II. Направление „Подобряване достъпа до образование“, ОПНОИР
Допустима дейност 1. Допълнително обучение по български език за децата, за които той не е майчин
1.Дейност: Допълнително обучение по български език за децата, за които той не е майчин, в детските градини на община Борован : 1.Дейност: Допълнително обучение по български език за децата, за които той не е майчин, в детските градини на община Борован
Партньорските учебни заведения - двете общински детски градини съставляват предучилищната образователна мрежа в общината. В тях се обучават и възпитават общо 200 деца, от които средно 70% са от ромски произход. В семейна среда децата общуват на майчин език - ромски в неговите разновидности и диалектни форми, което допълнително усложнява работата на педагозите. Тези обстоятелства пораждат дефицити у децата по отношение на научаването и правилното използване на българския език и последователното им адаптиране към образователните степени в училище.
Дейността има за цел да подпомогне адаптацията на децата от детските градини, за които българският език не е майчин, за пълноценното им включване в учебния процес чрез допълнителна подготовка по български език. Тя е ключова по отношение на усилията на педагозите за придобиване от децата на знания, навици и умения за ранна социализация.
Дейността е насочена към деца от две възрастови групи: 4-5 годишни и 5-6/7 годишни. За ДГ“Юрий Гагарин“ с. Малорад и 3-4 годишни за ДГ „Тошка Петрова“с. Борован. С помощта на образователни игри и разнообразни занимания, децата ще бъдат насърчавани да участват и използват български език.
• Разучаване на български език чрез образователни игри и прилагането им в ранното езиково обучение за деца на възраст 4-5 години – по 2 педагогически ситуации седмично по 20 минути всяка за ДГ“Юрий Гагарин“
• Допълнителни занимания по български език на 5-6/7 годишни деца – по 2 педагогически ситуации седмично по 30 минути за ДГ“Юрий Гагарин“
За ДГ „Тошка Петрова“ с. Боровна предвиждаме за деца на възраст 3-4 годишни да се провеждат общо 6 педагогически ситуации по 20 минути седмично за двете групи
Предвидено е провеждане на педагогическите ситуации всяка след приключване на задължителната учебна програма с деца, за които българският език не е майчин, чрез ползване на дидактични материали, помощни учебни средства и пособия.
Децата ще бъдат организирани в 4 групи с по 8 деца, по 1 група във всяка основна сграда и филиал. Подборът на децата ще се осъществи със съдействието на техните учители, като основни критерии са: българският език за тях не е майчин и срещат затруднения в комуникацията, поради слабо познаване на официалния език и трудно боравене с него.
Целта е в сформираните групи да се обхванат всички деца, срещащи затруднения по български език за подобряване на речниковия им запас и преодоляване на комуникационните им затруднения, с оглед на по-добрата им адаптация в образователната среда и пълноценна подготовка за включване в първи клас.
Дейността ще бъде организирана и проведена в два последователни етапа за всяка от учебните години:
• Подготвителен етап - ще бъде разработена Програма за обучение, план график, формирани групите. • Основен етап – провеждане на занимания за всяка от групите в рамките на 16 месеца – през учебната 2018/19 г. и 2019/20 г., за да се постигне устойчиво въздействие. В хода на провеждане на допълнителните занимания по български език, текущо ще се наблюдава напредъка на децата при овладяване на книжовния български език и при необходимост ще се допълва програмата, за да съответства на нуждите на участващите деца. Ще бъде проведена входяща, междина и изходяща диагностика на участниците в групите. За всяко дете ще бъде изготвена индивидуална папка и протоколи за постигнатите резултати. Родителите на участващите в групите деца ще бъдат насърчавани да се включат в допълнителните занимания под формата на открити уроци и чрез провеждане на съвместни дейности.
|
8 771.00
|
7 602.50
|
II. Направление „Подобряване достъпа до образование“, ОПНОИР
Допустима дейност 1. Допълнително обучение по български език за децата, за които той не е майчин
2.Дейност : Групи за допълнително обучение по Български език и литература в ОУ „Отец Паисий“, с. Борован и ОУ „Св.Св. Кирил и Методий“ с. Малорад в община Борован: Групите ще бъдат сформирани с ученици, който не се справят с учебния материал. Значима трудност в началото на училищното обучение се свързва с недостатъчното владеене на български език от децата, за които българският език не е майчин. Въпреки законовото изискване за задължителна предучилищна подготовка наличието в първи клас на ученици, които не са посещавали детска градина и по тази причина не са социализирани, е показателно за различия в познавателното им развитие, включително езиково. Различният старт на учениците в началото на училищното им обучение рефлектира върху учебните им постижения и изисква компенсаторни мерки, свързани със създаване на условия за допълнително обучение в малки групи на децата, за които българският език не е майчин. Инвестицията в допълнително обучение по български език е важно средство за създаване на основа за по-нататъшно учене и може да допринесе за превенцията на отпадането от училище. За целта ще се използва училищни помещения за работа на групите.
Обучението ще се провежда в групи от 6 до 10 ученика. На всеки ученик включен в групата ще бъде изготвена индивидуална карта за идентифициране на дефицити по учебни предмети.На всеки ученик включен в групата ще бъде направен индивидуален план за работа . Закупуване на допълнителни помощни материали и учебни помагала.
|
55 700.00
|
52 778.57
|
II. Направление „Подобряване достъпа до образование“, ОПНОИР
Допустима дейност 1. Допълнително обучение по български език за децата, за които той не е майчин
3.Дейност : Групи за допълнително обучение по Български език и литература в ОУ „Св.Св. Кирил и Методий“ с. Добролево в община Борован: Затруднение в обучението или невъзможността за учене са събирателно наименование за широк спектър от проблеми. Това не е проблем свързан с интелигентността или мотивацията. Децата, страдащи от тези проблеми, не са мързеливи или глупави. В интерес на истината повечето са точно толкова умни, колкото и всички останали. Тази разлика засяга начина, по който те приемат и обработват информацията и този проблем се наблюдава при ромските деца. Четене, писане и математика не са единствените умения засегнати от невъзможността за учене. Други видове включват трудности с моторните умения (движения и координация), разбирането на разговорния език, разграничаване на звуците и тълкуване на визуална информация. |
24 110.00
|
23 870.66
|
II. Направление „Подобряване достъпа до образование“, ОПНОИР
Допустима дейност 5. Подобряване на образователната среда в детски градини и училища, извън ромските махали в градовете, в които се обучават интегрирано деца и ученици от етническите малцинства
4.Дейност: Творчески клубове по интереси в ДГ в община Борован : Целта на дейността е насърчаване на интеграционния процес в ранна детска възраст чрез формиране и функциониране на творчески клубове по интереси с участието на децата от различни етноси в двете детски градини в община Борован. Дейността цели също повишаване на качеството на обучение чрез подобряване на образователната среда в общинските детски градини в община Борован, чрез закупуване на необходимите консумативи и оборудване за дейността на клубовете по интереси. Оборудването на ДГ за осъществяване на допълнителни дейности е недостатъчно /остаряло/. Клубовете ще провеждат творчески дейности и изяви, насочени към развитие на творческия потенциал у децата в областта на вокално-танцовото и приложно-изобразителното изкуство, обусловени от интересите и изявеното желание от страна на децата и техните родители, които ще осмислят свободното си време и развитие на творческите и комуникативните си умения. Заниманията ще се провеждат 1 път седмично / за всяка от групите/ по 1 час по 60 мин. от подготвени педагогически специалисти-учители от детските градини и при необходимост от външни консултанти. За всеки клуб ще бъдат формирани по две групи с по 10 деца–общо 20 деца. Родителите ще бъдат насърчавани за активно включване в работата на клубовете заедно с децата. Период на изпълнение общо до 20 месеца–през периода на учебните 2018-2019 и 2019-2020 години . Децата, участващи в клубовете ще имат възможност за изяви по време на организирани в рамките на проекта изложби, концерти за отбелязване на празници в ДГ и в общината, надиграване между двете ДГ.
1. Клубове по вокално - танцово изкуство:
1.1. Вълшебен свят „MAGIC“–за модерен балет, Хип-Хоп и Български народни танци в ДГ с. Борован с филиал с. Нивянин. 2 групи с общо 20 деца на различна възраст, които ще се обучават от 1 учител /хореограф експерт/,с професионален опит над 7 год. който ще пътува по маршрут Враца-Борован-Нивянин и обратно два пъти седмично в рамките на 20 месеца. Ще бъдат организирани 2 концерта, надиграване между двете ДГ Малорад и Борован с награди за децата..
1.2. „Приятели“ и "Бисери" - вокално–танцови групи в ДГ с.Малорад с филиал с.Добролево. 2 групи с общо 20 деца, които ще се обучават от 1 учител/ музикален педагог или хореограф/, който ще пътува по маршрут Враца-Малорад–Добролево и обратно 1 път седмично в рамките на 20 месеца. Ще бъдат изучавани мелодии и танци от различните фолклорни области, автентични местни музикални изпълнения, музика и танци от ромския фолклор и такъв на други етноси и народи. Децата ще вземат участие в празници в и извън ДГ и в 2 концерта, заедно с останалите групи. На концерта те ще представят музикални изпълнения на български, ромски и на др. етноси, народи песни и танци.
2. Клубове по изобразително и приложно изкуство:
2.1. „Аз творя“ и „На работа ръчички“ в ДГ с. Борован с филиал с. Нивянин. 2 групи с общо 20 деца, 1 учител със стаж до 3 год. ще провеждат теоретична и практическа дейност. „Аз творя“ теоретичната работа ще бъде съсредоточена върху изучаването на различни изобразителни техники и прилагането на различни техники и материали - децата ще рисуват, апликират, моделират, нижат гердани, гривни и др. „На работа ръчички“ – чрез лектории, дискусии, дебати и други форми ще се създава интерес у децата към професиите и занаятите като ще се провеждат активни занимания /със строители, конструктори/ – Строител, Селскостопански работници, Животновъдство, продавачи и други.
2.2. „Арт ателиета“ в ДГ с. Малорад и филиал с. Добролево. 2 групи с общо 20 деца.В ателиетата по изобразително и приложно изкуство ще се провежда теоретична и практическа дейност от 1учетел със стаж до 3 год и 1 учител със стаж над 7год.. Теоретичната работа във формацията ще бъде съсредоточена върху изучаването на различни изобразителни и арт техники и с изучаване образци на предмети от различни занаяти. В ателието децата ще рисуват, апликират, моделират и др. използвайки различни техники и материали. С направените изделия ще се подредят 3 изложби. |
30 345.09
|
19 777.16
|
Допустима дейност 5. Подобряване на образователната среда в детски градини и училища, извън ромските махали в градовете, в които се обучават интегрирано деца и ученици от етническите малцинства
5. Функциониране на клубове за съхраняване на културната идентичност на децата и за подобряване на образователната среда в общинските детски градини в община Борован : Целта на дейността е взаимно опознаване на традициите и културите и съхраняване на културната идентичност на децата чрез формиране и функциониране на клубове по интереси с участието на децата от различни етноси в двете детски градини в община Борован. Дейността цели също повишаване на качеството на обучение чрез подобряване на образователната среда в общинските детски градини в община Борован, чрез закупуване на необходимите консумативи и оборудване за дейността на тези клубовете. В двете общински ДГ липсват или са слабо застъпени допълнителни форми на работа с децата за възпитаване на взаимно уважение и толерантност към другостта чрез извънурочни дейности в и извън ДГ. Оборудването на ДГ за осъществяване на допълнителни дейности е недостатъчно /остаряло/.
Акцент в дейността е съхраняването и развитието на културната идентичност на децата от етническите малцинства и техните връстници от доминиращия етнос в интеграционна мултикултурна среда.
Клубовете ще провеждат дейности за взаимно опознаване и публични изяви, насочени към развитие на дух на толерантност у децата. Дейността е съвкупност от творчески клубове, обусловени от интересите и изявеното желание от страна на децата и техните родители, които ще осмислят свободното си време и развитие на социалните и комуникативните си умения. Родителите ще бъдат насърчавани за активно включване в работата на клубовете заедно с децата. Децата, участващи в клубовете по интереси ще имат възможност за изяви.
Ще бъде създаден по 1 клуб във всяка от двете ДГ в общината, както следва:
3. Клубове за взаимно опознаване на традиции и култура:
3.1.„В света на приказките“ в ДГ с. Борован с филиал с. Нивянин. Целта е насърчаване общуването на децата от различна културна идентичност чрез запознаването им с приказния фолклор на различни народи и модели на поведение. Клуб „В света на приказките“ ще обединява деца с интереси в областта на българския език и литературата и желание за участие в литературни изяви. Децата ще се запознаят с приказки на различни народи и ще драматизират част от тях пред публика. Предвидени са теоретични дейности, свързани с изучаване на басни, пословици, поговорки, както и разкази. В програмата ще бъдат включени за изучаване и типични ромски приказки и легенди. Този клуб е надграждащ познания у децата, придобити от провеждането на такъв клуб по проект на ЦОИДУЕМ. Затова панираме клубът да започне работа след приключване на проекта към ЦОИДУЕМ. Клубът ще функционира 10 месеца в периода от м. 10.2019 г. до 07.2020 г. Ще се сформира 1 група от 12 деца на 5-6 години и родители. Заниманията ще са 2 пъти седмично по 1 час всяко занимание. Заплащането е за 1 старши учител /експерт/ със стаж над 7 години по 23.00 лв. на час. Децата ще изнесат пред публика 2 представления /1 куклен театър/ и заключителен концерт спектакъл облечени с костюмите., закупени по проекта. Ще са необходими и канцеларски материали и награди за децата участници.
3.2. "Нашите корени" в ДГ с. Малорад с филиал с. Добролево. Чрез клуба ще се предостави възможност за взаимно опознаване и овладяване модели на толерантност и уважение. Дейността предвижда запознаване на децата с родови характеристики, произход, ценности на семейството, история, както и с начина на живот на различните етноси и народи. Клуба ще бъде ръководен от от 1 ръковадител със стаж над 7 год. ще провежда занимания 1 път седмично по 1 час в продължение на 20 месеца с участието на 8 деца на възраст 5-6 години и техните родители ще бъдат привлечени. |
9 152.60
|
6 640.84
|
Направление „Подобряване достъпа до образование“, ОПНОИР
Допустима дейност 5. Подобряване на образователната среда в детски градини и училища, извън ромските махали в градовете, в които се обучават интегрирано деца и ученици от етническите малцинства
6.Създаване и функциониране на еко клуб "Бързи и сръчни ръчички с ръкавички“ в ДГ с. Борован : Целта на дейността е да подобри игровата среда в сградите и на двора на ДГ с Борован с филиал с. Нивянин като се даде възможност на децата активно да се включват в допълнителни форми на работа и се привлекат родителите за участие. По този начин ще се подобри качеството на обучението и възпитанието и ще се насърчи изграждане на социални умения, взаимодействие, толерантност и уважение сред децата в ДГ. Създаването на клуб "Бързи и сръчни ръчички с ръкавички“ ще предостави възможност на децата да подобрят познанията си по опазване на природната среда – с излети и походи на територията на Общината с цел почистване и опознаване. Децата съвместно с техните родители ще участват в хигиенизирането на съоръженията в двора на ДГ и изграждането на допълнителни спортни съоръжения. Децата и родителите заедно ще вземат активно участие изграждането на спортна площадка в двора на ДГ. Това ще стимулира тяхната активна спортна дейност „Децата най-обичат, да играят и да тичат“. Участието на деца и родители в почистването и опазването на природата и на двора в ДГ ще обогати емоционалния живот на участниците и мотивация за редовно посещение в ДГ. Провеждането на открито на допълнителни педагогически ситуации по физическа култура, спортни празници и ежедневни игри, както и участие на родителите в игрови и спортни ситуации, състезания, щафетни игри. Здравето на детето като основна ценност - физическо благополучие, което му позволява да живее, да се храни, да играе, да се движи и да спортува чрез всекидневна двигателна активност. Формиране на двигателни навици с цел бързо адаптиране към изменящата се социална среда. Дейността надгражда проект по ЦОИДУЕМ. Дейността ще бъде ръководена от един старши учител със стаж над 7 години. |
5 570.00
|
5 694.49
|
„Подобряване достъпа до образование“, ОПНОИР
Допустима дейност 5. Подобряване на образователната среда в детски градини и училища, извън ромските махали в градовете, в които се обучават интегрирано деца и ученици от етническите малцинства
7. Обособяване на кътове за игрова дейност в занимални и дворно пространство за допълнителни форми на педагогическо взаимодействие в ДГ с. Малорад
: Целта на дейността е да подобри игровата среда в сградите и на двора на ДГ като се даде възможност на децата активно да се включват в допълнителни форми на работа и се привлекат родителите за участие. По този начин ще се подобри качеството на обучението и възпитанието и ще се насърчи изграждане на социални умения, взаимодействие, толерантност и уважение сред децата в ДГ.
Чрез тази дейност ще се подобри игровата среда и ще се даде възможност на децата активно да се включват в допълнителни форми на взаимодействие чрез осъществяване на сюжетно-ролеви и конструктивно-технически игри на закрито / кухня, фризьорски салон, техническа работилница, пазар, кукли, конструктори, колички и др/ и повишена двигателна активност на открито / детски велоергометър, спортен център кръг, конуси, детски люлки, препятствия, лепенки за игри, платно мишена, чували за скачане, тениски и потници, топки различни/ като се обособят модерни, функционални и най-вече безопасни уреди, мебели и играчки. Играта е основна форма на взаимодействие в ДГ и наличието на нови и привлекателни играчки, мебели и спортни уреди ще допринесат за активното включване на децата в разнообразни дейности. Ще се повиши интереса и желанието да посещават ДГ. Всички деца ще се възползват от възможността да играят и учат в така обособените пространства. Ще се включат 10 родители, като разказват за своите или други професии и изпълняват определени "роли" по време на игри.
|
9 867.70
|
8 541.92
|
II. Направление „Подобряване достъпа до образование“, ОПНОИР
Допустима дейност 5. Подобряване на образователната среда в детски градини и училища, извън ромските махали в градовете, в които се обучават интегрирано деца и ученици от етническите малцинства
8.Подобряване на образователната среда в детски градини в община Борован чрез внедряване на информационни технологии
: Внедряване на информационни технологии в Детските градини.
Дейността цели подобряване качеството на обучение в двете ДГ, чрез използване на ИКТ и достъп на учителите до съвременни информационни и технически средства. ИКТ ще се използват за даване на разширена информация на децата, както и за поднасяне на електронното съдържание на учебния материал по забавен и атрактивен начин по време на педагогическите ситуации. Работата с нови технологии ще събудят любопитство и желание за нови знания и умения, ще се използват иновативни методи на преподаване, ще се стимулират децата да бъдат по-активни и ангажирани и да усвояват учебния материал под формата на игра. Педагозите ще имат възможност да търсят и предлагат подходящо съдържание в съответствие с възрастовите групи. Дейността е нова за ДГ.
Дейността ще се реализира в двете детски градини-парньори по проекта: ДГ с. Борован с филиал с. Нивянин и ДГ с. Малорад с филиал с Добролево. Продължителността е 20 месеца, в период за двете учебни години 2018 - 2019 и от 2019 - 2020 г. Ще бъде сформирана по 1 група деца във всяка ДГ по 15 деца. Стремежът е да бъдат обхванати всички деца по възможност. Заниманията ще се провеждат по 4 часа месечно.
Един учител със стаж до 7 години със квалификация по ИКТ.
В ДГ „ Юрий Гагарин” с. Малорад ще се провеждат ПЕДАГОГИЧЕСКИ СИТУАЦИИ 2 пъти месечно в 3 групи / 2 в основна сграда и 1 във филиал/- общо 6 педагогически ситуации месечно с използване на ИКТ и електронно съдържание на познавателните книжки за 5 - 6 годишните деца. Ситуациите ще се водят от 1 учител стаж до 3 години и квалификация по ИКТ. 20 месеца х 6часа – 120 часа х 10,00лв. – 1200,00лв. за учителя. В дейността ще бъдат обхванати 50 деца.За целта е необходимо наличие на 2 интерактивни дъски – по една за основна сграда в с. Малорад и 1 за филиал с. Добролево, 1 лаптоп и 10 таблета, с които децата да работят. |
15 220.00
|
14 039.31
|
II. Направление „Подобряване достъпа до образование“, ОПНОИР
Допустима дейност 5. Подобряване на образователната среда в детски градини и училища, извън ромските махали в градовете, в които се обучават интегрирано деца и ученици от етническите малцинства
9.Дейност: Групи за занимание по интереси в ОУ „Отец Паисий“, с. Борован и ОУ „Св.Св. Кирил и Методий“ с. Малорад в община Борован: Свободното време на ученика не може и не бива да се разглежда самоцелно, извън цялостното индивидуално личностно осъществяване, извън многообразието на социалния контекст и значимите обществени цели. Именно в свободното си време учениците продължават да затвърдяват конкретни знания за природата и обществото, да проникват в измеренията на човешките взаимоотношения, да отстояват своя жизнена позиция в реални и нестандартни ситуации.Ето защо извънкласните дейности са успешната формула за осмисляне на свободното време на учениците, както и за борба с наболелите проблеми на съвремието. Те са и съвременен метод за утвърждаване на европейските ценности, а същевременно и формула за създаване на една желана от учениците територия - училището, защото има ли училище - животът продължава, и ще го има и след нас, за да го опазим за тях- децата на БЪЛГАРИЯ и на света.
Ще бъдат сформирани 24 групи/клубове за занимания по интереси, по 12 гупи/клуба във всяко училище. Обучението ще се провежда в часове от 60 минути /40 минути учебен час за работа с учениците и 20 минути за методическа подготовка на учителя / един път седмично в продължение на 16 месеца през двете учебни 2018-2019 и 2019-2020 години. Групите/клубовете ще бъдат водени от 24 ръководители със стаж над 7 год.
Акцент в обучението е познаване на основните визуални знакови системи във всички области на живота, което ще улесни социалната адаптация на учениците. Чрез изобразителната дейност се отразяват реални обекти и явления или произведенията са резултат на творческото въображение и фантазия на учениците.
Клубовете ще бъдат сформирани по желание на учениците и техните родители след проведена анкета при направено предложение от страна на учебните заведения.Заниманията ще се провеждат в групи от 15 до 25 ученика.Изяви на учениците на празничният календар на Община Борован.
|
64 502.00
|
50 341.18
|
II. Направление „Подобряване достъпа до образование“, ОПНОИР
Допустима дейност 5. Подобряване на образователната среда в детски градини и училища, извън ромските махали в градовете, в които се обучават интегрирано деца и ученици от етническите малцинства
10.Дейност: Групи за занимание по интереси в ОУ „Св.Св.Кирил и Методий“ с. Добролево в община Борован
: Сформиране на 2 групи по интереси
1.Клуб на артиста -20 ученици от 1 до 7 клас за период 2 учебни години
2. Песенен фолклор и обичаи“ -20 ученици от 1 до 7 клас за период 2 учебни години
С цел децата да се чувстват по-мотивирани и ангажирани към учебния процес в него трябва да бъдат добавени практически концепции и умения. С помощта на различните изкуства те усвояват и запомнят учебния материал по-добре, развиват практически и презентационни умения. Учениците –роми или българи са гражданите на утрешния ден, а той е изпълнен с технологии от всякакъв вид. За да бъдат подготвени на живота след училище, те трябва да умеят да ги използват.
Начинът да се постигне това е чрез клубовете по интереси , не само в часовете от учебната програма.
|
12 603.00
|
9 559.39
|
II. Направление „Подобряване достъпа до образование“, ОПНОИР
Допустима дейност 7. Осигуряване, при необходимост, на психологическа подкрепа за децата и учениците от етническите малцинства
11.Осигуряване на психологическа подкрепа, подкрепа от логопед и медиатор за децата от детската градина в с. Борован
: Дейността цели да предложи психологическа подкрепа чрез индивидуална и групова психологическа работа с децата от етническите малцинства, да предложи подкрепата на логопед чрез индивидуална работа и да предложи посредничеството на медиатора между учител - родител – дете. Необходимост от такива специалисти психолози и логопеди има, особено в ДГ, защото колкото по-рано се открие даден проблем у детето, било то хиперактивност, дете със СОП, дете в риск, толкова по-рано ще започнат консултации с родителите и провеждане на диагностика.
- Синдромът на хиперактивност с дефицит на вниманието е сред все по-често срещаните в детска възраст нарушения на невропсихологическото развитие, за което педагогическите специалисти не са подготвени. Най-често се появява към 5-6 години, като засяга до 7% от децата. Някои симптоми могат да се срещнат още преди 5-годишна възраст. Оставено без специализирана психологическа подкрепа, заболяването се задълбочава в юношеството и в зрялата възраст, като нарушава личностовото развитие и социалното функциониране. Все по-често се срещат и дисфункции, свързани с говора, писането, четенето, ориентацията, като дислексия и др., за преодоляването на които в ранна детска възраст би могъл да помогне логопедът. Професионален опит на психолога и логопеда със професионален стаж над 3 години.
- Много от родителите не знаят, че децата им имат поведенчески и/или друг проблем и те трябва да бъдат убедени, че има решение за това. Други родители отричат, че децата им наистина имат проблем, който може да бъде решен от специалисти психолози и логопеди чрез работа с деца и родители още от най-ранна детска възраст 3-4 годишни. Затова е важна ролята на помощник на учителя, който да бъде посредникът между учител, родител и дете. Такъв екип би подпомогнал и работата на учителите и помощния персонал в ДГ, но най-вече би бил полезен за децата, при които се срещат определени проблеми.
- Проектът предоставя възможност да бъдат подкрепени децата за преодоляване на поведенчиски и логопедични проблеми. В ДГ с. Борован - партньор по проекта ежеседмично ще подсигуряваме посещения и работа на психолог/клиничен психолог и логопед, които да изследват поведенческите модели на децата в неравностойно положение и говорните проблеми и при нужда да предоставят психологическа подкрепа на място.
Наличието на логопед в ДГ позволява по-качествена грижа за повече деца с комуникативни нарушения, голяма част от които са и със СОП. В по-широк смисъл терапията на съответното езиково или говорно нарушение включва и формиране на умения за комуникация – правилата на прагматиката (иницииране, започване, поддържане и завършване на разговор, поддържане на очен контакт, спазване на дистанция, употреба на адекватни вербални и невербални средства според типа ситуация и формата на общуване и др.). Проблем е, че на процеса на интеграция се гледа като на нещо статично, случващо се и подлежащо на контрол само в училищна среда.
За констатираните по-сериозни случаи на нарушения в невропсихологическото развитие, ще се търси консултация с мултидисциплинарен екип и специализирана намеса. Осигуряваме и назначаването на медиатор в ДГ, който да бъде свързващото звено между учителя-родителя и детето и да оказва подкрепа на психолога и логопеда за осигуряване участието на родителите и децата при провеждане на работата с тях.
Превенцията на обучителните затруднения и ранното оценяване на риска от тях осигурява подходяща физическа, психологическа и социална среда за развитие на способностите и уменията на децата и за включването и участието им в общността на детската градина.
Дейността е обвързана с общинската интеграционна стратегия и план за действие, която се предвижда обща и допълнителна подкрепа за всички деца. Медиатора е от местната ромска общност и не се изисква професионален опит. |
10 096.00
|
3 237.33
|
II Направление „Подобряване достъпа до образование“, ОП НОИР
Допустима дейност 8 „Подкрепа на ученици от етническите малцинства за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование:
12. Подкрепа на ученици от училищата в община Борован, за продължаване на образованието : Основната цел на тази дейност е да се ограничи тенденцията за отказ на ромските младежи от средно образование и да се разшири обхватът им, особено на ромските девойки, в средното училище, като се създадат предпоставки и за увеличаване на броя на ромските студенти. Предвижда се в рамките на дейността да се приложи комплексен подход за оказване на подкрепа на ромски ученици в средното образование, за повишаване на мотивацията за учене, за подобряване на усвояемостта на учебния материал и за придобиване на устойчиви социални знания и умения, включващ индивидуална и групова работа, въвеждане на практиката на ученици- наставници и осигуряване при необходимост на материална подкрепа за закупуване на комплекти учебници и помагала.
Основен момент в изпълнението на дейността е подходът на индивидуалното менторство. При този подход за всеки ученик от проекта ще бъде определен ментор-наставник, който чрез изграждане на устойчива връзка с ученика, основана на взаимно доверие и разбиране, ще предразположи ученика да споделя своите затруднения и проблеми в училище и семейството, ще го изсушва и ще го съветва за възможни решения на проблемите му. Менторът ще бъде близо до ученика, без обаче да създава чувството за опекунство и пълен контрол. Менторът ще осъществява комуникация с други учители, съученици и близки на ученика. Менторът ще води индивидуално досие на всеки ученик, за да определи пропуските по различните предмети и да проследява напредъка. За ментори ще бъдат подбрани учители от самото средно училище, които учениците харесват. Те ще получат консултации от експерт за организиране и реализиране на менторска програма.
В допълнение към индивидуалното менторство се предвижда и групово менторство, при което връстници оказват подкрепа на връстници. То ще се реализира като извънкласна дейност в клубове - по гражданска журналистика и дебати, в които менторираните ученици ще имат възможност за провеждане на съвместни дейности и мероприятия със свои съученици без затруднения в образователния процес. Менторството между учениците има неформален характер и се реализира по естествен начин в процеса на подготовка и реализиране на клубните дейности. Макар и неформално, груповото менторство се наблюдава и направлява от наетите учителите-ментори. Дейностите в клубовете привличат учениците, защото водят до повишаване на важни за тях социални умения – да водят аргументирани обсъждания, да улавят с камера социални теми, които ги вълнуват, да напишат есета по важни за местната общественост или за обществото граждански въпроси. В подготовката на зададените в клубовете задачи силните ученици „увличат“ по-изоставащите си съученици и това създава неповторима атмосфера за учене, мотивираща всички ученици.
За да се подпомогне работата на менторите по проекта се предвижда да се осигури непрекъсната подкрепа от експерт по интеркултурно образование на Асоциация Интегро.
Изпълнението на дейността ще се осъществи от Асоциация Интегро, в партньорство основните училища и участието на целевата група от средното училище и Община Борован.
|
41 660.00
|
24 375.84
|
II Направление „Подобряване на достъпа до образование“
Допустима Дейност 10 Работа с родителите от етническите малцинства, които възпрепятстват децата си от редовно посещаване на детска градина или учебни занятия
13.Библиотека за играчки и клуб за четене в Община Борован: Много млади родители от територията на община Борован не познават пълния набор от детски нужди и особено игнорират нуждите на детето от ранно образование и социализация. Това в най-голяма степен се отнася за млади родители от най-маргинализираните общности, които са напуснали училище в ранна юношеска или младежка възраст, преди самите те да са съзрели и натрупали достатъчен социален опит. Родителските умения на тези млади хора се оформят преди всичко под въздействието на семейните и общностни норми, които в повечето случаи не включват подкрепа за образованието на децата. С най-голяма роля за развитието на детската личност в ранна детска възраст е майката. За съжаление, младите ромски жени, които напускат училище рано, изпитват страх и недоверие към всякаква формална форма на учене. Това ги държи надалеч както от предприемане на стъпки за тяхното собствено развитие, така и за полагане на повече усилия за подкрепа на образованието на децата им. Затова, целта на тази дейност е да подпомогне повишаването на родителския капацитет на ромски родители, особено на майките , чийто деца не посещават редовно детска градина и начално училище.
В рамките на дейността ще се разкрие библиотека за играчки и читателски клуб, които биха могли да бъдат разположени в общностния център.
Библиотеката за играчки е място, където децата, техните семейства и лицата, полагащи грижи могат да заемат играчки, пъзели, игри и книги, които са предназначени за подпомагане на развитието на децата, както и за учене чрез игри. Елементите от библиотеката могат да бъдат заемани и ползвани у дома за срок от 2 седмици.
Библиотеките за играчки дават възможност на родителите да развиват родителските си умения и да разбират ролята на играта в етапите на развитие на детето. Те, също така, предоставят възможност за изграждане на връзки в общността - както сред родителите, така и с хора, които предлагат услуги за семейства.
Дейността на Библиотека за играчки се допълва от Читателски клуб. В рамите на Читатеския клуб, веднъж на две седмици фасилитатор, организира двучасова сесия с група от 12-15 жени, с които заедно четат детски книги, преразказват ги, анализират ги и ги свързват с реалния живот. За тези, които се справят добре има награди – детска книжка. Чрез груповите сесии, ромските жени се научават, че е необходимо да четат книжки на децата си още от ранна детска възраст и в същото време се засилва еманципацията им чрез участието в организирани групови мероприятия.
|
16 160.00
|
6 788.70
|
Допустима дейност 11. Работа с родители без разлика от етническия им произход за разясняване ползите от образователната интеграция и приемане на различието
14.Дейност: Създаване на активен Родителски клуб в Основно училище „Отец Паисий“ – с. Борован, Основно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ - с. Малорад, Основно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ – с. Добролево, община Борован: Дейността е предназначена за 60 родители на ученици от І до VІІ клас, които се обучават в трите учебни заведения без значение от етническата им принадлежност, но минимум 50 % ще бъдат от уязвими групи. Чрез нея си поставяме за цел родителите да станат активен участник и партньор на училищните институции в учебно–възпитателния процес. Ще се изгради доверие, ще бъде подобрено партньорството между училище и семейство. Ще се подобри социално – психологически климат в училищната среда и ще се повиши съществено ролята на родителите за изграждане на по-стабилна ценностна система. Важна цел на дейността е да мотивира и организира родителската общност от етническите малцинства, така че родителите да участват реално във вземането на управленски решения. Родителският клуб ще приеме правилник за работа и ще планира дейност, включително и провеждане на цикъл от родителски лектории. Темите ще бъдат определени след анкетиране и ще бъдат съобразени с разработената методология на „Амалипе“ . Лекториите ще се провеждат 4 пъти годишно с продължителност на заниманията по 4 уч. часа и ще се водят от ст. експерт „Образователни дейности“. Ще се използва училищно помещение оборудвано с техника за презентации и флиптчарт. За участниците ще бъде осигурена логистика /кафе, мин. вода, дребни сладки/. В края на проекта ще получат сертификат за преминато обучение.
Етап 1: Подготовка:
1. Логистика
2.Сключване на договори с образователни медиатори и експерт. Подготовка на необходимите документи по проекта, съгласно законодателството на Р България: І–ІV мес.
3. Утвърждаване на учебна програма за 8 бр. тематични лектории: ІV мес.
4. График за провеждане и покана до участници: V, VІІ, ІХ, ХІ, ХІІІ, ХV, ХVІІ, ХІХ мес.
5. Осигуряване на кафе, вода, дребни сладки на участниците.
Етап 2: Изпълнение:
1. След конкурсна процедура ще бъдат назначени 3 бр. образователен медиатор в трите училища. Основните изисквания към тях ще бъдат да познават спецификата на местната общност, да имат минимум средно образование, да се ползват с доверието на родителите. Дейността ще бъде координирана от партньора Център „Амалипе“, който има опит в работата с родители, супервизията на медиаторите и организирането на родителски клубове в 150 училища. Медиаторите ще бъдат посредници между местната общност и училището, като съдействат за обхващането, качественото образование и обучение на учениците от уязвими групи в ОУ–с. Малорад, ОУ–с. Борован и ОУ-с. Добролево, както и за пълноценното включване на родителската общност в развитието на образованието, социализацията и интеграцията.
Образователните медиатори ще бъдат подпомагани методически и ръководени от ст. експерт/и „Образователни дейности”. Основната дейност на експерта е да подпомага методически работата на образователните медиатори, да осъществяват работни посещения по предварителен график и да гарантират качественото изпълнение на дейностите. Ангажираността на експерт/ите „Образ. дейности“ ще бъде в рамките на няколко дни месечно, съгласно договор, сключен по КТ.
2. Учебната програма от 8 бр. тематични лектории ще бъде изготвена от експерти на Център „Амалипе“ с доказан опит в работа с родители от различни социални групи и провеждане на лектории.
3. Ще бъде изготвен график, който при необходимост ще бъде актуализиран с посочен ден и час на провеждане на тематичната лектория. Ще бъде изготвена покана за всяка една от лекториите, която ще бъде публикувана на интернет- страницата на всички партньори по дейността.
|
52 002.00
|
55 158.52
|