Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.: Дейността е необходима за утвърждаването ни като зелено предприятие, в което добрите условия на труд и начинът на организиране на работа се разглеждат в контекста на екологично отговорно поведение както на ниво предприятие, така и на ниво служител. Целта на дейността е да създаде условия в "Блок 2003" за посрещане на новите предизвикателства, свързани с осъществяването на прехода към климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа. Всекидневната работа на металообработващия сектор, в който нашето предприятие функционира, води до значително въздействие върху околната среда. Изчерпват се ресурси, отделят се емисии и вредни газове в атмосферата, получават се отпадъци. Като отговорно към околната среда предприятие, Блок 2003 се стреми към максимално ресурсноефективно влагане на производствените суровини с минимален отпадък, който се предава за рециклиране, към оптимално планиране на веригата на доставките, към внедряване на технологии с ниско потребление на ел. енергия и вода и др. За целта непрекъснато обновяваме машинния парк с такъв, който да ни позволява за спазваме принципите на кръговата икономика в предприятието ни. Настоящият проект също е стъпка в посока да внедрим „зелени“ практики като съчетаем усилията ни за щадящо околната среда производство с безопасно и приятно за човека място за работа. Съзнаваме, че усилията на ниво ръководство за технологична модернизация и закупуването на оборудване според последните екологично съобразни новости не са достатъчни, ако не се осигури ангажираността на всяка работна единица. Това може да е възможно единствено, ако се повиши качеството на отделните работни места и ангажираността на служителите ни. Затова и чрез проекта като цяло и тази дейност в частност ще се фокусираме върху въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места и изграждане на цялостна екологосъобразна фирмена култура и мотивиране на екологосъобразното мислене на служителите.
Дейността включва следните четири етапа, които ще се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места. Всяка „зелена“ карта ще съдържа набор от действия за изпълнение на работните процеси, водещи до положителен ефект по отношение на повишаване на ресурсната ефективност и/или за намаляване въздействието върху околната среда и/или за повишаване устойчивостта на предлаганите продукти и услуги, в зависимост от спецификите на отделните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
Чрез изпълнението на дейността при посочената последователност усилията на компанията в посока намаляване на въздействието върху околната среда ще се систематизират и ще достигнат до всяко работно място и всеки зает в предприятието. Оценката на текущата дейност ще послужи като отправна точка за изграждането на устойчиви работни модели, като ще даде на ръководството обективна картина за необходими подобрения, а към служителите ще предаде основните екологични принципи във фирмената политика и най-важното ще им даде инструменти как в ежедневната си работа да ги прилагат всеки според своите задължения и организация на работа. |
15 200.00
|
0.00
|
Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло: Основната цел на настоящата дейност е да бъдат осигурени здравословни условия на труд чрез подобряване на защитата на служителите в предприятието. За тази цел е необходимо закупуване на ЛПС, както следва:
- 4 бр. заваръчни шлемове за заварчици;
- 10 бр. очила за работа с компютър.
Заваръчните шлемове ще бъдат използвани на постовете, където се извършва окончателната заварка на детайлите, тъй като заваръчните дейности там са с най-голяма интензивност. При направено замерване през месец ноември 2023 г. се установи, че концентрацията на химични агенти в заваръчния ни цех не отговаря на изискванията на Наредба 13 от 30 декември 2003г. за защита на работещите от рискове, свързани с експозиция на химични агенти при работа. В доклада от оценката на риска е определена висока степен на опасност от увреждания, причинени от вдишване на метален прах и аерозоли. Затова е необходимо заварчиците да ползват шлемове с високо ниво на защита. Докато текущо използваните шлемове предпазват единствено от пръски и от UV лъчения, чрез проекта желаем да закупим заваръчни шлемове със система за принудително подаване на въздух. Чрез нея се осъществява защита от вдишване на дим и прах при заваряване, което е от първостепенно значение за здравето на работниците.
Наред с посоченото, след извършената оценка на риска и осъществени прегледи при очен лекар се установи, че административните ни служителите усещат умора в очите от продължителната работа с монитор и е необходимо използването на предпазни очила. В Наредба № 7 от 15.08.2005 г. за минималните изисквания за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при работа с видеодисплеи е записано, че работодателят осигурява дейности с цел намаляване на натоварването, дължащо се на работата с видеодисплеи, както и текущи прегледи при очен специалист. Административните ни служители прекарват по 7-8 часа пред компютрите и въпреки регламентираните почивки се появяват проблеми със зрението и общото състояние. В момента не се използват никакви средства за защита на очите от вредните влияния на видеодисплеите. Последствията от незащитена работа с компютър могат да бъдат хронично главоболие, продължителна зрителна умора, замъглено зрение, хронична сухота в очите. Всички тези проблеми причиняват значителен дискомфорт. Един от най-честите ефекти е замъгленото зрение. То се характеризира със загуба на остротата на зрението и неясното виждане на обектите. Колкото по-продължително се напрягат очите, толкова по-неясно е зрението. Фокусиране на погледа върху близкостоящи обекти като изображенията на компютърния екран пренапряга очните мускули и води до т.нар. умора. Ако не бъдат предприети мерки, могат да се появят и други симптоми като прекомерно сълзене, виене на свят, дори гадене. Такива оплаквания зачестиха и при нашите служители.
За да осигурим адекватна защита на здравето на административния си персонал, трябва да закупим защитни очила. Така ще изпълним условията на Наредба № 7, както и предписанията на службата по трудова медицина. Затова ръководството заложи закупуване на защитни очила за работа с компютър като мярка в програмата за минимизиране на риска. Ще закупим предпазни очила за продължителна работа пред видеодисплей от висок клас, които имат вградена защита от UV лъчи, филтър за защита от вредната "Синя светлина" и постоянен филтър против лъчения, или т.нар. антирефлексно покритие, който намалява изпарението на слъзният филм при продължителна работа с монитори. Блокирането на синята светлина ще помогне на организма да поддържа естествения си биоритъм. Ще изберем рамки, които да бъдат изработени от устойчиви и издръжливи материали, така че да се използват продължително време. Стъклата ще блокират и голяма част от ултравиолетовия спектър.
Със закупуването на гореописаните лични предпазни средства ще осигурим надеждна лична защита на служителите си от администрацията и на заварчиците в предприятието.
Етапите на изпълнение са:
1. Избор на изпълнител;
2. Доставка и въвеждане в употреба. |
10 276.68
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд - част 1: Дейността има за цел да осигури безопасни и здравословни условия на труд, както и да подобри здравния статус на служителите чрез осигуряване на средства за колективна защита. Част 1 от дейността ще бъде изпълнена чрез доставка и въвеждане в експлоатация на следните активи:
- 8 бр. аспирационни маси;
- 3 бр. климатични сплит системи, съобразно площта на помещенията, в които ще бъдат поставени.
Климатичните системи и аспирационните маси ще бъдат поставени в цеховете ни с най-голямо замърсяване, където са най-сериозни и нуждите на представителите на целевата група от подобрения по отношение на рисковете запрашаване, наднормен шум и неблагоприятни фактори на микроклимата. Тези активи ще бъдат поставени в цеховете ни за заваряване и почистване. Помещението за заваряване е 500м2 и в него работят 11 мъже. Общо 10 мъже работят със заваръчни апарати, като на 6 от заваръчните постове се извършва прихващане (сглобяване) на изделията и на 4 заваръчни постове – окончателна заварка. Съществуващата аспирация не успява да се справи с високото ниво на запрашаване, а честото отваряне за проветряване не позволява доброто отопление на помещението. Към момента в помещението няма изградена климатична система - през лятото се използват вентилатори на всяко работно място, а през зимата - съответно духалки или калорифери. Това не позволява осигуряването на здравословен и постоянен микроклимат в помещението. За наднормения шум също към момента нямаме пълноценно решение, освен частично чрез ЛПС на заварчиците. И трите посочени проблема ще се адресират от закупуването на 4 аспирационни маси за заваряване и 2 климатични системи в това производствено помещение. Съществуващата аспирационна система ще продължи да действа, а на 4-те заваръчни поста за окончателно заваряване ще се монтират новите заваръчни маси със собствена аспирационна система. Чрез тях въздухът от задименото и запрашено пространство в зоната на заваряване се засмуква под него и преминава през филтри, което значително намалява замърсяването на въздуха както в зоната на работа, така и респективно в цялото помещение. В допълнение изграждането на нова общо-обменна климатична инсталация за целия участък ще позволи вкарваният чист въздух да бъде темпериран за поддържане на нормална температура през всички годишни сезони. Посоченото ще допринесе значително за подобряването на работната среда в отговор на нуждите на работниците от здравословни условия на труд с минимален риск за здравето.
В цеха ни за почистване ситуацията е аналогична. Там също има силно замърсяване за въздуха и наднормен шум, проблеми с аспирацията и климатизацията. Помещението е 90м2, в него се извършва зачистване на заварки и повърхностни дефекти. Четирима мъже работят в този участък. Съществуващата аспирационна система е стара и не достатъчно надеждна, а отоплението се извършва по същия начин като в цеха по заваряване. И тук проблемът с микроклимата ще бъде решен чрез изграждане на климатична система. Чрез монтажа на четири шлосерски маси със собствена аспирация запрашеният въздух в работната зона ще се засмуква под нея и след преминаване през филтри ще се изпуска навън. Шумозаглушителят ще ни помогне да се справим и с риска от наднормен шум в помещението.
Аспирационните маси, които желаем да закупим, са един вид и за двата цеха, подходящи както за заваряване, така и за шлайфане. Те представляват работна маса и абсорбционно- филтрираща система едновременно. Отстраняват праха и дима от зоната на дишане около заварчика чрез всмукване през повърхността на работната маса и филтриране във вътрешността й. С тези абсорбционни маси работните места ще бъдат снабдени с много добра филтрираща и аспирираща система, предпоставка за осигуряването на добрия здравен статус на работниците.
Направените замервания по отношение на микроклимат и концентрация на прах в околната среда в описаните помещения показват значителни отклонения от нормите, поради което посочените мерки са предвидени в плана на компанията за минимизиране на риска. |
221 002.20
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд - част 2: Част две от дейността е насочена към осигуряването на ергономия при работа както за служителите от администрация, така и за тези от производството. За целта предвиждаме закупуване на ергономични столове, както следва:
- 10 бр. офис столове;
- 30 бр. индустриални столове с облегалки
Към момента служителите в администрацията работят на столове, които не осигуряват ергономия при работа и не отговарят на нормативните изисквания в тази област, а служителите в производството използват обикновени столове, тип кухненски. За всички служители в администрацията ще закупим ергономични столове с оптимални характеристики, позволяващи висок комфорт на работа и превенция на здравето. Индустриалните столове са планирани както следва: 4 от индустриалните столове, които ще закупим по проекта са планирани за участък Лазерно рязане и огъване, 3 са за отдела по сглобяване на играчки, 3 са за участъка за зачистване на детайли, 10 ще бъдат в участъка за механична обработка и 10 ще разположим в заваръчния цех. Нашите служители в производството работят при двусменен режим на работа и реално един стол ще се ползва от двама заети съответно в различните смени. От Службата за трудова медицина определят нивото на риска по отношение на ергономия със степен, налагаща вземането на мерки. Затова сме планирали такива в плана ни за превенция на риска.
Ергономията е свързана с взаимодействията между целевата група служители и тяхната физическа и организационна среда. Ергономичността може да намали риска от разтежения и навяхвания и други свързани мускулно-скелетни наранявания (MSI), което е и най-честата травма, свързана с работата както при административните служители, така и при заетите в производството. Този тип травми се появяват при излагането на следните рискови фактори като повторяемост на движенията; напрежение; принудителна поза; притискане; вибрации, които са характерни в различна комбинация за нашата работна среда. Зачестиха оплакванията от служителите в тази посока. Обикновените столове, които използваме в момента, допринасят за неестествената позиция на тялото и така напрежението върху цялото тяло се увеличава. Неудобството ограничава движението, с времето води до болки в долната част на гърба, усещане за скованост и общ дискомфорт. Основно ергономично изискване при организацията на работната поза е създаването на условия за редуване на работните пози в течение на работния ден. Работната поза трябва да се определи така, че да се избягва протягане на ръцете и навеждане на тялото. За да се осигури високо качество и превенция на работните места на административните служители, предвиждаме закупуването на ергономични офис столове. Тези офис столове осигуряват максимален комфорт през натоварения работен ден в администрацията. Отличават се с висока облегалка, подложка за крака, извити подлакътници и дебело подплатена седалка, които осигуряват комфорт при дълги работни сесии. Конструкцията с регулируема височина позволява да се приспособи към височината на бюрото и да се постигне удължен комфорт и здравословно положение на гръбначния стълб. Благодарение на регулиращите функции, тялото заема оптимална поза през цялото време на работа, което води до намаляване на умората, напрежението и болките.
За производствените позиции изключително важно е регулирането на седалката и на облегалката. Важна е и поставката за краката, като всички столове ще се съобразени с това, така че да се постигне не само удобство на работа на заетите в производството, а и по-високо ниво на здравна защита.
Чрез закупуването на ергономични столове както за производствения, така и за административния персонал, ще изпълним предписанията, отправени от службата по трудова медицина към нас в посока ергономия на работа. Така ще осигурим защита на хората и ще намалим степента на риска при физиологичните фактори.
Етапите през които ще премине изпълнението на дейността и в двете й части са следните:
1. Събиране на оферти
2. Избор на изпълнител
3. Доставка и въвеждане в експлоатация |
0.00
|
0.00
|