Обмяна на добри практики и опит: Поради специфичното си географско разположение, Република България е транзитна точка при преминаването на хора и стоки. Европейският съюз и България, в частност, са обект на интензивен миграционен натиск, вследствие на бежанската криза, предизвикана от конфликтите в Близкия изток и Северна Африка. Република България е изправена пред предизвикателствата по справяне с вълната от незаконна миграция от Близкия изток през Турция в посока към Европа, както и с тежката трансгранична престъпност, като международния наркотрафик от Латинска Америка през балканските страни към Европа, заплахата от терористични действия, прането на пари, контрабандата, трафикa на хора. Това прави особено важно прихващането на комуникации, проследяването на лица и обекти, проверката на кореспонденция за целите на борбата с престъпността. Съответно, използването на специални разузнавателни средства е неизменна част от мерките и механизмите за противодействие на трансграничната и организираната престъпна дейност.
С цел да се отговори на основните нужди и развитието на политиките за сигурност на национално и европейско равнище, ще се проучат добрите практики и опит в сродни и партньорски служби в други държави членки на ЕС в областта на дейностите по прилагане на СРС в борбата с тежката и организираната престъпност. Държавите са избрани по конкретни географски и политико-културни специфики. Ще бъдат обхванати сродни служби в следните държави членки на ЕС: Федерална Република Германия, Република Австрия, Кралство Белгия, Република Франция, Република Италия, Кралство Испания, Република Гърция, Република Румъния. С работните посещения се цели запознаване в дълбочина с механизмите при прилагане на СРС в нормативен, организационен, технологичен и кадрови план.
Федерална Република Германия, Република Австрия, Кралство Белгия, Република Франция, Република Италия, Кралство Испания са между дългогодишните страни членки на ЕС, лидери в изграждането на европейското законодателство в сферата на сигурността. Богатият опит на Република Италия, Кралство Испания и Република Гърция като държави, пазителки на външните граници на ЕС, в превенцията и противодействието на тежката и организираната престъпност, включително тероризма и трансграничната престъпност, би бил изключително ценен за Република България, като външна граница на Съюза. Република Румъния е страна, която има ангажименти, сходни с тези на Република България по синхронизиране на законодателството си с това на ЕС и по присъединяване към Шенгенското пространство.
В резултат на обмяната на опит ще се направи сравнение на нормативния режим на различните държави, регулиращ дейностите по използване на СРС, както и организацията им на практика.
На база на проучените добри практики и опит в държавите членки в областта на прилагането на специални разузнавателни средства ще се проведе широка дискусия със заинтересованите държавни институции в България, което би спомогнало за очертаване необходимостта от иницииране на законодателни промени, с цел постигане на по-добри резултати в наказателния процес и борбата с престъпността. |
116 254.05
|
0.00
|
Организиране и провеждане на съвместни семинари между ДАТО, като орган по чл. 20 от ЗСРС, органите по чл. 13 и чл. 15 от ЗСРС и органите, осъществяващи контрол върху дейностите по използване и прилагане на СРС: Дейността включва планиране, организиране и провеждане на съвместни семинари между ДАТО, като орган по чл. 20 от Закона за специалните разузнавателни средства (ЗСРС) и органите по чл. 13 и чл. 15 от ЗСРС, Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства (НБКСРС) и Парламентарната комисия за контрол над службите за сигурност, прилагането и използването на специалните разузнавателни средства и достъпа до данните по Закона за електронните съобщения. Семинарите ще се проведат в 9 (девет) града в България. От страна на ДАТО на семинарите ще присъстват представители на ръководството и служители, участвали в обмяната на добри практики и опит в други държави членки на ЕС. На семинарите ще бъдат представени и обсъдени резултатите от посещенията за обмяната на добри практики и опит в държавите членки на ЕС. Ще бъдат разисквани теми, свързани с действащата организация и нормативна уредба, регламентираща използването на СРС, както и проблеми в практиката. Целта на семинарите е да се подобри цялостното взаимодействие между държавните институции, ангажирани в работния процес по използване и прилагане на СРС, постигане на еднакво тълкуване на законовите разпоредби и създаване на по-добра единна организация по използване и прилагане на СРС, както и да се очертае необходимостта от евентуални организационни и нормативни промени. Предвижда се заключителен семинар с цел обобщаване на резултатите от проведените семинари с другите държавни органи и изготвяне на заключителен доклад. |
115 404.00
|
0.00
|
Организиране и провеждане на обучения по чужди езици и диалекти: Дейността включва организиране и провеждане на обучения по чужди езици и диалекти и надграждане на знанията на служители по съответните езици чрез изучаване на говоримите диалекти в съответните региони за осъществяване на основните дейности на ДАТО. Средните и висшите училища в България не предлагат в достатъчна степен обучение по редица редки езици и диалекти, нужни за правоприлагането в България и в частност за осъществяваната от ДАТО дейност и не отговарят на настоящото търсене на кадри в национален мащаб. За да отговори на нуждите на борбата с престъпността и за да осъществява безпрепятствено своите основни дейности, ДАТО трябва да разполага с достатъчен брой служители, владеещи различни езици и техните диалекти. ДАТО насочва усилията си към обучение на свои кадри, тъй като българското законодателство изисква СРС да прилагат само лица, които са единствено български граждани, т.е. не биха могли да се използват услугите на носители на езика, които са чужди граждани или с двойно гражданство. При нестихващата бежанска вълна от Близкия изток в посока към държавите от Западна Европа, опасностите от нелегалната миграция, заплахите от терористични актове и разпространение на радикален ислям, транснационалните финансови и данъчни престъпления, международният наркотрафик налагат нуждата от голям брой служители, владеещи разнородни езици и техните диалекти, говорими в страните от Близкия Изток и Северна Африка, в съседните за България балкански държави, както и езици и диалекти, говорими в страните от Западна Европа, особено в държави – външни граници на ЕС. Част от страните членки имат традиции в обучението именно по тези езици и диалекти, които кореспондират с актуалното състояние на средата за сигурност. За изпълнение на основната дейност на ДАТО и за целите на прилагането на СРС в превенцията и борбата с тежката и организираната престъпност, са необходими кадри, владеещи кюрдски, арабски и балкански езици, италиански диалекти, специфичните испански езици валенсиано и каталан. |
459 001.04
|
0.00
|
Специализирани обучения в областта на компютърните мрежи и комуникации и при използването на специфични софтуерни продукти: Участие на служители от ДАТО в специализирани обучения в областта на компютърните мрежи и комуникации и при използването на специфични софтуерни продукти и системи:
- обучение на служители и администратори за работа с криптографски средства, с права същите да провеждат обучение;
- обучение на служители по Академична програма Cisco в областта на компютърните мрежи и комуникации.
|
64 692.00
|
0.00
|
Специализирани обучения за повишаване на теоретико-приложните знания за изпълнение на дейности, свързани с използването на СРС: Специализираните обучения за повишаване на теоретико-приложните знания за изпълнение на дейности, свързани с използването на СРС включват:
- Специализирано обучение с предмет: „Запознаване и боравене с технически средства при прилагане на оперативните способи по чл. 5 и чл. 6 от ЗСРС в помещения“.
Участие на служители в професионални курсове за обучение, с цел придобиване на знания и способности за успешно изпълнение на задачи по планиране, подготовка и внедряване на аудио и видео устройства. Курсът е разделен на теоретична и практическа част. Теоретичната част обхваща дейност по запознаване с принципа на работа на устройствата. Практическата част се състои в настройка на техниката и провеждане на демонстрации по правилното използване на оборудването.
В рамките на обучението ще се изучават възможностите на придобити от ДАТО технически средства и оборудване. Програмата на обучението ще съдържа информация по т. 3 от раздел II на Приложение № 1 към чл. 25 от ЗЗКИ, във връзка с изпълнение на специфичните задачи на ДАТО, регламентирани в чл. 19б от ЗСРС.
- Специализирано обучение с предмет : „Методи при прилагане на оперативните способи по чл. 5 и чл. 6 от ЗСРС“.
Участие на служители в професионален курс за обучение по оперативните способи по чл. 5 и чл. 6 от ЗСРС, имащ за цел да предостави на обучаемите знание и способност за изпълнение на задачи по работа с различна пробивна техника, радар за стени и дейности по възстановяване. Курсът е разделен на теоретична и практическа част. Теоретичната част обхваща дейността по запознаване с принципа на работа на пробивната техника, радара за стени и добиване на знания по планиране, пробиване и възстановяване на отвори. Практическата част се състои в настройка на техниката и работа в различна пробивна среда. В рамките на обучението ще се изучават възможностите на придобити от ДАТО технически средства и оборудване. Програмата на обучението ще съдържа информация по т. 3 от раздел II на Приложение № 1 към чл. 25 от ЗЗКИ, във връзка с изпълнение на специфичните задачи на ДАТО, регламентирани в чл. 19б от ЗСРС.
- Специализирано обучение с предмет: „Запознаване и работа с технически средства при прилагане на оперативните способи по чл. 5 и чл. 6 от ЗСРС в превозни средства“.
Участие на служители в професионален курс за обучение за повишаване квалификацията на служителите, имащ за цел да предостави на обучаемите знания и умения за изпълнение на задачи по планиране, подготовка и прилагане на оперативни способи при внедряване на аудио и видео устройства в превозни средства. Курсът е разделен на теоретична и практическа част. Теоретичната част обхваща дейността по запознаване с техническите параметри на техниката и методите за бързо внедряване. Практическата част се състои в настройка на техниката и демонстрация. В рамките на обучението ще се изучават възможностите на придобити от ДАТО технически средства и оборудване. Програмата на обучението ще съдържа информация по т. 3 от раздел II на Приложение № 1 към чл. 25 от ЗЗКИ, във връзка с изпълнение на специфичните задачи на ДАТО, регламентирани в чл. 19б от ЗСРС.
- Специализирано обучение с предмет: „Методи при прилагане на оперативните способи по чл. 8 от ЗСРС“.
Участие на служители в професионален курс за обучение, имащ за цел да предостави на обучаемите знание и способност за изпълнение на задачи по успешно преодоляване на различни алармени системи. Курсът е разделен на теоретична и практическа част. Теоретичната част обхваща запознаване с принципа на работа на алармените системи. Практическата част се състои в придобиване на умения и демонстрация по негласно преодоляване на алармени системи. В рамките на обучението ще се изучават възможностите на придобити от ДАТО технически средства и оборудване. Програмата на обучението ще съдържа информация по т. 3 от раздел II на Приложение № 1 към чл. 25 от ЗЗКИ, във връзка с изпълнение на специфичните задачи на ДАТО, регламентирани в чл. 19б от ЗСРС.
|
243 417.78
|
0.00
|
Управление и изпълнение на проекта: В рамките на дейността ще се извършват дейности необходими за успешното изпълнение на операцията, наблюдение на напредъка на дейностите по реализирането ѝ, постигане на заложените цели и индикатори. Със заповед на председателя на ДАТО ще бъдат създадени екипи за управление и за изпълнение на проекта. В екипа за управление ще бъдат включени ръководител на проекта, координатор, счетоводител, технически сътрудник.
Дейността включва:
- организация и участие в изпълнението на дейностите;
- координация, мониторинг и контрол по изпълнението на проекта, осъществяван от екипа за управление и изпълнение на проекта, / спазване на времевия график, одобрения бюджет и правилата за допустимост на разходите/;
- представяне на изпълнението на проекта пред органите за контрол и одит; - спазване на правилата от СУК, ЗОП и други нормативни документи, свързани с изпълнението на проекта;
- подготовка на доклади и искания за плащане;
Чрез създадените механизми за оценка на степента на изпълнение на проекта и текущо отчитане (периодични съвещания, справки, доклади за напредъка, междинни доклади) ще бъдат постигнати предвидените резултати.
|
0.00
|
0.00
|
Видимост, прозрачност и комуникация: Реализацията на дейността ще бъде съобразена с изискванията за информираност и публичност съгласно чл. 50 от Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета от 24 юни 2021 г. за установяване на общоприложимите разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд плюс, Кохезионния фонд, Фонда за справедлив преход и Европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури, както и на финансовите правила за тях и за фонд „Убежище, миграция и интеграция“, фонд „Вътрешна сигурност“ и Инструмента за финансова подкрепа за управлението на границите и визовата политика.
В изпълнение на изискванията за прозрачност и видимост ще бъдат поставени устойчиви табели, които са ясно видими за обществеността и на които се откроява емблемата на EС в съответствие с техническите характеристики, посочени в приложение IX от Регламент (ЕС) 2021/1060. |
0.00
|
0.00
|