Създаване и функциониране на социалното предприятие за промотиране и поддръжка на културните обекти на територията на община Белово.: С Д. 1 от настоящето проектно предложение се цели създаване на социално предприятие (СП) за поддържане, почистване и опазване на културните обекти на територията на Белово, както и осигуряването на екип, който да се грижи за стриктното спазване на целите, задачите, работните задължения, а също така и за цялата организационна част от работата в СП. Необходимостта, от която произтича съществуването на такава дейност се състои в потенциала, който притежава община Белово за развитието на вътрешен туризъм, а също така и наличието на представители на социално уязвими групи сред населението на територията на общината, които могат да бъдат включени в заетост в сферата на социалната икономика. Соц. предприятие, като основен елемент на социалната икономика позволява да се разрешат основни проблеми, съществуващи и свойствени за всяка пазарна икономика в т.ч. и в българската. В най-общи линии тези проблеми са свързани с невъзможност за професионална реализация на представители на социално уязвими групи. Поради рисковете от социално изключване и изолация, на които са изложени лицата в неравностойно положение, инструментите на социалната икономика са сериозен шанс за по-добър живот, а често и единствен.
Също така в дейността се предвижда съставяне на организационен екип на СП, който се състои от лица, които не попадат в дефиницията за неактивни и безработни лица, заемащи следните длъжности: "мениджър екип", "счетоводител" и "технически сътрудник". Предвиждаме това да бъдат служители на община Белово, отговарящи за изпълнението на сходни дейности, съответстващи на задълженията им в екипа на социалното предприятие. СП ще предоставя услуги в сферата на поддръжката и промотирането на културните обекти на територията на Белово, която се изразява в по-чисти и поддържани културни обекти и подобрени условия за културен туризъм. СП ще бъде създадено чрез съставяне на учредителен договор. Предприятието ще се управлява прозрачно, ръководено от принципите и нормите характерни за социалната икономика. Структурата, функциите и други отличителни черти на социалното предприятие са детайлно описани в т. 11.3 от формуляра за кандидатстване. Дейността е основен елемент от процеса на постигане на пълна функционалност на СП.
Основни задължения на лицата, които се предвижда да бъдат назначени:
1 лице заемащо длъжност "мениджър екип" ще изпълнява дейности свързани с планирането и организирането на всички дейности на служителите в социалното предприятие, отговаря за качеството на предлаганите услуги от социалното предприятие, контролира различните екипи в предприятието (общи работници, сметосъбирачи и др.), отговарящи за отделните дейности извършвани от предприятието, отговоря за изготвяне на графици, прилагането на добри и безопасни условия на труд и др.
1 лице заемащо длъжност "счетоводител" ще изпълнява дейности свързани с оформяне на документите, свързани с финансовата дейност, обработването на счетоводните документи по съответните сметки,изготвянето на оборотни ведомости, извършване на извлечения и справки от аналитични сметки, изработване на тримесечните, шестмесечни и девет месечни междинни баланси, както и годишния баланс на предприятието, за които пряко отговаря, участва в комисии по инвентаризации и проверки на материално-отговорни лица и осигурява необходимата информация при реализиране на имуществената отговорност на работници и служители при липси и разхищения на парични средства и материални ценности, както и др. дейности от сферата на компетенциите на длъжността.
1 лице заемащо длъжност "технически сътрудник" ще изпълнява дейности по техническо обслужване на наетия персонал, ежедневен документооборот , водене на документи за присъствието на работниците, отпуски, болнични, координиране информационния поток между служители, клиенти и ръководителя на организацията, събиране данни и подготвяне периодични, специални и текущи справки и отчети, както и други дейности в сферата на своята експертизата, възложени от ръководството на СП. |
0.00
|
10 702.99
|
Закупуване на оборудване за социалното предприятие: Основната цел на настоящата дейност цели да се осигури необходимото оборудване за протичането на работния процес в социалното предприятие. За да започне да функционира, социалното предприятие трябва да бъде подсигурено с необходимите човешки ресурси (екип на социалното предприятие), а също така трябва да бъде осигурено и оборудването, с което служителите ще извършват своята дейност, за да може социалното предприятие да предоставя свободно и успешно услугите си. Чрез изпълнението на "Дейност 2" се гарантира увеличение на функционалността на социалното предприятие, а в "Дейност 3" от проектното предложение се очаква да бъде назначен персонал и да се постигне пълна функционалност на социалното предприятие.
Необходимостта от закупуване на оборудване за социалното предприятие е продиктувана от осигуряването на нови работни места в предприятието. Чрез материалното обезпечаване на социалното предприятие се предвижда служителите му да осъществяват дейност със социално въздействие за жителите на община Белово, както и да се реализират в сферата на социалната икономика лицата от целевите групи.
В тази връзка в проекта е предвидено закупуване на оборудване, с което да се обезпечи функционирането на създаденото социално предприятие.
Чрез закупуване на предвиденото оборудване, ще стане възможно изпълнението на дейностите на социалното предприятие, свързани най-основно с поддръжката и почистването както на културно-историческите обекти и в допълнение извършване на дейности по промотиране и презентиране на съответните културно-исторически обекти на територията на община Белово, описани по-подробно в т.11.3 от Формуляра за кандидатстване. |
0.00
|
100 685.24
|
Осигуряване на заетост в рамките на социалното предприятие: Основната цел на дейността е осигуряването на заетост в рамките на социално предприятие, което ще бъде създадено по проекта. Целта на дейността съвпада с целта на Процедура "Развитие на социалното предприемачество" към ОП "Развитие на човешките ресурси", а именно улесняване на достъпа до заетост осигуряване на подкрепа за социалното включване на социално уязвими групи, чрез създаване на подходящи условия за тяхната професионална интеграция в сферата на социалната икономика.
Необходимост от извършване на дейността:
1) Залагането на такава дейност в проектното предложение е продиктувано от неравностойното положение на пазара на труда на различните социални групи. Характерно за лицата от социално уязвими групи е, че поради различни проблеми (физически, ментални, психически и др. увреждания, ранно отпадане от училище и др.) често е много трудно или дори практически невъзможно да бъдат наети на работа от предприятията работещи на пазарен принцип. За целевите групи социалните предприятия са сериозен шанс за професионална изява, изработване на трудово възнаграждение, възстановяване или придобиване на умения и навици, присъщи за трудовия процес, преодоляване на психологически последици от траен престой без работа (за лицата били без работа повече от година) и др. Потребностите, които ще бъдат удовлетворени в хода на изпълнение на дейността са: трудова ангажираност, професионална реализация, редовно и съответстващо на длъжността трудово възнаграждение, "легална" и дългосрочна заетост, социално включване, себеутвърждаване и самочувствие от самостоятелно заработени доходи и др.
2) Необходимостта на дейността произтича и от потребностите на жителите на община Белово, свързани с наличието на условия за културен туризъм на територията на общината, които изискват редовната поддръжка и почистване на културните обекти в рамките на общината. В този смисъл социалното предприятие се играе ролята на институция, която дава възможност за социална интеграция на лица от социално уязвими групи и в същото време притежава потенциал за подпомагане на културния живот и туризъм в рамките на община Белово.
Във връзка с изпълнението на дейността се предвижда назначаване на:
- 5 лица, които ще заемат длъжността на "Общ работник", които имат ангажимент към почистването на сгради, дворни площи и работни помещения от отпадъчни материали, като ги отнася на предварително определените за това места. Изпълнява и други задачи, свързани с длъжността, конкретно възложени му от ръководството на предприятието и от определените им наставници.
- 2 лица, които ще заемат длъжността на "Архивист" със задачи посветени на събирането, съхранението и опазването на архиви и артефакти от исторически и културен интерес.
- 1 лице, което ще заемат длъжността "Шофьор на лекотоварен автомобил" със задължения за осигуряване на безопасното извозването на наетите лица до определените обектите.
- 5 лица, които ще заемат длъжността на "Работник, озеленяване". Дейностите, които ще изпълняват този тип служители са свързани провеждането на необходимите дейности за поддръжка на прилежащите площи на музея и останалите културните и природни забележителности. Отглежда и поддържа дръвчета, храсти, цветя и други растения
- 6 лица, които ще заемат длъжността на "Пазач, невъоръжена охрана“ .Осъществява пропускателния режим и контролира влизането и излизането в музея и другите туристическите обекти.
- 2 лица, които ще заемат длъжността "Екскурзовод“, които ще отговарят за промотиране и презентиране на обектите с културно-историческо значение.
- 4 лица, които ще заемат длъжността „Сметосъбирач“, които ще се грижат за събиране на отпадъци и др. дейности по почистването на културните обекти на територията на общината.
Длъжностите преобладаващо са подходящи както за лица със средно или по-ниско от средно образование. Възрастови и други дискриминационни ограничения няма да бъдат допуснати в хода на подбора. |
0.00
|
135 571.09
|
Назначаване на наставници за подпомагане на лицата от целевите групи: Основната цел на дейността е да се осигури по-лесна адаптация, относно политиката на работа, отговорностите и йерархичната зависимост на новонаетите лица при изпълнение на техните задължения в работната среда на СП, като се назначат четирима наставника, служители на Община Белово и избрани от Кмета на общината. Наставниците ще се грижат да направят подходящата организация на работния процес при различните видове служители, да въведат определен модел, начин и стандарт на работа, който ще продължи да съществува и след приключването на техните ангажименти.
Необходимостта от такава дейност произтича от съществуването на специфични проблеми пред целевите групи, а именно:
- липса на професионални умения и опит;
- липса на социални умения;
- липса на опит в специфичните дейности на социалното предприятие;
- липса на практически опит;
- необходимост от мотивация;
- невъзможност за организация и координация на работния процес;
- липса на изграден модел на работа в социалното предприятие;
- липса на стандарт за качество на предлагана услуга.
За целите на тази дейност се предвижда назначаването на четиримата наставници да са разпределени за всяка група работници, както следва:
Наставник 1: Ще отговаря за работата на лицата, назначени на длъжност „Общ работник“ – 5 лица.
Наставник 2: Ще отговаря за работата на лицата, назначени на длъжност „архивист“ и длъжност „екскурзовод“– общо 4 лица.
Наставник 3: Ще отговаря за работата на лицата, назначени на длъжност „работник озеленяване“ – 5 лица.
Наставник 4: Ще отговаря за работата на лицата, назначени на длъжност „сметосъбирач“ –4 лица.
Наставниците ще бъдат обвързани с допълнително споразумение към трудовият си договор за период от 6 месеца. През този период те ще подпомагат наетите в социалното предприятие лица при организацията на работния процес в предприятието, при изпълнение на трудовите задължения, при вътрешната комуникация и др. в рамките на 4ч от работният ден. |
0.00
|
7 131.01
|
Изготвяне на проучване за развитие на социалното предприятие: В рамките на дейността, ще бъде изготвено проучване за възможностите за развитие на социалното предприятие по време и след проектния период.
Нуждата от провеждането на това проучване е продиктувана от спецификата на социалните предприятие, като структура, управление, интегриране на пазара на социалните услуги, бъдещо развитие и елементи на предлагането. С изготвянето на такъв анализ, ще се дадат конкретни отговори и предписани за по-висока устойчивост на социалните услуги и предприятието, като икономически субект.
В съдържанието и структурата на проучването ще трябва да бъдат включени следните елементи:
1. Описание на състоянието на културните обекти, както и на състоянието на зелените площи около тях на територията на община Белово.
2. Анализ на целевия пазар – в т.ч. географско местоположение, демографско описание, основни нужди, желания и изисквания на клиентите, както и описание на съществуващите начини за удовлетворяването им, възможни рискове;
3. Анализ на доставчиците на подобни услуги на територията на Община Белово и описание на начините за преодоляване на съществуващите бариери за навлизане и опериране на избрания пазар;
4. Анализ на добрите практики при управлението на социалните предприятия, включващ и препоръки за развитието на социалното предприятие към Община Белово.
Основните задачи на проучването ще бъдат:
1. Да определи, дали са налични подходящите условия за съществуването на социалното предприятие за самоиздръжка и след края на проекта;
2. Да определи, съществуват ли алтернативни пазари – кой освен Община Белово ще може да се възползва от услугите на социалното предприятие;
3. Да формулират начините за достигане до обществеността на Белово;
4.Препоръчване на подходящи за спецификата на предприятието управленски модели;
5. Политика за осигуряване на силно и устойчиво присъствие на социалната услуга. |
0.00
|
0.00
|