото хардуерно оборудване трябва да отговаря на техническите изисквания на ССС, поради което бройките и цените са индикативни и могат да бъдат променени в зависимост от версията на goAML, която ще се въведе. |
955 774.00
|
941 037.71
|
Информираност и публичност: Дейността има за цел предприемане на мерки за информиране и популяризиране, насочени към целевите групи и широката общественост, включващи: а) емблемата на Европейския съюз и упоменаване на Европейския съюз; б) упоменаване на ФВС, с който се подпомага проектът; в) изявление, избрано от отговорния орган, в което се подчертава добавената стойност на приноса на Европейския съюз, съгласно чл. 2 от Делегиран регламент (ЕС) № 1048/2014 и Регламент за изпълнение (ЕС) № 1049/2014 на Комисията. Всяка публикация на Бенефициента под каквато и да е форма и в каквото и да е средство за осведомяване, в това число и интернет, следва да се съгласува предварително с Отговорния орган и да съдържа изявление, избрано от отговорния орган. Дейност 5 кореспондира със заложените в част "Допълнителна информация" от настоящия проект, мерки за изпълнение на изискванията за информираност и публичност. Предвижда се изпълнението на дейността да включва следните етапи:
1. Разработване, дизайн, отпечатване и разпространение на рекламни и информационни материали (химикали, тефтери, стикери, плакати и информационна табела), от които ще е видно, че проектът е финансиран в рамките на ФВС.
2. Организиране и провеждане на откриваща конференция, представяща целите и дейностите на проекта;
3. Организиране и провеждане на закриваща конференция, представяща и популяризираща резултатите от проекта;
4. Изготвяне и публикуване на информационни съобщения за целите и реализацията на проекта на електронната страница на ДАНС в Интернет.
Доколкото агенцията за пръв път кандидатства с проект на тема "Изработване на специализиран софтуер за анализ на финансово-разузнавателна информация ", предложената от страна на ДАНС дейност по информация и публичност е уникална и не кореспондира с други дейности в рамките на проекти, финансирани от ЕС или национални източници. Посочената дейност ще даде конкретна и целенасочена информация касаеща целите, резултатите, финансирането и целевата група само и единствено за този проект.
|
935.00
|
577.98
|