Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 63 968 TREES
Български

Programme: Human Resources Development 2021-2027

Planning region: All

Description

With the implement. of this project proposal the coordination and monitoring of the implement.of the policies for children will be upgraded and optim and the competencies of those working in the field of children's policies which will also lead to an improvement in the situation and quality of life of children in the RB1Nadg. of the capacity of theSACPincluding through method. support for the implementation of children's rights supervision and provision of crisis intervention2Development of inter-institutional cooperation and capacity to provide special training to the authorities in 28 dist.in the country involved in the child protection system and org. for child protection and other special. working with childrenExtension of2 training on the Me-gy for the use of special rooms of blue room 3Development and implementation of NISEGuaranteeing the right of every child to freely express his/her opinion and views on all issues related to the that affect it by creating organizing and implementing various initiatives at local level to improve the effect of the process of child participation5Development implementation and maintenance of the mobile application CP6Org. and conducting research studies evaluations and analyses of the current policies on topics etc.7Coordination between child protection authorities at all levels when working with children8Establishment of a Methodol. Center9Conducting a national and reg. Info.initiatives to prevent and deal with online bullying and digital abuseagainstchildrenWith the implementation of the above-mentioned activities the beneficiary will build on the implemented activities and the results achieved under other projects programs and measures financed by the national budget the Eur Uand other sources as well as will ensure the sustainable implementation of the obligations imposed by the Rules of Procedure of the Agency with the upgraded competencies and technical solutions for monitoring the implementation of policies for children
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Д1 - Надграждане на капацитета на служителите в ДАЗД, включително чрез методическа подкрепа за прилагане на правата на детето, супервизия и предоставяне на кризисна интервенция: Дейности по надграждане капацитета на служителите от ДАЗД, чрез подобряване на тяхната компетентност относно прилагането на правата на детето. В рамките на дейността ще бъдат проведени обучения на служителите от двете специализирани дирекции на ДАЗД, с цел надграждане на техния капацитет. Обученията ще се провеждат според изискванията за кандидатстване, съобразно типа регион – в преход или слабо развит регион, вида и честотата за предоставяне на супервизията, методическата подкрепа, кризисната интервенция и надграждащото обучение по правата на детето. Предвижда се по време на обучението да се включат 41 служители от ДАЗД и 17 експерти от външния екип по Кризисна интервенция към Агенцията. 415 823.85 27 239.98
Д2 - Развиване на междуинституционалното сътрудничество и капацитет за предоставяне на специализирани обучения на органите в 28-те административни области в страната, ангажирани в системата за закрила на детето и органите по закрила на детето и други специалисти, работещи с деца: С дейността се цели подобряване на междуинституционалното сътрудничество и капацитет на ангажираните в системата за закрила на детето и органите по закрила на детето в 28-те административни области в страната. Дейността е експертна и е насочена към работещите служители в системата за „Закрила на детето“ при органите по закрила, както и специалисти, работещи с деца. За нейното изпълнение, се предвижда експерти от ДАЗД да подкрепят работещите в отделите за „Закрила на детето“ към дирекциите „Социално подпомагане“, медицински лица, работещи с деца от лечебни заведения, служители на МВР – инспектори от Детска педагогическа стая и Районни управления при областните дирекции на МВР, служители от общините – представители от МКБМН и дирекция „Социални дейности“, служители от Регионалните управления на образованието, Регионалните здравни инспекции, Районни съдилища в страната, Районни прокуратури. 1 915 531.39 65 282.56
Д3 - Разработка и внедряване на Национална информационна система (НИС), съгласно чл. 17а, ал. 1, т. 9 от Закона за закрила на детето. Разработване и устойчиво поддържане на платформа за наблюдение и мониторинг на изпълнението на Координационните механизми.: Предвижда се изграждане, внедряване и поддържане на НИС регламентирана в чл. 17а, ал. 1, т. 9 от ЗЗДет. Изграждането хармонизира с принципите и целите на Актуализираната стратегия за електронно управление 2019-2025, Национална стратегия за детето 2019-2030 г., Националната програма за превенция на насилието и злоупотребата с деца, Национална програма за развитие на България 2030 и с препоръките на Комитета по правата на детето на ООН, и Комитета "Ланзароте". Създаването на НИС на ДАЗД следва да изпълни законовото задължение и необходимостта от изграждане на ИС, която да: • подобри система за събиране на данни в РБългария, така че тя да обхваща всички сфери касаещи децата (напр. закрила на детето, непридружени деца и международна закрила, образование, детска престъпност, професионално ориентиране, здравеопазване, деца с увреждания, изявени дарби и др.); • гарантира, че компетентните министерства и отговорни институции, съгласно чл. 6 от ЗЗДет и всички институции, имащи отговорности към децата, обменят данни и показатели, които се използват за формулиране, мониторинг и оценка на политики, програми и проекти за ефективното прилагане на системата за закрила на детето. • гарантира качественото разработване на държавната политика за закрила на детето. Чрез НИС цялостно ще се структурират и интегрират на едно място данни и информация, които се отнасят до всички сфери на живот, имащи значение за грижата и развитието на всяко едно дете. НИС ще бъде съвременен технологичен инструмент, който да има функционалните възможности да регистрира съществуващи и нововъзникнали явления, рискове и тенденции, свързани с живота на децата, като същевременно предоставя доказателствата за необходимостта от предприемане на промени и разработване на нови политики за децата и техните семейства. Разработването на НИС предвижда изпълнението на следните поддейности: 3.1 Анализ на администрациите и поддържаните от тях данни, попадащи в чл. 17а, ал. 1, т. 9 от ЗЗДет 3.2 Разработване, внедряване на НИС и осигуряване на второ ниво на поддръжка: Етап 1 Събиране на данни и формиране на централна база данни, съдържаща информация от съответните ведомствени ИС; Етап 2 Реализиране на функционалните изисквания на НИС. Чрез НИС ще се осигурят актуални и достоверни данни, свързани със съществуващи и нововъзникващи предизвикателства пред децата. Събираните данни ще способстват идентифицирането на преките или косвени фактори, които могат да се превърнат в риск за детето и ще служат за доказателство при разработване на превантивни програми, нови политики и конкретни мерки за интервенция. Необходимите данни за НИС са динамични и обменът на верифицирани данни трябва да се извършва в реално време. НИС следва да работи с анонимизирани/псевдонимизирани данни, които ще бъдат използвани за изследвания, анализи, установяване на явления, процеси и др. ИС, към които НИС ще бъде интегирана ще се определят след получаване на одобрените резултати от заложения предварителен анализ. Не всички ПАД имат интеграция с “Regix”. В тази връзка ДАЗД няма да приеме предложения, които изискват от агенцията и съответните ПАД допълнителни разходи за интеграция. Изискването в спецификацията на НИС е приоритетно да се използва интеграция през Regix, но ако такава няма, за интеграция да се използва един от следните методи: Достъп през REGIX; REST API; SOAP API; графичен/потребителски интерфейс на съответните ведомствени АИС; файлов формат, включващ поне XML, CSV, XLS, предоставяни по мейл/споделен файлов ресурс/ССЕВ и др. Конкретните интерфейси на системите на съответните ПАД, ще бъдат уточнени при одобрение на извършения анализ (поддейност 3.1), но липсата на интеграция с Regix на някоя система на ПАД, не може да е основание за нереализиране интеграция на НИС с ведомствена система на ПАД. Изискване в рамките на поддръжката ще е ако регистър текущо неинтегриран към Regix впоследствие бъде, то изпълнителят да промени комуникацията на НИС с този регистър, като използва Regix. 1 644 015.00 30 466.77
Д4 - Дейности по гарантиране правото на всяко дете да изразява свободно своето мнение и възгледи по всички въпроси, които го засягат, чрез създаване, организиране и провеждане на различни инициативи на местно ниво, които да подобрят ефективността на процеса на детско участие: Изпълнението на дейността ще включва организиране и провеждане на инициативи на местно ниво с участието на деца на възраст 13-17 години и специалисти (представители на общинска администрация, педагогически специалисти), работещи с деца. Дейността ще се изпълнява от служители на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД). В резултат на изготвения анализ и направените препоръки и изводи по проект „Развити ефективни политики за спазване правата на децата“, финансиран от Европейския социален фонд, чрез Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г. ще бъдат надградени и реализирани заложените инициативи в Дейност 4. В рамките на проекта ще бъдат проведени 2 детски консултации с деца по актуални теми (образование, дигитална грамотност, здравеопазване, свободно време, спорт, култура, социално включване и др.), свързани с развитието, правата и интересите на децата. При изпълнението на дейността ще се представи и дейността на Националния детски консултативен орган към председателя на Държавната агенция за закрила на детето. Изплнението на дейността има за цел: Да повиши информираността на децата за правото им на детско участие и възможностите да изразяват свободно своето мнение, да участват в процесите на разработване на политики и вземане на решения, свързани с децата, както и създаване на механизми за детско участие на местно ниво. Да повиши знанията и уменията и на специалистите, работещи с деца относно предоставяне на възможности за активно детско участие, както и за промяна на нагласите в обществото по темата за участие на децата в обществения живот. Да подобри разбирането относно правото на децата на участие от местните и училищните власти, чрез провеждане на събития/срещи, свързани с детското участие. Да изгради пространство, в което децата да могат да упражняват правото си на детско участие и на достъпен за тях език да бъдат информирани по теми, свързани с тяхното развитие и интереси и др. Да подобри ефективността на процеса на детско участие. 188 304.00 30 542.37
Д5 - Разработване, внедряване и поддръжка на мобилно приложение "Cyberkidz Patrol“: Д5 насочена към разработване и внедряване на мобилно приложение. . Cyberkidz Patrol е мобилно софтуерно решение, използващо най-съвременните информационни технологии, което ще допринесе за подобряване на комуникацията най-вече с децата и ще осигури нов канал за докладване на всякакви видове насилие и рискове, включително и в киберпространството, свързани с децата. Не се предвижда интерфейс на мобилното приложение с НИС. Мобилното приложение няма да има връзка с НИС. То ще предоставя информация на потенциалните потребители, както и ще им позволява да подават сигнали за деца. Приложението ще предоставя и допълнителен служебен интерфейс, през който служителите на ДАЗД да получават и обработват подадени сигнали. С него се цели: • Предоставяне на възможност за съвременен, удобен и улеснен онлайн достъп до формите за подаване на информация за случаи и събития, в които съществуват рискове за децата или нарушават техните права; • Предоставяне на кратък, гъвкав и удобен метод за бърз достъп до информация, отнасяща се до правата и закрилата на детето; • Утвърждаване на ДАЗД като иновативна институция, гарантираща спазването на правата на децата. Поддейностите, които формират обхвата на Д5 се свеждат до: • Систематизиране и детайлизиране на изискванията; • Разработване на мобилното приложение; • Внедряване и поддръжка; • Обучение; • Съпровождане и подкрепа на потребителите. Крайната цел на дейността е да развие нови и модернизирани способи за подаване на сигнали за жертви на насилие, жертви на трафик и други видове експлоатация, като за нейносто осъществяване ще се разработи и интегрира мобилно приложение с опция за подаване на сигнал при нарушени права и др. Мобилното приложение "Cyberkidz Patrol" ще осигурява възможност на субектите от целевите групи както за предоставяне информация, отнасяща се до правата и закрилата на детето, така и ще позволява свободен, бърз и лесен достъп на децата, гражданите и организациите до информация за актуалните новини, събития и промени в сферата на детската закрила и техните права. Мобилното приложение ще има изградена интуитивна система за управление на съдържанието, която ще предоставя възможност за публикуване по подходящ начин на видео и текстови материали. В допълнение към основните цели, посочени по-горе, мобилното приложение "Cyberkidz Patrol" има за цел също така да насърчи осведомеността по въпросите на закрилата на децата и да създаде безопасна среда за своите потребители. Като предлага платформа за докладване на инциденти и споделяне на информация, свързана със закрилата на децата, приложението насърчава сътрудничеството и активното участие в създаването на по-безопасна среда за децата. Освен това мобилното приложение ще служи като инструмент на ДАЗД за наблюдение и анализ на докладваните случаи на насилие и рискове, което предполага по-добро идентифициране на предизвикателствата, пред които са изправени децата в обществото. Тези данни могат да се използват за сформиране на политиките и процесите на вземане на решения и за подобряване на ефективността на програмите за закрила на детето в бъдеще. 144 040.00 15 685.51
Д6 - Организиране и провеждане на изследвания, проучвания, оценки и анализи на действащите политики по теми, свързани с правата на децата, системата за закрила, функциите и правомощията на органите за закрила и развиване на способи за споделяне на добри практики.: Заложената дейност предвижда извършването на задълбочени анализи свързани със публичните политики за деца в страната. Необходимостта от извършването на тази дейност е в последствие от наличните признаци на дефицити в координацията и недостатъчно ефективната комуникация между органите в системата за закрила на детето. Именно поради непознаването на системата и начина, по който тя функционира, в обществото има противоречиви мнения и сериозно недоверие към нея. Това силно затруднява дейността на специалистите и на държавните институции в популяризирането, приемането и прилагането на дадени политики в областта на закрилата на детето. Съгласно пропоръките на Комитета на ООН по правата на детето се отчита липсата на координация най-вече по отношение на отделите за закрила на детето на местно ниво, а на различните органи по закрила се посочва, че не се предоставят достатъчно правомощия, човешки и финансов ресурс. Целта на анализите е да се идентифицира необходимостта от осъществяване на цялостна актуализация на координацията и монитроинг на всички дейности, свързани със системата за закрила на децата, прилагането и спазването на техните права. Заложените анализи следва да способстват за идентифициране и изследване на подходящите условия и необходимите ресурси за по-качествено функциониране на системата за закрила на детето и нейното ефективно надграждане. Чрез реализирането на дейността ще се идентифицират по-добре нуждите на специалистите, работещи с деца, ще се постигне по-добро познаване на актуалните тенденции в обществените нагласи спрямо политиките за закрила на детето и спецификите в дейността на институциите, които ги прилагат. Направените изследвания ще дадат актуална перспектива за политиките за закрила на детето и ще обезпечат реализиране на ефективни мерки за укрепване на взаимовръзките между органите за закрила. Това ще допринесе за подобреното функциониране на системата за закрила на детето в България и ще насърчи прилагането на правата на децата чрез провеждане на задълбочени изследвания, проучвания, оценки и анализи. Също така популяризирането на изследванията ще даде възможност за подобряване на комуникацията между институциите, работещи в областта на закрила на детето и гражданите. В дейността ще бъдат включени провеждането на два анализа, които целят да изследват институционалния контекст в страната, свързан със законодателството, стратегическата рамка и политиките в сферата на закрила на детето. С оглед осигуряване на изпълнението на дейността ще бъде проведена обществена поръчка за избор на изпълнител в съответствие с изискванията на ЗОП. В рамките на изпълнение на дейността ще бъде разработена детайлна техническа спецификация относно нейното провеждане, която ще включва методи, като напр. SWOT анализ, кабинетно проучване, социологическо проучване и/или правен анализ. Темите на заложените изследвания са: 1. Анализ на действащите политики за деца, както и координацията между отговорните институции. 2. Децата в съвременния свят - възможности, предизвикателства и рискове. Водещата цел на дейността е чрез резултатите от заложените анализи да се насърчат правата на децата, да се повиши ефективността и да се постигне укрепване на системата за закрила на детето в България. Дейността ще допринесе за постигането на основната цел на проекта, а именно подобряване на качеството на живота на децата и институционалното взаимодействие. 300 000.00 202 139.39
Д7 - Координация между органите за закрила на детето на всички нива при работа с деца, включително и чрез организиране на кръгли маси, семинари, дискусии, регионални срещи с участието на всички заинтересовани страни по актуални проблеми, рискове и теми, касаещи закрилата на детето: Целта на тази дейност е да се подобри координацията между органите за закрила на детето на всички нива при работа с деца. Това ще допринесе за повишаване на ефективността на системата за закрила на детето. ДАЗД е единственият специализиран орган на Министерски съвет в Република България, който е ангажиран с разработването, координацията и мониторинга за изпълнението на политиките за детето. Координирането на политиките в системата за закрила на детето в България се осъществява чрез консултативен орган към ДАЗД - Националния съвет за закрила на детето. Една от основните функции на системата за закрила на детето в България е да разработва и прилага мерки и политики, които да гарантират правата и благосъстоянието на децата. Дейността следва да подкрепи координацията на равнище министерства и на административно равнище в съответствие на Общ коментар № 13 на Комитета по правата на детето. Работи се в посока подобряване на координацията и взаимодействието между органите за закрила на детето на всички нива при работа с деца ще се постигне и чрез организиране на две кръгли маси, дискусии, семинар, и регионална среща. Важна роля ще има и провеждането на информационна кампания, разработването на информационни материали, сборник и др. По този начин ще бъде информирана широката общественост, което ще подобри общото разбиране за правата на децата и необходимостта от тяхната закрила. 574 680.00 25 487.95
Д1 /продължение/ - Надграждане на капацитета на служителите в ДАЗД, включително чрез методическа подкрепа за прилагане на правата на детето, супервизия и предоставяне на кризисна интервенция: Дейности по надграждане капацитета на служителите от ДАЗД, чрез подобряване на тяхната компетентност относно прилагането на правата на детето. В рамките на дейността ще бъдат проведени обучения на служителите от двете специализирани дирекции на ДАЗД, с цел надграждане на техния капацитет. Обученията ще се провеждат според изискванията за кандидатстване, съобразно типа регион – в преход или слабо развит регион, вида и честотата за предоставяне на супервизията, методическата подкрепа, кризисната интервенция и надграждащото обучение по правата на детето. Предвижда се по време на обучението да се включат 41 служители от ДАЗД и 17 експерти от външния екип по Кризисна интервенция към Агенцията. 0.00 0.00
Д2 /продължение/ Развиване на междуинституционалното сътрудничество и капацитет за предоставяне на специализирани обучения на органите в 28-те административни области в страната, ангажирани в системата за закрила на детето и органите по закрила на детето и други специалисти, работещи с деца: С дейността се цели подобряване на междуинституционалното сътрудничество и капацитет на ангажираните в системата за закрила на детето и органите по закрила на детето в 28-те административни области в страната. Дейността е експертна и е насочена към работещите служители в системата за „Закрила на детето“ при органите по закрила, както и специалисти, работещи с деца. За нейното изпълнение, се предвижда експерти от ДАЗД да подкрепят работещите в отделите за „Закрила на детето“ към дирекциите „Социално подпомагане“, медицински лица, работещи с деца от лечебни заведения, служители на МВР – инспектори от Детска педагогическа стая и Районни управления при областните дирекции на МВР, служители от общините – представители от МКБМН и дирекция „Социални дейности“, служители от Регионалните управления на образованието, Регионалните здравни инспекции, Районни съдилища в страната, Районни прокуратури. 0.00 0.00
Д4 /продължение/ - Дейности по гарантиране правото на всяко дете да изразява свободно своето мнение и възгледи по всички въпроси, които го засягат, чрез създаване, организиране и провеждане на различни инициативи на местно ниво, които да подобрят ефективността на процеса на детско участие: Изпълнението на дейността ще включва организиране и провеждане на инициативи на местно ниво с участието на деца на възраст 13-17 години и специалисти (представители на общинска администрация, педагогически специалисти), работещи с деца. Дейността ще се изпълнява от служители на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД). В резултат на изготвения анализ и направените препоръки и изводи по проект „Развити ефективни политики за спазване правата на децата“, финансиран от Европейския социален фонд, чрез Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 г. ще бъдат надградени и реализирани заложените инициативи в Дейност 4. В рамките на проекта ще бъдат проведени 2 детски консултации с деца по актуални теми (образование, дигитална грамотност, здравеопазване, свободно време, спорт, култура, социално включване и др.), свързани с развитието, правата и интересите на децата. При изпълнението на дейността ще се представи и дейността на Националния детски консултативен орган към председателя на Държавната агенция за закрила на детето. Изплнението на дейността има за цел: Да повиши информираността на децата за правото им на детско участие и възможностите да изразяват свободно своето мнение, да участват в процесите на разработване на политики и вземане на решения, свързани с децата, както и създаване на механизми за детско участие на местно ниво. Да повиши знанията и уменията и на специалистите, работещи с деца относно предоставяне на възможности за активно детско участие, както и за промяна на нагласите в обществото по темата за участие на децата в обществения живот. Да подобри разбирането относно правото на децата на участие от местните и училищните власти, чрез провеждане на събития/срещи, свързани с детското участие. Да изгради пространство, в което децата да могат да упражняват правото си на детско участие и на достъпен за тях език да бъдат информирани по теми, свързани с тяхното развитие и интереси и др. Да подобри ефективността на процеса на детско участие. 0.00 0.00
Д9 - Провеждане на национални и регионални информационни инициативи за превенция и справяне с онлайн тормоз и дигитални посегателства срещу деца.: Дигиталният свят създава нови възможности за децата, но също така увеличава рисковете, свързани с онлайн тормоз, дигитална експлоатация и злоупотреби. Дейност 9 има за цел да осигури ефективни превантивни мерки, като предостави достъпна, ангажираща и интерактивна национална кампания, която ще се осъществи чрез подкаст формат, видеоклипове и регионални събития. Регионалният обхват на инициативата ще се осъществи чрез организиране и провеждане на регионални събития в определени общини в страната с включването на разпознаваеми инфлуенсъри и специалисти по киберсигурност, и др., и ще допринесе за разширяване обхвата, и ефективността на инициативата. В изпълнение на Мярка 5 „Осигуряване на достъпна информация чрез информационни и комуникационни системи и технологии“ от Плана за действие в изпълнение на препоръка (ЕС) 2021/1004 на съвета от 14 юни 2021 година за създаване на европейска гаранция за детето, настоящата дейност предвижда провеждането на национални и регионални инициативи, насочени към повишаване на информираността, изграждане на умения за дигитална безопасност и насърчаване на децата да търсят подкрепа при случаи на онлайн тормоз или дигитални посегателства. Дейността е планирана с цел повишаване на информираността сред децата и младежите относно рисковете в дигиталната среда, включително онлайн тормоз, манипулативни дигитални практики и хазартни елементи в онлайн съдържание. Дейността включва три основни компонента: ‐ Създаване и излъчване на подкаст – разработване на минимум 5 тематични епизода, посветени на онлайн безопасността и механизмите за справяне с рискове в интернет. Подкастът ще бъде воден от популярни сред децата личности, с участието на експерти от ДАЗД, Съвета на децата към ДАЗД, ГДБОП, Българския център за безопасен интернет и други. Темите ще включват типови рискови ситуации, добри практики за защита на личните данни, подходи и съвети за справяне с онлайн тормоз и насилие. Включени са и кратки адаптации за социалните мрежи, като произведеното съдържание ще се разпространява както чрез официалните канали на институциите, така и чрез профилите на ангажираните инфлуенсъри, с цел достигане до по-широка аудитория. ‐ Създаване и разпространение на видео продукти за дигитална безопасност – създаване на минимум 6 видеоклипа в два формата с участието на популярни лица и под формата на анимационни клипове. Съдържанието ще обхваща теми като онлайн тормоз, киберрискове, дигитална експлоатация, хазартни практики в онлайн игрите и други дигитални заплахи. Материалите ще информират за начините за подаване на сигнали и търсене на помощ. Разработеното съдържание ще се разпространява, както чрез официалните канали на институциите, така и чрез каналите на инфлуенсърите в социални мрежи и платформи като YouTube, TikTok, Meta и др. ‐ Организиране на регионални събития – провеждане на 17 събития в различни областни градове в страната – 8 в Северна, 8 в Южна България и 1 в София-град. Събитията ще бъдат насочени към деца, младежи и професионалисти и ще включват интерактивни формати, презентации и дискусии, водени от фасилитатори. Ще се ангажират представители на ДАЗД, ГДБОП, НАП, Агенция „Митници“, РУО и други институции. Темите ще обхващат кибертормоз, онлайн злоупотреби, дигитални зависимости и възможности за търсене на помощ. Планирани са откриващо и заключително събитие, както и национална среща с институциите за политики и добри практики в сферата на детската онлайн сигурност. Чрез тази дейност се цели създаване на отворена среда за информиране, диалог и предоставяне на знания и умения, както и улесняване на достъпа до механизми за подкрепа и подаване на сигнали. 245 490.38 0.00
Д8-Изграждане на Методически център за анализи и изследвания към ДАЗД: Центърът ще служи като инструмент за събиране, обработка и оценка на данни, необходими за укрепване на системите за закрила и мониторинг на децата в риск; изготвяне на анализи с оглед постигане на координирана работа по правни и други въпроси; изработване на методически ресурси за подкрепа на работата на професионалистите, работещи с деца. Методическият център е в изпълнение на Мярка 1.3. „Изграждане на Методически център за анализи и изследвания към Държавната агенция за закрила на детето за събиране и оценка на данни и укрепване на системите за закрила и наблюдение. Изготвяне на анализи с оглед постигане на координирана работа по правни и други въпроси, изработване на методически ресурси за подкрепа на работата на професионалистите, работещи с деца и на родителите“ от Плана за действие (2023 - 2024 г.) към Националната програма за превенция на насилието и злоупотребата с деца (2023 – 2026 г.). Методическият център (МЦ) ще служи като механизъм за събиране, обработка и оценка на данни, необходими за укрепване на системите за закрила на децата в риск; изготвяне на анализи с оглед постигане на координирана работа по правни и други въпроси; изработване на методически ресурси за подкрепа на работата на професионалистите, работещи с деца. За създаването и осигуряването на устойчивост, МЦ ще разчита на активно сътрудничество с академичната общност. Дейността ще бъде осъществена чрез следните поддейности (ПД): ПД 1. Проучване и идентифициране на ефективни и иновативни практики в страната и чужбина, транснационално сътрудничество и обмяна на опит– чрез кабинетно проучване, посещения на място – изготвяне на аналитичен доклад от осъщественото проучване, спредложения заструктура на МЦ . ПД 2. Разработване на методически ресурси и инструментариум за изследвания в областта на правата на детето – чрез провеждане на работни срещи и консултации, експертна работа. ПД 3. Създаване на партньорска мрежа и повишаване на капацитета на заинтересовани страни в развиването и прилагането на ефективни практики – организиране на информационни дни за обсъждане на дискусионни въпроси с цел методологическа пмощ и разяснения/ практически семинари и срещи за методическа подкрепа и обмяна на опит с професионалисти, работещи с деца, съдии и адвокати по семейно право и правата на детето ; сключване на рамкови споразумения с академични организации и институции, за осигуряване на устойчивост на МЦ чрез създаване на екипи за методическа подкрепа и провеждане на изследвания и анализи в областта на правата на детето. ПД 4. Създаване на инфраструктура на методическия център – разработване на иновативна онлайн платформа, предоставяща персонализирано съдържание в реално време чрез интеграция на изкуствен интелект. Системата автоматично ще анализира потребителския профил и ще адаптира изходните данни според предварително дефинирани критерии. Тя ще съдържаща набор от добри практики и ресурси, обучителни материали с отворен достъп . ПД 5. Комуникация и разпространение – чрез създадените печатни материали; публикации в уебсайта и социални мрежи на ДАЗД ; организиране на събития за разпространение на опита – 1 кръгла маса и 1 практико-приложна заключителна конференция 187 500.00 0.00
Д2- /разширение/ Развиване на междуинституционалното сътрудничество и капацитет за предоставяне на специализирани обучения на органите в 28-те административни области в страната, ангажирани в системата за закрила на детето и органите по закрила на детето и други специалисти, работещи с деца - вкл. за работа по новоприетата Методика за ползване на специализирани помещения тип „синя стая“. : С разширяването на обхвата на дейността ще се осигури устойчиво прилагане на единни старндарти в работата със "сините стаи", което ще допринесе за щадящото и ефективно изслушване на децата в съдебни и административни процедури. Обученията ще създадат капацитет за подходящо използване на ситие стаи и ще гарантират, че децата ще бъдат изслушвани в защитена и подкрепяща среда, минимизирайки риска от повторно травматизиране. В изпълнение на Мярка 2.2 за "Утвърждаване на методика за ползване и работа в специално обособени помещения (сини стаи) за щадящо изслушване на деца и извършване на картографиране на сините стаи за изслушване и идентифициране на необходимостта от разкриване на „сини стаи“ на Оперативна цел 2 от Плана за действие за изпълнение на Националната програма за превенция на насилието и злоупотребата с деца (2023 – 2026 г.), е разработена Методика за ползване на специализирани помещения тип „синя стая“. Това създава необходимост от обучение на широк кръг специалисти, за да се гарантира, че децата ще бъдат изслушвани в защитена и подкрепяща среда, минимизирайки риска от повторно травматизиране. За целта са планирани следните поддейности (ПД): ПД 1. Разработване на обучителни програми и материали, съобразени с нуждите на различните професионални групи, базирани на новоприетата Методика . Те ще бъдат обособени в 3 тематични направления: междуинституционално взаимодействие в детското правосъдие; стандарти и добри практики при разпит и изслушване на дете; използване на системи за допълваща и алтернативна комуникация. Ресурсите ще се изготвят от външни експерти – с консултация и обратна връзка от експерти на ДАЗД. Освен за провеждане на присъствено обучение, ще бъдат адаптирани за дистанционен курс, който ще бъде интегриран в платформата на Методическия център на ДАЗД. ПД 2. Провеждане на специализирани обучения с практически модул за професионалисти (вкл. симулации на реални ситуации на изслушване на деца): ще бъдат организирани 6 бр. 3-дневни практически обучения (по едно във всеки от районите за планиране в България) на социални работници, съдии, прокурори, полицаи и други специалисти от всички административни области – по 20 участници в обучение. ПД 3. Консултации и обратна връзка на обучените професионалисти, с цел наблюдение и подкрепа при прилагането на Методиката. Консултациите (мин. 20 бр.) ще се осъществяват по заявка от сините стаи в страната чрез посещения на място и/или дистанционно от експерти и обучители. Те ще предоставят насоки за подобряване на процесите и разрешаване на възникнали затруднения, вкл. по конкретни случаи. ПД 4. Мониторинг, контрол и оценка на прилагането на Методиката: от ДАЗД ще бъде осъществен мониторинг и контрол по прилагането на Методиката. Ще бъдат разработени информационни карти за събиране на данни, които ще бъдат изпратени до всички сини стаи в страната. Ще бъдат осъществени и проверки на място в 3 дирекции „Социално подпомагане“ (ДСП) с оглед изследване на междуинституционалното взаимодействие и практиките при изслушване и разпит на деца, участници в правни процедури. Въз основа на получената информация от мин. 30 сини стаи, осъществения контрол в ДСП, ще бъде изготвен анализ с препоръки за подобрение към отговорните институции и организации. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).