Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 382 TREES
Български

Programme: Programme "Environment" 2021-2027

Planning region: All

Description

The project is aiming the improvement of the capacity to prevent and respond to forest fires by creating and developing a methodological framework for preparing the population of the Republic of Bulgaria to protect and respond to forest fires, as well as by providing appropriate technical means and equipment for fighting forest fires.
Expected results of the project implementation are:
- Delivered 385 pcs. specialized vehicles for fire-fighting and operational activities, 67 pcs. mobile systems for extinguishing forest fires, 6000 pcs. PPE, 1500 pcs. air-breathing apparatus, 28 pcs. compressor installations and 23 pcs. stands, 11 000 pcs. hoses and 450 pcs. turbojets, 6 pcs. water tanks for helicopter firefighting;
- Equipped 6 centers for preparing the population for actions in case of forest fires in the city of Vratsa (Northwest Planning Region), Gergini village, Gabrovo district (North Central Planning Region), the town of Shumen (Northeast Planning Region), the city of Burgas (Southeast Planning Region), the village of Boshulya, district Pazardzhik (South Central Planning Region) and the city of Sofia (Southwest Planning Region);
- Prepared 26 860 people from the region in transition and less developed regions for forest fire prevention and response through theoretical and practical trainings;
- Developed a comprehensive model for increasing the capacity at the national level to prevent and respond to forest fires, by studying the readiness of the population, analyzing the results of the conducted trainings and adapting the information campaigns according to needs.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Доставка на специализираната техника и оборудване за пожарогасене : Автомобилите за пожарогасене са най-използвания тип специализирана техника на ГДПБЗН и именно те могат да се определят, като машините с най-голяма степен на натоварване и амортизация. Основен проблем при гасенето на горски пожари е осигуряването на гасителни вещества, екипи и технически средства в близост до мястото на пожара. В тази връзка се предвижда доставката на автомобили с повишена проходимост - тежък, среден и лек клас. Автомобилите "тежък клас" позволяват доставянето на големи количества вода, както за осигуряване на презареждане на място на други пожарни автомобили, така и за пълнене на сгъваеми резервоари. Автомобилите "среден клас" са с по-малки габарити и тегло и имат по-големи възможности за придвижване в пресечени местности от автомобилите тежък клас. За преодоляване на проблемите свързани с осъществяване на непосредствени пожарогасителни дейности на най-труднодостъпните терени, ще бъдат осигурени автомобили за пожарогасене „лек клас“, базирани на лекотоварно шаси тип "пикап". Те ще бъдат оборудвани с автономни системи за гасене с високо налягане, съответно - нисък разход на пожарогасително вещество и висока ефективност. Предимствата на системите за гасене с високо налягане са основание за допълнително осигуряване на 67 бр. мобилни системи, с които ще бъдат модернизирани налични в структурите на ГДПБЗН пожарни автомобили "лек клас". За гарантиране безпроблемна експлоатация на оборудването, е необходимо осигуряване на надлежно и своевременно гаранционно (сервизно) обслужване на пожарните автомобили лек, среден и тежък клас в рамките на 24 месеца. За осигуряване на вода при гасене с хеликоптери, в рамките на проекта се планира доставка на сгъваеми резервоари за вода. Това оборудване значително ще намали времето за презареждане с вода и съответно ще повиши ефективността за гасене на горски пожари. В звената на ГДПБЗН се използват и леки автомобили, които осигуряват ръководството на оперативните действия и значително повишават мобилността. Наред с техниката необходима за гасене на горски пожари, се очертава и нуждата от осигуряване на служителите с нови и сигурни лични предпазни средства. Към настоящия момент повече от 50 % от служителите не разполагат с необходимите лични предпазни средства, тъй като част от наличните такива са с изтекъл срок на годност. Поради тази причина е предвидена и доставката на лични предпазни средства. За сигурността на служителите в рамките на проекта е планирана и доставката на въздушни дихателни апарати, лицеви маски и бутилки за сгъстен въздух. Към момента голяма част от ползваните в страната са морално остарели. За експлоатацията на въздушно-дихателните апарати е необходимо да бъдат осигурени и подходящи компресорни инсталации за пълнене на бутилките със сгъстен въздух, както и стендове за постоянен контрол и осигуряване на безотказната работа на въздушните дихателни апарати. За гарантиране безпроблемна експлоатация на компресорните инсталации и стендовете, е необходимо осигуряване на надлежно и своевременно гаранционно (сервизно) обслужване на същите в рамките на 24 месеца. За осигуряване на пожарогасителната дейност е необходимо и допълнително осигуряване на струйници и шлангове. Тяхната ежедневна експлоатация води до ускорената им амортизация и налага необходимостта от редовната им подмяна. Предвидена е доставката на нови такива. Осигуряването на пожарни автомобили лек, среден и тежък клас, специализирана пожарна техника и оборудване ще даде възможност за прилаганe на различни, по-добри и по-ефективни способи и методи за гасене и по-добра защита на служителите. В Приложение към проектното предложение е представен подробен Анализ на настоящото състояние и наличността на техниката за гасене на горки пожари. 157 111 500.00 0.00
Оборудване на шест съществуващи центъра за повишаване готовността на населението към ГДПБЗН и адаптирането им за подготовка на населението за превенция и реагиране при горски пожари.: В рамките на проект "Центрове за повишаване готовността на населението за реакция при наводнения" по ОПОС 2014-2020 г. бяха създадени 6 обучителни центъра с учебни полигони, в 6-те региона на планиране на територията на страната, които бяха оборудвани за провеждането на теоретични и практически обучения за действия при наводнения. Центровете за подготовка на населението са разположени в областите Бургас, Враца, Габрово, Пазарджик, София и Шумен. За целите на подготовка на населението за реагиране при горски пожари в рамките на настоящия проект, ГДПБЗН планира използването на изградените вече центрове и тяхното адаптиране, за да отговорят на нуждите от съответните нови обучения. Основните мерки, които ще бъдат изпълнени в рамките на тази дейност са осигуряване на съоръжения за провеждане на различни типове обучения на населението за гасене на горски пожари, както и оборудване, обезпечаващо процеса на обучение и практическа подготовка за реагиране при горски пожари. Планира се доставка на различни и специфични видове оборудване, мебели, съоръжения, техника и облекла поради това, че на полигоните ще бъдат обучавани различни целеви групи от населението (от ученици 7-9 клас до представители на държавни горски предприятия). Оборудването ще спомогне за симулиране на условия близки до реалните при горски пожари и ще осигури необходимата техника за практическото обучение за действия при горски пожари. Мебелите, планирани за доставка са необходими за съхраняване на доставеното оборудване и осигуряване на процеса по обучение на населението. 1 920 910.80 0.00
Подготовка на населението за превенция и реагиране при горски пожари: Основна причина за възникването на горски пожари е човешката дейност. Необходима е промяна в разбирането на риска от горски пожари и нагласите на гражданите по отношение опазването на горите. Това налага развиването на методологическата рамка за подготовка на населението, чиито основи бяха положени в рамките на проект „Центрове за повишаване готовността на населението за реакция при наводнения“, финансиран по ОПОС, с който бе осигурено обучение на населението за защита и действия при наводнения. Натрупаният опит при разработване на обучителните програми и провеждането на самите обучения в рамките на горния проект ще бъде използван при нови обучителни програми за подготовка на населението по превенция и реагиране при горски пожари. Дейността предвижда още развиване на капацитета на служителите, които ще осъществят последващата практическа и теоретична подготовка на населението в случай на горски пожари, включително чрез обмен на опит и добри практики. В рамките на проекта се планира обучаването на 25 660 човека от ЮЗРП и от областите в по-слабо развитите региони, които са най-засегнати от горски пожари в Р България, попадащи в ЮЦРП, ЮИРП и СЗРП. От статистическите данни за горски пожари през предходните 10 г. става ясно , че почти 20 % от горските пожари в страната са на територията на СИРП и СЦРП. Затова за тези райони се планира обучение на допълнително 1200 човека, които попадат в посочените по-долу целеви групи. Обученията ще бъдат осъществени в два от центровете за подготовка на населението на ГДПБЗН, като същите ще бъдат основно насочени към осигуряване на превенция и недопускане на пожари, причинени от човешка дейност. В рамките на тази дейност ще бъдат организирани и проведени обучения по целеви групи, както следва: -подготовка на ученици: при подготовката на населението, специално внимание ще се отдели на учениците. Доказано е, че ако този тип обучения стартират в ранна детска възраст, получените умения и знания са по-устойчиви и трайни във времето, а доверието в институциите се повишава. Най-голямата група обучаеми ще са ученици 7-9 клас. За тях са предвидени двудневни обучения за превенция и реагиране, като предимство ще имат ученици, които членуват в МПО „Млад огнеборец“. На второ място по численост са предвидените обучения в „час на класа“ за ученици 3-6 клас. Те ще представляват теоретична подготовка за превенция на горски пожари в рамките на 1 учебен час, като ще бъде разработено методическо пособие, с което учителите да могат периодично да провеждат подобни обучения. Планират се еднодневни обучения за превенция и реагиране на ученици 10-12 клас, които ще бъдат проведени в центровете на ГДПБЗН, с цел провеждане и на практическа демонстрация. -подготовка на студенти: целта на обученията на студентите е да предизвика интерес към дейности по превенция и реагиране при горски пожари от една страна и от друга да ги мотивира да се включат в регистрираните доброволни формирования. В същото време обучението на студенти специалност „Педагогика“ може да положи основата на необходимата бъдеща подготовка на учениците в „час на класа“. За студентите са предвидени двудневни теоретични и практически обучения, които ще се проведат в центровете на ГДПБЗН. -подготовка на представители на държавни горски предприятия: обученията на представителите от тази целева група е тридневно, в центровете на ГДПБЗН. Статистиката сочи, че при голям брой запалвания, сред първите на мястото на пожара пристигат представители на горските предприятия, които често успяват да ликвидират малки на площ пожари. Непрофесионалната им подготовка и липсата на достатъчно опит за работа със специализирано пожарно оборудване, е възможно да ги поставя в риск и да застраши живота им. С цел намаляване на инцидентите е целесъобразно да се осигури обучението на посочената целева група, като същото ще включва освен подготовка за самостоятелни първоначални действия, така и подготовка за съвместни дейности със служители на ГДПБЗН. 8 611 758.19 0.00
Провеждане на информационно-разяснителни кампании: Намаляването на случаите на запалвания и пожари, предизвикани от човешка дейност, както и намаляване на негативните ефекти от горските пожари са пряко свързани със степента на осведоменост на населението относно риска от горски пожари. Провеждането на информационно-разяснителни кампании за повишаване осведомеността на населението с акцент върху превенцията и готовността за реагиране в критични ситуации би довело до много и позитивни резултати при ограничаването на преките и косвени щети от горски пожари. Информационно-разяснителните кампании е необходимо да включват различни мерки и методи за разпространение на информацията сред хората, като целта е достигане до по-голям брой хора и целеви групи. Предвид спецификата на кампаниите, а именно – горските пожари, в рамките на настоящия проект се планират дейности, които ще бъдат осъществявани целогодишно и такива, които ще бъдат изпълнявани само в рамките на пожароопасните сезони през целия период на изпълнение на проекта. Очаквани резултати от информационно-разяснителните кампании: Повишена осведоменост на населението относно причините за възникване на горски пожари и относно ролята на човешката дейност в това отношение; Повишаване на осведомеността на населението относно превантивните мерки, които могат да бъдат взети за недопускане възникване и разпространение на горски пожари; Подобряване на информираността и възможностите за реагиране в случай на горски пожари – какви мерки може да предприемем, кои човешки действия са правилни и в каква последователност е необходимо да се изпълняват, какво е от изключителна важност да знае всеки човек в подобна критична ситуация и т.н. Целта на информационно-разяснителните кампании е да помогне на населението да разбере, как да не се допуска възникване на горски пожари, как да се действа в случай на пожар, как да се помага на хора в беда и т.н. Осъществяването на информационно-разяснителните кампании е в съответствие с една от петте европейски цели за устойчивост при бедствия, а именно: готовност – повишаване на осведомеността за рисковете и готовността на населението. Промяната в разбирането за риска от горски пожари и промяната в нагласите на българското общество по отношение опазването на горите, в допълнение към доставената специализирана техника и оборудване на професионалните екипи ще намали материалните щети и ще ограничи броя на пострадали и загинали, вследствие на големи горски пожари. 310 000.00 0.00
Провеждане на социологически проучвания за оценка на дейностите за повишаване готовността на населението за адекватно реагиране при горски пожари : В рамките на дейността са предвидени следните поддейности: Поддейност 1: Проучвания за текущо наблюдение и оценка на резултатите от провежданите обучения сред целевите групи - изпълнителят следва да извърши три проучвания в рамките на срока за изпълнение на договора по обществената поръчка за дейност 5 и да предостави три аналитични доклади с резултати за всички целеви групи по Проекта. Проучванията ще се осъществят на територията на страната, като ще бъдат проведени съответно при достигане на 30% обучени, при достигане на 60% обучени и при достигане на 90 % обучени. В рамките и на трите проучвания следва да осъществи един и същи набор от проучвания чрез използването на комбинация от количествени и качествени методи, за да се използват предимствата и на двата вида изследвания. Изпълнителят по сключения договор трябва да предвиди различни методи за събиране на количествената информация, като минимума проучени лица е 800 обучени и 800 необучени за всяко текущо проучване, а за качествените проучвания - минимум 6 бр. дискусии с представители на целевите групи за всяко текущо проучване. Целта на тези поддейност е да се даде възможност за постоянно адаптиране на обучителния процес към нуждите на обучаемите и подобряване на ефективността от обученията. Поддейност 2: Финална оценка на въздействието от изпълнението на Проекта - включва извършването на количествени и качествени проучвания. Целта да тази поддейност е да се даде отговор на въпроса какво е оказаното въздействие върху целевите групи и до каква степен са изпълнени специфичните и общата цели на Проекта, свързани с повишаване готовността на населението за превенция и адекватно реагиране при горски пожари. В рамките на дейността е предвидено събиране и анализиране на информация, чрез провеждане на количествени и качествени проучвания. Количествените проучвания следва да се извършат чрез: - Национално представително проучване сред 1000 ученици - Национално представително проучване сред 1000 пълнолетни лица. Качествени проучвания следва да се извършат чрез: - провеждане на дискусии с представители на целевите групи по Проекта, участвали в обучения - минимум 6 бр. дискусии: 2 бр. дискусии с ученици, 2 бр. дискусии със студенти и 2 бр. дискусии с представители на държавни горски предприятия -провеждане на интервюта със служители/обучители на възложителя, ангажирани с изпълнението на Проекта - препоръчително минимум 12 бр. индивидуални интервюта. 160 000.00 0.00
Организация и управление на проекта, видимост прозрачност и комуникация: Поддейност 1. Управление на проекта - в рамките на дейността ще се сформира екип за управление на проекта, който ще е отговаря за изпълнението на всички заложени дейности, както и тяхното коректно и навременно отчитане. Екипът ще е съставен от служители на ГДПБЗН-МВР с нужните опит и квалификация, като ще бъде подпомаган при нужда от Асоциирания партньор – Академия на МВР. Eкипът редовно ще организира срещи за напредъка на проекта, оценка на изпълнението, контрол на управлението на проекта и други задачи, свързани с проекта, като ще предприема корективни мерки в случай на необходимост. Управлението на проекта ще се осъществява според правилата и процедурите на ПОС 2021-2027, както и съгласно вътрешните правила на ГДПБЗН. То обхваща целия период на изпълнение на проекта и включва цялостното финансово и техническо управление, мониторинг върху текущото изпълнение на дейностите в проекта, администриране на проекта (документиране и архивиране), координация между изпълнители и структури на бенефициента, както и други държавни институции. Дейността обхваща изготвянето на необходимите, съгласно изискванията на ПОС 2021-2027 технически и финансови отчети, документи, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите, както и всяка друга документация, свързана с доброто управление на проекта. За целите на управлението ГД ПБЗН ще прилага и процедури за приемане на работата и специфични механизми за контрол на изпълнението на обществените поръчки по проекта. Избраните изпълнители ще следва да докладват изпълнението на договорите, а екипът за управление на проекта ще прави проверки на място, с цел да установи доколко изпълнението следва техническите задания и заложеното в техническите предложения. За нуждите на екипа е предвидено осигуряване на закупуване на консумативи, материали, обзавеждане, оборудване за административни цели (преносими компютри, мобилни телефони и мултифункционални устройства), обезпечаване командироването на служителите, както и разходи за възнаграждения и осигуровки. Поддейност 2. Мерки за видимост, прозрачност и комуникация - в рамките на дейността се предвижда осъществяване на мерки за видимост, прозрачност и комуникация, които отговарят на условията и изискванията , описани в Дял ІV, глава ІІІ „Видимост, прозрачност и комуникация“ на Регламент (ЕС) 2021/ 1060. Всички планирани мероприятия за комуникация, видимост и прозрачност ще указват произхода на финансирането чрез поставяне на емблемата на ЕС в съответствие с приложимите изисквания. Тази поддейност включва: - организиране на начална и заключителна пресконференция за представяне целите и резултати от проекта; - представяне на проекта, целите и резултатите на уеб сайта на ГДПБЗН, на сайта www.pojarna.com и на сайтове в социални медии; - създаване на аудиовизуален продукт - 1 филм, онлайн разпространение на филма, както и излъчване на същия на електронното табло на ГДПБЗН; - дизайн, изработка и доставка на постоянни обяснителни табели – 2 бр.; - дизайн и изработване на банери (6 броя); - дизайн и изработване на материали за популяризиране на проекта – тефтери, календари и други промоционални материали. Поддейност 3. Подготовка на документациите за възлагане на обществени поръчки - всички обществени поръчки в рамките на останалите дейности по проекта се планира да бъдат обявени до датата на подаване на настоящето проектно предложение. Единствено обществените поръчки за осигуряване на оборудване и материали, както и съответните консумативи, необходими за администрирането на проекта, както и дейности свързани с видимост, прозрачност и комуникация на проекта, ще бъдат проведени след стартиране на проекта. Документациите на обществените поръчки се изготвят от служители на ГДПБЗН- МВР на база на Заповеди за сформиране на работни групи и при спазване на Вътрешните правила за управление на цикъла на обществените поръчки в ГДПБЗН - Microsoft Word - VP_102022 Pregled 291122_FIN (mvr.bg). 1 850 000.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).