Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 59 332 TREES
Български

Programme: Human Resources Development 2021-2027

Planning region: All

Description

The current project proposal, its goals, activities, and results are related to the overall effort to develop University Specialized Hospital for Active Treatment in Obstetrics and Gynecology "Selena" in relation to preserving the environment and climate and human resources development . 
The project aims to accelerate the transition of USHATOG "Selena" towards a climate-neutral economy and changing work patterns, including improving access to quality employment and adapting to changes in the work environment. The objectives also include achieving of a higher level of safe and healthy working environment, reducing health risks at the workplace, and improving occupational health and safety standards, thereby enhancing its capacity to meet new challenges and achieving of sustainable working conditions for employees.

The project activities include:
Activity 1: "Development and implementation of "green" work organization models tailored to the specific workplaces in USHATOG "Selena", including the development of "green" maps for organizing work processes at specific workplaces and training the target group for the implementation of "green" work organization models."
Activity 3: "Providing personal protective equipment (PPE) and special work clothing (SWC) with enhanced protection for employees in the production process."
Activity 4: "Providing collective protective means"
Activity 5: "Providing social benefits for employees."

The expected results are linked to improving the health and safety of the working environment, including occupational health and safety standards, which will contribute to achieving sustainable employment and safe working conditions for all employees. This encompasses improving the quality of workplaces, reducing health risks at the workplace, optimizing work organization and processes, and accelerating the transition to a climate-neutral economy for the target group of 295 employees at USHATOG "Selena".
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1 "Разработване и прилагане на "зелени" модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в администрацията на УСБАЛАГ „Селена“, в т.ч. изготвяне на "зелени" карти за организация на работните процеси на конкретните работни места и обучение на лицата от целевата група за внедряване на "зелени" модели на организация на труд": Целта на дейността е да се повиши качеството на работните места, да се оптимизира ресурсната ефективност и организацията на работните процеси в предприятието, да се намали въздействието върху ОС и да се ускори прехода към климатично неутрална икономика, чрез разработване и внедряване на "зелени" модели на организация на труд, съобразно спецификата на конкретните 19 административни работни места, в т.ч. изготвяне на "зелени" карти за организация на работните процеси на конкретните работни места и съответното обучение на лицата от целевата група за адаптиране към промените. Сектор на здравните услуги в България, част от които е и УСБАЛАГ „Селена“ са изправени пред едно основно предизвикателство за устойчивото им развитие, а именно прехода към ресурсно ефективно и климатично неутрално управление, което изисква допълнителни средства и ноу-хау. Въпреки че на работещите в „Селена“ са осигурени всички минимални условия на труд съгл. нормативната уредба в РБългария, както и допълнителни социални придобивки, пред дружеството стои като проблем все още недостатъчно ефективната система за развитие на ЧР, не достатъчно добре изследвани и оптимизирани работни процеси в частта "зелени" модели на организация на труд и нуждата от постоянното подобряване на качеството на работните места за достигане на европейските и световни стандарти. Изпълнението на дейностите по проекта, ще се отрази положително върху мотивацията и удовлетвореността на персонала, така и върху ресурсната ефективност и конкурентоспособността на дружеството. За да се справи с гореописаните предизвикателства, приоритет в стратегията за развитие на УСБАЛАГ „Селена“ , чрез изпълнението на този проект е внедряването на система от „зелени” модели на организацията на труд за административния персонал в предприятието, в т.ч. "зелени" карти за конкретните работни места и съответното обучение за въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в работните процеси и места и изграждане на цялостна "зелена" фирмена култура и мотивиране на екологовъобразното мислене на служителите. Дейността ще бъде изпълнена на 4 етапа, които следват логическа последователност:  Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на "зелени" практики  Разработване на "зелени" модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места . Изготвяне на "зелени" карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.  Разработване/ приемане на план от мерки за прилагане на "зелени" модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието, и  Въвеждане/прилагане в предприятието на нови "зелени" модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени. В резултат от изпълнение на дейността ще се подобри организацията на административните работни процеси и адаптирането към новата работна среда, ще се повиши качеството на работните места и респ. ще се повиши мотивацията за развитие и ще се постигне по-устойчива заетост, което ще рефлектира върху повишаване конкурентоспособността и ресурсната ефективност на дружеството. В допълнение ще се утвърди добра практика, която да спомогне за намаляване въздействието върху ОС и да ускори прехода към климатично неутрална икономика. Всичко това ще донесе ползи на дружеството и служителите като създаде положителен ефект върху фирмената култура, мотивация и социална отговорност на служителите и развитие на имиджа на компанията. Дейността ще бъде възложена на външен изпълнител с доказан опит в разработването на подобни "зелени" модели за организация на работните процеси и в съответствие с дадените указания на УО в Условията за кандидатстване по процедурата. Дейността ще има пряко въздействие върху целевата група от 19 служители на административни отдели на болницата. 3 800.00 0.00
Дейност 3 " Осигуряване на лични предпазни средства (ЛПС) и специално работно облекло (СРО) с по-висока защита за служителите болничните услуги": Целта на дейността е да се подобрят стандартите за ЗБУТ, да се намали риска за здравето на работното място, да се подобри здравния статус на служителите и така да се повишат степента на безопасна и здравословна среда и качеството на работните места, което да допринесе за устойчиви условия на труд. Целта ще бъде постигната чрез закупуване нови и с по-висока защита ЛПС и СРО, съобразено с приложените към проекта утвърдена програма за минимизиране на риска и утвърден списък на работните места и видовете работа, при които се ползват ЛПС за безопасност и здраве при работа ( съгл. чл.17 от Нар.№ 3 на МТСП и МЗ от 19.04.2001 г, изм. и доп. ДВ. бр. 99 от 26 Ноември 2021 г.), въз основа на извършената оценка на риска и карти за оценка на риска на работните места, където са препоръчани мерки за намаляване на риск от II степен – рискът е овладян на приемливо ниво, но би могъл да се увеличи в бъдеще, следва да се подобрят мерките за защита като се осигури СРО и ЛПС с по-висока защита. Изминалите няколко години (КОВИД кризата, войната в Украйна и Израел) са предизвикателство за бизнеса, в т.ч. и за „Селена“, което се отразява върху финансовият ресурс, който болницат може да си позволи да разходи за ЛПС и СРО, като използваните към момента покриват минималните изисквания (Нар.№ 3 от 19.04.2001 г, изм. и доп. ДВ. бр. 99 от 26 Ноември 2021 г.), но не са достатъчно издръжливи и удобни и не предоставят високо ниво на защита и комфорт при ежедневните административни и специализирани болнични дейности, което представлява риск за здравето работещите, като увреждане на здравето, намаляване на трудовия живот и по-често излизане в болнични. Използваните към момента ЛПС в рентгеновата лаборатория, поради по-нискокачествени материали и кройки, са тежки, не подсигуряват максимална защита от рентгеново лъчение и не създават необходимия комфорт при работа, което води до по-лесна уморяемост, дискомфорт и възможен риск за здравето в дългосрочен план. В отговор на идентифицираните нужди за по-високо качествени СРО , се предвижда закупуването на СРО за всички 274 длъжности, ангажирани със специализираната болнична дейност, които са с антимикробно покритие, изработени от материали, които са лесни за почистване и дезинфекция. Планираните за закупуване медицински чехли не са осигурявани до момента, като закупуването им ще намали рисковете от подхлъзване и падане на мокри повърхности. Планираните за закупуване студозащитни елеци не са осигурявани до момента, като закупуването им ще намали рисковете от неблагоприятен микроклимат (студ). За работещите в ренгеновата лаборатория се предвижда закупуване на 4 предпазни престилки, 4 предпазни яки и 4 предпазни очила /много по-леки и с много по-добри предпазни характеристики/ за 2 лаборанти, 1 рентгенолог и 1 кардиолог, като СРО са с високо качество, по-издръжливи на употреба и с характеристики предоставящи по-висока защита и оптимален ергономичен комфорт при продължителна работа . Характеристиките на новите ЛПС и СРО не само надграждат използваните към момента, но и са в съотв. с чл. 6 от Наредба №3 от 19.04.2001 и Наредба за съществените изисквания и оценяване на съответствието на ЛПС. Планираните за закупуване СРО И ЛПС НЕ попадат в обхвата на Наредбата за безплатно работно и униформено облекло, приета с ПМС № 10 от 20.01.2011 г. Новите ЛПС и СРО ще подлежат на рециклиране след тяхното износване и няма да водят до замърсяване на ОС. Етапите на изпълнение на дейността са: - провеждане на избор на изпълнител, съгл. ЗУФЕФСУ и подзаконовите нормативни актове -доставката на ЛПС и СРО -осигуряване на СРО за 278 наети лица, както ЛПС за 4 служители, за срок от 12 месеца, в съответствие с утвърдения в УСБАЛАГ „Селена“ срок за износване/експлоатация. В резултат от изпълнение на дейността ще се осигури по-висока защита и респ. ще се минимизират рисковете и гарантира по-високо ниво на ЗБУТ, както и по-добър комфорт и при работа на служителите за създаване на по-качествени и устойчиви работни места. 83 021.30 0.00
Дейност 5 "Осигуряване на социални придобивки за служителите": Целта на тази дейност е да се осигурят достатъчно добри условия за почивка и хранене за целия персонал на УСБАЛАГ "Селена" ООД от 295 души в 8 обособени стаи за почивка, които да предоставят необходимите условия, като бъдат закупени и инсталирани 8бр. микровълнови печки, 8бр. съдомиялни машини и 8 системи за пречистване на питейна вода, по 1 бр. за всяка от осемте стаи за почивка, което е в съответствие с утвърдената програма за минимизиране на риска на база на изготвената оценка на риска в УСБАЛАГ "Селена" ООД. За всички наети лица към болницата, са подсигурени 8 стаи за почивка, които не подсигуряват достатъчно добри условия за почивка и хранене, тъй като са не разполагат с микровълнови печки за затопляне на храна и напитки, съдомиялни машини, които да гарантират безопасното измиване на използваните съдове и прибори, както и системи за пречистване на питейната вода. Работата на служителите в болницата е изключително натоварваща психически, а от друга страна се изисква непрекъсната висока концентрация, точност при спазване на работните процедури и добър психологичен климат в подкрепа на екипната работа. Същевременно, спецификата на работата в болничното заведения предполага честа среща с биологични и химични агенти, като хигиената и дезинфекцията е от първостепенно значение за предпазване здравето на работещите. Ето защо, е от абсолютна важност да имат добри условия за пълноценна физическа и психична почивка въпреки натоварването и сменната работа, които да осигурят оптимален баланс между високата трудова натовареност и необходимата за тяхното възстановяване пасивна почивка, като същевременно се предостави необходимото оборудване, което да гарантира дезинфекция и хигиена. По Дейност 5 ще бъдат закупени и инсталирани 8бр. микровълнови печки, 8бр. съдомиални машини и 8 системи за пречистване на питейна вода,съобразени с потенциалните опасности в работната среда и физиологичния режим на труд и почивка, с каквито УСБАЛАГ "СЕЛЕНА" ООД не разполага към момента. Етапите за изпълнение на дейността са свързани с: - провеждане на избор на изпълнител, съгл. ЗУФЕФСУ и подзаконовите нормативни актове - доставка и монтаж на 8бр. микровълнови печки, 8бр. съдомиални машини и 8 системи за пречистване на питейна вода В резултат от изпълнение на дейността ще се подобрят стандартите за ЗБУТ и респ. предоставянето на необходимите условия, съгласно разработения физиологичен режим на труд и почивка за всички295 служители на болницата, ще се подобрят здравословните и безопасни условия за почивка и хранене, ще се подобрят стандартите на ЗБУТ, ще се подобри здравния статус на работещите в подкрепа на устойчива заетост. В периода на изпълнение на дейността е включен и необходимия срок за провеждане на процедура за избор на изпълнител. 29 885.60 0.00
Дейност 4. Осигуряване на колективни предпазни средства : Целта на тази дейност е УСБАЛАГ „Селена“ да осигури на служителите си необходимите колективни средства за защита, които да повишат допълнително нивото на безопасни и здравословни условия на труд и да поддържат професионалния и здравия статус на служителите. Към момента в УСБАЛАГ „Селена“ са покрити минималните изисквания за безопасност на работната среда, но в ситуация на икономическа несигурност, болницата, подобно на останалите предприятия в България, среща финансови трудности да осигури средства за колективна защита на най-високо ниво за служителите си. На база на направената оценка на риска, в предприятието е установена нуждата от по-активни дейности за превенция и е утвърдена Програма за минимизиране на риска, като са отчетени следните рискове за здравето и безопасността на работещите в УСБАЛАГ Селена, които болницата ще редуцира чрез: 1) За подобряване на микроклимата На 3-те входа на болницата има постоянен поток от хора, което води до невъзможност за поддържане на добър и безопасен микроклимат за работещите в близост 14 служители на регистратури, За да се ограничи неблагоприятното въздействие ще се инсталират 3 автоматизирани въздушни завеси които да се включват при преминаване, така че да се постигне относително постоянна температура и оптимален микроклимат. 2) Опасност от биологични агенти Във фоайетата и регистратурите липсват йонизатори на въздуха, което представлява риск от инфекции за работещите на регистратурите. Отчетена е и нуждата от бактерицидни лампи в приемните 10 кабинета и сензорни диспенсъри за дезинфектанти по коридорите и кабинетите, което да предотврати риска за здравето от пренасяне на зарази за всички работещи в предприятието 3) Опасност от не ергономично структурирани работни места В картата за оценка на риска на дружеството е препоръчано осигуряване на подходящи ергономични столове за 19 работещи в администрацията. Спецификата на работата на тези служители изисква продължително стоене, като недостатъчната ергономия на работния стол води до оплаквания за болки в кръста, гръбначни изкривявания и влошена концентрация и производителност на служителя Понастоящем се използват офис столове, които не отговарят на съвременните изисквания и стандарти за ергономичност и не отговарят в максимална степен на Норми за физическо натоварване на работниците и хигиенно-физиологични и ергономични изисквания за рационална организация на работното място и трудовите процеси" № 5 на МНЗ (ДВ бр.25/71 г., посл. изм. ДВ бр.54/99 г). Предвидените за закупуване ергономични офис столове ще решат в максимална степен този проблем, като при разработването на заданието от възложителя за изисквания към ергономията на предвидените за закупуване ергономични работни столове, ще се предвиди те да отговарят в максимална степен на приложение №1 към Наредба №7 (ДВ бр. 70 от 2005 г.) и "Норми за физическо натоварване на работниците и хигиенно-физиологични и ергономични изисквания за рационална организация на работното място и трудовите процеси" № 5 на МНЗ (ДВ бр.25/71 г., посл. изм. ДВ бр.54/99 г) за рационална организация на работното място и трудовите процеси и най-високите стандарти в областта на ергономията, което ще запази работоспособността и ще подсигури подобрени условия на труд в административните дейности. Етапите за изпълнение на дейността са: - провеждане на избор на изпълнител, съгл. ЗУФЕФСУ и подзаконовите нормативни актове - доставка и монтаж на 3 въздушни завеси, 8 йонизатора, 10 бактерицидни лампи, 120 сензорни дезинфектанти, 19 ергономични офис стола. В резултат от изпълнение на дейността ще се ще се подобрят стандартите за ЗБУТ и респ. условията за безопасност на труда на 295 служители , като се изолират рисковете от неблагоприятен микроклимат, биологични агенти и неергономично структурирани работни места. 58 044.03 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).