1. Организация и управление, комуникация, видимост и прозрачност и подготовка на документации за възлагане на обществени поръчки.: 1) организация и управление: Целта на дейността е да се осигури качествено изпълнение и управление на проекта. Министерство на здравеопазването е пряко отговорно за управлението на проекта и осигуряване качественото изпълнение на заложените дейности.ЕУП ще бъде определен със стартирането на проекта със заповед на министъра на здравеопазването и ще се състои от служители на МЗ. ЕУП ще включва следния състав и задължения:
- Ръководител: ръководи работата и отговаря за цялостната организация и изпълнение на дейностите; развива взаимоотношения със заинтересованите страни, с ключови институции и следи за навременната и коректна отчетност пред УО; ръководи изпълнението на дейностите; отговаря за отчитането на проекта към УО и към ръководството на МЗ; планира, ръководи и контролира работа на ЕУП; отговаря за верността на всички съставени по време на изпълнението документи.
- Координатор: подпомага ръководителя при планирането, организирането и реализирането на дейностите; осъществява координация по изпълнението; съвместно с ръководителя осъществява анализ на извършените дейности и предлага мерки за оптимизиране на резултатите; координира комуникацията с партньорските в изпълнението на проекта страни; подготвя необходимите справки и отчети за изпълнението на проекта.
- Правен експерт: отговаря за изготвянето на всички видове договори и заповеди, необходимостта от които възниква във връзка с изпълнението на проекта; отговаря за подготовката и провеждането на процедури за избор на изпълнители; изпълнява възложените му от ръководителя на екипа специфични задачи и отговаря за тяхното навременно и качествено изпълнение.
- Експерт по мониторинг на питейни води: осъществява подкрепа на координацията на дейностите по проекта и текущ контрол по изпълнението им; контролира пряко изпълнението на дейности, свързани с изпълнението на съответните анализи, съгласно Директива (ЕС) 2020/2184 и Наредба № 9.
- Експерт по доставки на оборудването: осъществява подкрепа на координацията на дейностите по проекта и текущ контрол по изпълнението им; контролира пряко изпълнението на дейностите по доставката на оборудването в рамките на проекта; отговаря и за контрола по изпълнение на договора с избрания изпълнител по отношение на разработването и интеграция на специализирания лабораторен софтуер.
- Финансист: отговаря за законосъобразното разходване на разходите; изготвя предложенията за поемане на задължения и извършване на разходи; изготвя междинни и окончателни финансови отчети; отговаря за поддържането на финансовото досие.
- Счетоводител - отговаря за законосъобразното осчетоводяване на извършваните разходи и постъпващите средства, отговаря за предоставянето на съответните счетоводни документи при подаване на искания за междинни и окончателни плащания, предоставя информация и достъп до счетоводния софтуер на Министерството на здравеопазването при извършване на проверки по проекта;
- Технически асистент: организира срещите на екипа; изготвя протоколи от проведените срещи; подпомага техническото изпълнение; организира и отговаря пряко за архивирането на досието на проекта.
2) видимост, прозрачност и комуникация: Дейностите популяризират приноса на ЕСИФ и на Програма "Околна среда" 2021 - 2027. Те ще отговарят на изискванията на Eдинен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за видимост, прозрачност и комуникация За информация за текущите дейности на проекта на електронната страница на МЗ ще бъдат публикувани новини и други документи. Ще бъдат организирани и проведени 2 бр. пресконференции - в началото и в края на проекта. Ще бъдат изработени и 2 бр. рол-банери. Ще бъдат изработени и поставени 6 бр. постоянни информационни табели . На всички изработени материали ще бъде посочен приносът на ЕС и Държавния бюджет.
3) подготовка на документации за възлагане на обществени поръчки: дейностите са в процес на изпълнение, съгласно Вътрешните правила за управление на цикъла на обществените поръчки в Министерството на здравеопазването. |
225 490.20
|
0.00
|
2. Доставка на лабораторна апаратура: Изискванията свързани с качеството на питейните води на ниво ЕС са регламентирани с Директива (ЕС) 2020/2184 и съответно Наредба № 9 (посл. изм. ДВ, бр. 43 от 16.05.2023 г.) за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели. Анализите на взетите проби по новите показатели ще се извършват в определени за целта лаборатории - НЦОЗА, РЗИ (Бургас, Плевен, Пловдив и Стара Загора). Във връзка с повишените изисквания на Директивата, които се констатират и от ЕК в последния публикуван доклад по отношение на обем, обхват и честота на извършвания мониторинг на питейната вода изискват осигуряване на нова, съвременна, уникална за страната лабораторна апаратура, чрез която да могат да се осъществяват съответните изследвания. В тази връзка ще бъде осигурено оборудване в Националния център по обществено здраве и анализи – София и РЗИ Бургас, Плевен, Пловдив и Стара Загора.
Оборудването е високоспециализирано и е съобразено с потребностите на лабораториите за изпълнение на препоръките. Оборудването се състои от следните апарати: Течно-хроматографска система LC/MS/MS с троен квадрупол и с DAD, Течно-хроматографска система LC/MS/MS с троен квадрупол за определяне на PFAS. Консумативи за работа на системата за две години, Газ-хроматографска система с масселективен детектор GC/MS/MS с троен квадрупол, Йонно хроматографска система IC за определяне на катиони, аниони, рН, електропроводимост, обща твърдост и хром (VI), Масспектрометър с индуктивно свързана плазма ICP-MS с троен квадрупол, ELISA спектрофотометър, Апарат за директен анализ на общ живак в твърди и течни проби, Йонен хроматограф с модул за определяне на цианиди, Апарат за определяне на общ органичен въглерод (ТОС), Течно-хроматографска система LC/MS/ High resolution (високоразделителен масспектрометър), Газ-хроматографска система с масселективен детектор GC/MS High resolution, Система/комбинация от модули за твърдофазна екстракция и концентриране с възможност за отделно ползване на концентриране под азот, Единна система за твърдофазна екстракция, специфична за определяне на PFAS (от екстрахиране до концентриране), Микровълнова пещ, Система за полимеразна верижна реакция в реално време (qPCR) с пет детектора, Лабораторни камини, Quantum Cascade Laser (QCL) система за определяне на пластмасови микрочастици и др.
Точният брой на отделните апарати и разпределението им в лабораториите са описани в приложениия файл - 24.6. Pril_5_Opis.
С осъществяването на дейността за обновяване и модернизиране на лабораториите на органите на държавния здравен контрол с нови средства за измервания за целите на мониторинга на питейни води ще се постигне:
1. Достигане на контролния мониторинг на качеството на питейната вода по обем и честота в съответствие с европейското и национално законодателство.
2. Допълване на базата данни за качеството на питейните води в страната с данни по показатели, за които все още поради недостатъчен мониторинг, няма необходимия обем изследвания във всички зони на водоснабдяване.
3. Въз основа на тези данни ще бъде получена по-пълна и точна картина на проблемите с качеството на питейните води в страната, което ще позволи и по-правилно определяне и приоритизиране на мерките за подобряване качеството им.
4. Дооборудване на лабораторното оборудване на лабораториите на държавния здравен контрол на съвременно ниво, което ще даде възможност да се разшири обхвата на провеждания мониторинг, вкл. и по параметри, невключени в директивата, но имащи важно значение за опазване здравето на хората. |
10 590 140.29
|
0.00
|
3. Доставка на оборудвани транспортни средства за превоз и съхранение на проби (мобилни лабораторни кабинети): Част от процеса по осъществяване на контрол върху качеството на питейните и минералните води е свързан и с реализиране на проверки и тестове на място, при водоизточника или по съответните водни басейни, в т.ч. реки. Част от изследванията изискват извършването им да е на място на пробовземането, тъй като в противен случай резултатите не биха били коректни. Обикновено местата на пробовземане са без осигурена нормална пътна инфраструктура, намират се на отдалечени места, което затруднява достъпа до тях. В тази връзка е необходимо да бъдат осигурени мобилни лабораторни кабинети, оборудвани с необходимата лабораторна апаратура, реактиви и условия за извършване на полеви тестове и съхранение на пробите и на резултатите. До момента в страната няма осигурена такава техника, което изкючително много затруднява дейността на структурите от системата на държавния здравен контрол. Предвижда се моторните превозни средства да са с осигурено задвижване на четирите колела, с което ще се повиши възможността им за достъп до отдалечени райони, до които няма асфалтови пътища. Автомобилите ще бъдат оборудвани минимум с Лабораторен многопараметричен цифров уред, Фотометър (турбидиметър) за измерване на мътността на водата, Батометър, Анализатор на остатъчен хлор в питейна вода, Спектофотометър, Термореактор, Електронни пипети, Кондуктометър и др. С изпълнението на дейността ще бъде запълнена съществена празнина в дейността на структурите от системата на държавния здравен контрол, като за РЗИ Бургас, Пловдив, Плевен и Стара Загора ще бъде осигурен по един мобилен лабораторен кабинет. Дейността на тези кабинети ще бъде междуобластна, като по този начин ще се подобри контрола на качеството на питейните и минерални води не само на територията на съответните области, където са разположени РЗИ. |
840 000.00
|
0.00
|
4. Разработване на специализиран лабораторен софтуер: Европейската комисия изисква държавните-членки да вземат необходимите мерки, за да гарантират, че структурите на държавния здравен контрол разполагат с възможност за онлайн публикуване или анализ на актуална информация за качеството на водите, предназначени за консумация от човека. Европейската сметна палата установи, че потребителите не винаги разполагат с лесен достъп до такава информация. В България към момента не е наличен софтуер, който да позволява предоставяне на информация в реално време от резултатите от извършените проверки. Не съществува и възможност за онлайн предаване на данни между отделните структури от системата на Държавния здравен контрол помежду си или към Министерството на здравеопазването, както и не е налична възможност за директно проследяване на данните от извършваните от съответните ВиК дружества проверки към РЗИ, НЦРРЗ, НЦОЗА и т.н. С цел да се свържат в една обща мрежа доставените апарати в изпълнение на предходния проект BG16M1OP002-1.011-0001-C04 Подобряване мониторинга на качеството на питейните води, както и на апаратурата, предвидена за закупуване с настоящото проектно предложение, ще бъде разработен специализиран лабораторен софтуер, който ще предоставя възможност за онлйан обмяна на данни, за качване на резултатите от изследванията в момента на излизането им, както и ще предвиди възможност за свързването на системата на държавния здравен контрол в България с тази на другите държави-членки на ЕС. Също така ще бъде разработена мобилна версия на софтуера, която ще позволи на здравните инспектори да качват данните и при извършваните от тях проверки по места. След разработването и внедряването на софтуера ще бъде извършено и обучение за работа на служителите от системата на държавния здравен контрол с програмите. |
752 874.51
|
0.00
|