Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 332 TREES
Български

Programme: Foods

Planning region: All

Description

This project proposal was developed in response to the need of the municipality of Plovdiv to improve the quality of atmospheric air by reducing emissions of FDP10 and is a natural continuation of project BG16M1OP002-5.003-0006-C01 "Measures to improve the quality of atmospheric air in the municipality Plovdiv by reducing emissions of FP10 from domestic heating", financed under the OP "Environment 2014-2020".
The general objective of the project is to improve the quality of the atmospheric air in the municipality of Plovdiv by reducing the excessive levels of FDP10, and the specific objective is to implement measures to replace the old and inefficient combustion installations and solid fuel devices for domestic heating, as the main source of pollution, identified in the municipal program for KAV, with new and modernized ones.
In the period for the preparation of the project proposal, a survey of the attitudes of the municipality's population for the replacement of wood and coal heating devices was carried out; market research to determine a product unit for alternative environmentally friendly heating devices. Mechanism for the income from the transfer of the replaced heating appliances, Mechanism for replacing solid fuel heating devices with ecological alternatives, Communication Plan and Activity Valuation Analysis have been prepared; the target values of the indicators have been determined.
The main activities of the project are related to the dismantling of the existing appliances; delivery, installation and warranty maintenance of environmentally friendly heating devices/systems and photovoltaic systems (PVS) for own consumption.
The project envisages the implementation of communication campaigns at the local level and technical support for collecting applications, tours incl. signing contracts.
Project organization and management, as well as visibility, transparency and communication will be ensured throughout the project implementation period.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1 - Проучване на нагласите сред специфична целева група в Община Пловдив за подмяна на отоплителни уреди на дърва и въглища (социологическо изследване): За целите на подготовката на проектното предложение е успешно е изпълнена Дейност 1 Проучване на нагласите сред специфична целева група в Община Пловдив за подмяна на отоплителни уреди на дърва и въглища (социологическо изследване). Изследването обхваща респонденти, използващи топлоуреди на твърдо гориво (дърва и/или въглища) в имоти в рамките на регулационните граници на населеното място, в рамките на община Пловдив. Целта на проучването бе да се установи кои са основните източници на замърсяване на въздуха, какви източници за отопление ползват жителите на общината и дали имат нагласа да сменят уредите си на твърдо гориво с други екологосъобразни уреди за отопление и при какви условия. Обхванати са общо 2000 домакинства, отопляващи се на твърдо гориво, вкл. 330 получаващи социални помощи. Проучването предоставя възможност за придобиване на реална представа за броя и характеристиките на домакинствата/лицата, които биха се възползвали от възможността за подмяна на досегашните си източници на отопление с твърдо гориво с екологичносъобразните им алтернативи, както и създава възможност за извеждане на изходни данни относно районното разпределение и концентрация на потенциалните ползватели на територията на град Пловдив, включително – предоставя изходна информация относно потенциалната приоритетност на алтернативните форми на отопление, предпочитани от изследваното в рамките на дейността население. Основни методически похвати, чрез които е реализирана дейността включват, но не се изчерпват до: теренни проучвания, директни интеракции с потенциалните потребители, прилагане на смесени подходи за достигане на таргетираните лица, количествен и качествен анализ на събраната информация и др. Проведеното социологическо проучване и установените резултати са приложени към настоящиото проектно предложение в т.12 "Прикачени документи". Обобщените резултатите от проучването ще подпомогнат изпълнението на проекта, като осигурят информация за вида на използваното гориво от домакинствата, както и техническите и финансовите параметри, при които същите имат нагласа за участие в бъдещи дейности свързани с намаляване на замърсяването от битовия сектор. Проучването показва и какви мерки за подобряване качеството на въздуха биха били приети от населението на община Пловдив, кои са източниците на отопление, които използват жителите на общината, както и основните причини за използване на отопление на дърва и въглища. Проведеното проучване предоставя и актуална информация за това дали и при какви условия гражданите на съответната община, които се отопляват на дърва и въглища, биха заменили отоплителните си устройства на твърдо гориво, както и с каква алтернативна форма на отопление (съгласно допустимите мерки по настоящата процедура). 35 520.00 0.00
Дейност 2 – Извършване на пазарно проучване за единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяването на проекта: Д2 - Извършване на пазарно проучване за единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяването на проекта обхваща: Проучване на пазарни цени и доклад с извършване на пазарно проучване на единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди. В проучването са включени допустими отоплителни устройства, които отговарят на раздел 2.4. и раздел 2.5 от Условия за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на БФП. Проучването на пазарните цени обхвана всички отоплителни устройства, допустими по процедурата. Разпределението на отоплителните устройства по обобщени средни цени в лв. с ДДС са получени на база 3 467 домакинства. Въз основа на посочените допустими отоплителни устройства в Условия за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Процедура № BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ по приоритет 5 „Въздух“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., по мярка за намаляване на замърсяването на въздуха от битово отопление, свързана с подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи”, беше изготвен детайлен списък на допустими отоплителните устройства по проекта на община Пловдив, покриващи възможно най-широк диапазон от технически възможности за екологично отопление, от една страна, и от друга страна, предоставят възможност за отопление на различни по големина и вид жилища, вкл. за няколко жилища с локално колективно решение за отопление. Проучването на пазарните цени обхвана всички устройства от изготвения списък, както следва: 1. Отоплителни устройства, използващи за отопление пелети - Топловъздушна камина на пелети със закрита горивна камера 8 kW - Топловъздушна камина на пелети със закрита горивна камера 10 kW - Камина на пелети с водна риза 11 kW - Камина на пелети с водна риза 18 kW - Камина на пелети с водна риза 26 kW - Пелетен котел 25 kW - Пелетен котел 33 kW - Пелетен котел 39 kW 2. Отоплителни устройства, използващи за отопление електрическа енергия 2.1. Термопомпи въздух-вода - Термопомпа 8 kW - Термопомпа 11 kW - Термопомпа 16 kW 3. Отоплителни устройства, използващи за отопление електрическа енергия ( Климатици) - Климатик 2.6 kW (9000 BTU) - Климатик 3.4 kW (12 000 BTU) - Климатик 5.2 kW (18 000 BTU) - Климатик 6.9 kW (24 000 BTU) 4. Фотоволтаичните системи, батериите и приложимото оборудване - фотоволтаични системи само за собствено потребление с максимално допустима мощност – 4 kW, с допълване на енергия от мрежата, акумулатори (батерии) и устройства, не позволяващи връщане на електрическа енергия в мрежата 5. Радиатори - Стоманен панелен радиатор 300х1800 - Стоманен панелен радиатор 500х1200 - Стоманен панелен радиатор 500х1800 6. Вентилаторни конвектори - Вентилаторен конвектор 3 kW - Вентилаторен конвектор 4 kW - Вентилаторен конвектор 5 kW Проучването на цените е проведено сред производители и доставчици за допустимите алтернативни видове отопление – уреди, устройства, инсталации, след което въз основа на сравнителен анализ на цените и други показатели бяха изчислени средни цени за всеки вид отоплително устройство, включено в списъка с допустими устройства. При проучването на цените са използвани 4-5 линкове от различни производители и доставчици, екранна снимка на климатици, топлоуреди с пелети и термопомпи „въздух-вода“ и по 3 оферти за доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на фотоволтаичната инсталация. 4 900.00 0.00
Дейност 3 - Разработване на механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменените отоплителни уреди (отоплителни устройства): Изпълнението на дейност 3 – Разработване на механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменените отоплителни уреди (отоплителни устройства) има за цел да се определи прогнозният размер на приходите в резултат от предаването за последващо третиране на подменените стари отоплителни устройства. Община Пловдив взе решение да възложи разработването на настоящия Механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменените отоплителни уреди (отоплителни устройства), тъй като в предходния програмен период при реализацията на проект BG16M1OP002-5.003-0006-C01 „Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух в община Пловдив чрез намаляване на емисиите на ФПЧ10 от битовото отопление“ са налице 4-кратни провалени възлагания, поради завишени изисквания към потенциалните изпълнители и не дотам достатъчния ресурс за изпълнение. Извършено е проучване на цените за изкупуване на формирания отпадък чрез искане на оферти с писма от общината до три (3) бр. фирми, които изкупуват черни и цветни метали. Направен е и анализ на транспортните разходи в гр. Пловдив на базата на сключен договор на община Пловдив с ф-ма "КМД" ЕООД. Описани са детайлно всички необходими действия в тяхната последователност във връзка с демонтажа и предаването на заменените отоплителни устройства на твърдо гориво. Направен е и анализ с единични стойности за демонтаж на старите уреди. В рамките на настоящата дейност е определен прогнозен размер на приходите в резултат от предаването за последващо третиране на подменените стари отоплителни устройства. Старите отоплителни устройства следва да бъдат демонтирани преди извършване на дейностите по доставка и монтаж на новите отоплителни устройства. За демонтираните отоплителни устройства ще се осигури тяхното законосъобразно третиране, чрез предаване на лица, притежаващи разрешени документи за извършване на такъв вид дейност. Разработеният механизъм осигурява извършването на оценка и прогноза на очакваните количествата генерирани отпадъци от предаването на старите отоплителни уреди от населението. Механизмът позволява оценка на разходите от генерирането на отпадъка, през неговото предаване и транспортиране, до неговото оползотворяване/рециклиране до края на жизненият му цикъл. За приходите са препоръчани зелени мерки които не представляват икономическа дейност и са негенериращи приходи, включени в „Програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух на територията на Община Пловдив и План за действие 2018-2023 г“, приети с Решение № 293, взето с Протокол № 13 от 26.07.2018 г. на Общински съвет – Пловдив, променено с Решение № 52, взето с Протокол № 4 от 24.02. 2022 г. на Общински съвет Пловдив. Мерките са насочени към затревяване на компрометирани зелени площи, предназначени за озеленяване и осигуряване на поддръжката им. 4 900.00 0.00
Дейност 4 – Изготвяне на механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи: Изпълнение на Д4 – Изготвяне на механизъм за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи: В рамките на настоящата дейност е разработен механизъм, който представя подхода за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво в рамките на процедура № BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ по приоритет 5 „Въздух“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., по мярка за намаляване на замърсяването на въздуха от битово отопление, свързана с подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи”. Механизмът за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи е разработена при спазване на изискванията и условията от Условията за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Въпреки определените различни източници на замърсяване съгласно общинската програма по чл.27 от Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ), данните от мониторинга на въздуха по показател ФПЧ10 показват драстичната разлика в броя на превишенията през летния и през зимния период в пункта. Анализът в програмата по чл.27 от ЗЧАВ извършен за референтна 2017 г. показва, че около 20 % от населението използва твърди горива /дърва за огрев (неизсушени) и въглища (нискокалорични)/ за отопление, като намаляването на този процент е трудно постижимо, най-вече поради икономически и социални причини. /Таблица 4.5. Подход за изчисляване на емисионните фактори от дърва и въглища, стр. 83 от Програмата/. С цел съобразяване на специфичните характеристики на Община Пловдив, за установяване на механизма за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи са извършени проучвания на данни и анализи на ситуацията в общината от гледна точка на географски и климатични, екологични и социално-икономически характеристики, оценка на качеството на атмосферния въздух и приноса на замърсяването с емисии на ФПЧ10 от битово отопление, включително инвентаризацията на емисиите на ФПЧ10 от основните източници в актуалната Програма за КАВ на Община Пловдив от 2018-2023 г. Оценени са спестените емисии ФПЧ10 като резултат от подмяната на различни отоплителните устройства и рентабилността на инвестициите по отношение на разходите спрямо намалено количество ФПЧ10. Допустимите отоплителни устройства обхващат широка гама от устройства във всяка от групите – на пелети и на електричество, както и отоплителни устройства отговарящи на изискванията на екодизайн, с цел задоволяване на потребностите от различна отоплителна мощност съобразно желанието на хората и параметрите на жилищата им, вкл. при прилагане на колективни решения за общо отопление на два или повече имота. Всеки кандидат ще може да получи сред изброените отоплителни устройства при следните ограничения за брой устройства за един жилищен обект: - едно отоплително устройство на пелети, или - когато желанието за отопление е чрез климатици, да се предоставят не повече от общо 3 броя климатици за един обект, независимо от мощността им. Това съответства на максимум 3 жилищни помещения за отопление и/ или отопляема площ gt;= 45 кв м и/или 2 и повече семейства в домакинството. - една термопомпа „въздух-вода“ - общо до три радиатора или конвектора/за термопомпи „въздух-вода“/ За радиатори/конвектори да имат право да кандидатстват лица, които са заявили желание за отопление на пелетни камини тип водна риза, пелетни котли или термопомпа „въздух-вода“. Общият брой на радиаторите/конвектори, за които може да се кандидатства за един обект, е максимум 3 броя, независимо от вида им. Кандидати, които имат изградена външни и вътрешни връзки и инсталации за отопление включваща тръби и радиатори ще бъдат с предимство при избрани отоплително устройство на пелети и термопомпа „Въздух – вода“. При прилагане на колективно решение за отопление на пелети крайните потребители в групата имат право да изберат един котел на пелети. 4 900.00 0.00
Дейност 5 - Изготвяне на комуникационен план: Изпълнението на Д5 - Изготвяне на комуникационен план има за цел да се постигне своевременна подготовка на основната дейност 8 Комуникационни кампании на местно ниво от Условия за кандидатстване, за популяризиране на възможностите за подмяна на топлоуреди на дърва и въглища с екологични алтернативи. При разработването на комуникационния план, са използвани широкоразпространени комуникационни подходи, доказали своята ефективност в практиката, като същите са избрани при съобразяване спецификите на Община Пловдив, местата, идентифицирани като „локални горещи точки“ в Общината т.е. райони/квартали с концентрация на домакинства, отопляващи се с дърва и въглища. Определени са целевите групи, към които приоритетно ще е насочена комуникацията: населението на община Пловдив - Домакинства/граждани, използващи твърдо гориво (дърва и / или въглища) за отопление, живеещи на територията на община Пловдив - Заинтересовани страни – граждански сдружения, НПО, представители на общинската администрация, МОСВ, ЕК - Представители на средствата за масово осведомяване - Широка общественост В разработения Комуникационен план са идентифицирани комуникационните цели: - Популяризиране възможностите за подмяна на топлоуредите на дърва и въглища с екологични алтернативи, насочени към целева група „граждани, използващи твърдо гориво за отопление, живеещи на територията на община Пловдив; - Информиране на потенциалните крайни получатели на помощта за дейностите, за които могат да получат безвъзмездна подкрепа по проекта; - Информиране, образоване и стимулиране интереса на гражданите за опазване качеството на въздуха и тяхната роля в този процес, както и стимулиране поведение за действия в посока на подобряване качеството на въздуха и намаляване на емисиите на ФПЧ10; - Постигане на успешна комуникация между всички страни, включени в изпълнението на проекта, с цел постигането на диалог между страните, който да бъде взаимно полезен и в полза за местната общност; - Осигуряване на прозрачност по отношение на това как се харчат публичните средства на ЕС и какви са резултатите от това. Описаните комуникационни подходи са съобразени и с местния медиен пазар, популярни места за срещи в Община Пловдив, които са широкодостъпни, включително за хора от всякакви възрасти, както и достъпни за хора с увреждания. Комуникационният подход дефинира обема и съдържанието на дългосрочна петгодишна програма за комуникация, съответстваща на изпълнението на проекта, включва два етапа разпределени във времето до 2025 г. вкл. и 2-ри етап от 2026 г. По време и на двата етапа кампанията ще протече в дух на диалогичност,ще е в синхрон с мерките за видимост, прозрачност и комуникация (по смисъла на чл. 50 на Регламент 2021/1060), като дейностите няма да се припокриват. 4 900.00 0.00
Дейност 6 –Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение: Изпълнението на Д6 –Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение се извърши за всички предвидени дейности по проекта. В анализа на остойностяването е посочено въз основа на какви документи, анализи или проучвания са остойностени дейностите, приложена е информация за минимални технически характеристики, оферти, копия на вече сключени и изпълнени договори със сходни параметри и предмет, пазарни проучвания и/или проучване в интернет, досегашен опит, калкулативен метод и др. са ползвани при остойностяването и др. При изготвянето на анализа за остойностяване на дейностите по проектното предложение са спазени всички изисквания и ограничения съгласно Условията за кандидатстване по процедурата чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №BG16FFPR002-5.001 „ЗА ПО-ЧИСТ ВЪЗДУХ!“ по приоритет 5 „Въздух” на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., утвърдени със Заповед №РД-918/10.10.2022 г. от ръководителя на УО на ПОС 2021-2027 г. Всички дейности са посочени с включен ДДС, така както са посочени в т.7. Описание на дейностите във Формуляра за кандидатстване и съобразно указанието на УО на ПОС, че ДДС е допустим разход по процедурата. Дейностите по изпълнение на проекта ще са с продължителност 60 месеца. Дейности за подготовка на проектното предложение са в размер на 64 920 лв. с ДДС, изчислена на база сключени договори за изпълнение. Основните дейности свързани с кампаниите от набиране на заявленията до сключване на договор и доставка и монтаж и демонтаж на отоплителните уреди е изчислена на обща стойност 27 519 055,19 лева с ДДС. Дейностите за Организация, управление и видимост са в размер на 481 059.72 лв с ДДС В резултат на извършения анализ и остойностяването на всички дейности по проекта общата индикативна стойност на проектното предложение е 28 065 034.91 лева с ДДС. При така формираната стойност са спазени всички изисквания и ограничения съгласно Условията за кандидатстване по процедурата чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №BG16FFPR002-5.001 „ЗА ПО-ЧИСТ ВЪЗДУХ! по приоритет 5 „Въздух” на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., утвърдени със Заповед №РД-918/10.10.2022 г. от ръководителя на УО на ПОС 2021-2027. Включените в проектното предложение разходи отговарят на изискванията на нормативната уредба. 4 900.00 0.00
Дейност 7 – Определяне на целевите стойности на индикаторите по процедурата: Изпълнението на Д7 – Определяне на целевите стойности на индикаторите по процедурата цели да се изчисли целевата стойност на индикаторите на проектното предложение по процедура „За по-чист въздух!“, ползвайки събраните данни и резултати от другите дейности, и съгласно указанията за изчисление на целевата стойност на индикаторите от изпълнението на проекта по процедурата. За целите на изчислението на целевите стойности, за базова стойност на индикаторите се посочва 0. Целевите стойности са определени, като са отчетени жителите, които ще бъдат обхванати от проекта, спестените емисии в резултат от проекта, общо произведената енергия от възобновяеми източници, броят жилища, които ще бъдат с подменени устройства в резултат от проекта и допълнителният капацитет в резултат от изпълнението на проекта. Изчисленията са разделени на определяне на индикатори за резултат и индикатори за краен резултат. Индикаторите за резултат включват: • Жители, ползващи се от мерки за качеството на въздуха – лица; • Спестени емисии на ФПЧ10 - т/г; • Общо произведена енергия от възобновяеми източници (от които: електроенергия) MWh/год. Индикаторите за краен резултат (продукт) включват: • Жилища с подменени отоплителни устройства на твърдо гориво – брой; • Допълнителен капацитет за производство на енергия от възобновяеми източници (от които: електроенергия, топлинна енергия) – MW. 4 900.00 0.00
Дейност 8 - Комуникационни кампании на местно ниво: Д8 Комуникационни кампании на местно ниво ще се изпълнява през целия период на проекта. Дейностите, свързани с подготовката и провеждането на кампании на местно ниво за популяризиране възможностите за подмяна на топлоуредите на дърва и/или въглища с екологични алтернативи са в изпълнение на Комуникационния план, разработен в рамките на подготвителната Д7. Целта на дейността е да се повиши осведомеността на целевите групи за необходимостта от възможността за подмяната на старите отоплителни устройства. Дейността ще включва следните задачи: 1. Провеждане на информационни срещи с граждани в централна градска част на Пловдив в отделни целеви квартали , определени като "горещи точки" - район „Южен“, вкл. кв. Коматево, и район „Западен“,вкл. кв. Прослав. Целта на срещите е предоставяне на информация на гражданите да се запознаят с възможностите, които проектът предоставя, както и с конкретните условия и действия, които желаещите трябва да предприемат, за да получат нова отоплителни устройства. 2. Изработване и разпространение на плакати и брошури през целия период на изпълнение на проекта, като разпространението им ще е приоритетно преди провеждането на информационните събития; Освен на местата определени от общината, плакатите ще се поставят в големи супермаркети, ДКЦ, болници, училища, детски градини, читалища, стадиони, сгради на общинската администрация и др. подходящи места, където се генерира значим пътникопоток. 3. Изработване на Рекламно-информационен клип, който ясно, точно и конкретно дава насоки свързани както със значението на подмяната на отоплителните устройства, ползите за обществеността и околна среда, и указания с точни действия, които желаещите да подменят устройствата си с нови, трябва да предприемат, за да заявят своето желание за участие в проекта. Клипът ще бъде популяризиран в регионални радиостанции като БНР Пловдив, Дарик Радио Пловдив, Радио Фокус Пловдив и др., както и в регионални телевизионни канали - www.potv.eu и в БНТ Пловдив. 4. Подготовка на текстове за публикации на официалната интернет страница на община Пловдив, като за целта ще се изработи и публикува динамичен банер на първа страница на сайта на общината с линк към информацията и документите за кандидатстване за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво. 5. Ще бъдат реализирани интернет кампании под формата на банери и публикации в социални медии и в регионални печатни медии. 6. Ще бъдат организирани специални събития - Образователна инициатива „За по-чист въздух!“ в училищата за ученици от 1-ви до 7-ми клас и от 8-ми до 12-ти клас (например в рамките на часа по химия) в община Пловдив. Специални усилия ще бъдат положени в посока на лесно адаптиране на информацията и обученията към езика, възрастта, опита и професионалната насоченост на отделните целеви групи. Имайки предвид колко е важна информацията за възможностите за безплатна подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи, е необходимо да се предоставя специфична, точна и разбираема информация на потенциалните крайни получатели. Разпространението на информацията няма да е еднократен акт, а напротив – това е целенасочен и планиран процес, подкрепящ изпълнението на проекта за по-чист въздух в община Пловдив. Натрупването и демонстрирането на добри практики и успешни примери по време на изпълнението на проекта, ще подпомогне занапред комуникацията с практически примери и с ефекта от тяхното изпълнение. 420 000.00 0.00
Дейност 9 - Техническа подкрепа за набиране на заявления, обходи вкл. подписване на договори: Изпълнението на Д9 Техническа подкрепа за набиране на заявления, обходи, вкл. подписване на договори включва изготвяне на процедури за набиране на заявления от целевата група и предприемане на необходимите стъпки за сключване на договор за подмяна на топлоуреда/ите на твърдо гориво със собственика на жилищния обект. Изпълнението на дейността предвижда провеждане на консултации на гражданите с цел подпомагане при попълване на изискуемите документи чрез редица дейности като: - Изготвяне на „Правила и процедура за набиране на заявления от целевата група и оказване на съдействие за сключване на договор със собственика/съсобственика на жилищен имот за подмяна на топлоуред на твърдо гориво“; - Набиране на заявления от представители на целевата група за подмяна на топлоуреди; - Оказване съдействие на потенциалните крайни получатели на помощта за попълване на заявление за участие в проекта, набиране и подаване на изискуемите документи, необходими за класиране на кандидата и подписване на договор; - Извършване посещение на място, оглед от техническите лица от екипа на Изпълнителя, оформяне на индивидуален Технически паспорт на всеки имот, допуснат за участие в процедурата и определяне вида и броя на алтернативните уреди/системи за осигуряване на оптимално отопление на таргетните помещения; - Обработка на заявленията на гражданите - Класиране по приоритетност на подалите заявления граждани - Оказване на съдействие за сключване на договори между общината бенефициент и гражданите - Разработване и поддържане на актуална информация за програмата и напредъка по проекта, образци на документи, необходими на Възложителя за публикуване на сайта на общинската администрация - Осъществяване на контрол (мониторинг) върху работата на избрания изпълнител по Д10 и Д11 - Изготвяне на справки, отчети, съхранение и обработка на документация, изготвяне на досие по всяко от допуснатите за участие заявления. По време на посещенията експертите ще набират информация по два начина. Първият е разговори с представители на домакинствата, а вторият е чрез оглед/проверка на жилището/обекта. За целите на анализ ще се разработят специализирани въпросници, чрез които ще се събира допълнителна информация и данни от вече събраните такива, които ще бъдат използвани от експерти, които ще осъществяват посещения на място. По време на разговорите представителите на домакинствата ще имат възможност да се информират и за предстоящите действия по подмяна на устройствата, вкл. техните отговорности. По време на проверките на място ще се установи по еднозначен начин: • Извършено ли е саниране - вид, тип, клас енергийна ефективност, наличие на паспорт и/или документи за санирането и др.; • Конструктивните характеристики на обектите – вид конструкция, географска ориентация на обекта, етажност, специфични локални климатични (разположение по посока на роза на ветровете, подветрена страна, безветрена зона, поради съседно застроени сгради и др.) и т.н.; • Детайлни характеристики на използвания отоплителен уред (използвано гориво, мощност, ефективност) и неговата натовареност в и извън отоплителният сезон; • Социалният статус на домакинствата и нагласата и възможностите им за ефективно и ефикасно използване на заявеното устройство за подмяна; • Техническата възможност за инсталиране и ефективно и ефикасно използване на заявеното устройство за подмяна. Всички анализи, оценки, обосновки и изследвания в рамките на настоящата дейност ще се насочени към практическо обследване на място и посещения на заинтересованите за включване в проекта домакинства. 1 263 000.00 0.00
Дейност 10 - Демонтаж на съществуващите уреди: Изпълнението на Д10 - Демонтаж на съществуващите уреди включва дейности по демонтаж, транспортиране и предоставяне за последващо третиране на отоплителни уреди – печки и котли на дърва и/или въглища. Дейностите по предаване на демонтираните стари отоплителни устройства за последващо третиране ще бъдат изпълнявани по реда на чл. 39, ал. 3 от ЗУО. Старите отоплителни устройства ще бъдат предавани за последващо третиране на лица, извършващи дейности с отпадъци от черни и цветни метали (ОЧЦМ) с битов характер. Дейностите в обхвата на демонтажа на съществуващите уреди ще се извършват през цялото време на изпълнението на проекта, като съгласно изискванията на финансиращия орган, преди извършването на доставката и монтажа на новите отоплителни устройства в жилищните имоти на крайните получатели община Пловдив трябва да демонтира старите отоплителни устройства на твърдо гориво, да ги събере и да ги предаде за последващо третиране по реда на чл. 39, ал. 3 от ЗУО. Преди доставка и монтаж на всеки един от новите отоплителни устройства, следва да се извършва демонтаж на старите неефективни отоплителните устройства на дърва и въглища и предаването им на фирма за транспортиране и последващо третиране-рециклиране. Дейността ще се осъществява съобразно разработения в рамките на подготвителните дейности за подготовка на проектното предложение Механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменените отоплителни устройства. Въз основа на направените прогнози в Механизма и данните от подадените формуляри за кандидатстване за подмяна на уредите на дърва и въглища е изчислен общия прогнозен брой отоплителни устройства на твърдо гориво, които се очаква да се демонтират – 4 249 броя от следните видове: • Отпадък от печки /типа на „Чудо“, готварски печки и др./ • Сухи камина • Камина с водна риза • Котли (от чугун) • Други устройства (вградени камини) Демонтажът ще се извършва по предварително съгласувани списъци на одобрените крайни получатели и предвижданията за последващ монтаж. След демонтажа старите устройства се обезопасят, с цел да се предотврати разливите на течности използвани в старите инсталации, възстановяват се нарушени настилки, мазилки и т.н. увредени при демонтажа. Тези отоплителни устройства ще бъдат предавани за последващо третиране на лица, извършващи дейности с отпадъци от черни и цветни метали (ОЧЦМ) с битов характер за транспорт до площадка за съхранение и рециклиране и последващото третиране. В резултат от предаването за последващо третиране на отоплителните устройства се очаква да бъдат отчетени приходи, които община Пловдив планира да използва за зелени мерки за целите на подобряването на качеството на атмосферния въздух, например "затревяване на компрометирани зелени площи, предназначени за озеленяване и осигуряване на поддръжката им", в съответствие с Решение на Общински съвет- Пловдив. В договора/ите (или рамковото/ите споразумение/я) с изпълнител/и се залага времеви график с максимален краен срок за демонтажа на подменяните отоплителни устройства на твърдо гориво, като се отчита крайния срок за изпълнение на проектното предложение. 310 000.00 0.00
Дейност 11 - Доставка и монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразни уреди/системи за отопление: Изпълнението на Д11– Доставка и монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразни уреди/системи за отопление включва дейности за подмяна на печки и котли, работещи с твърдо гориво, със следните отоплителни устройства: а) използващи единствено електричество; б) на пелети или друг вид дървесна биомаса, в зависимост от заявените предпочитания на крайните получатели на помощта; в) свързване/повторно свързване към топлопреносна мрежа. Настоящата дейност включва доставка, монтаж, въвеждане в експлоатация и гаранционно обслужване на отоплителни устройства за битово отопление на лица - крайни получатели, с които Община Пловдив ще има сключен договор за подмяна на стари неефективни високоемисионни отоплителни устройства на дърва и/или въглища с нови екологосъобразни отоплителни устройства ( уреди/системи) за битово отопление на електричество и/или на пелети и други допустими устройства, както следва: • Уреди на пелети • Климатици • Термопомпи • Радиатори • Вентилаторни конвектори Новите устройства следва да отговарят на специфичните технически параметри, заложени в европейското и национално законодателство: Закон за техническите изисквания към продуктите, транспониращ Директива 2009/125/ЕО за създаване на рамка за определяне на изискванията за екодизайн към продукти, свързани с енергопотреблението (Директива 2009/125/ЕО), в регламентите, приети съгласно чл. 15 от посочената директива, както и в Наредбата за допълнителните мерки, свързани с прилагането на регламенти, приети съгласно чл. 15 от Директива 2009/125/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. за създаване на рамка за определяне на изискванията за екодизайн към продуктите, свързани с енергопотреблението и др. приложими. При доставката и монтажа на новите екологосъобразни отоплителни устройства, подписвайки договор с община Пловдив, крайните получатели следва да поемат ангажименти за следното: - да използват новото отоплително устройство най-малко до изтичане на период от 3 години от датата на подмяна на старото отоплително устройство на твърдо гориво; - да използват новия тип отопление с грижата на добър стопанин – отоплителното устройство следва да не е унищожено, както и да не е демонтирано, разглобено или ремонтирано от неоторизирани лица в гаранционния и в мониторинговия срок; − съгласяват се да бъдат извършвани проверки след подмяната на отоплителното устройство на твърдо гориво до изтичане на период от 3 години от датата на подмяна. 24 194 130.00 0.00
Дейност 12 - Доставка и монтаж и гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи (ФВС )за собствено потребление: Изпълнението на Д12 - Доставка и монтаж и гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи (ФВС )за собствено потребление е допустима само за: домакинства, които получават помощи за отопление през отоплителния сезон, като • избраната отоплителна алтернатива е термопомпа „Въздух-въздух“; • домакинството притежава самостоятелен жилищен обект (еднофамилна жилищна сграда), имащ електромер и партиден номер; • жилището е основно за кандидата краен получател на помощта; • жилището не е свързано към топлопреносна мрежа. Дейността ще включва доставка и монтаж върху покривни конструкции на еднофамилни жилищни сгради и гаранционна поддръжка на фотоволтаични системи за собствено потребление с максимално допустима мощност – 4 kW, с допълване на енергия от мрежата; батерии и устройства, непозволяващи връщане на електричество в мрежата; застраховане на новите активи. Предварителните анализи и изчисления показват, че се очаква да бъдат изградени фотоволтаични инсталации на 50 домакинства. Допълнително ще следва да се изготви и проект за изграждане и монтаж на фотоволтаична система върху покривна конструкция, както и преценка за устойчивостта на външни фактори, включително климатични рискове, и безопасността на съоръжението, като застраховането на всяка пусната в експлоатация фотоволтаичната система е за периода от минимум 3 (три) години от датата на въвеждане в експлоатация Крайните ползватели, включени в проекта, следва да изпълняват условието за период от 5 години след въвеждането в експлоатация, произведената от новите фотоволтаични инсталации енергия да се използва единствено за собствено потребление. Крайният резултат от изграждането на фотоволтаична система за собствено потребление в комбинация със съоръжения за локално съхранение на произведената енергия (батерии) се удостоверява посредством протокол за въвеждането в експлоатация на енергийното съоръжение, издаден от юридическо лице, ангажирало в екипа си лице, притежаващо необходимата професионална квалификация, включено в списъка по чл. 21 на ЗЕВИ и монтирало съоръжението. Протоколът задължително следва да съдържа информация за инсталираната мощност на фотоволтаичната система и общият оперативен капацитет на съоръженията за локално съхранение на произведената енергия (батерии) - продължителност (в часове) спрямо % от инсталираната мощност на фотоволтаичната система, към която са присъединени. Застраховка на фотоволтаичната система: Изградената фотоволтаична система за електрическа енергия за собствено потребление в комбинация със съоръжения за локално съхранение на произведената енергия задължително трябва да бъде застрахована срещу кражби, умишлени действия на трети лица, пожар и други природни бедствия (вкл. буря, градушка, проливен дъжд, наводнение, тежест при естествено натрупване на сняг и лед, падащи дървета, клони и други външни обекти вследствие буря или градушка) и други относими рискове от датата на въвеждане в експлоатация за периода на устойчивост от минимум 3 (три) години от датата на въвеждане в експлоатация. За остойностяване на дейността са използвани резултатите, получени от изпълнението на дейност 2„Извършване на пазарно проучване за единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяването на проекта“ на стр. 90 Таблица 36 "Разпределение на фотоволтаични системи по средни цени стойности в бюджета (в лв. с ДДС)" В таблицата са използвани средните цени с ДДС на фотоволтаични системи за собствено потребление от таблица 23, стр. 69, и предвид раздел 14.3.2. от Условия за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на БФП за безвъзмездно финансирана дейност 2.5. Доставка и монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление максималните разходи са ограничени в размер на 7 % от допустимите разходи по проекта. Максималният брой домакинства следва да бъдат неповече от 50. 1 331 925.19 0.00
Дейност 13 - Организация и управление, мерки за информация и комуникация и подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки: Целта на дейността е успешно изпълнение на проекта в съответствие със заложения бюджет, срокове и индикатори. Общото времетраене на Дейност 13 ще бъде през целия период на физическото изпълнение на проекта – 60 месеца. Дейност 13 включва изпълнението на следните поддейности, разпределени както следва: 1. Организация и управление, 2. Видимост, прозрачност и комуникация и 3. Подготовка на документация за възлагане на ОП Предвид това, че Община Пловдив има значителен опит в изпълнението на проекти и служителите на общината притежават необходимата експертиза за успешна работа па проекта. Бенефициента със заповед ще сформира екип за управление на проекта /ЕУП/, съставен от служители на общината, притежаващи специфични знания и умения свързани с предмета на проекта. Дейността на ЕУП ще продължи до окончателното приключване на проекта, удостоверено с одобрен окончателен доклад от УО на ПОС 2021-2027 г. Членовете на ЕУП служители на общината, ще бъдат назначени в съответствие с изискванията на ПМС № 86 от 1 юни 2023г. Структурата на екипа за управление се състои от следните експерти: 1. Ръководител проект 2. Експерт юрист 3. Експерт ЗОП 4. Счетоводител 5. Координатор на проекта 6. Експерт мониторинг и докладване 7. Експерт Информация и комуникация 8. Експерт КАВ 9. Експерт Еколог 10. Експерт ОВиК Целта на поддейност 2 мерки за Видимост, прозрачност и комуникация е да се осигури повишаване на информираността на населението на община Пловдив за ролята и приноса на ЕС за изпълнение на проекта и прозрачно изразходване на средствата, спазвайки принципите за прозрачност и публичност. В допълнение, мерките ще се изпълняват в съответствие с изискванията описани в Дял IV, глава III „Видимост, прозрачност и комуникация“ на Регламент (ЕС) 2021/1060 и ще подобрят общото разбиране и признаване сред населението на необходимостта и ползите от помощта на ЕС чрез ПОС за проекта за подобряване на качеството на атмосферния въздух в общината. Предвижда се да се осъществят следните дейности: 1. Пресконференции: • Начална пресконференция за представяне на проекта - неговите цели, проектни дейности, очаквани резултати, бюджет, период на изпълнение и др. • Заключителна пресконференция - детайлно представяне на постигнатите резултати и ползите от реализирането на проекта 2. Изготвяне и публикуване на информация за проекта /кратко описание, източника на финансиранена, цели и резултати на интернет страницата на общината 3. Изготвяне и публикуване на информация за проекта /кратко описание, източника на финансиранена, цели и резултати на сайтове в интернет издания 4. Изработване и поставяне на постоянна обяснителна табела с размер на 50 х 70 см. на видимо за обществеността място 5. Отпечатване на информационни стикери, оповестяващи полученото финансиране За изпълнение на поддейност 3 е сключен Договор № 23 ДГ-1027/06.10.2023 г. по процедура за възлагане на обществена поръчка чрез събиране на оферти с обява с предмет: „Изготвяне на документации за възлагане на обществени поръчки по реда на Закона за обществените поръчки за избор на изпълнител на основни и съпътстващи дейности по изпълнение на проект на Община Пловдив по процедура № BG16FFPR002-5.001 „За по-чист въздух!“ по приоритет 5 „Въздух“ на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г.“, с Възложител Община Пловдив и Изпълнител Адвокатско дружество "Салчев и съдружници". Изпълнението на Дейността обхваща: Подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки за изпълнение на допустимите дейности по проекта. 488 236.36 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).