Дейност 1 „Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.“ : Целта на дейността е да подпомогне адаптирането на заетите лица от целевата група /20 човека/ и на дружеството към новите предизвикателства, свързани с осъществяване на климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа, чрез преход към "зелени" работни места.
Дейността е насочена към въвеждане на „зелени“ модели на организация на работните процеси в "Лайт констръкшън" ООД, които да доведат до повишаване на ресурсната ефективност и намаляване въздействието върху околната среда. Тази дейност е пряко свързана с осъзнатата необходимост от въвеждане на нови модели и добри практики за оптимизиране на работните процеси така, че да се намалят разходите за ресурси, генерирането на отпадъци, респективно прякото или непряко негативно въздействие върху околната среда. Фирмата се стреми към бъдещо налагане на стандарти за екологична и социална отговорност и изпълнението на тази дейност е стъпка в тази посока.
През 2023 г. бяха внедрени високотехнологични ДМА, които ще позволят както увеличаване на капацитета, така и внедряване на кръгови и по-ресурсно ефективни модели. Но дори това не е достатъчно. Налице са проблеми в управление на ресурсите и ефективността на процесите. Липсва и цялостна система за контрол и управление на индивидуалното поведение на работещите за постигане на по-висок екологичен стандарт и повишаване устойчивостта на предлаганите продукти и услуги.
За това, посредством настоящата дейност, ще бъдат въведени нови „зелени“ модели на организация на работните процеси свързани с:
- въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места;
- изграждане на цялостна екологосъобразна („зелена“) фирмена култура и мотивиране на екологосъобразното мислене на служителите;
Зелените модели ще бъдат свързани с оптимизиране на начина на организация и планиране на работните задачи, с цел намаляване на потреблението на електроенергия (посредством оптимизирано натоварване на консуматорите), оптималното използване на материали и суровини, правилно разпределение и управление на времето, минимизиране на отпадъците и правилното им третиране, и др.
Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
Изпълнението на дейността ще доведе до установяване на ефективни инструменти за „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, както на индивидуално, така и на фирмено ниво. |
3 200.00
|
0.00
|
Дейност 2 "Осигуряване на превенция и профилактика на „бърнаут“ на работното място и „ефекти от COVID пандемията върху менталното здраве“ - психологическа подкрепа".: Настоящата дейност е необходима за постигане на заложените цели.
Дейността има за цел да се предостави ефективна психологическа подкрепа на заетите лица на "Лайт констръкшън" ООД в контекста на работното място, чрез придобиване на нови знания и умения. Фокусът ще бъде върху превенцията и управлението на стреса и професионалното прегаряне (бърнаут) върху менталното здраве на работещите - целева група по проекта.
Етапи за изпълнение на дейността:
1. Анализ и оценка: Извършване на анализ на текущата работна обстановка и факторите, които могат да влияят на менталното здраве на работещите в "Лайт констръкшън" ООД. Оценка на нивото на стрес и риска от професионално прегаряне (burn out/бърнаут). Включване на стандартизирани инструменти за оценка, като например Maslach Burnout Inventory (MBI) за измерване на бърнаут. Идентификация на организационни фактори, които могат да допринасят за бърнаут, като например неясни очаквания, липса на ресурси и неадекватна управленска подкрепа. Събиране на обратна връзка от участниците - служители на дружеството по отношение на организационните политики и практики.
2. Прилагане на методи и техники за управление на професионалния стрес, разпознаване на прояви на "бърнаут" и ранна превенция: Разработване на обучителни материали, които могат да бъдат: презентации, упражнения за самопомощ и рефлексия, групови тестове за оценка на нивото на стреса и превенция на бърнаут; симулационни и/или ролеви игри, които позволяват на участниците да изпитат и управляват стресови ситуации; информационни листи с практически съвети, свързани със справяне на стреса и превенция на бърнаут; групови дискусии за свободно и безопасно обсъждане на стресовите фактори и техния ефект за достигане до бърнаут. Акцентът ще бъде поставен върху ефективните методи и техники за управление на стреса, приложими в конкретния работен контекст на "Лайт констръкшън" ООД.
3. Организиране и провеждане на групови сесии с максимален брой участници до 10 лица, фокусирани върху профилактика и управление на стреса; Те ще включват елементи като ролеви игри и обмяна на опит. Участниците ще бъдат запознати с подходящи методи и техники за управление на професионалния стрес, съответстващи на естеството на трудовите процеси в "Лайт констръкшън" ООД.
Справянето с "бърнаут" не е статичен процес. В тази връзка дейността ще е изпълнена по начин, който осигурява устойчивост по отношение на инструментите за справяне със стреса на работното място и превенцията на "бърнаут", с цел работниците и служителите на "Лайт констръкшън" ООД да могат да ги използват и прилагат на практика по време на целия им трудов стаж в дружеството. |
3 200.00
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд.": Дейността е необходима за постигане на заложените в проекта цели и има за цел повишаване степента на колективна защита в предприятието, чрез изпълнение на препоръките на СТМ, базирани на оценката на риска и утвърдената годишна програма с мерки за минимизиране на рисковете на работните места. След направени замервания от СТМ, са установени несъвършенства в осигурената работна среда и са отправени следните конкретни препоръки, с мерки по отстраняването им:
1. Подобряване на микроклимата в работните и производствените помещения:
"Лайт констръкшън" ООД извършва дейността си в собствена сграда с обща разгъната застроена площ от 2231,20 кв. м., като на първия етаж от сградата са разположени магазин за осветителни тела и ел. части, складови и логистични помещения, санитарни помещения. На втория етаж от сградата са разположени работните места на административния персонал и електромонтьорите. То представлява голямо общо помещение от 800 кв., в което са разположени бюрата и работните маси на служителите. Отоплението е решено с калорифери и електровентилаторни печки, охлаждане няма. Електровентилаторните печки отопляват общия обем на това голямо помещение неравномерно, водещо до съществени температурни разлики в отделните му части. Също така лесно прегряват и трябва да бъдат спирани, за да се охладят. Калориферите са излъчвателен електроуред, който е с висока степен на опасност при употреба. Работата и с двата вида уреди изисква и физически контакт с уреда, който може да предизвика опарване, изгаряне или удряне от ток на работниците, които боравят с тях. За подобряване на микроклимата в това помещение, с цел превенция на простудни и др. заболявания, СТМ е направила предписание то да бъде разделено с прегради стени, като се обособят поне 10 бр. отделни по-малки работни помещения, които да бъдат климатизирани с климатици. За тази цел се предвижда извършване на СМР - текущ ремонт на помещения за изграждане на прегради стени - 15 бр., както и закупуване на 7 бр. климатици, тип сплит, които се монтират на стена/под/таван и се включват в ел. мрежата. Мощността на климатиците е съобразена с отопляемата площ на съответното помещението в квадратни метри, с цел получаване на най-оптималната работна температура и превенция на простудни и др. заболявания.
7 бр. климатици ще бъдат поставени в следните нови обособени 7 бр. помещения, като средства за колективна защита и разпределени по бройки, според броя и разположението на работните места в съответното помещение, съобразено с общия обем за отопление/охлаждане, както следва:
- в офис техническо помещение - 1 бр.; офис счетоводство - 1 бр.; офис управител - 1 бр.; офиси технически ръководител - 1 бр.; офис търговски представител - 1 бр.; офис търговски сътрудник - 1 бр. и офис фасилити мениджър - 1 бр.
Извършване на СМР - изграждане на 15 бр. преградни стени - 500 кв. м.
Продължава. |
125 865.00
|
0.00
|
Дейност 5. Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др. : Съгласно Наредба №15 от 31.05.1999 г. е необходимо разработване и въвеждане на физиологични режими на труд и почивка по време на работа с цел осигуряване на устойчива работоспособност, намаляване на умората и опазване здравето на работещите, като част от цялостната фирмена политика по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Почивките по време на работа са специално организирани и регламентирани от работодателя периоди на пълно прекъсване на дейността по време на работния ден, които се използват от работещите за отмора и възстановяване от въздействията на факторите на работната среда и трудовия процес, и са част от работното време. Ето защо в съответствие с нормативните актове "Лайт констръкшън" ООД е изготвил подробен анализ за нивото на натоварване на съответните длъжности и необходимостта от почивки и тяхната продължителност. В резултат на това се установи необходимост от обособяване на място за хранене и място за почивка. В тази връзка се предвижда закупуване на оборудване и обзавеждане на стая за хранене във фирмата. Необходимото за закупуване обзавеждане и оборудване е: кухненски шкафове - 8 бр. и кухненското оборудване - готварска печка 1 бр., хладилник - 1 бр., кафе-машина - 1 бр., микровълнова фурна - 1 бр., климатик - 1 бр., кухненска маса - 4 бр. и кухненски столове - 20 бр. Ще се обособи и отделна стая за почивка, като необходимото мин. оборудване за функционирането й ще бъде закупено по проекта. Това са 1 бр. климатик, тип "сплит", който да подобри микроклимата в помещението и да даде нужната благоприятна температура, телевизор - 1 бр, диван - 1 бр., маса - 1 бр., столове - 20 бр., масажен стол - 1 бр. Видът и бройките на оборудването и обзавеждането за стаите за хранене и за почивка са подбрани след внимателен анализ на нуждите на ЦГ както и на нейния профил - пол и възраст. Телевизорът ще им позволят да гледат телевизия или да слушат музика в почивките или извън работно време, което ще допринесе за изграждане на добър екип и работна среда. Кухненската част ще им позволи да съхраняват, топлят и консумират храната, като се хранят пълноценно като и ще се насърчи неформалното общуване по време на храненето. Така ще се допринесе за по-доброто физическо и психическо състояние на ЦГ. Изпълнението на дейността ще доведе до преки положителни ефекти за работниците и служителите в производството на "Лайт констръкшън" ООД - 20 човека от целевата група, като им осигури среда и комфорт за почивка и хранене най-пълноценно. Това ще рефлектира в повишаване на степента на общата им удовлетвореност от работната среда и ще допринесе за устойчивостта на работните им места, както от гледна точка на години работа при един работодател, така и продължителност на труда до и след пенсионна възраст.
Като допълнителна мярка за повишаване продуктивността и здравето на персонала се предвижда обособяване на място за спорт. Към момента такова липсва в дружеството, като за обособяването му е предвидено закрито пространство, в което предстои да бъдат разположени следните уреди: пътека за бягане - 2 бр., кростренажор - 1 бр., велоергометър - 2 бр., гладиатор - 1 бр., стационарен рейсинг байк - 1 бр., уред за крака - 1 бр., машина за гръб и корем - 1 бр., лежанка - 1 бр., дъска за коремни преси - 1 бр., комбиниран скрипец - 1 бр. и климатик - 1 бр. Спецификата на работа във фирмата изисква стоене в продължителни еднообразни пози. За да се избегнат дълготрайните последици от тях, както и да се превентират хронични заболявания като дискови хернии, нервни прищипвания и др., ще се изгради и пусне в експлоатация само за заетите лица в дружеството и целева група по проекта, помещение за спорт. Броя и вида на уредите е съобразен с профила на ЦГ, както и с мускулните групи, които позволява да се тренират. Избраното оборудване дава най-широк спектър за трениране на почти всички мускулни групи и е най-смислено от гледна точка "разходи-ползи". То ще има пряк положителен ефект върху физическото и психическото здраве на работещите. |
118 446.93
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд." - продължение: Продължение:
- Осигуряване на стабилни и ергономични работни столове:
Част от служителите в дружеството ползват стари столове, които не отговаря на съвременните изисквания за ергономия. След направени замервания от СТМ, са установени несъвършенства в осигурената работна среда и са отправени следните конкретни препоръки, с мерки по отстраняването им: Осигуряване на стабилни работни столове за административния и инженерингов персонал, които да позволяват свобода на движенията и удобна работна поза, седалката и облегалката да се регулират на височина и наклон, с опора за краката, където е приложимо. Наличните към момента столове не са стабилни, не се регулират и не позволяват удобна работна поза, като същевременно работниците трябва да прекарват над 7 часа от работния си ден принудително седнали върху тях, за да могат да извършват преките, за дейността, си действия.
За целта ще се закупят общо 10 бр. ергономични стола за работните места на административния персонал на "Лайт констръкшън" ООД. Изпълнението на тази част от дейността ще доведе до следния ефект: редуциране на неблагоприятните здравословни проблеми на служителите, свързани с повишено кръвно налягане, болки в мускулите, недобра подвижност на главата, лесна уморяемост, главоболие, загуба на концентрация и нежелано неврологично дразнене, рефлектиращо в патологично увреждане тонуса на мускулатурата, в следствие на статичната работа и многочасово ползване на компютър/или уреди в седнала поза. Изборът на ергономични работни столове ще бъде съобразен с изискванията на Норми за физическо натоварване на работниците и хигиенно-физиологични и ергономични изисквания за рационална организация на работното място и трудовите процеси №05 и Приложение към чл. 4, ал. 1 на Наредба №7/2005 г.
- Осигуряване на стабилни бюра с повдигане:
8 човека от целевата група работят седнали пред бюра, които са с фиксирана височина. Продължителното седене е свързано с различни здравословни проблеми, включително затлъстяване, сърдечно-съдови проблеми, болки в гърба, мускулен дисбаланс и стягане, особено във врата, раменете и долната част на гърба; повишен риск от сърдечно-съдови заболявания - лошо кръвообращение и по-високи нива на лошия холестерол; затлъстяване и наддаване на тегло - тялото изгаря по-малко калории; риск от развиване на диабет тип 2 - липсата на движение влияе на инсулиновата чувствителност и метаболизма на глюкозата; забавен метаболизъм - тялото изгаря по-малко калории, което допринася за наддаване на тегло и метаболитни проблеми; лоша циркулация на кръвта - влошеното кръвообращение, води до проблеми като подути глезени и дълбока венозна тромбоза. Продължителното седене се свързва и с повишен риск от проблеми с психичното здраве, включително тревожност и депресия. В тази връзка ще бъдат закупени ергономични повдигащи се бюра - 8 бр., които имат техническите функционалности да се вдигат и свалят на височина, която е съобразена с индивидуалната височина на хората, които ги ползват. Те ще дадат гъвкавост при продължителната работа на бюро, като могат автоматизирано да се вдигат и свалят. Това ще има преки положителни ефекти върху представителите на ЦГ като: намаляване на риска от мускулно-скелетни проблеми и дискомфорт, свързани с продължително седене или неправилна височина на бюрото; позволяване на служителите да редуват седнало и изправено положение, насърчавайки по-добрата циркулация на кръвта, намалявайки умората и потенциално подобрявайки цялостното им здраве; подобряване на фокуса и продуктивността им; насърчаване на по-добра стойка по време на работа; предотвратяване на симптоми като умора на очите и главоболие, причинени от гледане надолу в екрана при седнало положение. |
0.00
|
0.00
|