Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 54 743 TREES
Български

Programme: Local Development, Poverty Reduction and Enhanced Inclusion of Vulnerable Groups

Planning region: All

Description

The predefined project addresses the needs for improving health status and more effective implementation of national health policies in places where there are marginalized communities living in poverty and social exclusion. The health status of marginalized groups is characterized by higher morbidity, lower life expectancy and higher mortality, especially in children. Therefore, this project includes activities in the field of maternal and child health, family planning, prevention of sexually transmitted infections, especially syphilis and congenital syphilis. The implementation of the project will support the measures in the National Program for Improving Maternal and Child Health 2021-2030 and the National Program for Prevention and Control of HIV and Sexually Transmitted Infections, ensuring closer coordination of the national with local authorities.
The Covid-19 pandemic confirmed the need for active and effective participation at the local level in the implementation of health policies targeted at vulnerable groups. Poor health status, difficulties in complying with prevention measures, population mobility, prejudices against vaccination make marginalized communities more vulnerable to the virus and increase the risk of epidemics in the existing "poverty pockets".
In the implementation of the project, the Ministry of Health in partnership with the Association "National Network of Health Mediators", which unites, trains, coordinates and monitors the activities of health mediators throughout the country, will test mechanisms for better communication between groups at risk and health institutions. local level both for prevention and treatment, as well as for collecting up-to-date data on the real state of health status and the effectiveness of the implementation of health policies on the ground. This will create conditions for facilitating access to health care for marginalized communities and access to health services for all Bulgarian citizens.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Подобряване на механизма за прилагане на националните здравни политики на местно ниво: Целта на тази дейност е здравната медиация, като доказано полезен подход за работа в маргинализираните общности, да се използва оптимално и да се свърже с ефективен мониторинг на изпълнението на здравните политики сред най-уязвимите групи. На базата на анализ на степента на изпълнение на националните здравни политики в областта на майчиното и детско здраве и на полово предаваните инфекции в общините, в които работят здравни медиатори (ЗМ), както и на данни, получени на терен, ще бъдат определени 6 пилотни общини, където ще се интервенира в рамките на настоящия проект. В избраните общини ще се извърши картографиране на нуждите от здравни услуги сред маргинализираните групи. За координиране на работата по проекта, ще бъдат организирани срещи на експерти от МЗ и НМЗМ с представители на пилотните общини, на Регионалните здравни инспекции, заинтересованите страни на местно ниво и други партньори. Събраната информация от непосредствената работа на терен, както и от дискусионните срещи, ще се използва за разработване на препоръки и при необходимост предложения за регулаторни промени с цел подобряване на предоставянето на услуги със специален фокус върху уязвимите групи в процеса на прилагане на националните здравни политики на централно и местно ниво. Дейността ще се изпълнява съвместно от бенефициента и партньора в проекта. НМЗМ ще имат основна роля при работата на терен, ще организират изработването на въпросник, модерирането на фокус-групи, провеждането на анкетиране в общността, анализ на получената информация и избора на 6 пилотни общини за интервенции в рамките на проекта. В избраните общини, НМЗМ ще извърши картографиране. МЗ ще отговаря за изготвяне на оценка на изпълнението на дейности по прилагането на национални здравни политики в областта на майчиното и детско здраве и сексуално преносими инфекции в общини, в които работят ЗМ и препоръки за регулаторни промени в посока по-добра симбиоза между националните и местни здравни политики, фокусирани върху уязвимите групи. МЗ ще организира координиращи срещи между представителите на целевите общини, РЗИ, МЗ, НМЗМ и други заинтересовани страни, на които ще бъде представен проекта и ще бъдат обсъдени възможностите за съвместна работа. 270 643.42 119 082.06
Изграждане на ефективен модел на работа в кризисни ситуации като Ковид-19 по отношение на социално изключени и изолирани общности: Пандемичната ситуация с разпространението на Ковид-19 открои и системни проблеми при изпълнението на здравните политики на местно ниво. Опитът до момента показва, че организацията на ниво общински администрации е затруднена. Липсата на актуални данни, които да дават информация своевременно и регулярно за изпълнението на здравни политики по места, както и на синхронизиран подход към решаването на здравни проблеми на най-уязвимите общности, пораждат сериозен риск за овладяване на здравни кризи в бъдеще. Срещат се и трудности по отношение на координацията с документите (заповеди, планове за действия и др.), издавани на национално ниво и транспонирането им в общинските. За да бъдат включени здравните медиатори в общинските оперативни щабове за борба с Ковид-19 при появата на пандемията бяха извършени редица допълнителни действия от страна на МЗ, съвместно с РЗИ и Националното сдружение на общините в Република България. НМЗМ и МЗ подготвиха „Указания за дейността на здравните медиатори на терен за предотвратяване на заразяването с коронавирус“, които бяха изпратени до общините. Изготвянето на Указанията се оказа необходимо, поради трудността на някои общини да определят задачите и дейностите на здравните медиатори в обстановката на епидемия от коронавирус. В тази връзка, разработването на механизъм, който да подпомогне адекватната и навременна реакция на местните и централната администрация при възникване на бъдеща криза от подобен характер е от особено значение. Не по-малко важно е да бъдат идентифицирани пропуските при планирането и изпълнението на мерки за реакция по отношение на социално изключени и изолирани общности. На базата на анализ на информацията, получена при анкетирането по Дейност 1, ще бъдат разработени адаптирани към спецификите на целевите групи мерки за реакция при извънредни и кризисни ситуации и препоръки за оптимизиране на взаимодействието между националните и местни здравни власти в случаите на епидемии. Дейността ще се изпълнява от МЗ, като НМЗМ ще участва с осигуряване на информация от работата на терен. 78 327.04 25 132.72
Подобряване на системата за регулярно осигуряване на здравна информация: Дейността предвижда разработване на софтуерно приложение, чрез което ще се дигитализира вече регламентираната и одобрена система за докладване на здравните медиатори. Приложението ще подобри достъпа на МЗ до данни в реално време и ще има национално покритие и въздействие. Това ще позволи по-добро планиране и прилагане на целеви здравни интервенции към уязвимите общности, за да се постигне значим ефект за подобряване на общественото здраве, като същевременно се засили контрола на МЗ върху непосредствените резултати от здравната медиация. Освен това, ще улесни ежедневната работа на здравните медиатори и отчитането им към общинските власти. Посредством приложението ще се осигури възможност за получаване на информация за спецификите по отношение здравния статус и здравното поведение на представителите на маргинализираните общности, което ще помогне за разработване на фокусирани мерки и по-достъпни здравни услуги. Планираното приложение ще се създаде специално за нуждите на проекта с цел да реши системен проблем на национално ниво. Посредством софтуера ще се регистрира дейността на здравните медиатори в съответствие с правилата за отчитане, залегнали в Наредба № 1 от 19 август 2020 г. за изискванията към дейността на здравните медиатори. Приложението ще улесни достъпа на МЗ до актуални данни за дейностите на ЗМ, като по този начин ще гарантира: • Възможност на МЗ да мониторира дейността на здравните медиатори, като основни участници в реализацията на политики, насочени към здравето на най-уязвимите групи български граждани; • Възможност за по-добра интеграция и допълнителна мотивация на здравните медиатори в прилагането на националните здравни политики; • Директна комуникация между национално и местно ниво; • Информация за целевите групи, с които здравните медиатори работят, което ще улесни оценката на здравния им статус; • Канал за спешно уведомяване и проследяване в областта на здравеопазването. Планира се самото приложение да има следните функционалности: • Онлайн екранни формуляри за въвеждане на данни в приложението; • Администриране на приложения - добавяне на потребители, архивиране на данни; • Създаване на извадки и обобщения на въведените данни и експортиране в други програми (Excel, Access, SPSS и др.); • Отделни входове в приложението за здравни медиатори и други заинтересовани страни като Регионалната здравна инспекция (РЗИ), така че въведената информация да може да се обработва и използва за различни цели при ясно установени правила и ниво на достъп. Функционалностите на приложението, начина на работа чрез него и улесненията, които предлага ще бъдат представени на двудневни обучителни сесии. В изпълнението на тази дейност ще участват МЗ и НМЗМ. Работна група от представители на бенефициента и партньора в проекта ще изготви документацията за обявяване на предвидените обществени поръчки. МЗ ще проведе процедурите и ще организира провеждането на обучения за работа с дигиталното приложение, където като обучители ще бъдат включени експерти както от МЗ, така и от НМЗМ. Закупеното по проекта оборудване (общо 171 преносими компютри и 1 бр. сървър) ще бъдат застраховани съгласно изискванията на договора. 357 409.74 60 326.67
Апробиране на нов модел на предоставяне на услуги въз основа на участието на общността и междуведомствената координация за преодоляване на съществуващите дефицити: Дейността обхваща предоставяне на здравни услуги сред маргинализираните общности в областта на майчиното и детско здраве, включително семейно планиране, изследване и лечение на сифилис (с фокус вроден сифилис). По темите, свързани с майчино и детско здраве и сексуално преносими инфекции, ще бъдат организирани 24 информационни кампании - по 4 във всяка община, в която ще се апробира моделът. Ще бъдат формирани групи за взаимопомощ на местно ниво с цел по-ефективно и достъпно разпространение на здравна информация в общността. Групите ще подпомогнат и информационните кампании, като участват в планирането и изпълнението им, така че да бъдат подходящо комуникирани и да достигнат до максимален брой лица от целевата група. В изпълнението на дейността ще участват съвместно МЗ и НМЗМ. НМЗМ ще координира процеса по предоставяне на здравните услуги в областта на на майчиното и детско здраве, включително семейно планиране, както и услугите за доброволна консултация и тестване за сифилис. Сдружението ще отговаря за създаването и поддържане на местни групи за взаимопомощ и осъществяване на подкрепяща супервизия на дейностите на местно ниво. МЗ ще осигури необходимите консумативи за прегледите и информационните материали за провеждане на предвидените кампании в пилотните общини по темите на майчиното и детско здраве и полово предаваните инфекции. 690 087.11 145 622.80
Разширяване на обхвата на работа на здравните медиатори: Дейността предвижда на базата на анализ на участието на ЗМ във формирането и изпълнението на местни здравни политики, да се разработи алгоритъм за по-добра комуникация, ангажираност и контрол от страна на регионалните здравни власти по отношение мерките, насочени към най-уязвимите групи и приноса на ЗМ в осъществяването им. Ще бъде разработен пилотен модул за допълнително обучение на здравните медиатори за работа в лечебни заведения, така че част от преминалите обучението да се включат в екипите на спешни отделения на лечебните заведения. Основна роля при изпълнението на планираните поддейности ще има НМЗМ. Сдружението ще изготви анализ на функциите на ЗМ на местно ниво при изпълнението на национални политики в областта на майчиното и детско здраве и сексуално преносими инфекции, ще разработи модул за обучение на ЗМ за работа в лечебни заведения и ще организира провеждането на допълнителното обучение. Експерти на НМЗМ ще извършат подбор и последваща супервизия на работещите в здравни звена ЗМ. Съвместно с МЗ ще бъде бъде разработен алгоритъм за мониторинг и подкрепа на ЗМ. МЗ ще осигури възнагражденията на ЗМ, назначени на работа в лечебни заведения. 561 128.11 147 245.58
Осъществяване на независим одит на проекта: Съгласно изискванията на ПО, ще бъде извършен одит на проекта. Одитът ще бъде извършен от външен изпълнител - квалифициран одитор, физическо или юридическо лице, което ще осъществява текущ контрол върху разходването на средства през целия период на проекта. Изборът ще бъде проведен от бенефициента в съответствие с разпоредбите на Закона за обществените поръчки (ЗОП). Одитната проверка ще бъде извършена с цел предоставяне на допълнителна увереност по отношение на законосъобразността на разходите, ефективното и ефикасно изпълнение на дейностите по проекта и спазването на българското законодателство и специфичните изисквания, определени в Регламента за изпълнението на ФМ на ЕИП. Независимият одит на проекта ще се извършва както по отношение на дейностите, осъществявани от бенефициента, така и по тези на партньора. За всеки извършен по проекта разход, одиторът ще проверява дали са налични в оригинал всички документи, на база на които е извършен разхода, дали документите съдържат всички необходими реквизити и действително се отнасят за разхода, който следва да оправдават, както и че са спазени изискванията по отношение на поддържането на адекватна одитна пътека. Одиторът ще проследява дали всички дейности по проекта са надлежно документирани, като всички документи за разходите се съхраняват и са на разположение на националните контролни органи и представителите на КФМ, Борда на одиторите на ЕАСТ и други външни одитни фирми при поискване. Одиторът ще проверява също така дали сумите, които са посочени за възстановяване в съответните документи от бенефициента/партньора отразяват коректно направените разходи към съответния период и че сумите по искане за средства са в размер, допустим за междинно / окончателно плащане и отговарят на условията в договора за предоставяне на безвъзмедна финансова помощ, както и че съотношението между националното и съфинансирането от ФМ на ЕИП е точно и съответните закръгления са коректно направени. Обект на одита ще бъде поддържането на отделна счетоводна система за отчитане на дейностите по проекта, или подходящо кодифициране на дейностите по проекта. Одиторът ще проверява още дали бенефициентът действително проследява напредъка на проекта, както и че изпълнителите на отделните дейности са избрани в съответствие с изискванията на ЗОП. На базата на извършените проверки, одиторът ще прецени доколко всички извършени към момента на одита разходи, свързани с изпълнението на проекта, са допустими съгласно приложимото законодателство и правилата на Програма “Местно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвими групи”. Ще направи и проверка на докладваните нередности, както и за наличието на изградена система за осигуряване навременно откриване и докладване на нередностите. Одиторът ще проверява прилагането на мерки за информация и публичност, както и дали има реализирани приходи от дейностите по проекта. С оглед изложеното, необходимите стъпки за изпълнението на дейността са: - Изготвяне на документация за провеждане на обществена поръчка за извършване на независим одит за отчитане на разходите и финансовото изпълнението на проекта; - Провеждане на процедура и възлагане изпълнението на договор за извършване на независим одит за отчитане на разходите и финансовото изпълнението на проекта; - Изпълнение на договора за извършване на независим одит за отчитане на разходите и финансовото изпълнението на проекта. Отговорен за провеждане на процедурата за избор на външен изпълнител за извършването на независим одит на проекта е МЗ. 11 734.80 2 800.00
Информация и комуникация: За изпълнение на дейността е разработен комуникационен план, който е приложен към настоящото проектно предложение. Мерките, заложени в комуникационния план ще позволят на партньорите в проекта ефективно да обменят информация и да осигурят разпространението й сред широката общественост, медиите и всички заинтересованите страни на регионално и местно ниво. Посредством различни комуникационни инструменти, на всеки етап от изпълнението на проекта бенефициентът и партньорът ще информират за напредъка, резултатите и постиженията на проекта, както и за приноса на ФМ на ЕИП 2012 – 2021 и държавите донори. Дейността включва: • Определяне на ключовите заинтересованите страни по проекта; • Идентифициране на основните послания, които проектът би искал да излъчи; • План за комуникация, подробно описващ инструментите и каналите, които да се използват за комуникация с всяка от заинтересованите страни; • График за дейности по комуникация и разпространение на информация. Отговорен партньор за провеждането на процедура за избор на изпълнител за осъществяване на дейностите по информация и комуникация е МЗ. 39 116.00 22 870.00
Управление на проекта: Дейността включва координация и управление на административните, правните и финансовите въпроси, както и механизмите на взаимодействие между МЗ и НМЗМ като партньори в проекта. Тя е насочена към определяне на организационната рамка за изпълнение на проекта, съгласно плана за изпълнение, така че да се осигури изпълнението на целите и ако е необходимо да бъдат предприети коригиращи мерки. Управлението на проекта има основна роля в осигуряването на качеството на резултатите от проекта. Тази дейност ще се занимава и с идентифицирането и мониторинга на рисковете за ефективното изпълнение на заложените параметри на проекта, а също и с планиране на мерки за реакция при извънредни ситуации, в случай на необходимост. Екипът за управление на проекти (ЕУП) ще координира необходимите дейности с външни заинтересовани страни по отношение на работните групи. Екипът ще носи отговорността за организиране на PR и дейности за публичност съгласно плана на проекта и спазване на изискванията на Ръководството за комуникация и дизайн на Финансовия механизъм на ЕИП и Норвегия 2014-2021. ЕУП е отговорен и за правилната организация на всички процедури за възлагане на външни изпълнители съгласно Регламента на Финансовия механизъм на ЕИП и спазването на българското законодателство. В рамките на тази дейност ще бъдат организирани и проведени срещи на ЕУП за разпределяне и отчитане на конкретните задачи и отговорности. Ще бъде провеждан мониторинг на изпълнението на дейностите и на напредъка по постигането на заложените индикатори, а при констатация на отклонение ще се извършва своевременен анализ на причините и ще се вземат мерки за отстраняването му. Екипът ще изготвя междинни доклади и финансови отчети за напредъка по проекта и финален доклад и финансов отчет след приключване на дейностите. Екипът за управление на проекта ще поддържа досието на проекта. Дейностите по управление на проекта ще се изпълняват съвместно от бенефициента и партньора - МЗ и НМЗМ. 140 817.60 126 843.45

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).