Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 343 TREES
Български

Programme: Foods

Planning region: All

Description

Preparation of analysis of the existing practice, taking into account the identified weaknesses and problem areas in the implementation of the inspection activity.
Preparation of motivated proposals for update of the current legislation related to implementation of inspection activity.
Updating and systematizing of the applied methodologies during the financial inspections, in accordance with the changes of the legislation and the good practices. 
Modernization of the methodology for conducting financial inspections.
Increasing coordination and communication between institutions controlling, inspecting and auditing public funds.
Organizing trainings for PFIA employees in order to increase the qualification and efficiency of the experts.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Изготвяне на анализи на текущото състояние на държавната финансова инспекция и координацията между институциите, осъществяващи контрол върху публичните средства, както и изготвяне на предложения за промени в нормативната уредба и укрепване на административния капацитет: Фактор,който влияе негативно върху контролната дейност и нейното възприемане от външните лица са случаите на различни и/или противоположни констатации на проверяващите органи при контрола на един и същ обект,процес или система.Необходимо е установяване на подходи и механизми за ясно разпределение на отговорностите и засилване на сътрудничеството и взаимодействието между ангажираните институции, обмяната на добри практики, провеждането на ефективна координация и комуникация, както и уеднаквяване на критериите и показателите за оценка.Налице са непълноти в основните норм. актове,регламентиращи ДФИ-ЗДФИ и ППЗДФИ,които са приети през 2006 г.,като през 2008 г. са включени единствено разпоредби, регламентиращи реда и условията за оказване на съдействие на контрольорите на ЕК за предоставяне на достъп до помещения и документация, а през 2011 г. са приети разпоредби,въвеждащи извършването на финансови инспекции по спазване на законодателството в областта на общ. поръчки на основата на утвърден годишен план, в изпълнение на препоръки на ЕК.Други съществени законодателни промени,които да отразяват променените социално-иконом.и отношения в страната и действащото нац. и европ. законодателство,не са извършвани.След изменението на ЗАНН (обн. ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г.) се установиха редица несъответствия между реда, начина и методологията на извършване на ДФИ,които се обуславят от правната рамка на ДФИ,от организационната структура на АДФИ и от използвания инструментариум и методология за ДФИ.За преодоляване на слабостите и идентифицирането им в пълнота,както и подобряване на работните процеси по контролната дейност в рамките на тази дейност ще се извърши анализ на текущото състояние на ДФИ и координацията между институциите,осъществяващи контрола върху публ. средства,както и изготвяне на предложения за промени в норм. уредба и укрепване на админ. капацитет.Анализът ще се базира на пряко наблюдение на мин. 3 фин. инспекции с цел установяване на ефективност на процесите (КПД на проверките), прилагането на норм. база от инспекционните екипи, ефективност на командировъчния процес при проверките и др.Ще се извършат мин. 20 бр. анкетни проучвания,в които ще участват ръководители на административни структури, одитори, счетоводители и др., като целта е да се получи външна информация на базата на анализ на отговорите на съотв. респонденти.В допълнение на анкетните проучвания се предвижда и извършването на поне 10 бр. дълбочинни интервюта с фокус-групи от МФ (д-ции ФО,МКВО,ДР),Сметна палата,Главния инспекторат към МС,АОП и др.На база на анкетните проучвания и дълбочинните интервюта ще се дефинират мотивирани изводи за констатираните слабости в основните процеси в Агенцията,правната регламентация и методологията на ДФИ,като те ще стъпват на разл. източници–документи и нормативни актове,информация от служители на АДФИ,информация от др. контр. органи.Анализът ще обследва и слабостите и възможности за подобрение на взаимодействието и сътрудничеството,между ангажираните институции,обмяната на добри практики, провеждането на ефективна координация и комуникация, както и уеднаквяване на критериите и показателите за оценка. Идентифицираните слабости ще бъдат обсъдени със заинтересованите страни-експерти и представители на контролни институции със сходни функции(СмП и АОП), както и представители от др. институции с пряко отношение към защитата на публ. финансови интереси правораздавателни и правоохранителни органи, Прокуратурата, НПО и др. (мин. 30 участника) в рамките на еднодневна кръгла маса.В резултат ще бъдат изготвени уеднаквени критерии и показатели за оценка,и предложения за изграждане на ефективна координация и комуникация между институциите.На основата на анализа на текущото състояние на ДФИ ще бъдат изработени предложенията за изменения и допълнения на норм. уредба. Предложенията за норм. промени ще бъдат представени от АДФИ чрез МФ пред органите,в компетентността на които е приемането и утвърждаването на съотв. норм. актове. 110 550.00 110 108.19
Осъвременяване на методологията за извършване на финансови инспекции по отделни направления: В рамките на дейността ще бъдат извършени промени в инструментариума за ДФИ, за което ще се използват анализите, препоръките и предложенията за промени от дейност 1. В рамките на дейността ще се разработят предложения за актуализирана Методология за извършване на финансова инспекция. Ще се разработят конкретните документи и правила във връзка с инспекционната дейност и правното ѝ осигуряване: Актуализирана Методология за ДФИ Наръчник за инспектора, Наръчник за юрисконсулта, Сборник с приложимите дефиниции/понятия. Разработените документи и правила ще бъдат одобрени/утвърдени от директора на АДФИ и въведени за използване. Същите ще бъдат представени на обученията в рамките на дейност 3. 150 300.00 154 694.92
Провеждане на обучения на служителите от специализираната администрация на АДФИ: Едно от условията за подобряване на дейността на АДФИ е кадровата обезпеченост и наличието на подготвен и квалифициран персонал. Вследствие от постигнатите резултати по предходните две дейности ще бъдат организирани обучения, в рамките на които служителите, непосредствено ангажирани с дейността по извършване на финансови инспекции и проверки, да бъдат запознати с разработените методологии, насоки и инструкции, както и с актуалното законодателство, в областта на административно-наказателното преследване, предвид измененията в процесуалните закони и отражението им върху дейността на директора на АДФИ като административно-наказващ орган и относимо към контролно-инспекционната дейност на агенцията. Предвижда се в обученията да бъдат обхванати всички действащи финансови инспектори и консултиращи юристи и техните ръководители, като целта е уеднаквяване на подхода към извършване на проверките, идентифицирането на нарушения и пропуски в подконтролните обекти, с цел възможност за пълно, точно и коректно обобщаване на практиката и предоставяне на обратна информация към заинтересованите органи и институции. Обученията ще са общо 4: 3 – за инспектори и 1 за юрисконсулти. В първите три обучения се предвижда да бъдат обучени лицата, ангажирани с контролната дейност, т.е. финансовите инспектори. Предвижда се да бъдат проведени 3 двудневни обучения, всяко от тях за мин. 35 служители. В рамките на тези обучения ще бъдат представени изготвените анализи, новите методологии, свързани с контролната дейност, наръчниците, както и актуалното законодателство, относимо към дейността на АДФИ, резултат от дейности 1 и 2. Четвъртото двудневно обучение ще е за юрисконсултите (мин. 35 служители). Аналогично на обученията за финансовите инспектори, и на това обучение ще бъдат представени резултатите от дейности 1 и 2 - изготвените анализи, методологии, наръчници, както и актуалното законодателство. В рамките на обучението изпълнителят ще осигури и представител/и на правораздавателната система (съдия/съдии), като целта е да се проведе лекционен панел във връзка с практическото прилагане на нормативната уредба. Изборът на местата за провеждане на обученията ще бъде съобразен с мястото на работа на съответната част от служителите на специализираната администрация на АДФИ, участващи в обучението. Обучаваните служители ще бъдат разделени на 4 групи, въз основа на следните критерии: •Група 1 – обучението обхваща финансовите инспектори с месторабота в изнесени работни места (ИРМ) в областните градове на страната, находящи се на територията на Северна България; •Група 2 - обучението обхваща финансовите инспектори с месторабота в ИРМ в областните градове на страната, находящи се на територията на Южна България; •Група 3 - обучението обхваща финансовите инспектори с месторабота в гр. София, София-област, гр. Благоевград, гр. Кюстендил, гр. Монтана, гр. Враца и гр. Видин. •Група 4 – обучението обхваща юрисконсултите, независимо от местоработата им в съответното ИРМ. 114 242.00 104 602.48

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).