Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 63 968 TREES
Български

Programme: Human Resources Development 2021-2027

Planning region: All

Description

The current project proposal is aimed at improving the working environment by providing good and safe working conditions for the employees of Selebra EOOD in Byala Slatina, as well as improving the environmental sustainability of the enterprise and reducing the negative environmental impacts of the organization's work. The target group of the project is 206 employees of the company, employed on an employment contract. In order to achieve the set goals, the following activities are planned:
1) Development and implementation of "green" models of work organization according to the specifics of the specific workplaces in the enterprise. Preparation of "green" maps for the organization of work processes at the specific workplaces. Training of persons from the target group aimed at implementing "green" models of work organization.
2) Provision of collective protective equipment - improvement of microclimate parameters in the working environment by purchasing air conditioners, improving workplace lighting, purchasing ergonomic work chairs in order to improve ergonomics at work, as well as purchasing devices for vacuum and wet cleaning in order to limit secondary dust pollution.
The planned activities and their results are in harmony with the set goals of the project proposal and procedure "Adapted working environment".
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1 Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.: Селебра ЕООД е предприятие, което допринася за изграждането на устойчива бъдеща икономика, като взема предвид не само своите бизнес цели, но и широката си обществена отговорност и влияние върху околната среда. Компанията осъзнава влиянието на текстилната индустрия върху околната среда, поради което се стреми да минимизира ефекта от своята дейност чрез използването на качествени материали, при минимален отпадък, редуциране на влаганите първични и вторични ресурси, както и инвестиции в оборудване, оптимизиращо производството и водещо до подобряване на енергийната и ресурсна ефективност. Чрез изпълнението на настоящата дейност и внедряването на „зелени“ модели на организация на труд се предвижда да се надгради постигнатото до момента. Целта на дейността е да се подпомогне Селебра ЕООД при прехода към климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа посредством разработване и въвеждане в предприятието на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на дейността и конкретните работни места. Дейността ще включва следните четири етапа, които ще се реализират в посочената логическа последователност: 1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики. 1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места. 1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието. 1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени. Целева група при изпълнение на дейността ще бъдат 206 заети на трудов договор към момента на кандидатстване лица в предприятието в гр. Бяла Слатина (административен и производствен персонал), а самото изпълнение ще бъде възложено на външен изпълнител. Целевата група включва административен, производствен и технически персонал. Етапите за изпълнение на дейността са следните: Етап 1: Избор на изпълнител – от 1 до 3 м. вкл. Етап 2: Изпълнение на дейността от страна на изпълнителя - преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики, разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места, разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието разработване на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели – от 4 до 8 м. вкл. Етап 3: Въвеждане и прилагане на разработените и утвърдени „зелени модели“ и зелени карти, вкл. обучение на персонала - от 9 до 14 м. вкл. Считаме, че за прилагането на разработените „зелени модели“ и зелени карти е необходимо активно участие и от страна на предприятието. Поради факта, че към момента на кандидатстване не е известно какви ще бъдат предвидените мерки за прилагане на „Зелени модели“, предвиждаме прилагане на разработените и утвърдени „зелени модели“ и зелени карти от 6 месеца, тъй като е възможно да ни бъдат предписани мерки, които отнемат по-дълъг срок за имплементиране. 20 000.00 0.00
Дейност 4 „Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд“: Целта на дейността е осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд, подобряване професионалния и здравния статус на персонала чрез осигуряване на някои средства за колективна защита в Селебра ЕООД. Производството на предприятието е разположено в гр. Бяла Слатина като е обособено в една основна и две спомагателни сгради. Сградите са стари, строени са през 70-те години като по тях са правени някои реновации. В момента един от проблемите в предприятието е свързан с микроклимата в производствените помещения и някои от офисните помещения. Предприятието разполага с климатици, които обаче са много стари (на повече от 15 години) и не могат ефективно да климатизират помещенията. Това води до влошаване на микроклимата както през лятото, така и през зимата на много от работните места. Направените замервания от акредитиран орган в работните помещения през студения сезон са в диапазона 17.5 – 18.9°C за различните работни места, което е под нормата или на границата на нормата при лек физически труд. През лятото ситуацията е по-тежка, тъй като част от работните места са свързани с използването на парогенератори и гладачни маси, което в най-горещите месеци повишава допълнително температурата, а климатиците не могат да охладят ефективно помещенията. В много от помещенията има много прозорци, през които през лятото влиза слънце и повишава допълнително температурата. През последното лято имаше продължителни тежки горещини, при което температурата на някои от работните места достигаше често максимално граничната стойност от 28 градуса, а в някои случаи я превишаваше. Подобни температури са предпоставка за по-лесна умора и се отразяват негативно на цялостния тонус и здравословен статус на служителите. В тази ситуация трябваше да се прави реорганизация на работния процес, да се прекъсва смяната, да се работи с различно работно време (когато температурите са по-нормални), да се пускат работниците в принудителни почивки, а това се отрази негативно на самите служители и респективно, на самото предприятие. Поради описаните проблеми и рискове, ръководството планира закупуването на колективни предпазни средства за подобряване на микроклимата (климатици), с които да се постигне оптимална температура в работното помещение. За да се постигнат оптимални температури в проблемните работни помещения, са необходими 38 бр. климатици от различен тип и с различен капацитет, съгласно приложените оферти. Броят, разположението на климатиците, както и типовете климатици са определени въз основа на получени оферти след посещение на компетентни лица на място в предприятието, които са отчели всички фактори на работната среда, включително изложението на помещенията, броя работещи в тях, източниците на топлина и др. 32 от предвидените за закупуване климатици са сплит климатици (всеки с 1 вътрешно и 1 външно тяло), а 6 от тях са колонни климатици, свободностоящи. Климатиците не стават част от друга система или от сградата и съгласно изискванията на програмата се третират като оборудване в настоящото проектно предложение. Предвижда се следното разположение на предвидените за закупуване климатици: 1. Шивашка зала 1ва и 6та бригада (398м2)–40 служители, работещи там–4бр. климатик 24000 BTU и 2бр. климатик 12000 BTU. 2. Шивашка зала 2ра бригада (142м2)–20 служители–1бр. климатик 24000 BTU. 3. Шивашка зала 3та бригада (185 м2)–20 служители–2бр. климатик 24000 BTU и 1 бр. от климатик 9000 BTU 4. Шивашка зала 4та бригада (142м2)–20 служители–3бр. климатик 24000 BTU 5. Шивашка зала 5та и 7ма бригада (261м2)–40 служители–4 бр. от климатик 24000 BTU Поради липса на достатъчно място, детайлното описание на настоящата дейност рподължава и е разделено в три отделни полета. Начинът на изпълнение и резултатите касаят цялата дейност 4 и всички предвидени колективни предпазни средства. 226 639.47 0.00
Дейност 4 „Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд“ (продължение - част 2): 6. Довършителен участък (252м2)–22 служители–1 бр. климатик 24000 BTU, 3 бр. климатик колонен тип и 3 бр. климатик 34 000 BTU–това е най-критичното място по отношение на микроклимата, тъй като тук се осъществява гладенето, а то е източник на голямо количество допълнително генерирана топлина. 7. Кроялен участък (750м2)–17 служители–3 бр. климатик колонен тип 8. Помещение технически и качествен контрол и опаковка (250м2)–15 служители–5 бр. климатик 24 000 BTU 9. 6 бр. офиси със следните размери: 28,7 м2, 36,6 м2, 20 м2, 19,95 м2, 20 м2, 24 м2–за всяко помещение по 1 климатик 12 000 BTU – в офисните помещения работят общо 12 служители на различни административни и ръководни длъжности. Очаква се в резултат на закупуването на новите климатици работната среда за описаните 206 служители, работещи в помещенията да се подобри значително и микроклиматът да е в установените норми както през летните, така и през зимните месеци. Друг текущ проблем е осветеността на работните места. Осветеността е важен фактор за работата на служителите със следните длъжности: Машинен оператор шиене на облекла (103 служители), крояч текстил (21 служители), машинен оператор преса за гладене (22 служители), контрольор качество (7 служители) - общо 153 служители. При извършване на служебните си задължения служителите на изброените позиции трябва да имат много добра видимост и осветеност към детайлите на платовете/облеклата, тъй като работата им изисква да се взират продължително време в конкретни детайли, а при недобра осветеност това напряга очите и води до преуморяването им, а оттам може да доведе и други усложнения и заболявания. Друг риск при недостатъчна осветеност е механично нараняване при шивачите или изгаряне при гладачите. Изкуственото осветление в помещенията е адекватно и достатъчно силно за помещението, но таваните са високи, светлината се разпръсква и наличната изкуствената светлина се оказва недостатъчна за нормално извършване на служебните задължения на служителите, заети на изброените длъжности (общо 153 работника). Последното замерване на осветеността от акредитирана лаборатория за съответните работни места показва определени несъответствия спрямо установените норми. Поради тази причина във връзка с подобряване на осветеността на работните места в рамките на проекта се предвижда да се осигурят колективни средства за защита чрез осигуряване на допълнителни мобилни лампи с възможност за насочване, които да се поставят на всяко работно място за съответните длъжности с цел предпазване на зрението на служителите и предотвратяване на рискове от механични наранявания. Тази мярка е предписана и в приложената програма за минимизиране на риска. Осигуряването на локални лампи ще доведе до възможност за по-бърза и лесна концентрация на работниците, ще сведе до минимум създаването на сенки при работа, а това ще доведе до намаляване на напрежението в очите и оттам - до намаляване на цялостната умора. При последната инспекция на работните столове на служителите (на длъжности Машинен оператор шиене на облекла, крояч текстил, контрольор качество, технолог облекло) бе установено, че работните им столове са амортизирани, голяма част са повредени и като цяло не притежават или са загубили своята ергономичност и не са подходящи за ежедневна работа в продължителна седяща поза. Това създава риск от схващания, изкривявания и други проблеми, свързани с опорно-двигателния апарат, тъй като работата на тези служители изисква продължително седене на стол в конкретна поза. Поради тази причина се предвижда закупуването на нови ергономични работни столове за служителите на посочените длъжности, които са общо 145 работника (Машинен оператор шиене на облекла - 103 човека, крояч текстил - 21 човека, контрольор качество - 7 човека, технолог облекло - 14 човека). 0.00 0.00
Дейност 4 „Осигуряване на колективни предпазни средства , вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд“ (продължение - част 3): Новите столове ще позволят правилното устройване на работното място в съответствие с анатомичните размери на служителите, което ще предотврати неправилни и принудителни пози. Столовете ще имат подходящи размери и устройство, което да позволява приспособяване на размерите им в съответствие с антропометричните данни на работника и характера на извършваната работа. Осигуряването на ергономични столове ще има положителен ефект върху здравословния статус на служителите, ще предотврати рисковете от схващания и проблеми с опорно-двигателния апарат, както и ще доведе до намаляване на цялостната умора на организма. Във всички помещения в предприятието, където се работи с платове, се образува вторично прахово замърсяване от текстила и влакната. Това е особено осезаемо в кроялния участък, който е с площ 750м2, а в него от кроячите (общо 21 бр.) работят 17 служители. При обработката си, включваща разстилане, кроене, шиене и др. платовете отделят прах и микроскопични фибри във въздуха, чието вдишване създава риск за служителите от респираторни проблеми. За да не се допуска наслояването им по подовете и последващото им разпръскване във въздуха при движение, се предвижда закупуването на колективни предпазни средства срещу вторична запрашеност, а именно 4 бр. прахосмукачки за вакуумно и мокро почистване и 1 бр. машина за вакуумно и мокро почистване. Предвижда се машината да се ползва приоритетно в кроялния цех, а прахосмукачките в шивашките помещения, където работят 7-те бригади (общо 5 зали), както следва: 1. Шивашка зала 1ва и 6та бригада (398м2)–40 служители, работещи там 2. Шивашка зала 2ра бригада (142м2)–20 служители 3. Шивашка зала 3та бригада (185 м2)–20 служители 4. Шивашка зала 4та бригада (142м2)–20 служители 5. Шивашка зала 5та и 7ма бригада (261м2)–40 служители Предвидените за закупуване машини ще елиминират запрашаването, а това ще направи средата и въздуха в производството по-здравословни и ще елиминира риска от респираторни проблеми за 157 служители, ангажирани в описаните помещения. Селебра ЕООД е един от най-големите работодатели в гр. Бяла Слатина. Районът е беден, набирането на служители е трудно, а един от главните фактори за задържането им на работа и създаването на устойчиви работни места, е осигуряването на оптимални и здравословни условия на работа, при които те да се чувстват добре. Осигуряването на изброените колективни предпазни средства има за цел именно да допринесе за това и да подобри здравния статус на служителите. Всички планирани за закупуване колективни предпазни средства се базират на предписания, извършени в приложена към проектното предложение програма за минимизиране на риска в предприятието. Етапите на изпълнение на дейността са следните: - Подготовка, провеждане на процедура за избор на изпълнител с публична покана за закупуване на предвиденото оборудване и сключване на договор с класирания на 1во място кандидат – от 1 до 5 м. вкл.; - Закупуване, доставка и монтаж на климатиците, закупуване и доставка на столове, лампи и прахосмукачки – от 6 до 9 м. вкл. 0.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).