Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 343 TREES
Български

Programme: Foods

Planning region: All

Description

The project "Together" includes all kindergartens of the Lukovit  Municipality with outsourced groups in small towns and all training groups in schools.Partners are all schools in populated places, where there are kindergartens.Basic activities are:1.Additional training in Bulgarian language for children, for which Bulgarian is not mother's tongue - the mastering of the official language is provided by working in 3 directions:"Play and go sports", "Sing and dance", "I am an actor", with all variety of topics, suitable for mastering, improvement of Bulgarian language, which will be adapted by teachers and cultural figures according to the  age groups of children. Within the business there will be created conditions to explore the Bulgarian and Roma folklore, their traditions, as well as mutual understanding for children from different ethnic groups and education in the spirit of tolerance.2.Events - individual and join, of kindergartens, preparatory's groups, organized and held in the community centers-children's festivals are provided  in community centers with thematically weeks and communal celebration for joint performances of children from different ethnic groups -who participate in the project. Catering is provided  for all children and transportation for those, who are from the villages. 3.Work with parents-motivation of parents for education of their children,as well as overcoming of negative attitudes based on ethnic origin in all ethnic groups and the community as a whole.Will include about 35 teachers, 9 community center workers, there are funds provided for external experts for various activities. In working with parents there will be 5 headmasters of kindergartens, 3 of schools with preparatory groups, 10 mediators from towns in the municipality, with data not participating disadvantaged children, mostly Roma. The project will include about 356 children-218 of them are Romani.It is expected new 42 children to be drawn to the kindergartens or total 398
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Допълнително обучение по български език за деца, за които българският език не е майчин : Допълнителното обучение по български език за деца, за които българският език не е майчин, ще се извършва чрез три тематични направления: - овладяване на български език чрез игри и спорт - тук се включват дидактически игри, игрови ситуации от различен тип, спортни игри и др. Чрез игрите децата ще усвояват по-лесно езика, ще общуват помежду си, ще опознават себе си и другите, а това пряко ще допринесе за интеграцията им и адаптацията в детската градина или в училище. С оглед реализация на целите на проектното предложение, респ. на процедурата на ОП НОИР за взаимно опознаване на децата и възпитаването им в дух на толерантност в дейността ще бъдат включвани и деца от българската общностна група. Ще бъде прилаган подхода "Учене чрез действие" -"Прави - разкажи - играй" за развитие на речта. Този подход помага за развитието на интелекта на децата и в същото време развива езиковите им умения - слушане и говорене, четене и писане. Ще се развива фината моторика като подготовка за писане, познавателните и комуникативни компетентности, социални умения, двигателни компетентности. Децата ще обогатяват речника си с нови думи и ще усвояват българския език в игрова и практическа форма. Този подход осъществява връзка между думи и действия, помага на децата да усвояват езика подсъзнателно и да могат да го използват за да комуникират. При прилагане на този подход децата стават по-близки помежду си, така че той подобрява отношенията в групата. Чрез дейностите, които го обезпечават: рисуване, изрязване, моделиране, спортни и дидактически игри и ситуации се намалява стреса и създава позитивно настроение у тях, което пък подпомага ученето на езика. Ще се прилагат подходите "Слушай и нарисувай", "Слушай и оцвети", "Подреди в правилен ред", "Слушай и изпълни", които пряко ще допринесат за развиване на умението слушане с разбиране". - овладяване на български език чрез песен - "Пей и танцувай" - Психолозите подкрепят подхода за овладяване на език чрез песен, защото изследванията са доказали, че музиката, стиховете, движенията и ритъмът са от голяма важност за осмисляне на езика и задържането на знанията дълго в паметта. В тази дейност също ще се включват деца от българския етнос с цел интеграция, като се предвижда освен работа с български песенен фонд, опознаване на ромски фолклор и дейности, насочени към съхраняване и развиване на културната идентичност на децата от етническите малцинства. - овладяване на български език чрез изкуство - "Аз съм актьор" - упражнения с движения - малките деца се нуждаят от повече движения и учителят може да се възползва от това, въвеждайки ги в роли, слушане и имитиране - децата са добри имитатори и бързо усвояват модела на произношение, който им дава учителят. Говорните умения се усъвършенстват чрез драматизации на приказки, пресъздаване на диалози, обредни ритуали на различните етнически общности и др. В тези дейности също ще бъдат включвани деца от българския етнос с оглед постигане целите на интеграционния процес, като същевременно това ще работи за съхраняване на културната идентичност на ромските деца.Предвидени са образователни материали за занимания в трите направления с примерни теми:"Поздравявам с радост всички", "Мама ми казва да правя добро", "Играчка - плачка", "Любими играчки", "нашите дрехи", "Колко сме сръчни", ""И" в игрите"", "Сходни звукове", "Кога водата е опасна", "Враг ли е огънят", "Как опознавам света", "Щом се разболея", "Превозни средства", "Грънчарство", "цветарство". "Обичам те, Родино", "Бог се роди, Коледо", "Пролетни празници", "Ендерлезе", "Танцувай с мен", "Ромски свят", "Великден", "Коледари", "Сурвакане Банго Васил", "Първи юни","Дядо и ряпа", "Златното момиче", "Сливи за смет", "Левски". Ще бъде спазван принципа на екологична устойчивост - в темите за работа с децата и при закупуване на образователни материали. 320 531.29 418 355.13
Мероприятия - самостоятелни и съвместни, на детските градини и подготвителните групи, организирани и проведени в читалищата : Дейността е насочена към насърчаване общуването и съвместните изяви между деца от различни етноси, обучаващи се в отделните детски градини и подготвителните групи на училищата не само на територията на съответното населено място, но и в цялата община. Дейността ще допринесе и за съхраняване и развиване на културната идентичност на децата от етническите малцинства и техните връстници в интеграционна мултикултурна среда. За място на реализация са предвидени читалищата в отделните населени места и читалището в Луковит като културен център на цялата община, но дейности ще има и в самите детски градини и училища. Във всички читалища - партньори по проекта, / гр. Луковит, с. Бежаново, с.Дерманци, с. Румянцево, с.Тодоричене, с.Торос и с.Ъглен/ ще бъде проведени следните мероприятия: Детски фестивал на мечтите със Седмица на музиката и танците, Седмица на приказните герои и Седмица на игрите и спорта. С децата - участници, ще работят читалищни дейци и учители от градините и училищата, за които е предвидено възнаграждение. Всяка седмица ще завършва с общински детски празник в гр. Луковит за съвместна изява за децата от всички градини и училища -участници в проекта и представители на различни етнически групи. Предвидени са средства за транспорт за децата от другите населени места, кетъринг. Някои от мероприятията ще имат състезателен характер и за отличилите се най-добре са предвидени предметни награди. Интеграцията дава положителни резултати най-вече по време на такива мероприятия и събития, където децата общуват непринудено в мултикултурна среда, но същевременно са поставени в условия на надпревара и имат възможност да покажат знания и умения в различни области. Това ги прави значими пред техните връстници, което с най-голяма сила важи за децата от ромския етнос, в чиято народопсихология е гордостта и "показността". Именно това ще бъде ползвано в проекта за постигане на целите: на всички мероприятия ще бъдат привлечени за участие ромските родители - да видят своите деца и техните резултати, да споделят похвалите и да се гордеят с наградите. Но на тези събития ще бъдат канени и родителите от българския етнос - да видят постиженията на всички деца, да се убедят, че ромските деца имат възможности и че децата са еднакви, когато ги поставиш при равни условия. Директорите на градините споделят, че ромски деца от бедни семейства, неговорещи български език, които посещават градините от 3-годишна възраст, в предучилищните групи показват по-добри образователни резултати и социални умения и от деца, чийто майчин език е български, ако те не са посещавали детска градина. Очаква се тази дейност пряко да допринесе за преодоляване негативните нагласи у обществото по етнически признак, като се предвижда на празниците да бъдат канени изявени местни формални и неформални лидери и от ромската, и от българската, и от турската общност / където има такава. Това е дейността с най-голям социализиращ ефект - за някои деца от бедни ромски семейства, излизането от родното село, макар и за един ден, е истинско приключение / в което се убедиха експертите от общината и учителите по места при реализация на предишни проекти в областта на интеграцията. Още повече - предвид нагласите на ромската общност да не пускат децата си сами "навън". Затова е предвидено при участието им в тези мероприятия децата да бъдат придружавани от родителите си, като тук се очаква активното съдействие на медиторите - 10 бр. в различните населени места, включени в проекта. А за най-малките деца в най-отдалечените населени места пък е предвиден професионален куклен театър в съответните читалища. За провеждане на мероприятия са предвидени 6 254,43 лв., в това число: 1214,43 лв. за транспорт – превоз на децата от селата в гр. Луковит за общинските празници и 5 040 лв. за провеждане на куклени театри в читалищата. За заплати на ангажираните лица 32 232 лв. За кетъринг на участниците –12 237 лв. и награди за децата – участници – 13 775 лв. 64 498.43 14 997.28
Работа с родители : Дейността е насочена в две направления: работа с родители от ромския етнос за мотивация за образование на техните деца и работа с всички обществени групи за преодоляване негативни нагласи, породени по етнически произход. Дейността ще бъде организирана и изпълнявана от директорите на детските градини и училища, включени в проекта и медиаторите (заплащането им ще се приравни със заплащането на социален сътрудник) по отделните населени места, под различни форми - индивидуални и групови срещи, тематични лекции и беседи, училище за родители и др. Всеки директор ще разработи план-график за дейността, съгласувано със съответния медиатор, за изпълнението на който ще следи екипът на проекта. Ще бъдат организирани своеобразни училища за родители с примерни теми: - отговорно родителство и позитивно възпитание - ролята на родителите в семейството и обществото - емоционална интелигентност - принципи на доброто детско възпитание - какво е необходимо за детското развитие /физическо и интелектуално/ - вредите от детската женитба - силата на формалното и неформалното образование - човешки права и демократични ценности - изграждане на добри модели сред ромското общество "Препоръки за здравословно хранене за деца на 3 – 6 години в България” „Плодове и зеленчуци, който не яде” „Как да пазим живота и здравето на децата” „Безопасно спортуване, безопасна игра” „Пазете децата от „мръсни ръчички”” „Влияние на семейната среда в обучението и възпитанието на децата” „Акселерация на децата или ранно полово съзряване” „Родител – дете – начин на общуване” „Лична хигиена” „Раста здрав и силен” Теми, свързани с преодоляване негативни нагласи поради етнически произход: - "Запознаване с правата на детето от Конвенцията на ООН” - „Съхраняване и развиване на културна идентичност на децата от етнически малцинства в интеграционна мултикултурна среда” - „Агресия в света на децата” - „Недопускане на дискриминация,основана на раса,етнически различия или религиозни принадлежности” - „Агресия в семейната среда” - „Културна идентичност и етническа толерантност" На някои от срещите ще бъдат канени представители на ромски сдружения на национално ниво, с които община Луковит поддържа партньорски работни отношения: "Амалипе", "Рома Дестини", "Толерантност", с оглед увличане на родителите във възпитателния процес и привличането ми за каузата "качествено образование - социална, трудова и личностна реализация". 68 059.28 0.00
Публичност: Дейността включва информиране на обществеността за проекта и проектните дейности чрез: Начална конференция за информиране на обществеността за старта на проекта, на която ще бъдат поканени освен представителите на 15-те партньора, кметовете на всички населени места, както и представители на институции - Дирекция "Социално подпомагане", "Закрила на детето" и представители на Регионалния инспекторат на образованието и др., заключителна конференция за представяне резултатите от проекта, информация за реализираните дейности по проекта на сайта на община Луковит и плакати за всяка дейност ще бъдат изработени от екипа на проекта. За визуална идентификация ще бъдат изготвени 20 табели на всички места, където ще се реализират дейности по проекта. Ще бъдат направени 2 платени публикации в местен вестник. 4 500.00 1 872.00
Организация и управление : Ще бъде сформиран екип за управление на проекта в състав: ръководител на проекта, експерт мониторинг и контрол, администратор на проекта/експерт по ЗОП, асистент на проекта и счетоводител. Ръководителят на проекта е началник отдел "Проектиране, планиране и обществени поръчки", с обучение /сертификат "Интеграция на ромите в България в областта на образованието/ и практически опит в управление на проекти. Координатор на проект "Ученическите Оскари - диалог между културите в община Луковит" ОП РЧР Схема „Интеграция на децата и учениците от етническите малцинства в образователната система”, координатор на проект по ФАР , Схема „Подобряване на състоянието и интеграцията на малцинствените групи в неравностойно положение със специален фокус върху ромите“. Ще мобилизира финансови и материални средства и човешки ресурси за изпълнението на проекта, ще координира и контролира изпълнението на проектните дейности, ще изготвя техническите доклади за напредък и ще отговаря за изготвянето на искания за плащане с необходимата техническа и финансова доказателствена документация. Ръководителят на проекта ще организира и провежда срещи на екипа, както и срещи с изпълнители и участници в проекта. Експерт "мониторинг и контрол" е началник отдел "Образование, култура, социални и младежки дейности и спорт" при община Луковит. Основните му задължения ще включват мониторинг и контрол върху изпълнението на проектните дейности в детските градини и училищата и на мероприятията в читалищата и ще контролира всички договори на учители и читалищни дейци в рамките на проекта. В задълженията му ще влиза координация и контрол на работата на медиаторите, назначени по проекта, за работа с родителите, както и на директорите на детските градини и училищата за работа за преодоляване на негативни обществени нагласи по етнически причини. Този експерт е също с голям практически опит в управление и изпълнение на проекти по оперативни програми - "Координатор детски градини и училища" в проект "У дома - най-доброто за децата", ОП РЧР, Договор № BG051PO001-5.2.12.0010-С0001. Администраторът на проекта/експертът по ЗОП е служител по обществени поръчки в Община Луковит. Технически сътрудник на проект ОП РЧР Схема „Интеграция на децата и учениците от етническите малцинства в образователната система”,технически сътрудник проект ФАР Схема „Подобряване на състоянието и интеграцията на малцинствените групи в неравностойно положение със специален фокус върху ромите. Ще отговаря за възлагане на дейностите за доставката на образователни материали, обзавеждане и оборудване, ще контролира доставките и разпределението на материалите и ще отговаря за логистиката на проекта. Ще отговаря за възлагането на дейностите за публичност и кетъринг, и ще контролира съответните договори. Ще организира досието на проекта и ще подпомага ръководителя при изпълнението на неговите задължения. Асистентът на проекта е с подходящо образование и опит в подготовката на проекти по ОП РЧР. Ще отговаря за кореспонденцията по проекта и за събирането на статистически и други данни за изпълнението на целите и индикаторите, ще поддържа досието на проекта и неговия архив. Счетоводителят на проекта е счетоводител в община Луковит, с опит като такъв по проекти на ОП РЧР.Екипът ще следи за постигане съответствие на изпълнените проектни дейности с целите на съответната годишна програма за всяка година от изпълнението на проекта.ъВ рамките на тази дейност ще бъдат разработени Годишни програми за изпълнение на целите, заложени в План за действие на община Луковит за интегриране на българските граждани от ромски произход и други граждани в уязвимо социално положение, живеещи в сходна на ромите ситуация. Планът е приет от Общински съвет - Луковит с Решение № 201/2013 г. и актуализиран за периода 2015 - 2020 г. с Решение №620/2015 г. Ще бъде разработена и приета от ОбС Общинска програма за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. 42 380.00 44 518.76

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).