Дейност 1 „Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.“: Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
Конкретните дейности във връзка с реализацията на всеки от 4-те етапа за МЦ Медикус Пловдив ООД ще включват следното:
ЕТАП 1:
- Анализ на работните места в предприятието и присъщите им функции чрез посещение на място и интервюта с всички 44 служители.
- Анализ и оценка на организацията на труда и работните процеси, изготвяне на процесограма.
- Идентификация на области (процеси и операции) с възможност за оптимизация и внедряване на зелени практики. Такива области биха могли да бъдат ресурсоемки процеси, употреба на оборудване с нисък енергиен клас, неадекватно управление на отпадъците, неидентифицирани възможности за рециклиране и оползотворяване на отпадъците и др.
Продължителността на етапа ще бъде около 1,5 месеца (25-30 работни дни), вземайки предвид броя на служителите, интервюиране средно на 3 служители на ден (15 работни дни) и проследяване на всички процеси, свързани с дейността, транскрибиране на интервюта и анализ на основните моменти и идентифициране на области с възможност за оптимизация (10 работни дни).
ЕТАП 2:
- Проучване на добри зелени практики в световен мащаб приложими за сектора на медицината;
- Разработване на индивидуални "зелени" модели за работните процеси, отчитащи спецификата на предприятието чрез създаване на процедури/ наръчник за екологично изпълнение на процесите. Примерни процеси в МЦ Медикус Пловдив ООД обект на зелени модели биха били: осъществяване на прегледи и почистване след тях; транспортиране на пациенти; управление на различни по вид отпадъци;
- Разработване на „зелени“ карти за организация на работните процеси на 10 вида длъжности.
Продължителността на етапа ще бъде около 1,5 месеца, вкл. проучване 1 седмица, разработване на зелени модели около 2 седмици в зависимост от броя процеси и разработване на зелени карти за 10 вида длъжности – 2 седмици.
ЕТАП 3:
- Съставяне на подробен план/програма за внедряване на "зелените" модели в МЦ Медикус Пловдив ООД, включително времеви рамки и ресурси.
- Презентация на плана и мерките пред ръководството, съгласуване и утвърждаване от ръководството.
Продължителност на етапа около 2 седмици.
ЕТАП 4:
- Провеждане на присъствени и онлайн обучения за персонала на МЦ Медикус Пловдив ООД за прилагане на новите "зелени" модели и промените в работните процеси.
- Стъпково въвеждане на "зелените" модели в работната среда и осъществяване на ефективни механизми за мониторинг на изпълнение на процесите, с цел гарантиране на устойчивост по отношение прилагането на модела в предприятието.
Продължителност на етапа около 2 седмици.
Обща очаквана продължителност на дейността: 4 месеца вземайки предвид броя на длъжностите, бр. на работните площадки, потенциалните процеси и времето за възлагане на услугата.
|
8 800.00
|
0.00
|
Дейност 2 Осигуряване на превенция и профилактика на „бърнаут“ на работното място и „ефекти от COVID пандемията върху менталното здраве“ - психологическа подкрепа: Ефектът от COVID-19 е най-силно изразен върху служителите, заети в сектора на медицинските услуги, тъй като тяхната професионална дейност беше на първа линия и най-силно засегната по време на пандемията. Здравните работници, които поеха най-голямата отговорност и тежест по време на пандемията, бяха изложени на най-голям стрес, както и на най-висок риск от заболяване и развитие на тежки симптоми. Всичко това доведе до голяма стойност на емоционална изтощеност, която се наблюдава при заетите в здравния сектор, включително при работещите в МЦ Медикус Пловдив ООД.
Все още при служителите на медицинския център се наблюдава емоционално изтощение, социално отчуждение и забавена ефективност при изпълнение на трудовите задължения.
За да се справи с очертания проблем от бърнаут сред служителите, МЦ Медикус Пловдив ООД идентифицира необходимост от прилагане на професионална помощ за осигуряване на ранна превенция на състояния, свързани с физическо, емоционално и психическо изтощение в екипа. Целта на настоящата дейност е участниците – всички 44 служители на МЦ Медикус Пловдив ООД, да бъдат запознати с наличието на явлението "бърнаут", да бъдат взети превантивни мерки срещу него и да им бъде помогнато да откриват проявите му при необходимост както у себе си така у своите колеги.
Акцентът ще бъде поставен върху превантивните мерки. Чрез предоставянето на психологическа подкрепа за служителите на компанията ще бъдат преодолени нагласи свързани с отрицателно и критично отношение към работата, ниска ефективност при изпълнение на задачите, раздразнение към членовете на екипа или към клиентите, емоционално отдръпване от колеги и клиенти, както и мисли, свързани с липсата на смисъл, значение и приносът за извършваните работни процеси, водещи вкл. до напускане на работа.
Изпълнението на дейността ще включва:
+ изготвяне на психологически профили на заетите лица (всички 44 служители на МЦ Медикус Пловдив ООД), които да послужат като основа за адресиране на подходящи мерки за психологическа подкрепа;
+ осигуряване на психологическа подкрепа под формата на групови семинари и тренинги за профилактика и превенция, като се има в предвид, че максималният брой участници при групови занимания е ще е до 10 лица в група;
+ осигуряване на индивидуални консултации. Индивидуалното психологическо консултиране е начин за осигуряване на програма за психологично здраве, усещане за удовлетвореност, комфорт и хармония. Възможността да се изрази личността в неутрална и доверена среда е доказано средство за справяне с ежедневните грижи, да се сподели емоционалното натоварване и да се прозрат различните перспективи за ситуации, застрашаващи психологическото спокойствие.
Методите на изпълнение на дейността включват избора и работата с квалифициран специалист в областта на психологическата подкрепа, с който ще бъде сключен договор съгласно всички нормативни изисквания за предоставяне на услугата. Планираната продължителност на предоставяната подкрепа по проекта е за период от 6 месеца, като дейността ще бъде насочена към всички 44 служители на Центъра.
Осигуряването на възможност на служителите на МЦ Медикус Пловдив ООД да се възползват от подкрепата на обучен психотерапевт, е един ефективен инструмент, който предоставя алтернативно решение на предизвикателствата и проблемите, които те срещат ежедневно при изпълнението на своята работа. Това от своя страна ще доведе до пълноценност при изпълнение на служебните ангажименти и повишаване на отдадеността към медицинския център и припознаването му като добър работодател.
|
8 800.00
|
0.00
|
Дейност 4 Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд - ЧАСТ 1: Дейността включва закупуване на 30 бр. ергономични столове и 30 бр. ергономични бюра за следните заети лица:
Лекари –21 бр.
Медицински сестри –2бр.
Рецепционисти –4 бр.
Зам. управител –1 бр.
Технически изпълнител –1 бр.
Експерт сигурност на информационни и комуникационни технологии – 1 бр.
Въпреки че общият брой лекари в МЦ е 29, предвидените ергономични столове и бюра за тази целева длъжност са 21 предвид начина на организация на работа, включващ работа на смени и ползване на 1 кабинет (и, съответно, стол и бюро) от повече от 1 медицински специалист.
Настоящо положение: към момента столовете и бюрата, ползвани в центъра, са стари, купувани втора употреба, и се характеризират със следните недостатъци:
●Дизайнът на столовете не поддържа правилната стойка и не е подходящ за работа, която изисква продължително време в седяща позиция;
●Голяма част от столовете са със счупени подлакътници, твърди и ниски облегалки, повредени или изцяло липсващи механизми за регулиране височината на седалката;
●Използваните бюра са технически остарели без възможност за регулиране на височината;
●Плотовете на бюрата са с нарушено матовото покритие, което отразява светлината и генерира отблясъци в мониторите, създавайки допълнителна зрителна натовареност на работещите и нарушавайки комфорта им при работа.
Рискове, произтичащи от липсата на ергономия: опасност от продължително поддържане на нездравословна работна поза и отрицателни въздействия за здравето на работещите. Продължителното стоене на човек в седнало положение води до дискомфорт, умора и здравословни проблеми. В изготвената оценка на риска е посочено, че продължителната работа на некачествен стол и нерегулируемо работно бюро е опасна по ред причини и могат да причинят на служителите:
●Дискомфорт във врата, гърба и кръста
●Подуване и/или възпаление на ставите
●Чувство на слабост в мускулите
●Чувство на тромавост и др.
За всички горепосочени групи дългото стоене на бюро, което не е настроено правилно спрямо позицията и ръста, създава риск от болки във врата и гърба. Неправилната позиция на ръцете и китките по време на работа може да доведе до проблеми като синдром на карпалния тунел и други подобни, свързани с натоварването на китките.
Планирани мерки чрез дейността: в изпълнение на утвърдената Програма за минимизиране на риска МЦ планира да закупи 30 бр. ергономични столове и 30 бр. ергономични бюра, предназначени за целевите групи, посочени по-горе.
Новите столове ще имат:
●Регулируема по височина и ъгъл облегалка за глава, която ще гарантира правилната поза на шията и главата, текущите столове не разполагат с облегалка за глава, което генерира напрежение в шията и създава чувство за умора и скованост в областта.
●Регулиране на седалката в дълбочина, каквото текущите столове нямат. Регулирането на дълбочината на седалката осигурява оптимална подкрепа за бедрата, предотвратявайки прекомерното напрежение в областта на коленете и предпазвайки ставите.
●Възможност за регулиране по височина на лумбална опора, което допринася за правилната позиция на долната част на гърба.
●Регулируема опора за кръста, което е важно за поддържане на правилната стойка на гърба.
Ергономичните бюра ще разполагат с възможност за лесно и бързо регулиране на височината на работа и за запаметяване на няколко позиции (височини на работа) съобразени с индивидуалните физически характеристики на ползвателя, позволявайки бързо и лесно преминаване от работа в седнала към работа в изправена поза. Редуването на седнала с изправена поза при работа на компютър доказано допринася за поддържането на естествената извивка на гърба, подобряване на кръвообращението и намаляване на напрежението и умората в областта на гърба, врата и раменете, тъй като при изправяне тези мускулни групи се разтоварват.
Предвидената подмяна на наличните столове и бюра с ергономични такива е преимуществено насочена към подобряване условията на труд и повишаване на безопасността и здравето на работещите в МЦ Медикус Пловдив ООД. |
119 792.21
|
0.00
|
Дейност 5 Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.- ЧАСТ 1: Целта на тази дейност е осигуряване на устойчива работоспособност, намаляване на умората и опазване на здравето на работещите в МЦ „МЕДИКУС ПЛОВДИВ“ ООД.
Съгласно Наредба № 15 от 31 май 1999 г. въвеждането на физиологични режими на труд и почивка по време на работа е задължение на работодателя и е неразделна част от цялостната фирмена политика за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд.
Към момента за почивка и хранене на персонала се използва пригодено помещение от 12 кв. м., което е с малък капацитет и крайно недостатъчно за пълноценен отдих. Наличното обзавеждане на тази стая, е старо и амортизирано и като капацитет не отговаря на настоящия състав на служителите, чийто брой нараства във времето. Също така, то не създава необходимата атмосфера, в която служителите да се възстановят, за да могат ефективно и пълноценно да изпълняват своите работни задължения извън определеното време за почивка.
Служители на МЦ работят по график, съобразен с потребностите на населението, живеещо в обслужвания район „Тракия“ с население от 100 000 души. Често се обслужват и пациенти от околните населени места и други райони на град Пловдив. Служителите, които работят само на едно работно място имат почивки, съобразени с Кодекса на труда. Голяма част от персонал на МЦ работи на смени и на др. работни места и придвижвайки се нямат време и възможност за пълноценно хранене. Има възприета практика за хранене на бюрата в работните кабинети, в които се преглеждат пациенти, което крие опасност от крос–контаминация.
Във връзка с предотвратяване на бърнаут синдрома, редуване на труд с възможност за дълбоко възстановяване (рекреация) следва да се оборудват и стаи за почивка и рекреация.
За да бъдат изпълнени препоръките от службата по трудова медицина, се предвижда ремонт и оборудване на 4 помещения на етаж 3, които са в непосредствена близост до главния вход на МЦ. Помещенията са с обща квадратура 92 кв. м. и ще бъдат разпределени както следва:
– Зала за почивка – 47 кв.м. / 126 куб.м.
– Помещение за хранене – 12 кв. м / 37 куб.м
– Помещение за фитнес – 16.2 кв.м. / 43.7 куб.м.
– Помещение за рекреация – 15 кв.м / 40 куб.м
Към момента помещенията имат нужда от основен ремонт, мебелиране и обзавеждане. През последните 2 години не са били използвани и по стените има следи от влага и мухъл.
Предвидените дейности ще спомогнат за изпълнение на всички препоръки изложени в Становището от Служба по трудова медицина „Консулт Исо“ ЕООД от 20.12.2023.
Всички помещения ще бъдат достъпни за всички 44 служители на медицинския център през целия ден от 08:00 до 18:00 ч.
Медицинската работа изисква висока степен на концентрация, критично мислене и вземане на решения. Адекватната почивка е от съществено значение за поддържане на оптимална когнитивна функция, която е от решаващо значение за точната диагностика, планирането на лечението и грижите за пациентите. Умората може да влоши преценката и времето за реакция, което увеличава риска от медицински грешки и може да застраши безопасността на пациентите. Отпочиналите медицински специалисти са по-добре подготвени да предоставят качествени грижи, като намаляват вероятността от грешки.
Медицинската професия често е свързана с емоционално трудни ситуации. Честите почивки позволяват на медицинските работници да се справят със стреса и да предотвратят „прегарянето“, а това е жизненоважно за предоставянето на състрадателни и емпатични грижи за пациентите.
За да запази здравето на служителите си и за да допринесе за устойчивата им работоспособност, настоящата дейност включва закупуване на:
- Обзавеждане – Столове за хранене - 10 бр.; Маса за хранене - 1 бр.; Закачалки – 2 бр.; Шкаф за стена – 1 бр.; Кухня с долен и горен ред шкафове с мивка и смесител – 1 бр.; Фотьойл за почивка – 1 бр.; Диван – 1 бр.; Табуретка – 1 бр.; Огледало (голямо за стена) – 1 бр.; Маса за четене – 2 бр.
- Оборудване – Кафе машина – 1 бр.; Телевизор – 1 бр.; Хладилник – 1 бр.; Микровълнова печка – 1 бр. |
26 255.86
|
0.00
|
Дейност 4 Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд.- ЧАСТ 2: МИКРОКЛИМАТ
Съгласно сертификат за контрол №0025/21.12.2023 (актуализиран сертификат №0029/22.06.2024), изготвен от Еко Лаб Груп ЕООД (в приложение), параметрите температура на въздуха, относителна влажност на въздуха и скорост на движение на въздуха не съответстват на изискванията на наредба №РД-07-3 (ДВ, бр. 63 от 2014) съгласно протокол №0025 D/20.12.2023 (актуализиран №0029D/22.06.2024). Макс. измерена температура във всички помещения е под 14⁰ при гранични стойности 18-25⁰. Към момента не са поставени климатични системи и инсталации. Медицинския център няма връзка с ТЕЦ и районът не е газифициран. Няма и комини тела за отопление с твърдо гориво или пелети. При въвеждане на сградата в експлоатация преди години е имало обща система за климатизация, която към настоящия момент не функционира.
В Годишната план-програма за минимизиране на риска (актуализирана от 22.06.2024) е констатирано „При извършените замервания към настоящия момент и при липса на подходяща климатична инсталация се установяват много ниски температури в работните помещения. Предвид местоположението на населеното място – гр. Пловдив и все по–екстремните горещини се налага поставянето и използването на климатична инсталация за затопляне през зимата и охлаждане през лятото.“ Ниските температури през зимата и екстремната топлина през лятото оказват съществено негативно влияние върху комфорта и концентрацията на медицинските специалисти. В програмата е отбелязано и следното: „Предвид конструкцията на сградата и високите над 3 метра тавани, се налага поставянето на окачени тавани с оптимизиране на височината до 2,70 м в съответствие с нормативната база за ЛЗ.“. Високите тавани над 3м допълнително допринасят за недобрата регулация на микроклимата в сградата на МЦ.
За да се адресира несъответствието в микроклимата и в унисон с предвидените мерки в програмата на минимизиране на риска, МЦ Медикус Пловдив планира:
1. Да закупи и монтира 13 бр. климатици тип „сплит система“ горностоящ, 1 бр. климатик „сплит система“ долностоящ и 1 бр. климатик – четириструен касетен. Общо 15 бр. климатици. Те ще бъдат инсталирани както следва: по 1 бр. в 12 лекарски кабинета, 1 бр. в манипулационна, 1 бр. при регистратурата с чакалня и 1 бр. в чакалнята в новата част на ет. 3, в която има и отделено пространство за рекреация. Избрани са климатични системи „тип сплит“ - комплект от едно външно и едно вътрешно тяло., тъй като по този начин ще се минимизира риска от разпространяване на микроорганизми, вируси и бактерии в работната среда.
2. Осъществяване на СМР вкл. доставка и монтаж на окачен таван тип "Амстронг" с минераловатни модулни пана 600/600 и грундиране и боядисване на паната за окачения таван. Паната от минерална вата ще гарантират висока степен на топлоизолация, тъй като материалът е с коефициент на топлопроводност между 0,035–0,045 W⁄m.K, а минералните нишки са негорими т.е. ще допринесе и за подобряване на пожаробезопасността. Намаляването на обема на помещенията чрез окачен таван и неговите топлоизолационни качества допълнително ще допринесат за по-добра климатизация и вентилация на помещенията. Предвидени са 300 кв. м. окачен таван за всички помещения в МЦ на ет. 3 (стара част): 9 кабинета, 2 манипулационни, регистратура, помещения за почивка, хранене, рекреация и спорт. Предвидени са боя и грундиране за 250 кв. м., които ще се използват за паната.
Правилната вентилация и качеството на въздуха са от решаващо значение и за предотвратяване на разпространението на инфекции чрез намаляване на концентрацията на патогени, пренасяни по въздуха. Това е предпоставка за по-здравословна и безопасна среда както за персонала, така и за пациентите на медицинския център.
В различните зони на медицинския център има различни изисквания за температура и влажност. Внедряването на система, която позволява персонализиране на микроклиматичните условия в различните зони, гарантира, че всяка зона ще отговаря на специфичните нужди, като например манипулационна, лекарски кабинети и др. |
0.00
|
0.00
|
Дейност 4 Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд.- ЧАСТ 3: ОСВЕТЕНОСТ
Осветлението на работните места е елемент от факторите на работната среда /чл.74 от Наредба №7 /ДВ бр.88 от 1999г./. Осветеността на работната повърхност трябва да отговаря на зрителната работа и с необходимите количествени и качествени показатели за нея, като това се базира и на приетите мерки, срокове и отговорни лица за предотвратяване, намаляване, ограничаване и контрол на риска и начини на контрол на изпълнението на тези мерки. Към момента осветеността в работните помещения на МЦ „Медикус Пловдив“ ООД не съответства на изискванията на Наредба № 49 (ДВ, бр. 7/1976г. изм. ДВ бр.64 от 10.08.1976г.) съгласно протокол № 0025Г/20.12.2023 г. като характерът на извършваната от медицинския център дейност изисква по-добри количествени и качествени показатели на осветеност.
Измерените стойности в lx не отговарят на изискваната норма като несъответствието обхваща:
- регистратура (измерена стойност 161 lx при норма 200 lx)
- лекарски кабинет 1 (измерена с-ст 132 lx при норма 200 lx)
- лекарски кабинет 2 (измерена с-ст 102 lx при норма 200 lx)
- лекарски кабинет 3 (измерена с-ст 145 lx при норма 200 lx)
- лекарски кабинет 4 (измерена с-ст 91 lx при норма 200 lx)
- лекарски кабинет 5 (измерена с-ст 83 lx при норма 200 lx)
- лекарски кабинет 6 (измерена с-ст 113 lx при норма 200 lx)
- лекарски кабинет 7 (измерена с-ст 121 lx при норма 200 lx)
- лекарски кабинет 8 (измерена с-ст 136 lx при норма 200 lx)
- манипулационна 1 (измерена с-ст 166 lx при норма 300 lx)
- манипулационна 2 (измерена с-ст 172 lx при норма 300 lx)
- помещение за психологическа помощ и рекреация (измерена с-ст 109 lx при норма 200 lx)
В Годишната план-програма по безопасност и здраве, целяща идентифициране на опасностите и минимизиране на риска на работещите в МЦ „Медикус Пловдив“ ООД, е отправена препоръка „да се извършва регулярна проверка на качеството на осветлението и при необходимост да се заменят осветителните тела с нови. При извършване на СМР на новите помещения, осветителните тела да са в съответствие с БДС и съобразно наредба № 49. Поради естеството на работа, се налага и извършване на прегледи и манипулации в тъмната част от денонощието.“ За да се адресира несъответствието в осветеността и в унисон с предвидените мерки в програмата на минимизиране на риска, МЦ „Медикус Пловдив“ ООД планира да закупи и монтира 40 бр. LED осветителни тела, които ще бъдат инсталирани във всички работни помещения.
Недостатъчното осветление води до напрежение на очите и умора сред медицинския персонал. Подобряването на осветеността ще спомогне за подобряване на видимостта и намаляване на напрежението в очите като ще позволи на медицинските специалисти да виждат по-ясно при изпълнението на различни задачи като четене на медицински документи, преглед на пациенти и прилагане на лечение. Планираното инсталиране на LED осветителни тела ще доведе до подобряване на условията на труд и е предвидено в програмата на минимизиране на риска. |
0.00
|
0.00
|
Дейност 5 Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др.- ЧАСТ 2: ПРОДЪЛЖЕНИЕ:
Настоящата дейност предвижда обособяване на кът за спорт (активна почивка) на служителите в сградата на МЦ Медикус Пловдив. За целта, в проекта са предвидени за закупуване: Бягаща пътека (1 бр.); Велоергометър (1); Шведска стена (1); Комплект ластици (4 ); Медицински топки (2); Комлект гири (1); Пудовки *6 кг. (2); Топка за фитнес(1); Спортна топка(1); Дюшек за гимнастика(1); Йога постелки(2).
Посоченото спортно оборудване ще бъдат разположени в специална обособена стая за спорт с обща квадратура от 16.2 кв. м., която към момента не е оборудвана и обзаведена.
Към момента МЦ Медикус Пловдив ООД не разполага с кът за спорт и активна почивка. Нуждата от такъв произхожда от факта, че работата в медицинско заведение, както за лекарите, така и за целия персонал се характеризира с високи нива на отговорност и стрес. Лекарите карат дълги смени и дежурства, в рамките на които нямат възможност за раздвижване и разтоварване на работния стрес чрез спорт.
Освен това всички 44 служители от целевата група работят или в продължителна седяща или в правостояща поза, както следва:
- Продължителна седяща: 6 бр. дежурни лекари, работят на смени по 6 и 12; рецепционисти; технически изпълнител; експерт сигурност и ИКТ; 2 шофьори на линейки; земестник управител.
- Продължителна правостояща: хирурзи (3); съдова хирургия (1) особено по време на манипулации; 1 физикална и рехабилитационна медицина; 3 рехабилитатори;
- Седяща/правостояща/наведена: 1 акушерство и гинекология; 1 гастроентеролог; 1 ендокринолог; 4 кардиолози; 1 онколог; 2 нервни болести; 2 нефролога; 2 ортопеда; 1 очни болести; 2 педиатъра; 1 уролог; мед. сестра и старша мед. сестра; хигиенист;
Дългото седене на едно място в седнала или правостояща поза повишава риска от заболявания на опорно-двигателния апарат(ОДА) и на периферната и централната нервна система (ПНС и ПЦС). Предвид позите, в които работят служителите на МЦ Медикус Пловдив на смени между 6 и 12ч. за различните длъжности, всичките те са с повишен риск от следните проблеми:
• Мускулно-скелетни проблеми- продължителната седнала или правостояща поза създава постоянно напрежение в определени групи мускули, което често води до болки в гърба, вратът и раменете.
• Проблеми със ставите-намаленото движение в ежедневието и неправилната поза могат да доведат до ставни проблеми, като например артрит.
• Проблеми с циркулацията на кръвта и сърдечно-съдовата система- дълготрайната седнала или правостояща поза може да доведе до намалена циркулация и увеличен риск от образуване на тромби.
Активните почивки, включващи спорт на кардио и силови уреди, каквито представляват предвидените закупуване по проекта доказано подпомагат превенцията на заболявания, причинени вследствие на продължително седене в една поза и еднообразна работа, тъй като допринасят за следното:
• Подобряване на циркулацията на кръвта–доказано е, че физическата активност стимулира и подобрява кръвообращението, което допринася за намаляване на риска от образуване на тромби.
• Укрепване на мускулите –предвидените за закупуване спортни уреди ангажират различни мускулни групи, вкл. мускулите на краката, гърба, ръцете и корема. Употребата на тези уреди в ежедневието води до укрепване на мускулната система и поддържане на стабилна поза и редуцира риска от заболявания на ОДА, ПНС и ПЦС.
• Подобряване на невро-мускулната координация–упражненията на този тип спортни уреди изискват съгласувана работа между нервната система и мускулите. Този вид тренировки може да подобри невро-мускулната координация и устойчивостта на нервната система.
• Поддържане на здравето на централната нервна система – доказано е, че физическата активност стимулира образуването на невронални връзки и подпомага здравето на мозъка. Спортът има положителен ефект върху когнитивните функции и намаля риска от неврологични заболявания като деменция и др. |
0.00
|
0.00
|