Спасени дървета
Благодарение на потребителите на ИСУН бяха спасени 54 600 дървета
English

Програма: Възобновяема енергия, енергийна ефективност, енергийна сигурност

Район за планиране: Всички

Описание

Проектно предложение е насочено към реконструкция и модернизация на общинската инфраструктура - системи за външно изкуствено осветление на град Велинград, чрез изпълнение на 2 основни енергоспестяващи мерки (ЕСМ), препоръчани в обследване за енергийна ефективност с положително становище от АУЕР. В контекста на усилията на национално ниво за намаляване на енергийното потребление и на зависимостта от внос на енергийни ресурси и доколкото  уличното осветление е един от големите консуматори на енергия в общините, което  оказва влияние на ръста на енергийното потребление през последните години, проектът цели оптимизиране на енергийната консумация на градската система за външно улично осветление във Велинград и  подобряване условията на живот на населението.
Препоръчаната ЕСМ 1 се състои в доставка и монтаж на нови светлодиодни осветители (замяна на наличните стари) - 285 бр. 80 W, 823 бр. 40 W, 30 бр. 25W, 1046 бр. 20 W, 25 бр. 15 W. ЕМС 2 се състои във въвеждането на Интелигентна система за автоматизирано управление, контрол и мониторинг на УО с включен софтуер, хардуер и оборудване на диспечерски пункт. Изпълнението на проекта ще се осъществи в партньорство между Общинска администрация - Велинград и специализирана норвежка компания Сигра Груп, Осло за обмяна на опит и ноу-хау в сферата на реализация на ЕСМ за енергоефективно външно изкуствено осветление. 
Проектът включва мерки за осигуряване на публичност и визуализация,  екипът на кандидата, сформиран за реализиране на проектното предложение, е квалифициран и с предходен ми 3-годишен релевантен опит, налична е висока степен на готовност на проектното предложение - изготвен и утвърден съгласно ЗУТ работен проект (Вариант 1). 
Основните очаквани резултати от изпълнението на проекта са постигане на годишно намаление на емисиите на CO2 над 800 т.; годишно енергийно спестяване в размер на 1025,27 МWh, т.е. 87,8 % от енергийното потребление на УО в гр.Велинград; годишни парични спестявания - 119 549,97 лева.
Дейности
Дейност Договорена стойност Отчетена стойност
Демонтаж на съществуващи осветители, доставка и монтаж на нови осветители /Dismantling of existing illuminators, delivery and installation of new luminaires : Настоящият проект предвижда подмяна на съществуващите осветители с нови светодиодни осветителни тела с максимално запазване на местата им и без промяна на съществуващата електрическа мрежа в съответствие с действащата нормативна уредба (Енергоспестяваща мярка 1, предписана в доклада за енергийно обследване и заложена в Работния проект). Съществуващо състояние към момента на територията на гр. Велинград и по-конкретно, обследваните и таргетирани улици и зони, посочени в работния проект, е както следва: наличните осветителните тела са ЖЛВН (живачни лампи високо налягане), МХЛ (метал-халогенни лампи) НЛВН (натриеви лампи високо налягане), КЛЛ (кампктни луминисцентни лампи), ЛЛ (Луминисцентни лампи) и ЛНЖ( с различни мощности – 250 W, 125 W, 70 W, 60 W, 55 W, 45 W, 36 W. Улично осветление към момента е недостатъчно, физически и морално остаряло за изпълнението на задачата за осветяване на територията съгласно нормативните изисквания и осигуряване на комфортна среда за движение на хора и моторни превозни средства през тъмната част от денонощието. Цел на предложената ЕСМ 1 е постигане и осигуряване на необходимата осветеност съгласно действащите стандарти в Република България, а именно – СД CEN/ТР -13201-1; БДС EN -13201-2; БДС EN -13201-3; БДС EN -13201-5. Това ще се осъществи чрез демонтаж на съществуващите осветителни тела и монтаж на нови, описани подробно по улици и зони в работния проект, приложен към настоящото проектно предложение: доставка на нови светодиодни осветители 80 W - 285бр.; доставка на нови светодиодни осветители 40 W - 823бр.; доставка на нови светодиодни осветители 25 W - 30бр.; доставка на нови светодиодни осветители 20 W - 1046бр.; доставка на нови светодиодни осветители 15 W -25бр.. This project provides replacement of the existing luminaires with new LED luminaires with maximum preservation of their seats and no change of Existing electricity network in accordance with the current regulations (Energy saving measure 1 prescribed in the Energy Audit report and set out in the work project). Existing status at the moment in the territory of the town. Velingrad and in particular the following and targeted streets and areas specified in the work project are as follows: The available luminaires are HLН (high pressure mercury lamps), HHL (Metal Halide lamps) NLVN (high Pressure sodium lamps), CLAMP (fluorescent lamps), LL (fluorescent lamps) and LNJ (with different capacities – 250 W, 125 W, 70 W, 60 W, 55 W, 45 W, 36 W. Street lighting is currently inadequate, physically and morally obsolete for the performance of the task of illuminating the territory under Regulatory requirements and providing a comfortable environment for the movement of people and motor vehicles through the dark part of the day. The objective of the proposed ESM 1 is to achieve and ensure the necessary illumination according to the current standards in the Republic of Bulgaria, namely – SR CEN/TP-13201-1; BDS EN-13201-2; BDS EN-13201-3; BDS EN-13201-5 This will be accomplished by dismantling the existing lighting fixtures and installing new ones, detailed in the streets and areas of the work project, attached to this project proposal: Delivery of new LED Illuminators 80 W-285 PCs.; Delivery of new LED Illuminators 40 W-823 PCs.; Delivery of new LED Illuminators 25 W-30pcs.; Delivery of new LED illuminators 20 W-1046 PCs.; Delivery of new LED Illuminators 15 W -25 pc.. 562 110.00 557 953.20
Доставка и монтаж на цифрова система за управление и мониторинг - 1 бр. с включени ел. табла за управление на УО/Supply of an Automated Management and Monitoring system, incl. dashboards for street lighting management: В рамките на проекта ще бъде доставена и въведена в експлоатация цифрова система за управление на уличното осветлени, както и 78 табла за управление на уличното осветление. Времето на включване и изключване ще се определя в съответствие с вграден астрономичен календар. Чрез внедряване на цифрово управление ще се следи за натоварването на всяка една точка и при повишаване/намаляване на потреблението от авария или незаконно присъединяване ще се алармира автоматично централата. Това от своя страна ще намали косвено потреблението на електроенергия от загуби, аварии или неправомерно включване. Системата се състои от контролер със стандартен интерфейс за комуникация, електромер и централизиран пункт за наблюдение и управление с инсталирано приложно програмно осигуряване. Връзката между таблата и контролния център ще се осъществява през GPRS мрежа на избран мобилен оператор. Така описаните устройства, контролер и електромер, ще се монтират в таблата за управление на уличното осветление. Системата за управление е с минимум следните функционални възможности: - Автоматично управление на уличното осветление по предварително определено задание по астрономичен календар, както и с възможност за отчитане на факторите на околната среда; - Ръчно управление на уличното осветление, което се извършва локално или дистанционно от оператор в централен пункт или от персонал по поддръжката; - Следене и отчитане на разхода на електрическа енергия ; - Сигнализиране при откриване на аномалии в потреблението на електрическа енергия вследствие на неправомерно присъединяване или дефектиране на осветителни тела; - Сигнализиране при неправомерно отваряне на врата на касета. Системата ще позволява добавяне на нови функционални възможности, чрез актуализиране на съществуващите или добавяне на нови програмни модули или чрез включване на нови технически средства към системата, което би позволило да се реализират енергиен мениджмънт на СУО, планиране и оптимизиране на работата по поддръжка на осветителните уредби и т.н. Within the project will be delivered and put into operation a digital system for management of street lighting as well as 78 dashboards for street light management. The time of switching on and off will be determined according to the built-in astronomical calendar. Through the implementation of digital management will be monitored for the load on each point and when increasing/decreasing the consumption from accident or illegal accession will automatically alarm the plant. This in turn will indirectly reduce electricity consumption from losses, accidents or improper inclusion. The system consists of a controller with a standard interface for communication, an electric meter and a centralized monitoring and control point with installed application software. The connection between the dashboards and the control center will be done through the GPRS network of the selected mobile operator. The described devices, controller and Electrometer will be installed in the street lighting control boards. The management system has at least the following functionalities: -Automatic control of street lighting on a predefined assignment on the astronomical calendar, as well as an opportunity to take into account the environmental factors; -Manual control of street lighting, which is performed locally or remotely by an operator in a central point or by maintenance personnel; -Monitoring and accounting of the consumption of electricity; -Alerting the detection of anomalies in the consumption of electricity due to improper adherence or defect of luminaires; -Signal when opening the door on tape improperly. The system will allow the addition of new functionalities, by updating the existing or adding new program modules or by incorporating new technical means to the system, which would allow energy management of the ESM to be implemented, planning and optimizing the work on maintenance of the lighting systems, etc. 174 444.00 169 800.00
Обмяна на опит, знания и най-добри практики на управленско и експертно ниво, обучение, предоставени от Партньора/Exchange of experience, good practices and know-how: Партниращата организация има специфичен експертен опит в Норвегия, свързан с осъществяване на мерки за енергийна ефективност на улично осветление, включително системи за автоматизирано управление и контрол. В тази връзка при изпълнение на настоящата дейност, представител на партниращата организация ще изпълни: 1. Документално запознаване с енергийното обследване и работния проект и дефиниране на предложения за минимизиране на рискови фактори при осъществяване на ЕСМ на база на своя опит в областта; 2. Посещението на място и запознаване с актуалната обстановка, спецификата и състоянието на системата за външно изкуствено осветление и споделяне на добри практики за постигане на зелени ефекти при осъществяване на мерки на енергийна ефективност на външно изкуствено осветление. 3. Формиране на препоръки и консултиране на условията и изискванията на тръжната процедура за избор на изпълнители за модернизацията на системата за външно изкуствено осветление - след запознаване с актуалната ситуация на място, партниращата организация ще предостави на екипа по проекта експертна консултация, базирана на най-добри практики и опита й, за структуриране на изискванията заложени към изпълнителите в тръжната процедура по ЗОП, базирани на добрата практика (по отношение не гаранционни срокове, подходи за подмяна, изисквания, в унисон с изготвения работен проект). 4. Изготвяне на доклад - в резултат от горните точки, партниращата организация ще подготви и изпрати на бенефициента доклад, съдържащ опит, знания и най-добри практики за енергоефективни мерки в системи за външно изкуствено осветление. В настоящата дейност са включени разходите от бюджета за обмяна на опит, знания и най-добри практики на управленско и експертно ниво, предоставени от Партньора. The partner organisation has specific expertise in Norway related to the implementation of energy efficiency measures for street lighting, including automated management and control systems. In this regard, in carrying out this activity, a representative of the partner organisation will perform: 1. Documentary familiarisation with the energy audit and the work design and definition of proposals for minimizing risk factors in the implementation of the ESM based on their experience in the field; 2. On-site visits and familiarization with the current environment, specificity and condition of the system for external artificial lighting and sharing of good practices for achieving green effects in the implementation of energy efficiency measures of external Artificial lighting. 3. Forming recommendations and advising the conditions and requirements of the tender procedure for selection of contractors for the modernization of the system of external artificial lighting-after acquaintance with the current situation on the ground, the partner organization will Provide the project team with expert advice, based on best practices and experience, to structure the requirements laid down for contractors in the tender procedure under the PPA based on good practice (with respect to no warranty deadlines, approaches Requirements in unison with the established work design). 4. Preparation of a report-as a result of the above points, the partner organisation will prepare and send to the beneficiary a report containing experience, knowledge and best practices for energy efficient measures in outdoor artificial lighting systems. This activity includes the cost of the budget to exchange experience, knowledge and best practices at management and expert level provided by the affiliate. 17 000.00 17 000.00
Посещения в България на Партньорите от страни-донори/Study visist of the Norwegian partner: При изпълнението на настоящия проект, се предвижда посещение на представител на партньорската организация в България. Посещението за обмяна на опит се планира да се проведе в началото на изпълнението на проектните дейности, за да може да почерпи ефективно от опита и партньорството при структуриране на документацията за избор на изпълнител на ЕСМ. Дейността ще включва работни срещи между представителя на партньора и екипа по проекта, за обсъждане на графика за изпълнение на проектните дейности, представяне и посещение на системата за външно изкуствено осветление, както и оглед на местата за интервенция по проекта. В допълнение, партньорската организация ще бъде запозната на място с техническите възможности на системата, предвидените за реализация ЕСМ, както и официални срещи с ръководството на администрацията и представители на заинтересованите страни. В допълнение, представителя на партньора, ще представи добри практики в проектната област пред представители на общината, енергоразпределителното дружество и други общински предприятия. Предвидените разходи за изпълнение на дейността, включват: разходите за командировка на Партньора в съответствие с обичайната му политика, пътни разходи и квартирни разходи. In the implementation of this project, a visit to a representative of the partner organisation in Bulgaria is foreseen. The experience exchange visit is planned to take place at the beginning of the implementation of the project activities in order to be able to buy effectively from the experience and partnership in structuring the documentation for the selection of the executor of the ESM. The activity will include working meetings between the partner's representative and the project team, to discuss the timetable for the implementation of the project activities, presentation and visit of the external artificial lighting system, as well as a view of the intervention sites for Project. In addition, the partner Organization will be familiar with the technical capabilities of the system, the envisaged for the implementation of the ESM, as well as official meetings with the management of the administration and representatives of the interested parties. In addition, the partner's representative will present good practices in the project area to representatives of the municipality, energy distribution company and other municipal enterprises. The expenses provided for the execution of the activity include: the cost of the mission of the Affiliate in accordance with his usual policy, travel expenses and accommodation expenses. 3 000.00 0.00
Управление на проекта/Project Management: Сформиран екип за управление на проекта от служители на община Велинград с минимум 3-годишен опит в изпълнение на инвестиционни проекти. При изпълнението на настоящата дейност, екипът по проекта ще изпълнява следното: 1. Подпомага външния изпълнител при осигуряване на ефективни мерки за публичност и визуализация на предоставената финансова подкрепа съгласно изискванията на Анекс 3 към Регламента на ФМ на ЕИП, 2. Провежда процедури за избор на изпълнители, съгласно ЗОП - екипът по проекта ще участва в провеждането на процедурите за избор на изпълнители заедно с експерти, отговарящи за прилагане на ЗОП в общината. Тръжната документация за избор на изпълнител за осъществяване на дейности 1 и 2 по проекта ще се разработи от външен изпълнител. 3. Сключване на договори с избраните изпълнители, мониторинг на сроковете и обхвата на работата им и нейното приемане. 4. Докладване и отчитане физическия и финансов напредък по изпълнението на проектните дейности, както и подготовка на финалното отчитане на успешно изпълнения проект. 5. Осъществяване на ефективна комуникация с проектния партньор и подготовка и участие в дейностите по обмяна на опит и посещение на място. Предвидено е дейността да бъде реализирана чрез отчитане на часови ставки за работа по проекта, като за ръководителя на проекта е са предвидени 432 човекочаса, разпределени по 6 часа на седмица за цялата продължителност на проекта, за техническия и финансов експерт са предвидени по 720 часа, разпределени по 10 часа на седмица, отново за цялата продължителност на проекта. Project management team is formed by municipal employees with more than 3 years experience in implementation of investment projects. In the implementation of this activity, the project team will perform the following: 1. Supporting the subcontractor for implementation of effective publicity and communication measures of the financial support provided in accordance with the requirements of Annex 3 to the EEA regulation. 2. Carrying out procedures for selection of contractors according to PPA-the project team will participate in the implementation of the procedures for selection of contractors together with experts responsible for the implementation of the PPA in the municipality.The tender documentation for the selection of the contractor for the implementation of activities 1 and 2 on the project will be developed by an external contractor. 3. Concluding contracts with the selected contractors, monitoring the deadlines and scope of their work and its adoption. 4. Reporting and reporting the physical and financial progress of the implementation of the project activities, as well as preparation of the final reporting of the successful project execution. 5. Implementation of effective communication with the project partner and preparation and participation in the activities of study visist. The activity is intended to be realised by taking into account hourly rates for project work, and for the project manager is provided 432 working hours - 6 hours per week for the entire duration of the project, for the technical and financial expert are set at 720 hours, divided by 10 hours per week, again for the entire duration of the project. 20 851.60 20 851.60
Финансов одит/Financial Audit: Като част от дейностите по проекта, се предвижда след успешното изпълнение на инвестициите в системата за външно изкуствено осветление, да бъде проведен финансов одит на разходите по проекта за удостоверение на правилното разходване на средствата по проекта, при спазване указанията на приложимата нормативна уредба и указанията на Програмния оператор. За тази цел в 9 месец от реализацията на проекта ще бъде избран експерт счетоводител, който да предостави услуга по финансов одит. Финансовият одит цели да потвърди наличието на адекватна одитна пътека, разкриването на индивидуални счетоводни сметки за реализацията на проекта, правилното заприхождаване на дълготрайните материални активи придобити по проекта, както и осчетоводяването на направените разходи за ДМА, ДНА и услуги. Предвид императивното изискване на приложимата нормативна уредба, Общината предвижда като част от дейностите по проекта, предоставяне на услуга по финансов одит. Одиторът ще проверява дали декларираните от общинската администрация разходи са действително извършени и платени, точни и допустими в съответствие с административния договор за безвъзмездна финансова помощ. В този контекст, към Финалния доклад за изпълнението на проекта който ще бъде представен на Програмния оператор за одобрение, ведно с искане за плащане, ще бъде приложен и доклада на дипломиран експерт счетоводител, относно фактическите констатации, установени при проведения финансов одит. В настоящата дейност са включени разходите от бюджета за финансов одит. As part of the activities of the project, it is foreseen that after the successful implementation of the investments in the external artificial lighting system, a financial audit of the project costs of the certificate of the proper spending of the project will be conducted, Compliance with the guidelines of the applicable regulations and the instructions of the programme operator. For this purpose, a Chartered accountant will be selected in 9 months from the realization of the project to provide a financial audit service. The financial audit aims to confirm the existence of an adequate audit trail, the opening of individual accounts for the realization of the project, the correct disposal of fixed tangible assets acquired by the project, as well as the accounting Costs incurred for DMA, DNA and services. In view of the imperative requirement of the applicable legal framework, the municipality provides as part of the project activities the provision of a financial audit service. The auditor will check that the costs declared by the municipal administration are actually incurred and paid, accurate and eligible in accordance with the administrative grant agreement. In this context, the final report on the implementation of the project to be submitted to the programme operator for approval, together with a request for payment, will also be attached to the report of a chartered accountant, on the factual findings established Held financial audit. This activity covers expenditure from the financial audit budget. 1 500.00 1 500.00
Публичност и комуникация/Publicity and Communication: Настоящата дейност осигурява ефективни мерки за публичност и визуализация на предоставената финансова подкрепа съгласно изискванията на Анекс 3 към Регламента на ФМ на ЕИП. Всички мерки за публичност и комуникация ще бъдат изпълнени от 1 външен изпълнител чрез провеждане на една процедура за избора му. Съгласно изискването след одобрението на проекта, ще се възложи изготвянето на подстраница на проекта към интернет страницата на община Велинград, която ще предоставя регулярна информация относно напредъка в изпълнението на дейностите по проекта, провежданите тръжни процедури, както и изчерпателна информация относно основни параметри на проекта. Допълнително на четирите входни точки на карето, обект на интервенция по проекта, ще се поставят временни информационни табели. След изпълнението на проекта, временните информационни табели ще бъдат премахнати и на тяхно място ще се постави възпоменателна табела (билборд), със значителни размери, поставена на видимо място. Освен това, ще се проведат встъпително и заключително информационно събитие - пресконференция, по проекта. Така описаните събития ще се проведат в началото на изпълнение на проекта и след приключване на дейностите по модернизация на системата за външно изкуствено осветление. This activity provides effective publicity and visualization measures for the financial support provided in accordance with the requirements of Annex 3 to the EEA FM regulation. All publicity and communication measures will be implemented by 1 external contractor by conducting a procedure for its selection. According to the requirement after the approval of the project, the preparation of a sub-page of the project will be assigned to the website of Velingrad municipality, which will provide regular information about the progress in the implementation of the project activities, procedures, as well as comprehensive information on the main parameters of the project. Temporary information boards will be placed in addition to the four entry points of the project's intervention box. After the completion of the project, the temporary information boards will be removed and a commemorative sign (billboard) will be placed in their place, with significant sizes placed in a visible place. In addition, a introductory and closing informational event will be held-a press conference, on the project. The events thus described will be held at the beginning of the project implementation and after completion of the modernization activities of the external artificial lighting system. 3 600.00 3 300.00

Забележки:

Елемент в светло синьо позволява показване на детайли при избирането му
Всички суми са в български лева (BGN) /1 EUR = 1,95583 BGN
Проектът се финансира от Оперативна програма „Добро управление”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд.
В изпълнение на проект BG05SFOP001-4.002-0003 „Повишаване на ефективността и ефикасността на Централното координационно звено“.