Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 59 332 TREES
Български

Programme: Human Resources Development 2021-2027

Planning region: All

Description

The current project is aimed at and has as its main aim the achievement of a healthy and adapted to changes working environment in the company through the implementation of a complex of interconnected and complementary activities to improve the level of occupational safety and health at workplaces and adapt the company to the new challenges in in line with the purpose of procedure BG05SFPR002-1.004 "Adapted work environment".
The project lasts 15 months and will be implemented on the territory of the city of Kyustendil.
The current project proposal is based on the concept of building an adapted working environment that is healthy and safe, both psychologically and physically. This will be achieved through the implementation of the following measures:
1. Measures to promote the adaptation of management, workers and employees in the context of new challenges and changes through the introduction of new "green" models of work process organization;
2. Psychological support measures for the prevention and prevention of stress, professional burnout and the effects of the COVID pandemic on the mental health of workers;
3. Measures to improve working conditions at workplaces in the enterprise by purchasing new and more modern collective means of protection, incl. modernization/ reconstruction;
4. Measures to build a harmonious working environment, providing new social benefits for workers and employees, related to greater convenience in time for meals, rest and recreation and encouraging their physical activity.
The implementation of the current project proposal will contribute to achieving the expected results of the program, as through the proposed set of activities, sustainable working conditions will be achieved for all workers in the company, improving the adaptability and quality of the working environment, taking into account health risks and increasing the standards for health and safety working conditions in the organization.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.: В рамките на дейността ще бъдат въведени „зелени“ модели на организация на работните процеси, които имат връзка с повишаване на ресурсната ефективност и/или за намаляване въздействието върху околната среда и/или за повишаване устойчивостта на предлаганите продукти и услуги. Въведените нови „зелени“ модели на работа ще бъдат свързани с: 1. внедряване в предприятието на нови екологични производствени инвестиции, поради които се променя организацията на труда в предприятието; 2. въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места; 3. изграждане на цялостна екологосъобразна („зелена“) фирмена култура и мотивиране на екологосъобразното мислене на работниците и служителите. Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност: 1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики. 1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места. 1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието. 1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени. Дейността ще обхване всички заети лица в дружеството, които възлизат на 138 лица, подробно описани по категории в т. 9 от Формуляра за кандидатстване. Целта е да бъде обхваната цялостната дейност на предприятието, както производствената, така и административната и търговска такава, което ще позволи адаптиране на целия персонал /ръководството, работниците и служителите/ към промените в работната среда, свързани с осъществяването на прехода към климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа. Чрез изпълнението и ще бъде прегледана и оценена организация на работните процеси във Витал ЕООД с цел въвеждане на „зелени“ практики и модели на работа, които имат връзка с повишаване на ресурсната ефективност и/или за намаляване въздействието върху околната среда и/или за повишаване устойчивостта на предлаганите продукти и услуги. Още по време на изпълнение на проекта, дружеството ще пристъпи към изпълнение на разработения в рамките на етап 1.3 План с конкретни мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси, гарантирайки реално и практическо въвеждане на мерки от него в дейността на дружеството. В рамките на проекта всички работници и служители ще бъдат запознати с извършените промени и ще им бъде проведен инструктаж и/или обучение за въвеждането на съответните мерки. По време на изпълнение на дейността Витал ЕООД ще съблюдава стриктно и за изпълнението на мерките за информация, комуникация и публичност съгласно указанията на УО, описани в Ръководството за бенефициента за изпълнение на договори по процедура BG05SFPR002-1.004 „Адаптирана работна среда“. 37 786.33 0.00
Осигуряване на превенция и профилактика на стреса, „бърнаут“ на работното място и „ефекти от COVID пандемията върху менталното здраве“ - психологическа подкрепа. : В рамките на дейността ще бъде осигурена психологическа подкрепа на заетите в предприятието лица във връзка с превенция и профилактика на стреса на работното място, професионалното прегаряне и ефектите от COVID пандемията върху менталното здраве на работещите. За целта ще бъдат изготвени психологически профили на заетите лица, които да послужат като основа за адресиране на подходящи мерки за психологическа подкрепа. Целта е да бъде обхванат целият персонал на дружеството, както производствен, така и административен и търговски, което ще позволи адаптиране на всички /ръководството, работниците и служителите/ към промените в работната и обкръжаваща среда, свързани със стреса, професионалното прегаряне и ефектите от COVID пандемията върху менталното здраве. Стресът е проблем както за фирмата като работодател, така и за работещите в предприятието. Хроничният стрес води до повишено количество здравни оплаквания – психични или емоционални разстройства (изчерпване, депресия и други). Резултатът за работещите е заболявания, намаляване на продуктивността, лоша работна атмосфера. Последствията за работодателя също са неблагоприятни – повишена заболеваемост, намалена производителност и др. С помощта на проекта представителите на целевата група ще бъде запознати с различните проявления и начини за превенция на стреса на работното място, както и с наличието на явлението "бърнаут", подпомагайки откриването на проявите му и осъществяването на ранна превенция на състояния, свързани с физическо, емоционално и психическо изтощение. Пандемията от COVID-19 също стана причина за страх и тревожност за милиони хора по целия свят и оказа влияние на психичното здраве – загубата на близки, изолация, значителни социално-икономически смущения и неувереност в утрешния ден. В тази връзка ще бъдат прегледани нагласите, свързани с отрицателно и критично отношение към работата, нежелание за започване на работа, раздразнение към членовете на екипа, емоционално отдръпване от колеги, както и мисли, свързани с липсата на смисъл, значение и приносът за извършваните работни процеси, водещи включително до напускане на работа. Самата психологическа подкрепа ще бъде осъществена под формата на групови семинари и/или тренинги за профилактика при провеждането на които, участниците задължително ще бъдат запознати с подходящи методи и техники за управление на професионалния стрес, съответстващи на естеството на трудовите процеси в предприятието и справянето с ефектите от COVID пандемията върху психиката. Чрез предвидената дейност, участниците ще изградят умения за: - преодоляване на краткосрочен (ситуационен) и дългосрочен (структуран) стрес в ежедневието; различните видове стрес и техните източници; техники за управление на стреса, в т.ч. развиване на лична резилентност (устойчивост) при продължително излагане на стрес; техники за профилактика и предотвратяване на стреса; стратегии за подобряване на представянето си на работното място, следствие от по-доброто управление на стреса. - разпознаване на явлението "бърнаут" и начините за ранна превенция - прилагане на методи и техники за справяне с ефектите от COVID пандемията, как човек да преодолее стресовата ситуация, да се мобилизира и адаптира по най-бързия начин. 19 872.00 0.00
Осигуряване на нови и по-модерни колективни средства за защита, свързани с подобряване условията на труд в дружеството по отношение на фактора “Осветеност”: Дейността предвижда подмяна на осветителни тела в производствените участъци - Кроялен, Шевен и Гладачен в отговор на необходимостта от предприемане на мерки по отношение риска за работниците и служителите от увреждания при натоварване на зрителния нерв. Производственото осветление е един от основните фактори на работната среда, чиито количествени и качествени показатели имат пряко отношение към безопасността и здравето при работа. Към момента в посочените производствени участъци общото осветление на работните места е изкуствено, основно луминисцентно и се осъществява от общо 200 осветителни тела, разпределении, както следваа: - 50 бр. осветителни тела х 2 LUM в кроялния участък - 27 бр. осветителни тела х 2 LUM в гладачния участък - 123 бр. осветителни тела х 2 LUM в шевния участък. Общо работещите в тези участъци, изложени на неблагоприятното влияние на фактор “Осветеност”, са 114, подробно описани в т.9 от Формуляра за кандидатстване. Съгласно извършен контрол и измерване на параметър осветеност за посочените участъци данните показват, че осветлението не е в границите на санитарно-хигиенни норми. Съгласно оценката на риска недоброто и недостатъчно осветление на работната площ излага работниците на риск от натоварване на зрителния анализатор, което води до увеличаване на напрежението на очите и тяхното увреждане; възникването на зрителна умора и влошаване на зрението; появата на обща умора, преумора и главоболие. Недостатъчното ниво на осветеност увеличава и риска от злополуки от всякакъв характер (убождане, порязване, допир до движещи се детайли от машината, изгаряния и др.). По-бързата реакция на работещия в критична ситуация също зависи от достатъчното осветление не само поради улесненото виждане, но и поради повишаване на вниманието на човека при високи нива на осветеност. В тази връзка в изпълнение на предписанията на оценката на риска с цел опазване здравето на работещите и привеждане на нивата на осветеност в норма Витал ЕООД предвижда подмяна на 200 бр. осветителни тела с нови такива, с които да се постигне достатъчно като количество и добро като качество производствено осветление в помещенията. Поставянето на новите осветителни тела ще позволи производственото осветление да се приведе в съответствие с изискванията на Наредба 49 “За изкуствено осветление на сградите”, което ще доведе до минимизирането на неблагоприятното влияние на този фактор на работната среда върху здравето и безопасността на работниците и служителите. Конкретният ефект, до който ще доведе планираната модернизация е подобряване условията на труд на работещите в основните производствени участъци, с което ще се повиши колективната защита и ще се създадат предпоставки за намаляване на трудовия травматизъм, изразяващ се в убождания, наранявания при допир на движещи се детайли на машините, порязвания, изгаряния, и др. Минимизирането на неблагоприятното влияние на този фактор на работната среда ще рефлектира и в намаляване на % на професионални заболявания, причинени от претоварване на зрителния нерв и увреждане на сетивните органи. 24 200.00 0.00
Осигуряване на нови и по-модерни колективни средства за защита, свързани с подобряване условията на труд в дружеството по отношение на фактора “Ергономия при работа” : Дейността предвижда закупуване и доставка на ергономични столове в производствените участъци и администрацията с цел минимизиране на риска от физическо натоварване и оптимизиране на работната поза на работниците и служителите. Едни от рисковите фактори за здравето и безопасността на работниците и служителите, произтича от спецификата на работа в дружеството и оказва общо въздействие върху организма. Той се изразява във физическо натоварване и пренапрежение на опорно-двигателния апарат на горните и долни крайници и тялото (костно-мускулна и периферна нервна система), гръбни и шийни мускули и натоварване на зрителния анализатор поради физическо усилие, предимно седяща работна поза за част от работните места за шивачи и предимно стояща работна поза за работни места като гладачи на ютии, машинни оператори шиене, обслужващи автомати, качествен контрол, опаковка, оператори на подлепващи преси. При работещите в администрацията продължителната експозиция на този рисков фактор също води до хронични увреждания на мускули, сухожилия, стави и периферна нервна система, както и до натоварване на зрителния нерв. Към момента във фирмата няма осигурени ергономични столове за работещите в стояща работна поза и администрацията. За работните места с предимно седяща работна поза наличните работни столове са в експлоатация от над 7 години, като в резултат от тяхната ежедневна употреба същите са амортизирани, с увреждания по седалките, неработещи механизми за регулиране на височината, паднали елементи /болтове, винтове и др./, както и с несъответстващите на актуалните и по-модерни изисквания за ергономия на работното място. Като мярка за оптимизиране на работната поза в производството и осигуряване на по-добра ергономия при работа Витал ЕООД предвижда да закупи ергономични работни столове, регулируеми за работещите в седяща поза, които съгласно структурата на заетите лица и длъжностните им характеристика, подробно описани в т. 9 от Формуляра за кандидатстване са 43 работници. Като ново средство за колективна защита за работещите в стояща работна поза ще бъде осигурена възможност за смяна на работната поза в седяща чрез въвеждане на високи, регулируеми, въртящи се столове със степенка. Ще бъдат закупени ергономични работни столове със стойка за почивка на краката за 73 заети основно с дейности в участъци Кроене, Гладене, ОТК и работещите в Шевен участък на специализирани високи машини/автомати. Предвидените ергономични столове ще бъдат съобразени с нормите за физическо натоварване на работниците и хигиенно-физиологични и ергономични изисквания за рационална организация на работното място и трудовите процеси № 5 на МНЗ. Съответно за администрацията /управител, офис и производствена такава - технолог, ръководител, производствени технологии, организатор производство и др./ ще бъдат осигурени ергономични офис столове, регулируеми по отношение на височина, от дишаща материя, с подлакътници и регулируема облегалка за глава. Съобразно числения състав на дружеството и длъжностното разпределение, работещите в офис лица са 12, подробно описани в т. 9 от Формуляра за кандидатстване. Конкретният ефект, до който ще доведе дейността е подобряване условията на труд на работещите в производствените участъци и администрацията, като се повиши колективната им защита. Също така ще се създадат предпоставки за намаляване на трудовия травматизъм, изразяващ се в болести на костно-мускулната система, обменни и ендокринни заболявания, увреждания на телесните структури и др., причинени или засилени главно в следствие на работния процес и въздействието на непосредствената работна поза. Минимизирането на неблагоприятното влияние на този фактор на работната среда ще рефлектира и в намаляване на % на професионални заболявания, причинени от мускулно-скелетни смущения. В резултат от новозакупените колективни средства ще бъде постигнато оптимизиране на работната поза и подобряване на нивото на ергономия на работното място на 128 работници и служители. 53 395.93 0.00
Осигуряване на социални продобивки за работещите и служителите Социална придобивка 1 Обособяване и оборудване на кът за съхранение на храни и напитки на работниците и служителите: Настоящата проектна дейност, респективно - планираните в рамките на нейната реализация доставки, са насочени пряко към осигуряването на здравословна и добре приспособена работна среда във Витал ЕООД, задоволяваща по-пълно разнообразните нужди на своите работниците и служителите. Дейността предвижда осигуряване на нова социална придобивка за работниците и служителите, която до момента не е предоставяна от дружеството, а именно обособяване и оборудване на кът за съхранение на храни и напитки към съществуващата столова в предприятието. Изборът на социалната придобивка е продиктуван от грижата и разбирането на Витал ЕООД, че достъпът до правилно съхранение на храни и напитки е в основата на доброто здраве на работниците и служителите. Към момента дружеството е обособила подходящо помещение от 270 кв.м., което е предназначено за столова на работниците и служителите, обзаведено с маси и столове с капацитет, отговарящ на актуални числен състав и въведения режим на труд и почивка, като практиката на работещите е да си носят храна от вкъщи. С изпълнението на дейността се цели в помещението да бъде обособен кът, който да бъде оборудван с 2 плюсови хладилни витрини за охлаждане до + 8 градуса, които да позволят на работниците и служителите да съхраняват храната и напитките си правилно, така че да не се допуска нейното разваляне, развитие на вредни бактерии и микроорганизми и др. и да се елиминират рисковете от натравяния и стомашно-чревни заболявания. Избраната социална придобивка е съобразена с въведеният във фирмата физиологичен режим на труд и почивка по време на работа, както и с числения състав. Това ще позволи обособения кът за съхранение на храни и напитки да се ползва ефективно от целия персонал на дружеството, както по време на почивката за хранене, така и във времето на регламентираните кратки почивки. Тази социална придобивка ще доведе до осигуряване на работни места с доволни и мотивирани работници и служители, намирайки баланса между изграждането на хармонична работна среда и задоволяване потребностите на работниците, оправдавайки очакванията им за работно място, на което трудът им се оценява и се полагат грижи за тяхното здраве и благосъстояние. 61 803.35 0.00
Осигуряване на социални продобивки за работещите и служителите - продължение Социална придобивка 2 Обособяване и оборудване на външен кът за отдих и почивка на работниците и служителите: Настоящата проектна дейност е насочени пряко към осигуряването на адаптирана работна среда, която е здравословна и безопасна за работниците и служителите, отговаряща на техните очаквания за работно място, на което трудът им се оценява и се полагат грижи за тяхното здраве и благосъстояние. Дейността предвижда да бъде осигурена нова социална придобивка, изразяваща се в обособяване и оборудване на външен кът за краткотраен отдих и почивка, където работниците комфортно и удобно могат да упражняват почивките в рамките на работния ден по чл. 151 от Кодекса на труда и физиологичните почивки съгласно Наредба № 15 от 31.05.1999 г. за условията, реда и изискванията за разработване и въвеждане на физиологични режими на труд и почивка по време на работа. Изборът на тази социална придобивка е продиктуван и ще подпомогне прилагането на оптимален режим и условия на труд и почивка, което може да стане чрез осигуряване на подходящи условия за краткотраен отдих, като по този начин се противодейства на умората и износването на организма, а също така се поддържа висока работоспособност. Към производствената сграда на Витал ЕООД има прилежащ терен от 31 декара. Разположението на частта, която е планирано да бъде обособена, е в близост до сградата, далеч от улица, което я прави добър избор за обособяване на външен кът за отдих и почивка, защитен от шум и прах, осигуряващ комфорт, тишина и спокойствие на работниците и служителите и достъп до свеж въздух и светлина. Предвижда се да бъдат закупени 3 бр. дървени беседки с маса и пейки с минимум 9 седящи места всяка и 10 бр. с минимум 3-местни пейки, устойчиви на атмосферни влияния, подходящи за ежедневна употреба и предназначени да се използват на открито, целогодишно. Изборът на беседки е продиктуван от това, че те осигуряват комфорт на работниците и служителите независимо от сезона, като съответно през топлите месеци създават сянка и защита от вредните UV лъчи на слънцето, а през студените месеци защитните завеси от винил от четирите страни предпазват от неблагоприятните атмосферни влияния. С цел осигуряване на максимален комфорт, удобство и здравословни условия за работниците през студените месеци по време на почивките е предвидено към беседките да бъдат осигурени по 1 бр. инфрачервени отоплителни уреди /общо 3 бр./. Осигуряването на места за сядане чрез предвидените пейки ще позволи работниците и служителите да прекарват времето си за почивка на открито в двора на фирмата удобно и комфортно. Социалната придобивка ще се ползва от целия персонал на дружеството. С обособяване на външния кът ще бъдат осигурени минимум 57 седящи места, половината от които на закрито. Избраната социална придобивка е съобразена с въведеният във Витал ЕООД физиологичен режим на труд и почивка по време на работа, съгласно който са регламентирани стъпаловидни почивки на звената, така че да няма струпване на много работници по едно и също време. Това ще позволи обособения външен кът за почивка да се ползва ефективно и съобразно капацитета на почиващите. Чрез осигуряването приятен външен кът за отдих и почивка ще бъде постигнат баланс между натоварената работна обстановка и почивката, като освен подобряване на условията на труд и почивка зоната за отдих има и своя социален ефект. Тя е ефективен и непринуден начин колегите да се сближат помежду си, което от своя страна е и ключът към успешен работен процес, осъществяван от мотивирани и удовлетворени работници и служители. 0.00 0.00
Осигуряване на социални продобивки за работещите и служителите - продължение Социална придобивка 3 Обособяване и оборудване на място за спорт в дружеството : Настоящата проектна дейност е насочена пряко към осигуряването на здравословна и добре приспособена работна среда във Витал ЕООД, чрез промяна в работното пространство с цел насърчаване на физическата активност сред работниците и служителите. Дейността предвижда осигуряване на нова социална придобивка за работещиге, която до момента не е предоставяна от дружеството, а именно обособяване и оборудване на място за спорт съобразно рационалните норми и специфичните условия на труд в дружеството. Изследвания сред работници от шивашката промишленост показват, че двигателната активност в този сектор е ниска, което е рисков фактор за здравето. Съпоставяйки нивото на активност при мъжете и жените данните показват, че делът на жените, които правят физически упражнения е значително по-малък. Отчитайки факта, че основно заетите в този бранш са жени, както и в дружеството в частност, данните са изключително тревожни. Наред с това при този вид професия работещите престояват в седнало/изправено положение повече от 6 часа дневно. Отчитайки и въздействието на психосоциалните фактори, които също са рискови и присъщи за професията, необходимостта от водене на целенасочена политика от страна на работодателя, насърчаваща физическата активност сред работниците става неизменна и наложителна. Тук идва ролята и важността на социалната придобивка, която ръководството на Витал ЕООД желае да осигури на своите работници, свързана пряко с подобряване на техния здравен и ментален статус. Обособяването и оборудването на помещение с фитнес уреди в дружеството ще даде възможност на работещите да поддържат едно добро здравословно и психологическо състояние. Изборът на този тип социална придобивка е продиктуван от множеството положителните ефекти, които оказва практикуването на фитнес върху здравето. С възрастта хората често губят мускулна маса, което може да доведе до травми или трайни увреждания. Ето защо редовните тренировки са много важни за поддържане на мускулните функции и силата, особено при по-възрастните. Освен това, те подпомагат изграждането на костна плътност при по-младите и предотвратяват настъпване на остеопороза в по-късен етап от живота. Редовните упражнения подобряват и състоянието на сърдечносъдовата система, като същевременно намаляват кръвното налягане и нивата на мазнини в кръвта. Физическата активност от своя страна е и превенция на заболявания като депресия, безпокойство и стрес. Не на последно място тренировките доказано оказват благоприятен ефект и върху работния процес. По-доброто оросяване на мозъка подобрява концентрацията и възможностите за съсредоточаване върху изпълнението на работните задачи. За осигуряване на безопасна и здравословна среда за практикуване на физическата фитнес активност от работниците и служителите Витал ЕООД ще обособи специално помещение от 30 кв.м., като постави гумирана настилка на пода, предпазваща от удар, подхлъзване и др. Помещението ще бъде оборудвано със стандартни фитнес уреди, които са подходящи за профила на целевата група, залагайки на такива уреди, които осигуряват умерено натоварване и поддържане на добра физическа форма. Сред основните фитнес уреди са бягаща пътека, велоергометър и кростренажор. Повечето видове спортове и тренировки крият рискове от претоварване или травми на ставите и костите. При използването на тези фитнес уреда този риск е сведен до минимум, като така се осигурява възможност за безопасна и щадяща за ставите тренировка и дори хора с проблеми с гръбнака могат да се възползват от тях. Използването на тези уреди е особено полезно и за сърдечно-съдова система и психическо здраве. Другият тип избрани уреди като гирички, тежести, лежанки и др. подобни са насочени към подобряване на общото физическо състояние и издръжливост на работниците и служителите. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).