Дейност 1 „Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.“: Предприятията все повече се признават като ключови участници в постигането на справедлив преход и решаващи за здравословната околна среда. Те са не само места, където хората работят, за да произвеждат стоки и услуги. Работното място е мястото, където бизнес възможностите в зелената икономика се оформят и където работниците и работодателите, в съответните си компетенции, могат да променят производствените процеси по начини, които подобряват ефективността на ресурсите, намаляват натиска върху околната среда и правят предприятията по-„зелени“. Степента, до която предприятията могат да се считат за "зелени", зависи от това доколко екологизират своите продукти, производствени процеси и работни места. В този контекст, в Дейност 1 са включени следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
Въз основа на анализ на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност ще бъдат разработени „зелени“ модели за организация на труда и „зелени“ карти, съобразени с конкретните работни места. Всички служители и работещи в предприятието ще бъдат инструктирани как да прилагат тези модели и практики. Ръководството на предприятието ще получи разработен план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси.
Целевата група по Дейност 1 обхваща всички заети в дружеството лица – 141 човека. |
20 000.00
|
0.00
|
Дейност 3 „Закупуване на лични предпазни средства и специално работно облекло“: Дейността има за цел подобряване на професионалното и здравно състояние на работещите при осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд. ЛПС и СРО, които ще бъдат закупени за общо 128 души, ще отговарят на по-високи стандарти за устойчивост на вятър и вода, устойчивост на пробиване и подхлъзване и по-голяма здравина. Новите защитни мерки ще намалят риска от злополуки и наранявания, като гарантират безопасността и здравето на работниците. Освен това някои нови елементи имат функционалности, които подобряват комфорта и удобството за работниците. Тези функции повишават удовлетвореността и продуктивността на служителите. Сред обективните фактори за промяна на използваните досега ЛПС е и новата оценка на риска, след отчитане на завишени параметри и промяна в работната среда. Последните измервания от 14.08.2023 г. показват повишаване на шума в Блок 1 и покрай балопресите в Блок 2, което води до предписание за носене на нов вид ЛПС (антифони) на работни места, където до момента не са били осигурени такива.
Ангажиментът на работодателя за подобряване на условията на труд и здравето се демонстрира чрез закупуване на следните нови ЛПС и СРО, които превъзхождат използваните до сега, както следва:
Ветро и водоустойчиво яке – 4 бр. Новото яке отговаря на стандарти EN 13688 и EN 471 и е с по-качествена топлозащита, и комбинира 3 в 1 - светлоотразителни елек, яке и шуба. С него отпада носенето на допълнителна светлоотразителни жилетка, и се гарантира по-добра видимост и защита от сблъсък с МПС;
Работни обувки с устойчиво на пробождане ходило и метално бомбе /летни и зимни/ – 122 чифта за сезон. Новите обувки отговарят на стандарт EN ISO 20345 и категория S3 (за разлика от старите S1 P) - т.е. включва всички характеристики на категория S1P + S2 (устойчивост на проникване и поглъщане на вода). По този начин на работещите се гарантира по-сигурна защита на долните крайници, не само от пробождане/премазване, но и защита от проникване на вода и евентуално измръзване през зимата;
Летните и зимните работни обувки на монтажната група (6 чифта за сезон) са с най-висока защита: SВ Е Р WRU HRO FO SRC, която допълнително гарантира и устойчивост на течни горива, масла, вода, при контакт с нагорещени повърхности и устойчивост на подхлъзване;
Защитни ръкавици топени в нитрил – 3024 чифта (2 чифта/месец за 126 работници). Новият модел е от по-здрав и устойчив на разкъсване плат, което е с по-висока (2-ра степен) защита и така предпазва по-надеждно ръцете от механични въздействия и травматизъм;
Предпазна каска – 40 бр. Новият модел е с по-надеждно шестточково закрепване, вентилиран с винт за регулиране на размера, за осигуряване на по-надеждна защита на главата от удар от падащи предмети;
Предпазни очила от закрит тип – 52 бр., в допълнение към стандарт ЕN 166-1F за защита на очите, отговарят и на стандарт ЕN 170 за нива на защита и коефициент на пропускане на филтри за защита срещу ултравиолетово излъчване. Те осигуряват по-добра защита на очите за работещите, които носят диоптрични очила, защото са съвместими с тях и позволяват стерилизация, което ги прави по-здравословни и безопасни за употреба;
Предпазна маска – 1452 бр. (по 1 бр./месец за 121 работници), подходяща за дейности по сортиране и почиствания от отпадъци и отговаря на стандарт EN 149. Наличието на активен въглен с клапан в новите маски осигурява още по-надеждна защита на дихателните пътища както от прах и биологични агенти, така и от неприятни миризми, бактерии, вируси, плесени, заваръчни газове и др.;
Филтрираща маска за дихателна защита – 288 бр. (по 2 бр./месец за 12 работници). Избраният нов респиратор е с клапа и е за многократна употреба, покрива стандарт EN 149:2001 + А1:2009 като осигурява по-високо ниво на защита FFP3 (стара FFP2) при работа в среда със стъклен прах, с максимална пропускливост на маската 1% (вместо 6%) и по-добре предпазва дихателните пътища от прах с неорганичен състав. |
55 672.43
|
0.00
|
Дейност 4 „Осигуряване на колективни предпазни средства, свързани с подобряване условията на труд.“: Настоящата дейности е обусловена от извършената оценка на риска, въз основа на която е разработена Програма за превенция на професионалния риск в Екобулсорт ЕАД. Установени са следните рискове, които ще бъдат обект на минимизиране в рамките на проектното предложение: (1) Опасност от неблагоприятно въздействие на микроклимата и (2) Опасност от въздействие на ергономични и вредни фактори в работната среда, свързани с организацията на трудовия процес - седяща работна поза. При продължително излагане на некомфортни микроклиматични условия работниците се разболяват и увреждат здравето си. Излагането на прах и микрочастици от тъканите може да доведе до белодробни заболявания. Поради това е необходимо да се намали степента на риск за работниците, които са изложени на тези вредни фактори в работната среда. За спазване на микроклимата на вътрешните работни помещения и установените норми и физиологични изисквания за поддържане чистотата на въздуха и осигуряване на допустима температура, по проекта ще бъдат закупени 7 бр. климатици с висока степен на енергийна ефективност. Те ще бъдат монтирани на следните работни места: КПП, работно място на Гл. счетоводител, Оперативен счетоводител, Прокурист, Работни кабини 1 и 2 в производствен блок, Н-к смяна Блок 1.
След извършен оглед в съответствие с Програмата за предотвратяване на риска е констатирано, че във всички гореспоменати помещения наличните към момента климатици са силно амортизирани, в резултат на дългогодишната работа в среда натоварена от производствен прах. Отличават се с ниска ефективност на работа, висок процент на повреди, висок разход на ел. енергия и като цяло са изключително трудни за ремонт и поддръжка, тъй като представляват много стари модели машини, за които на пазара вече не се предлагат резервни части за подмяна. Всеки един от разглежданите климатици е с по над 10 години период на експлоатация, т.е. на предела на своят жизнен цикъл и е необходимо да бъдат подменени, за да се гарантират безопасни условия на труд за работниците.
Липсата на движение и продължителното седене в една и съща поза водят до забавяне на кръвообращението, дискомфорт, умора и увеличава риска от хронични заболявания. За да се намали негативното въздействие от принудителната работна поза, е важно да се намали натоварването на опорно-двигателния апарат и да се подобри комфортът по време на работа. Използваните в момента столове са морално остарели с проявени дефекти от физическо остаряване и не осигуряват нужният оптимален комфорт и подвижност за продължителна монотонна работа. По проекта се предвижда да бъдат закупени 15 ергономични стола за служителите в производството и администрацията, които работят в принудително седнало положение по 8 часа на ден, в съответствие с изискванията, посочени в чл. 5 от прил. № 1 към Наредба №7 /ДВ бр. 70 от 2005г./, а именно: - работният стол да е стабилен и да позволява на лицето, работещо с видеодисплей, свобода на движенията и удобна работна поза; - седалката да се регулира на височина; - облегалката на стола да се регулира на височина и наклон; - да има възможност за поставяне на опора за краката при желание на лицето, работещо с видеодисплей. Така ще се подобрят условията на труд, ще се намали и/или елиминира изцяло рискът от възможни заболявания на опорно-двигателната система и ще се постигне по-висока производителност при по-добър работен комфорт. Ергономични столове ще бъдат закупени за лицата, заемащи следните длъжности: Прокурист, Директор производство, Ръководител база, Главен счетоводител, Експерт еколог, Експерт логистика, Експерт маркетинг и продажби, Експерт труд и работна заплата, Експерт управление на човешките ресурси, Инженер енергетик, Оперативен счетоводител, Организатор производство, Началник склад – 2 бр, Кантарджия.
Дейността включва следните етапи, които се реализират в посочената логическа последователност:
• Избор на изпълнители (1-3 м.)
• Доставка на ергономичните столове (2-3 м).
• Доставка и монтаж на климатиците (3-5 м). |
26 393.69
|
0.00
|
Дейност 5 „Осигуряване на социални придобивки за работещите вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.“: Изпълнението на настоящата дейност е свързано с подобряване на работната среда и превръщането на Екобулсорт ЕАД в добро и предпочитано място за работа, което освен добри и безопасни условия на труд, осигурява на заетите лица и такива социални придобивки, които имат положително въздействие върху качеството на работа, производителността на труда и конкурентоспособността на фирмата. От една страна, те ще повишат удовлетворението на заетите в рамките на трудовия процес, а от друга, това е израз на осъзнатата социална отговорност от страна на работодателя. Целева група по тази дейност са всички 141 лица, работещи в предприятието.
В рамките на проекта се предвижда осигуряване на следните социални придобивки, в съответствие с предложенията на Службата по трудова медицина и действащата „Програмата за предотвратяване на професионалния риск в Екобулсорт ЕАД“:
• оборудване на 3 къта за отдих на открито с паркови пейки и маса;
• закупуване на контейнер (фургон) с оборудване за отдих на закрито в близост до сепариращите инсталации;
• ремонт и оборудване на зоната за хранене за работещите.
Заводът за предварително третиране на отпадъци е разположен на площ от 11 000 кв. м., а сортиращите инсталации са разположени в големи халета. Работещите изпитват остра нужда от подходящи места за кратка почивка, както на закрито, така и на открито, близо до работните си места. В момента липсата на такива места ги принуждава да остават на работните си места по време на почивките, което ги лишава от възможността за пълноценен отдих. Въпреки наличието на достатъчно открити площи на територията на предприятието, местата за сядане не достигат. Това принуждава работниците да сядат по бордюри и тревни площи, което е не само недопустимо, но и опасно поради наличието на интензивен трафик от транспортна техника. За решаването на този проблем се предвижда обособяване на 3 къта за отдих на открито – един в района на КПП (оборудван с малка пейка и маса) и 2 в близост до инсталациите (общо 6 бр. паркови пейки). При неблагоприятни метеорологични условия - студ, сняг, дъжд както и в горещите летни дни, на работниците ще бъде осигурена възможност за почивка на закрито във фургон, оборудван с 5 бр. малки пейки и 2 маси, който ще бъде разположен близо до работните им места.
На работниците се раздават ваучери за храна, които те използват, за да закупят и приготвят храната си предварително и да я консумират по време на почивката си. В момента за тях има обособен кът за хранене на първия етаж в административната сграда. Условията там обаче не отговарят на стандартите за добра, здравословна и безопасна среда за почивка – монтираните климатици не работят и не подлежат на ремонт. Уредите, предназначени за затопляне или охлаждане на домашно приготвена храна са крайно недостатъчни спрямо общия брой на персонала на фирмата - 1 бр. микровълнова и 1 бр. малък хладилник. Мебелите са недостатъчни, защото с времето са били изпочупени, бракувани и изхвърлени.
За спазване на микроклимата на вътрешните работни помещения и установените норми и физиологични изисквания за поддържане чистотата на въздуха и осигуряване на допустима температура в зоната за хранене, по проекта ще бъдат закупени общо 3 бр. климатици с висока степен на енергийна ефективност. В зоната за хранене е предвиден освежителен ремонт – облепяне на прозорци, лампи и др. с найлон, почистване и грундиране на стени и тавани, боядисване и частично шпакловане, на площ от 160 кв. м. Ще бъдат осигурени столове и маси за хранене (столове – 30 бр., разтегателни маси 6 бр.), хладилник с фризер – 1 бр., микровълнова печка – 1 бр., кафемашина с мелачка за кафе(кафе автомат) – 1 бр., сензорен дозатор за течен сапун за стена – 1 бр.
Дейността включва следните етапи:
• Избор на изпълнители (1-3 м.)
• Ремонт на зоната за хранене (2-3 м)
• Оборудване на зоните за отдих на открито (2-3м)
• Доставка и монтаж на фургона ППП (4-5 м)
• Доставка на оборудване и обзавеждането на зоните за хранене и отдих на закрито (4 -6 м) |
33 013.04
|
0.00
|
Дейност 3 „Закупуване на лични предпазни средства и специално работно облекло“ - част 2: Светлоотразителна жилетка – 49 бр., отговаря на стандарт EN 20471 и освен хоризонтални сигнални ленти има допълнителни вертикални, което повишава видимостта и е предпоставка за допълнително намаляване на риска от сблъсък с МПС. На работните площадки има интензивен трафик и повишената видимост на работещите е от изключително значение за тяхната безопасност и живот.
Вътрешни антифони - 504 чифта (1 чифт/месец за 42 работници). Новите антифони за защита на слуха предвиждат осигуряване на по-висока шумова защита от SNR 34 dB на SNR 37 dB. Антифоните са осигурени с връв, което ги прави удобни както за слагане и махане от ушите, така и за носене. Това ще намали възможността от изгубването им/изпадането им и ще даде възможност на работещите да ги използват по време на работата си, където това е необходимо. За 31 от работниците тези ЛПС са нови и ще се използват за първи път по време на работа, в съответствие с новите предписания на оценката на риска.
Дъждобран – 43 бр. Новият артикул надгражда предишния както по здравина, така и по устойчивост на полиамидната тъкан, която е наслоена с омекотен поливинилхлорид. Подобрена е защитата както към неблагоприятни климатични въздействия (дъжд), така и към леки механични въздействия и нечистотии. Допълнително предимство на новия дъждобран е, че може да се пере на ръка, като по този начин се осигуряват по-здравословни и хигиенични условия на труд.
Монтажни ръкавици от лицева кожа и плат – 72 чифта (1 чифт/месец за 6 работници). Новите монтажни ръкавици покриват изискванията на стандарти EN 388 и EN 420. Те са с по-висока степен на защита от предишните (1121 срещу новата 4124 / 4223), което осигурява много по-висока степен на износване, защита срещу порязване и пробождане и е гаранция за по-добро предпазване на ръцете и осигуряване на по-безопасни условия на труд.
Ръкавици за заваряване – 36 чифта (1 чифт/месец за 3 работници). Новият модел ръкавици за заварчик от цепена телешка кожа са с подсилена длан и показалец и с памучна подплата, като покриват не само стандарт EN 388, EN 407, но и стандарти ЕN 21420 и ЕN 12477.
Зимна шапка - 37 бр. Новата шапка ще бъде тип ушанка и ще осигурява по-добра термозащита не само на главата, но и на ушите при ниски температури. Ще бъде водоустойчива и така ще предпазва работещите и от дъжд, и сняг.
Шлем за заваряване – 3 бр. Новият модел е с по-леко тегло - само 0,2 кг., с по-висока степен на защита и подобрена видимост на очите, като позволява седем нива на затъмняване (ADF 5/8/9-13) и е с постоянно включени UV и IR защита 13 DIN, с по-широко поле на видимост 73х107 мм, с 3 бр. сензори за откриване на дъга, с живот на батерията от 1800 часа. Той ще осигури още по-добра защита на очите и лицето по време на заваръчни операции, в сравнение с предишния модел.
Лицев щит – 3 бр. Новият лицев щит покрива по-широка площ и предлага по-надеждна защита на лицето, брадата и очите от механични частици, капки или малки пръски течност. Регулируемата околожка осигурява по-добра ергономичност и удобство при ползване.
Гумени ботуши – 25 чифта., новите гумени ботуши отговарят на стандарт EN 20347, и предпазват по-добре долните крайници от вода, замърсяване, подхлъзване и минимални механични рискове.
Ръкавели – 268 чифта (4 чифта/година за 67 работници). Новите ръкавели ще бъдат изработени от поливинилхлорид, който е по-устойчив, здрав и надежден като материал за защита при работа. Те ще предпазват по-добре работното облекло от грубо замърсяване или допълнителна защита от контакт с химични и биологични агенти като в същото време ще бъдат по-екологосъобразни, защото ще се използват многократно.
Предна престилка – 67 бр. Предложеният нов модел престилка с нагръдник е от по-устойчив материал (комбинация м/у памук и полиестер), по-устойчив на петна, отблъскващ не само вода, но и масла и др. видове мръсотии и ще предпазва по-добре работното облекло от грубо замърсяване. Регулируемата презрамка е допълнително предимство и удобство за работниците при носене. |
0.00
|
0.00
|
Дейност 3 „Закупуване на лични предпазни средства и специално работно облекло“ - част 3: Работен костюм (полугащеризон и яке), летен – 120 бр. Летният работен костюм ще бъде с по-добро водо и маслоотблъскващо покритие и тегло на плата 240 гр., вместо досегашното 200 гр., което го прави по-здрав и износоустойчив. Той осигурява по-висока защита на тялото от механични въздействия, химични и биологични агенти и ще бъде със светлоотразителни ленти за по-висока безопасност на придвижване при ограничена видимост на средата.
Работен костюм (полугащеризон и яке), зимен. Доставя се с две разновидности на якето – с качулка и без. За длъжностите, които работят предимно в халетата като: хигиенист, машинен оператор на сепарираща инсталация, работници рециклиране в Блок 1 и в Блок 2 или общо 70 бр., ватираното яке е без качулка. За длъжностите, чиято работа е свързана с прекарване часове на открито, понякога в условия на дъжд и сняг, ватираното яке е с качулка – общо 47 бр. Сред тях са общи работници, началници смени, шофьори на тежкотоварни автомобили, оператори на ПМС и мотокари, машинни оператори опаковане/увиване. Платът на зимния работен костюм ще бъде с по-добро водо и маслоотблъскващо покритие и тегло 240 гр., вместо досегашното 200 гр., което прави работния костюм по-здрав и износоустойчив. Той ще осигурява по-висока защита на тялото от механични въздействия, химични и биологични агенти и ще бъде със светлоотразителни ленти за по-висока безопасност на придвижване при ограничена видимост на средата.
Работен костюм (панталон и яке), зимен - 3 бр. Този вид работен костюм е предназначен за длъжностите Началник склад, Склададжия и Кантарджия. Възможността новото яке да е в ярък/сигнален цвят ще подобри реда и ефективността на работната площадка, тъй като работещите с това зимно облекло са специализирани служители, отговорни за входящ и изходящ контрол на стоките и отпадъчните материали в производствената база и така те ще бъдат много по-лесно разграничени от другите работници на обекта. Новият модел зимно яке и панталон са изработени от 100% полиестерен материал, което ще гарантира по-висока защита на тялото от атмосферни и механични въздействия, както и от химични и биологични агенти.
Специализиран работен костюм (полугащеризон и яке), летен – 6 бр. Специалният работен костюм е предназначен е за монтажната група, състояща се от инженер-енергетик, шлосер-монтьор, техник-механик и монтьор електрооборудване и е важно да е устойчив на пръски от разтопен метал. Платът на костюма ще е от 100% памук с високо качество и с тегло на плата 240 гр., което го прави по-здрав и устойчив на външни механични и топлинни въздействия и осигуряващ по-сигурна защита от химични и биологични агенти. Той е със светлоотразителни ленти по ръкавите, раменете и крачолите, с което осигурява по-висока видимост и безопасност на придвижване.
Специализиран работен костюм (полугащеризон и яке), зимен – 6 бр. Предложеният зимен работен костюм е предназначен е за монтажната група и устойчив е на пръски от разтопен метал. Той е ватиран, изработен от хидрофобиран висококачествен плат 100% памук, с по-високо тегло на материята 240 гр./м, спрямо предишния, което го прави по-устойчив на външни въздействия от използвания до сега. През зимата той ще осигури на работещите по-сигурна защита от механични въздействия, химични и биологични агенти. Костюмът е с повече светлоотразителни елементи - по джобове и ръкави на якето и по крачолите на гащеризона, което ще доведе до по-висока видимост и безопасност на придвижване.
Дейността включва следните етапи, които се реализират в посочената логическа последователност:
• Провеждане на процедура за избор на изпълнители по реда на ЗУСЕФСУ/ПМС 160/2016 (1-3 м)
• Избор на изпълнител и сключване на договор (3 м.)
• Доставка и подписване на ППП (4 -16 м).
• Поетапно раздаване на ЛПС и СРО на заетите лица срещу подпис (от 5 до 16 м. вкл.) |
0.00
|
0.00
|