Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 343 TREES
Български

Programme: Foods

Planning region: All

Description

The concept of the project is provoked by a specific case. During the implementation of an investment project for conservation of Kadin Bridge in the village of Nevestino and discussion of an option to limit it only for pedestrian use, the local public objected and organized a protest and subscription against this decision.
The objectives and activities of the project aim to improve the interaction between local government and society (citizens and companies) so that there can be effective civic monitoring of policies and / or legislation, as well as involvement in the process of preparation and implementation of plans and programs. The reported problems in the course of the described case also identified the main needs and requirements of the target groups - providing an opportunity to take into account the interest of the local community and initiating the creation of rules for partnership. These needs will be addressed through the planned research and survey, and the interests of the community will be protected by creating tools for joint action between local government and citizens - Charter and Local Referendum.
The envisaged results directly correspond to the main indicators of the procedure, envisaging the developed products, and especially the result of activity 4 - Local Referendum has the potential to be implemented by other municipalities, as so far the implementation of such an instrument for cooperation in Bulgaria is unknown, and it offers great opportunities for direct public involvement in decision-making and policy-making and monitoring.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Документално проучване за оценка възможностите за граждански мониторинг на политики и/или законодателство : Както вече споменахме в секция 1, концепцията на проекта възникна провокирана от конкретен случай. При реализация на инвестиционен проект за консервация на Кадин мост в с. Невестино и обсъждане на вариант за ограничаването му само за пешеходно ползване, местната общественост се възпротиви и организира протест и подписка срещу това решение. Следствие на този казус се установи, че местна администрация няма достатъчно инструменти чрез които да въвлече заинтересованите страни при вземането на решения и тяхното прилагане. За целта, проекта формулира като необходима стартираща дейност изчерпателно проучване и анализ на съществуващи местни планови, стратегически документи, вкл. наредби и други нормативни документи, и оценка на описаните в тях механизми за въвличане на гражданите и бизнеса в процесите на изпълнение и мониторинг на политики. Анализът ще има за цел: 1) да се провери доколко са предвидени механизми и мерки за взаимодействие със заинтересованите страни; 2) да се установи по какъв начин тези мерки са прилагани, и какви са постигнатите резултати. Очаква се, след подробния анализ на документите да бъдат установени онези механизми, които работят ефективно, и такива, при които има поле за подобрение. Освен това, на база на общото изследване, ще се оформи набор от подходящи за прилагане механизми, които ще може занапред да се ползват при разработване на различни стратегически и планови документи, без оглед на тяхната секторна насоченост. Основните методи, които ще бъдат приложими за него, съобразено с естеството на задачата са: - Кабинетното /документално/ проучване включва извършването на преглед и анализ на наличната информация, на релевантните източници на информация и свързаните документи, което създава основата за последващия анализ. Това е универсален инструмент за преглед и анализ и има ясна приложимост в контекста на задачите на проучването. - Анализ на заинтересованите страни и целеви групи - целта на анализа на заинтересованите страни и целеви групи е да идентифицира детайлните характеристики на различни заинтересовани страни, техните интереси, естество и степен на въздействие при прилаганите механизми. Този метод позволява да се установи какво е влиянието на заинтересованите страни и тяхната относителна тежест, както и ролята, която могат да играят при разработване на политиките, тяхното съгласуване, изпълнение и мониторинг. - Анализ на механизмите за изпълнение и координация - ще бъде изследван механизмът за въвличане и мотивиране на отделни участници от целевите групи, механизмите за координиране с партньорски организации, оперативното отчитане на мерките за мониторинг на изпълнението. Чрез този анализ ще може да се определи доколко е ефективен модела на взаимодействие при прилагане на политики (ресурси, информационни потоци, вземане на решения), да се очертаят слаби и силни страни на процесите на изпълнение и мониторинг, както и да се прецени дали съществуват фактори, които затрудняват постигане на заложените цели. Самите резултати ще покажат доколко местната власт има възможност да влияе и "реконструира" сама подхода си, или се налагат промени на национално ниво. Така, този тип заключения ще бъдат оформени като препоръки на две нива - към общината , и към централната администрация. Те, заедно с идентифицираните нужди и изведени препоръки след анкетирането по дейност 2, ще бъдат обобщени и изпратени до ресорните институции. Резултатите от проучването адресират нуждите на целевата група - граждани и бизнес, по отношение потребността им да има ясно разписани, но най-вече работещи и приложими на практика мерки, кото да позволяват и насърчават взаимодействието с местната власт. От друга страна, общинската администрация, също дефинирана като целева група, ще получи анализ, свързан с прилагането на механизмите за въвличане и партньорство, и ще може да оптимизира подхода си както в текущите планове и стратегии, така и да заложи подходящите механизми в бъдещи документи. 10 692.00 12 265.22
Провеждане на анкетно проучване сред граждани и МСП от общината : Необходимостта от изследване конкретните нужди на целевите групи и заинтересованите страни е свързана с планираното анкетно проучване. То следва да обхване граждани и МСП от общината – минимум 120 граждани и минимум 15 фирми и организации предоставящи обществени услуги. С оглед на факта, че община Невестино е малка община, допустими за анкетиране ще са фирми и граждани с регистрация в общината, но така също и граждани и фирми, които са с регистрация извън общината , но притежават недвижима собственост или осъществяват дейност на територията на общината, тъй като дейността на администрацията има пряко влияние върху техния живот и дейност. Анкетирането ще се проведе чрез метода „лице в лице“, което ще позволи анкетираните лица да излязат извън рамката на предварително формулираните въпроси, и за да посочат и други въпроси, които биха могли да имат връзка с основната тема. Самите теми, които ще бъдат застъпени във въпросниците, ще са ( списъка не е изчерпателен): 1. Степен на въвличане на гражданите / бизнеса при формулиране на политики; 2. Възможности за осъществяване на ефективен граждански мониторинг; 3. Реализация на партньорство при изпълнение на проекти и планове; 4. Информационна обезпеченост на дейността на администрацията; 5. Оценка на съществуващите механизми за взаимодействие. Съответно към всяка тема ще има група от въпроси, които да дават съществена информация. Въпросите за гражданите и бизнеса ще бъдат сходни като логика, но ще се различават като дефиниция и обхват, за да може да се отразят конкретните специфики на целевите групи. За постигане на по-висока степен на обективност планираме анкетирането да може да бъде извършено анонимно, без обявяване на анкетираното лице, тъй като в малка община като Невестино изискването за изказване на открито мнение ( особено ако то има елементи на критичност) би се отразило на готовността на хората да участват в процеса. Резултатите ще съдържат анализ на данните, и базирани на тях заключения и препоръки. Формулираните по настоящата дейност препоръки, заедно с тези от дейност 1, ще бъдат обобщени, за да бъдат изпратени до отговорните институции ( на национално ниво) за сведение и предприемане на евентуални действия - НСОРБ, в качеството му на организация, представляваща общините в България, но имаща силна роля при формиране на законодателна инициатива засягаща местните власти, и МРРБ, в качеството му на ресорно министерство, отговорно за местното самоуправление. Препоръките ще бъдат изпратени, съгласно указанията дадени в поясненията към процедурата - с официална писмена кореспонденция чрез деловодната система на съответния орган/администрация, чрез информационната Система за сигурно електронно връчване (поддържана от Държавна агенция „Електронно управление“ като модул на Единния портал за достъп до електронни административни услуги по смисъла на Закона за електронното управление), чрез електронна поща, ако същото е допустимо като начин за изпращане на официална кореспонденция. 27 480.00 27 400.00
Изпълнение на публични политики чрез разработване на Харта за насърчаване на взаимодействие между местна администрация, граждани и бизнес: Дейността подкрепя изпълнение на публични политики чрез съвместни действия (партньорства) между държавни администрации/органи на държавна власт/общини и НПО/СИП, съгласно т. Г от списъка с допустими дейностина Насоките за кандидатстване. Тя включва разработване на Харта за насърчаване на взаимодействие между местна администрация, граждани и бизнес, включително социално-икономически партньори. Ако резултатите от проучването на дейност 1 и анкетирането в дейност 2 покажат че има необходимост от подобна структура, то в Хартата ще залегне и структуриране на подход за създаване на обществен съвет към местната администрация (Правилник за работа, критерии за участие). По същество Хартата се предвижда да е документ със силата на меморандум, където няколко страни се съгласяват да прилагат общи правила, и впоследствие към тази група могат да се присъединяват и други участници, съгласни със същите правила, т.е. като документ ще има отворен характер. Хартата не е задължителна норма, но поставя такава рамка, при която взаимоотношенията на участниците се регламентират във взаимно изгоден план, и така се насърчава взаимодействието между съгласилите се да я прилагат организации. В конкретния случай, като първоначални организации приели Хартата се очаква да бъдат общинската администрация, представители на неправителствен сектор и бизнес. Гражданите, които по същество се представляват в местното самоуправление от изборните длъжности, са включени в приемане и прилагане на Хартата чрез общинската власт. Хартата трябва да съдържа като минимум следните елементи: 1. Цел на разработения документ и приложно нормативно поле 2. Срок и сфера на прилагане 3. Участници и заинтересован и страни 4. Мерки за прилагане и механизъм за въвличане на местната общност 5. Условия и начин на приемане на Хартата Така разработеният документ ще допълни съществуващата нормативна база на общинско ниво, като осигури допълнителни правила, които са установени като необходими в хода на заключенията по дейност 1 и 2, в посока насърчаване и подобряване на взаимодействието с местната власт и съвместната реализация на политики. 7 128.00 6 949.80
Разработване на онлайн базиран продукт „Местен референдум“: Стремежът на община Невестино към налагане на открито и отговорно управление породи идеята в рамките на проекта да бъде разработен и създаден съвременен инструмент, който да е онлайн базиран продукт, наречен Местен референдум, и ще се ползва за допитване до местната общност и бизнес по различни въпроси, касаещи изпълнение на политики и решения на местно ниво. Същевременно, анализът на потребностите на целевите групи извършен в хода на подготовка на настоящето проектно предложение отчита, че има комуникационен дефицит между администрацията и местата общност, когато става въпрос за участието на гражданите в изпълнение и мониторинг на политики, и така подкрепи нуждата от предлагания инструмент. Идеята е взаимствана от дългогодишната система, функционираща в Швейцария ( страна с много висока оценка за въвличане на заинтересованите страни в политиката на местно ниво), където сред гражданите се извършват регулярни допитвания по всякакви въпроси, свързани с техния живот. Примерите за въпроси, които да бъдат обсъждани с гражданите, могат да бъдат неограничени - от това дали има нужда от промяна на работното време на читалището, през начина на организация на сметосъбирането и конкретните места на контейнерите, до начина на регулацията на движение в населеното място - напр. да се сложи ли ограничител на скоростта тип "легнал полицай" на конкретно място. Информацията, която ще бъде набирана чрез инструмента ще може да се ползва за вземането на различни решения, да бъде аргумент за дефинирането на дадена политика, и като цяло отговорите, добивани чрез системното допитване до гражданите, ще са онзи информационен актив, който липсва в системата на местното самоуправление в България, тъй като подобен тип дейности ( допитвания по конкретни въпроси) са изключително трудни за организиране, скъпи като необходим човешки и финансов ресурс, и не се прилагат. 5 000.00 5 000.00
Информационна кампания за повишаване на гражданското участие : Реализация на информационна кампания за подобряване взаимодействието между местната власт и обществото, и насърчаване на гражданското участие предвижда генерирането и разпространението на 12 публикации в онлайн и печатни медии, което да се случва текущо в рамките на целия срок на проекта. Целите, поставени пред информационната кампания са: 1) местната общност да бъде информирана за действията на администрацията, насочени към открито и отговорно управление, съвместно със заинтересованите страни и целевите групи, и да бъде провокирана към активност на своите действия; 2) да се създаде целенасочена и осъзната култура за ползване на инструмента " Местен рефередум" от страна на местната общност чрез насищане на медийните послания с информация както за самия инструмент, така и за ползите от неговото прилагане. Изборът на подход, който включва редовни целенасочени послания чрез публикации се счита за много по-ефективен отколко организирането на инцидентни присъствени събития, и затова фокуса върху разпространението на информация ще бъде чрез разпознаваеми местни онлайн и печатни медии. С оглед обаче на факта, че инструмента "Местен рефередум" е свързан с ползването на съвременни технологии, то значително предпочитание ще бъде дадено на онлайн медиите. 4 500.00 4 500.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).