Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 59 431 TREES
Български

Programme: Human Resources Development 2021-2027

Planning region: All

Description

Kosara Style-R Ltd. develops its economic activity in the outerwear manufacturing sector. The company is located in the town of Smolyan, and the production activity is carried out on two work sites within the town. The current project aims to improve the health and safety working environment in Kosara Style-R Ltd. and to take a step in the direction of implementing environmentally friendly practices in the company and promoting an eco-culture among its employees. The following activities are planned within the project implementation: 
1.	Development and implementation of "green" models of work organization in Kosara Style-R Ltd., which will cover all employees.
2.	Provision of collective protective equipment in two areas: protection from adverse microclimate at the two work sites of the enterprise and ensuring ergonomics at work.
3.	Establishment and furnishing of 3 recreation areas in the two workplaces of the company.
In order to achieve the objectives, Kosara Style-R Ltd. will outsource to a qualified contractor a review of the company's operations and the development of appropriate "green" work organisation models. The company will also purchase a total of 11 mono and multi split air conditioners, 38 ergonomic chairs and 10 ergonomic desks. The implementation of more efficient heating and cooling systems will lead to optimum levels of air temperature, relative humidity and air velocity in all work areas. Ergonomic chairs and desks will minimise the risk of musculoskeletal disorders for employees and ensure a comfortable working process. The three recreation areas will provide spaces for meaningful short-term recreation for all employees.
The implementation of the activities will provide the conditions for the introduction of environmentally friendly practices in the enterprise; will encourage eco-behaviour of employees and improve the overall microclimate and comfort of employees.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.: Дейността ще включва следните четири етапа, които са задължителни и ще се реализират в посочената логическа последователност: 1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики. 2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места. 3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието. 4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени. Конкретните дейности във връзка с реализацията на всеки от 4-те етапа за Косара Стил-Р ООД ще включват следното: ЕТАП 1: - Анализ на работните места в предприятието и присъщите им функции чрез посещение на място и интервюта с всички 38 служители. - Анализ и оценка на организацията на труда и работните процеси, изготвяне на процесограма. - Идентификация на области (процеси и операции) с възможност за оптимизация и внедряване на зелени практики. Такива области биха могли да бъдат ресурсоемки процеси, употреба на оборудване с нисък енергиен клас, неадекватно управление на отпадъците, неидентифицирани възможности за рециклиране и оползотворяване на отпадъците и др. Продължителността на етапа ще бъде около 1 месец (20 работни дни), вземайки предвид броя на служителите, интервюиране средно на 3-4 служители на ден (10 работни дни) и проследяване на всички процеси, свързани с дейността, транскрибиране на интервюта (4 работни дни) и анализ на основните моменти и идентифициране на области с възможност за оптимизация (6 работни дни). ЕТАП 2: - Проучване на добри зелени практики в световен мащаб, приложими за текстилния сектор; - Разработване на индивидуални "зелени" модели за работните процеси, отчитащи спецификата на предприятието чрез създаване на процедури/ наръчник за екологично изпълнение на процесите. Примерни процеси в Косара Стил-Р ООД обект на зелени модели биха били: дизайн и моделиране; кроене; шиене; снабдяване и логистика; гладене и др. - Разработване на „зелени“ карти за организация на работните процеси на 7 вида длъжности. Продължителността на етапа ще бъде около 2 месеца, вкл. проучване 1 седмица, разработване на зелени модели около 4 седмици в зависимост от броя процесите и разработване на зелени карти за 8 вида длъжности – 2 седмици. ЕТАП 3: - Съставяне на подробен план/програма за внедряване на "зелените" модели в Косара Стил-Р ООД, включително времеви рамки и ресурси. - Презентация на плана и мерките пред ръководството, съгласуване и утвърждаване от ръководството. Продължителност на етапа около 2 седмици. ЕТАП 4: - Провеждане на присъствени и онлайн обучения за персонала на Косара Стил-Р ООД за прилагане на новите "зелени" модели и промените в работните процеси. - Стъпково въвеждане на "зелените" модели в работната среда и осъществяване на ефективни механизми за мониторинг на изпълнение на процесите, с цел гарантиране на устойчивост по отношение прилагането на модела в предприятието. Продължителност на етапа около 2 седмици. Обща очаквана продължителност на дейността: 4 месеца, вземайки предвид броя на длъжностите, бр. на работните площадки и потенциалните процеси и времето за възлагане на услугата. 7 600.00 0.00
Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд (Част 1): Дейността предвижда осигуряване на колективни предпазни средства в две направления: 1. Защита от неблагоприятен микроклимат Настоящо положение: компанията ползва помещения с дългосрочен договор за наем на два адреса в гр. Смолян: Площадка 1: ул. „Братан Шукеров“ 11. Тук е разположена производствена база на фирмата с площ 500 м2, разпределена както следва: работната зала с площ 380 м2 (1444 м3), офис пространство 14м2 (53,2 м3), складове, коридори, санитарен възел. Заетите служители са 25 , ползва се за шивашки и кроялен участък. В момента работната зала се отоплява и охлажда с 2 климатика 18 и 24 с мощност 5KW и 8 KW, а офисът с 1 климатик 12. Предвид площта и кубатурата на помещенията наличните климатици не могат да осигурят оптимален микроклимат, понеже не разполагат с достатъчно мощност, която ефективно да управлява големия обем на пространството. Площадка 2: ул. „Славееви гори“ 24. На този адрес фирмата ползва етаж 2 и етаж 3, всеки от тях с площ 288,36 м2 или общо 576,72 м2. Помещенията включват 3 работни зали, 1 офис и 2 пространства, които в момента не се ползват, но могат да бъдат пригодени за кътове за отдих. Етаж 2 е с височина 3,5м и обща кубатура 1009,3 м3. Етаж 3 е с височина 2,8 м и обща кубатура 778,57 м3. Заетите служители са 13, ползва се за шивашки участък довършителни дейност (пакетажи, бродерии, залепване на украсителни ленти), както и зала за конструктори, технолози, технически лица, осъществяващи връзка с клиенти и покупка на материали. В момента всички помещения се отопляват на електрически радиатори, което е крайно недостатъчно за постигане на оптимален микроклимат и комфорт. Електрическите радиатори нямат достатъчна мощност, за да загреят ефективно големия обем на пространствата и не са адекватни за площта и височината на помещенията. Допълнително неудобство за работещите е липсата на охлаждане, което създава дискомфорт през летния сезон. Липсата на ефективни системи за охлаждане и отопление могат да имат неблагоприятни последици за здравето на работещите лица като температурни стресове и дискомфорт, които могат предизвикат болки в гърба и врата; развитие на проблеми с респираторната система; опасност от разпространението на вируси и бактерии в работната среда, увеличавайки риска от заболявания от студ и грип и др. Посочените неблагоприятни последствия върху здравето на служителите са идентифицирани и в извършената оценка на риска, в която са направени предписания за закупуване на по-ефективни системи за отопление и охлаждане. Съгласно Протокол за контрол на микроклимат № А734/26.10.2023г. измерените стойности на температурата, относителната влажност на въздуха и скорост на движение на въздуха са извън нормите и в двете производствени бази, като е отправена препоръка за монтиране на климатични инсталации (за всички помещения и в двете сгради) за гарантиране на оптимален микроклимат (и през земен и през летен сезон). Планирани мерки чрез дейността: в изпълнение на утвърдената Програма за минимизиране на риска Косара Стил-Р ООД предвижда внедряване на системи за отопление и охлаждане с по-висока ефективност и съобразени със специфичните изисквания на производствените бази. За Площадка 1 (25 заети лица): 1 бр. моно сплит система 2 бр. мулти сплит системи с по 1 външно и 4 вътрешни тела За Площадка 2 (13 заети лица, етаж 2 с кубатура 778,57 м3, етаж 3 с кубатура 1009,3 м3): Ет.2 (преддверие, 2 работни помещения, стая за почивка): 2 бр. моно сплит системи; 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 4 вътрешни тела; 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 3 вътрешни тела Ет.3 (преддверие, работно помещение, стая за почивка, свързващи участъци между работните помещения, стая на технолог): 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 4 вътрешни тела; 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 3 вътрешни тела; 2 бр. моно сплит системи. 251 681.00 0.00
Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.: Дейността предвижда обособяване на общо три къта за отдих: Един кът за отдих за заетите лица (общо 25), работещи на Площадка 1 на адрес гр. Смолян, ул. Братан Шукеров 11. Фирмата ползва помещенията при условията на дългосрочен договор за наем. Два малки къта за отдих за заетите лица (общо 13), работещи на Площадка 2 на предприятието на адрес гр. Смолян, кв. Райково, ул. „Славееви гори“ 24. На този адрес компанията ползва етажи 2 и 3 от сградата при условията на дългосрочен договор за наем. Настоящо положение: В момента и на двете площадки не съществуват обособени места за почивка на служителите. В рамките на работния ден всеки работник има право да ползва две кратки почивки от 15 минути и една обедна почивка от 1 час. Липсата на обособено място за ползване на почивка принуждава работещите да излизат извън сградата или да почиват в коридорите. Случва се при неблагоприятни метеорологични условия служителите дори да не ползват полагаемите почивки. Липсата на пълноценен отдих има неблагоприятни последствия върху физическото и емоционално благосъстояние на заетите лица, като това се отразява неблагоприятно и върху тяхната продуктивност. Планирани мерки чрез дейността: За да отговори на този идентифициран проблем, Косара Стил-Р ООД планира да обособи следните помещения в кътове за отдих: Площадка 1: В сградата има подходящо пространство, което е разположено П-образно. Размерите му са: ширина 15 м. х дължина 20 м., от което ще се отдели кът за отдих с размери: широчина 4 м. х дължина 6 м., обособено с преградни стени. За да се обособи пространството в самостоятелно функциониращ кът за отдих, ще бъдат изградени преградни стени с размери ширина 6м х височина 2,5м. в дългата част (общо 15 кв.м.) и ширина 4м х височина 2,5 м. в късата част (общо 10 кв.м) с алуминиева дограма и обков. Предвижда се и следното обзавеждане: 5 бр. мека мебел, 5 бр. холни маси, 1 бр. шкаф, 1 бр. вграден хладилник, 1 бр. вградена микровълнова фурна, 1 бр. телевизор, 1 бр. кафеавтомат. Помещението ще се ползва от всички заети лица, работещи на този адрес (общо 25: 23 шивачки и 2 гладачки). Площадка 2: В сградата, която предприятието ползва, има две подходящи пространства, разположени на етаж 2 и етаж 3 в коридорите между работните звена. Предвид размерите им, всяко от тях би могло да побере не повече от 6-7 лица, за да осигури подходящ комфорт. Ет.2: Размерите му са 4 х 7 метра. За да се обособи пространството с размери 4х4 метра в самостоятелно функциониращ кът за отдих, ще бъде изградена преградна стена с размери ширина 4м х височина 3,5м. (общо 14 кв.м.) с алуминиева дограма и обков. Ет.3: Размерите му са 4 х 7 метра. За да се обособи пространството с размери 4х4 метра в самостоятелно функциониращ кът за отдих, ще бъде изградена преградна стена с размери ширина 4м х височина 2,8 м. (общо 11,2 кв.м.) с алуминиева дограма и обков. Предвижда се осъществяване на СМР на двата етажа, състоящи се в изграждане на преградни стени с врата. Това е необходимо с оглед затваряне на помещенията. В момента и двете помещения представляват част от голям коридор, в единия край на който има стълбище, а в другия край – стъклена фасада. Изграждането на преградни стени по средата на коридорите ще обособи пространството в самостоятелно функционираща единица и ще изолира шума от работните помещения, за да се осигури пълноценен отдих. Предвидено е да се ползва дограма и врата, за да има естествена осветеност в помещението. Преградните стени са съобразени с размерите на съответното пространство. Предвижда се и обзавеждането на всеки от двата къта с по 3 бр. мека мебел, 3 бр. холни маси, 1 бр. шкаф, 1 бр. вграден хладилник, 1 бр. вградена микровълнова фурна, 1 бр. телевизор, 1 бр. кафеавтомат. Двете помещения за отдих ще се ползват от всички заети лица на този адрес: общо 13 служители (3 технолози, 2 организатори на производството, 5 кроячки, 2 шивачки и 1 механик). 95 918.80 0.00
Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд (Част 2): Дейност 2 ПРОДЪЛЖЕНИЕ 2. Ергономия при работа: Косара Стил-Р ООД предвижда закупуване на ергономични столове и ергономични бюра Настоящо положение: Към момента служителите на Косара Стил-Р ООД работят на обикновени столове без възможност за регулиране на височина и наклон. При 8-часов работен ден в продължение на години се появяват хронични болки, намаляване на продуктивността и комфорта. Проблемите са особено опасни за заетите в шивашкия сектор, понеже тяхната работа изисква прецизни и дребни движения, които могат да доведат до напрежение и болка в различни части на тялото. Обикновените столове, които не са ергономични, допринасят за неестественото навеждане на работника напред и така напрежението върху цялото тяло се увеличава, като се натоварва лумбалната област. Използването на неудобен стол, който ограничава движението, с времето може да доведе до болки в долната част на гърба, усещане за скованост и общ дискомфорт. Дизайнът на обикновените столове не поддържа правилната стойка и не е подходящ за работа, която изисква продължително време в седяща позиция. Служителите, осъществяващи дейност върху бюра, също работят на обикновени работни бюра, чиито височина и ъгъл не се регулират спрямо позицията и ръста на служителя и им създават дискомфорт по време на работа, както и риск от поява на заболявания на опорно-двигателния апарат. Посочените неблагоприятни последствия върху здравето на служителите са идентифицирани и в извършената оценка на риска, в която са направени предписания за замяна на обикновените столове с ергономични за всички 38 заети лица в компанията. Съгласно Програмата за минимизиране на риска препоръчително е при работна поза „седнал" различните части на тялото да заемат следните положения:  Наклон на главата напред до 15 градуса по отношение на тялото и 10 градуса по отношение на вертикалната ос;  Ъгълът на тяло - бедро 100 - 120 градуса;  Мишницата във вертикалната плоскост преминава лакътната ямка по наклон 45 градуса по отношение на хоризонталната плоскост. В допълнение се препоръчва закупуване на 10 ергономични бюра за следните длъжности: кроячки (5), технолози (3), организатори производство (2). Спецификата на работата на тези длъжности изисква продължителна работа с документи, скици, платове и детайли (кроячките). За тези групи е важно да може да регулират ъгъла на масата спрямо извършваната работа. Това е съществено при кройката на различни материали и форми, тъй като правилният ъгъл подпомага точността и лесното изпълнение на задачите. Сходна е ситуацията при работа с документи и скици. За всички горепосочени групи дългото стоене на бюро, което не е настроено правилно спрямо позицията и ръста, създава риск от болки във врата и гърба. Неправилната позиция на ръцете и китките по време на работа може да доведе до проблеми като синдром на карпалния тунел и други подобни, свързани с натоварването на китките. Планирани мерки чрез дейността: в изпълнение на утвърдената Програма за минимизиране на риска Косара Стил-Р ООД предвижда: Закупуване на ергономични столове за всички лица, които продължително заемат работна поза „седнал" (общо 38 служители). Столовете ще имат възможност за настройване според тежестта на седящия и възможност за фиксиране в изправена позиция. Закупуване на ергономични бюра за 10 бр. служители, чиято дейност изисква регулиране на височината на работния плот (кроячки, технолози, организатори производство). Предвидената подмяна на наличните столове и бюра с ергономични такива е преимуществено насочена към подобряване условията на труд и повишаване на безопасността и здравето на работещите. С внедряването на ергономични столове и бюра Косара Стил-Р ООД ще направи стъпка в подобряването на работната среда за своите служители. Инвестицията ще доведе до положителни промени по отношение на здравето и безопасността на заетите лица. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).