Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 59 431 TREES
Български

Programme: Human Resources Development 2021-2027

Planning region: All

Description

Kosara-R Ltd. develops its economic activity in the outerwear manufacturing sector. The company is located in the town of Smolyan and its production activity is carried out on two work sites within the town. This project aims to improve the health and safety of the working environment in Kosara-R Ltd. and to take a step towards implementing environmentally friendly practices in the company and promoting an eco-culture among its employees. The following activities are foreseen within the project implementation: 
1.	Development and implementation of "green" models of work organization in Kosara-R Ltd., which will cover all employees.
2.	Provision of collective protective equipment for protection against adverse microclimate at both work sites of the enterprise.
In order to achieve these objectives, Kosara-R Ltd will outsource to a qualified contractor a review of the company's operations and the development of appropriate 'green' work organisation models. The company will also purchase a total of 22 mono and multi split air conditioners and 1 VRF system. The purchase of more efficient heating and cooling systems will lead to achieving optimal levels of air temperature, relative humidity and air velocity in all working areas of the plant. In addition, the implementation of the activity will lead to positive results in terms of the health of the employees by minimising the risks of respiratory diseases due to an unfavourable microclimate.
The achievement of the set objectives will provide conditions for the introduction of environmentally friendly practices in the overall work organisation of the enterprise; will encourage employees to apply environmentally friendly behaviour at work; will improve the overall microclimate and comfort of the company's employees at work.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.: Дейността ще включва следните четири етапа, които са задължителни и ще се реализират в посочената логическа последователност: 1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики. 2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места. 3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието. 4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени. Конкретните дейности във връзка с реализацията на всеки от 4-те етапа за Косара-Р ЕООД ще включват следното: ЕТАП 1: - Анализ на работните места в предприятието и присъщите им функции чрез посещение на място и интервюта с всички 32 служители. - Анализ и оценка на организацията на труда и работните процеси, изготвяне на процесограма. - Идентификация на области (процеси и операции) с възможност за оптимизация и внедряване на зелени практики. Такива области биха могли да бъдат ресурсоемки процеси, употреба на оборудване с нисък енергиен клас, неадекватно управление на отпадъците, неидентифицирани възможности за рециклиране и оползотворяване на отпадъците и др. Продължителността на етапа ще бъде около 1 месец (20 работни дни), вземайки предвид броя на служителите, интервюиране средно на 3-4 служители на ден (10 работни дни) и проследяване на всички процеси, свързани с дейността, транскрибиране на интервюта (4 работни дни) и анализ на основните моменти и идентифициране на области с възможност за оптимизация (6 работни дни). ЕТАП 2: - Проучване на добри зелени практики в световен мащаб, приложими за текстилния сектор; - Разработване на индивидуални "зелени" модели за работните процеси, отчитащи спецификата на предприятието чрез създаване на процедури/ наръчник за екологично изпълнение на процесите. Примерни процеси в Косара-Р ЕООД обект на зелени модели биха били: дизайн и моделиране; кроене; шиене; снабдяване и логистика; гладене и др. - Разработване на „зелени“ карти за организация на работните процеси на 8 вида длъжности. Продължителността на етапа ще бъде около 2 месеца, вкл. проучване 1 седмица, разработване на зелени модели около 4 седмици в зависимост от броя процесите и разработване на зелени карти за 8 вида длъжности – 2 седмици. ЕТАП 3: - Съставяне на подробен план/програма за внедряване на "зелените" модели в Косара-Р ЕООД, включително времеви рамки и ресурси. - Презентация на плана и мерките пред ръководството, съгласуване и утвърждаване от ръководството. Продължителност на етапа около 2 седмици. ЕТАП 4: - Провеждане на присъствени и онлайн обучения за персонала на Косара-Р ЕООД за прилагане на новите "зелени" модели и промените в работните процеси. - Стъпково въвеждане на "зелените" модели в работната среда и осъществяване на ефективни механизми за мониторинг на изпълнение на процесите, с цел гарантиране на устойчивост по отношение прилагането на модела в предприятието. Продължителност на етапа около 2 седмици. Обща очаквана продължителност на дейността: 4 месеца, вземайки предвид броя на длъжностите, бр. на работните площадки и потенциалните процеси и времето за възлагане на услугата. 6 400.00 0.00
Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд: Дейността предвижда осигуряване на колективни предпазни средства за защита от неблагоприятен микроклимат. Настоящо положение: компанията ползва собствени помещения на два адреса в гр. Смолян: Площадка 1: ул. „Коста Аврамиков“ 2А Сградата е на 5 етажа с РЗП 1560 м2. От ет. 1 до ет. 4 са разположени производствените пространства с площ 320 м2 и кубатура 1056 м3 на всеки етаж. На ет. 5 се помещават работна канцелария, моделиерна и административен офис с обща площ 280 м2 и кубатура 700 м3. Настоящото отопление е посредством 2 броя по 82 KW котли на твърдо гориво, работещи на въглища. Охлаждане няма, като това създава дискомфорт за служителите през лятото. При високи температури навън и постоянна работа на машините температурата в производствените помещения се повишава, като работният микроклимат не е оптимален. Друг недостатък при отоплението с котлите е запрашеността при горенето на въглища и голямото отделяне на сяра в този процес, което влияе неблагоприятно върху качеството на въздуха в помещенията. Площадка 2: ул. „Славееви гори“ 24 Косара-Р ЕООД ползва ет. 1, в което се помещават хале и работна част с обща площ 684,24 м2 и кубатура 2566 м3, както и ет. 2, което обхваща халева част с площ 396 м2 и кубатура 1782 м3. В момента всички помещения на тази площадка се отопляват чрез електрически радиатори, което е крайно недостатъчно за постигане на оптимален микроклимат и комфорт. Ел. радиаторите нямат достатъчна мощност, за да загреят ефективно големия обем на помещенията и не са адекватни за площта и височината на работните пространства. Допълнително неудобство за работещите е липсата на охлаждане, което създава дискомфорт през лятото. Липсата на ефективни системи за охлаждане и отопление са предпоставка неблагоприятни последици за здравето на работещите лица като температурни стресове и дискомфорт, които могат предизвикат болки в гърба и врата; развитие на проблеми с респираторната система; опасност от разпространението на вируси и бактерии в работната среда, увеличавайки риска от заболявания от студ и грип. Посочените неблагоприятни последствия върху здравето на служителите са идентифицирани и в извършената оценка на риска, в която са направени предписания за закупуване на по-ефективни системи за отопление и охлаждане. Съгласно Протокол за контрол на микроклимат № А732/26.10.2023г. измерените стойности на температурата, относителната влажност на въздуха и скорост на движение на въздуха са извън нормите и в двете производствени бази, като е отправена препоръка за монтиране на климатични инсталации (за всички помещения и в двете сгради) за гарантиране на оптимален микроклимат (и през земен и през летен сезон). Планирани мерки чрез дейността: внедряване на системи за отопление и охлаждане с по-висока ефективност и съобразени със специфичните изисквания на производствените бази. Площадка 1 (26 заети лица, 5 ет. с РЗП 1560 м2, кубатура 1056 м3 на всеки ет. от 1 до 4, ет.5 с кубатура 700 м3): ет.1: 2 бр. мулти сплит системи с по 1 външно и 3 вътрешни тела за 2 работни помещения ет.2 (гладачни и кроялни помещения): 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 2 вътрешни тела; 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 3 вътрешни тела. ет.3 (шевни и гладачни помещения, моделиерна, съблекалня): 4 бр. моно сплит системи; 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 3 вътрешни тела ет.4 (шевни и гладачни помещения): 3 бр. моно сплит системи; 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 3 вътрешни тела ет.5: 1 бр. моно сплит система за работно помещение за технолози Площадка 2 (6 заети лица, ет.1 с кубатура 2566 м3, ет.2 с кубатура 1782 м3): ет.1 (преддверия, складови помещения, работни помещения): 2 бр. мулти сплит системи с по 1 външно и 3 вътрешни тела; 3 бр. мулти сплит системи с по 1 външно и 2 вътрешни тела; 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 4 вътрешни тела. ет.2 (преддверие, кроялно помещение, стая за поддръжка): 1 бр. VRF система, 1 бр. мулти сплит система с 1 външно и 2 вътрешни тела; 1 бр. моно сплит система. 349 167.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).