Преразглеждане и актуализация на Предварителна оценка на риска от наводнения, съгл. чл. 4 от ДН във вр. с чл. 14 (1) от ДН и определяне на РЗПРН за ЧРБУ, съгл. чл. 5 (1) от ДН: Първият етап от разработването на ПУРН 2028 - 2033 г. е актуализацията на Предварителната оценка на риска от наводнения (ПОРН) и актуалиризиране на Райони със значителен потенциален риск от наводнения (РЗПРН). Картите на заплахата и картите на риска от наводнения се съставят на база на резултатите от ПОРН и то само за определените РЗПРН, и представляват втори етап при разработване на ПУРН. Резултатите от съставените карти на заплахата и карти на риска от наводнения служат като основа за трети етап, а именно изготвяне на Програмата от мерки и проект на ПУРН.
С изпълнението на тази дейност ще се преразгледа и актуализира ПОРН за Черноморски район за басейново управление на водите и ще се актуализират определените през втория цикъл на планиране РЗПРН в съответствие с актуализираната Методика за предварителна оценка на риска от наводнения, както и съгласно изискванията на Закона за водите и Директивата за наводненията (ДН). Подходът за Актуализирането на ПОРН е зададен в актуализираната методика за ПОРН, вкл. вида и обема на необходимата информация, начина по който ще се отчете изменението на климата, алгоритъма за актуализиране на оценката на определените РЗПРН през втория цикъл на планиране и др. В Актуализираната ПОРН, следва да бъдат включени и наводненията, предизвикани от интензивни валежи, както и всички наводнения случили се след януари 2020 г. до декември 2024 г. При преразглеждането на ПОРН е необходимо да се вземат предвид вероятните последици от промяната на климата върху заплахата от наводнения, съгласно изискванията на чл. 14 от ДН.
Дейността изисква да се извърши следната последователност от действия:
1. Събиране, систематизиране, обработка и обобщаване на информация и данни за минали наводнения в ЧРБУ за период 2020 - 2024 г. във връзка с актуализацията на ПОРН и въвеждане в специализирано приложение;
2. Анализ на данни и информация за минали наводнения в периода 2020 - 2024 г. и определяне на наводнения със значителни неблагоприятни последици по чл.4.2(б) от ДН, въз основа на критерии и прагове от Актуализирана методика за ПОРН;
3. Определяне на сериозни минали наводнения по чл.4(в) от ДН;
4. Определяне на бъдещи наводнения с потенциални неблагоприятни последици по чл.4.2(г) от ДН;
5. Оценка на влиянието на промяната на климата върху появата на наводнения;
6. Определяне на РЗПРН за ЧРБУ, съгл. чл.5(1) от ДН, чрез преглед на съществуващите РЗПРН и определяне на риска; използване на основен критерий за определяне на РЗПРН; прилагане на общи правила за определяне на РЗПРН; Прилагане на правила за прецизиране границите на предварително определените РЗПРН от предходните дейности.
7. Съгласно чл. 146р, ал. 1, т. 1 от ЗВ проекта на ПОРН се публикува и обявява на обществеността, включително на водоползвателите, за консултации и писмени становища. За по-добра осведоменост, осигуряване на директна връзка и разяснения при представяне на проекта на ПОРН на водоползватели, институции и други лица, във връзка с чл. 146с, ал. 2 от ЗВ, се предвижда провеждане на обществени консултации на проекта на ПОРН в гр. Варна, гр. Шумен и гр. Бургас. Освен това, проекта на ПОРН ще бъде публикуван на официалната интернет-страница на БДЧР.
8. Финализиране на проект на ПОРН и РЗПРН за Черноморски район за басейново управление на водите. |
103 466.00
|
0.00
|
Преразглеждане и актуализация на карти на районите под заплаха от наводнения, съгл. чл. 6 от ДН във вр. с чл. 14 (2) от ДН: Картите на заплахата и картите на риска от наводнения представляват втори етап при разработване на ПУРН и се съставят на база на резултатите от ПОРН и то само за определените РЗПРН.Резултатите от съставените карти на заплахата и карти на риска от наводнения служат като основа за трети етап, а именно изготвяне на Програмата от мерки и проект на ПУРН.Преразглеждане и актуализация на карти на районите под заплаха от наводнения, съгл. чл. 6 от ДН във вр. с чл. 14 (2) от ДН и преразглеждане и актуализация на карти на районите с риск от наводнения в РЗПРН за всеки сценарии и тип наводнение", включваща следните елементи - Хидроложки изследвания на РЗПРН; Определяне на водни количества за съответните сценарии - Q5%, Q1% и Q0.1% и екстремни сценарии (разрушаване и преливане над язовирна стена); Анализ на изменението на оразмерителните водни количества и изготвяне на резюме за необходимостта от актуализация на границите на заливане в карти на заплахата от ПУРН 2022 - 2027 г.; Геодезически измервания: заснемане на напречни профили, хидротехнически съоръжения (без язовири), характерни точки (опорни, контролни и др.) за новоопределени РЗПРН, за изменени РЗПРН и за райони под заплаха от наводнения с променени оразмерителни водни количества; Изработка на ЦМР за новоопределени РЗПРН и за изменени РЗПРН с характеристики сходни на ЦМР от ПУРН 2022 - 2027 г., съгласно Национална методика за картиране на заплахата и риска от наводнения; Хидравлично моделиране, включително калибриране и валидиране на моделите - при необходимост; Оценка на несигурността; Изработка на карти на заплахата от наводнения в РЗПРН за всеки сценарии и тип наводнение (Q5% - речни, дъждовни, морски; Q10% - речни, дъждовни, морски и Q0,1% - речни, дъждовни, морски наводнения) и Оценка на вероятните последици от промяната на климата върху опасността от наводнения. Оценка на експозицията, Оценка на уязвимостта и икономическите щети; Определяне на несигурността и ограниченията при използване на картите, Оценяване степента на риска от наводнения (Човешко здраве, Критична инфраструктура, Околна среда, Културно наследство, Селско стопанство, Транспортна инфраструктура, Социална уязвимост); Класифициране на РЗПРН. Изработка на проект на карти на риска от наводнения.Съгласно чл. 146р, ал. 1, т. 2 от ЗВ проекта на КЗН и КРН се публикува и обявява на обществеността, включително на водоползвателите, за консултации и писмени становища. За по-добра осведоменост, осигуряване на директна връзка и разяснения при представяне на проекта на КРН и КЗН на водоползватели, институции и други лица, във връзка с чл. 146с, ал. 2 от ЗВ, се предвижда провеждане на обществени консултации на проекта на КРН и КЗНв гр. Варна, гр. Шумен и гр. Бургас. Освен това, проектите на КЗН и КРН ще бъде публикуван на официалната интернет-страница на БДЧР. Изготвяне на финален вариант на КЗН и КРН след проведени обществени консултации и трансгранична координация и подготовка на информация за докладване съгласно Директивата INSPIRE. |
571 641.00
|
0.00
|
Актуализация на ПоМ и разработване на проект на ПУРН 2028 - 2033 г., съгл. чл. 7 от Директива 2007/60/ЕС (ДН) във вр. с чл. 14 (3) от ДН: Третият етап в разработването на ПУРН е изготвяне на Програмата от мерки и проект на ПУРН. Програмата от мерки се съставя на база на разработените във втори етап Карти на заплахата и карти на риска от наводнения.Резултатите от съставените карти на заплахата и карти на риска от наводнения служат като основа за трети етап. Проект на План за управление на риска от наводнения (ПУРН) в Черноморски район за басейново управление представлява актуализация на втория ПУРН, който се отнася за периода 2022 - 2027 г.
ПУРН се разработва в съответствие с изискванията на Директива 2007/60/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно оценката и управлението на риска от наводнения (ДН) и съответните разпоредби на Закона за водите на Република България. Черноморски район за басейново управление е един от четирите района за басейново управление в Република България, определени в съответствие с разпоредбите на член 152, ал. 1, т. 1 от Закона за водите, за който се изисква разработването на ПУРН.
ДН и Законът за водите изискват прилагането на подход за дългосрочно планиране на три етапа, с цел намаляване на риска от наводнения, които се преразглеждат на всеки шест години в рамките на цикъл, координиран и синхронизиран с цикъла на прилагане на Рамковата директива за водите (РДВ). Етапите на разработване на ПУРН са следните:
1. Разработване на Предварителна оценка на риска от наводнения (ПОРН) за всеки район за басейново управление, определен в съответствие с член 146а на Закона за водите.
2. Разработване на карти на заплахата (КЗН) и риска от наводнения (КРН), според изискванията на член 146д от Закона за водите.
3. Разработване на плановете за управление на риска от наводнения, включително и програма от мерки (ПоМ) към тях, с цел намаляване на риска от наводнения, в съответствие с изискванията на член 146и от Закона за водите.
Директорът на Басейновата дирекция е компетентен орган за басейново управление, отговорен за разработването на плана за управление на речния басейн (ПУРБ) и плана за управление на риска от наводнения. Актуализацията на плановете за управление на риска от наводнения са разработени съгласувано с актуализацията на ПУРБ и се включват в тях. При разработването на ПУРН се използват информацията и данните за разработването на плановете за управление на речните басейни.
ПУРН се приема от Министерски съвет и преразглежда и актуализира на всеки шест години.
ПУРН на ЧРБУ от втория цикъл на прилагане на Директива 2007/60/ЕО (Европейска Директива за наводненията) е с период на действие 2022-2027 г. и влиза в сила след утвърждаването му от Министерски съвет. Дейността ще се осъществи чрез изпълнението на следните действия:
1. Описание, обяснение и анализ за всички мерки, предвидени в ПУРН 2022 - 2027 г., които са били планирани, но не са били предприети по РЗПРН
2. Събиране, систематизиране, обработка и обобщаване на информация и данни за изпълнени мерки от ПУРН 2022 - 2027 г.
3. Актуализация на програмата от мерки, включително разширен анализ на разходите и ползите и приоритизиране на мерките. Оценка на напредъка по изпълнение на целите на ПУРН 2022 -2027 г., съгл. член 7 (2) от ДН; Описание на всички допълнителни мерки от публикуването на ПУРН 2022 - 2027 г.; Анализ на резултатите от ПОРН; Анализ на резултатите от КЗН и КРН
4. Приемане на изпълнението на обществената поръчка
5. Съгласно чл. 146р, ал. 1, т. 3 от ЗВ проекта на ПоМ и проекта на ПУРН се публикува и обявява на обществеността, включително на водоползвателите, за консултации и писмени становища. За по-добра осведоменост, осигуряване на директна връзка и разяснения при представяне на ПоМ и проекта на ПУРН на водоползватели, институции и други лица, във връзка с чл. 146с, ал. 2 от ЗВ, се предвижда провеждане на обществени консултации на проекта на ПоМ и проекта на ПУРН в гр. Варна, гр. Шумен и гр. Бургас
6. Изготвяне на проект на ПУРН
7. Изготвяне на финален вариант на проект на ПУРН след проведена процедура по ЕО |
101 170.00
|
0.00
|
Екологична оценка на проект на ПУРН 2028 - 2033 г.: Екологична оценка (ЕО) на План за управление на риска от наводнения в Черноморски район за басейново управление (ПУРН за ЧРБУ) 2028 – 2033 г. следва да се изготви в съответствие с разпоредбите на глава шеста на Закона за опазване на околната среда (ЗООС), Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми (Наредбата за ЕО) и други приложими нормативни актове. Съгласно чл. 3, ал. 2, т. 1 от Наредбата за ЕО, екологичната оценка се извършва едновременно с изготвянето на плана или програмата. Поради това, стартирането на тази дейност е едновременно с реализацията на трети етап от ПУРН, а именно ПоМ и проект на ПУРН.
Докладът за ЕО се разработва като единен документ, който включва съдържателна част по чл. 86, ал. 3 от ЗООС; списък на експертите и ръководителите на екипа, изготвили доклада за екологична оценка; декларации на всеки от експертите (по чл. 16, ал. 1 от Наредбата за ЕО); приложения.
Основните цели на ДЕО са насочени към интегриране на екологичните съображения в проекта на ПУРН за ЧРБУ 2028 – 2033 г. в процеса на изготвяне, чрез:
• анализ на текущото състояние и проблеми на околната среда, в т.ч. по отношение на човешкото здраве при обвързването им с предмета на ПУРН за ЧРБУ 2028 – 2033 г.;
• оценка на евентуалните въздействия, в т.ч. значителни, върху околната среда и здравето на хората от предвижданията на ПУРН за ЧРБУ 2028 – 2033 г., като въз основа на това се мотивира изборът на най-благоприятната за околната среда и здравето на хората алтернатива за реализирането на плана;
• предлагане на мерки за предотвратяване, намаляване и възможно най-пълно компенсиране на неблагоприятните последици и на мерки за наблюдение и контрол на въздействието върху околната среда и човешкото здраве при изпълнението на ПУРН за ЧРБУ 2028 – 2033 г.
Като самостоятелно приложение към ДЕО се изготвя нетехническо резюме, в обем не по-малък от 10 на сто от обема на доклада. Резюмето не следва да съдържа технически термини, разработва се на разбираем за широката общественост език и следва да съдържа необходимите нагледни материали – карти, снимки, схеми.
Съгласно чл. 19, ал. 1, ал. 3 и ал. 4 от Наредбата за ЕО, през различните фази на подготовка на проекта на ПУРН за ЧРБУ 2028-2033 г. и ЕО, Възложителят провежда консултации с обществеността, заинтересованите органи и трети лица, които могат да бъдат засегнати от реализирането на плана, с цел получаване и съобразяване на техните становища и бележки, по схема, която се изготвя като отделен документ.
Съгласно чл.19а от Наредбата за ЕО, следва да се изготви Задание за определяне на обхвата и съдържанието на ДЕО. Заданието следва да се предостави за консултации на компетентните и заинтересовани органи и трети лица, в т.ч. на широката общественост, определени, съгласно схема за консултации и постъпили предложения за включване на допълнителни заинтересовани страни, в резултат на консултациите по Заданието |
99 650.00
|
0.00
|
Организация и провеждане на трансгранични консултации на всеки от етапите на ПУРН 2028 - 2033 г.: Целта на изпълнението на тази дейност е да се постигне координация и съгласуваност при оценката и планирането на управлението на риска от наводнения в трансграничен аспект със съседните, на България, страни. Съгласно ДН ефективното предотвратяване и ограничаване на последиците от наводненията изисква съгласуване между държавите-членки, когато речният басейн попада в границите на Общността и сътрудничество с трети страни, когато речният басейн не е изцяло в границите на Общността. Това е в съответствие с ДН и международните принципи на управлението на риска от наводнения, основаващи се по-специално на Конвенцията на ООН за опазване и използване на трансграничните водни течения и международните езера. България, съвместно със съседните страни предприе действия за координация в съответствие с изискванията, заложени в Директивата за наводненията още през първия цикъл на планиране. Подписани са двустранни споразумения в областта на водите със съседните страни (Р.Турция, Р. Румъния). По силата на двустранно споразумение за сътрудничество при управление на водите между България и Румъния е създадена Съвместна комисия за управление на водите. Посоката на развитие на трансграничната координация при разработването на ПУРН 2028-2033 следва да се запази и доразвие. За Третия цикъл на планиране следва още на най-ранен етап да се предприемат съответните действия за съгласуване на работна програма за координиране и сътрудничество със съответната страна на съответните етапи и видове дейности за постигане на подобрена трансгранична координация. Установяване на по-тясно двустранно сътрудничество със съседните страни, чрез което да се постигне съгласуваност и координираност на необходимите действия, като за всеки един етап да се определят съответните елементи, данни и информация. Ефективно предотвратяване и ограничаване на последиците от наводнения чрез съгласуване със страните-членки и сътрудничество с трети страни в съответствие с ДН и международните принципи на управлението на риска от наводнения, основаващи се по-специално на Конвенцията на ООН за опазване и използване на трансграничните водни течения и международните езера. Съгласно изискванията на чл. 4 § 3 от ДН и чл. 146в от ЗВ се осигурява обмен на актуална информация, необходима за предварителната оценка на риска от наводнения, чрез БДЧР. На основание чл. 6, § 2 от ДН и чл. 146д от ЗВ, съставянето на карти за РЗПРН, които са общи с други държави, се извършва след предварителен обмен на информация между съответните държави. Съгласно чл. 8, § 2 и § 3 от ДН и чл. 146н от ЗВ проектът на ПУРН за всеки район за басейново управление или за част от международен район за басейново управление се съставя общ план за управление на риска от наводнения. Когато планът за управление на риска от наводнения е за част от международен речен басейн, който попада изцяло на територията на Европейския съюз, се съгласува със съответните държави членки в случаите, когато не се изготвя общ план за управление на риска от наводнения за целия международен речен басейн. Когато планът за управление на риска от наводнения е за част от международен речен басейн, който не попада изцяло на територията на Европейския съюз, планът се съгласува със съответните държави, ако е възможно, в случаите, когато не се изготвя общ план за управление на риска от наводнения за целия международен речен басейн.
В рамките на изпълнение на проекта, се планира реализацията на 3 броя срещи с Р. Румъния и 3 броя срещи с Р. Турция. Планира се една от срещите в Румъния и една в Турция да се осъществи чрез посещение на място в съответната държава. Две от срещите с Румънските представители ще бъдат организирани и проведени в електронна среда. Другите две срещи с представители на Турция, ще бъдат реализирани чрез обща среща в гр. София (МОСВ). Срещите ще бъдат своевременно организирани на всеки етап от разработването на ПУРН 2028 - 2033 г. |
31 038.04
|
0.00
|
Организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация и за разработване на документация за възлагане на обществени поръчки: Управлението на проекта ще се осъществява според действащата нормативна уредба за безвъзмездна финансова помощ по Програма „Околна среда" 2021-2027 г. Дейността се изпълнява за срока на реализация на проекта, като включва цялостното оперативно ръководство, финансово и техническо управление на изпълнението на проекта, включително специфични аспекти на изпълнението и отчитането на проекти, финансирани по ПОС 2021-2027; координация между изпълнители, бенефициента и други държавни институции; мониторинг върху текущото изпълнение на дейностите в проекта и докладването; законосъобразно избиране на изпълнители по проекта – организиране на обществени поръчки; администрирането на документооборота, публичността и комуникацията със заинтересованите страни и обществеността. За целите на оперативното управление се сформира Екип за управление на проекта (ЕУП), който включва 7 експерта – 1) ръководител, 2) координатор, 3) Юрист и лице по нередности, 4) финансист, 5) Лице, отговорно за ИСУН и архив, 6) Лице, отговорно за верификация на разходите, мониторинга и докладване, 7) Лице, отговорно за мерки за видимост, прозрачност и комуникация. Членовете на екипа за управление следва да покриват функции като подготовка на документите, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите, мониторинг и докладване, изпълнение на мерки за видимост, прозрачност и комуникация, съхранение на документите по проекта, функции по координация на дейностите по проекта, както и разработване на документация за възлагане на обществени поръчки по проекта. В процеса на управление на проекта ЕУП ще взаимодейства и приема становищата на екипа за изпълнение на проекта. ЕУП ще изготвя кратки доклади и ще запознава Ръководителя на бенефициента периодично с процеса на изпълнение на проекта от гледна точка на достигане на стратегическата му цел, което ще осигури устойчивост. Ще се подготвят периодични искания за възстановяване на извършени разходи по изпълнението на проекта. Периодът на изпълнение на дейността съвпада със срока на проекта. |
90 696.50
|
0.00
|