Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 54 600 TREES
Български

Programme: Environment

Planning region: All

Description

The project includes activities aimed at improving the conservation status of the Saker Falcon (Falco cherrug) based on the Action Plan for Conservation of the Saker Falcon (Falco cherrug)  in Bulgaria 2014-2022, approved by Order RD -371/17.04.2013 of the minister of environment and water. The activities comply with Annex 1 “Species Action Plans and Eligible Measures” to the application guidelines to Procedure BG16M1OP002-3.016 ‘Measures to improve the Conservation Status of Birds -2” and covers the following measures:

4.1 To improve the conditions for the saker falcon (through artificial nests) in historical nesting areas and breeding spots of the species

4.5 To improve the feeding basis of the species in the areas around established nests, through activities to improve the number of semi-wild pigeons in some of the settlements or undertake feeding

4.7 To safeguard the sections of risky power lines part of the 20 kV network within a 5 km range around the occupied nests

5.15 To assess the risk of electrocution and death of saker falcons as a result of the power transmission and distribution network equipment in the species nesting areas

The project is expected to improve the conservation status of the falcon (Falco cherrug) protected by NATURA 2000. The activities will be implemented on the territory of Bulgaria, i.e.:
-In special protection areas within NATURA 2000 (SPAs):BG0000270 Atanskovsko lake, BG0002048 Suha reka, BG0002050 Durankulashko lake, BG0002061 Balchik, BG0002082 Batova, BG0002058 Sinite kamani-Grebenetz, BG 0002059 Kamenski bair and BG 0002028 Complex Straldzha (measures 4.1 and 4.5)
- In SPAs where the species is subject to protection (measure 5.15)
- In SPAs where the species is subject to protection, prioritized in the study under measure 5.15 (measure 4.7).

Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Спомагателни дейности, необходими за подготовка и изпълнение на проекта: Дейност 1 е свързана с подготовка за изпълнение на определените мерки от Плана за действие за опазване на ловния сокол (Falco cherrug) в България 2014 - 2022 г., утвърден със Заповед РД-371/17.04.2013 г. на министъра на околната среда и водите и Приложение 1 към Насоките за кандидатстване по процедурата. Дейност 1А. "Спомагателни дейности за разработване на проектното предложение", обхваща експертни анализи и проучвания, извършени преди подаване на проектното предложение, както следва: - Предварителен анализ за определяне на обхвата на дейностите в изпълнение на мерки от плана за действие за опазване на вида; - Събиране и обобщаване на информация за разработване на бюджет и анализ на остойностяването на проектното предложение и разработването им. В рамките на Дейност 1Б "Спомагателни дейности за изпълнение на проекта" се планира да се предприеме предварително проучване и ще се планират детайлно параметрите за изпълнение на дейностите по подхранване на ловния сокол и определяне на места за поставяне на изкуствени гнездилки. По този начин ще се ще се гарантира адекватно и ефективно изпълнение на Дейности 2 и 3 от проекта, свързана с подобряване на гнездовата и хранителната база на вида чрез монтиране на изкуствени гнездилки и дейности за увеличаване броя на полудивите гълъби в някои от селищата или извършване на подхранвания. Проучването е необходимо поради липсата на актуални данни за присъствието на вида в защитените зони, в които ще бъде изпълняван проекта. Важно е по-нататъшните действия да бъдат планирани и извършени въз основа на експертен анализ, който ще вземе предвид наличните данни за разпространението на вида и дейностите за повторното му връщане чрез реинтродукция в отделни райони на страната, осъществявано от СНЦ "Зелени Балкани". Основни аспекти, които ще се анализират в рамките на Дейност 1Б: 1. ГИС анализ на известните гнезда (историческите и съвременните находища) - териториално разпределение, типове местообитания; 2. Преглед на наличните данни за гнездовия успех на отделните двойки - бр. загнездили двойки, бр. излюпени малки и бр. успешно излетели малки, за да се установи кои от двойките имат по-нисък гнездови успех, който може да се дължи на липса на храна; 3. Определяне на двойките, които ще се подхранват през размножителние период; 4. Изготвяне на методика за мониторинг и работен план за честотата на подхранване или определяне на места за създаване на минимум 5 свободни ята от 15-20 гълъба; 5. Подготовка на всички необходими документи във връзка с провеждането на съгласувателни процедури с МОСВ, РИОСВ и др. институции; 6. Определяне на броя и местата за монтиране на изкуствени гнездилки. В спомагателните дейности във връзка с изпълнението на проекта не са включени: - Оценка на риска от токови удари и гибел на ловни соколи по съоръжения от електропреносната и електроразпределителната мрежа в гнездовите райони на вида, в изпълнение на мярка 5.15 от плана за действие (последното е предвидено като част от Дейност 4. Съгласно указанията в Насоките за кандидатстване по процедурата, както и допълнителни разяснения: проучвания, включени в съответната мярка от плана за действие, следва да се считат за част от основните, а не от спомагателните дейности по проекта); - Разработването на документацията и провеждането на процедурите по ПМС 160/ 2016 г. (съгласно Насоките за кандидатвтане по процедурата, те са предвидени като част от Дейност 5 "Организация и управление и информация и комуникация" от проекта, тъй като ще се приложи чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ, Националната методология за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти, съфинансирани от ЕСИФ, както и Актуализирана методология за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти по ОПОС 2014 - 2020 г., съфинансирани от ЕСИФ). 14 990.00 12 958.52
Изпълнение на мярка от Плана за действие за опазване на ловния сокол: 4.1. Да се подобрят условията за ловния сокол (чрез изкуствени гнездилки) в исторически гнездови райони и места на срещане на вида през размножителния период: Дейност 2 от проекта включва изпълнение на мярка от Плана за действие за опазване на ловния сокол: 4.1. Да се подобрят условията за ловния сокол (чрез изкуствени гнездилки) в исторически гнездови райони и места на срещане на вида през размножителния период. Целта на мярката е предоставяне на нови и по-защитени от ограбване гнездови места чрез поставяне на изкуствени гнездилки, като по този начин се създадат предпоставки за поява на нови двойки в подходящи за гнездене територии. Основният проблем е достъпността на гнездата и риск от ограбване. Чрез предоставянето на изкуствени гнезда се дава възможност на ловни соколи, които пристъпват за гнездене за пръв път, да се заселят на нови места, които са сигурни от гледна точка на рискове с антропогенен характер. Един от основните заплахи за ловния сокол е ограбването на гнездата от бракониери. Чрез монтажа на изкуствени гнездилики ще се осигури възможност на нови двойки ловни соколи да се заселят в места, които не са известни на бракониерите и така ще се предотврати ограбването на яйцата или малките. Безпокойството е друг от основните рискове в периода на инкубация на яйцата и първите дни след излюпването на малките. Човешкото присъствие близо до гнездото прогонва възрастните соколи и така яйцата и малките могат да загинат под въздействие на метеорологичните условия (напр. висока и температура от директно огряване от слънцето или ниска температура при студено и влажно време) или да станат жертва на вранови птици, които нямат страх от хората. Изкуствените гнезда предоставят и по-сигурна защита при неблагоприятни метеорологични условия. Гнездата са здраво закрепени за ствола на избраните дървета по начин, който не ги уврежда. Така при честите бури през пролетно-летния сезон значително се редуцира риска от падане на гнездото и загиване на люпилото. Изборът на местата за строежа на изкуствените гнезда ще бъде съобразен с нормалните човешки дейности в района, вкл.: - Избягване на близост до пътища или зеленчукови и овощни градини, където има редовно присъствие на селскостопански работници и техника; - Избягване на близост до опасни за птиците електропроводи. Ще се избират места без електропроводи или, при наличие на електропроводи, те следва да са обезопасени със специални изолации. При необходимост, например липса на подходящи дървета, част от гнездилките могат да бъдат монтирани на електрически стълбове, но това ще се прави единствено с разрешението и участието на оператора на мрежата и при спазване на всички изисквания за техническа съвместимост на гнездиликите със стълбовете и гарантиране безопасността на ловните соколи. Дейностите ще се извършват в следните защитени зони за опазване на дивите птици: BG0000270 Атанасовско езеро, BG0002048 Суха река, BG0002050 Дуранкулашко езеро, BG0002061 Балчик, BG0002082 Батова, BG0002058 Сините камъни – Гребенец, BG0002059 Каменски баир и BG0002028 Комплекс Стралджа. Допълнителна информация относно биологията на вида ловен сокол е приложена към Раздел 12 от Формуляра за кандидатстване. 33 642.00 29 218.29
Изпълнение на мярка от Плана за действие за опазване на ловния сокол: 4.5 Подобряване на хранителната база на вида в районите около установените гнезда чрез дейности за увеличаване броя на полудивите гълъби в някои от селищата или извършване на подхранвания: Дейност 3 от проекта ще се изпълни въз основа на разработеното в рамките на Дейност 1Б от настоящия проект, предварително проучване и детайлен график за изпълнение на дейностите по подхранване на ловния сокол (Falco cherrug). По този начин ще се гарантира адекватно и ефективно изпълнение на дейността. Проучването ще вземе предвид наличната информация за методите за намаляване на конфликта на ловните соколи с гълъбарите и ще планира по-нататъшните действия предвид натрупанита знания за необходимите количества храна, необходими за увеличаване на гнездовия успех на гнездящите двойки ловни соколи. Дейност 3 от проекта включва изпълнение на мярка от Плана за действие за опазване на ловния сокол: 4.5 Подобряване на хранителната база на вида в районите около установените гнезда чрез дейности за увеличаване броя на полудивите гълъби в някои от селищата или извършване на подхранвания. Целта на мярката е повишаване на гнездовия успех на двойките и предотварятване на смвъртността от отравяне с отровни примамки. Основният проблем е недостатъчното количество и достъпност на хранителните ресурси и конфликт с гълъбарите и използването на отровни примамки за ловни соколи и други хищни птици. В резултат на интензификацията на земеделието, много от постоянно затревените площи бяха превърнати в обработваеми земи, което доведе до спад в популацията на европейския лалугер (Spermophilus citellus) и други дребни бозайници, които са важен компонент в диетата на ловните соколи. В резултат на това ловните соколи все по-често ловуват диви, полудиви и домашни гълъби. Домашните гълъби често са най-лесно достъпната жертва, което води до конфликт с гълъбовъдите. Някои гълъбовъди (гълъбари) решават да използват незаконни методи срещу ловните соколи и другите дневни грабливи птици, например използване на отровни примамки, често живи гълъби с намазани с отрова пера. Използването на отровни примамки срещу хищни птици е незаконна, но трудна за контролиране и противодействие дейност. Ето защо един от най-ефективните методи за намаляване на конфликта между ловните соколи и местните гълъбари е увеличаване на общия брой на гълъбите в района, обитаван от соколите. По този начин се намалява вероятността соколите да атакуват ценни домашне гълъби, което води и до намаляване на вероятността да попадната на отровна примамка, заложена от гълъбарите. Увеличаванета на гълъбите в районите, обитавани от ловни соколи увеличава и гнездовия успех на двойките, заради по-лесния достъп до обилна храна в критичния за отглеждането на малките период. Резултатите от Дейност 1Б ще се определят точните методи на подхранване, но се очаква да се сформират минимум 5 свободни ята от по 15-20 полудиви гълъби в районите с установени гнезда и недостатъчна естествена хранителна база или развито гълъбарство, или да се осъществят не по-малко от 10 подхранвания на размножителен сезон. Дейностите ще се извършват в следните защитени зони за опазване на дивите птици: BG0000270 Атанасовско езеро, BG0002048 Суха река, BG0002050 Дуранкулашко езеро, BG0002061 Балчик, BG0002082 Батова, BG0002058 Сините камъни – Гребенец, BG0002059 Каменски баир и BG0002028 Комплекс Стралджа. 3 774.10 1 173.02
Мерки за обезопасяване на участъците от рискови електропроводи от 20 кV мрежа в радиус от 5 км около заетите гнезда. Оценка на риска от токови удари и гибел на ловни соколи по съоръжения от електропреносната и електроразпределителната мрежа в гнездовите райони на вида.: Дейност 4А от проекта включва изпълнение на мярка от Плана за действие за опазване на ловния сокол: 5.15. Оценка на риска от токови удари и гибел на ловни соколи по съоръжения от електропреносната и електроразпределителната мрежа в гнездовите райони на вида. Природозащитният проблем е смъртността на птиците от токови удари при кацане върху необезопасен електрически стълб, най-често това е стълб от електроразпределителната мрежа 20 кВ. Дейността ще обхваща анализ на база данни, поддържана от сдружението относно броя загинали птици, вкл. от вида ловен сокол в резултат на токов удар, установяване на контакт по темата с електропреносното и електроразпределителните предприятия в Р България, посещения на място и пространствен анализ въз основа на достъпни геореферирани данни, вкл. генериране на такива. Така в резултат на дейността ще се определят рискови участъци/ стълбове, които следва да бъдат обезопасени по Дейности 4Б. По предварителни данни техният брой е сериозен и значително надхвърля бюджета, определен по мерките и съответно по настоящата процедура, което ще наложи приоритизирането им, в рамките на анализа. Дейност 4Б от проекта включва изпълнение на мярка 4.7 от Плана за действие за опазване на ловния сокол: Обезопасяване на участъците от рискови електропроводи от 20 кV мрежа в радиус от 5 км около заетите гнезда. Основният проблем е високият риск от токов удар в гнездовите райони на вида, като се очаква да се обезопасят всички стълбове от 20 кV електропроводна мрежа в радиус от 5 км около заетите гнезда. Що се отнася до видовете обезопасителни материали, подходящи за съответния вид стълбове, то те ще бъдат определени на база на резултатите от Дейност 4А, но се очаква да бъдат основно за стълбове от тип „Стоманобетонен или железорешетъчен с подпорни изолатори“ и тип „Железорешетъчен с опъвателни вериги". Дейностите ще се извършват в защитени зони за опазване на дивите птици, в които ловният сокол е обект на опазване, които ще бъдат приоритизирани и определени в рамките на оценката на риска по Дейност 4А от настоящата дейност. Сдружение БДЗП и НПМ се обърнаха към електроразпределителните предприятия с молба за принципна подкрепа, като са получени официални писма за подкрепа от ЧЕЗ и ЕРП Юг, приложени към Формуляра за кандидатстване. Обосновка във връзка с документите по ЗООС и ЗБР: Въз основа на опита на бенефициента, за Дейност 4 не са приложими разпоредбите на Глава VI от ЗООС и/или по чл. 31 от ЗБР. 251 284.00 248 758.33
Организация и управление и информация и комуникация по проекта: Организацията и управлението на проекта ще се осъществят чрез създаване на екип за управление на проекта. Екипът за управление ще се състои от следните лица, с които са сключени договори съгласно Кодекса на труда: • за БДЗП: Ръководител на проекта, Експерт администрация и финанси и Експерт комуникация (т.е. вътрешни експерти), • за НПНМ: Експерт администрация и финанси. Информацията и комуникацията по проекта ще покрият всички задължителни изисквания във връзка с изпълнение на мерки за информация и комуникация по проекта. Дейностите по информация и комуникация ще отговарят на условията и изискванията по Приложение № 2 „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.“ към Националната комуникационна стратегия (http://www.eufunds.bg/archive/documents/1423147813.pdf), вкл.: - При всички мерки за информация и комуникация, предприети от бенефициента, изрично ще се указва съфинансирането от фондовете на ЕС на проекта, чрез поставяне на: емблемата на ЕС, упоменаване на фонда или фондовете, които оказват подкрепа на проекта, общото лого за програмен период 2014-2020 г.; - По време на осъществяването на проекта обществеността ще бъде информирана за получената от фондовете подкрепа, чрез: включване на уеб-сайта на кратко описание на проекта, вкл. цели, резултати, финансова подкрепа от ЕС; поставяне на входа на сградата на бенефициента на плакат с информация за проекта; - Участниците в проекта ще бъдат информирани за финансирането от ЕС; - Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, ще се посочва, че ОПОС се осъществява с помощта на ЕФРР и КФ; Всички описани по-горе дейности ще отговарят на всички технически правила и изисквания. Дейностите по организация и управление и информация и комуникация са остойностени и разходите съобразяват указанията и изискванията на Раздел 14 „Категории разходи, допустими за финансиране“ от условията за кандидатстване. Разходите за дейностите по организация и управление и информация и комуникация на проекта ще се възстановяват по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ (финансиране с единна ставка, определено чрез прилагане на процент към една или няколко определени категории разходи). Дейностите за подготовка на документация за възлагане ще се включват в Дейност 5 Организация и управление и информация и комуникация по проекта". Ще се обхванат всички допустими мерки, съгласно утвърдена от Ръководителя на УО на ОПОС 2014-2020 г. Актуализирана методология за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти по ОПОС 2014 - 2020 г., съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове. 42 516.61 40 895.13

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).