Дейност 1: Управление на проекта/Activity 1: Project Manangement: Дейността ще се изпълнява за целия срок на реализация на проекта, като включва оперативно, техническо и финансово управление на изпълнението на проекта от екипите на Кандидата и Партньора, като всеки отговаря технически и финансово за изпълняваните от него дейности. Конкретните отговорности на страните са разписани в Партньорско споразумение. Основните задачи, които ще се изпълнят по тази дейност, са:
• Управление и контрол на изпълнението на проекта;
• Осигуряване на условия за сътрудничество и съвместна работа с партньорите и заинтересованите страни, както и външни партньори (включително медии);
• Провеждане на встъпителни, междинни и заключителни срещи на екипа;
• Подготовка на междинни и окончателни отчети за изпълнението на проекта;
• Финансово управление на проекта;
• Управление на договори с външни изпълнители;
• Осигуряване на адекватно водене на проектната документация;
• Осигуряване на изпълнение на дейностите за информация и комуникация съобразно Анекс 3 от Регламента за изпълнение на ФМ на ЕИП .
В екипа за управление на проекта са предвидени ръководител екип, координатор/и, експерт архив, финансов експерт, счетоводител и експерт обществени поръчки. Всеки от експертите в екипа притежава богат административен опит и познания в сферата на управление на проекти, както и подготовката на обществени поръчки.
The activity is implemented for the period of project implementation, including operational, technical and financial management of the project implementation by the teams of the Applicant and the Partner, each of them responsible technically and financially for the activities performed. The specific responsibilities of the parties are set out in a Partnership Agreement. The main tasks, which will be performed are as follows:
• Management and control of the project implementation;
• Ensuring cooperation and collaboration with partners and stakeholders, as well as external parties (e.g. mass media);
• Conducting inaugural, intermediate and final meetings of the project team;
• Preparation of interim and final reports on project implementation;
• Financial management of the project;
• Managing contracts with external contractors;
• Ensuring the adequate recording of the project documentation;
• Ensuring the implementation of information and communication activities in line with Annex 3 to the EEA Regulation.
The manangement team consists of project manager, coordinator/s, expert responsible for the archive, financial expert, accountant and public procurement expert. |
143 610.00
|
229 161.64
|
Дейност 2: Изследване и анализ на развитието и контекста на политиките, опит и добри практики в остойностяване на екосистемните услуги в сектор Туризъм/Activity 2: Research and analysis of policy context development, experience and good practices in regard to valuation of ecosystem services in the tourism sector
: Дейността включва следните основни задачи за изпълнение: Оценка и систематизиране на информацията за екосистемните услуги на европейско ниво – политики и нормативна база с акцент върху туристическия сектор (ако е приложимо) и информация спрямо норвежки добри практики: 1) Европейска политическа рамка, вкл. законодателство и инициативи в ход относно оценката на екосистемните услуги; 2) Напредък и налична информация относно оценката на екосистемните услуги в туристическия сектор в Европа (напр. методологии, ръководства и др. за парична оценка на екосистемните услуги); 3) Опит и добри практики за интегриране на природния капитал в разработването и планирането на политики на национално, регионално и местно ниво; 4) Опит и добри практики с интегриране на природен капитал в бизнес планирането (за туристическия сектор, включващ компании), финанси и счетоводни системи.Оценката на информацията следва да посочва всяка важна работна група и други форми на споделяне на добри практики и/ или участващи в разработването на европейските политики, които могат да бъдат взети предвид. Оценка и систематизиране на информацията в контекста на политиките и законодателството на екосистемните услуги и тяхното остойностяване в България – каква е политиката или контекста на законодателството в България и какво може да се постигне в момента. Разработване от партньора NINA на рецензирана публикация за подходите за оценка на доказателствата и публикуване в международно рецензирано списание. Работно посещение в Норвегия – за представители на ключови заинтересовани лица, с цел да се запознаят с норвежките политики, опит и добри практики. Като алтернатива е провеждането на онлайн срещи в зависимост от пандемичната ситуация. Разработване на доклад с анализ на систематизираната информация за развитието и нормативната база на изследвания контекст на политиката, опит и добри практики и предложения за прилагането им в България, вкл. информация за българския контекст в момента.
Review and systematization of information on the ecosystem services valuation on European level – policies and normative basis, with emphasis on tourism sector, where applicable, and of information in regard to the Norwegian example: 1) European policy framework, incl. legislation and initiatives in progress, about the ecosystem services valuation; 2) Progress and available information on the valuation of ecosystem services in the tourism sector in Europe (e.g. methodologies, guidance documents, etc. for monetary assessment of the ecosystem services); 3) Experience and good practices for integration of natural capital in policy making and planning at national, regional and local level; 4) Experience and good practices with natural capital integration in business planning (for the tourism sector involving companies), finance, and accounting systems. The review of information should point out any important working groups and other forms for sharing practices and/or participating in the EU policy development that could be taken into account. Review and systematization of information on the policy and legislation context for the ecosystem services and their valuation in Bulgaria – what is the policy and legislation context in Bulgaria and what is achieved at present. A peer-reviewed publication on the approaches to assess the evidence will be developed by the partner NINA and published in an international peer-reviewed journal. Working trip to Norway - for representatives of key stakeholders in order to familiarize with Norwegian policies, experience and good practices. Alternatively, organization of on-line meetings depending on the pandemic situation. Development of a Report with analysis of the systemized information of the studied policy context development and normative basis, experience and good practices and proposals for their implementation in Bulgaria, incl. information on the Bulgarian context at present. |
631 196.33
|
515 476.10
|
Дейност 3: Разработване на методологии за остойностяване на избрани екосистемни услуги в туристическия сектор в България за девет типа екосистеми и оценка на избрани екосистемни услуги в туристическия сектор/Activity 3: Development of methodologies for monetary valuation of selected ecosystem services in the tourism sector in Bulgaria for 9 ecosystem types: 3.1. Подготвителна фаза - Създаване на Експертна работна група след стартирането на проекта, която да предоставя техническа експертиза, съвети и консултации по време на изпълнението на проекта. Поради интердисциплинарния обхват на проекта, експертите ще трябва да притежават опит в областта на екосистемите, биоразнообразието, икономиката, туризма, статистиката, формулирането и прилагането на политики, в т.ч. на хоризонтално ниво, бизнес планиране и др. По време на изпълнението на проекта Експертната работна група ще играе ролята на консултативен орган по отношение на предоставените резултати (и техните проекти) от изпълнителя.
Създаване на Работна група на заинтересованите страни след стартирането на проекта, за да може проектът да получи хоризонтален политически ангажимент на ниво изготвяне на политики и заинтересованите страни да бъдат активно включени като притежатели на резултатите от проекта. Групата ще действа като консултативна група и група за придобиване на знания за проекта. Работната група на заинтересованите страни ще бъде създадена с участието на съответните органи, професионални асоциации, организации на гражданското общество, изследователски институти, Министерство на околната среда и водите, Министерство на туризма, Министерство на финансите, Национален статистически институт, Национални асоциации на туристическия сектор, Национално сдружение на общините в Република България и др. Работната група на заинтересованите страни ще бъде включена в оперативните етапи на проекта като консултативен орган, предоставящ съвети на екипа по проекта, напр. за механизмите за одобрение на методологии и междуправителствено приемане на резултатите от проекта, където е приложимо, за фина настройка на резултатите от проекта, като се вземе предвид конкретната ситуация в секторите – контекст на политиката, законодателство, икономически статус и т.н.
3.2. Фаза на разработване - Разработване на Национална методологическа рамка за остойностяване на екосистемни услуги - методологии за остойностяване на избрани екосистемни услуги за туристическия сектор за девет типа екосистеми в България. Съществуват набор от подходи за оценка и специфични техники за оценка (базирани на пазара, базирани на разходи, базирани на производство, разкрити предпочитания, заявени предпочитания, други непарични подходи и съществуващи подходи на знанието), които могат да бъдат приложени. За да се избере най-подходящия подход, процесът ще изисква идентифициране на критерии – напр. пространствен мащаб, полезност за вземане на решения, осъществимост/точност с наличните данни, счетоводни принципи на последователно измерване в пространството и времето. Освен това, за избора на най-подходящия подход за оценка от голямо значение е да се определят източниците на данни, които ще бъдат вложени в методологичния процес, съответните организации/органи, които са собственици на информацията, и да се установят механизми за осигуряването им за проекта. Разработването на методологията ще изисква най-доброто използване на съществуващите данни и разработване на подходи за запълване на пропуски, където е необходимо. Друга част от процеса на разработване на методологията е да се идентифицират, анализират и приоритизират екосистемните услуги, които имат най-важния принос за устойчивото развитие на туристическия сектор в България. /продължава/ |
901 400.00
|
468 985.17
|
Дейност 4: Разработване на тестови модели и внедряване на казуси за интегриране на природния капитал в системите за бизнес планиране, финанси и счетоводство за туристическия сектор чрез включване на компании/Activity 4: Development of test models and implementation of case studies of natural capital integration in business planning, finance, and accounting systems for the tourism: Разработване на тестови модели за интегриране на природния капитал в системите за бизнес планиране, финанси и счетоводство за туристическия сектор (за избрани екосистемни услуги) Бизнесът в световен мащаб все повече разглежда околната среда като един от активите, които могат да осигурят положителни резултати за него в бъдеще. Влошаването на качеството на екосистемите и услугите, които те предоставят за бизнеса, прави последния още по-наясно и желаещ да го включи в процеса на планиране. Колкото по-директна е зависимостта от средата за бизнес печалбата, толкова по-склонни могат да бъдат мениджърите в усилията си да я отчетат в своите системи за планиране, финанси и счетоводство. Първият етап в рамките на тази дейност е да се изработи предложение за конкретни подсектори* (предоставяне на специфични допълнителни туристически услуги), за които да се разработят три тестови модела. Целта е първоначално да се насочи към 5 туристически подсектора. Предложението ще бъде консултирано и прието от създадената специална работна подгрупа по природния капитал и бизнеса в рамките на Експертната работна група. Може да се консултира и с работната група на заинтересованите страни. В сътрудничество с Работната група на заинтересованите страни (например с активно участие на туристическите асоциации), екипът на проекта ще отправи покана към компании за разработване на тестови модели на избрания/ите подсектор/и в туризма. Компаниите, които са проявили интерес към тази фаза, трябва да се ангажират да участват в следващия етап на тестване като незаменима част от процеса. Целта е три тестови модела да бъдат разработени и приложени в следващия етап в рамките на настоящата дейност.* Специфични подотрасли в туризма - предоставяне на допълнителни туристически услуги, свързани с пътувания, развлечения, събития и други културни и образователни събития, спортна анимация, спа и други медицински услуги, конгреси и бизнес събития, използване на кабинков лифт, отдаване под наем на плажни съоръжения , оборудване и превозни средства, школи по езда и клубове, яхтинг, сърф, ски училища, училища за водни спортове и други услуги, които насърчават туризма. (https://www.tourism.government.bg/bg/kategorii/sektori-v-turizma) недряване на тестови модели в казуси На този етап ще бъде въведено практическото прилагане на разработените тестови модели. Компаниите, участвали в разработването на моделите, също ще бъдат включени в процеса на тестване. Ще има втора покана към компаниите да участват в тестването на моделите, за да се даде възможност както за повишаване на осведомеността сред бизнес средата, така и за увеличаване на броя на тестовите компании, като по този начин се гарантира по-добро доказване на моделите. Резултатите от казусите ще бъдат докладвани на Работната подгрупа за природния капитал и бизнеса, за да проучи дали и как рамката може да бъде подобрена във всеки от контекстите на казуси. Методологията за интеграция ще бъде финализирана и ще бъде отчетена с резултатите от прилагането на казусите, като се прилагат разработените тестови модели.Насърчаване на казусите - семинари, дискусии в хода на извършването на тази дейност. Сред заинтересованите страни ще бъдат популяризирани окончателните модели за интегриране на природния капитал в бизнес планирането. Ще бъде организиран един двудневен семинар, насочен към съответния/ите подсектор/и в туризма. Целта е да се представи рамката на проекта, европейския контекст на оценката и интеграцията на екосистемите услуги на ниво планиране на политиката и на ниво бизнес. Основната тема на семинара ще бъдат разработените тестови модели и внедрените казуси. Семинарът ще използва инерцията за възприемане на модела от повече компании в туристическия сектор, за да се разшири устойчивият модел.
|
391 800.00
|
0.00
|
Дейност 5: Разработване на ръководство за интегриране на природния капитал в процесите на вземане на решения/Activity 5: Development of a Guide for the integration of natural capital in decision making processes : Първоначалната задача е да се проучи, как се вземат решения по отношение на туризма в България и какви са съществуващите връзки между индустрията и въздействията върху биоразнообразието и природния капитал. Необходимо е да се установи какво управляващите биха искали да постигнат по отношение на привличането на туристи и как това съответства на настоящата политика, провеждана на регионално и местно ниво. Изпълнението на задачата ще предостави информация, как туризмът може да бъде насърчаван по начин, който инвестира и защитава или подобрява природните капиталови активи, от които зависи туристическият сектор. Задачата включва активни консултации с Работната група на заинтересованите страни като орган, който включва всички съответни страни по разработването и прилагането на политиките.
Първата версия на ръководството ще бъде разработена и представена на Експертната работна група и на Работната група на заинтересованите страни за обратна връзка. Въз основа на конструктивен диалог с участниците в двете работни групи, ще бъде разработена и представена окончателната версия на ръководството. Крайната цел е ръководството да бъде разработено по изчерпателен, прозрачен начин, като еднакво третира заинтересованите страни. |
194 000.00
|
71 757.01
|
Дейност 6: Обучение относно новата методологическа рамка за остойностяване на екосистемните услуги и осчетоводяване на природния капитал за националните, регионалните и местните власти/Activity 6: Training on the new methodological framework for valuation of ecosystem services and natural capital accounting for national, regional and local authorities : Двудневно обучение относно новата методологическа рамка за остойностяване на екосистемните услуги и осчетоводяване на природния капитал за националните, регионалните и местните власти ще бъде организирано след разработването на националната методология и след окончателното приемане на Ръководството за интегриране на природния капитал в разработването на политики. Целта е поне 100 професионални служители от българските власти да бъдат обучени по новата система за остойностяване на екосистемните услуги и осчетоводяване на природния капитал.
Тъй като новата система за остойностяване ще се състои от методология за оценка и ръководство за интеграция на природния капитал, обучението ще се фокусира върху двете теми. Представители на националните и/или регионални и/или местни власти ще бъдат поканени да се възползват от обучението и да засилят капацитета си, както за междуинституционално взаимодействие, така и по тази междусекторна тема.
Забележка: Обучението може да се проведе под формата на онлайн събитие или в хибриден формат – с физическо присъствие и онлайн участие, в зависимост от ситуацията с пандемията и/или решението на партньорите по проекта и възможността за пътуване.
|
86 280.00
|
11 491.75
|
Дейност 7: Публичност и комуникация/Activity 7: Publicity and Communication
: • Подготовка на Комуникационен план
• Разработване и поддържане на информация в интернет пространството
Информация за проекта ще бъде разработена и качена на сайта на МОСВ и на сайта на Програма "Опазване на околната среда и климатични промени" (https://www.eeagrants.bg/en/programs/environment-protection). Интернет пространството ще бъде основния актуален източник на информация, както за партньорите по проекта и заинтересованите страни, така и за широката общественост. Представеното съдържание ще обхваща обща информация за състоянието и оценката на екосистемите и техните услуги; ще предоставя информация за дейностите по проекта – планиране и изпълнение; ще има връзки/публикуване на съдържание по темата, отнасяща се до норвежкия опит; и др.
• Организиране и провеждане на конференция за стартиране на проекта с представители на заинтересованите страни
Целта на събитието е да се генерира първоначален интерес и да се привлече вниманието на бъдещите заинтересовани страни по проекта.
• Организиране и провеждане на междинна конференция за представяне на междинните резултати от изпълнението на проекта след първата година от изпълнението на проекта
• Организиране и провеждане на окончателна конференция
Конференцията ще се проведе в края на проекта. Ще бъдат представени постигнатите резултати от изпълнението на проекта, ще бъдат очертани извлечените поуки и ще бъдат определени бъдещите стъпки в съответствие с новата политическа програма на ниво ЕС и национално ниво. |
132 480.00
|
99 332.44
|
Дейност 8: Одит/Activity 8: Audit : • Подготовка на независими одитни доклади, придружаващи исканията за плащане – различни одитори/ одиторски компании (за МОСВ и NINA) за осъществяване на независим финансов одит на дейностите.
• Issuing of independent audit reports accompanying the payment requests – different auditors/ audit companies for MOEW and NINA. |
22 000.00
|
12 000.00
|