Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд. (Дейност 1): Изпълнението на тази дейност се явява съвременно екологично решение в посока кръгова икономика и намаляване на емисиите от CO2.
ИН-ЛЕД ЕЛЕКТРОНИКС е компания с утвърдена екологична политика, ориентирана към постигане на оптимална ресурсна ефективност, по-малък климатичен отпечатък и избягване на въглеродно-интензивни производствени операции. Предприятието се придържа към щадящи околната среда технологии и процедури, прилагайки висока степен на контрол на всеки етап от своята производствена верига, с цел предотвратяване и минимизиране на неблагоприятни въздействия от дейността върху околната среда. Ангажираността на предприятието с опазването на околната среда се изразява и в ефективно и отговорно управление на генерираните отпадъци.
Чрез въвеждането на „зелени“ модели на организация на труд и работни процеси в рамките на настоящия проект, ИН-ЛЕД ЕЛЕКТРОНИКС цели да допринесе за прехода към климатично неутрално производство посредством повишаване на ресурсната ефективност на своята дейност и намаляване на емисиите парникови газове, генерирани от производствените и административните процеси на предприятието, в съответствие с целите на зеления преход.
Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
За целта, ИН-ЛЕД ЕЛЕКТРОНИКС ще проведе процедура за избор на изпълнител по реда на Глава четвърта от ЗУСЕФСУ, който ще се запознае обстойно с дейността на предприятието, съществуващата организация на труд и процедурите по управление на човешките ресурси от гледна точка на въздействието върху околната среда.
Отчитайки спецификата на работните места и цялостния производствен процес, изпълнителят ще разработи „зелени“ модели на организация на работните процеси, насочени към оптимизиране на използването на ресурси и осигуряване на по-екологосъобразна работна среда и организация на труда.
За въвеждането на разработените „зелени“ модели изпълнителят ще изготви план от мерки за тяхното прилагане на практика, заедно със „зелени“ карти, касаещи конкретните работни места, които ще представи на ръководството на ИН-ЛЕД ЕЛЕКТРОНИКС за одобрение и приемане.
Всички служители от целевата група по тази проектна дейност ще бъдат запознати с нововъведенията и ще преминат необходимото обучение и инструктаж, с цел успешното прилагане на новите екологосъобразни практики.
Амбицията на ИН-ЛЕД ЕЛЕКТРОНИКС е чрез въвеждането на екологосъобразни практики в цялостната организация на работния процес и насърчаването на екологосъобразни модели на поведение сред своите служители да спомогне за изграждането на зелена култура и съзнание за опазване на заобикалящия свят и отговорно потребление на ресурси.
ЦЕЛЕВАТА ГРУПА, към която е насочена настоящата дейност обхваща ВСИЧКИ служители на предприятието, вкл. Управител и заетите в отдел „Електроника“ и отдел „Сглобяване на детайли“ - общо 16 човека, от които 2 мъже и 14 жени.
Бюджетът, предвиден за изпълнение на настоящата дейност възлиза на 2 666,56 лв, формиран както следва:
16 служители х 166,66 лв = 2 666,56 лв
|
2 666.56
|
0.00
|
Закупуване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло. (Дейност 3): Настоящата дейност цели осигуряване на лични предпазни средства за всички служители на предприятието (заети в отделите „Електроника“ и „Сглобяване на детайли“), общо 16 служители.
Целевата група обхваща всички работещи в предприятието, за които рисковете за здравето и безопасността при работа не могат да бъдат избегнати или намалени в достатъчна степен чрез средства за колективна защита или посредством мерки, методи и процедури при организация на труда. Предвидените за закупуване ЛПС са определени въз основа на оценката на риска и планираните мерки за предотвратяване, ограничаване и намаляване на рисковете при работа, съответстват (по вид, брой, срок на износване и начин на употреба) на утвърдения списък на работните места и видовете работи, при които се използват.
В рамките на настоящата проектна дейност ще бъдат закупени и осигурени обувки със защитно метално бомбе S1, ESD, EN 347. Предвидените обувки са задължително лично предпазно средство за служителите на предприятието, осигуряват необходимата ESD защита и защита на долните крайници от механични увреждания, и се характеризират със слаба проводимост и висока изолационна и противохлъзгаща функция.
Поради естеството на работата с електронни компоненти и печатни платки и нанесеното антистатично покритие в работните помещения е наложително използването на антистатични обувки. Този тип обувки са задължително предпазно средство за служители, извършващи монтажни дейности свързани с чувствителни към електростатичните заряди оборудване и технологии. Антистатичните обувки намаляват статичното електричество до безопасен обхват като помагат за разсейване на натрупаното статично електричество в тялото. Изолационният противохлъзгащ материал допълнително допринася за безопасността на работниците като осигурява добра защита и по-висока сигурност.
Използваните понастоящем антистатични обувки са от по-нисък клас и с по-ниско ниво на защита, без необходимото защитно метално бомбе, а материалът, от който са изработени не предпазва от подхлъзване.
Планираните за закупуване нови антистатични обувки превъзхождат наличните обувки с по-добра защита посредством метално бомбе, ортопедична стелка от мемори пяна за облекчаване на напрежението върху костно-мускулната система, по-голяма издръжливост на експлоатация и маслоустойчива, антистатична, противохлъзгаща подметка.
Предвидените за закупуване лични предпазни средства са с подобрени характеристики, осигуряващи високо ниво на ефективност срещу идентифицираните опасности в производствената дейност, съответстват на оценката на риска и са вписани в утвърдения списък на работните места и видовете работи, при които се използват ЛПС.
ЦЕЛЕВА ГРУПА: работещите в отделите „Електроника“ и „Сглобяване на детайли“ – общо 16 служители
Предвиденият бюджет възлиза на 1 446,72 лв, формиран както следва:
16 бр. обувки със защитно метално бомбе S1, ESD х 90,42 лв = 1 446,72 лв
|
1 446.72
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд. (Дейност 4): Предвижда се осигуряване на КПС в отговор на следните идентифицирани рискове, общи за отделите „Електроника“ и „Сглобяване на детайли“:
1. Риск, свързан с монотонна продължителна трудова дейност в неблагоприятни работни пози
Работата в предприятието е организирана в 8-часов работен ден с 40 мин. обедна почивка и две 10 мин. физиологични почивки.
Трудовият процес се характеризира с неблагоприятни работни пози, повтарящи се конвейрни операции, наложен ритъм на работа и висока степен на двигателна монотония.
Еднотипните многократно повтарящи се работни движения и статичното напрежение на костно-мускулната система са основен трудово-медицински проблем, водещ до сериозни психо-физиологични промени. Освен риск за здравето и повишена обща заболяемост, това рефлектира и в намалена продуктивност и повишен риск от травматизъм.
Недостатъчно добрите ергономични условия и продължително седящата работна поза са причина за възникване на натоварване на опорно-двигателния апарат, болки в ставите и мускулите, както и увреждане на костно-мускулната система. Това създава рискове от увреждания на врата, гърба, кръста. Неергономичната работна мебел е съществен фактор свързан с риска от психо-физиологични промени.
При извършената оценка на риска, фактор „Работна поза и ергономия“ е оценен в трета степен, изискваща прилагането на съответстващи мерки за намаляване на съответните рискове. Предписанията от извършената оценка на риска включват осигуряване на работна мебел, гарантираща правилна и ергономична работна поза и необходимата опора на кръста, по-конректно - работен стол с възможност за регулиране на височината на седалката и облегалка с регулируема височина и наклон, както и работна маса с регулираща се височина, осигурена за всяка работна станция.
Използваните понастоящем столове в двата отдела са стари и амортизирани, не осигуряват оптимални физиологични условия и не покриват стандартите за ергономичност.
Наличните маси, на които работниците извършват работните операции, монтирането и сглобяването на детайли са неергономични, неподходящи и непригодени за специфичния вид работа и не осигуряват необходимата ESD защита.
Предвид принудителните работни пози, това може да доведе до претоварване, умора и болки в гърба, деформация на костите, изкривяване на гръбначния стълб и други заболявания на опорно-двигателната система. Необезпечаването на работни плотове с подходящо покритие за извършване дейности свързани с чувствителни към електростатичните заряди оборудване и технологии повишава значително риска от злополуки и увреждания в резултат от липсата на надеждна ESD защита.
С оглед на гореописаното, за отделите „Електроника“ и „Сглобяване на детайли“ ще бъдат осигурени следните КПС:
- 16 бр. ергономичен работен стол, включващ стабилна основа; механизъм, позволяващ регулиране на височината и наклона на облегалката; ергономична седалка с възможност за регулиране на височината; ESD функция за отвеждане на електростатичните заряди от седящото лице.
- 16 бр. ергономична работна ESD маса с електропроводим плот и възможност за регулиране на височината, позволяваща удобна и безопасна поза на работещия.
ЦЕЛЕВА ГРУПА: работещите в отдели „Електроника“ и „Сглобяване на детайли“, общо 16 служители
2. Риск, свързан с работата с химични агенти
Работата със сплави за запояване е свързана с рискове, произтичащи от използваните химични агенти. Изпаренията, образувани при запояване на електронните компоненти могат да причинят дразнене и алергични реакции на очите, кожата и дихателната система.
Необходимо е да бъде осигурена адекватна и ефективна аспирация за отвеждане на изпаренията, които са неизбежна последица от дейностите по запояване на електронни компоненти.
МОЛЯ, ВИЖТЕ ПРОДЪЛЖЕНИЕ ... |
110 362.40
|
0.00
|
Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др. (Дейност 5): Осигуряването на социални придобивки е един от начините за стимулиране на служителите, води до по-голяма ангажираност и съответно ефективност в работата, гарантира повишена продуктивност и баланс между професионален и личен живот.
ИН-ЛЕД ЕЛЕКТРОНИКС е работодател, чиято политика по отношение на управлението на човешките ресурси е ориентирана към непрестанно подобряване на работната среда.
Производственият процес в ИН-ЛЕД ЕЛЕКТРОНИКС изисква работещите да ползват специално работно облекло и лични предпазни средства за гарантиране здравето и безопасността на всеки служител и изправността на оборудването. За да се осигурят подходящи условия и комфорт за служителите е необходимо да се оборудва помещение за мъжка и дамска съблекалня, което може да се използва от всички членове на персонала (работещите в отдели „Електроника“ и „Сглобяване на детайли“, общо 16 служители).
Понастоящем, работещите във фирмата използват предвидени за целта помещения, в които липсва необходимото оборудване. Това води до смесване на чисто със замърсено работно облекло и обувки.
Като част от мерките за осигуряване на комфорт и добри условия за персонала, дружеството предвижда да оборудва помещението, използвано от работниците за съблекалня. За целта, за да се осигури спазване на хигиенните норми, ще бъдат закупени гардеробчета с пейка за всички, работещи в отдели „Електроника“ и „Сглобяване на детайли“ - 16 броя.
ЦЕЛЕВА ГРУПА: работещите в отдели „Електроника“ и „Сглобяване на детайли“, общо 16 служители
Предвиденият бюджет възлиза на 12 400,00 лв, формиран както следва:
16 бр. гардероб с пейка х 775,00 лв = 12 400,00 лв
|
12 400.00
|
0.00
|
Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд. (Дейност 4) - ПРОДЪЛЖЕНИЕ: ... ПРОДЪЛЖЕНИЕ
Понастоящем няма осигурена локална аспирация за отделните работни станции. В резултат на извършената оценка на риска, фактор „Химични агенти във въздуха на работната среда“ е оценен в трета степен, изискваща прилагането на съответстващи мерки за намаляване на рисковете, произтичащи от вдишването и продължителното излагане на въздействието на химични изпарения.
Предписанията от оценката на риска и предвидените мерки в Програмата за минимизиране на риска включват осигуряване на локална аспирация на работните места, където се извършва запояване, съгл. изискванията на Наредба № 7 от 1999 г.
За да минимизира риска за здравето и благосъстоянието на служителите, и да гарантира по-здравословна и безопасна работна среда, предприятието предвижда за закупи и осигури за всяко работно място локален абсорбатор за отстраняване на вредните изпарения, образувани при запояване на електронни компоненти.
За целта ще бъдат закупени следните КПС:
- 16 бр. локален абсорбатор за отсраняване на остатъчните изпарения, които се получават при процесите на запояване, свързани с производствени дейности в областта на електрониката и електротехниката.
ЦЕЛЕВА ГРУПА: работещите в отдели „Електроника“ и „Сглобяване на детайли“, общо 16 служители
3. Риск, свързан с параметрите на микроклимата и неефективната климатизация в производствените помещения
Констатациите от извършената оценка на риска показват, че фактор „Микроклимат“ изисква прилагането на съответстващи мерки за намаляване на свързаните с него рискове.
Дейността на предприятието се изършва в две производствени помещения – отдел „Електроника“ с площ 568 кв.м. и отдел „Сглобяване на детайли“ с площ 516 кв.м.
Понастоящем отоплението и охлаждането се осигурява от остарели нискоефективни климатици, които са недостатъчни за постигане на оптимална работна температура и комфортна работна среда. Честото отваряне на двукрила индустриална врата за преминаване на палетни колички с цел товаро-разтоварни дейности и пренасяне на материали и готова продукция допълнително усложнява ситуация с наличното неефективно отопление. Работната среда в тези помещения е дискомфортна, което води до намалена работоспособност, а работещите са изложени на опасност от простудни заболявания през студения период и топлинно натоварване на организма през топлия период на годината.
Предписанията от извършената оценка на риска включват осигуряване на климатици в производствените помещения, за да се обезпечи топлинният комфорт на работещите в двата отдела.
За осигуряване на адекватна климатизация и оптимална вътрешна въздушна температура, ИН-ЛЕД ЕЛЕКТРОНИКС ще закупи:
- 8 бр. хиперинверторни климатици с висока ефективност на охлаждане и отопление, висока енергийна ефективност и въздушен поток, достигащ равномерно до всяка точка в помещенията. Климатиците ще позволят поддържането на подходяща температурна среда, съобразена със спецификата на работните места и процеси и инфраструктурните особености на производствените помещения.
ЦЕЛЕВА ГРУПА: работещите в отдели „Електроника“ и „Сглобяване на детайли“, общо 16 служители
Предвиденият бюджет възлиза на 110 362,40 лв, формиран както следва:
16 бр. ергономична маса с регулируема височина с ESD защита х 2 950,00 лв = 47 200,00 лв
16 бр. ергономичен работен стол с ESD защита х 1 105,00 лв = 17 680,00 лв
16 бр. локален абсорбатор х 201,40 = 3 222,40 лв
8 бр. климатик х 5 282,50 лв = 42 260,00 лв
|
0.00
|
0.00
|