Дейност 1 „Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.“: Целта на дейността е да подпомогне адаптирането на заетите лица от целевата група /83 човека/ и на дружеството към новите предизвикателства, свързани с осъществяване на климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа, чрез преход към "зелени" работни места.
Дейността е насочена към въвеждане на „зелени“ модели на организация на работните процеси във "ВЪЗХОД МАНИФАКЧЪРИНГ" ЕООД, които да доведат до повишаване на ресурсната ефективност и намаляване въздействието върху околната среда. Тази дейност е пряко свързана с осъзнатата необходимост от въвеждане нови модели и добри практики за оптимизиране на работните процеси така, че да се намали разхода на ресурси, генерирането на отпадъци, респективно прякото или непряко негативно въздействие върху околната среда. Компанията се стреми към бъдещо налагане на стандарти за екологична и социална отговорност и изпълнението на тази дейност е стъпка в тази посока.
През 2023 г., Дружеството приключи проект за подобряване на енергийната ефективност, чрез който подмени 130 бр. неотваряеми прозорци с размери 1.00 м/3.00 м, т.е. 390 м2; - 75 бр. отваряеми прозорци с размер 1.00 м/3.00 м и постави изолация с топлоизолационни плочи от XPS на 430 м2 външни стени. Дружеството също така ежегодно подменя остарели активи с нови и високотехнологични, които ще позволят както увеличаване на производствения капацитет, така и внедряване на кръгови и по-ресурсно ефикасни модели.
Въпреки това усилията не са достатъчни. Налице са проблеми в управление на ресурсите и ефективността на процесите (например по-голям брак от планираното, по-чести повреди и престои на машините). Липсва и цялостна система за контрол и управление на индивидуалното поведение на работещите за постигане на по-висок екологичен стандарт на производството и повишаване устойчивостта на предлаганите продукти и услуги.
За това посредством настоящата дейност ще бъдат въведени нови „зелени“ модели на организация на работните процеси свързани с:
- въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места;
- изграждане на цялостна екологосъобразна („зелена“) фирмена култура и мотивиране на екологосъобразното мислене на служителите във всички звена;
- въвеждане на правилници и стандарти в цялата фирма.
Зелени модели, които ще бъдат свързани с оптимизиране на начина на организация и планиране на работните задачи с цел намаляване на потреблението на електроенергия (посредством оптимизирано натоварване на машините, осветлението и другите консуматори), оптималното използване на материали и суровини, правилно разпределение и управление на времето, минимизиране на отпадъците и правилното им третиране и др.
Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
Изпълнението на дейността ще доведе до установяване на ефективни инструменти за „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, както на индивидуално, така и на фирмено ниво.
ПРОДЪЛЖАВА! |
13 832.78
|
0.00
|
Дейност 2 "Осигуряване на превенция и профилактика на „бърнаут“ на работното място и „ефекти от COVID пандемията върху менталното здраве“ - психологическа подкрепа".: Настоящата дейност е необходима за постигане на заложените цели.
Дейността има за цел да се предостави ефективна психологическа подкрепа на заетите лица на "ВЪЗХОД МАНИФАКЧЪРИНГ" ЕООД и е от съществено значение за фирмата. Психологическото състояние на всеки работещ оказва пряко въздействие върху неговата работоспособност, върху удовлетвореността му и респективно мотивацията му за труд, върху трудовата дисциплина, включително върху рисковете от трудови злополуки и негативно въздействие върху здравето на работещия и не на последно място върху качеството и ефективността на извършваната трудова дейност.
Дейността на всички работещи 83 работници от целевата група, подробно описани в т. 9 е свързана с изисквания за психична устойчивост, концентрация на вниманието, емоционална стабилност, добри комуникативни умения и умения за работа в екип. Работещите са подложени на физическо и психично напрежение заради естеството им на работа, за това навременната и ефективна психологическа подкрепа е от съществено значение. Необходими са регулярни и навременни мерки за превенция на физическо, емоционално и психическо изтощение. След COVID пандемията рисковете за такова изтощение и за влошаване общото състояние на работещите са по-големи. За това в проекта ще бъдат изпълнени редица мерки за превенция и профилактика на стреса на работното място, прегаряне и др. негативни ефекти за менталното здраве на работещите. Мерките ще се реализират чрез експертна психологическа подкрепа в две насоки – индивидуална и групова. Индивидуалната подкрепа ще се реализира с индивидуална личностна диагностика и психологическо консултиране. Диагностиката има за цел да установи конкретните личностни особености на всеки от работещите, за да може да се подпомогне по ефективно тяхната адаптация и да се оптимизира организацията на труда според индивидуалния капацитет и особености на всеки служител. Консултирането ще подпомогне работещите да преработят налично напрежение, стрес и негативни изживявания в ефективни поведенчески модели, които да им помогнат да са по удовлетворени и мотивирани в своята работа. За да се имплементират в организацията новите поведенчески модели, ще се проведат групови обучения за създаване на подобряване на взаимоотношенията и за формиране на позитивна колективна среда и подкрепа.
Предвиждат се следните етапи:
- Анализ на психологическата среда, организацията на работа и взаимоотношенията в отделните звена на дружеството – посредством структурирани интервюта със служители на отделни работни позиции (длъжности)
- Индивидуална диагностика и изготвяне на психологически профили на служителите – с психологически въпросници за определяне на : личностния тип, нивото на стрес и начините за справяне с него (копинг стратегии), удовлетвореността от труда и мотивацията за работа на всеки служител. Ще се изготвят профили с препоръки за индивидуален подход към всеки служител.
- Индивидуално психологическо консултиране за превенция и профилактика на стреса на работното място, професионалното прегаряне и ефектите от COVID пандемията върху менталното здраве. Фокус върху консултирането ще бъде създаването на индивидуални поведенчески модели – стратегии за справяне с професионалния стрес и негативните емоции свързани с работата.
- Провеждане на групов тренинг „Професионален стрес, напрежение и емоционално прегаряне на работното място (бърн аут) – практически модели за справяне“ – за формиране на практически умения у всеки служител за справяне с негативни преживявания на работното място, за запазване на концентрация, мотивация и позитивна нагласа, вкл. и чрез взаимна подкрепа и взаимодействие между колегите. |
13 832.78
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд." (Част 1): Дейността е необходима за постигане на заложените в проекта цели и има за цел повишаване степента на колективна защита в предприятието, чрез изпълнение на препоръките на СТМ, базирани на оценката на риска и утвърдената годишна програма с мерки за минимизиране на рисковете на работните места. След направени замервания от СТМ, са установени несъвършенства в осигурената работна среда и са отправени следните конкретни препоръки, с мерки по отстраняването им:
1. Защита от неблагоприятен микроклимат в работните и производствените помещения:
В основния цех, където се намират звената "кроялно", "шивачно" и "гладачно" е изградена отоплителна инсталация на дърва преди повече от 30 г. Тя служи за отопление на големите производствени площи, които съставят цеха. Тъй като е изключително амортизирана, максималната температура, която изградената инсталация поддържа през зимните месеци е 16 градуса по С, което не е достатъчна за осигуряване на минимален работен температурен комфорт на служителите. СТМ установи висока степен на риск от опасност от възникване на пожар и други изключително негативни последици за работниците. Също така инсталацията само отоплява, без да охлажда, което поставя персонала, работещ там, в ситуация да издържа високите температури през летните месеци, като липсата на циркулация на въздуха и охлаждане, правят работната среда некомфортна и създават риск от физически дискомфорт, причинен от високите температури - прегряване на тялото, топлинен удар и др. Микроклиматът в цеха е допълнително повлиян и от липсата на възможност за естествено проветряване, чрез отваряне на повечето прозорци по време на производство. Много от тях са неотваряеми, а другите не могат да се отварят, т. к. съществува риск от замърсяване на продукцията.
За да се решат тези проблеми е необходимо закупуване на:
- 2 бр. Котел, който ще работи самостоятелно и по същество не представлява инфраструктура. Неговата инсталация ще подобри микроклимата - температура и ще премахне риска от възникване на пожар или други застрашаващи животът и здравето нежелани събития в основния производствен цех, като по този начин създаде безопасна и здравословна среда за 83 работници от целевата група - кроячи, шивачи, гладачи, административен персонал и др.
За нормализиране на работната среда и създаване на подходящи условия за труд през лятото в тези помещения, с цел също така превенция на простудни и др. заболявания, СТМ е направила предписание те да бъдат климатизирани с климатици. Предвидените за закупуване колонни климатици ще бъдат с подходяща мощност, съобразена с отопляемата площ на съответното помещението в квадратни метри, с цел получаване на най-оптималната работна температура.
- 6 бр. климатици ще бъдат поставени в следните помещения, като средства за колективна защита и разпределени по бройки, според броя и разположението на работните места в съответното помещение, съобразено с общия обем за отопление/охлаждане, както следва:
- в основната производствена зала "кроялно", "шивачно" - 4 бр. климатици;
- в звено "гладачно" - 2 бр. климатици
ПРОДЪЛЖАВА! |
143 923.36
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд." (Част 2): ПРОДЪЛЖЕНИЕ!
Изборът на Котли и Климатици е извършен на база на техническите характеристики на уредите, работните помещения с бройките работни места, които ще обслужват от гледна точка на общия обем на съответното помещение, безопасността им при експлоатация и добавената им стойност като следва:
- нисък шум - намаляват шумозамърсяването в работните помещения и осигуряват по-комфортен микроклимат за работниците;
- здравословно въздействие - разполагат с въздушен филтър, отстраняващ праха;
- нощен режим - когато климатикът е в нощен режим, стайната температура се настройва автоматично за по-голям комфорт и енергоспестяване - ресурсна ефективност;
- дистанционно управление - позволява да се управлява уредът без директен контакт на работника с него;
- напълно затворено вътрешно тяло, без външни нагревателни елементи;
- наличие на електронна защита в случай на авария.
Бройките на климатиците съответстват както на броя на работните помещения, така и на техния размер, с цел максимална ефективност.
2. Ергономия при работа чрез осигуряване на стабилни и ергономични работни и офис столове:
По-голямата част от служителите в дружеството ползват стари столове, които не отговаря на по-съвременните изисквания за ергономия. След направени замервания от СТМ, са установени несъвършенства в осигурената работна среда и са отправени следните конкретни препоръки, с мерки по отстраняването им: Осигуряване на стабилни работни столове за административния и производствен персонал, които да позволяват свобода на движенията и удобна работна поза, седалката и облегалката да се регулират на височина и наклон. Наличните към момента столове са вече амортизирани, не са стабилни, не се регулират правилно и не позволяват удобна работна поза, като същевременно работниците трябва да прекарват над 7 часа от работния си ден принудително седнали върху тях, за да могат да извършват преките, за дейността, си действия.
За целта ще се закупят 73 бр. ергономични работни столове за работа на работниците в производството и 10 бр. ергономични офис столове за 10 човека административен персонал и управителя. Изпълнението на тази част от дейността ще доведе до следния ефект: редуциране на неблагоприятните здравословни проблеми на служителите, свързани с повишено кръвно налягане, болки в мускулите, недобра подвижност на главата, лесна уморяемост, главоболие, загуба на концентрация и нежелано неврологично дразнене, рефлектиращо в патологично увреждане тонуса на мускулатурата, в следствие на статичната работа и многочасово ползване на компютър/или машина в седнала поза. Изборът на ергономични работни столове ще бъде съобразен с изискванията на Норми за физическо натоварване на работниците и хигиенно-физиологични и ергономични изисквания за рационална организация на работното място и трудовите процеси №05 и Приложение към чл. 4, ал. 1 на Наредба №7/2005 г.
ПРОДЪЛЖАВА! |
44 590.00
|
0.00
|
Дейност 5. Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.
: Целта на социално битовото обслужване е подобряване бита нa работниците и служителите, повишаване на удовлетвореността им от работата, която извършват, а това, от своя страна, води и до повишаване качеството на трудовия процес и съответно увеличаване на ефективността и производителността на труда. Също така рефлектира върху усилията да се задържи работника на работа при съответния работодател. То подпомага трудовия процес с цел повишаване на неговата ефективност, повишаване на удовлетвореността на работниците от работата и укрепване на стабилността на труд- правоотношения. Това е типичен пример за съпътстващо отношение /по смисъла на чл.1 КТ/. Работещи в производството на предприятието ще бъдат преки бенефициенти на социалната придобивка по проекта. Регламентираните почивки за възстановяване е целесъобразно да се прекарват пo възможност извън работните помещения в т.ч. в стаи или кътове за спорт или почивка, обзаведени съгласно изискванията на ергономията, промишления дизайн и характера на труда, или навън, в зависимост от сезона. Съгласно НАРЕДБА № 15 от 31.05.1999 г. за условията, реда и изискванията за разработване и въвеждане на физиологични режими на труд и почивка по време на работа, регламентираните почивки по време на работа се провеждат извън работното място в специално обзаведени помещения или площадки (зони за спорт и почивка). Работодателят осигурява подходящи места за спорт и почивка в зависимост от условията на труд, вида на регламентираните почивки, възрастовия състав на работещите и условията в производствените помещения.
Насърчаването на редовна физическа активност на работното място подобрява концентрацията върху извършваната дейност, намалява напрежението и дава положителни емоции, подобрява общата здравословна култура на служителя, влияе върху цялостната мотивация и успех, намалява текучеството на персонала. Това са само една част от доказаните ползи.
Дружеството ще оборудва, в рамките на дейност 5, обособена за целта фитнес зала, с цел да създаде навици на движение у персонала, докато работи. По време на регламентираните си почивки и времето, което прекарват във фитнеса, работниците от целевата група ще придобиват практически умения, свързани с това:
- да бъдат физически активни за по-добро здраве;
- да предотвратят обездвижването;
- да станат по-ефективни и силни през свободното си време, чрез спорт, с което да повишат производителността на труда си;
- да подобрят двигателната си култура, с което да са оптимално ефективни по време на работния процес и да се предотвратят трудови злополуки;
Поради силното желание на служителите за подобна социална придобивка, с настоящата дейност се цели следната инвестиция: закупуване на: бягаща пътека - 1бр., Метален гардероб - 40 бр., кростренажор -1 бр., скрипец-комбиниран - 1 бр., уред за гърди и рамо - 1 бр., лег екстензия и за задно бедро - 1 бр.; абдукто/аддуктор - 1 бр., уред за набирания - 1 бр., лежанка - 1 бр. с лост 2200 мм и дискове/тежести, стойка с дъмбели /цял сет/ - 1 бр. и 3 бр. пейки.
- 2 бр. Трифазен инверторен колонен климатик за отопление/охлаждане на фитнес залата.
При изпълнение на ежедневните си задачи, служителите са изложени на висок риск от обездвижване при напрягаща работна атмосфера. Времето по време на почивките, е най-важния момент за компенсиране на натрупаното в работата напрежение и предотвратяване на професионалното прегаряне. Това спомага за намаляване на текучеството на персонала, мотивиране на служителите при изпълнение на задълженията си и създаване на ефективни форми за управление на човешкия ресурс. Дългосрочното задържане на служителите във фирмата е основна мениджърска цел, тъй като само така се създават обучени и подготвени специалисти с висока ефективност. Осигуряването на помещение за отдих и физическа активност е ценен ресурс за осигуряване на по-добър трудов живот за 83 човека работещи от целевата група, ще повиши тяхната работоспособност и ефективност, удължаване на трудовия им живот и личната им мотивация. |
81 174.00
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд." (Част 3): ПРОДЪЛЖЕНИЕ!
3. Защита на здравето на работници и служители, чрез предпазване от инциденти, в т.ч. подхлъзвания и падания на работното място чрез извършване на СМР за подмяна на 980 м2 подови настилки с грапав гранитогрес и осигуряване на чисти подове в производствените помещения чрез закупуване на 2 бр. Машини за подово почистване
Към момента подова настилка на предприятието е решена с балатум, който също като отоплителната инсталация е поставен преди повече от 30 години. Настилката е силно амортизирана, на места дори разкъсана, което създава риск от спъвания, падания и др. нежелани рискове за всички работници от целевата група - 83 човека. Няколко инциденти са се случили в последните години, които само поради късмет и поставените предупреждения на зоните с по-висок риск, не са доведели до по-сериозни за здравето последици на работниците в производство и на административния персонал.
В рамките на дейността, планираме чрез СМР да подменим 980 м2 от старата настилка с гранитогресни плочки, които са грапави и ще минимизират риска от подхлъзвания и травми за работещите с поне 65%. Гранитогресната настилка притежава по-голяма здравина, твърдост и повишава устойчивостта на придвижващите се по нея работници в сравнение с другите видове настилки.
Спецификата на работа във "Възход Манифакчъринг" ЕООД изисква редовно почистване на подовите покрития в производствените и складовите помещения, които са с площ над 1000 м2 на дружеството с цел премахване на паднали тъкани и химикали от багренето. Подовите настилки, които планираме да подменим с гранитогресни плочи, въпреки добрите си характеристики на механична устойчивост, устойчивост на абразия, киселини и основи, устойчивост на бактерии и гъбички, ще се замърсяват от използваните багрилни и др. препарати, както и от не толкова видимите следи от паднали тъкани. В резултат подовите покрития са хлъзгави, с висока степен на опасност от подхлъзване и евентуална травма. Към настоящия момент фирмата решава този проблем частично като е назначила помощен персонал за ръчно почистване на подовите покрития с вакуумни уреди, парцали и специални препарати, както и поставяне на предупредителни знаци за хлъзгави подове, което е ниско-ефективно и създава предпоставки за падания на персонала. Парцалите почистват замърсяването само повърхностно, като натискът върху пода зависи изцяло от физическото усилие на почистващия работник. Като се вземе под внимание, че почистващият персонал е съставен само от жени, то силата на отмиване с парцал е ограничена. Работниците се придвижват от едно производствено помещение в друго, като снабдителите се движат между производствените, складовите, опаковъчните и др. помещения. Също така в завода се осъществява и вътрешен транспорт на готовата продукция на транспалетни колички при преминаване на продуктите от една операция към друга, за комплектоване и опаковане, за складирани или за експедиция. Служителите, които оперират с транспалетните колички често имат намалена видимост на подовете и трябва да внимават да не паднат.
За да бъде решен ефективно така идентифицирания проблем на служителите на дружеството от целевата група по проекта, трябва да бъде закупено и въведено в експлоатация специализирано оборудване - машини за почистване на индустриални подове - 2 бр. Те изпълняват комплексна обработка на подове – метене и мокро почистване дори и при извънредно тежки условия на замърсяване на подовите настилки. Машините ще са снабдени с мощни двигатели, батерия и ел. захранване. Системата за регулиране положението на миещите четките осигурява добър работен натиск върху пода, голяма производителност, гарантирана от голямата работна ширина на миещия и метящия модул, съчетани с висока работна скорост.
Почистването на подовете с тези машини ще доведе до по-чисти подови настилки, които са по-безопасни, с намалена степен на хлъзгавост, като по този начин ще се сведат рисковете и евентуалните травми, причинени от подхлъзване или падане до минимум.
КРАЙ НА ДЕЙНОСТ 4 |
0.00
|
0.00
|