Дейност 1 „Разработване и прилагане на „зелени“ модели на организация на труд съобразно спецификата на конкретните работни места в предприятията. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работни процеси на конкретните работни места. Обучение на лицата от целевата група насочено към внедряване на „зелени“ модели на организация на труд.“ : Целта на дейността е да подпомогне адаптирането на заетите лица от целевата група /100 човека/ и на дружеството към новите предизвикателства, свързани с осъществяване на климатично неутрална икономика и променящите се модели на работа, чрез преход към "зелени" работни места.
Дейността е насочена към въвеждане на „зелени“ модели на организация на работните процеси в "СТС Холдинг груп" ООД, които да доведат до повишаване на ресурсната ефективност и намаляване въздействието върху околната среда. Тази дейност е пряко свързана с осъзнатата необходимост от въвеждане на нови модели и добри практики за оптимизиране на работните процеси така, че да се намалят разходите за ресурси, генерирането на отпадъци, респективно прякото или непряко негативно въздействие върху околната среда. Фирмата се стреми към бъдещо налагане на стандарти за екологична и социална отговорност и изпълнението на тази дейност е стъпка в тази посока.
През 2023 г. бяха внедрени високотехнологични ДМА, които ще позволят както увеличаване на производствения капацитет, така и внедряване на кръгови и по-ресурсно ефективни модели. Но дори това не е достатъчно. Налице са проблеми в управление на ресурсите и ефективността на процесите (по-голям брак от планираното, по-чести повреди и престой на машините). Липсва и цялостна система за контрол и управление на индивидуалното поведение на работещите за постигане на по-висок екологичен стандарт на производството и повишаване устойчивостта на предлаганите продукти.
За това, посредством настоящата дейност, ще бъдат въведени нови „зелени“ модели на организация на работните процеси свързани с:
- въвеждане на промени в организацията на работа за включване на екологосъобразни дейности в конкретни работни процеси и на определени работни места;
- изграждане на цялостна екологосъобразна („зелена“) фирмена култура и мотивиране на екологосъобразното мислене на служителите;
Зелените модели ще бъдат свързани с оптимизиране на начина на организация и планиране на работните задачи, с цел намаляване на потреблението на електроенергия (посредством оптимизирано натоварване на машините и другите консуматори), оптималното използване на материали и суровини, правилно разпределение и управление на времето, минимизиране на отпадъците и правилното им третиране, и др.
Дейността включва следните четири етапа, които са задължителни и се реализират в посочената логическа последователност:
1.1. Преглед на моментното състояние на предприятието и организацията на трудовата дейност, свързана с прилагането на „зелени“ практики.
1.2. Разработване на „зелени“ модели на организацията на труда и работните процеси, съобразно спецификата на предприятието и конкретните работни места. Изготвяне на „зелени“ карти за организация на работните процеси на конкретните работни места.
1.3. Разработване/приемане на план от мерки за прилагане на „зелени“ модели на организация на работните процеси от ръководните органи на предприятието.
1.4. Въвеждане/прилагане в предприятието на нови, „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, вкл. обучение на персонала за въвеждането на съответните промени.
Изпълнението на дейността ще доведе до установяване на ефективни инструменти за „зелени“ модели на организация на работните процеси и управлението на човешките ресурси, както на индивидуално, така и на фирмено ниво. |
16 000.00
|
0.00
|
Дейност 2 "Осигуряване на превенция и профилактика на „бърнаут“ на работното място и „ефекти от COVID пандемията върху менталното здраве“ - психологическа подкрепа".: Настоящата дейност е необходима за постигане на заложените цели.
Дейността има за цел да се предостави ефективна психологическа подкрепа на заетите лица на "СТС Холдинг груп" ООД в контекста на работното място, чрез придобиване на нови знания и умения. Фокусът ще бъде върху превенцията и управлението на стреса и професионалното прегаряне (бърнаут) върху менталното здраве на работещите - целева група по проекта.
Етапи за изпълнение на дейността:
1. Анализ и оценка: Извършване на анализ на текущата работна обстановка и факторите, които могат да влияят на менталното здраве на работещите в "СТС Хлодниг груп" ООД. Оценка на нивото на стрес и риска от професионално прегаряне (burn out/бърнаут). Включване на стандартизирани инструменти за оценка, като например Maslach Burnout Inventory (MBI) за измерване на бърнаут. Идентификация на организационни фактори, които могат да допринасят за бърнаут, като например неясни очаквания, липса на ресурси и неадекватна управленска подкрепа. Събиране на обратна връзка от участниците - служители на дружеството по отношение на организационните политики и практики.
2. Прилагане на методи и техники за управление на професионалния стрес, разпознаване на прояви на "бърнаут" и ранна превенция: Разработване на обучителни материали, които могат да бъдат: презентации, упражнения за самопомощ и рефлексия, групови тестове за оценка на нивото на стреса и превенция на бърнаут; симулационни и/или ролеви игри, които позволяват на участниците да изпитат и управляват стресови ситуации; информационни листи с практични съвети, свързани със справяне на стреса и превенция на бърнаут; групови дискусии за свободно и безопасно обсъждане на стресовите фактори и техния ефект за достигане до бърнаут. Акцентът ще бъде поставен върху ефективните методи и техники за управление на стреса, приложими в конкретния работен контекст на "СТС Холдинг груп" ООД.
3. Организиране и провеждане на групови сесии с максимален брой участници до 10 лица, фокусирани върху профилактика и управление на стреса; Те ще включват елементи като ролеви игри и обмяна на опит. Участниците ще бъдат запознати с подходящи методи и техники за управление на професионалния стрес, съответстващи на естеството на трудовите процеси в "СТС Холдинг груп" ООД.
Справянето с "бърнаут" не е статичен процес. В тази връзка дейността ще е изпълнена по начин, който осигурява устойчивост по отношение на инструментите за справяне със стреса на работното място и превенцията на "бърнаут", с цел работниците и служителите на "СТС Холдинг груп" ООД да могат да ги използват и прилагат на практика по време на целия им трудов стаж в дружеството. |
16 000.00
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд.": Дейността е необходима за постигане на заложените в проекта цели и има за цел повишаване степента на колективна защита в предприятието, чрез изпълнение на препоръките на СТМ, базирани на оценката на риска и утвърдената годишна програма с мерки за минимизиране на рисковете на работните места. След направени замервания от СТМ, са установени несъвършенства в осигурената работна среда и са отправени следните конкретни препоръки, с мерки по отстраняването им:
1. Подобряване на микроклимата в работните и производствените помещения:
В основния цех "разфасоване и опаковане" на "СТС Холдинг груп" ООД е изградена цялостна отоплителна инсталация, реализирана с водогрейни котли. Тя служи за отопление на големите производствени площи, които съставят цеха. Минималната температура, която изградената инсталация поддържа през зимните месеци е 19 градуса по С, която е достатъчна за осигуряване на мин. работен температурен комфорт на служителите при висока степен на безопасност. Тази инсталация само отоплява, без да охлажда, което поставя персонала, работещ там, в ситуация да издържа високите температури през летните месеци, като липсата на циркулация на въздуха и охлаждане, правят работната среда некомфортна и създават риск от физически дискомфорт, причинен от високите температури - прегряване на тялото, топлинен удар и др. Микроклиматът в цеха е допълнително повлиян и от липсата на възможност за естествено проветряване, чрез отваряне на прозорците по време на производство. Те не могат да се отварят, т. к. съществува риск от замърсяване на продукцията. За да се решат тези проблеми е необходимо закупуване на термопомпа за охлаждане, която ще бъде свързана с наличната система за отопление (рекуператор), като няма да работи самостоятелно и по същество представлява HVAC техническо решение и VRF система. В тази връзка термопомпата се явява инфраструктура /СМР/. Нейната инсталация ще подобри микроклимата - температура, влажност, скорост на въздушно течение в основния производствен цех, като по този начин създаде безопасна и здравословна среда за 60 работника от целевата група - пакетировачи, опаковчици, окачествители, електромеханици, общи работници и др.
Извън основния производствен цех за разфасоване и опаковане на козметичните продукти, са разположени множество по-малки помещения с различна функционалност, в които се извършват допълнителни производствени, логистични и административни дейности. В част от тях отоплението е решено с електровентилаторни печки, охлаждане няма, а в други - няма нито отопление, нито охлаждане. Електровентилаторните печки отопляват общия обем на съответното помещение неравномерно, водещо до съществени температурни разлики в отделните му части. Също така лесно прегряват и трябва да бъдат спрени, за да се охладят. Работата с тях изисква и физически контакт с уреда, който може да предизвика опарване, изгаряне или удряне от ток на работниците, които боравят с тях. За подобряване на микроклимата в тези помещения, с цел превенция на простудни и др. заболявания, СТМ е направила предписание те да бъдат климатизирани с климатици. Предвидените за закупуване климатици са стандартни, които се монтират на стена/под/таван и се включват в ел. мрежата. Мощността на климатиците е съобразена с отопляемата площ на съответното помещението в квадратни метри, с цел получаване на най-оптималната работна температура и превенция на простудни и др. заболявания.
12 бр. климатици ще бъдат поставени в следните помещения, като средства за колективна защита и разпределени по бройки, според броя и разположението на работните места в съответното помещение, съобразено с общия обем за отопление/охлаждане, както следва:
- в офис техническа поддръжка - 1 бр.; в помещение докери - 1 бр.; в прахопакетиращ цех - 2 бр.; в офис на началник смяна -1 бр.; в офис склададжии - 1 бр.; в офис експедиция - 1 бр.; в зала полуфабрикат - 3 бр.; в офис качествен контрол - 1 бр. и в зала насипно - 1 бр.
Продължава. |
170 397.32
|
0.00
|
Дейност 5. Осигуряване на социални придобивки за работещите, вкл. ремонт и оборудване на места за отдих, рехабилитация, спорт, хранене и почивка в предприятията и др. : Целта на социално битовото обслужване е подобряване бита нa работниците и служителите, повишаване на удовлетвореността им от работата, която извършват, а това, от своя страна, води и до повишаване качеството на трудовия процес и съответно увеличаване на ефективността и производителността на труда. Също така рефлектира върху усилията да се задържи работника на работа при съответния работодател. То подпомага трудовия процес с цел повишаване на неговата ефективност, повишаване на удовлетвореността на работниците от работата и укрепване на стабилността на труд- правоотношения. Тези отношения са типичен пример за съпътстващо отношение /по смисъла на чл. 1 КТ/. Работещи в производството на предприятието ще бъдат преки бенефициенти на социалната придобивка по проекта. Регламентираните почивки за възстановяване е целесъобразно да се прекарват пo възможност извън работните помещения в т. ч. в стаи или кътове за почивка, обзаведени съгласно изискванията на ергономията, промишления дизайн и характера на труда, или навън, в зависимост от сезона. Съгласно НАРЕДБА № 15 от 31.05.1999 г. за условията, реда и изискванията за разработване и въвеждане на физиологични режими на труд и почивка по време на работа, регламентираните почивки по време на работа се провеждат извън работното място в специално обзаведени помещения или площадки (зони за почивка или рекреационни възли). Работодателят осигурява подходящи места за почивка в зависимост от условията на труд, вида на регламентираните почивки, възрастовия състав на работещите, състоянието на санитарно-хигиенните условия в производствените помещения. "СТС Холдинг груп" ООД е компания с висока ангажираност към своите служители и фирма, за която корпоративната социална отговорност е приоритет. Служителите са най-важния актив на фирмата, за това подобряването на условията на работа в компанията ще допринесе за увеличаване на работоспособността, продуктивността на персонала и степента им на удовлетвореност, както и ще доведе до намаляване на стреса на работното място. Според изследвания на Great Place to Work инвестицията в придобивки за служителите като кът за отдих повишава ентусиазма при извършване на всекидневните задачи и цели служителите да са щастливи и отдадени на работата си в компанията.
В тази връзка дружеството ще обособи стая за почивка с обособена зона за релаксация, неформално общуване и отдих, която ще финансира основно със собствени средства. Към нея ще има обособени съблекални 2 бр., съответно по една за мъже и една за жени, наложителни, поради спецификата на производството на козметични продукти. Работниците използват работно облекло и върху него еднократни покриващи манти и бонета. При излизане от производството задължително трябва да ги съблекат, тъй като по производствените стандарти не могат да излизат извън производствената зона с работното им облекло и да се връщат с него отново. Необходимото минимално оборудване за функционирането на двете съблекални, прилежащи към стаята за почивка, както и климатик за отопление и охлаждане на самата стая за почивка, ще бъде закупено по проекта. Това са метални гардероби /два вида - с две и с четири врати, избрани заради архитектурните особености на помещенията/ за прибиране на облекло, обувки и вещи на служителите, пейки за сядане при преобличане и преобуване и климатици, тип "сплит", които да подобрят микроклимата в помещенията и да дадат нужната благоприятна температура. Изпълнението на дейността ще доведе до преки положителни ефекти за работниците в производството на "СТС Холдинг груп" ООД - над 70 човека, които са част от целевата група, като осигури сигурна среда и комфорт за преобличане и ползване на социалната придобивка - стая за почивка най-пълноценно. Това ще рефлектира в повишаване на степента на общата им удовлетвореност от работната среда и ще допринесе за устойчивостта на работните им места, както от гледна точка на години работа при един работодател, така и продължителност на труда до и след пенсионна възраст. |
48 912.74
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд" - продължение: Продължение!
Изборът на термопомпена и климатична техника е извършен на база на техническите характеристики на уредите, работните помещения с бройките работни места, които ще обслужват от гледна точка на общия обем на съответното помещение, безопасността им при експлоатация и добавената им стойност като следва:
- нисък шум - намаляват шумозамърсяването в работните помещения и осигуряват по-комфортен микроклимат за работниците;
- здравословно въздействие - разполагат с въздушен филтър, отстраняващ праха;
- нощен режим - когато климатикът е в нощен режим, стайната температура се настройва автоматично за по-голям комфорт и енергоспестяване - ресурсна ефективност;
- дистанционно управление - позволява да се управлява уредът без директен контакт на работника с него;
- напълно затворено вътрешно тяло, без външни нагревателни елементи;
- наличие на електронна защита в случай на авария.
Бройките на климатиците съответстват както на броя на работните помещения, така и на техния размер, с цел максимална ефективност.
2. Осигуряване на стабилни средства за изкачване във височина до индустриалните съоръжения, без риск от падане, политане или подхлъзване:
Като част от основната дейност на предприятието за производство на козметика, е индустриалното сместване на сухи и мокри съставки, хомогенизирането им в специални силози при различните производствени етапи. Съоръженията се обслужват от персонал ежедневно, като голямата част от тях са високи, поради големия им обем и нужда от вместимост. Към настоящия момент те се достъпват чрез строителни преносими стълби, на които работниците се качват до необходимата за всяко съоръжение височина. Тези стълби са тип "единични" като се подпират на съоръжението. Крият риск от падания, политания, залюлявания на качения върху тях работник, и от там - счупвания, изкълчвания и др. травми, причинени от падане, притискане и/или неволево преместване на стълбата. За да бъде решен ефективно така идентифицирания проблем на служителите на дружеството, които работят с тях - част целева група по проекта, трябва да бъде закупено и въведено в експлоатация специализирано оборудване - преместваеми стълбищни площадки - 13 бр. Те представляват подвижни стълбища с площадка, подобни на стълба за отвеждане към самолет. Всяка от тях е съобразена с височината на съответното съоръжение, което ще обслужва, бройките са съобразени с броя на съоръженията. Изработени са от здрава неръждаема стомана, парапет за предпазване от падане и подхлъзване, противоплъзгащи под и стъпала. Не изискват прикрепване към съществуваща инфраструктура, не се вграждат или инкорпорират в под, стени, таван и др., а са самостоятелни и могат да бъдат премествани на различните страни на съоръженията, които обслужват. Използването им ще повиши значително нивото на безопасност на работниците - мин. 27 човека от целевата група, тъй като ще осигурят стабилност, възможност за качване при полегат наклон на стълбите, а не във вертикал, захват за сигурен г-образен парапет, възможност за свободно движение на най-горната площадка, без риск от залюляване на стълбата и/или падане, благодарение на площта и противохлъзгавия под.
Продължава. |
0.00
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд" - продължение: Продължение.
3. Осигуряване на стабилни и ергономични работни столове:
По-голямата част от служителите в дружеството ползват стари столове, които не отговаря на съвременните изисквания за ергономия. След направени замервания от СТМ, са установени несъвършенства в осигурената работна среда и са отправени следните конкретни препоръки, с мерки по отстраняването им: Осигуряване на стабилни работни столове за административния и производствен персонал, които да позволяват свобода на движенията и удобна работна поза, седалката и облегалката да се регулират на височина и наклон, с опора за краката, където е приложимо. Наличните към момента столове не са стабилни, не се регулират и не позволяват удобна работна поза, като същевременно работниците трябва да прекарват над 7 часа от работния си ден принудително седнали върху тях, за да могат да извършват преките, за дейността, си действия.
За целта ще се закупят 27 бр. ергономични офис стола за работа с видеодисплей, разделени в две категории - 13 бр. офис стола и 14 работни стола, и 20 бр. индустриални стола за работните места в производството (на машини и съоръжения) на "СТС Холдинг груп" ООД . Изпълнението на тази част от дейността ще доведе до следния ефект: редуциране на неблагоприятните здравословни проблеми на служителите, свързани с повишено кръвно налягане, болки в мускулите, недобра подвижност на главата, лесна уморяемост, главоболие, загуба на концентрация и нежелано неврологично дразнене, рефлектиращо в патологично увреждане тонуса на мускулатурата, в следствие на статичната работа и многочасово ползване на компютър/или машина в седнала поза. Изборът на ергономични работни столове ще бъде съобразен с изискванията на Норми за физическо натоварване на работниците и хигиенно-физиологични и ергономични изисквания за рационална организация на работното място и трудовите процеси №05 и Приложение към чл. 4, ал. 1 на Наредба №7/2005 г.
Продължава. |
0.00
|
0.00
|
Дейност 4. "Осигуряване на колективни предпазни средства, вкл. модернизация и/или реконструкция, и/или обезопасяване на съществуващи обекти, технологични процеси, машини и съоръжения, свързани с подобряване условията на труд" - продължение : Продължение.
4. Осигуряване на чисти подове в производствените помещения, които да позволяват свободното и безопасно придвижване на работници и служители, без риск от подхлъзване или падане:
Спецификата на работа в "СТС Холдинг груп" ООД изисква използване на индустриална химия за създаване на козметични продукти. Въпреки съществуващата система за съхранение и транспортиране на изходните суровини, полуфабрикатите и готовата за пакетиране продукция, части от тях, някои невидими поради специфичния си химичен състав и свойствата им на последващо окисляване, падат по подовите покрития в производствените и складовите помещения на дружеството, съставляващи над 9 000 квадратни метра площ. Подовите настилки са тип "саморазливен под", която отговаря на изискванията на GMP (Добри производствени практики) за козметичната индустрия. Въпреки добрите му характеристики на механична устойчивост, устойчивост на абразия, киселини и основи, устойчивост на бактерии и гъбички, подът се замърсява от използваните химически препарати. В резултат подовите покрития са хлъзгави, с висока степен на опасност от подхлъзване и евентуална травма. Към настоящия момент фирмата решава този проблем частично като е назначила помощен персонал за ръчно почистване на подовите покрития с парцали и специални препарати, както и поставяне на предупредителни знаци за хлъзгави подове, което е ниско-ефективно и създава предпоставки за падания на персонала. Парцалите почистват натрупаните индустриални химии само повърхностно, като натискът върху пода зависи изцяло от физическото усилие на почистващия работник. Като се вземе под внимание, че почистващият персонал е съставен само от жени, то силата на отмиване с парцал е ограничена. Работниците се придвижват от едно производствено помещение в друго, като снабдителите и качествените контроли непрекъснато се движат между производствените, складовите, опаковъчните и др. помещения. Също така в завода се осъществява и вътрешен транспорт на готовата продукция на транспалетни колички при преминаване на един козметичен продукт от една операция към друга, за окачествяване и опаковка, за складирани или за експедиция. Служителите, които оперират с транспалетните колички често имат намалена видимост на подовете и трябва да внимават да не паднат.
За да бъде решен ефективно така идентифицирания проблем на служителите на дружеството - част от целева група по проекта, трябва да бъде закупено и въведено в експлоатация специализирано оборудване - машини за почистване на индустриални подове - 2 бр. Те изпълняват комплексна обработка на подове – метене и мокро почистване дори и при извънредно тежки условия на замърсяване на подовите настилки. Машините са изцяло решени в много здрава конструкция. Снабдени са с мощни двигатели в няколко изпълнения – батерия и ел. захранване. Системата за регулиране положението на миещите четките осигурява работен натиск върху пода от повече от 200 кг.; Характерните особености са: голяма производителност, гарантирана от голямата работна ширина на миещия и метящия модул, съчетани с висока работна скорост, плюс обемни резервоари за почистващ разтвор; контейнерът за събиране на отпадъците при метенето е с голям капацитет, с което се увеличава оперативното време за работа с машините при един пуск. Осигурен по-добър натиск, сцепление и съответно контрол върху управляемостта на машината прави процеса на почистване силно ефективен, независимо от степента на замърсяванията и площта, която се обработва. Почистването на подовете с тези машини ще доведе до по-чисти подови настилки, които са по-безопасни, с намалена степен на хлъзгавост, като по този начин ще се превентират евентуални травми, причинени от подхлъзване или падане. |
0.00
|
0.00
|